Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Naim Nait 5i - överreklamerad så det heter duga.

1183 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 29 juli 2011 - 16:09

TheDoc
  • TheDoc
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Jag letar ny förstärkare och eftersom det pratas så gott om Naim så tänkte jag ge märket en chans.

Var hos min lokala återförsäljare som ville att jag skulle lyssna i deras demorum. Nej, sa jag bestämt, jag vill göra min bedömning hemma, så som jag allttid gör när jag köper Hi-Fi. Säljaren sa nej men ändrade sig snabbt när jag tackade för mig och började gå därifrån.

Jag fick låna den över helgen och jag fick demoexemplaret som enligt försäljaren var väl inspelad så den skulle presterar optimalt.

Nait 5i sägs ju vara den bästa integrerad förstärkare som man kan köpa för pengarna sägs det av merparten här på forumet och i tester. Jag kan så här efter knappa 30 minuter med den säga, nej, det är den absolut inte. Den låter som min NAD 326 som är 5.500 kr billigare.

Att det skulle vara högtalarna eller rummet som spökar finns inte då det är samma högtalare och rum som jag har kört med min NAD, nämligen Dynaudio DM 2/6 och mitt vardagsrum.

Av en slump så kom bildfliken upp på Google när jag sökte efter åsikter om förstärkare och då såg jag nedanstående bild. Ser ut som insidan av en Prosonförstärkare som jag köpte på Fyndbörsen för 10 år sedan.

Kvalitet och handbyggd i England.

Jo, men visst.

Postad bild
Källa med lite rolig info.

För mig så är denna förstärkare så överreklamerad som en förstärkare bara kan bli. Man betalar 5.500 kr extra för märket om man jämför med min NAD, och inget mer.

Jag behåller min NAD.

#2

Postad 29 juli 2011 - 16:31

hmarkstrom
  • hmarkstrom
  • Guru

  • 5 086 inlägg
  • 0
Du kanske har råkat ut för det en kompis för. Hans fina Luxman brakade ihop och då ingen sålde den just då, över 10 år seda det hände, så började han leta en förstärkare som lät som hans Luxman och efter ca 1 år så köpte han en Denon förstärkare.

Därmed sakt att man kan vänja sig vid ett ljud och anse det vara bäst. Absolut inget fel i det då man verkligen ska ha ljudet som man gillar det.

#3

Postad 29 juli 2011 - 16:44

Ramses
  • Ramses
  • Beroende

  • 1 057 inlägg
  • 0
Det ser verkligen ut som om den skulle kunna kosta mindre, med det innehållet. Men å andra sidan spela den riktigt bra när jag lyssna på den med AudioVector K3 signature en gång i tiden. Ligger fortfarande på vill ha listan. Om det inte skulle bli en XS istället, men då rusar det iväg upp mot 20000kr så lite mer att välja bland då.. antar jag. Inget jag lagt nått tänkande vid ännu men det finns där :)

#4

Postad 29 juli 2011 - 17:08

Unregistered93edb1ba
  • Unregistered93edb1ba
  • Användare

  • 198 inlägg
  • 0

Därmed sakt att man kan vänja sig vid ett ljud och anse det vara bäst. Absolut inget fel i det då man verkligen ska ha ljudet som man gillar det.


+1 på den :)

Fast mitt ljud är ändå bäst :)

#5

Postad 29 juli 2011 - 19:30

N u m b
  • N u m b
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0
Allt beror på hur man fotar.

Postad bild

Är själv sugen på en Naim Nait 5i men med nytt högtalarköp inom kort så får det bli en närmare vintern. Jag tycker till skillnad från trådskaparen att denna förstärkaren spelar fantastiskt bra. Bäst för pengarna helt enkelt.

#6

Postad 29 juli 2011 - 20:34

junkan
  • junkan
  • Guru

  • 5 298 inlägg
  • 0
Sedan har det väl varit Naims signum att ha så korta signalvägar som möjligt, egentligen är det faktiskt oftast bättre ju minfre ett kretskort är, jag gissar dessutom att det handlar om exlusivt månglagerkort som är mycket dyrare och rätt konstruerat är extremt mycket bättre än japsars partinax-skit som fortfarande är vanligt.

#7

Postad 29 juli 2011 - 22:31

Unregistered22236fa5
  • Unregistered22236fa5
  • Lärjunge

  • 391 inlägg
  • 0
Döm inte hunden efter håren" less is more" Personligen är jag svag för enkla smarta lösningar. Sen är det väl så, att allt över 10 000:- per enhet inom hifi är ren entusiast nivå? Och med det kommer helt andra värderingar in vid val av produkter? Sen kanske man ska ha i åtanke, spelar din Nad lika mot Naim, när det kommer till väldigt dynamisk musik, som t ex klassiskt och jazz!?

Kan väl säga att det som slår mig, är dom standard förzinkade plåtblecken till kontakter för ut och ingångar, dom kostar nog inte ens en krona per gross, vid ett större volym-inköp :)

Redigerat av Unregistered22236fa5, 29 juli 2011 - 22:50.


#8

Postad 29 juli 2011 - 22:46

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0
Just denna NAD som du nämner har fått massor av fina omdömen.

Av bilden framgår storleken på trafon, NADs strömförsörjning brukar inte vara att leka med. Vad jag förstått så har NAD sedan länge lämnat den lite dova och fadda ljudbilden bakom sig, kraften finns kvar men med mer konturskärpa än tidigare. Även jag har lyssnat på Naim, men jag har inte blivit så pass överraskad så jag trillat baklänges. Men jag har å andra sidan en förkärlek för kraftmonster: NAD, Hegel, Rotel. Menar dock inte att kraft är lösningen på allt, men det hjälper.

Nait 5i


Bifogad fil  Untitled_2.jpg   139,76K   16 Antal nerladdningar




NAD C326BEE


Bifogad fil  HFC322.nad.c326amp_420_90.jpg   48,83K   20 Antal nerladdningar


Hegel H1 mk4


Bifogad fil  hegel_091007_590_1.jpg   70,91K   14 Antal nerladdningar


Redigerat av Glidtassen, 29 juli 2011 - 23:07.


#9

Postad 30 juli 2011 - 01:20

Unregisteredb141c5bc
  • Unregisteredb141c5bc
  • Forumräv

  • 741 inlägg
  • 0
Lite udda resonemang. Är det inte lite som att säga, jag köpte en lakritspuck då många på glassforumet lovordar denna glass. Ja, till och med säger det är den godaste dom ätit. Jag tycker den smakar som lakritsfotboll som kostar hälften alltså är pucken klart överreklamerad. Är det inte bara en fråga om tycke och smak när allt kommer omkring ?

Själv tycker jag inte speciellt bra om Bladelius Tyr. Det gör inte automatiskt att alla som gör det har fel.

Mvh // Mattias

#10

Postad 30 juli 2011 - 08:11

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0
Frågeställningen lyfter en produkts prestanda, även om lyssningsintrycken är subjektiva.

Många gånger finns det andra prisvärda alternativ som konsumenter missar. Samtidigt som det går trender där produkter lovordas i pressen. När det kommer till Hifi vet vi alla att man många gånger chanser och har inte alltid kan utvärdera en produkt ordentligt. Jag tyckte själv att det var roligt att se en bild på Nait som trådskaparen lade upp, blev lite överraskad hur sparsmakad den var på sitt innehåll.

Redigerat av Glidtassen, 30 juli 2011 - 08:15.


#11

Postad 30 juli 2011 - 08:55

robert293
  • robert293
  • Guru

  • 4 533 inlägg
  • 0
vart sitter slut transistorerna på naimen?

:)

#12

Postad 30 juli 2011 - 09:21

Unregistered89a7be48
  • Unregistered89a7be48
  • Veteran

  • 2 082 inlägg
  • 0
Välbyggt ska det vara
Gryphon Callisto 2200
Bifogad fil  20041223_110555_LiGb.jpg   38,44K   27 Antal nerladdningar
/Mats

#13

Postad 30 juli 2011 - 10:32

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 005 inlägg
  • 0
För de som tycker att 5i är tom under skalet, ta då en titt på nätdelen Naim Flatcap:

Bifogad fil  flatcap76xi.jpg   42,17K   21 Antal nerladdningar


Och Flatcap XS:

Bifogad fil  flatcapxs.jpg   74,67K   15 Antal nerladdningar

#14

Postad 30 juli 2011 - 10:55

Unregisteredd6957fbe
  • Unregisteredd6957fbe
  • Veteran

  • 1 625 inlägg
  • 0
Flatcap är inget mindre än ett hån mot kunden tycker jag. 8500kr för vad? En plåtlåda med minimalt med elektronik i. Undrar hur hög materialkostnaden är?

Om du ska ha ett externt nätagg till din Naim, köp ett från Teddy Pardo istället. Bättre prestanda för en bråkdel av vad Naim ska ha för sina nätagg.

#15

Postad 30 juli 2011 - 10:56

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

  • 1 376 inlägg
  • 0

Flatcap är inget mindre än ett hån mot kunden tycker jag. 8500kr för vad? En plåtlåda med minimalt med elektronik i. Undrar hur hög materialkostnaden är?

Om du ska ha ett externt nätagg till din Naim, köp ett från Teddy Pardo istället. Bättre prestanda för en bråkdel av vad Naim ska ha för sina nätagg.


Man nog bygga ett själv om man vill för en struntsumma som presterar lika bra...

#16

Postad 30 juli 2011 - 10:58

Unregisteredd6957fbe
  • Unregisteredd6957fbe
  • Veteran

  • 1 625 inlägg
  • 0
Ja har man bara lite electronic-skills så löser man nog det ganska så lätt. Men för oss som inte är så bra med lödkolven så är Teddy ett fin-fint alternativ.

#17

Postad 30 juli 2011 - 11:44

Brinke
  • Brinke
  • Beroende

  • 1 338 inlägg
  • 0
Jag tycker också att Naim är överreklamerade och med en löjligt hög prislapp. Har själv haft Naim på den "olivgröna" tiden. Ett imponerande första intryck med mycket attack men i stället jobbigt i det långa loppet. Problem med brus och dålig precision hos volymkontrollen är annat man inte förväntar sig på produkter i den här prisklassen. Flatcap är ett skämt. Ett powersupply av den kvaliteten borde sitta i förstegen redan som standard.

#18

Postad 30 juli 2011 - 12:48

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 005 inlägg
  • 0

vart sitter slut transistorerna på naimen?

:)


I Nait 5i sitter de under kretskortet, med chassit som kylfläns. Kommentarer är nog överflödiga om man jämför med en annan förstärkare i samma prisklass, Denon PMA-1500AE (enbart sett till kylningen då, men det finns ju vissa andra skillnader med...).

Denonstärkaren är ca 1000kr billigare.

Bifogad fil  PMA1500AE_003_.jpg   604,73K   14 Antal nerladdningar


Slutstegsdel, Denon:
Bifogad fil  PMA1500AE_004_.jpg   311,25K   15 Antal nerladdningar

Slutstegsdel markerad, Naim Nait 5i:
Bifogad fil  NAIT5i_1steg.jpg   297,53K   15 Antal nerladdningar

#19

Postad 30 juli 2011 - 17:52

N u m b
  • N u m b
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0
Vissa gillar kvantitet, andra kvalitet.

#20

Postad 30 juli 2011 - 19:00

squiz
  • squiz
  • Forumräv

  • 595 inlägg
  • 0

Vissa gillar kvantitet, andra kvalitet.


Menar du då att exempelvis Denon som visas ovan stoppar in mängder av "onödiga" och överdimensionerade komponenter medan Naim lyckats med att skala bort allt sådant?

#21

Postad 30 juli 2011 - 19:55

N u m b
  • N u m b
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0
Naim må ha mycket luft inuti men spelar med ett fantastiskt stampa-takten-driv, något som Denon saknar trots sitt fullpackade inre. Less is more, som det heter.

#22

Postad 30 juli 2011 - 20:09

Unregistered9d8a0d93
  • Unregistered9d8a0d93
  • Mästare

  • 2 585 inlägg
  • 0
Det lilla jag hört av Naim var då inte imponerande på någe sätt alls. Och nu fick man ju förklaringen till det med tomma lådor. Såg att någon skrev stampa takten ljud ? med vilka högtalare då ?

#23

Postad 30 juli 2011 - 20:45

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 005 inlägg
  • 0

Vissa gillar kvantitet, andra kvalitet.


Mitt tips är att du lär dig lite om hur elektronik fungerar, samt vilka komponenter som är högklassiga (kvalitet) och inte.

Denonförstärkaren har bättre kylning av sluttrissorna och en mer påkostad slutstegsdel. Den har helt enkelt högre kvalitet på de punkterna, och inte tvärtom som du påstår.

Less is more, som det heter.


"Less is cheaper for the manufacturer" passar bättre in på Nait 5i. Slutstegens konstruktion påminner om en hembioreceiver i mellanklass, dvs kostnadseffektiv.

Flatcap är, kejsarens nya kläder?

Redigerat av Ageve, 30 juli 2011 - 21:07.


#24

Postad 30 juli 2011 - 21:00

Unregisteredd6957fbe
  • Unregisteredd6957fbe
  • Veteran

  • 1 625 inlägg
  • 0
Naims produkter borde egentligen kosta betydligt mindre men så länge folk köper deras grejer så lär dom fortsätta ta överpriser. Och även om Nait 5i kostar alldeles för mycket så tycker jag ändå att det är en bra förstärkare.

#25

Postad 30 juli 2011 - 22:12

N u m b
  • N u m b
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0
Till Herr Messersmith har jag bara detta att säga: Naim spelar i åttor runt Denon. Naim handbyggs i England med egentillverkade kvalitativa komponenter (kvalitet). Det som inte går igenom strikta kontroller säljs vidare till andra. Denon massproduceras i fabrik i Asien. Man köper in dussinkomponenter (kvantitet före kvalitet) etc, etc. Denon + LG + NAD samarbetar och köper hutlöst mycket b-gradigt material så där har du din kvalitet.

#26

Postad 30 juli 2011 - 22:49

Unregisteredb141c5bc
  • Unregisteredb141c5bc
  • Forumräv

  • 741 inlägg
  • 0
Lite svårt att se vad antalet komponenter egentligen har med saken att göra. Förknippas kompakta konstruktioner med att dessa skulle vara ljudmässigt underlägsna på nått sätt ? Bara undrar då det verkar vara vad vissa anser.

Sen om naim är överprissatt eller ej har jag inga synpunker på.

Mvh // Mattias

#27

Postad 30 juli 2011 - 22:52

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 005 inlägg
  • 0

Till Herr Messersmith har jag bara detta att säga: Naim spelar i åttor runt Denon. Naim handbyggs i England med egentillverkade kvalitativa komponenter (kvalitet). Det som inte går igenom strikta kontroller säljs vidare till andra. Denon massproduceras i fabrik i Asien. Man köper in dussinkomponenter (kvantitet före kvalitet) etc, etc. Denon + LG + NAD samarbetar och köper hutlöst mycket b-gradigt material så där har du din kvalitet.


Det var inte många rätt där.

Naim tillverkar inte komponenter, utan köper från de stora (bland annat kinesiska) företagen som alla andra. De har varken kunskaper eller resurser nog till att utveckla och tillverka integrerade kretsar, motstånd, kondensatorer och andra komponenter som en förstärkare är byggd av.

Du bör inte ta det du läser i PR-material från Naim på för stort allvar. De är kända för att tumma på sanningen ibland.

Denonförstärkaren som vi diskuterar byggs i Japan, och om du tar Japan som ett exempel på dålig kvalitet på elektronik så är du ute på hal is. Skulle du vilja förklara för mig vilka komponenter i förstärkaren som är "b-gradiga"?

Denon har förövrigt aldrig sammarbetat med varken NAD eller LG.

NAD har däremot monterat färdiga LG-produkter i NAD-lådor och sålt de dyrare, ungefär som när Naim monterar en lågbudget PC, och säljer den dyrt. Fast de har iaf utvecklat ett eget PCI-ljudkort...

Men du kanske tillhör de som tror att alla komponenter i HDX-spelaren är utvecklade och tillverkad av Naim?

#28

Postad 30 juli 2011 - 23:19

Unregisteredd6957fbe
  • Unregisteredd6957fbe
  • Veteran

  • 1 625 inlägg
  • 0
Man kan nog spåra mycket till myten som Naim byggt upp om sig själva. När jag t.ex. köpte min Naim XS (förövrigt en mycket trevlig förstärkare om än lite för dyr) så var volympotentiometern kass och fick bytas. Så mycket för Naims kontroller.

#29

Postad 30 juli 2011 - 23:40

robert293
  • robert293
  • Guru

  • 4 533 inlägg
  • 0
jag visste var trissorna satt...ville bara poängtera den lustiga halvt uteblivna konstruktionen :)
dvs inga trissor...inget ljud.... pease of kaka.

jag har själv testat en xs på mark&daniel aragorn.... nja det lät bra men stampa takten fanns inte rikigt som många naim ägare vill påstå....däremot en vincent sv-233 för 10k...då hände grejer kan jag lova.

infogar bild på 10k apparaten i sverige....halva priset i kina under namnet shang ya
ps: trafon är på 1000w,sanken trissor,kondningar av extrem kvalite (2%) och alp volym pott....jepp 5k i kina.

jo en fjärr i alu me.....

Bifogad fil(er)



#30

Postad 30 juli 2011 - 23:59

Johan_i_burken
  • Johan_i_burken
  • Mästare

  • 3 633 inlägg
  • 0
Shengya?

#31

Postad 31 juli 2011 - 00:43

robert293
  • robert293
  • Guru

  • 4 533 inlägg
  • 0

Till Herr Messersmith har jag bara detta att säga: Naim spelar i åttor runt Denon. Naim handbyggs i England med egentillverkade kvalitativa komponenter (kvalitet). Det som inte går igenom strikta kontroller säljs vidare till andra. Denon massproduceras i fabrik i Asien. Man köper in dussinkomponenter (kvantitet före kvalitet) etc, etc. Denon + LG + NAD samarbetar och köper hutlöst mycket b-gradigt material så där har du din kvalitet.


knappast... själv ägt en denon avc a10se som är en bio häck och den var lätt i samma klass som xs som jag testade på samma högtalare...mark&daniel aragorn a 90.000kr.

på vilket sett är naim handbyggt? tja förutom chassiet?

se väldigt fabrikslödat ut.... om inte så skulle jag vilja känna den lödaren med grymma kolven.

#32

Postad 31 juli 2011 - 00:48

robert293
  • robert293
  • Guru

  • 4 533 inlägg
  • 0

Shengya?


fan vad du var uppmärksam då :)

hehe

#33

Postad 31 juli 2011 - 01:29

Unregistered895166df
  • Unregistered895166df
  • Beroende

  • 1 200 inlägg
  • 0
Återigen en mkt intressant tråd. Jag blev faktist lite förvånad när ni visade bilder på innandömet i NAIM. Jag trode faktist att det skulle vara lite mer elektronik inuti lådan. Däremot hör jag till dom som tycker att NAIM låter ganska spännande. Dock finns en viss tveksamhet och det är att jag ev skulle bli lyssningstrött efter 1h och då kanske det inte är så roligt längre.

Måste säga att jag blev lite besviken när jag såg innandömet... Visst enheten säljs inte i lika stora upplagor som exempelvis Denon och därför blir givetvis priset därefter. Men att det ska skilja över 5000 kr mot trådskaparens NAD som enligt honom själv låter likvärdigt, känns mkt tveksamt.

Naim har givetvis marknadsfört sina produkter på ett mkt bra sett i hifivärlden. Det är bara att gratula marknadspersonalen hos Naim. Hade jag köpt en NAIM hade jag nog känt mig lite besviken om jag fick se det snåla innandömet. Vidare hadde jag nog aldrig erkänt att jag gjort ett dåligt köp då jag säkerligen skulle vara nöjd med ljudet oavsett? Det står ju trots allt NAIM på lådan :)
Ungefär som BMW förare. Har ni någongång hört talas om en missnöjd BMW ägare? Föraren må ha hur ont som helst i ryggen samt att han irriterar sig på mindre bra saker i bilen, men givetvis är det den bästa bilen som finns :)


G

#34

Postad 31 juli 2011 - 01:42

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 005 inlägg
  • 0

på vilket sett är naim handbyggt? tja förutom chassiet?

se väldigt fabrikslödat ut.... om inte så skulle jag vilja känna den lödaren med grymma kolven.


Att bocka till ett chassi med bara händerna är nog ännu svårare än att få till lödningar med fabriksprecision :)

#35

Postad 31 juli 2011 - 01:48

Unregistered895166df
  • Unregistered895166df
  • Beroende

  • 1 200 inlägg
  • 0

Att bocka till ett chassi med bara händerna är nog ännu svårare än att få till lödningar med fabriksprecision :)


+1 på den, he he.

G

#36

Postad 31 juli 2011 - 02:25

-Rollerboy-
  • -Rollerboy-
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Naim är välkända för sin ljud- och byggkvalitet, jag hade själv velat ha en om jag inte vore en fattig student, men att påstå att allt görs för hand stämmer inte. Lite bilder från deras lilla fabrik i Salisbury. Taget 2010.

Postad bild

Postad bild

Postad bild

Postad bild

Postad bild

Postad bild

Postad bild

Postad bild

Postad bild

Postad bild

Postad bild

Postad bild

Postad bild

Postad bild

Postad bild

Postad bild

Postad bild

Postad bild

Postad bild

Postad bild

Postad bild

Postad bild

Postad bild

Postad bild

Postad bild

#37

Postad 31 juli 2011 - 09:33

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 316 inlägg
  • 0

Till Herr Messersmith har jag bara detta att säga: Naim spelar i åttor runt Denon.



Chansen att du kan skilja Naim mot Denon i ett blindtest är stort sett noll. :)

#38

Postad 31 juli 2011 - 10:20

Johan_i_burken
  • Johan_i_burken
  • Mästare

  • 3 633 inlägg
  • 0

fan vad du var uppmärksam då :)

hehe

Nej, jag undrade helt ärligt. Det var en nyhet för mig och jag hittade inget med din stavning så jag ville bara vara säker. :)

#39

Postad 31 juli 2011 - 19:32

squiz
  • squiz
  • Forumräv

  • 595 inlägg
  • 0

Till Herr Messersmith har jag bara detta att säga: Naim spelar i åttor runt Denon. Naim handbyggs i England med egentillverkade kvalitativa komponenter (kvalitet). Det som inte går igenom strikta kontroller säljs vidare till andra. Denon massproduceras i fabrik i Asien. Man köper in dussinkomponenter (kvantitet före kvalitet) etc, etc. Denon + LG + NAD samarbetar och köper hutlöst mycket b-gradigt material så där har du din kvalitet.


Du är rolig du... :)

#40

Postad 31 juli 2011 - 20:10

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 005 inlägg
  • 0
Naim talade ju mycket om sina speciella och utvalda drivverk vid lanseringen av HDX. De använde ett billigt DVS-drivverk tillverkat i Korea, samma modell som satt i en del DVD-spelare, t ex Denver och även dyrare apparater.

Något som är lite ironiskt är att de har bytt drivverk från DVS till Samsung S202. Den är ännu billigare, 200kr kostade den innan den utgick och ersattes av en ny modell.

http://www.komplett....aspx?sku=343260

Den är likvärdig med den jag har i min HTPC, S223. Den fungerar helt okej, och rippar såklart bitkorrekt som alla läsare, men gedigen är den verkligen inte. Plastig och sladdrig. Jag köpte den bara för att den var billig. Det gjorde nog Naim också :)

Bifogad fil  hdx2.jpg   128,12K   11 Antal nerladdningar
Bifogad fil  hdx_drive.jpg   122,04K   10 Antal nerladdningar

Redigerat av Ageve, 31 juli 2011 - 20:17.


#41

Postad 31 juli 2011 - 20:58

junkan
  • junkan
  • Guru

  • 5 298 inlägg
  • 0
Tror Naim har blivit avklätt här... ser ju inte alls bra ut...
Deras marknadsföring är till vissa delar otroligt fånig men det kan man ha överseende med om grejorna låter bra, måste tillstå att innandömena visar extremt billiga prylar i förhållande till pris.

#42

Postad 31 juli 2011 - 21:52

Tode
  • Tode
  • Amatör

  • 80 inlägg
  • 0
Ingen är tvungen att köpa NAIM men lite grundligare research skulle man önska av herrarna innan
kriget bryter ut.

#43

Postad 31 juli 2011 - 22:09

Unregistered895166df
  • Unregistered895166df
  • Beroende

  • 1 200 inlägg
  • 0
Det ser faktist ut som att NAIM löder ihop sina kretskort själva. Men när man kikar på drivverk som Ageve refererar till blir man minst sagt skeptisk. Det är rentutsagt pinsamt. Det här ser inte bättre ut än när det visade sig vad man hittade i innandömet av NADS bluray spelare.

Hifivärlden är minst sagt smutsig. Och det verkar inte vara speciellt svårt att bli lurad.

Jag ska inte ens längre fundera på en NAIM.

G

#44

Postad 31 juli 2011 - 22:16

Tode
  • Tode
  • Amatör

  • 80 inlägg
  • 0
Kommentar från England om ni orkar och är intresserade.

There is more to an amplifier or other Naim product than just selecting 'excellent-in-themselves' components and putting them into a box that measures well.
Some components used are the best to use for the job, and just also happen to be relatively inexpensive in themselves.

For example, there are some very expensive 'audiophile' resistors that also unfortunately do not perform well at very high frequencies due to their inductance than the ones naim use. Of course it also depends on where you use different components in different parts of the circuit design.

Somehow Naim manage to keep a seamless musical revelation from their kit, compared to some I've heard which include much 'better' parts, sound very 'impressive' but lack balence in their musical presentation.

You need to listen to how the given equipment performs in the context of the system to alternatives of the same price, rather than be over-impressed by what has been put inside.


#45

Postad 31 juli 2011 - 23:31

-Rollerboy-
  • -Rollerboy-
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0

Kommentar från England om ni orkar och är intresserade.

There is more to an amplifier or other Naim product than just selecting 'excellent-in-themselves' components and putting them into a box that measures well.
Some components used are the best to use for the job, and just also happen to be relatively inexpensive in themselves.

For example, there are some very expensive 'audiophile' resistors that also unfortunately do not perform well at very high frequencies due to their inductance than the ones naim use. Of course it also depends on where you use different components in different parts of the circuit design.

Somehow Naim manage to keep a seamless musical revelation from their kit, compared to some I've heard which include much 'better' parts, sound very 'impressive' but lack balence in their musical presentation.

You need to listen to how the given equipment performs in the context of the system to alternatives of the same price, rather than be over-impressed by what has been put inside.


Precis.

Personligen så bryr jag mig inte om valet av komponenter och dess kostnad. Det enda jag bryr mig om är ljudet, och där vinner Naim alla gånger. Jag skulle lätt ha köpt mig en 5i om det inte vore för min rådande situation (läs en fattig student). Naim spelar med en sådan musikalitet och harmonitet så man ryser av välbehag. För mig finns det ingen bättre förstärkare i prisklassen, och då har jag lyssnat på mångdubbelt dyrare.

#46

Postad 01 augusti 2011 - 00:11

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 005 inlägg
  • 0

Ingen är tvungen att köpa NAIM men lite grundligare research skulle man önska av herrarna innan
kriget bryter ut.


De enda gångerna jag ser dig skriva något på forumet, är när det framförs kritik mot företaget Naim.

Angående kommentaren från England så underlättar det om du berättar vem som har skrivit texten. Det bor många människor i England.

Att bygga elektronik i små serier är dyrt pga ineffektiv tillverkningsprocess, men det betyder inte att kvaliteten blir högre, bara att kostnaderna för tillverkaren blir högre.

Bilderna längre upp i tråden visar förövrigt en maskin/robotarm som placerar ut komponenter på kretskort. Korten värms sedan i en ugn som smälter lödtennet. Att påstå att kretskorten är handlödade tyder på okunskap.

De kort som inte monteras/lödas i den maskinen köper de in från andra tillverkare, t ex de flesta komponenterna i HDX, Via-moderkortet, RAM-minnet, displaykontrollern, IR-mottagaren, hårddisken/SSDn, drivverket, PicoPSUn osv - allt detta är färdiga produkter tillverkade i Asien.

Redigerat av Ageve, 01 augusti 2011 - 00:27.


#47

Postad 01 augusti 2011 - 02:56

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 316 inlägg
  • 0

Personligen så bryr jag mig inte om valet av komponenter och dess kostnad. Det enda jag bryr mig om är ljudet, och där vinner Naim alla gånger. Jag skulle lätt ha köpt mig en 5i om det inte vore för min rådande situation (läs en fattig student). Naim spelar med en sådan musikalitet och harmonitet så man ryser av välbehag. För mig finns det ingen bättre förstärkare i prisklassen, och då har jag lyssnat på mångdubbelt dyrare.



Om det enda du bryr dig i är ljudet så bör du blindtesta mot några billigare receivrar. Jag sätter 100 kr att du inte kan skilja dom åt.

#48

Postad 01 augusti 2011 - 08:56

squiz
  • squiz
  • Forumräv

  • 595 inlägg
  • 0

De enda gångerna jag ser dig skriva något på forumet, är när det framförs kritik mot företaget Naim.

Angående kommentaren från England så underlättar det om du berättar vem som har skrivit texten. Det bor många människor i England.


Mmm, kommentarer från England av Engelsmän om ett Engelskt märke som byggs i England...partiskt?
Som att be en finne skriva om Nokia :)

Lovar att man skulle kunna gräva fram texter från nätet om samtliga tillverkare som nyanserar dem på detta sätt.

#49

Postad 01 augusti 2011 - 09:11

Tode
  • Tode
  • Amatör

  • 80 inlägg
  • 0
Återigen ge fan i och köp det ni inte vill ha men ge fan i att kritisera utan att ni har lyssnat eller ens tagit reda på fakta.
Har ni inte råd så ta inte ut er avundsjuka genom att skriva ner produkter hela tiden.

Åk till Elfa och köp en påse med komponenter och fyll era HTPC med så blir det säker bra.

#50

Postad 01 augusti 2011 - 09:20

squiz
  • squiz
  • Forumräv

  • 595 inlägg
  • 0

Återigen ge fan i och köp det ni inte vill ha men ge fan i att kritisera utan att ni har lyssnat eller ens tagit reda på fakta.

Förstår inte varför du måste brusa upp?
Har personligen lyssnat på del Naim-prylar och är inte speciellt imponerad (detta har jag dock valt att inte skriva om då tråden inte handlar om hurvida Naim låter bra eller ej).

Har ni inte råd så ta inte ut er avundsjuka genom att skriva ner produkter hela tiden.

Kommentar överflödig...

Redigerat av squiz, 01 augusti 2011 - 09:24.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.