Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Apparater genom vägg..

385 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#351

Postad 01 juni 2007 - 14:27

Nahaz
  • Nahaz
  • Beroende

  • 1 349 inlägg
  • 0
Jäkla otur att lägenheten inte ligger i Stockholm eller Malmö då hade den gett bra mycket mer pengar än det där kan jag lova : )

Tack för alla galna projekt och hoppas det blir fler i nya huset framöver.

#352

Postad 01 juni 2007 - 14:38

Lyckman
  • Lyckman
  • Beroende

  • 1 141 inlägg
  • 0
Well, det är ett utgångspris.. Vi får väl se! ;)

#353

Postad 05 juni 2007 - 12:53

Sambuccashake
  • Sambuccashake
  • Forumräv

  • 943 inlägg
  • 0
Första reaktionen: Vilket antiklimax!!!

Andra reaktionen: Hur jag kunnat missa denna tråden går över mitt förstånd...

Tredje och mest påtagliga reaktionen:
Har sträckläst hela tråden i ett svep och vill även jag sälla mig till skaran av beundrare som bokstavligt talat får andnöd inför dina (utan motstycke) innovativa upptåg och konstruktioner.

Fjärde reaktionen: Lyckman i ett hus + fria tyglar = kan bli hur bra som helst!

Ännu en gång, hatten av Lyckman.

//mvh Jens

Redigerat av Sambuccashake, 05 juni 2007 - 12:59.


#354

Postad 05 juni 2007 - 13:01

Lyckman
  • Lyckman
  • Beroende

  • 1 141 inlägg
  • 0
:D LOL ;)

:)

bockar & bugar. Vi får väl c. Nått kul ska jag allt kunna hitta på! :D

#355

Postad 13 juni 2007 - 01:09

Cyberdennis
  • Cyberdennis
  • Användare

  • 194 inlägg
  • 0
Lycka till, Lyckman.

Du kan inte gå fel med ett audio/video-sinne och en Porsche ;). Trust me, hehe.

#356

Postad 23 juni 2007 - 11:45

Swedace
  • Swedace
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Åhhh...vilken läsning...för en "nybörjare" som mig.
Är snart klar med mitt nya kök, och letar efter en lösning
för en köks tv.
Faan att man har redan kaklat.
Tack Lyckman för underhållningen.
Hoppas det blir mer av den varan.

#357

Postad 26 juni 2007 - 21:08

Unregistered33598
  • Unregistered33598
  • Lärjunge

  • 261 inlägg
  • 0
Som många andra som skrivit före mig så fastnade jag för dina sköna byggen och sträckläst denna tråd, jag måste bara säga att du e min idol Lyckman!! keep up the good work

#358

Postad 13 juli 2007 - 10:03

Unregistered51312342
  • Unregistered51312342
  • Användare

  • 124 inlägg
  • 0
Okej, jag vill också tacka för underhållningen den här tråden erbjuder! Man blir ju verkligen inspirerad själv också.

#359

Postad 13 juli 2007 - 13:55

thetias
  • thetias
  • Mästare

  • 2 965 inlägg
  • 0
Ah! Hur har jag kunnat missa att Lyckman moddat köket, helt sjukt dålig koll av mig. ;)

Och bilen går bra? :)

#360

Postad 27 juli 2007 - 12:56

wibba
  • wibba
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0
riktigt riktigt nice :lol:

#361

Postad 04 augusti 2007 - 14:49

kangen
  • kangen
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
fy fan va najs! :blink:

#362

Postad 24 september 2007 - 21:43

bigbadboogie
  • bigbadboogie
  • Forumräv

  • 819 inlägg
  • 0

Byggbeskrivning.... i korthet...

Konstateras få plats i väggen (45-reglar + 12mm gips blir 57mm)
Postad bild

<{POST_SNAPBACK}>

Tjena

Har själv gått i funeringar på var jag skall sätta en LCD i köket o när jag såg din lösning sa det klick. Blev ju löjligt snyggt o ger ju en underbar känsla.
Bara att man kan följa matchen när man fixar käk är ju värt massor :)
För att inte nämna att polarna kan lyssna o se på musik när de sitter i baren - smutt.

Hade redan bestämt mig för glas ist för kakel.
Var fick du glaset pulverlackat o va gick det loss på per kvm?
Känner en glasis men tror inte de kan pulverlacka.

Hur bred var din Sammy (17"are va?)?
Funderar på att försöka lirka in en 17" Samsung syncmaster 741 som är 38cm bred (skalet då)
men har 37 i cc mellan reglarna bakom spiskåpan så jag har absolut max 33cm bredd vilket eg bara rymmer 16" och jag ser att det är lite kanter utanför tittytan. Samtidigt så brukar specarna vara på plussidan så en bredd på ramen hade varit uppskattad ;)
Vill helst inte gå ner till 15" B)

Tänkte fälla in högtalare bakom glaset, och bara ta upp hål i galset just där (typ bilhögtalare med någon matchande front) och även en litet mediacenterkonsol under tv'n så man kan ändra kanal, låt, film mm genom glaset och TV-kort i Huvud-datorn skulle förse den med kanalerna då eftersom jag glömt dra en fram en koax och alla andra väggar är betong :-$

Mvh
Boogieman

Redigerat av Henrikn, 09 oktober 2007 - 12:17.


#363

Postad 25 september 2007 - 15:12

Lyckman
  • Lyckman
  • Beroende

  • 1 141 inlägg
  • 0
Jag minns inte vad jag gav för glaset. Köpte det genom en polare som jobbar med glas. Men det var inte han som lackade det. Glastillverkaren hade färdiglackade bitar och de skickade måttbeställt direkt till honom. Hål för vägguttag togs även det upp i fabrik. Hör med din polare. Jobbar han med glas borde han kunna köpa färdiglackat han med.

Mina reglar satt cc60 så jag fick plats emellan. Minns inte hur bred panelen var, men ramen byggde ca 1-1,5cm mer än panelen vill jag minnas. Teven jag fällt in är samma som du är inne på, alltså en 17-tummare.

Lycka till med projektet! <_<

// Lyckman

#364

Postad 09 oktober 2007 - 11:59

Unregisteredd882cadb
  • Unregisteredd882cadb
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Allt här är väldigt snyggt och inspirerande, men jag verkar ha problem att se de sista bilderna... kommer upp ett fönster som hör till www.t-amp.se som kräver konto och pw. någon annan som har detta problemet?

Redigerat av Unregisteredd882cadb, 09 oktober 2007 - 12:00.


#365

Postad 09 oktober 2007 - 12:09

Lyckman
  • Lyckman
  • Beroende

  • 1 141 inlägg
  • 0
whopsan. Har nu flyttat bilderna till en annan server och uppdaterat inläggen. Inlägget av bigbadboogie på denna sidan kan jag dock inte göra något åt.. (Sökvägen till bilderna ska gå mot www.lyckman.se ist för www.t-amp.se, annars samma path).

// Lyckman

#366

Postad 09 oktober 2007 - 12:11

Unregisteredd882cadb
  • Unregisteredd882cadb
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Man tackar man tackar, blev lite sugen att se resten när man såg alla fina kommentarer :)

edit 5 minuter senare: Jo då får väll jag också ansluta till den djupt skaran av beundrare ;)

Hoppas det inte stannar av här, utan att du fortsätter med fina ideer.
Håller själv på med lite projekt som innehåller 2 styck laptopskärmar, en dator och en gamepad + lite programmering och lödning (en hel del faktiskt :) ), hoppas få upp lite bilder senare nästa vecka. Men tack för alla fina ideer :D

Redigerat av Unregisteredd882cadb, 09 oktober 2007 - 12:17.


#367

Postad 09 oktober 2007 - 12:22

Lyckman
  • Lyckman
  • Beroende

  • 1 141 inlägg
  • 0
Tack för det!
Ska bli kul å se vad du pulat ihop! :)

Idéer har jag gott om.. sämre med tid.. Känner dock att det börjar bli dags att göra något annat än att "standardrenovera" hus. Vi får väl se.. :)

#368

Postad 09 oktober 2007 - 13:36

Unregisteredd882cadb
  • Unregisteredd882cadb
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Jo ideer det har du gott om ser man:) Det är väll på tiden att ge sig in i badrumet också nu kanske när du har fått "gått över gränsen" för sambon, du får ta och använda dispansen när du väl har chansen..

Redigerat av Unregisteredd882cadb, 09 oktober 2007 - 13:38.


#369

Postad 28 januari 2008 - 12:35

bigbadboogie
  • bigbadboogie
  • Forumräv

  • 819 inlägg
  • 0

Jag minns inte vad jag gav för glaset. Köpte det genom en polare som jobbar med glas. Men det var inte han som lackade det. Glastillverkaren hade färdiglackade bitar och de skickade måttbeställt direkt till honom. Hål för vägguttag togs även det upp i fabrik. Hör med din polare. Jobbar han med glas borde han kunna köpa färdiglackat han med.

Mina reglar satt cc60 så jag fick plats emellan. Minns inte hur bred panelen var, men ramen byggde ca 1-1,5cm mer än panelen vill jag minnas. Teven jag fällt in är samma som du är inne på, alltså en 17-tummare.

Lycka till med projektet! :blush:

// Lyckman


Hu - jag har dåligt med plats mellan reglarna och skulle vilja trycka in en 22" Wide.
Dock har jag dubbelgips och lite spel fram till glaset kan jag nog medge, så totalt ca 26-27mm
Frågan är om det ens finns så tunna LCD-paneler med tanke på att backlight måste få plats.
OLED hade varit smutt, men lite dyrt per tum för köket :P

Tips?

Boogie

Redigerat av bigbadboogie, 28 januari 2008 - 12:36.


#370

Postad 29 januari 2008 - 15:52

Unregisteredc5deee9f
  • Unregisteredc5deee9f
  • Wannabe

  • 44 inlägg
  • 0
kom igen nu lyckman, detta är ju favorittråden på minhembio.. jag är nog inte den enda som vill ha mer bus :(

#371

Postad 30 januari 2008 - 10:40

Nordan
  • Nordan
  • Användare

  • 133 inlägg
  • 0
Jag tycker att lyckman ska börja med hemautomation :) T.ex. vårt emminenta projekt, vi behöver fler projektmedlemmar. Vad säger du lyckman, är du sugen på att börja pilla med ett elektronikprojekt? ;)

#372

Postad 14 mars 2008 - 14:38

Unregistered1374
  • Unregistered1374
  • Användare

  • 137 inlägg
  • 0
Jag är sjukt imponerad. Man börjar ju genast fundera över vad man själv skulle kunna göra. Synd bara att det snabba svaret oftast blir: Inget av det. Då kunskaperna inom elektronik är så gott som obefintliga. Jag är nöjd om jag lyckats få styrning till alla hemmabiogrejer (när jag väll köpt dom) och ljuset på en och samma dosa. Det är bara att sätta igång B)

#373

Postad 14 mars 2008 - 19:34

Thomas S.
  • Thomas S.
  • Forumräv

  • 990 inlägg
  • 0

kom igen nu lyckman, detta är ju favorittråden på minhembio.. jag är nog inte den enda som vill ha mer bus :blink:

Nä - detta är ju klart favorittråden… :blink:
Hatten av för en sån kreativ och rolig person som Lyckman.

Thomas

Redigerat av Thomas S., 14 mars 2008 - 19:35.


#374

Postad 18 augusti 2008 - 01:57

Chraps
  • Chraps
  • Wannabe

  • 31 inlägg
  • 0
Tja, Du har gjort saker som en som jag bara kan drömma om. Men jag har också några förslag på hur du skulle kunna göra saker lättare för dig. (!INTE för att klaga!) Bara saker jag kom att tänka på när jag läste tråden.
När du har skannat en DVD-film skulle du kunna göra att över internet skulle allt fixas inne i fiilmrummet, typ öppna luckan mm. Det andra är att du skulle kunna sätta in en IR-detektor som känner av när du går in och stånger draperierna efter dig. :(

#375

Postad 24 september 2008 - 13:34

Sambuccashake
  • Sambuccashake
  • Forumräv

  • 943 inlägg
  • 0
Nu knuffar jag bannemig upp denna tråden igen.

Lyckman! Inspirera oss! :)

#376

Postad 01 oktober 2008 - 16:11

sir_a
  • sir_a
  • Användare

  • 164 inlägg
  • 0

Det andra är att du skulle kunna sätta in en IR-detektor som känner av när du går in och stånger draperierna efter dig. :)


Fast om man har IR i dörren som drar för draperierna så går de ju hejvilt om hr Lyckman skulle ha besökare i bion B)...tumregel att alltid ha jämnt antal personer :P

Sen tror jag att diverse toalettbesök under föreställningen blir sådär lagom uppskattat :P

#377

Postad 13 november 2008 - 13:53

Zargon
  • Zargon
  • Wannabe

  • 39 inlägg
  • 0
ojojooj, jag tror jag har en ny idol, mcgyver kan ju slänga sig i väggen

#378

Postad 21 augusti 2009 - 23:19

Unregistered99322caa
  • Unregistered99322caa
  • Lärjunge

  • 470 inlägg
  • 0
Bästa tråd jag läst. What happened later ? Återkom igen i vilken shape or form som helst. Finns mkt innovativt att göra.

#379

Postad 19 november 2009 - 15:34

Sambuccashake
  • Sambuccashake
  • Forumräv

  • 943 inlägg
  • 0
Är det någon som fått tag i Lyckman?

Har dragit lite PM men inget napp...

Är svårt sugen på att se vad han pysslar med nu.

#380

Postad 14 april 2010 - 10:12

jimel
  • jimel
  • Mästare

  • 3 057 inlägg
  • 0
Underbar tråd lyckman, hoppas du fått tid över för lite projekt även fast du inte uppdaterat här, kul med ett annorlunda hem ju :)

#381

Postad 14 april 2010 - 13:18

hampe90
  • hampe90
  • Lärjunge

  • 492 inlägg
  • 0
Spännande! Något jag totalt har missat! :o

#382

Postad 05 oktober 2010 - 23:55

ansgar
  • ansgar
  • Beroende

  • 1 257 inlägg
  • 0
 Wow, det roligaste jag läst här! Skön kontrast mot allt annat kverulerande. Synd att han bara försvann! 

Redigerat av ansgar, 05 oktober 2010 - 23:56.


#383

Postad 27 januari 2011 - 10:40

zinned78
  • zinned78
  • Beroende

  • 1 235 inlägg
  • 0
Var är du? Kom igen Lyckman, ge oss mer! :blink:

#384

Postad 29 juli 2011 - 09:10

Davva89
  • Davva89
  • Amatör

  • 88 inlägg
  • 0
Lyckman!!! Nu har jag väntat tillräckligt länge på att få se mer av dina upptåg :) Visa oss mer nu ;)

#385

Postad 01 juli 2012 - 12:33

berne
  • berne
  • Lärjunge

  • 487 inlägg
  • 0

Ok.. Utlovade ju lite nya dokument som tack för den fina dikten ;) Sitter och väntar på en leverans från usa av en rolig pryl, så än så länge så har jag egentligen inget revolutionerande att berätta om. I brist på inspiration började jag dock nagga lite på de där sista 10 procenten (ni vet de där som alltid är kvar att göra.. finishen bakom kulisserna). Min kära fd skruvdragare är inte av den tysta typen (speciellt under belastning), och av min bättre hälft fick jag till slut stränga order att antingen, "sluta köra med den förbaskade luckan", alternativt "få tyst på den förbaskade luckan på något sätt".. Det första alternativet var ju givetvis helt uteslutet.

Så med några brädlappar....
Postad bild
.. samt lite gullfiber...
Postad bild
.. så blev det faktiskt lite bättre.
Postad bildPostad bild


Ok.. röststyrning. Alltså tack för den idén! Vi har fått många goda skratt här. Konceptet är ju lysande, men med dagens teknik är det egentligen totalt menlöst. Men som sagt.. roligt :D. Vi smygstartar med en liten film (3.6mb). Det tog två timmar att spela in den här. Detta var sjuttonde omtagningen men det blev ändå inte perfekt.
Subtitles:
- Mary!....... Mary!
- Yes?
- Fade to black!......... Fade to black?!
[lights fading]
- Mary!
- Yes?
- Full light!
[light goes on] (Här brukade det bli omtagning, dvs ljuset tändes inte allt som oftast)
- Mary!
- Yes?
- Access Control!
vrrrr.. - Access granted ... vrrr - Security system deactivated.
- Mary!
- Yes?
- Secure control!
vrrr.. - Locking down ... vrrr - Security system activated.
- Mary!
- Yes?
- Lights off..... Lights OFF!
[light goes off]

Voiceflux, som används för röst igenkänningen är inte av den "lärande" typen. Man spelar alltså inte in några kommandon utan man anger med text vad som skall sägas. Misstolkningar är INTE ovanligt. Lampor tänds å släcks mitt under filmvisning, mm, och visst.. det har väl sin charm till en början, men man tröttnar rätt snabbt. Skitsamma. Roligt är det. Här är tekniken bakom ljusstyrningen:

Utöver I/O kortet som jag redan behandlat tidigare i tråden, så hittade jag en lämplig dimmer-byggsats på Tema Elektronik.
Postad bild
Ihopbyggd. Den skall in i en låda inhandlad för ändamålet. 220v prylar har man ogärna liggande oskyddat.
Postad bild

Så var det dax att koppla ihop den med I/O-kortet. I/O-kortet har två stycken analoga utgångar. De kan lämna mellan 0 och 5 volt på utgången i 255 steg. Problemet var att dimmern ville ha mellan 0 och 10 volt för att fungera bra. Försökte modda dimmern genom att ändra "ingångs-steget", men resultatet blev inge vidare. Fick således ta till min gamla trotjänare och bibel.. för första gången på ett BRA tag :D
Postad bild
Inhandlade en operationsförstärkare för enkel matnings-spänning på Tema Elektronik. LM324N.
Postad bild
Kopplade upp prylarna på en labb-platta för att försäkra mig om att det faktiskt fungerade innan jag tog till lödkolven.
Postad bild
Fungerade alldeles ypperligt :) Fram med lödkolven och ihop med grejjerna.
Postad bild
Postad bild

Kom på att det kan nog vara bra att veta "var" dimmern är i sitt läge, i det fall man vill "fortsätta" dimma från det läge man just är i (typ som en ratt, dooh). Det finns analoga ingångar på kortet åxå. Jag kopplade in den utgång som jag driver dimmern med till en av de analoga ingångarna, och kan således hålla koll på "var den är" innan jag dimmar. Hackade ihop några rader kod för att driva grejjerna och la till röstkommandon. Hade varit kul att kunna styra ljuset på annat sätt än med "rösten" åxå, men det blir en senare fråga ;)

Som sagt. Inge vidare kontent i det här inlägget, men alltid roar det väl någon ;) När min leverans från usa kommer blir det roligare. PROMISE!

// Lyckman




JAG vet de är ett gammalt in lägg men jag tror ja är kär i dig...¨¨¨

fy i ******** jävlar var grymt jobb du har gjort, önskar att man hade din kunskap.. de är så fräck så de inte är sant...

HELT UNDERBART bra gjort all creed te dig

#386

Postad 01 juli 2012 - 20:30

Unregistered8147b14e
  • Unregistered8147b14e
  • Veteran

  • 2 473 inlägg
  • 0
hoppas Lyckman hoppar in och säger hej någon gång i tråden. :)



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.