Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Rotel RB-1572 vs RB-1582

79 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 06 september 2009 - 18:21

Tool-AENIMA
  • Tool-AENIMA
  • Forumräv

  • 840 inlägg
  • 0
Hej har nyligen köpt nya högtalare ett par Vento 890 DC.Förstärkaren jag driver burkarna med är en Onkyo 905 har inte spelat mer än 3 timmar på dem mest 2-kanals det första jag gjorde var att jag bryggkopplade stärkaren då var det riktigt bra drag på grejorna.Nu är det ju så att bryggningen inte funkar med 5.1 så jag testade först film det lät bra helt klart med det känndes som det fattades något sedan gick jag tillbaks till 2-kanals utan bryggning då var det en markant skillnad det var fortfarande väldigt bra ljud men inte lika kraftfullt.Så nu har jag kollat lite på rotel stegen nu till min fråga vad är det för ljudmässig skillnad på dom olika stegen jag nämt ovan det ena är såkallat klass D och det andra är ju klassAB ni som har lyssnat vilket ska jag välja kom gärna med andra förslag oxå jag måste ha ett slutsteg.

#2

Postad 07 september 2009 - 13:24

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

  • 11 286 inlägg
  • 0
Rotel RB-1582 utan att tveka, jag gillar inte klass D stegen, bättre med AB steg.
1582 har kraft så det räcker och blir över.

#3

Postad 07 september 2009 - 18:40

Tool-AENIMA
  • Tool-AENIMA
  • Forumräv

  • 840 inlägg
  • 0

Rotel RB-1582 utan att tveka, jag gillar inte klass D stegen, bättre med AB steg.
1582 har kraft så det räcker och blir över.

På vilket sätt är AB stegen bättre vad är det för skillnad klangmässigt ?????

#4

Postad 08 september 2009 - 13:14

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

  • 11 286 inlägg
  • 0
Missade att 1572 är från den nya serien,då kan det nog vara något att fundera på.
Fast 1582 är RB-1080 i nytt skal, och 1080 mäter grymt bra finns att se i en annan tråd om just Rotel.

#5

Postad 08 september 2009 - 14:10

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0
rb-1080 mäter ju till och med lite, lite bättre än den nya... :)

#6

Postad 08 september 2009 - 20:03

Tool-AENIMA
  • Tool-AENIMA
  • Forumräv

  • 840 inlägg
  • 0
Är det inte någon som vet var det är för ljudmässig skillnad mellan klass d o ab

#7

Postad 08 september 2009 - 20:42

petestone
  • petestone
  • Lärjunge

  • 406 inlägg
  • 0

Är det inte någon som vet var det är för ljudmässig skillnad mellan klass d o ab



Klass D är ju digital switchning av slutstegen för effektivare förstärkning och mindre förluster i form av värme.
De finns de som är helnöjda, och sen finns de som anser dem vara kliniska, livlösa etc.
Själv har jag ingen aning. Det är lite som CD vs Vinyl. Jag gillar vinyl och tycker ibland cd är lite livlöst, men det har jag alltid tyckt.. Sen om det beror att det första jag hörde var att cd var digitalt kliniskt kommer jag nog aldrig få veta.
Samma sak med Klass D förstärkning, har man väl bestämt sig så tror jag att man svårligen ändrar sig.

Personligen tror jag att skillnaden mellan Klass D och klass AB är kan vara på samma nivå som skillnaden mellan två förstärkarmodeller från samma tillverkare, om ens det.

#8

Postad 08 september 2009 - 20:52

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

  • 3 878 inlägg
  • 0
Om man tittar på graferna på Rotel 1092, 1080 &1090 som Ageve postat här så verkar det vara mycket "skräp" i det övre registret på 1092 med klass D teknik.

Redigerat av -Palle-, 08 september 2009 - 20:55.


#9

Postad 09 september 2009 - 09:45

Unregistered9b54f378
  • Unregistered9b54f378
  • Forumräv

  • 721 inlägg
  • 0
Ja, men läser man testet så är det ju ingen direkt issue. De ställen där disten stack upp (det som Ageve postade) var ju när steget nästan maxades i uteffekt. Och som de skriver:

At very high output, here is where the current crop of switching amplifiers don't perform as well as Class A/B. Notice that at 50 volts and 63 volts output (312 watts and 496 watts respectively, into 8 ohms), THD+N rises above 1% at 10 Hz and above 5 kHz. The 10 Hz distortion would not be audible, but the 5 kHz and above might be, although the speakers would be distorting far more than 1% at such a high volume, so this is not necessarily a significant issue.

In fact, Jared said that the sound was great at high volume, although I suspect he never came near 300 watts being delivered to the speakers. So, my feelings on this are that, at conventional volume levels, the amplifier should be fine. For the transient peaks, which might require 300 watts or more, everything would be distorting: amplifier, speakers, and probably your ear drums, and it would be for a very short duration.

Dvs det kan ju vara ett "problem" som visar sig vara ett icke-problem i verkligheten.

#10

Postad 09 september 2009 - 10:30

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 987 inlägg
  • 0
Mätningen som jag länkade till i den tråden är inte några 300W utan:

100W i 4 ohm.


RB-1080 och R-1090 har lägre distortion, trots att de vid testen levererar 234 respektive 383 watt, och dessutom svårare testtoner, 19 kHz och 20 kHz.

Redigerat av Ageve, 09 september 2009 - 10:32.


#11

Postad 09 september 2009 - 11:58

Unregistered9b54f378
  • Unregistered9b54f378
  • Forumräv

  • 721 inlägg
  • 0
Ja men då är väl kommentarerna avseende maxandet ännu intressantare, dvs vad jag skrev, att de inte ser det som en issue när man lyssnar på dem (och inte mäter dem bara).

#12

Postad 09 september 2009 - 21:46

Tool-AENIMA
  • Tool-AENIMA
  • Forumräv

  • 840 inlägg
  • 0
Så ni rekomenderar alltså ett ab steg ????

#13

Postad 09 september 2009 - 22:08

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

  • 11 286 inlägg
  • 0
Jupp ett AB steg rekommenderar vi. ;)

#14

Postad 09 september 2009 - 22:17

Tool-AENIMA
  • Tool-AENIMA
  • Forumräv

  • 840 inlägg
  • 0
Kan man brygga rotel stegen ????

#15

Postad 10 september 2009 - 07:23

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0
dom flesta vad jag vet... ;)

#16

Postad 10 september 2009 - 14:29

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

  • 11 286 inlägg
  • 0
Jo dom ska gå att brygga,har inte läst om något som inte går. ;)

#17

Postad 10 september 2009 - 14:35

Unregistered9b54f378
  • Unregistered9b54f378
  • Forumräv

  • 721 inlägg
  • 0
Har någon här ägt ett Rotel ClassD steg? Och kan ge synpunkter. Jag själv är Rotel fan och har ägt flera modeller(och har RMB-1075 nu), men är nyfiken på ClassD stegen, då de har flera fördelar (storlek, värme framförallt).

Någon som haft ett AB steg av något märke, och sedan Rotel ClassD vore ju intressant.

Det intressanta med just Rotels ClassD är ju att de så unisont fått lysande kritik, från alla hörn och kanter. Och många testare och privatpersoner har ju då haft 1080, 1090 osv som referens till dem, och de får ändå ofta mkt bra omdömen.

#18

Postad 23 september 2009 - 01:33

Unregistereda2499477
  • Unregistereda2499477
  • Beroende

  • 1 053 inlägg
  • 0
Martin, NAD löser alla dina problem :rolleyes:
du har pm om subben.

#19

Postad 23 september 2009 - 14:08

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

  • 11 286 inlägg
  • 0

Har någon här ägt ett Rotel ClassD steg? Och kan ge synpunkter. Jag själv är Rotel fan och har ägt flera modeller(och har RMB-1075 nu), men är nyfiken på ClassD stegen, då de har flera fördelar (storlek, värme framförallt).

Någon som haft ett AB steg av något märke, och sedan Rotel ClassD vore ju intressant.

Det intressanta med just Rotels ClassD är ju att de så unisont fått lysande kritik, från alla hörn och kanter. Och många testare och privatpersoner har ju då haft 1080, 1090 osv som referens till dem, och de får ändå ofta mkt bra omdömen.


Mitt 1552 är klass AB men det blir inte varmt,knappt ljummet fast jag spelar mycket och länge.
Så de nya slutstegen har dom förbättrat på den punkten.

#20

Postad 23 september 2009 - 14:12

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0
Dom gamla blir ju inte heller varma... ;)

beror på vad man lastar med för högtalare... :rolleyes:

#21

Postad 23 september 2009 - 16:43

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 987 inlägg
  • 0

Mitt 1552 är klass AB men det blir inte varmt,knappt ljummet fast jag spelar mycket och länge.
Så de nya slutstegen har dom förbättrat på den punkten.


Det är ju samma steg (förutom skalet) :rolleyes:

Om ett steg blir varmt eller inte beror till störst del på belastning och effektivitet (och såklart placeringen). Effektiviteten är tämligen given för en viss förstärkarklass. I en AB-stärkare blir t ex lite mer än 50% värme, resten en förstärkt signal.

Effektuttaget bestämmer alltså värmeutvecklingen. Spelar man högt med tungdrivna högtalare så blir förstärkaren varm, annars inte. Men det kan också räcka att placera steget i en TV-bänk eller liknande. Då avleds inte värmen lika bra och därmed stiger tempen.

#22

Postad 23 september 2009 - 20:53

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

  • 11 286 inlägg
  • 0
Ok då förstår jag hur det ligger till.

#23

Postad 24 september 2009 - 01:59

Damocles
  • Damocles
  • Beroende

  • 1 200 inlägg
  • 0
Som lite kuriosa så kan jag meddela att det högsta jag har fått ett RB-1080 att dra ur väggen var 260w. Då med infected mushroom så högt jag kunde ha det gåendes så högt jag vågade med mina 703or. Då med förbehåll för att den standard wattmätaren från Clas Ohlson kanske inte hinner med jättesnabba peaker samt att kondensatorbanken i steget troligen tar de mesta av peakarna. THX-jingeln ville ha ca 130w ur väggen på så hög volym som jag klarade.

Säger inte så mycket utan ett db-mätning vid sidan, därav kuriosa.

#24

Postad 24 september 2009 - 08:48

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0
den kan dock under ditt spelande ha peakat mycket högre än 260w, kanske det dubbla, men det märks inte för att kondensatorbanken tar hand om det...

#25

Postad 24 september 2009 - 17:27

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 987 inlägg
  • 0
Sen är ju ofta de billiga mätarna för långsamma för att hinna med att registrera förbrukningen vid transienter. De funkar nog bäst till kylskåp osv som drar ungefär samma effekt under längre tid.

#26

Postad 24 september 2009 - 18:18

Damocles
  • Damocles
  • Beroende

  • 1 200 inlägg
  • 0
Precis, därav förbehållen :blush:

#27

Postad 24 september 2009 - 20:05

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0
Jo, självklart.. :P

utgick nu från att man hade proffs grejer... :blush:

#28

Postad 26 september 2009 - 01:04

Damocles
  • Damocles
  • Beroende

  • 1 200 inlägg
  • 0
Skulle ju eg. kunna köra med multimetern, men den kräver ju passthrough på fasen vilket jag då skulle behöva bygga en speciall förlängningskabel för att köra med. Och multimetern är ju bara säkrad till en 10A över 60sek så även om 10ampere räcker till individuell utrustning så har jag sett till att få fasen säkrad på 13A då min förra tv+stärkare+slutsteg löste ut 10A säkringen i skåpet om de slogs på samtidigt.

Ja, min elektronikhörna här hemma saknar lite olika saker, och en bättre effektmätare än multimeter har jag aldrig sett något riktigt behov av. Och då jag inte byggt något på länge så har det inte blivit av att jag införskaffat de prylarna jag saknar heller. Känns inte som man vill skaffa sakerna så länge man inte har ett ordentligt projekt på G. Men när jag väl har ett vettigt projekt igen så är risken att det även dyker upp en frekvensgenerator/räknare samt ett scope rätt överhängande.

#29

Postad 06 oktober 2009 - 22:20

marnilss
  • marnilss
  • Wannabe

  • 28 inlägg
  • 0
Jag funderade lite som du, men valde att gå på ett 1572 "olyssnat" och har haft en beställning på ett sånt sen april/maj. Jag har blivit lovad att jag ska få det denna veckan och att jag ska få det allra första i hela Sverige, så det lär inte vara många här på forumet som lyssnat på det och kan bidra med egna erfarenheter :D . Jag vet inte riktigt vad Rotel sysslat med men nu är det ett år sen som detta steget introducerades, och vad jag hört så har inga/fåtal levererats till europa.

Jag valde detta, dels för värmen (RB-980BX kan jag knappt hålla handen ovanpå), men även för det är kul med "ny" teknik (klass D) och nu med andra generationen så borde Rotel ha kunnat finslipa litegrann. Har läst att det är nya kretsar från B&O bland annat.

Jag kan återkomma med mina erfarenheter när jag lyssnat på det, och det jag då kan jämföra med är ett gammalt Rotel RB-980BX som jag köpte när det andra drog ut på tiden. Högtalarna är ett par Canton RC-L.

/Marcus

#30

Postad 07 oktober 2009 - 01:06

Damocles
  • Damocles
  • Beroende

  • 1 200 inlägg
  • 0
Har funderat på att skaffa passiva sub'basar och byta ut min subwoofer, då funderade jag faktiskt på en RB-1572 som stärkare till subbarna i sånt fall. Får se om jag gör slag i sakgen nån gång. Men helt klart är att det går att bygga lite lagom roliga system med två passiva basar aktiv stärkare och sedan ett bra delningsfilter.

#31

Postad 07 oktober 2009 - 10:26

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0
till basmoduler så är digitala steg inte fel ! :P

#32

Postad 07 oktober 2009 - 18:40

Tool-AENIMA
  • Tool-AENIMA
  • Forumräv

  • 840 inlägg
  • 0

Jag funderade lite som du, men valde att gå på ett 1572 "olyssnat" och har haft en beställning på ett sånt sen april/maj. Jag har blivit lovad att jag ska få det denna veckan och att jag ska få det allra första i hela Sverige, så det lär inte vara många här på forumet som lyssnat på det och kan bidra med egna erfarenheter :P . Jag vet inte riktigt vad Rotel sysslat med men nu är det ett år sen som detta steget introducerades, och vad jag hört så har inga/fåtal levererats till europa.

Jag valde detta, dels för värmen (RB-980BX kan jag knappt hålla handen ovanpå), men även för det är kul med "ny" teknik (klass D) och nu med andra generationen så borde Rotel ha kunnat finslipa litegrann. Har läst att det är nya kretsar från B&O bland annat.

Jag kan återkomma med mina erfarenheter när jag lyssnat på det, och det jag då kan jämföra med är ett gammalt Rotel RB-980BX som jag köpte när det andra drog ut på tiden. Högtalarna är ett par Canton RC-L.

/Marcus

ja gör gärna det har inte köpt något ännu

#33

Postad 08 oktober 2009 - 00:39

Damocles
  • Damocles
  • Beroende

  • 1 200 inlägg
  • 0

till basmoduler så är digitala steg inte fel ! :(

Om jag säger så här, det fanns en viss tanke på Rotel 1572 tillsammans med Infra X-2 eller kanske t.o.m Y-2 och ett cr80s. Min stackars ensamma B&W ASW750 orkar inte riktigt med mitt vardagsrum, och erbjuder inte heller den konfiguration jag skulle vilja ha med lätthet även om jag skaffade en sub till. Och med tanke på att ASW750 inte finns längre och nästa steg är en ASW825, och man vill ju helst ha två likadana så...

Vill ju eg ha en dedikerat sub för left+right vardera, sedan 2st för LFE. Men med två stycken subbasar går det ju att ha en sub var för right respektive left delat vid 80, sedan .1 till båda de subbarna för LFE och övriga delningar. Vad jag kunde se verkar cr80s kunna ge precis det. Och Y-2, eller t.o.m. X-2 bör nog kunna ersätta ASW750 även om jag skaffar en till. Förrutom att göra det lättare att bygga ut då.

#34

Postad 14 november 2009 - 22:12

cedergren
  • cedergren
  • Beroende

  • 1 356 inlägg
  • 0
Lyfter tråden då det gått ett tag sedan sista inlägget

Någon som har lyssnat på både RB-1572 och RB-1582

Jag funderar på ett av dom till 2 kanal och kommer att testa mitt 1565 5 kanal
hur det detta låter i 2 kanal. Men det är omöjligt att testa fullt ut om man inte har
något att jämföra med. Ingen som i butik lyckats få dom till att koppla upp
båda för en jämförelse ?

Tycker att dessa två slutsteg tillsammans med rotels D 5 kanalsteg 1565 och 1575 är de mest intressanta
som finns på marknanden för oss som inte kan lägga en förmögenhet på varje del.

Jag funderade lite som du, men valde att gå på ett 1572 "olyssnat" och har haft en beställning på ett sånt sen april/maj. Jag har blivit lovad att jag ska få det denna veckan och att jag ska få det allra första i hela Sverige, så det lär inte vara många här på forumet som lyssnat på det och kan bidra med egna erfarenheter :blush: .

Jag kan återkomma med mina erfarenheter när jag lyssnat på det, och det jag då kan jämföra med är ett gammalt Rotel RB-980BX som jag köpte när det andra drog ut på tiden. Högtalarna är ett par Canton RC-L.

/Marcus


Och var tog du vägen ? ;)

#35

Postad 23 augusti 2010 - 10:38

sunscreen
  • sunscreen
  • Användare

  • 169 inlägg
  • 0
Jag är ockås otroligt sugen på 1572, personen som skrev att han köpte ett olyssnat sådant (vilket jag varit inne på länge nu) får gärna återkomma med sin upplevelse.

Vad sägs?

#36

Postad 09 oktober 2010 - 09:44

Unregistered00b32263
  • Unregistered00b32263
  • Användare

  • 201 inlägg
  • 0
Här testar dom 1572 vs 1582 http://www.nomono.se...skt-och-modernt

#37

Postad 31 oktober 2010 - 14:36

Unregistered6332cbbb
  • Unregistered6332cbbb
  • Forumräv

  • 882 inlägg
  • 0
Nu har då jag kommit till skott och köpt ett RB 1572, bra drag och ordentligt tryck, ett klart lyft mot AB steget jag använde innan till mina Contourer S 3.4. Har tänkt att skaffa ett AV7005 som försteg, kör nu med en Marantz SR6003, fungerar fint det med men har inte kört med Audysseyn än så inställningarna är väl inte helt optimala, sen har subben lagt av också efter en dammig stamrenovering, så jag kör endast tvåkanal nu, som sagt bra tryck och ordentligt med bas i detta steg,..

Lite kuriosa är att det står Bang & Olufsen på kretskorten i steget

#38

Postad 02 augusti 2011 - 14:42

saib0t
  • saib0t
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0
Drar väl liv i den här gamla tråden igen då. =)

Har precis beställt ett RB-1572 och kör nu med ett RB-980BX, ska bli jäkligt intressant att se hur det blir med det nya. =)
Det är ju ett Klass D steg, har aldrig lyssnat på nått sådant innan, så det ska bli extra kul tycker jag.
Gillar man det inte så har man ju alltid öppet köp och hela den grejen.

Har läst en del som inte gillar Klass D, men även många som gör det, så får la bilda mig en egen uppfattning.
Det jag hoppas på är att det kommer ge mina B&W CM7 ett lyft, vilket jag tror.... men men, vi får la se.

Redigerat av saib0t, 02 augusti 2011 - 15:11.


#39

Postad 02 augusti 2011 - 20:41

Tool-AENIMA
  • Tool-AENIMA
  • Forumräv

  • 840 inlägg
  • 0
Det blev ett Emotiva XPA-2 vilket jag är supernöjd med hade ett 1582 på test hemma men tyckte inte alls om ljudet från den.

#40

Postad 03 augusti 2011 - 21:30

saib0t
  • saib0t
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0



Fick hem mitt paket idag, så har hållt på hela dagen med att lyssna på alla möjliga och omöjliga skivor.
Spelat dels via iTunes, Spotify, CD och Vinyl. Och vad kan jag säga då...
Tja, kopplade lite fram och tillbaka mellan 980BX och 1572, lyssnade på samma låtar, partier osv om och om igen.
Det jag kan säga om 980BX jämfört med 1572 är att det är något dovare och inte har riktigt lika mycket "detaljer".
1572 är snäppet ljusare i tonen, mer tryck och plockar fram fler detaljer i ljudet.
En aning utmärkande diskant ibland, men inte så att det stör på något sätt.
Tjejen tyckte däremot inte att det var så stor skillnad på ljudet. =(
Men hur som helst, jag är jäkligt nöjd än så länge, ska lyssna på musik hela dagarna igenom nu ett par dar.
Det är ju öppet köp ett litet tag och vill verkligen bilda mig en ordentlig uppfattning.
Det värsta som kan hända är ju att man köper nått och sen visar det sig att man uppfattar det "nya ljudet"
som jobbigt i längden, det vill jag inte vara med om. Men som sagt, hittills så är det bara positivt.

Redigerat av saib0t, 03 augusti 2011 - 21:31.


#41

Postad 14 oktober 2011 - 13:58

flovv
  • flovv
  • Användare

  • 231 inlägg
  • 0

Fick hem mitt paket idag, så har hållt på hela dagen med att lyssna på alla möjliga och omöjliga skivor. Spelat dels via iTunes, Spotify, CD och Vinyl. Och vad kan jag säga då... Tja, kopplade lite fram och tillbaka mellan 980BX och 1572, lyssnade på samma låtar, partier osv om och om igen. Det jag kan säga om 980BX jämfört med 1572 är att det är något dovare och inte har riktigt lika mycket "detaljer". 1572 är snäppet ljusare i tonen, mer tryck och plockar fram fler detaljer i ljudet. En aning utmärkande diskant ibland, men inte så att det stör på något sätt. Tjejen tyckte däremot inte att det var så stor skillnad på ljudet. =( Men hur som helst, jag är jäkligt nöjd än så länge, ska lyssna på musik hela dagarna igenom nu ett par dar. Det är ju öppet köp ett litet tag och vill verkligen bilda mig en ordentlig uppfattning. Det värsta som kan hända är ju att man köper nått och sen visar det sig att man uppfattar det "nya ljudet" som jobbigt i längden, det vill jag inte vara med om. Men som sagt, hittills så är det bara positivt.


Tjena,

Vad tycker du nu när du haft steget några månader, förtfarande bättre? ;)

/f

#42

Postad 10 december 2011 - 18:12

Unregistered6332cbbb
  • Unregistered6332cbbb
  • Forumräv

  • 882 inlägg
  • 0
Jag är i varje fall supernöjd med mitt, haft det lite över ett år och kraftresurserna det besitter är riktigt imponerande, sviker aldrig och har inte upplevt någon lyssningströtthet någon gång, klockren produkt till klockrent pris, snygg design dessutom... ;)

#43

Postad 10 december 2011 - 19:21

HenkeEdge
  • HenkeEdge
  • Veteran

  • 1 803 inlägg
  • 0

Jag är i varje fall supernöjd med mitt, haft det lite över ett år och kraftresurserna det besitter är riktigt imponerande, sviker aldrig och har inte upplevt någon lyssningströtthet någon gång, klockren produkt till klockrent pris, snygg design dessutom... ;)


Gillar designen jag med, kör ett RB-1552 vilket jag tycker passar ypperligt med mina B&W.

#44

Postad 06 januari 2012 - 17:38

Unregistered6332cbbb
  • Unregistered6332cbbb
  • Forumräv

  • 882 inlägg
  • 0

Det blev ett Emotiva XPA-2 vilket jag är supernöjd med hade ett 1582 på test hemma men tyckte inte alls om ljudet från den.


Dina Canton är väl ganska ljusa tror jag, vet ej och frågar eftersom jag själv kör med Dynaudio, men vad tycker du är bättre med Emotiva mot Rotels 1582, sitter och funderar på två XPA-1, tror mina Contourer hade gillat det ännu mer, de gillar mos...

#45

Postad 06 januari 2012 - 21:57

Tool-AENIMA
  • Tool-AENIMA
  • Forumräv

  • 840 inlägg
  • 0

Dina Canton är väl ganska ljusa tror jag, vet ej och frågar eftersom jag själv kör med Dynaudio, men vad tycker du är bättre med Emotiva mot Rotels 1582, sitter och funderar på två XPA-1, tror mina Contourer hade gillat det ännu mer, de gillar mos...

Tjena kör nu med ett par Canton Reference 3.2 och dom låter väldigt neutralt så Emotiva passar kanon till mina burkar a fan ett par XPA-1:or får nog dina högtalare att sjunga ut rejält :)

#46

Postad 14 mars 2014 - 20:00

Slanggurkan
  • Slanggurkan
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0
Tjenare alla!

Lyfter tråden lite med ett par frågor:)

Har ett par b&w 683:or som jag tänkte köpa mig ett slutsteg till och läst mycket gott om rotel.
Frågan är vad jag ska välja!?!? Både surround förstärkaren och slutsteget kommer att stå inne i en möbel så därför lutar det åt rotens 1572 då det inte alstrar så mycket värme.

Ni som har den kombon, 683 och rotel 1572, funkar det bra?? Låter det bra??

Ni kanske har något bra tips på bra surround förstärkare till 683 och rotel slutsteg??

Hoppas på några goda tips och svar i den härliga ljud djungeln:)

#47

Postad 17 mars 2014 - 19:04

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 987 inlägg
  • 0

Här testar dom 1572 vs 1582 http://www.nomono.se...skt-och-modernt


"mer detaljer och även större fokus på sj-ljud"

Detta är den typiska beskrivningen av en förstärkare som distar mer. Det är en bra tumregel att gå efter. Om man stör sig på vassa s-ljud så beror det alltid på distorsion. Det kan finnas på inspelningen, men den verkliga orsaken är nästan alltid distande förstärkare, högtalare eller dålig akustik.

ICE-power är helt okej, men disten är högre än Klass AB, därav s-ljuden.

Redigerat av Ageve, 17 mars 2014 - 19:04.


#48

Postad 18 mars 2014 - 15:46

Unregistered1384
  • Unregistered1384
  • Beroende

  • 1 199 inlägg
  • 0

"mer detaljer och även större fokus på sj-ljud"

Detta är den typiska beskrivningen av en förstärkare som distar mer. Det är en bra tumregel att gå efter. Om man stör sig på vassa s-ljud så beror det alltid på distorsion. Det kan finnas på inspelningen, men den verkliga orsaken är nästan alltid distande förstärkare, högtalare eller dålig akustik.

ICE-power är helt okej, men disten är högre än Klass AB, därav s-ljuden.

Nä, det där köper jag inte. Akustisk köper jag att det kan förstärka s-ljuden. Jag tror snarare det har med förstärkarens ljudkarraktär o göra.

Jag testade många förstärkare förra året och störde mig på s-ljud, den förstärkare som betonade detta minst var just en klass-d förstärkare.

#49

Postad 13 januari 2015 - 21:04

whityoustone
  • whityoustone
  • Användare

  • 239 inlägg
  • 0
Står också just nu mellan valet och kvalet mellan dessa, jag står lite dessutom med dilemmat att jag inte exakt har valt högtalare, som jag driver nu så har jag en yamaha rx a 3040 som jag har i 6 ohm läget (frontarna är då 4 ohm) och me dem driver jag som frontar dls m two, men tror de kan spela bättre med ett slutsteg och kör resten av alla mina högtalare via yamahan. vilket av dessa ska jag välja som har 4 ohm högtalare?

kör ofta musik och alltid i 2 kanaligt
1.kanske är så illa att jag helt enkelt inte gillar hur dls högtalarna levererar i musikväg, de låter verkligen kanon till film.
2.kan kanske lånat pappas Martin Logan Electromotion ESL lite för länge och föredrar dem mer, tyvärr så är han i sverige igen så nu vågar jag inte sno dem i smyg =)

++ RB 1572 kan manbi ampa den ? försöker förstå manualen och blir det 500 watt i 4 ohm ?

Redigerat av whityoustone, 14 januari 2015 - 16:58.


#50

Postad 11 november 2016 - 09:53

Unregisteredb857a8c2
  • Unregisteredb857a8c2
  • Användare

  • 124 inlägg
  • 0

Se om vi kan blåsa lite liv i denna tråd.

 

Vilken av RB 1582 mkII eller RB 1572 skulle ni säga passa bäst till Klipsch RP 280F?





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.