Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Vad redigerar och tittar ni på bilder med?

49 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 22 augusti 2008 - 18:42

Simz
  • Simz
  • Forumräv

  • 925 inlägg
  • 0
Sitter själv i en sitts då både min skärm och dator börjar gå ur tiden.
Då intresser för foto har ökat och invenstering av en SLR är nära så funderar jag på att investera i en
nya dotor också.
Det som jag undrar över är vad man skall tänka på samt hur mycket dator kraft krävs för att köra dessa program.
Dessutom vill jag veta vilka program ni rekommenderar att köra.
Den dator som jag har tittat på är Apple imac 24" då jag har hört att deras skärm på 24" skall hålla riktigt bra klass.
Våra fotografer på jobbet använder dessa och är nöjda.
Vad säger ni?


Hopas ni inte tycker ämnet är OT.

/Simz

Redigerat av Simz, 22 augusti 2008 - 18:44.


#2

Postad 23 augusti 2008 - 06:53

Drey123
  • Drey123
  • Veteran

  • 1 960 inlägg
  • 0
Sitter själv med en iMac och aperture 2.1 det funkar fint som snus.

#3

Postad 23 augusti 2008 - 09:49

Simz
  • Simz
  • Forumräv

  • 925 inlägg
  • 0
Men aperture är väll inte lika stort som Photoshop.
VIlket är bäst av dessa?
/Simz

Redigerat av Simz, 23 augusti 2008 - 09:49.


#4

Postad 23 augusti 2008 - 10:08

Unregistered0b884712
  • Unregistered0b884712
  • Veteran

  • 1 690 inlägg
  • 0
Aparture får topp betyg varje gång det testas, men jag har fått för mig att aparture är mer som Lightroom. Rätt/fel?

#5

Postad 23 augusti 2008 - 11:49

ekke
  • ekke
  • Veteran

  • 2 466 inlägg
  • 0
Tittar i Xnview på skärmen


Redigerar i LR 2.0 samt CS3.

#6

Postad 23 augusti 2008 - 12:24

Hamsteren
  • Hamsteren
  • Veteran

  • 1 697 inlägg
  • 0
Redigerer i CS3 på en:


#7

Postad 23 augusti 2008 - 12:52

BempaS
  • BempaS
  • Forumräv

  • 611 inlägg
  • 0
Bildbehandlar på en

och tittar/visar upp på en
med en


:)

Redigerat av BempaS, 23 augusti 2008 - 13:09.


#8

Postad 23 augusti 2008 - 14:04

Unregistereda7124cf7
  • Unregistereda7124cf7
  • Forumräv

  • 570 inlägg
  • 0
Redigerar i CS3 i en sån här


#9

Postad 26 augusti 2008 - 20:04

ljud
  • ljud
  • Forumräv

  • 847 inlägg
  • 0
Kör imac 20" samt Lightroom.

#10

Postad 27 augusti 2008 - 09:48

andreasp79
  • andreasp79
  • Användare

  • 128 inlägg
  • 0

Aparture får topp betyg varje gång det testas, men jag har fått för mig att aparture är mer som Lightroom. Rätt/fel?


Rätt, lightroom och aparture är samma typ av program.
Fattar inte hur folk orkar sitta med photoshop när det kommer till foto, ok på enstaka men har man 50st så är det bara lightroom eller aparture som gäller. Båda finns ju till mac oxå om du tänkt köpa imac. Kör de trials som finns för de båda.

Lightroom kom nyligen i 2.0 och har bra kopplingar till photoshop vilket kan göra det snäppet smidigare än aparture.

#11

Postad 27 augusti 2008 - 16:02

Drey123
  • Drey123
  • Veteran

  • 1 960 inlägg
  • 0
Jag vet inte varför men jag upplever att bilderna får en viss oskärpa i lr 2.0 vilket jag inte upplever i aperture 2.1.1.
Där av mitt val.

#12

Postad 27 augusti 2008 - 16:58

lifter
  • lifter
  • Veteran

  • 1 542 inlägg
  • 0
CS3 på en


#13

Postad 28 augusti 2008 - 08:16

andreasp79
  • andreasp79
  • Användare

  • 128 inlägg
  • 0

Jag vet inte varför men jag upplever att bilderna får en viss oskärpa i lr 2.0 vilket jag inte upplever i aperture 2.1.1.
Där av mitt val.


Har faktiskt inte hunnit testa LR2 och Aperture tänkte jag testa när jag väl får tummen ur (så pengarna trillar ut) och köper en macbook, kanske nu efter de uppdaterat looken på dem ;)

Men har läst att de "framkallar" foton med lite olika look så det är väl bra att testa båda, se vad man gillar bäst.

#14

Postad 28 augusti 2008 - 10:26

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

  • 14 172 inlägg
  • 0
Är lightroom 2 släppt förrutom beta ännu? Den jag provade för ett tag sedan var riktigt buggig men visade att det skulle komma endel roliga funktioner.

Annars kör jag Lightroom / CS2 på en färgkalibrerad trinitron crt-monitor

#15

Postad 28 augusti 2008 - 11:32

Hamsteren
  • Hamsteren
  • Veteran

  • 1 697 inlägg
  • 0

Är lightroom 2 släppt förrutom beta ännu? Den jag provade för ett tag sedan var riktigt buggig men visade att det skulle komma endel roliga funktioner.

Annars kör jag Lightroom / CS2 på en färgkalibrerad trinitron crt-monitor


Ja Lightroom 2 er ude som final, og PS Elements 7.0 er på preorder

#16

Postad 18 mars 2009 - 16:02

Unregistered75723491
  • Unregistered75723491
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0
Jobbar på en Lenovo L22x 22" wide 1920x1200, som jag är mycket nöjd med
Rawkonvertering SilkyPix och redigering PaintShopPro Photo
Utskrifter med Epson 1400

#17

Postad 19 mars 2009 - 12:21

fastson
  • fastson
  • Lärjunge

  • 470 inlägg
  • 0
Mestadels redigerar jag med PhotoShop CS3. Har alla bilder organiserade i Picture Motion Browser, sedan exporterar jag till Image Data Converter eller CS3.

När det gäller datorn kör jag på min gamla VAIO AR-21M + en extern skärm. Bilderna ligger sparade antingen på en extern 1TB HDD (USB) eller en nätverksserver.



Här är min lilla hörna. Rätt mycket anslutningar där på sidan. ;)
Postad bild

#18

Postad 19 mars 2009 - 15:03

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

  • 14 172 inlägg
  • 0
Panik och kolik! Min trinitron monitor har börjat ge upp! Himlen blir lite lila i hörnet och det börjar bli rätt mycket tung vinjetering på den - börjar ana oråd. Vad kan tipsas om i form av färgkorrekta monitorer i 22" och uppåt

#19

Postad 19 mars 2009 - 16:35

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

  • 3 956 inlägg
  • 0
De här två har jag hemma för test just nu:



Två nylanserade S-PVA-skärmar, den bästa kompromissen i panelteknik enligt mig. Det är professionella skärmar med brett färgomgång. Jag är närsynt så 22" är det största som passar för mig, 24" och uppåt blir för stort samtidigt som texten blir för liten.

Det kommer bilder och omdömen så småningom!

#20

Postad 29 mars 2009 - 01:04

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

  • 2 834 inlägg
  • 0
Jag sitter på en PC med:

Samsung 24"
AMD 2x 6000+
4GB RAM
Lightroom å PS

Så ser det ut :)
https://www.minhembi...c_id=281994.jpg

Redigerat av Timpolanen, 29 mars 2009 - 01:04.


#21

Postad 29 mars 2009 - 11:48

Unregistered0b884712
  • Unregistered0b884712
  • Veteran

  • 1 690 inlägg
  • 0
Sitter med PC och med min gammla tjocka 19" sujitsu siemens skärm. Har inte hittat någon skärm som ger samma svärta och färg under 10 000 kr. Så jag kommer nog att sitta länge med den här :) (bara 5-6 år gammal)

Men köpte nytt dator innehåll i höstas, q9400, 4 gb ram amd 4870 1gb, så allt går ruggigt snabbt :D

Redigerat av Unregistered0b884712, 29 mars 2009 - 13:15.


#22

Postad 29 mars 2009 - 12:17

Simz
  • Simz
  • Forumräv

  • 925 inlägg
  • 0
För mig har det inte blivit någon ny dator än då jag sparar ihop pengar till kontantinsats till en villa.
Men jag är bra sugen.
/Simz

#23

Postad 05 april 2009 - 13:58

Agathorn
  • Agathorn
  • Forumräv

  • 636 inlägg
  • 0
Redigerar på en


Med en


... i PS CS 4

Redigerat av Agathorn, 05 april 2009 - 14:00.


#24

Postad 11 april 2009 - 10:57

Simz
  • Simz
  • Forumräv

  • 925 inlägg
  • 0
Nu har jag varit och investerat en ny redigeringsdator.
En Imac 24"

Så det skall bli riktigt kul att kolla på bilder.
/Simz

Redigerat av Simz, 11 april 2009 - 11:00.


#25

Postad 11 april 2009 - 20:23

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

  • 2 834 inlägg
  • 0
Sweet! Mac är inte fel :P Fast föredrar Mac pro :D

#26

Postad 12 april 2009 - 07:21

Drey123
  • Drey123
  • Veteran

  • 1 960 inlägg
  • 0
Hur gick det med villan fick den vänta ;-)
Nä skämt å sidor bra köp sitter också med en sådan fast tidigare modell och ps flyter som smält smör på en flåttig diskbänk på dem.

#27

Postad 12 april 2009 - 12:12

Simz
  • Simz
  • Forumräv

  • 925 inlägg
  • 0
Jo villan är hotad nu.
Gamla datorn håller på att packa ihop så man får ju prioritera.
/Simz

#28

Postad 13 april 2009 - 11:37

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
Kör också med en sån här ...



Men det känns verkligen som att man skulle vilja ha en ~ 30" och en bra ritplatta framöver. Fotointresset har överlevt flera år nu vilket är rätt mycket för egen del, tröttnar fort på det mesta.

För mig har det inte blivit någon ny dator än då jag sparar ihop pengar till kontantinsats till en villa.

Behöver man kontantinsats för en villa numera, tur att man passade på för några år sedan ;)

Sen såklart photoshop, totalt överlägset.

I lightroom har jag allt ligger dock för att snabbt kunna hitta det jag söker och snabbt kunna batcha ut saker.

Redigerat av Martin, 13 april 2009 - 14:23.


#29

Postad 13 april 2009 - 13:32

Hinken74
  • Hinken74
  • Veteran

  • 2 346 inlägg
  • 0

Rätt, lightroom och aparture är samma typ av program.
Fattar inte hur folk orkar sitta med photoshop när det kommer till foto, ok på enstaka men har man 50st så är det bara lightroom eller aparture som gäller. Båda finns ju till mac oxå om du tänkt köpa imac. Kör de trials som finns för de båda.

Lightroom kom nyligen i 2.0 och har bra kopplingar till photoshop vilket kan göra det snäppet smidigare än aparture.



Går att redigera flera bilder samtidigt även i Camera RAW. De nya uppgraderingarna som kommit till i Camera Raw där man numera kan måla med ljus är väldigt användbara.

#30

Postad 28 juli 2010 - 11:20

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

  • 15 622 inlägg
  • 0
Återupplivar denna tråd lite så jag hoppas ni läser!!!

Har en 4 årig bärbar (konsument dator) som jag plockade i 4gb minne i när jag började med foto.
Nu börjar den bli rejält sliten, jag använder den kanske 4 timmar om dagen.
Symptomen är: Blå skärm med sönderslagen vit text, varpå omstart sker, händer ca 2-3 varje dag.
Omstart pga överhettning (tror jag), händer ibland.
Musplatta slutar fungera sporadiskt (överhettning tror jag) lite då och då....
Laddaren laddar bara ibland.....mkt irreterande när batteriet lägger av.....

Har länge varit sugen på iMac som "våran" dator (mest min :P ) och för några veckor sedan skulle jag göra slag i saken men i butiken så sa killen att vänta, för det kommer nya maskiner.

Och i dag så uppdaterades Mac hemsidan för iMac serien.
http://store.apple.c...mco=MTAyNTQzNjA

Specarna på 27'an är riktigt häftiga! Den där "256GB Solid State Drive" som går att välja till verkar riktigt coolt. Men det är ju inte inom en annans prisklass ;)

Så. Det lutar åt en 21'a för mig. Men vilken?
Den billiga med 8 gb minne? Eller den med bättre processor och 4 gb minne?
Kommer det göra stor skillnad med Core i5 istället för Core i3?
Behoven är inte stora. Det blir vardagsdatorn, samt att jag ska redigera bilder på den. Jag kommer förmodligen att prova Aperture 3 också.

#31

Postad 28 juli 2010 - 13:06

torvaldur
  • torvaldur
  • Forumräv

  • 907 inlägg
  • 0

Återupplivar denna tråd lite så jag hoppas ni läser!!!

Har en 4 årig bärbar (konsument dator) som jag plockade i 4gb minne i när jag började med foto.
Nu börjar den bli rejält sliten, jag använder den kanske 4 timmar om dagen.
Symptomen är: Blå skärm med sönderslagen vit text, varpå omstart sker, händer ca 2-3 varje dag.
Omstart pga överhettning (tror jag), händer ibland.
Musplatta slutar fungera sporadiskt (överhettning tror jag) lite då och då....
Laddaren laddar bara ibland.....mkt irreterande när batteriet lägger av.....

Har länge varit sugen på iMac som "våran" dator (mest min :P ) och för några veckor sedan skulle jag göra slag i saken men i butiken så sa killen att vänta, för det kommer nya maskiner.

Och i dag så uppdaterades Mac hemsidan för iMac serien.
http://store.apple.c...mco=MTAyNTQzNjA

Specarna på 27'an är riktigt häftiga! Den där "256GB Solid State Drive" som går att välja till verkar riktigt coolt. Men det är ju inte inom en annans prisklass ;)

Så. Det lutar åt en 21'a för mig. Men vilken?
Den billiga med 8 gb minne? Eller den med bättre processor och 4 gb minne?
Kommer det göra stor skillnad med Core i5 istället för Core i3?
Behoven är inte stora. Det blir vardagsdatorn, samt att jag ska redigera bilder på den. Jag kommer förmodligen att prova Aperture 3 också.

Solid State Drive (SSD) är det bästa som hänt datorvärlden på flera år. Jag kör en 80GB SSD till min stationära och den är löjligt snabb i uppstart av program och Windows tack vare det. 256GB är ju fint, men då kanske dom är för dyra...

#32

Postad 28 juli 2010 - 14:16

Velodynamic
  • Velodynamic
  • Mästare

  • 3 695 inlägg
  • 0
Bifogad fil  scrdator.jpg   30,64K   0 Antal nerladdningar
Bifogad fil  sk_rm.jpg   10,21K   0 Antal nerladdningar
Bifogad fil  bildprogram.jpg   13,61K   0 Antal nerladdningar

Med 3 diskar på vardera 320 GB varav en är extern.
Har funkat relativt klockrent varenda dag sedan December 2007.
Logitech LX 6 mus, ca 1 år gammal.
Nyligen uppdaterad till Win 7. Nytt Logitech K340 tangentbord då shifttangenten lagt av på orginalbordet.
Kunde varit värre med tanke på att det varit dränkt i kaffe latte två svängar om och egentligen inte var byggt för det. ;)

Redigerat av Velodynamic, 28 juli 2010 - 14:28.


#33

Postad 30 juli 2010 - 19:20

Unregistereddc087bf6
  • Unregistereddc087bf6
  • Veteran

  • 1 710 inlägg
  • 0

Återupplivar denna tråd lite så jag hoppas ni läser!!!

Har en 4 årig bärbar (konsument dator) som jag plockade i 4gb minne i när jag började med foto.
Nu börjar den bli rejält sliten, jag använder den kanske 4 timmar om dagen.
Symptomen är: Blå skärm med sönderslagen vit text, varpå omstart sker, händer ca 2-3 varje dag.
Omstart pga överhettning (tror jag), händer ibland.
Musplatta slutar fungera sporadiskt (överhettning tror jag) lite då och då....
Laddaren laddar bara ibland.....mkt irreterande när batteriet lägger av.....

Har länge varit sugen på iMac som "våran" dator (mest min :( ) och för några veckor sedan skulle jag göra slag i saken men i butiken så sa killen att vänta, för det kommer nya maskiner.

Och i dag så uppdaterades Mac hemsidan för iMac serien.
http://store.apple.c...mco=MTAyNTQzNjA

Specarna på 27'an är riktigt häftiga! Den där "256GB Solid State Drive" som går att välja till verkar riktigt coolt. Men det är ju inte inom en annans prisklass :)

Så. Det lutar åt en 21'a för mig. Men vilken?
Den billiga med 8 gb minne? Eller den med bättre processor och 4 gb minne?
Kommer det göra stor skillnad med Core i5 istället för Core i3?
Behoven är inte stora. Det blir vardagsdatorn, samt att jag ska redigera bilder på den. Jag kommer förmodligen att prova Aperture 3 också.


Personligen så tycker jag nästan det är värt att satsa på 27'' vilket fall då den skärmen är grymt bra. Men som sagt blir rätt dyrt då!

i5 är klart bättre än i3 samtidigt som ram är enkelt att installera mer själv medan en CPU är lite jobbigare(särskilt i en iMac kan jag tänka mig)

Sen om du är(eller känner någon) som är student får du 10% rabatt samt får du köpa en iPod Touch 8Gb för typ 400 spänn(går sälja för en bit över 1200)

#34

Postad 30 juli 2010 - 20:25

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

  • 15 622 inlägg
  • 0

Personligen så tycker jag nästan det är värt att satsa på 27'' vilket fall då den skärmen är grymt bra. Men som sagt blir rätt dyrt då!

i5 är klart bättre än i3 samtidigt som ram är enkelt att installera mer själv medan en CPU är lite jobbigare(särskilt i en iMac kan jag tänka mig)

Sen om du är(eller känner någon) som är student får du 10% rabatt samt får du köpa en iPod Touch 8Gb för typ 400 spänn(går sälja för en bit över 1200)


Detta är tufft för min lilla hjärna att bearbeta.

Säg att att min prio är att köra Aperture 3....typ och sen vardags surfning. Inga super spel.....

En 21"/i5/4gb är alltså bättre än
en 21"/i3/8gb ???

Jag vill helst hålla mig till 21"orna, men en 21"/i5/4gb är å andra samma kostnad som en 27"/i3/4gb.

Åhhhh...va dryyyyyygt :(
Vill bara ha det bättre än vad jag har nu (ja läs mitt inlägg ovanför :) )

#35

Postad 30 juli 2010 - 21:29

kinjon
  • kinjon
  • Beroende

  • 1 015 inlägg
  • 0
Jag har en 21'' iMac av förra generationen hemma. Den dyrare varianten då. Fungerar utmärkt och skärmen är fantastisk. Dock har Apple haft problem med LED-belysta skärmarna till iMacarna då vissa har fått problem med rätt rejäla gulstick. Vet inte om det längre är aktuellt på de nya versionerna, men förvissa dig om att det är lätt att byta om du skulle märka av problemet.

Mac jobbar dock med en annan form av antialiasing i exempelvis firefox mot text, så i början fick jag nästan ont i ögonen av att läsa på den, men det gick över.

Kan annars rekomendera Mac. Det är otroligt skönt med de flytande fönstrena i ex. photoshop eller bridge. Saknar du något program som endast finns till Windows är det bara att köra bootcamp och installera.


Av de två som du nämner ovan skulle jag välja den med den saftigare i5 processorn eftersom ramminnet är mycket lättare att uppgradera i efterhand.

Kanske även kan vara ett alternativ att köpa en enklare PC och därefter en bättre skäm till denna? Då kan du komma undan lite billigare också.

Redigerat av kinjon, 30 juli 2010 - 21:31.


#36

Postad 30 juli 2010 - 21:52

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

  • 15 622 inlägg
  • 0

Jag har en 21'' iMac av förra generationen hemma. Den dyrare varianten då. Fungerar utmärkt och skärmen är fantastisk. Dock har Apple haft problem med LED-belysta skärmarna till iMacarna då vissa har fått problem med rätt rejäla gulstick. Vet inte om det längre är aktuellt på de nya versionerna, men förvissa dig om att det är lätt att byta om du skulle märka av problemet.

Av de två som du nämner ovan skulle jag välja den med den saftigare i5 processorn eftersom ramminnet är mycket lättare att uppgradera i efterhand.

Kanske även kan vara ett alternativ att köpa en enklare PC och därefter en bättre skäm till denna? Då kan du komma undan lite billigare också.


Jag tror jag såg på nåt Mac forum att gulstick ska vara löst...

Såg även nu att i3 processorn finns i två varianter för 21"aren, en 3,06 och en 3,2 Ghz. Konstig liten skillnad :(

Ja, kanske är det bäst att satsa på 21'an med i5 och sen uppdatera minnet senare om det nu skulle behövas. Det lär ju vara billigare att göra det sen. Mac.se ska ha 2.100kr för att sätta i 4gb extra.

PC? Nej.....trött på PC och Windows :) Har även insett att man lär upp i ganska mycket pengar om man ska ha en PC jämförbar med en Mac, ifråga om hållbarhet och kvalitet. Kanske inte lika mycket....men nära, om man ska räkna in skärmar.

Redigerat av Mikael_R, 30 juli 2010 - 22:07.


#37

Postad 31 juli 2010 - 15:54

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

  • 2 834 inlägg
  • 0
Tänk på att OSX har en helt annan minnes hantering än MS. Så på 4GB-RAM kommer man rätt långt :)

#38

Postad 31 juli 2010 - 17:29

professorB
  • professorB
  • Beroende

  • 1 288 inlägg
  • 0
Jag kör DXO för efterbehandling av bilderna framför allt med justering av distortion och vinjettering. För slideshow eller mer trixande använder jag photoshop elements men det är lite bökigt. Med DXO kan man processa alla bilder på en gång och låta det gå i bakgrunden.



Med en Dell 27'' skärm och HP stationär dator med win7, i7 och 8 Gb minne går det hyfsat.




Skall alla i familjen titta blir det ibland att köra slideshow på projektorn i stora rummet istället.


#39

Postad 28 januari 2011 - 17:12

wictor
  • wictor
  • Beroende

  • 1 447 inlägg
  • 0
Jo nu när jag har inhandlat en sprillans ny D7000 så har jag tänkt att ta tag i allt med bilder, redigering och backup mm. Men skärmen på min bärbara är verkligen usel, alla färger ser blaskiga ut och den är i minsta laget vid redigering. Jag har därför funderat på att köpa en separat skärm till datorn i storlek 20-22" men det finns ju en uppsjö av skärmar är det någon som har ett tips på en riktigt bra skärm i prisklassen 1000-2000:- kr eller kanske nått speciellt fabrikat man skall akta sig för.


Tack på förhand

Mvh Victor


Edit: då inlägget är flyttat

Redigerat av wictor, 28 januari 2011 - 20:22.


#40

Postad 28 januari 2011 - 17:42

access
  • access
  • Forumräv

  • 512 inlägg
  • 0

Detta är kanske lite utanför diskussions området men det kanske går att fråga ändå.

Jo nu när jag har inhandlat en sprillans ny D7000 så har jag tänkt att ta tag i allt med bilder, redigering och backup mm. Men skärmen på min bärbara är verkligen usel, alla färger ser blaskiga ut och den är i minsta laget vid redigering. Jag har därför funderat på att köpa en separat skärm till datorn i storlek 20-22" men det finns ju en uppsjö av skärmar är det någon som har ett tips på en riktigt bra skärm i prisklassen 1000-2000:- kr eller kanske nått speciellt fabrikat man skall akta sig för.


Tack på förhand

Mvh Victor


Onödigt att köpa en lika skit skärm som laptopens om det är bra färgåtergivning du söker. Behöver du däremot bara större yta så använder väl nästan alla i den prisklassen samma panel (finns väl bara 2 paneltillverkar nuförtiden?) så det är ingen egentlig skillnad vad man handlar.

Ska du ha ordentliga prylar med bra färgåtergivning får du tyvärr investera lite fler riksdaler och skaffa en

eller

:D

#41

Postad 28 januari 2011 - 20:13

wictor
  • wictor
  • Beroende

  • 1 447 inlägg
  • 0
Tack för att ni flyttade inlägget till rätt tråd!

Hmm du har nog så rätt så, men om en bra skärm kostar fem papp, och en fin Imac kostar det dubbla cirkus känns det faktiskt mer värt att spara till en Imac .


Men vad har man att vänta av en skärm som denna?
Är ju löjligt billigt, nästan så billigt att den större skärmytan gör det värt.


Förövrigt skall jag lusläsa den här tråden då jag inte visste att den fanns!!


Mvh Victor

Redigerat av wictor, 28 januari 2011 - 20:23.


#42

Postad 28 januari 2011 - 21:42

access
  • access
  • Forumräv

  • 512 inlägg
  • 0
Nåja, så länge det är någon typ av IPS-panel så ska det väl vara ganska OK om man inte vill lägga ut allt för mycket pengar.

https://www.prisjakt...ams=l=s65244641

Edit: HP ZR22w eller Dell UltraSharp U2211H ser ju ganska lovande ut.

Edit 2: Verkar som jag ligger efter lite i produktmodellerna, verkar som HP ZR24w har ersatt LP2475w. Nya modellen är också billigare om än inte fullt så billig som din budget.

Redigerat av access, 28 januari 2011 - 21:49.


#43

Postad 28 januari 2011 - 22:12

wictor
  • wictor
  • Beroende

  • 1 447 inlägg
  • 0
Nej vet att min budget nästan är dumsnål, men jag rekar mest nu vad som finns då jag inte alls är påläst inom området. Efter kameraköpet så är kassan ganska tömd om man säger så, en resa och sparande till kommande boende ligger mer prioriterat än en iMac eller dyrare skärm. Så detta skulle mest vara en nödlösning till att redigera bilder på, men vi får se hur det utvecklar sig då jag brukar göra ganska djupgående efterforskningar innnan köp :D



Tack för visat engagemang!

#44

Postad 29 januari 2011 - 08:48

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

  • 11 229 inlägg
  • 0
Är det inte så att man ska undvika TN skärmar och titta på PVA eller kanske IPS, men det var en tid sedan jag tittade på detta.

Men jag kommer att köra någon liknade, tänkte skaffa mig en liten bärbar dator typ 13.3 skärm med bra prestanda och sedan ha en extern skärm att använda hemma

#45

Postad 29 januari 2011 - 10:15

wictor
  • wictor
  • Beroende

  • 1 447 inlägg
  • 0


Den här kanske är bästa valet under 2k trots allt?

#46

Postad 30 januari 2011 - 20:26

access
  • access
  • Forumräv

  • 512 inlägg
  • 0



Den här kanske är bästa valet under 2k trots allt?


Absolut bästa du kan få för under 2000. Alternativet är väl, som sagt, HP ZR22w som sägs ska ha lite större färgomfång men för 500 kr mer. Tror den kan vara lite bättre byggd också. Men jo, en U2211H är inget dåligt köp och enormt mycket bättre än den där BenQ:en du länkade tidigare.

#47

Postad 05 maj 2011 - 22:53

xray
  • xray
  • Guru

  • 4 296 inlägg
  • 0
Beställt Datacolor Spyder 3 Elite. Förhoppningsvis hjälper denna mig att behandla mina bilder på ett bättre sätt. Blir ju i alla fall mer tidseffektivt - då det ibland kan läggas ner en del tid på en bild (bra då att veta att skärmen inte är alltför tokigt kalibrerad...). :)

Jag ha en äldre HP LP1965 skärm. Men denna har PVA panel vilket ju är bättre för bildbehandling...

#48

Postad 11 juli 2011 - 16:38

Station
  • Station
  • Forumräv

  • 890 inlägg
  • 0
Blah
Saknar plats och dator för att redigera mina foton, risken finns att det jag inte kan göra något åt det, heller.

För tre år sedan valde jag att skaffa en HTPC och TV mest för film, musik och spel fast också för lagring och redigering av film och foton (samt rippa CD och DVD skivor).

Dessutom har jag en Nettop för surfning och en Nettop som sovrums HTPC/15" TV (för formatstödet)

På HTPC/TV kombon har jag Corel PSP X3 som fotoredigerare som ersatte Adobe photoshop Elements8 som finns kvar installerad.
För film använder jag Pinnacle Studio Ultimate 14 som ersatte Adobe Premiere Elements8.
Fast att starta HTPC:n och redigera blir bara jobbigare och jobbigare, det är inte skoj att sitta i soffan och göra petiga redigeringar.
Förutom att HTPC:n titt som tätt är upptagen med annat :D

Mesta redigerandet sker faktiskt på Netbooken och GIMP eller Shotwell, fast Netbookens skärm och processor är (för att utrycka mig milt) inte perfekt.
Tyvärr är sovrums TV bara en 15" som är placerad för filmtittande och kan inte användas med Netbooken.

Eftersom jag inte använder ett program och lär mig det, så är jag urusel med redigering

Vill väl ha en fullstor bärbar(med kraft) och en extern skärm 22"-24"(kanske dubblera som filmskärm med nettop:en) och sitta vid skrivbordet eller köksbordet, altanen (sommartid) bara inte i soffan i vardagsrummet.
Käppen i hjulet kallas pengar.

PS. Netbooken och Nettopen kör Ubuntu medan vardagsrums HTPC:n kör Win7...

#49

Postad 11 juli 2011 - 19:35

Drey123
  • Drey123
  • Veteran

  • 1 960 inlägg
  • 0
iMac 27" 2,7 qc i5, 16gb RAM

#50

Postad 25 juli 2011 - 17:52

wictor
  • wictor
  • Beroende

  • 1 447 inlägg
  • 0
Tillbaka igen med liite mer pengar i fickan :)






Vad tror ni om dessa skärmar?

Redigerat av wictor, 28 juli 2011 - 16:10.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.