Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Multifjärr för att ersätta iRule

26 svar till detta ämne Multifjärr Fjärr Fjärrkontroll IP-styrning Plejd Pronto Crestron
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 11 juli 2018 - 06:27

Joppe Apa
  • Joppe Apa
  • Användare

  • 165 inlägg
  • 0
Jag när lite av en hatkärlek till iRule, som jag använt i flera år. iRule tillsammans med GC-100 är för mig i teorin den perfekta fjärrkontrollen. När det fungerar. Tyvärr hänger sig appen på iPaden väldigt ofta, och måste startas om.
För något halvår sedan gick företaget bakom iRule ut med info om att de blivit uppköpta av ett annat företag, och att entusiastdrivna iRule successivt kommer att läggas ner. Redan nu verkar dock den tidigare utmärkta supporten falna, och jag får inte appen att samarbeta alls. Kan bero på att iPaden är sju år gammal, förvisso.

Dags att hitta ett nytt system. Jag har all elektronik i ett skåp, och behöver en programmerbar fjärr med brett stöd för IP-kontroll, men som också kan styra IR-blasters och helst också med reläutgång. Det finns andra appar för iPad som styr GC, har provat några av dem. Men ingen av dem är i närheten av att kunna programmeras lika fritt som iRule.

Vad använder ni andra? Philips Pronto verkar också ha gått hädan. Plejd verkade så lovande när det kom, men finns det kvar fortfarande? Är det någon hemanvändare i Sverige som kör med Crestron? Eller är det Logitech Harmony Ultimate som gäller?

#2

Postad 12 juli 2018 - 13:35

niklasmagnus
  • niklasmagnus
  • Forumräv

  • 572 inlägg
  • 0
Bra frågar, hoppas det kommer några svar!

#3

Postad 16 juli 2018 - 20:56

Joppe Apa
  • Joppe Apa
  • Användare

  • 165 inlägg
  • 0
Ingen annan som använder fjärrkontroller..?

#4

Postad 16 juli 2018 - 21:08

DeusEXMachina
  • DeusEXMachina
  • Wannabe

  • 32 inlägg
  • 0
Kör med Harmony Elite men obekant med irule så vet inte om den funkar för dig. Men annars är jag väldigt nöjd med Harmonyn som fjärr.

#5

Postad 16 juli 2018 - 22:34

Thomas_S
  • Thomas_S
  • Swiftly AB

  • 74 inlägg
  • 0

Använder också Harmony Elite lite halvt motvilligt, den funkar men känns inte "Enterprise". Hade en Harmony multifjärr får många år sedan som jag blev galen på för att den var så seg, Elite är bättre och jag gillar verkligen att ha en fysisk fjärrkontroll med belysta knappar för snabb och enkel styrning av play/paus, linsminne, volym, samt Hue etc.men den är lite plastig och ibland tycker jag responsen är dålig. ca 1/3 ggr lyckas den inte stänga av min JVC proj heller när jag stänger av aktiviteten, har testat olika delays utan framgång.

 

Själv har jag börjat snegla på Control4 eller Savant som högst troligt ger en stabilare upplevelse men till en helt annan prislapp, dessutom vill jag kunna konfigurera allt själv. Min slutsats är ändå att man får mycket för pengarna med en Harmony. 



#6

Postad 17 juli 2018 - 08:13

hmarkstrom
  • hmarkstrom
  • Guru

  • 5 086 inlägg
  • 0

Vet inte om alla fått den informationen men efter alla uppdateringar klarar Harmony Elite IP styrning så appen i PC förslår att man ska styra så om man har apparater i en skåp som klarar IP styrning, 



#7

Postad 21 juli 2018 - 16:46

Joppe Apa
  • Joppe Apa
  • Användare

  • 165 inlägg
  • 0
Tack för svar! Elite verkar vara nyare än Ultimate, så det kanske är den man ska satsa på. IP-kontroll tycker jag är helt nödvändigt idag. Hur bra är RF-räckvidden? Klarar den 5 m in till ett stängt skåp? Är det någon som använder Elite tillsammans med reläer och har fått det att funka? Jag har bl a några effektsteg som jag vill kunna stänga ner helt.

#8

Postad 22 juli 2018 - 22:15

Thomas_S
  • Thomas_S
  • Swiftly AB

  • 74 inlägg
  • 0
Bland mina produkter hittar Harmony (via Wi-fi) endast AppleTV, Sonos och min Sony TV i vardagsrummet så tyvärr lyckades jag inte styra min JVC proj via IP, har dock gjort en egen lösning (via Eventghost på en PC) för att skicka kommandon via IP så jag kommer runt problemet att den ibland inte stängs av i samband med att jag stänger en aktivitet i Harmony. Håller på och utvärderar och det verkar fungera bra.

Vad gäller räckvidd så har jag ca 3m från fjärr till hub med en timmervägg/ljudklassad dörr mellan och det har alltid funkat bra. Tyvärr tror jag inte man kan köpa z-wave extendern till Harmony i Sverige, det hade annars varit en smart lösning för att få tillgång till en stor mängd brytare och reläer utan att även behöva någon ytterligare Z-wave Controller. Funkar det inte att styra stegen via trigger?

Redigerat av Thomas_S, 22 juli 2018 - 22:17.


#9

Postad 23 juli 2018 - 07:31

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 518 inlägg
  • 0

Alla mina slutsteg har inte triggar-ingång så jag (en elektriker) har gjort en lösning med ett externt relä som styrs från en trigger-utgången på försteget. Strömmen på denna utgång får vara max 100 mA (12 V) och det fanns inget lämpligt relä som klarade 16 A 240 V. Lösningen blev ett 12 V relä som styr ett 240 V relä och sen vidare till ett grenuttag. Länkar till en bild från mitt galleri, det finns fler där på hur det ser ut.

 

https://www.minhembi...c_id=487104.jpg

 

Jag använder en Harmony Ultimate för att styra det mesta i mitt system. Jag styr dock ej ljus m.m. med den så jag har inte behov av relästyrning i övrigt. Tycker att den funkar bra i stort. Ibland har den varit lite seg med volymen, då brukar det hjälpa med en omstart. Sen går klockan ofta fel i den, och jag får synka flera gånger innan den rättar till sig.

 

OT: Förstår inte varför man inte kan länka in bilder som ligger i ett galleri, står bara att det är ett ogiltigt format på sökvägen. Mycket märkligt att man inte gjort så att forumet accepterar bilder som ligger på den egna servern.



#10

Postad 23 juli 2018 - 13:13

Joppe Apa
  • Joppe Apa
  • Användare

  • 165 inlägg
  • 0
Storl tack för att ni delat med er av era erfarenheter, Thomas och Erik! Hade använt 12 V trigger om möjligt, men stegen har ingen ingång. Det ena är ett PA-steg, det andra DIY. Och så vill jag gärna bryta strömmen till andra saker från standby. T ex ventilationen i skåpet, Chromecast. Men, tror ni inte att en sådan här borde funka https://www.kjell.co...mbrytare-p51048? Den stödjer ju Hue, även om den inte går att söka upp via ”Compatible devices”.

#11

Postad 23 juli 2018 - 13:34

Joppe Apa
  • Joppe Apa
  • Användare

  • 165 inlägg
  • 0
Thomas, funkar det inte ens att styra din Yamaha-reciever via Harmonyn? Det är ju lite av en dealbreaker isf.

Erik, kan man använda ett sådant här relä https://www.kjell.co...-a-250-v-p36100 om man nöjer sig med 250 V/10 A bryteffekt? Kan en vanlig 12 V-trigger driva det reläet? Är det lika enkelt att koppla in som jag tror (lite kabelskor åt rätt håll), eller behövs ytterligare komponenter? Har letat med ljus och lykta efter schema över hur man bygger ett externt relä, men hittar verkligen inget.

#12

Postad 23 juli 2018 - 20:32

Thomas_S
  • Thomas_S
  • Swiftly AB

  • 74 inlägg
  • 0
Osram smartplug+ verkar ju riktigt lovande, även om man måste styra den från Hue appen.

Vad gäller styrning av Yamahan fungerar det utmärkt med Harmony via IR, dock dyker den inte upp som en device som kan styras via IP när jag gör en sökning i Harmony. Kanske finns något annat sätt att inkludera devices via IP som jag inte känner till..?

Du kanske även skulle kunna använda en master/slave grendosa för att bryta strömmen till dina steg, t.ex en sån här som ska klara 16A https://www.netonnet...t/218539.13732/

#13

Postad 23 juli 2018 - 21:38

Joppe Apa
  • Joppe Apa
  • Användare

  • 165 inlägg
  • 0
Jo, jag har en sådan där gammal master-/slavegrendosa liggande. Men jag har framdraget 3x10 A till teknikskåpet, och behöver använda olika grupper till stegen. Så då funkar inte den.

Back to square one. Känns inte jättekul att pröjsa närmare tretusen för en så inkomplett produkt.

#14

Postad 23 juli 2018 - 23:07

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 518 inlägg
  • 0

Storl tack för att ni delat med er av era erfarenheter, Thomas och Erik! Hade använt 12 V trigger om möjligt, men stegen har ingen ingång. Det ena är ett PA-steg, det andra DIY. Och så vill jag gärna bryta strömmen till andra saker från standby. T ex ventilationen i skåpet, Chromecast. Men, tror ni inte att en sådan här borde funka https://www.kjell.co...mbrytare-p51048? Den stödjer ju Hue, även om den inte går att söka upp via ”Compatible devices”.

 

Borde väl kunna funka fint med en sån. Tidigare använde jag ett fjärrstyrt grenuttag från Nexa. Det var märkt max 3500 W, alltså 16 A vid 220 V. Använde en separat fjärr från Nexa till det då, men det går väl att få ihop med en multifjärr också.

När jag gjorde om elen hemma så tyckte jag dock att det kändes bra att göra om med lite rejälare grejer.

 

Thomas, funkar det inte ens att styra din Yamaha-reciever via Harmonyn? Det är ju lite av en dealbreaker isf.

Erik, kan man använda ett sådant här relä https://www.kjell.co...-a-250-v-p36100 om man nöjer sig med 250 V/10 A bryteffekt? Kan en vanlig 12 V-trigger driva det reläet? Är det lika enkelt att koppla in som jag tror (lite kabelskor åt rätt håll), eller behövs ytterligare komponenter? Har letat med ljus och lykta efter schema över hur man bygger ett externt relä, men hittar verkligen inget.

 

Bör också kunna funka, men du får ju kolla vad som är max ström på den triggar-utgång du tänker använda. Enligt specen drar relät 0,9 W. 0,9 W / 12 V = 0,075 A = 75 mA. Min förstärkare klarar som sagt max 100 mA, så till den hade det funkat.

 

Hittade en närbild där det kanske går att se vilka komponenter som användes hos mig.

 

Bifogad fil  P1080313.jpg   192,01K   0 Antal nerladdningar



#15

Postad 23 juli 2018 - 23:16

Thomas_S
  • Thomas_S
  • Swiftly AB

  • 74 inlägg
  • 0
Du får köpa en master/slave till varje grupp :-)

Ang relät du länkade till tror jag det är ett halvledarrelä du behöver (och en elektriker), typ https://www.kjell.co...2-v-25-a-p90764. Forskade kring detta för en tid sedan och det finns en del info på avsforum om man söker på Solid state relay.

Jag försökte nyttja ett vanligt 12v bilrelä till mina Crown-steg enligt ett tips på avsforum, min Yamaha orkade dock inte styra detta tillsammans med en ytterligare trigger-out kopplad till ett Rotel-steg, köpte detta relä istället https://www.amazon.c...d/dp/B00LWX9PPA (30mA). Kan vara värt att tänka på beroende på relät, det jag länkade till ovan verkar endast kräva 7,5mA dock.

Men som sagt, ta hjälp av en elektriker om du ska mecka egna relän för 240v :-)

Redigerat av Thomas_S, 23 juli 2018 - 23:17.


#16

Postad 05 augusti 2018 - 19:38

Ecis
  • Ecis
  • Lärjunge

  • 447 inlägg
  • 0
Homeremote verkar vara en ersättare för Irule. Gratis och finns bra videolektioner påYoutube. Kan mycket men mer komplicerad än Irule. Harmony är mycket mer styrd och inte så kul att leka med.

#17

Postad 05 augusti 2018 - 22:06

Joppe Apa
  • Joppe Apa
  • Användare

  • 165 inlägg
  • 0
Tack Ecis, det skulle ju kunna vara något! De listar åtminstone Global Caché. Personligen gillar jag möjligheten att kunna jobba med utseendet en del; tycker att man verkar väldigt låst i mallar hos de flesta andra konkurrenter. Och 20 spänn för en app tycker jag att jag kan ha råd med. Har du testat själv?

#18

Postad 10 augusti 2018 - 15:36

Ecis
  • Ecis
  • Lärjunge

  • 447 inlägg
  • 0
Har laddat ner appen och titta på de första tre avsnittenpå den självstudiekurs som finns. Högre i lärningströskel än Irule men stora möjligheter. Bilder och ikoner var lätt att lägga in egna av. Får ta resten när mörkret lägger sig .....

#19

Postad 15 augusti 2018 - 17:13

niklasmagnus
  • niklasmagnus
  • Forumräv

  • 572 inlägg
  • 0
Kul, missat att det skrivits i denna tråd.
Är det någon som kör annan lösning är Harmony eller iRule/ homeremote?

Redigerat av niklasmagnus, 15 augusti 2018 - 17:13.


#20

Postad 18 augusti 2018 - 08:55

niklasmagnus
  • niklasmagnus
  • Forumräv

  • 572 inlägg
  • 0
Ni som kör eller kört med Logitech, vad har inte fungerat så bra? Vad stör ni er på?

Jag gillar tanken på en fjärr med hårda knappar, och även om man tvingas köpa den dyra Elite + hub så kan jag motivera det map att man får hårda knappar och slipper pilla med mobilen i biomörkret. Men det förutsätter ju att Elite uppfyller syftet med att kunna styra på ett smart sätt.

Jag kommer ha all elektronik i ett eller två stängda (ventilerade) skåp samt vill styra projektor, några lampor och en rullgardin (ex z-wave styrning). Skulle Elite fixa detta?

#21

Postad 21 augusti 2018 - 12:37

Ecis
  • Ecis
  • Lärjunge

  • 447 inlägg
  • 0

Ni som kör eller kört med Logitech, vad har inte fungerat så bra? Vad stör ni er på?
Jag gillar tanken på en fjärr med hårda knappar, och även om man tvingas köpa den dyra Elite + hub så kan jag motivera det map att man får hårda knappar och slipper pilla med mobilen i biomörkret. Men det förutsätter ju att Elite uppfyller syftet med att kunna styra på ett smart sätt.
Jag kommer ha all elektronik i ett eller två stängda (ventilerade) skåp samt vill styra projektor, några lampor och en rullgardin (ex z-wave styrning). Skulle Elite fixa detta?

Jag tycker den är alldeles för hårt styrd. Inte mycket du kan göra själv. Har bara provat med hubben och IPad som remote.
Trixar lite med Homeremote som är en bra ersättare för Irule. Kan göra mycket mer än både Irule och Harmony. Harmony kan faktiskt styras med hjälp av harmonyhubben

#22

Postad 24 augusti 2018 - 16:30

niklasmagnus
  • niklasmagnus
  • Forumräv

  • 572 inlägg
  • 0
Okey,
Har kollat på några filmer om HomeRemote. Utan att veta så mycket om iRule så gissar jag att HomeRemote är en lyssande ersättare. Blir dock lite skrämd att det krävs Java programmering för macron, ingen kunskap jag besitter. Sedan saknas just dessa fysiska knappar. Skulle man dock hitta en surfplatta/mobil med knappar och om de går att använda de för ex volym och play/pause så klarar man sig rätt långt.

#23

Postad 24 augusti 2018 - 22:11

Ecis
  • Ecis
  • Lärjunge

  • 447 inlägg
  • 0

Okey,
Har kollat på några filmer om HomeRemote. Utan att veta så mycket om iRule så gissar jag att HomeRemote är en lyssande ersättare. Blir dock lite skrämd att det krävs Java programmering för macron, ingen kunskap jag besitter. Sedan saknas just dessa fysiska knappar. Skulle man dock hitta en surfplatta/mobil med knappar och om de går att använda de för ex volym och play/pause så klarar man sig rätt långt.

Javamacron är inget att oroa sig för. Tänkte samma men det gick snabbt att få ihop. Klippa och klistra räcker, och sen kan du imponera

#24

Postad 04 januari 2019 - 19:09

Joppe Apa
  • Joppe Apa
  • Användare

  • 165 inlägg
  • 0
Okej, nu verkar min Global Caché-enhet ha packat ihop för gott. Behöver lite akut en ny lösning som klarar IP-kontroll och reläer för 230 V. Ingen som har något fräscht förslag? Någon som använder Control4 och kan upplysa om vad det kostar för ett system på ett ungefär??

#25

Postad 05 januari 2019 - 15:11

Joppe Apa
  • Joppe Apa
  • Användare

  • 165 inlägg
  • 0
Kom på att det borde gå att aktivera mina Eltako-relän med triggerströmmen från min Receiver, och det gjorde det! Så nu behövet jag ’bara’ en lösning för stabil IP-fjärrkontroll. Har skickat en fråga till The Rock om vad ett minimalt Control4-system kostar, gissar att det inte landar under 10.000. Så det kanske får bli en Harmony Elite ändå.

#26

Postad 08 januari 2019 - 11:11

Joppe Apa
  • Joppe Apa
  • Användare

  • 165 inlägg
  • 0

Inte mycket aktivitet här, men tänkte liva upp lite genom att dela vad jag fått reda på från The Rock om Control4 (via telefon, detta är vad jag kom ihåg):

 

Control4 har flera olika styrenheter. Den billigaste ligger på ca 8.500 kr, och då får man med en fjärr med fysiska knappar. Den enheten klarar inte t ex relästyrning, men är annars lagom för ett rum. Sedan tillkommer initial programmering, vilket görs på plats hemma hos kund. Det tar några timmar, beror tydligen mycket på hur väl ens eget nätverk är utbyggt. Sedan kan samma tekniker lägga/till ta bort enheter på distans, även göra programmering.

 

De berättade också att man kan lägga till upp till 50 andra kontroller via app i Android/iOS utan kostnad, och tyckte att systemet är väldigt stabilt med få klagomål. De prioriterar alltid IP-kontroll, och tillverkare ska ha bra stöd för just Control4. Även bra stöd för övrig hemautomatisering. Systemet är billigare än Crestron. 

 

Det är Canseda som är svensk återförsäljare.



#27

Postad 26 januari 2019 - 19:21

Ecis
  • Ecis
  • Lärjunge

  • 447 inlägg
  • 0

Inte mycket aktivitet här, men tänkte liva upp lite genom att dela vad jag fått reda på från The Rock om Control4 (via telefon, detta är vad jag kom ihåg):
 
Control4 har flera olika styrenheter. Den billigaste ligger på ca 8.500 kr, och då får man med en fjärr med fysiska knappar. Den enheten klarar inte t ex relästyrning, men är annars lagom för ett rum. Sedan tillkommer initial programmering, vilket görs på plats hemma hos kund. Det tar några timmar, beror tydligen mycket på hur väl ens eget nätverk är utbyggt. Sedan kan samma tekniker lägga/till ta bort enheter på distans, även göra programmering.
 
De berättade också att man kan lägga till upp till 50 andra kontroller via app i Android/iOS utan kostnad, och tyckte att systemet är väldigt stabilt med få klagomål. De prioriterar alltid IP-kontroll, och tillverkare ska ha bra stöd för just Control4. Även bra stöd för övrig hemautomatisering. Systemet är billigare än Crestron. 
 
Det är Canseda som är svensk återförsäljare.

Nu har jag helt ersatt iRule med HomeRemote. Mycket kraftfullare och oändliga möjligheter. Bill som utvecklat appen svarar snabbt på supporten. Tvivlar på att Control4 kan mer än Home Remote. Verkar inte så bra att någon skall programmera hemma. Då blir man låst.




Även taggad med Multifjärr, Fjärr, Fjärrkontroll, IP-styrning, Plejd, Pronto, Crestron

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.