Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Apparater genom vägg..

385 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#201

Postad 15 mars 2005 - 15:55

Matsen
  • Matsen
  • Mästare

  • 2 792 inlägg
  • 0
ursäkta att jag fortätter vara OT men kan inte låte bli...

Det gäller bara att lägga fram ens idéer på rätt sätt... Ultimatum är ett sätt som kan funka bra men även ge obehagliga bakslag. Man kan tex argumentera om ens bättre hälft verkligen behöver alla de där skorna, väskorna samt alla kläder... Då kan man få lite mer förståelse för de pengar man vill lägga ut på sitt intresse. Men om då hon gör samma sak tebaks och lägger ett ultimatium att hon slutar köpa sexiga underkläder och lägger dom på skorna istället så har man misslyckats totalt!!! ;)

Å precis DÄR kom vi ON TOPICS igen...

Lyckman - När är gruppköpet i hamn? :D

#202

Postad 15 mars 2005 - 16:05

Lyckman
  • Lyckman
  • Beroende

  • 1 141 inlägg
  • 0

Lyckman - När är gruppköpet i hamn?  :P

<{POST_SNAPBACK}>

*flina*
Jag har faktiskt ett exakt svar. (Första) Båten lägger enligt uppgift ut idag och kommer att guppa på världshaven i 32 dagar innan den når Göteborgs hamn. ;)

känns som det finns en del dötid att spendera under tiden, så vem vet? Skall hursomhelst upp till Tema Elektronik idag och "proviantera" lite;
» Klicka här för att visa spoiler - Klicka en gång till för att dölja den... «


// Lyckman

Redigerat av lyckman, 15 mars 2005 - 16:07.


#203

Postad 18 mars 2005 - 09:19

Matsen
  • Matsen
  • Mästare

  • 2 792 inlägg
  • 0

(Första) Båten lägger enligt uppgift ut idag och kommer att guppa på världshaven i 32 dagar innan den når Göteborgs hamn. :ph34r:



Den stora frågan är då när ANDRA båtlasten kommer åka.... Funkar allt bra med detta köp så kan det ju hända att man äntligen hänger på och köper lite grjejer - fast jag har en känsla att min nya bostad (finns bilder i galleriet) kommer suga åt sig rätt mycket pengar.... :)

#204

Postad 20 mars 2005 - 03:42

Unregistered37b84a71
  • Unregistered37b84a71
  • Wannabe

  • 36 inlägg
  • 0
Hejsan, roligt med pyssel, men finns det ingen annan än Lyckman som pysslar? Själv har jag godkänd ursäkt, min hemmabioanläggning bor hos mina föräldrar medan jag bor i Nya Zeeland ett år. Hemma bio = kul, men man måste komma ihåg vad som är viktigt i livet...

Billig skärm för OSD:
Det säljs små skärmar designade för att koppla in till PSONE, den nya versione. 4 tum är fånigt lite, men å andra sidan kostar dom runt 500:- . Kan moddas för att ta emot VGA, tar redan från början emot komposit. Har en kompis som byggt om en, säger att det funkar bra.

X10:
Ingen som har problem med att antalet kanaler i X10 är för litet? Kan ha fel, men är det inte så att man inte kan ha mycket mer än 32 kommandon på en fjärrkontroll? Även om man programmerar macron så blir det ju lite tajt, speciellt om man t.ex. vill kontrollera en duk med olika stopplägen.

Borde inte ehems (www.ehem.com) specialmodul för inkoppling av andra prylar (X-10 2-way PLC interface, XM10G) funka bra om man vill göra nåt mer avancerat? Den är ju iof rätt dyr, men å andra sidan har den några stora fördelar: Den tar ner alla X10 kommandon från nätet. Sen kastar den ut dom i seriellt format på RJ11 kontakten. Eftersom den använder ett helt vanligt serieprotokoll är det ju en lätt sak att plugga in den i en PIC-processor. Denna processor kan man ju sedan t.ex. koppla till ett relä-kort. På detta vis skulle man med denna modul kunna kontrollera väldigt många olika saker på smarta sätt.

Motorer:
Funderat en hel del på att bygga en automatisk hemmabioduk. Denna ska kunna rullas upp i taket men samtidigt kunna maskas i alla fyra riktningar. Inte världen enklaste eller billigaste projekt, det blir många rullar med duk...

Frågan är bara vad man ska använda motorer. Har funderat på ett par lösningar:

1. Markismotor
+ Tyst vad jag vet
+ Lätt att koppla in
+ Brutalt stark
+ Redan anpassad för att sitta inuti ett rör
+ Inbyggd broms
- Svindyr
- Går bara att driva med 220 V
- Går inte att finstyra

2. Elfa likströmsmotor
+ Rätt tyst
+ Kan fås med växellåda med stor utväxling = nödvändigt
+ Går att programmera rätt bra styrning med PIC om man vill
+ Bra infästningar
+ Kompakt
- Rätt dyr, speciellt om man behöver mer än en
- Svårt att få stark nog, räknar med att jag vill ha minst 3Nm för att
kunna hissa upp en riktigt stor och tung duk (tung = slät)
- Måste bygga egen broms

3. Elfa stegmotor
+ Kan få till grymt cool styrning med hjälp av en PIC, mjuka starter,
kontant hastighet oavsett gravitation etc.
+ Kan räkna sig fram till vart den ska stanna för att få rätt maskning
+ Kan lämna hållspänning på för att hålla duken still
- Kan låta som bara den om man inte överdimensionerar ordentligt
- Drar mycket ström att använda hållspänning
- Elfa har inga motorer som är starka nog
- Dom som finns är dyra

4. Skruvdragare, tack Lyckman!
+ Billig
+ Brutalt stark. Men hur stark är den? Lyfter den 10 kg på en 5 cm rulle?
+ Enkel styrelektronik
- Låter nog väldigt mycket
- Stor och klumpig, dåligt när man behöver flera

Trixigt, några andra idéer? Vill hålla nere den fysiska storleken på det här projektet så det är bra med små motorer...

Tack för en tråd för oss som tycker om att pula hemma för övrigt...

Redigerat av Linen, 20 mars 2005 - 04:03.


#205

Postad 20 mars 2005 - 13:03

gvs
  • gvs
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0
Kul det här...
Jag råkar vara kompisen med playstation-skärmen. Jag följde denna guide: http://tidder.rudyatek.com/tidder/lcd/
Haken är att man måste ha ett grafikkort som klarar composite-sync (dvs. ej nVidia eller s3. Det som funkar är ati radeon) Har dock klurat vidare och ritade ihop följande ritning igår. Den är till för att kunna köra ut vga till rgb-scart. har ej testat den. kravet är dock att man har ett grafikkort som klarar interlaced. Sen är det "bara" att leka med powerstrip.
Blev kanske lite Off topic men men...
Ritningen:
http://www.cyd.liu.s...o085/vagrgb.jpg

#206

Postad 20 mars 2005 - 20:20

Unregisteredd942f423
  • Unregisteredd942f423
  • Lärjunge

  • 453 inlägg
  • 0
Grabbar.

Jag trodde i min enfald att detta var Lyckmans egen "Apparater genom vägg"-tråd. Om ni vill prata om era egna DYI projekt rent allmänt så föreslår jag att ni startar en EGEN tråd...

#207

Postad 21 mars 2005 - 00:13

Lyckman
  • Lyckman
  • Beroende

  • 1 141 inlägg
  • 0
Tack biltema för att ni finns!
En liten teaser för att få lite snurr här...

MÅNGA hål skall borras.
Postad bild
Tänkte kört med fräsen först, men jag kände att jag hade ångan uppe med den nyinköpta Biltema-pelarborren, och forsatte med den.
Postad bild
Balanserat...
Postad bild
Obalanserat..
Postad bild
GIVETVIS! Köpte jag ETT par kontakter för LITE..
Postad bild

"Plankan" kommer inte vinna något designpris direkt men kommer väl fylla sin funktion.. Vad nu det kan vara :P

To be continued...

// Lyckman

Redigerat av lyckman, 21 mars 2005 - 00:14.


#208

Postad 21 mars 2005 - 07:14

Installera
  • Installera
  • Lärjunge

  • 475 inlägg
  • 0
Whoaaaa, dräggel :) :P

#209

Postad 21 mars 2005 - 09:19

mr huhta
  • mr huhta
  • Veteran

  • 2 218 inlägg
  • 0
Hahaha lyckman..Nu vet jag ju hur det skall se ut i alla fall.
När kommer ritningen då :P så att "plankan" kan vinna designerpris :) ?

#210

Postad 21 mars 2005 - 09:35

Unregistereded4964c5
  • Unregistereded4964c5
  • Amatör

  • 81 inlägg
  • 0
lyckman....du är en sjuk människa.....och jag älskar det :P :)

#211

Postad 29 mars 2005 - 19:23

Unregistered8bac147d
  • Unregistered8bac147d
  • Wannabe

  • 27 inlägg
  • 0
Korskopplingspanel?

Trevligt, men fruktansvärt mycket att löda.

Fortsätt!

#212

Postad 04 april 2005 - 12:38

ecscsjo
  • ecscsjo
  • Wannabe

  • 49 inlägg
  • 0
Jag vet inte varför - men jag tänkte på denna tråd och Lyckman då jag såg detta: länk

#213

Postad 04 april 2005 - 12:42

Lyckman
  • Lyckman
  • Beroende

  • 1 141 inlägg
  • 0
Ååååååhhh! Våta dröm!! :D

Jag har flertalet gånger funderat på en svensk variant av scrapheap challenge men aldrig kommit längre än så!!

17 va kul!! :)

// Lyckman

#214

Postad 04 april 2005 - 13:40

FrankBlack
  • FrankBlack
  • Wannabe

  • 42 inlägg
  • 0

Ååååååhhh! Våta dröm!!  B)

Jag har flertalet gånger funderat på en svensk variant av scrapheap challenge men aldrig kommit längre än så!!

17 va kul!! :D

// Lyckman

<{POST_SNAPBACK}>


Men sök, för tusan! Det skulle vara jättekul om du kom med - Och glöm inte att skriva om det i den här tråden så vi vet när vi ska slå på tv:n för att hejja på vår egen lilla teknofil. :)

#215

Postad 04 april 2005 - 14:00

Lyckman
  • Lyckman
  • Beroende

  • 1 141 inlägg
  • 0
Ansökan inskickad!! (tack ecscsjo) :)

// Lyckman

#216

Postad 05 april 2005 - 10:21

Cyberdennis
  • Cyberdennis
  • Användare

  • 194 inlägg
  • 0

Jag vet inte varför - men jag tänkte på denna tråd och Lyckman då jag såg detta: länk

<{POST_SNAPBACK}>


Jag snodde länken och skapade en ny tråd under Off topics, så övriga intresserade som INTE läser Lyckmans tråd även får info :)

#217

Postad 05 april 2005 - 23:40

Lyckman
  • Lyckman
  • Beroende

  • 1 141 inlägg
  • 0
Sidoprojekt "Labratorienätaggregat".

Efter att ha meckat med ett antal olika elektronikprojekt tröttnade jag på att alltid behöva vela med nätadaptrar, koppla upp spänningsregulatorer, leta sladdar, etc för att få ut "rätt" spänning(ar) till vad projektet i fråga krävde. Sonderade marknaden efter ett aggregat som kunde uppfylla mina krav (till rimliga pengar), men lyckades inte finna något som dög. Variabla aggregat finns det gott om, men i rimlig prisklass hittade jag inget som kunde lämna dubbla utspänningar (eg +-15v). Så.. jag snickrade ihop ett. Jag kan direkt erkänna att det inte blev billigt. Men väl bra :).

En hyfsat rejäl trafo. Jag vill kunna plocka ut 1.5 ampere ur agget. Det räcker till de flesta projekt. Trafon limmades med MASSOR av smällim fast i botten på apparatlådan.
Postad bild
I Fronten, som är i aluminium, skall ett antal kontakter och dylikt monteras. Min oumbärliga dremel gjorde givetvis grovjobbet. (Hur har man kunnat leva utan en dremel innan. Jag förstår inte?)
Postad bild
Lite kontakter och powerknapp.
Postad bild
Regulatorerna monterade jag baktill.
Postad bild
Nästa bild jag hittade i kameran (som hade något med detta projektet att göra) var den här:
Postad bild

Jag har mao missat att dokumentera massor. Troligtvis blev jag så "inne" i meckandet så att jag glömde bort det. Oförlåtligt! Detta är huvudanledningen till varför jag inte publicerat detta projekt tidigare.

Men, så förföll det sig att jag sprang på en liten digital "panel-meter" för ca 80 riksdaler. Givetvis måste jag ha en sådan i agget....
Postad bild
Postad bild
... och då kan man ju passa på att ta lite nya bilder..
Postad bild
Postad bild
Postad bild
Postad bild
Postad bild
Postad bild

ok... agget var snyggare innan voltmetern kom i.... men gjort är gjort..
Postad bild




Återkommer med "plank"-projektet inom kort. Lite mer "teaser"-bilder för det:
Postad bild
Postad bild


// Lyckman

#218

Postad 06 april 2005 - 08:43

MagnumPI
  • MagnumPI
  • Användare

  • 240 inlägg
  • 0
Snyggt Lyckman! Nu behöver du bara få Igor att hämta en hjärna från närmaste bårhus... :) :P

#219

Postad 15 april 2005 - 20:12

pieni
  • pieni
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0
Daotrn i dvd-hyllan är nog världens i sär klass onödigaste projekt. Man kommer dock inte ifrån att det är förbannat kaxigt.

#220

Postad 16 april 2005 - 11:46

Lyckman
  • Lyckman
  • Beroende

  • 1 141 inlägg
  • 0

Daotrn i dvd-hyllan är nog världens i sär klass onödigaste projekt. Man kommer dock inte ifrån att det är förbannat kaxigt.

<{POST_SNAPBACK}>

:D

Du har tveklöst fattat poängen! :D

// Lyckman

#221

Postad 19 april 2005 - 10:36

Unregistered62fe7570
  • Unregistered62fe7570
  • Lärjunge

  • 292 inlägg
  • 0
Efter en förlorad eftermiddag, läsandes denna tråd och en kall te-mugg kan jag bara sälla mig till de ovationer som tidigare nämnts i flertalet :angry:

Jag skulle dock vilja ha lite mer info om den där ir-barriären som du använder dig av. Är det vellmans som räcker typ 8m lr så och kostar runda 160.-?
Dom har ju en som räcker typ 10cm och jag hade behövt typ under 1m så jag tänkte man kanske kunde modda den lilla byggsatsen litegrann. Om det nu är värt mödan villsäga.

mvh
/Hylsan, som måste skaffa kamera så han också kan dokumentera sina galna upptåg som formats i hans hjärna :blink:

#222

Postad 19 april 2005 - 12:20

Lyckman
  • Lyckman
  • Beroende

  • 1 141 inlägg
  • 0
Tackar & bockar :blink:

Det är MK120 IR-Barrier från Velleman som jag använt. Har för mig att jag köpte den på Elfa :angry:

// Lyckman

#223

Postad 27 april 2005 - 16:11

freeagle_Davis
  • freeagle_Davis
  • Användare

  • 245 inlägg
  • 0
Efter att ha spenderat halva eftermiddagen med att läsa denna GRYMMA tråd så finns det bara en sak att säga...




Hittar bara inte ordet.


Men i alla fall... Tummen upp för "lyckman". :rolleyes:

Nu kanske man skulle återgå till arbetet en liten stund

#224

Postad 01 maj 2005 - 22:26

Unregistered8bac147d
  • Unregistered8bac147d
  • Wannabe

  • 27 inlägg
  • 0
Tråden är grym...Ja.

Detta är en av de få trådar jag alltid kollar under varje prisjaktsbesök för att se om något hänt.

Hur går det med korskopplingspanelen?

mvh

#225

Postad 02 maj 2005 - 09:18

Lyckman
  • Lyckman
  • Beroende

  • 1 141 inlägg
  • 0
Det går sådär.. just nu :huh:

Men snart är gruppköpet i hamn och då lär det bli lite mer tid över till detta... Det sker litegrann bakom kulisserna dock.. Sakta men säkert :blink:

Håll ut!

// Lyckman

#226

Postad 03 maj 2005 - 07:53

k_j_r
  • k_j_r
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Håll ut säger han! Lätt att säga, svårare i praktiken!!

#227

Postad 08 maj 2005 - 20:11

cazz
  • cazz
  • Beroende

  • 1 353 inlägg
  • 0
Antingen är man konsult eller äckligt rik så man inte vet vad man ska lägga pengarna på när man skapar ett sådant monsterbygge.

Är klart avis men lite too crazy för min smak i alla fall. (I alla fall för dyrt)
BUT I LOVE IT

Byggde mycket i skolan när man var ung, idag vågar man inte så mycket :)

Men får erkänna att detta läsandet har fått mig att klia i fingrarna men bor man i lägenhet så får man se upp samt bygga något som är extremt praktiskt och inte bara för skoj skull.

Ash jag måste säga det igen
I LOVE IT :lol:

#228

Postad 09 maj 2005 - 11:35

Lyckman
  • Lyckman
  • Beroende

  • 1 141 inlägg
  • 0
<--- Konsult

:)

// Lyckman

#229

Postad 17 maj 2005 - 16:30

maanslongbow64
  • maanslongbow64
  • Wannabe

  • 41 inlägg
  • 0
En eloge till den mycket händige lyckman!... I två timmar har jag rapat mig igenom prisjakts kreativaste tråd. Lycka till med dina projekt lyckman.. Förvånar mig inte om du får en härdsmälta snart.... :o

#230

Postad 21 maj 2005 - 10:20

Unregistered40127
  • Unregistered40127
  • Mästare

  • 2 592 inlägg
  • 0

<--- Konsult

:rolleyes:

// Lyckman

<{POST_SNAPBACK}>


Jag är också konsult, vi kanske ska ta och dela bördan så det går lite snabbare att få fram info om dina projekt i tråden. Du sätter dig ner och löddar ihop komponenterna och fixar fram mjukvaran som behövs. Jag befriar dig från tiden du måste lägga på bilen och ser till att den körs aktivt varje dag.

Bra va?

case

#231

Postad 30 maj 2005 - 10:57

dd5348
  • dd5348
  • Användare

  • 145 inlägg
  • 0
ARGHHH!!!

Skiver under på att denna tråd är underbar att läsa, det enda som är lite tråkigt är att det tycks stå still för tillfället.. så stilla vår hunger, bygg mannen, BYGG!

//Ceder

#232

Postad 30 maj 2005 - 22:48

Unregistered0b4fd033
  • Unregistered0b4fd033
  • Användare

  • 186 inlägg
  • 0
Neeeeeeeeeeeeeeeeej inläggen tog slut!!!!!! Jag vill inte sooooova!!!

#233

Postad 31 maj 2005 - 08:07

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

  • 14 172 inlägg
  • 0

Neeeeeeeeeeeeeeeeej inläggen tog slut!!!!!! Jag vill inte sooooova!!!

<{POST_SNAPBACK}>


Lugn bara lugn - det är en helt normal reaktion när du läst vad Lyckman har haft för sig :)

#234

Postad 05 juni 2005 - 00:07

Unregistered8147b14e
  • Unregistered8147b14e
  • Veteran

  • 2 473 inlägg
  • 0
Är det tomt i projektmappen Lyckman? jag vill se mera tok! =)

#235

Postad 12 juni 2005 - 17:23

Unregisteredf93cd07d
  • Unregisteredf93cd07d
  • Användare

  • 142 inlägg
  • 0
Instämmer med föregående talare. Mera kul...!

Redigerat av Unregisteredf93cd07d, 12 juni 2005 - 18:26.


#236

Postad 13 juni 2005 - 08:43

Lyckman
  • Lyckman
  • Beroende

  • 1 141 inlägg
  • 0
Projektmappen är välfylld men tidsbanken svämmar inte över direkt. Mycket jobb nu med gruppköp, företagsetablering, etc. Förhoppningsvis kommer det väl dyka upp lite luckor framme på semestern så man iaf kan bli klar med "plankan" ;)

// Lyckman

#237

Postad 13 juni 2005 - 18:58

calle_jr
  • calle_jr
  • Forumräv

  • 898 inlägg
  • 0

Projektmappen är välfylld men tidsbanken svämmar inte över direkt. Mycket jobb nu med gruppköp, företagsetablering, etc. Förhoppningsvis kommer det väl dyka upp lite luckor framme på semestern så man iaf kan bli klar med "plankan" :D

// Lyckman

Du får ju skaffa en Padawan!

Du kanske kan bygga en?

#238

Postad 13 juni 2005 - 21:19

Lyckman
  • Lyckman
  • Beroende

  • 1 141 inlägg
  • 0
*asgarv*

Idén är kanon men mina kunskaper inom kemi och bioteknik är i princip obefintliga. Kan inte du ställa upp i stället? :D

// Lyckman

Edit: Fö blir det ju lite moment 22.. Skulle ju behöva en för att få tid att bygga en. :D /Edit

Redigerat av lyckman, 13 juni 2005 - 21:21.


#239

Postad 13 juni 2005 - 22:42

calle_jr
  • calle_jr
  • Forumräv

  • 898 inlägg
  • 0
Jag är ganska kass på det där med strömming o spänn. Men jag börjar bli ganska vass på möbler. Jag har precis byggt om min AV-möbel för 5011 gången.

En kompis kompis hade seriöst en minkfarm där han matade minkarna med mink och sålde skinnet. Analogiskt om du bara bygger EN Padawan, så kan de bygga sig själv sen. Fast jag vet inte vad de äter.

Snälla!

#240

Postad 23 juni 2005 - 23:03

Wese
  • Wese
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Lyckman du tycks kunna bygga vad som helst, enormt imponerad.
Kan du bygga en sådan här till mig?? :unsure:

Postad bild

#241

Postad 24 juni 2005 - 07:46

Badguy
  • Badguy
  • Forumräv

  • 647 inlägg
  • 0

Lyckman du tycks kunna bygga vad som helst, enormt imponerad.
Kan du bygga en sådan här till mig??  :blink:

Postad bild

<{POST_SNAPBACK}>


Synd att den bara fungarar på sin flickvän jag skulle gärna ha en regionsfri... :unsure:

#242

Postad 03 juli 2005 - 22:56

Unregisteredc5c121df
  • Unregisteredc5c121df
  • Beroende

  • 1 317 inlägg
  • 0

Lyckman du tycks kunna bygga vad som helst, enormt imponerad.
Kan du bygga en sådan här till mig??   :wub:

Postad bild

<{POST_SNAPBACK}>


Synd att den bara fungarar på sin flickvän jag skulle gärna ha en regionsfri... ;)

<{POST_SNAPBACK}>


Eller varför inte en till 8 "apparater"

#243

Postad 08 juli 2005 - 22:17

argus
  • argus
  • Wannabe

  • 28 inlägg
  • 0
En av forumets bästa trådar - gett mig mycket inspiration. Tack. Om man ska försöka vara lite mer seriös än de senaste inläggen vill jag tipsa om att:
1. Vellemans nya DC Dimmer (K8064) har ställbar kännslighet för vad som är max- och min-spänning. Dvs, man behöver inte ha OP-förstärkaren för att lyfta spänningen från USB-kortet till 10-12Volt. (Har lött ihop motsvsrande Kit för att styra ljus mm. Ska testa efter en semesterresa)
2. Om jag förstog meningen med ljusbarrieren så var det att öppna luckan när man sträckte fram handen.? Men den fick inte stänga när DVD-släden är ute?
Placera sändardioderna eller mottagaren under släden (i utfällt läge)och kör barriären vertikalt.......

#244

Postad 21 juli 2005 - 14:04

MrMartin
  • MrMartin
  • Användare

  • 206 inlägg
  • 0
Lyckman, du är helt otrolig måste jag säga B)

Efter att ha suttit här på jobbet i några timmar och lusläst hela tråden så kan man inte bli annat är imponerad, helt sjuka - men ack så praktiska lösningar!

För några dagar sen läste jag den första sidan av din tråd och direkt fick man en massa idéer! Tänk vad mycket man kan göra med en enkel skruvdragare...vem hade kunnat tro det?

Hursomhelst...Helt plötsligt kunde jag inte sitta still längre, utan bestämde mig för att återuppta ett projekt som jag lade ner för över ett år sedan, nämligen motordriven maskning på av projektorduk. Mina tappra försök tidigare var alldeles för klumpiga och intresset sjönk till botten så fort man märkte att något inte funkade.

Så nu har jag helt enkelt "lånat" din idé med skruvdragare och skapat en ny konstruktion som hittils verkar fungera galant!
Besök gärna min tråd här:
https://www.minhembi...showtopic=99055

Skulle jättegärna vilja ha dina synpunkter och skulle verkligen uppskatta om du hade några råd & tips på det du tycker skulle kunna göras bättre o smidigare :lol:

Ett stort problem som jag har framför mig är hur jag ska lösa själva styrningen så att själva "dosan" blir snyggt utformad och kan fästas på väggen. Det som behövs då är att man ska kunna styra motorn åt båda hållen...egentligen borde det räcka med 2 knappar, men jag är inte så värst inne på elektronik, så jag har ingen aning om hur jag ska lösa det...

Eftersom du vet hur en skruvdragare fungerar så kanske du har några tips på hur jag ska koppla om allt så att det fungerar och är lätt att använda.
Visserligen funkar det att styra motorn som det är nu, men då startar jag genom själva "pekfinger-knappen" som skall sitta på skruvdragaren och växlar manuellt med den inbyggda switchen åt vilket håll motorn skall snurra.

Kolla gärna bilderna i min tråd så förstår du vad jag menar.

Tack för inspirationen och dina härliga insatser!
/Martin

Redigerat av MrMartin, 21 juli 2005 - 14:04.


#245

Postad 04 augusti 2005 - 18:26

Regimus
  • Regimus
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Nu har även jag spenderat en lång tid framför datorn och läst igenom hela tråden..
Inte dåligt jobb Lyckman, nu har man ju själv blivit sugen på att göra något liknande! :)

#246

Postad 05 augusti 2005 - 23:04

tobiasjohansson
  • tobiasjohansson
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
lyckman, du måste snart uppdatera tråden. Böjar ju få abstinens ;D

#247

Postad 23 augusti 2005 - 23:39

Dumfot
  • Dumfot
  • Wannabe

  • 24 inlägg
  • 0
Lyckman komigen nu lite nyfiken är man på vad som hända ska!

#248

Postad 24 augusti 2005 - 12:00

Norpan84
  • Norpan84
  • Användare

  • 143 inlägg
  • 0
Jisses, även jag ha tagit mig igenom tråden och är mycket impad. Vill oxå ha tid, pengar, kunskap, hus och en perfekt verkstad att jobba i. När jag har det kasnke jag oxå kan bli lika duktig :)

#249

Postad 17 september 2005 - 14:29

[email protected]
  • 0
Tänkte bara säga att just lågvolt är relativt brandfarligt. Viktigt är att du har mycket gods i alla anslutningar och inga glapp. Då kan det börja ärga och glappet blir större och större. Sen utvecklas en värme på X-hundra grader som absolut kan få kåken att brinna ner. Blir tugnt med gips då att återställa! :ph34r:

Har jobbat i elbutik och faktiskt varit med om att folk har fått brand i huset pga 12v halogenspottar. Iof så har de varit infällda i taket, men det är just åliga anslutningar som är faran. Kan ju vara bra att rutinkolla alla lågvoltsanslutningar en gång per år eller så...


Du har gjort det sååå snyggt!! <_< Vill också ha... :o


Hallo, vill inte vara en partyspoiler men... hur är det med brandfara, hemförsäkring och 25 st hemlöddade apparater?
Du verkar ju veta vad du gör men något kan ju alltid gå fel...

Jävligt fint du har fått det iaf !!  :D

Tack! Jo, det börjar ta sig :D

Ang brandfara så har jag funderat på detta en del själv. Inte så mycket i just detta projektet, men väl i andra jag pysslat med. När vi snackar svagström så finns det mig veterligen inga direkta regler för hur installationerna skall se ut. Om någon här vet något annat så får de gärna dela med sig av den informationen. Det finns CE-Märkta halogen-"slingor" som i bland annat består av två o-isolerade vajrar att köpa i din lokala lamp-butik. I min konstruktion är 12v den högsta spänningen som något matas med (bortsett från lampslangen som går på sin medföljande 24v trafo) och själva aggregaten som jag driver sakerna med är inte hembyggda, snarare CE-Märkta och jag vill lita på att de håller erfoderlig kvalitét. Skall jag vara ärlig är jag långt mer orolig för vilken CRT-Tv som helst som är stående med gammalt damm i som kan ta eld. :P Jag har dock en extra brandvarnare på nedervåningen för säkerhets skull. Man skulle ju faktiskt kunna glömma en lödkolv eller liknande igång!

// Gladgubben :lol:

<{POST_SNAPBACK}>



#250

Postad 17 september 2005 - 15:46

Unregistered595b73fd
  • Unregistered595b73fd
  • Forumräv

  • 698 inlägg
  • 0
Precis som Krippa säger blandar många ihop svagström med lågvolt. Svagström är när strömmen, spänningen eller frekvensen är så låg att den inte kan utgöra någon fara för person, egendom eller husdjur.

Ta ett vanligt bilbatteri som exempel. Definieras som starkström på grund av de höga strömmarna, detta trots att spänningen bara är 12 V. Så man bör nog vara lite försiktig om man inte vill bränna ner sitt hus.

Redigerat av Unregistered595b73fd, 17 september 2005 - 15:54.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.