Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Naim Nait 5i - överreklamerad så det heter duga.

1183 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1151

Postad 23 februari 2012 - 15:21

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

  • 2 573 inlägg
  • 0

Kunde saker inte förbättras skulle väl detta intresse knappast existera, eller?Tänk tex. var läkekonsten skulle stå idag med det tankesättet, huga! :wacko:

Du missförstod ... Det som jag reagerade på är varför något som man är enormt nöjd med inte räcker till bara några månader senare, inte huruvida det finns egentliga förbättringar eller inte (det är en helt annan fråga som vi nog inte skall ta upp i dagsläget oavsett om det gäller förstärkare eller medicin :D ). Vad är nästa steg efter en Super Nait btw...?

Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 23 februari 2012 - 15:23.


#1152

Postad 23 februari 2012 - 15:38

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 0

Vad är nästa steg efter en Super Nait btw...?


Tror det finns delade meningar om det där då vissa tycker man borde köra bättre försteg och andra bättre slutsteg (lite beroende på ens egna och ens högtalares behov). Från vad jag hört så är det ett delat system med främst ett bättre försteg som blir nästa ordentliga uppgradering. Men om man kör delat så tappar du dessutom DAC:en som Super Nait har så då får det även bli en ny sådan. Och om man skall köra Naim-spåret så är det väl minst NDX som gäller eller helst Naims separata DAC. Att komma ett riktigt steg upp från Super Nait blir nog *dyrt*. Första steget är väl att prova med någon fet nätdel till SuperNaiten.

Redigerat av philipbtz, 23 februari 2012 - 15:40.


#1153

Postad 23 februari 2012 - 15:38

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Du missförstod ... Det som jag reagerade på är varför något som man är enormt nöjd med inte räcker till bara några månader senare, inte huruvida det finns egentliga förbättringar eller inte (det är en helt annan fråga som vi nog inte skall ta upp i dagsläget oavsett om det gäller förstärkare eller medicin :D ). Vad är nästa steg efter en Super Nait btw...?

Men det finns väl ingen tidsgräns för hur länge man måste bruka sina prylar innan man får lov att hitta något bättre? Det är ju inte flickvänner vi pratar om! :D
Nä,någon vidare diskution om det ämnet önskar nog ingen just nu... :(

#1154

Postad 23 februari 2012 - 15:52

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

  • 2 573 inlägg
  • 0

Men det finns väl ingen tidsgräns för hur länge man måste bruka sina prylar innan man får lov att hitta något bättre? Det är ju inte flickvänner vi pratar om! :D
Nä,någon vidare diskution om det ämnet önskar nog ingen just nu... :(

Speciellt skall man kanske låta bli att "diskutera diskussioner" om man inte förstår frågeställningen... ;)

#1155

Postad 23 februari 2012 - 16:44

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Speciellt skall man kanske låta bli att "diskutera diskussioner" om man inte förstår frågeställningen... ;)

Om jag inte förstod frågeställningen får du gärna förklara var jag gick fel. Insåg själv att jag stavade fel fö. om det var det du ville poängtera. :blush:

#1156

Postad 23 februari 2012 - 18:25

shifts
  • shifts
  • Veteran

  • 1 684 inlägg
  • 0

Så länge man har lagt mest tid och pengar på rummet, högtalarna och uppställning så tycker jag att det bara är att köpa precis vilken elektronik man vill.


Även utan att ha lagt mest tid och pengar på rum, högtalare och uppställning så tycker jag alla ska köpa precis den elektronik de vill. Allt annat vore väldigt främmande kan jag tycka. Men du menade säkert något liknande. :)

#1157

Postad 23 februari 2012 - 18:32

Unregistered95265801
  • Unregistered95265801
  • Forumräv

  • 930 inlägg
  • 0
Är man något sådär ödmjuk så kan man ju glädjas åt att andra är nöjda. Jag är t.ex också supernöjd med alla mina grejer men det finns likförbaskat ännu bättre prylar jag skulle vilja ha (trots att jag är supernöjd som det är nu). Tror inte det är svårare än så och även om jag sen skulle "byta upp mig" så skulle jag likaså kunna rekommendera det jag tidigare haft om jag anser/tycker det är bra grejer. Eller har jag fel i mitt resonemang?

#1158

Postad 23 februari 2012 - 20:05

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

  • 2 573 inlägg
  • 0
Nej du har helt rätt. Tom mycket billiga produkter som högtalarna från Dynavoice kan rekommenderas då de kan passa många alldeles utmärkt. Problemet är imo när man, i t.ex. en diskussion om en produkt eller ett visst märke, tveklöst hyllar denna genom att ge den egenskaper i klass med något från en annan galax eller påstå att den är likvärdig produkter som är tre gånger så dyra för att sedan bara en kort tid senare ändra sig. Vad är ens utlåtande då egentligen värda för andra...? Handlar det mer om att egoistiskt stärka sina köp och glädjen över dem (en glädje som uppenbarligen ofta fort går över).

Jag har sett folk hävda att en produkt som kostar 5000 kr spelar minst lika bra som en som kostar 20 000 kr. Jag har sett andra köpa denna produkt enbart med detta i ryggen, när den som sedan tipsade helt plötsligt köper något annat och nu menar att produkten åtminstone är bra för sin prisklass.

Jo jag vet att många menar att man får skylla sig själv osv om man köper pga andras hyllningar, men jag tycker också att de som är mottagliga för denna nyköpseufori, lite mindre egoistiskt (glädjen ökar naturligtvis om man delar med sig av den) borde fundera på värdet för andra när de "vrålhyllar" produkter som bara några månader senare inte alls har samma värde.

Vill alltså inte "förstöra" för någon som är nöjd med sitt nyköp, önskar bara lite mer sansade uttryck och då speciellt när man kan se att glädjen och superlativen upprepat dalar med tiden. :)

Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 23 februari 2012 - 20:09.


#1159

Postad 23 februari 2012 - 20:09

Unregistered95265801
  • Unregistered95265801
  • Forumräv

  • 930 inlägg
  • 0
Ok, då är jag med på hur du menar. Jag håller med om att man skall ta det försiktigt med att jämförelser.

#1160

Postad 24 februari 2012 - 18:36

DanneA
  • DanneA
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0
Ojoj, vilken tråd.
Men det är väl inte så svårt egentligen. Alla uppfattar saker olika och den förväntade uppfattningen spelar ju självklart in.
Vill man ha en dyr produkt med ett visst anseende lyssnar man på den och kanske hänförs av hur bra den var och sedan köper man den. Man tycker verkligen att den låter fantastiskt och är lite stolt av att ha en sådan.
Där är väl kanske de flesta nöjda.
En del är skeptiska och jämför och provlyssnar mot flera andra och kommer till en slutsats som dom är nöjda med.
En annan är riktigt skeptisk och gör flera blindtester för att avgöra vilken som passar bäst och säkerligen kan olika personer komma fram till olika saker.
Lyssningsuppfattningen är väldigt individuell och smakerna olika såklart.

Så vart vill jag då komma?...
Jo, var och en blir salig på sin tro och verklighet. Har man kommit till insikt att detta är den bästa produkten så är ju allt bra. Ser ingen anledning att pracka på någon annan sin tro och uppfattning och hävda att den är rätt.
Sen förstår jag i o f inte detta motstånd mot blindtester, jag försöker i möjligaste mån göra det själv för att hitta min produkt. Om jag tror att t.ex. Nait är nå't för mig tänker jag definitivt blindtesta den först mot några andra, speciellt min egna reciever då jag tycker det är alldeles för dyrt att köpa något jag inte egentligen vet är bättre. Men det är ju jag det...

Med vänlig hälsning,
D

#1161

Postad 24 februari 2012 - 19:00

DanneA
  • DanneA
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0
Kan tillägga att jag inte skall köpa nytt förstärkeri just nu.
Däremot högtalare och jag var i en Hifi affär häromdagen och skulle provlyssnar några stycken. Försäljaren ville dock annorlunda och ägnade väldigt stor tid till att prata förstärkare och såklart då Naim. Blev lite småirriterad då jag inte var där för att lyssna på förstärkare. Han måste ha gått någon säljkurs hos Naim för han var helt "Naimifierad" och pratade vitt och brett om spelglädjen som fanns i den. Då frågade jag lite försiktigt om han menade dynamiken eller vad han syftade på. Men nej nej, det fanns något annat i den som var speciellt men han inte kunde förklara riktigt.
Därav min fundering om Naim och var det var för något...

Med vänlig hälsning,
D

#1162

Postad 24 februari 2012 - 19:48

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 0

Även utan att ha lagt mest tid och pengar på rum, högtalare och uppställning så tycker jag alla ska köpa precis den elektronik de vill. Allt annat vore väldigt främmande kan jag tycka. Men du menade säkert något liknande. :)


Ja alltså det är klart att alla får göra precis som dom vill men detta är liksom min rekommendation och vad jag själv tycker gör att man slipper uppgraderingsdjävulen. Har inte ens tänkt tanken på att uppgradera sedan jag har prioriterat som nämnt. Det enda som kommer hända i framtiden är surround men det är mer av ett sidsteg så att säga.

#1163

Postad 27 februari 2012 - 19:20

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Ojoj, vilken tråd.
Men det är väl inte så svårt egentligen. Alla uppfattar saker olika och den förväntade uppfattningen spelar ju självklart in.
Vill man ha en dyr produkt med ett visst anseende lyssnar man på den och kanske hänförs av hur bra den var och sedan köper man den. Man tycker verkligen att den låter fantastiskt och är lite stolt av att ha en sådan.
Där är väl kanske de flesta nöjda.
En del är skeptiska och jämför och provlyssnar mot flera andra och kommer till en slutsats som dom är nöjda med.
En annan är riktigt skeptisk och gör flera blindtester för att avgöra vilken som passar bäst och säkerligen kan olika personer komma fram till olika saker.
Lyssningsuppfattningen är väldigt individuell och smakerna olika såklart.

Så vart vill jag då komma?...
Jo, var och en blir salig på sin tro och verklighet. Har man kommit till insikt att detta är den bästa produkten så är ju allt bra. Ser ingen anledning att pracka på någon annan sin tro och uppfattning och hävda att den är rätt.
Sen förstår jag i o f inte detta motstånd mot blindtester, jag försöker i möjligaste mån göra det själv för att hitta min produkt. Om jag tror att t.ex. Nait är nå't för mig tänker jag definitivt blindtesta den först mot några andra, speciellt min egna reciever då jag tycker det är alldeles för dyrt att köpa något jag inte egentligen vet är bättre. Men det är ju jag det...

Med vänlig hälsning,
D

Det är knappast bara du. Sund inställning i största allmänhet. :) Finns inget fel med vare sig det ena eller andra sättet så länge man inte tvingar det på andra.

#1164

Postad 27 februari 2012 - 19:29

ZaXxx
  • ZaXxx
  • Lärjunge

  • 471 inlägg
  • 0
Vad är externa dacs? jo ljudomvandlare som har samma processorkrets som vilken hemmabioreciever som helst men den är genomgående designad med väl utvalda komponenter, vad gör en integrerad stereoförstärkare? jo den arbetar helt fritt från digitala störningar och är lättare att designa med dyrare väl utvalda komponenter.

#1165

Postad 28 februari 2012 - 10:55

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 0

Vad är externa dacs? jo ljudomvandlare som har samma processorkrets som vilken hemmabioreciever som helst men den är genomgående designad med väl utvalda komponenter, vad gör en integrerad stereoförstärkare? jo den arbetar helt fritt från digitala störningar och är lättare att designa med dyrare väl utvalda komponenter.


Nja detta är väl en halvsanning. Externa DAC:ar har ofta betydligt bättre chip än de som finns i hemmabioreceivers. Även implementationen av det runt omkring chipet är ju av värde och detta brukar generellt vara bättre i externa lösningar som du säger. Mitt ljudkort till datorn (Asus Xonar D2) har ett chip som ofta ses till hembioreceivers upp till 20 000:-. Men detta är antagligen för de behöver ha så många av dom (många kanaler) i receivers så det blir dyrt. Strömförsörjning osv. brukar vara sämre i receivers än separata slutsteg. Om det är värt pengarna är en annan fråga.

#1166

Postad 24 april 2012 - 19:58

Gäst_982jan_*
  • Gäst_982jan_*
  • 1
Men nu var det väl Naim Nait det handlade om? Jag har aldrig reflekterat över Naims produkter. De ska ju stå framme i ens hem och jag har sällan skådat så fula och löjligt designade prylar. Bara namnskylten ger mig krypningar. Inte ens vulgo-kinesisk design är så påfallande smaklös. Och en sådan sak som att förorda DIN-kontakter när t.o.m de tyska tillverkarna har övergivit detta för länge sedan visar vad det är för ett företag. Jag har sällan hört NÅGON brittisk elektronik som övertygar i längden (QUAD, Sugden, Naim, Linn, Musical Fidelity m.fl). Kanske beror det på deras lyssningsrum? Små garderobsliknande utrymmen med heltäckningsmattor där man tror mönstret ändrar sig, I själva verket är det mögeltillväxt. (Det är en helt annan sak med brittiska högtalare och skivspelare).
.Postad bild

#1167

Postad 25 april 2012 - 08:09

Unregistered2010
  • Unregistered2010
  • Lärjunge

  • 291 inlägg
  • 0
Tur att smaken är som baken, själv tycker jag Naim har bland de snyggaste och absolut mest välljudande produkterna på marknaden.

Alla vill ju inte ha en massa bling-bling!

Angående lyssningsrum så undrar jag om du varit i England utöver någon språkresa till Brighton? Har själv bott flera år i England och jag kan ju säga att mina vänner i kategorien övre medelklass har vardagsrum som är stora som ett vanligt svenskt radhus :D

Nog dags att inse att vi tyvärr hamnat lite på efterkälken i Sverige på ett flertal punkter! (men det är en annan historia...)


Men nu var det väl Naim Nait det handlade om? Jag har aldrig reflekterat över Naims produkter. De ska ju stå framme i ens hem och jag har sällan skådat så fula och löjligt designade prylar. Bara namnskylten ger mig krypningar. Inte ens vulgo-kinesisk design är så påfallande smaklös. Och en sådan sak som att förorda DIN-kontakter när t.o.m de tyska tillverkarna har övergivit detta för länge sedan visar vad det är för ett företag. Jag har sällan hört NÅGON brittisk elektronik som övertygar i längden (QUAD, Sugden, Naim, Linn, Musical Fidelity m.fl). Kanske beror det på deras lyssningsrum? Små garderobsliknande utrymmen med heltäckningsmattor där man tror mönstret ändrar sig, I själva verket är det mögeltillväxt. (Det är en helt annan sak med brittiska högtalare och skivspelare).
.



#1168

Postad 25 april 2012 - 14:58

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0
Tycker Naims produkter är fruktansvärt snygga! Och just den gröna skylten mot den råa pulverlackade ytan ger mig också rysningar, fast av välbehag.
Har drömt om Naim i många år men blev tyvärr lite besviken på Nait 5i ljudmässigt. Lever inte upp till hypen i min anläggning i alla fall.

Men att inte ha hört någon brittisk elektronik som övertygar? Har själv en Sugden som jag personligen tycker är något av det bästa jag hört. Och otaliga är de upplevelser man haft med just brittisk elektronik. Inte minst Naim tillsammans med Totem Audio, de hade ju samma agent ett tag.

#1169

Postad 10 maj 2012 - 17:31

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 2 850 inlägg
  • 0
Droppy; Jag dolde ditt inlägg p.g.a personangrepp. Du kan väl fundera vidare och se om du kan skriva något vettigare som motargument istället. Jag är snäll idag och låter detta passera utan vidare åtgärder, då jag såg inlägget i ett tidigt skede, så det bör inte ha hunnit uppröra särskilt många.

Redigerat av Falcy, 10 maj 2012 - 17:35.


#1170

Postad 10 maj 2012 - 18:56

XavierJH
  • XavierJH
  • Beroende

  • 1 185 inlägg
  • 0
Argumentet verkar vara hembioreceivers vs integrerade förstärkare med en högre prislapp. Nu har jag bara läst de första 4 trådarna, men det är märkligt att ingen nämner att bioreceivers är värdelösa när ohm-talet droppar lite. De flesta här inne som har en hembioreceiver och lite värre/dyrare högtalare och är av en trögdriven variant har åtminstone ett eller flera slutsteg för att driva sina högtalare, och då är väl ändå prislappen något över en liten integrerad förstärkare.

#1171

Postad 12 maj 2012 - 02:57

e-lite
  • e-lite
  • Veteran

  • 1 799 inlägg
  • 0

Argumentet verkar vara hembioreceivers vs integrerade förstärkare med en högre prislapp. Nu har jag bara läst de första 4 trådarna, men det är märkligt att ingen nämner att bioreceivers är värdelösa när ohm-talet droppar lite. De flesta här inne som har en hembioreceiver och lite värre/dyrare högtalare och är av en trögdriven variant har åtminstone ett eller flera slutsteg för att driva sina högtalare, och då är väl ändå prislappen något över en liten integrerad förstärkare.


"Ohm-talet" ? Menar du impedansen på de tillkopplade högtalarna?

#1172

Postad 12 maj 2012 - 09:48

XavierJH
  • XavierJH
  • Beroende

  • 1 185 inlägg
  • 0
Var jag otydlig? Ja, impedansen på de tillkopplade högtalarna.

#1173

Postad 06 september 2012 - 15:17

discohund
  • discohund
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 1
Jag har plöjt igenom denna tråd med ett stort leende på läpparna :)
Vad ska man säga? Smaken är som baken! Jag skulle aldrig få för mig att smutskasta ett annat fabrikat. Det är upp till var och en vad man gillar, uppfattar, och fattar tycke för! Hur vi än vrider å vänder på det så är vi alla intresserade av HiFi eller hur? Det är en hobby. Ett intresse. Personligen gillar jag vissa fabrikat och ogillar andra. Det går inte förklara. Även om jag aldrig hört på en förstärkare från NAD eller Harman/Kardon eller Denon, så skulle dom aldrig få komma in i mitt hem. Det bara är så. Likaväl som andra säkert tycker likadant om min Nait XS-2 som jag tycker är det bästa jag hört under 40,000kr. Jag respekterar det! Jag har haft intresset sen början av 90-talet och lyssnat på allt mellan himmel och jord. Men är inte det inte tur att vi tycker olika ändå? För vad tråkigt det skulle vara om alla tyckte samma och gillade samma fabrikat! Gud vilken tråkig hobby det skulle vara då! Och hur kul hade det varit att läsa HiFi-tidningar?


Tack för mig.

#1174

Postad 06 september 2012 - 15:43

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 1

Jag har plöjt igenom denna tråd med ett stort leende på läpparna :)
Vad ska man säga? Smaken är som baken! Jag skulle aldrig få för mig att smutskasta ett annat fabrikat. Det är upp till var och en vad man gillar, uppfattar, och fattar tycke för! Hur vi än vrider å vänder på det så är vi alla intresserade av HiFi eller hur? Det är en hobby. Ett intresse. Personligen gillar jag vissa fabrikat och ogillar andra. Det går inte förklara. Även om jag aldrig hört på en förstärkare från NAD eller Harman/Kardon eller Denon, så skulle dom aldrig få komma in i mitt hem. Det bara är så. Likaväl som andra säkert tycker likadant om min Nait XS-2 som jag tycker är det bästa jag hört under 40,000kr. Jag respekterar det! Jag har haft intresset sen början av 90-talet och lyssnat på allt mellan himmel och jord. Men är inte det inte tur att vi tycker olika ändå? För vad tråkigt det skulle vara om alla tyckte samma och gillade samma fabrikat! Gud vilken tråkig hobby det skulle vara då! Och hur kul hade det varit att läsa HiFi-tidningar?


Tack för mig.

Verkar av någon anledning som just Naim väcker mer känslor än många andra märken. Förstår själv inte varför, men det kan ju ha att göra med att de ofta blir höjda till skyarna av hifitidningar.
Själv gillar jag verkligen designen men blev rätt besviken på Nait 5i. Det säger ju å andra sidan inte på något vis att andra inte kan tycka rakt motsatt.
Håller med dig om att man helt enkelt kan falla för vissa märken och inte alls intressera sig för andra, ofta utan att egentligen själv förstå varför. Nad är väl ett märke som jag också av någon outgrundlig anledning inte alls intresserat mig för. Har dock blivit lite sugen på det där slutsteget de provade i HiFi&Musik. Skulle kanske ge lite välkommen stadga i basen när man kör med receivern.
Välkommen till forumet förresten. :)

#1175

Postad 15 november 2017 - 13:31

Tomlund
  • Tomlund
  • Lärjunge

  • 299 inlägg
  • 1

BUMP!!!

 

Tack vare denna tråden som jag fick upp ögonen för Naim och jag är grymt glad för det! Mycket underhållande tråd, har skumläst hela och många skratt har man fått :)

Tänkte va fa* kan väl ge denna stärkare en chans då jag ändå var ute efter nytt, hitta en beggad för 4000kr å slog till. Kopplade ihop med mina dynaudio x18 och de har aldrig låtit så "roliga" tidigare! Körde tidigare med emotiva pt 100 som försteg till mitt rotel rb 991 steg på 2*200w och gick till 2*50w, ljudet låter betydlgt mer kraftfullare och har nu pondus. Ljudbilden tog ett steg framåt och inte alls lika laidback som tidigare å även något ljusare än innan. Nu lyssnar man på musik istället för att sitta och analysera, jag e skitnöjd med denna lilla rackare!



#1176

Postad 15 november 2017 - 13:43

Ochåäö
  • Ochåäö
  • Veteran

  • 1 667 inlägg
  • 0
Jag gillar naim 5i. Och för 4000kr blir det nog svårt hitta bättre. Och kan tänka mig att till x18 passar den perfekt.

#1177

Postad 15 november 2017 - 17:01

Tomlund
  • Tomlund
  • Lärjunge

  • 299 inlägg
  • 0

Jag gillar naim 5i. Och för 4000kr blir det nog svårt hitta bättre. Och kan tänka mig att till x18 passar den perfekt.


Dynaudio x18 är ändå en av dynaudios mest spelglada högtalare, mer framåt och ljusare än dynaudio brukar låta... fortfarande en allätare som inte sticker ut nått nämnvärt i nått register utan håller ihop bra. Trots detta var jag nära att sälja dessa och titta på något annat men nu överväger jag att låta de stanna pga att naimen får ännu mer fart på dem och det blir roligt att lyssna! Dynaudio ska ju käka effekt till frukost också men inte dessa, 50watt räcker långt kan jag lova!

#1178

Postad 15 november 2017 - 17:59

Ochåäö
  • Ochåäö
  • Veteran

  • 1 667 inlägg
  • 0

Dynaudio x18 är ändå en av dynaudios mest spelglada högtalare, mer framåt och ljusare än dynaudio brukar låta... fortfarande en allätare som inte sticker ut nått nämnvärt i nått register utan håller ihop bra. Trots detta var jag nära att sälja dessa och titta på något annat men nu överväger jag att låta de stanna pga att naimen får ännu mer fart på dem och det blir roligt att lyssna! Dynaudio ska ju käka effekt till frukost också men inte dessa, 50watt räcker långt kan jag lova!


X18 är den jag gillat bäst av de dynaudio jag hört dvs dm2/6. emit 10. X14.

#1179

Postad 18 november 2017 - 10:44

Fredrik_A
  • Fredrik_A
  • Lärjunge

  • 286 inlägg
  • 0
Håller med om att Dynaudio Excite och Naim är en mycket lyckad kombo.

#1180

Postad 18 november 2017 - 15:21

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

När vi ändå nämner Dynaudio och Naim så blev jag imponerad för ett tag sedan då den lilla multi funktionsenheten NAIM Uniti Atom drev ett par Contour 20 med bravur på rimliga lyssningsvolymer.

 

Kan tro att storebror dvs. Uniti Nova skulle kunna vara en riktigt fin matchning.

 

Eller kanske Atom med ett par X18 för den med lite rimligare budget.



#1181

Postad 18 november 2017 - 18:15

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

När vi ändå nämner Dynaudio och Naim så blev jag imponerad för ett tag sedan då den lilla multi funktionsenheten NAIM Uniti Atom drev ett par Contour 20 med bravur på rimliga lyssningsvolymer.

Kan tro att storebror dvs. Uniti Nova skulle kunna vara en riktigt fin matchning.

Eller kanske Atom med ett par X18 för den med lite rimligare budget.

Hört atom med Focal Sopra Nr1 och Audiovector QR1. Inga som helst problem att spela högt och fint. Naim må vara dyra däremot kan de spela och föredrar Naim framför en billig NAD.

Redigerat av Buddaz12, 18 november 2017 - 18:18.


#1182

Postad 19 november 2017 - 11:42

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Hört atom med Focal Sopra Nr1 och Audiovector QR1. Inga som helst problem att spela högt och fint. Naim må vara dyra däremot kan de spela och föredrar Naim framför en billig NAD.

Det som imponerade var att Dynaudio som generellt är mer tungdrivna och straffar klena förstärkare med ett instängt och platt ljud spelade ut bra och var roliga att lyssna på. Detta är enligt mina erfarenheter mer sällan problemet med Audiovectors och Focals högtalare.

 

Men det är klar har man 50ksek till Contour 20 eller 80ksek till Sopra1 så finns det mer att hämta med en kraftigare förstärkare och det kanske man vill kosta på sig i dessa fall. Kanske ett mer naturligt val att kombinera Atom till QR-serien eller Dynaudios billigare serier. Det intressanta med detta var att det inte måste vara hundratals watt i en förstärkare för att få Dynaudio att spela bra vilket många med mig upplevt och propagerat för tidigare. Eftersom jag inte spelade extremt högt vågar jag inte tillskriva Uniti Atom egenskaper jag inte själv upplevt/testat.



#1183

Postad 28 december 2017 - 13:20

sportbilsentusiasten
  • sportbilsentusiasten
  • Lärjunge

  • 459 inlägg
  • 0

Mycket underhållande tråd, har skumläst hela och många skratt har man fått :)

 

 

Dito!

Att det finns personer som går igång så sanslöst...

Jag har kört Naim till o från under 30år.

Bra grejer, klart dyra, inte alltid bäst eller prisvärda - men ett av de tre märken som jag gillar mest.

Köper det mesta begagnat, där kan man gör bra affärer. 

Nya o gamla Naim låter olika - testa innan du köper. Och allt är inte bra (i mina öron) så välj med omsorg.



#1184

Postad 23 mars 2018 - 14:18

samwel
  • samwel
  • Användare

  • 134 inlägg
  • 0
Gammal tråd.. men va f*n..
Var själv och lyssnade på lite högtalare.
Först i hemmabiobutiken, gillade först SVS tower skarpt med en Pioneer LX-801 med Emotiva XPA-7 gen 3.. jäkla tryck i basen men ändå klara och detaljerade. Provade Monitor Audio Silver 500 på en Yamaha 3070 bredvid.. ingen trevlig upplevelse när volymen kom upp..Lät som 3070n tappade kontrollen och speciellt basen började låta okontrollerat.
Tänkte kanske provar hur det låter på XPAn+Pioneer. Wow.. Nära jag köpte dom där och då.. Kanske bara jag men mycket bättre kontroll på basen och minst lika bra tryck om inte mer än SVS som man i efterhand fick känslan av att basen mullrade som en sub snarare än en golvare.
För ett tag sen åkte jag till en lokal hifi-butik som bland annat säljer Naim, Hegel, Dynaudio, Audiovector och Monitor Audio Silver bl a.. eftersom jag gillade MA silver 500 så mycket så frågade jag om jag fick provlyssna den i deras lyssningsrum. Sagt och gjort, fick upp MA silver 500. Frågade vad förstärkeriet var. Killen sa Naims nya Uniti något, runt 50 papp om jag förstod rätt. Satte mig och lyssnade. Höjde volymen riktigt högt, fick samma känsla som med Yamaha 3070.. Naimen tappade kontrollen över basen något. Frågade om jag han hade något starkare då jag hade provat MA med 2x300W innan. Han kopplade in en Hegel integrerad på plus 250W. Kommer tyvärr inte ihåg exakta modeller. Men iaf det lät mycket likt i rummet. Hörde inte mycket skillnad på Hegel och Naim.. Förrutom att Hegel hade bättre kontroll på basen i högre volymer. Provade byta till en Dynaudio golvare i 27000krs klassen. Där märkte jag direkt en klar ljudskillnad. Dessutom verkade Naim passa bättre med Dynaudion för den okontrollerade basen var som bortblåst.
Men trots detta och att jag lyssnat på en polares svindyra +250000krs Naim system så känns inte Naim något speciellt för mig. Denna spelglädje som det pratas om känns mer som den kommer fram med rätt rum+högtalar+förstärkar kombo. Vilket jag tycker man kan få fram med de flesta bättre försteg/slutsteg. Högtalare gör trots allt mer för ljudet imo.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.