Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Anthem Surroundförstärkare/Processor & Slutsteg 2016

140 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Anthem AVM 50v (Surroundförsteg) Rapporterad 4 (0) Inga priser
Anthem MRX 510 (Surroundförstärkare) Rapporterad 1 7,5 (1) Inga priser
Anthem MRX 710 (Surroundförstärkare) Rapporterad 1 8 (2) Inga priser
Anthem MRX 1120 (Surroundförstärkare) 1 8,33 (2) Inga priser
Anthem MRX 520 (Surroundförstärkare) 1 (0) Inga priser
Anthem MRX 720 (Surroundförstärkare) 1 8 (2) Inga priser
Anthem AVM 60 (Surroundförsteg) 1 7,5 (1) 21 900:-
Anthem MCA 525 (Slutsteg) 1 (0) Inga priser
Anthem MCA 225 (Slutsteg) 1 (0) 24 490:-
Anthem MCA 325 (Slutsteg) 1 (0) 32 990:-
7 relaterade trådar

#51

Postad 16 oktober 2016 - 07:41

Synthesis
  • Synthesis
  • Forumräv

  • 781 inlägg
  • 0

Hej!
Jag är absolut ingen expert. Jag ställer mig bara frågande till uttryck som "överlägsen", "majoriteten", "de lärda". Utan källhänvisning faller det sig ganska platt.

 

Ja testa att använda google om du är så mån om att hitta svar på dina frågor?

 

Överlägsen: Ja enligt specar, mer komplext, mer anpassningsbar mot det simplare ARC.

 

Majoriteten: Att det enligt majoriteten utav de som testat och använt båda så är Dirac överlägset ARC.

 

De lärda: Utvecklarna själva, och de djupgående användarna och de oberoende testerna som kört och arbetat med både Dirac och ARC.

 

 

Eller med en smidigare attityd så kanske folk länkar till dig. 

 

Länkar här till mitt första Google resultat, (har fullt upp med småbarn och familj på morgnarna) finns mängder mer att läsa, men har inte sparat allt som bokmärke precis  ;) men om du är intresserad och vill ha svar så finns allt att läsa om efter ett par sökningar.

 

http://www.avsforum....r-than-arc.html


Redigerat av Synthesis, 16 oktober 2016 - 08:57.


#52

Postad 16 oktober 2016 - 09:00

Synthesis
  • Synthesis
  • Forumräv

  • 781 inlägg
  • 0

Om jag minns rätt så klarar även ARC enbart att EQ:a 7 kanaler? Alltså inte Atmos-kanalerna.

 

Men detta kanske dom har ordnat med en uppgradering nu?



#53

Postad 16 oktober 2016 - 09:57

Unregistered3d2d4d0e
  • Unregistered3d2d4d0e
  • Användare

  • 124 inlägg
  • 0

Är det någon som har varit och pillat mer djupgående i ARC?

Att köra på köra mätningarna på standardinställningar låter bra. Men jag tycker att det krävs ganska hög volym för att allt ska komma till rätta.

I bland när man har barn som sover skulle jag vilja göra en kalibrering som ger lite mer på lägre volymer:)

Någon som testat?



#54

Postad 16 oktober 2016 - 20:23

MIIKE888
  • MIIKE888
  • Forumräv

  • 807 inlägg
  • 0
Hej!

Nån som har koll på om försteget är bra i Anthems recievrar?

Och då kanske i jämförelse med Arcams maskiner typ 550.

//Micke

#55

Postad 17 oktober 2016 - 11:26

Lars IH
  • Lars IH
  • Lärjunge

  • 313 inlägg
  • 0

Jag har ägt en Anthem MRX710 - resultatet av det var att säljaren fick ta tillbaka den pga en felkonstruktion som gjorde att det smällde i högtalarna när man böt ingång...

 

Det sagt, ARC körde jag självklart, och det är bättre än XT32 från Audyssey MEN om man ENBART tittar på kostnad och effekt av ARC vs något billigare så är det inte värt det. I Anthem får man dock bättre slutsteg och en del annat (och buggar). Så att enbart jämföra produkter pga rumsEQ funktionen är direkt felaktigt.

Det sagt, ARC vs DIRAC - har inte tillräckligt på fötterna. Men jag har ägt en bil (!) med DIRAC och det var angenämt, för att vara en bil alltså.



#56

Postad 17 oktober 2016 - 11:47

MIIKE888
  • MIIKE888
  • Forumräv

  • 807 inlägg
  • 0

Hej!

 

Ni som ägt Anthem med ARC går det att pilla manuellt också för att få en personlig touch på ljudet typ boosta lite botten osv för oss som sitter med slutna subwoofers?

 

//Micke


Jag har ägt en Anthem MRX710 - resultatet av det var att säljaren fick ta tillbaka den pga en felkonstruktion som gjorde att det smällde i högtalarna när man böt ingång...

 

Det sagt, ARC körde jag självklart, och det är bättre än XT32 från Audyssey MEN om man ENBART tittar på kostnad och effekt av ARC vs något billigare så är det inte värt det. I Anthem får man dock bättre slutsteg och en del annat (och buggar). Så att enbart jämföra produkter pga rumsEQ funktionen är direkt felaktigt.

Det sagt, ARC vs DIRAC - har inte tillräckligt på fötterna. Men jag har ägt en bil (!) med DIRAC och det var angenämt, för att vara en bil alltså.

 

Hej!

 

Bättre slutsteg än i vadå?

 

//Micke



#57

Postad 17 oktober 2016 - 12:44

Synthesis
  • Synthesis
  • Forumräv

  • 781 inlägg
  • 0

Hej!

 

Ni som ägt Anthem med ARC går det att pilla manuellt också för att få en personlig touch på ljudet typ boosta lite botten osv för oss som sitter med slutna subwoofers?

 

//Micke


 

Hej!

 

Bättre slutsteg än i vadå?

 

//Micke

 

Bättre slutsteg än "Japanernas masstillverkade recivers".



#58

Postad 18 oktober 2016 - 07:36

Lars IH
  • Lars IH
  • Lärjunge

  • 313 inlägg
  • 0

Exakt.

 

Tar jag min nuvarande Marantz SR7008 så har den klart sämre upplösning och tystnad än min f.d. Anthem MRX710.

 

Men samtidigt så fungerar min SR7008 absolut prickfritt, utan anmärkning - det gjorde inte MRX710.

 

Och då jag har direkt urusel akustik, och inte direkt tyst, så är merkostnaden för Anthem (eller för den delen Arcam) inte intressant.



#59

Postad 18 oktober 2016 - 07:51

MIIKE888
  • MIIKE888
  • Forumräv

  • 807 inlägg
  • 0

Exakt.

Tar jag min nuvarande Marantz SR7008 så har den klart sämre upplösning och tystnad än min f.d. Anthem MRX710.

Men samtidigt så fungerar min SR7008 absolut prickfritt, utan anmärkning - det gjorde inte MRX710.

Och då jag har direkt urusel akustik, och inte direkt tyst, så är merkostnaden för Anthem (eller för den delen Arcam) inte intressant.


Hej!

Men det är ju just då det är intressant med en reciever/försteg med bra rumskorrigering! När man har dålig akustik.

Eller hur tänkte du nu? Kanske löst det med en extern DSP.

Har ägt en SR7005 och Audussey är rent ut sagt uselt.

#60

Postad 18 oktober 2016 - 08:11

Synthesis
  • Synthesis
  • Forumräv

  • 781 inlägg
  • 0

Hej!

Men det är ju just då det är intressant med en reciever/försteg med bra rumskorrigering! När man har dålig akustik.

Eller hur tänkte du nu? Kanske löst det med en extern DSP.

Har ägt en SR7005 och Audussey är rent ut sagt uselt.

 

Jag har också ägt en SR7005, efter ett par dagar med den hemma, så fick jag ringa butiken och be dom byta in den, så dålig var den (ljud och kraftmässigt).



#61

Postad 18 oktober 2016 - 08:21

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

  • 4 029 inlägg
  • 0

Bättre slutsteg än "Japanernas masstillverkade recivers".

"Japanen" Denon X7200 mäter lika bra eller bättre än tex Arcam avr850 enligt S&V test bänk. Denon kör klass A/B. Verkar vara vara helt ok slutsteg i den samt fler funktioner och 20k billigare. Tycker nog Denons flaggskepp verkar väldigt mer användarvänlig och prisvärd.?

Test Arcam 850: http://www.soundandv...vkGx4QSvWyrO.97

Test Denon 7200: http://www.soundandv...EuOb7ZbSf8tY.97

Redigerat av MikeVKR, 18 oktober 2016 - 08:23.


#62

Postad 18 oktober 2016 - 08:34

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

  • 4 029 inlägg
  • 0
Även avforum utsåg Denon till grupptestvinnare i "high end klassen": https://www.avforums...roup-test.12607

#63

Postad 18 oktober 2016 - 10:09

Synthesis
  • Synthesis
  • Forumräv

  • 781 inlägg
  • 0

Ja alla kan inte ha samma ljudideal.

 

Jag tror också att Denons toppmodell är en bra förstärkare.

 

Men sen får köparen välja efter personliga ideal.



#64

Postad 19 oktober 2016 - 08:29

Lars IH
  • Lars IH
  • Lärjunge

  • 313 inlägg
  • 0

En förstärkare med eller utan inbyggd "rumsEQ" (som i princip alla förstärkare har med "rumskorrigering") kan inte trolla bort reflexer som är av dålig natur. Dvs har man hårda väggar (som jag har), golv och tak, så studsar ALLT ljud, oberoende av hur det skapas eller fixas/trixas med före högtalaren (rumsEQ som sagt), lika mycket. Man kan inte ta bort fysiska problem med matematiska algoritmer som räknar om tonkurva/energi med mera. Man kan SÄNKA deras påverkan, men man kan inte eliminera dem. Det är fysiskt omöjligt.

 

I mitt fall, eller jag skall skriva "vårt fall", så måste "vi" åtminstone sätta upp gardiner (det får jag ej - ja jag är en toffel, men jag älskar min fru!), helst några mattor eller ännu bättre en rejäl heltäckningsmatta, gärna fixa taket och sedan gärna ta första reflexerna i väggarna från minst huvudhögtalarna.

 

Det sista har jag provat. Liten fru var på träningsresa till Portugal en vår, och jag monterade upp dämpande våffel skumgummi av en speciell sort, och det gav ENORMT mycket bättre återgivning. Alltså absurt mycket bättre - precis som jag vill ha det - men det var inte direk WAF kan jag säga. Jag tog en bild och skickade email till liten fru - reaktionen var obetalbar!! Så innan liten fru kom hem igen, så tog jag bort det hela....

 

Ja jag funderar fortfarande på hur jag skall få till det där med akustiken utan att väcka liten fru's "vrede".

 

En kul detalj kan jag bjuda på: Vi har faktiskt ett par gardiner vid matbordet (vi har L-format vardagsrum med matbordet i basen på L, alltså en kombo om  man så vill), och en gardin framför balkongdörren. Vi tog ned dessa och då började det eka än mera. Och tro det eller ej, men då anmärkte liten fru på just att det var värst vad dåligt ljud med mycket eko det vart... Så helt ointresserad av ljudets återgivning är hon inte, men det är inte riktigt så enkelt att få till designen så designmedveten fru blir nöjd och samtidigt jag blir nöjd.

 

Min troliga lösning är att bygga om arbetsrummet på ca 7.5m2 till ett mediarum med full behandling. Det blir lite litet, men hellre det än dagens lösning. Då om inte förr så lär det bli någon Arcam antagligen, eftersom jag just nu håller Arcam och Dirac högst på önskelistan.

 

Således, jag anser att de omständigheter jag lever med inte gör merkostnaden till t.ex. en Arcam AVR390 värd att titta på - men vem vet, jag kanske byter fot någon dag....



#65

Postad 19 oktober 2016 - 09:42

Unregistered73a7d2a9
  • Unregistered73a7d2a9
  • Amatör

  • 56 inlägg
  • 0

Tjena Lars!

Jag håller med dig! Min bästa investering som givit absolut mest för ljudupplevelsen var att akustikbehandla mitt lilla biorum. Som bara är på 11.5 kvm men det är en enormt härlig ljudbubbla i det rummet. Här kommer ett tips på akustikpaneler som även en fruga kanske kan uppskatta ?

 

https://www.thomann....ef=search_prv_3

 

Finns även som diffuser och basabsorbent.



#66

Postad 20 oktober 2016 - 09:08

Synthesis
  • Synthesis
  • Forumräv

  • 781 inlägg
  • 0

En förstärkare med eller utan inbyggd "rumsEQ" (som i princip alla förstärkare har med "rumskorrigering") kan inte trolla bort reflexer som är av dålig natur. Dvs har man hårda väggar (som jag har), golv och tak, så studsar ALLT ljud, oberoende av hur det skapas eller fixas/trixas med före högtalaren (rumsEQ som sagt), lika mycket. Man kan inte ta bort fysiska problem med matematiska algoritmer som räknar om tonkurva/energi med mera. Man kan SÄNKA deras påverkan, men man kan inte eliminera dem. Det är fysiskt omöjligt.

 

I mitt fall, eller jag skall skriva "vårt fall", så måste "vi" åtminstone sätta upp gardiner (det får jag ej - ja jag är en toffel, men jag älskar min fru!), helst några mattor eller ännu bättre en rejäl heltäckningsmatta, gärna fixa taket och sedan gärna ta första reflexerna i väggarna från minst huvudhögtalarna.

 

Det sista har jag provat. Liten fru var på träningsresa till Portugal en vår, och jag monterade upp dämpande våffel skumgummi av en speciell sort, och det gav ENORMT mycket bättre återgivning. Alltså absurt mycket bättre - precis som jag vill ha det - men det var inte direk WAF kan jag säga. Jag tog en bild och skickade email till liten fru - reaktionen var obetalbar!! Så innan liten fru kom hem igen, så tog jag bort det hela....

 

Ja jag funderar fortfarande på hur jag skall få till det där med akustiken utan att väcka liten fru's "vrede".

 

En kul detalj kan jag bjuda på: Vi har faktiskt ett par gardiner vid matbordet (vi har L-format vardagsrum med matbordet i basen på L, alltså en kombo om  man så vill), och en gardin framför balkongdörren. Vi tog ned dessa och då började det eka än mera. Och tro det eller ej, men då anmärkte liten fru på just att det var värst vad dåligt ljud med mycket eko det vart... Så helt ointresserad av ljudets återgivning är hon inte, men det är inte riktigt så enkelt att få till designen så designmedveten fru blir nöjd och samtidigt jag blir nöjd.

 

Min troliga lösning är att bygga om arbetsrummet på ca 7.5m2 till ett mediarum med full behandling. Det blir lite litet, men hellre det än dagens lösning. Då om inte förr så lär det bli någon Arcam antagligen, eftersom jag just nu håller Arcam och Dirac högst på önskelistan.

 

Således, jag anser att de omständigheter jag lever med inte gör merkostnaden till t.ex. en Arcam AVR390 värd att titta på - men vem vet, jag kanske byter fot någon dag....

 

Ja, du är en Toffel, med stort T!  :lol:

 

7,5kvm är kanske ingen idé att bygga ljudrum i tyvärr.



#67

Postad 21 oktober 2016 - 18:05

Fellow88
  • Fellow88
  • Beroende

  • 1 149 inlägg
  • 0
Lars antar att du är gift när du skriver fru. Leta fram ett par fina foton som minnen o beställ tavlor från sofsci som gör akustiktavlor med egna motiv o säg inget om vad de är för tavlor mer än att du tänkt ni kunde ha dem i vardagsrummet;)

#68

Postad 23 oktober 2016 - 19:39

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

  • 4 029 inlägg
  • 0

PC only som jag fattat ja

ARC verkar ha stöd för iOS enheter: http://www.anthemav....-correction.php

#69

Postad 02 november 2016 - 19:04

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

  • 4 029 inlägg
  • 0
S&V testar mrx-1120: http://www.soundandv...PBRt4WCbb11Z.97

#70

Postad 07 november 2016 - 00:10

xxxx
  • xxxx
  • Användare

  • 218 inlägg
  • 0

Anthem MRX720 review: http://www.soundstag...m/index.php/757


ARC verkar ha stöd för iOS enheter: http://www.anthemav....-correction.php

 

ARC on iOS: https://itunes.apple....e/id1109437485


Redigerat av xxxx, 07 november 2016 - 00:11.


#71

Postad 07 november 2016 - 09:24

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

  • 4 029 inlägg
  • 0
Verkar ju väldigt smidigt att kunna kalibrera via tex surfplattan.

Redigerat av MikeVKR, 07 november 2016 - 09:25.


#72

Postad 05 december 2016 - 18:55

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

  • 4 029 inlägg
  • 0
MRX-1120:

Bifogad fil(er)



#73

Postad 13 december 2016 - 17:06

hbb_sundbyberg
  • hbb_sundbyberg
  • Hembiobutiken

  • 52 inlägg
  • 0

Jämfört 1120 mot Marantz 7010, enbart kalibreringen dock samt klangskillnaden. ARC gör ett mycket bättre jobb på att plocka fram fokusen i detaljerna, sedan känns hela surround-mixen bättre mot Audyssey. Alla panoreringar från surround till front osv känns mer sömnlöst, men precis som Lars IH säger så kan inte en kalibrering trolla bort problem.



#74

Postad 13 december 2016 - 21:19

xxxx
  • xxxx
  • Användare

  • 218 inlägg
  • 0

Jämfört 1120 mot Marantz 7010, enbart kalibreringen dock samt klangskillnaden. ARC gör ett mycket bättre jobb på att plocka fram fokusen i detaljerna, sedan känns hela surround-mixen bättre mot Audyssey. Alla panoreringar från surround till front osv känns mer sömnlöst, men precis som Lars IH säger så kan inte en kalibrering trolla bort problem.



Va, skojar du eller...?

Marantz 7010 =Pris: ca 11.000,-kr
Anthem 1120 =Pris: ca 47.000,-kr

Du bör i så fall jämföra Anthem 1120 med Marantz 8802A =Pris: ca 37.000,-kr, + tillsammans med t ex: Marantz MM8077 =Pris: ca 19.000,-kr, ==Paket pris: ca 49.000,-kr

Paketpriset går säker att förhandla ner ytterligare.

Nu tänker jag ej enbart på kalibreringen, utan egenskaper av det rena ljudet.

Redigerat av xxxx, 15 december 2016 - 14:04.


#75

Postad 14 december 2016 - 09:35

Synthesis
  • Synthesis
  • Forumräv

  • 781 inlägg
  • 0

Precis!

 

Och sen att Marantz hamnar ljusår efter Anthem i dynamik och separation är en annan femma.



#76

Postad 14 december 2016 - 10:12

hbb_sundbyberg
  • hbb_sundbyberg
  • Hembiobutiken

  • 52 inlägg
  • 0

Jag ville mest poängtera skillnaden med kalibreringen, sitter samma i MRX520/720.

Givetvis är Marantz MM8802A och steg en mer rättvis jämförelse mot just 1120!



#77

Postad 14 december 2016 - 22:49

xxxx
  • xxxx
  • Användare

  • 218 inlägg
  • 0

Precis!

 

Och sen att Marantz hamnar ljusår efter Anthem i dynamik och separation är en annan femma.

 

 

"Ljusår" är väl att ta i, för mycket... Kan tänka att denna Marantz inte bara konkurrerar väl i denna prissegment, utan även kan slå både såväl Anthem's som Arcam's lyxmodeller, beroende på systemupplägget och preferenser... Denna Marantz är en kvalitetsprodukt, dock fortfarande dyr p g av det smalare segmentet.


Redigerat av xxxx, 14 december 2016 - 22:49.


#78

Postad 14 december 2016 - 23:45

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 1

"Ljusår" är väl att ta i, för mycket... Kan tänka att denna Marantz inte bara konkurrerar väl i denna prissegment, utan även kan slå både såväl Anthem's som Arcam's lyxmodeller, beroende på systemupplägget och preferenser... Denna Marantz är en kvalitetsprodukt, dock fortfarande dyr p g av det smalare segmentet.

Inte för att vara den. Den personen är fast besluten i att asiaterna är sämre så du kan bara lägga ner motargumenten.

#79

Postad 15 december 2016 - 08:38

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

  • 4 029 inlägg
  • 0
Skillnad mellan tex Arcam och min Yamaha fanns, hur pass stor skillnad är högst subjektivt. Men ja ljusår bättre är att i :) I mitt tycke var inte skillnaden i ljudsignatur särskilt stor men den fanns där helt klart. Fick aldrig rätt på kalibreringen heller på den Arcam 550 jag hade hemma så skickade tbx den. Nu när det blir uppgradering till Atmos hemma hos mig så kommer det mest troligt bli en Marantz denna gång.

#80

Postad 15 december 2016 - 09:24

Unregistered73a7d2a9
  • Unregistered73a7d2a9
  • Amatör

  • 56 inlägg
  • 0

Jag kör Marantz 7702MK2. Har bara gott och säga om den. Erfarenhetsmässigt om man har cashen rekommenderar jag ett separat för/slutsteg. Ett försteg kommer bytas ut med tiden medans ett slutsteg står sig. Med en integrerad tvingas du även byta ut slutsteget när nya ljudformat eller features kommer.



#81

Postad 15 december 2016 - 09:33

Synthesis
  • Synthesis
  • Forumräv

  • 781 inlägg
  • 0

"Ljusår" är väl att ta i, för mycket... Kan tänka att denna Marantz inte bara konkurrerar väl i denna prissegment, utan även kan slå både såväl Anthem's som Arcam's lyxmodeller, beroende på systemupplägget och preferenser... Denna Marantz är en kvalitetsprodukt, dock fortfarande dyr p g av det smalare segmentet.

 

Marantz/kombon är allt annat en en kvalitetsprodukt, däremot en massproducerad produkt med betydande enklare konstruktion och implementering jämfört mot Anthem & Arcam.

 

Och det låga priset på Marantz produkter talar ju även sitt tydliga språk. (Alltså tvärtom vad du påstår, vet inte vart ifrån du får att Marantzkombon är dyr?) Det är den billigaste kombon på hela marknaden borträknat dess småbröder i 7-serien.

 

Mitt påstående är långt ifrån "att ta i", snarare ett rent subjektivt faktabaserat uttalande, som rent praktiskt har tagits reda på.



#82

Postad 15 december 2016 - 12:21

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

  • 1 319 inlägg
  • 0

"subjektivt faktabaserat uttalande, som rent praktiskt har tagits reda på."

😄

Ja, jösses...

#83

Postad 15 december 2016 - 12:40

Unregistered73a7d2a9
  • Unregistered73a7d2a9
  • Amatör

  • 56 inlägg
  • 0

Synthesis. Ta dina piller nu. Det är ju snart jul.



#84

Postad 15 december 2016 - 13:53

xxxx
  • xxxx
  • Användare

  • 218 inlägg
  • 0

Marantz/kombon är allt annat en en kvalitetsprodukt, däremot en massproducerad produkt med betydande enklare konstruktion och implementering jämfört mot Anthem & Arcam.

Och det låga priset på Marantz produkter talar ju även sitt tydliga språk. (Alltså tvärtom vad du påstår, vet inte vart ifrån du får att Marantzkombon är dyr?) Det är den billigaste kombon på hela marknaden borträknat dess småbröder i 7-serien.



Ekonomi (Economy of Scale) gör att en mainstream tillverkare som 'D&M' Denon/Marantz kan erbjuda till kunderna produkter som är mycket mer prisvärda, dvs erbjuder mest av allt per satsad krona, jämfört med de mindre butiks tillverkare som säljer och tillverkar i mycket mindre volymer.

Vidare, så säljer Pre/Pro i mycket mindre volymer jämfört med AVR, som driver upp priset och kostnaden p g av att mindre volymer säljs och tillverkas, jämfört med AVR.

Det är bl a därför som t ex 'Marantz SR7010' är så populär och har hyllats mycket av kritiker och användare.

Du får helt enkelt ut mest av varje satsad krona ur denna enhet.

Redigerat av xxxx, 15 december 2016 - 13:54.


#85

Postad 15 december 2016 - 15:03

Synthesis
  • Synthesis
  • Forumräv

  • 781 inlägg
  • 0

Ekonomi (Economy of Scale) gör att en mainstream tillverkare som 'D&M' Denon/Marantz kan erbjuda till kunderna produkter som är mycket mer prisvärda, dvs erbjuder mest av allt per satsad krona, jämfört med de mindre butiks tillverkare som säljer och tillverkar i mycket mindre volymer.

Vidare, så säljer Pre/Pro i mycket mindre volymer jämfört med AVR, som driver upp priset och kostnaden p g av att mindre volymer säljs och tillverkas, jämfört med AVR.

Det är bl a därför som t ex 'Marantz SR7010' är så populär och har hyllats mycket av kritiker och användare.

Du får helt enkelt ut mest av varje satsad krona ur denna enhet.

 

Marantz SR7010 är billig eftersom det är en väldigt simpel konstruktion.

 

Mainstreamprodukter som Marantz är, har och tillverkas inte riktigt med så höga ambitoner som tex Anthem. Iom den något sämre ljudkvaliteten. 

 

Att bli arg för att det finns produkter med högre ljudkvalitet (och prislapp) än Marantz känns lite underligt.


Synthesis. Ta dina piller nu. Det är ju snart jul.

 

Om det är någon här som behöver medicineras så är det ganska uppenbart vem det är. 

Tänk på din närstående nu i högtiderna om inte annat.



Ja, jösses...

 

Jag ska hjälpa dig.

 

Då majoriteten utav användare och utav alla de tester som gjorts, så är faktumet konstaterat att Anthem och Arcam håller en högre ljudkvalitet jämfört mot i detta fallet, Marantz.

 

Inget konstigt alls.



#86

Postad 15 december 2016 - 15:31

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

  • 1 319 inlägg
  • 0

Jag ska hjälpa dig.

Då majoriteten utav användare och utav alla de tester som gjorts, så är faktumet konstaterat att Anthem och Arcam håller en högre ljudkvalitet jämfört mot i detta fallet, Marantz.

Inget konstigt alls.

Du förstår ju inte ens det komiska i din kommentar?

Och att få dig att förstå, lär bli lika svårt som att få dig att ha någon som helst ödmjukhet i dina inlägg.

Och ja, jag vet att du kommer att svara att det är jag som inte har någon ödmjukhet...

Jag har egentligen ingen åsikt om varken Marantz eller Anthem. Men din teori om att majoriteten föredrar Anthem verkar ju halta ju lite i och med att du får mothugg direkt. :)

#87

Postad 15 december 2016 - 15:51

MIIKE888
  • MIIKE888
  • Forumräv

  • 807 inlägg
  • 0

Inte för att vara den. Den personen är fast besluten i att asiaterna är sämre så du kan bara lägga ner motargumenten.

 

Ja och den personen är typ den mest okunniga i detta forum.

 

Tror till och med att en förstärkare ska lämna upp emot 100A för att kunna driva högtalare bra!:)

 

Han har absolut ingen koll på att det är effekten som spelar roll och att ström alltid finns för den givna effekten på en stärkare.

 

jaja men lite kul ska vi väl också få ha;)

 

 

Sen för att prata lite Föresteg typ Marantz så har jag hört både 8802A och AVM60 och Marantzen är en killer produkt fruktansvärt bra!

 

säger inte att Anthemen är sämre också väldigt bra men att prata strunt om Marantz är bara larvigt.



#88

Postad 15 december 2016 - 15:57

Synthesis
  • Synthesis
  • Forumräv

  • 781 inlägg
  • 0

Du förstår ju inte ens det komiska i din kommentar?

Och att få dig att förstå, lär bli lika svårt som att få dig att ha någon som helst ödmjukhet i dina inlägg.

Och ja, jag vet att du kommer att svara att det är jag som inte har någon ödmjukhet...

Jag har egentligen ingen åsikt om varken Marantz eller Anthem. Men din teori om att majoriteten föredrar Anthem verkar ju halta ju lite i och med att du får mothugg direkt. :)

 

Det handlar liksom inte om det.

 

Bara för ett par individer på ett svenskt forum har känslor för Marantz, så betyder inte det att Marantz inte är sämre än tex Anthem, vilket dom är.

 

Beräknat på majoriteten/världens olika tester och användare.

 

Att ta illa vid sig pga det tycker jag är lite konstigt.

 

Jo jag vet att min mening vart lite dåligt formulerad, men jag stod på jobbet i full mundering och hade fullt upp. 

 

Nu går jag dock på 3 veckor semester!  :)



#89

Postad 15 december 2016 - 16:00

Synthesis
  • Synthesis
  • Forumräv

  • 781 inlägg
  • 0

Ja och den personen är typ den mest okunniga i detta forum.

 

Tror till och med att en förstärkare ska lämna upp emot 100A för att kunna driva högtalare bra! :)

 

Han har absolut ingen koll på att det är effekten som spelar roll och att ström alltid finns för den givna effekten på en stärkare.

 

jaja men lite kul ska vi väl också få ha;)

 

 

Sen för att prata lite Föresteg typ Marantz så har jag hört både 8802A och AVM60 och Marantzen är en killer produkt fruktansvärt bra!

 

säger inte att Anthemen är sämre också väldigt bra men att prata strunt om Marantz är bara larvigt.

 

:lol: Haha, om det är något som är larvigt här så är det ju ditt inlägg. 

 

Snacka om att ta illa vid sig, och känna ett behov av att klanka ner på person pga det.

 

Riktigt löjligt inlägg.



#90

Postad 15 december 2016 - 16:03

Synthesis
  • Synthesis
  • Forumräv

  • 781 inlägg
  • 0

Marantz är förövrigt inte en "killer produkt" om man jämför mot Anthem, vare sig du vill eller inte!



#91

Postad 15 december 2016 - 16:08

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

  • 1 319 inlägg
  • 0

Det handlar liksom inte om det.

Bara för ett par individer på ett svenskt forum har känslor för Marantz, så betyder inte det att Marantz inte är sämre än tex Anthem, vilket dom är.

Beräknat på majoriteten/världens olika tester och användare.

Att ta illa vid sig pga det tycker jag är lite konstigt.

Jo jag vet att min mening vart lite dåligt formulerad, men jag stod på jobbet i full mundering och hade fullt upp.

Nu går jag dock på 3 veckor semester! :)

Som sagt, jag har egentligen ingen åsikt i frågan. Jag har däremot så otroligt svårt att tro på någon utav dina "sanningar", då du aldrig kan bekräfta någonting. Vad har du som styrker att Marantz skulle ha "enklare implementering" t.ex?

Att diskutera med dig är som att spela schack med en pingvin. Vad som än sker kommer den att skräna, flaxa med vingarna, välta pjäserna och tro att den vunnit.

Redigerat av Unregisterede93ec5d9, 15 december 2016 - 16:11.


#92

Postad 15 december 2016 - 16:09

beat_strandh
  • beat_strandh
  • Mästare

  • 3 845 inlägg
  • 0

jag skulle vilja se lite källor på allt som påstås i denna tråd. Tror inte ett dugg på fok som skriver att något är fakta etc men sedan inte har någon länk som styrker den faktan. Om det är en personlig uppfattning och åsikt så skriv gärna det för annars blir det ju ganska så förvirrande.



#93

Postad 15 december 2016 - 16:45

Synthesis
  • Synthesis
  • Forumräv

  • 781 inlägg
  • 0

Som sagt, jag har egentligen ingen åsikt i frågan. Jag har däremot så otroligt svårt att tro på någon utav dina "sanningar", då du aldrig kan bekräfta någonting. Vad har du som styrker att Marantz skulle ha "enklare implementering" t.ex?

Att diskutera med dig är som att spela schack med en pingvin. Vad som än sker kommer den att skräna, flaxa med vingarna, välta pjäserna och tro att den vunnit.

 

Haha, jag känner exakt likadant, komiskt.

 

Ja du/ni kan ju börja med att kolla på konstruktion och layout, komponentval och implementering utav dessa. Läs sedan samtliga tester på nätet, då har ni sedan svart på vitt det ni ställer er tveksamma till.


Och efter det så tycker jag att ni ska LYSSNA på de olika produkterna, och efter det så står nog saken klar för er/eller för 8 utav 10 åtminstone.



#94

Postad 15 december 2016 - 17:34

Unregistered42205
  • Unregistered42205
  • Forumräv

  • 842 inlägg
  • 0

Som sagt, jag har egentligen ingen åsikt i frågan. Jag har däremot så otroligt svårt att tro på någon utav dina "sanningar", då du aldrig kan bekräfta någonting. Vad har du som styrker att Marantz skulle ha "enklare implementering" t.ex?

Att diskutera med dig är som att spela schack med en pingvin. Vad som än sker kommer den att skräna, flaxa med vingarna, välta pjäserna och tro att den vunnit.

 Synthesis har visat sin okunskap i många trådar. Bl.a. att man behövde minst 100A förstärkare för att driva ett par stativare. Han är både okunnig och provokativ.



#95

Postad 15 december 2016 - 17:39

Synthesis
  • Synthesis
  • Forumräv

  • 781 inlägg
  • 0

 Synthesis har visat sin okunskap i många trådar. Bl.a. att man behövde minst 100A förstärkare för att driva ett par stativare. Han är både okunnig och provokativ.

 

Snacka om att förvrida saker och ting och vara provokativ!

 

Men tack, du fick mig att vilja lämna denna tråd för nu, och istället börja njuta av min första semesterdag.

 

Hej på dig! :rolleyes:



#96

Postad 15 december 2016 - 18:54

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Ok vi har en person i tråden som säger Anthem är si och så bra och påstår sedan att xxx antal tester säger något annat när det inte ens styrks. Det är som att säga att vattnet är blått när det inte stämmer.

 

Sedan säga att HDAM kretsen som Marantz bygger på är dålig och billig då ställer man sig frågan med en gång hur i helsike kan personen veta det. Jobbar personen åt företaget och sitter på insiderinformation om hur mycket pengar det har kostat Marantz att ta fram och utveckla.

 

Sedan jämföra två helt olika företag där den ena har kapital och kan tillverka i stor skala medan den andra är mindre och kanske inte håller samma tillverkningsvolym.

 

En stor del utav priset i de mindre och dyrare märken ligger i själva varumärket. När man som kund har kommit över tröskeln i en viss prisnivå handlar det inte om själva varan/produkt i sig själv utan feeling om att ha något exklusivt och här i kan producenterna sätta sina priser eftersom producent vet att varan kommer säljas.

 

Sedan om man studerar vart produkter inom elektronik produceras idag så kommer det stå made in Asia och det har att göra med att man vill pressa priset och inget annat. Man kan glömma att produkten tillverkas i ett väl utvecklat land, den tiden är förbi däremot sammanställning utav komponenterna kan utföras i ett land som "England/USA"

 

Javisst skall man lyssna och bilda sin egen uppfattning när det gäller ljud. Själv är min egen uppfattning att märket Hegel är dåligt däremot beskriver jag varför jag anser märket vara si och så bra/dåligt som mina egna åsikter och inte bara häver ur mig för att vara oförskämd.



#97

Postad 15 december 2016 - 19:26

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 039 inlägg
  • 0

Jag har just nu både en Marantz AV8802a och en Anthem AVM60 i butiken som jag har testat i vårt rum och utvärderat. Det man kan konstatera är att båda låter väldigt bra, men inte riktigt likadant. ARC2 ger lite mer möjligheter än MultiEQ XT32, men skillnaden är inte så stor som jag trodde efter att ha läst om dem. Har labbat en hel del med Dirac Live(Arcam och Audiocontrol) och Dirac ger betydligt mer flexibilitet och i mitt tycke ett klart bättre resultat. Har också en Trinnov Altitude 32 här som referens och resultatet som Dirac Live ger påminner mycket om det Trinnov presterar, även om det är kraftigt begränsat(och förenklat).

 

Jag föredrar det slutresultat som AV8802a ger i vårt rum med det systemet jag har lyssnat på(Procella rakt igenom). Men AVM60 låter också bra. Jag har också haft AV7702 uppe och den är inte i närheten av någon av dessa i prestanda, trots väldigt lika specifikationer. Spelar inte alls lika öppet, luftigt som dessa lite mer påkostade maskiner. Även SR7011 blir lite plattare och ger inte samma luftiga, högupplösta ljud som dessa mer påkostade processorer.

 

Det går alltså inte att utvärdera två olika fabrik mot varandra för det kan vara helt olika prestanda eller ge helt olika resultat beroende på vilken modell man bedömer. Som en parantes kan man ju nämna att AV8802a kostar mindre i Sverige än AVM60. I USA är det precis tvärtom. Så det är svårt att dra några slutsatser om vilken som kostar mest att tillverka/utveckla baserat på priset.

Jag ser fram emot kommande AV860 från Arcam som blir en processor för 55.000kr med Dirac Live. Det blir något för Marantz och Anthem att bita i.

 

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund


Redigerat av Marcus_TheRock, 15 december 2016 - 19:38.


#98

Postad 16 december 2016 - 06:51

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

  • 1 319 inlägg
  • 0

Haha, jag känner exakt likadant, komiskt.

Ja du/ni kan ju börja med att kolla på konstruktion och layout, komponentval och implementering utav dessa. Läs sedan samtliga tester på nätet, då har ni sedan svart på vitt det ni ställer er tveksamma till.

Och efter det så tycker jag att ni ska LYSSNA på de olika produkterna, och efter det så står nog saken klar för er/eller för 8 utav 10 åtminstone.

Återigen inte NÅGOT som kan styrka det du säger. Det är så otroligt märkligt att du anser dig ha "fakta", "svart på vitt", "sanningen". Men så fort någon frågar efter något som kan påvisa det du säger så svarar du bara "sök på internet" eller "läs alla tester som finns". Du måste väl inse att det blir helt omöjligt att ta dig på allvar?

Som sagt, jag bryr mig inte alls om vilken av dessa märken som låter bäst. Så i det här fallet har det ju ingenting med att lyssna att göra. Det var din kommentar om implementeringen om jag undrade över. Men du kunde ju tydligen inte styrka det du säger med någon som helst källa. Men om vi säger så här: Om du påstår någonting i framtiden och kan styrka det med källor så är jag övertygad om att saken står klar för 10 av 10 hos oss. Så enkelt är det. :)

#99

Postad 16 december 2016 - 08:55

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

  • 4 029 inlägg
  • 0


Ja du/ni kan ju börja med att kolla på konstruktion och layout, komponentval och implementering utav dessa. Läs sedan samtliga tester på nätet, då har ni sedan svart på vitt det ni ställer er tveksamma till.Och efter det så tycker jag att ni ska LYSSNA på de olika produkterna, och efter det så står nog saken klar för er/eller för 8 utav 10 åtminstone.

Det är ingen tvekan om att Arcam har en riktig hög byggkvalite och även låter mycket bra såklart, detaljerat och kraftfullt ljud. Men inte tillräckligt för att man ska vara villig att punga ut 25-35k. För dom pengarna vill man även att hela ljudbubblan sitter vilket jag hade hoppats på med dirac. Tyvärr brister mina kunskaper när det gäller kalibrering och jag inte har tid att sitta och pilla och försöka lära mig vad som är fel varför det inte låter som det borde. Det ska fungera direkt helt enkelt :) Jag vet att jag inte är ensam om att ha lämnat tbx en Arcam förstärkare just pga av dom inte heller fått till ljudet med Dirac.

Möjligtvis att jag kommer ge Arcam en ny chans men i dagsläget så tror jag en Marantz/Denon eller Yamaha passar mig bättre. Enkel att installera, många funktioner och bra ljud för en hyfsat billig peng. Tyvärr inte dom där sista procenten i transparens och byggvalite.

Redigerat av MikeVKR, 16 december 2016 - 08:56.


#100

Postad 16 december 2016 - 09:11

MIIKE888
  • MIIKE888
  • Forumräv

  • 807 inlägg
  • 0

Jag har just nu både en Marantz AV8802a och en Anthem AVM60 i butiken som jag har testat i vårt rum och utvärderat. Det man kan konstatera är att båda låter väldigt bra, men inte riktigt likadant. ARC2 ger lite mer möjligheter än MultiEQ XT32, men skillnaden är inte så stor som jag trodde efter att ha läst om dem. Har labbat en hel del med Dirac Live(Arcam och Audiocontrol) och Dirac ger betydligt mer flexibilitet och i mitt tycke ett klart bättre resultat. Har också en Trinnov Altitude 32 här som referens och resultatet som Dirac Live ger påminner mycket om det Trinnov presterar, även om det är kraftigt begränsat(och förenklat).

 

Jag föredrar det slutresultat som AV8802a ger i vårt rum med det systemet jag har lyssnat på(Procella rakt igenom). Men AVM60 låter också bra. Jag har också haft AV7702 uppe och den är inte i närheten av någon av dessa i prestanda, trots väldigt lika specifikationer. Spelar inte alls lika öppet, luftigt som dessa lite mer påkostade maskiner. Även SR7011 blir lite plattare och ger inte samma luftiga, högupplösta ljud som dessa mer påkostade processorer.

 

Det går alltså inte att utvärdera två olika fabrik mot varandra för det kan vara helt olika prestanda eller ge helt olika resultat beroende på vilken modell man bedömer. Som en parantes kan man ju nämna att AV8802a kostar mindre i Sverige än AVM60. I USA är det precis tvärtom. Så det är svårt att dra några slutsatser om vilken som kostar mest att tillverka/utveckla baserat på priset.

Jag ser fram emot kommande AV860 från Arcam som blir en processor för 55.000kr med Dirac Live. Det blir något för Marantz och Anthem att bita i.

 

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

 

 

Oj! detta måste vara jobbigt för Synthesis att läsa!:) att fler tyckte som jag efter utvärdering utav både Marantz och Anthem.





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.