Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - Telia Digital-TV *

34388 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Kreatel IP-STB 1510 (Digitalboxar) 1 6,15 (26) Inga priser
Motorola Home VIP 1510 (Digitalboxar) Rapporterad 1 4,62 (12) Inga priser
Motorola Home VIP 1910 (Digitalboxar) 1 6 (16) Inga priser
Motorola Home VIP 1910-9 (Digitalboxar) 1 6,07 (13) Inga priser
Motorola Home VIP 1960-9 (Digitalboxar) 0 (0) Inga priser
Motorola Home VIP 1903 (Digitalboxar) 1 4,33 (8) Inga priser
Motorola Home VIP 1963 (Digitalboxar) 1 6,1 (20) Inga priser
Motorola Home VIP 1003 (Digitalboxar) 1 4,91 (10) Inga priser
111 relaterade trådar
Telia IP-TV in i HTPC? (592 inlägg) 6 år sedan
Telia digital-tv genom Receiver fungerar plötsligt inte... (gul bild) (3 inlägg) 7 år sedan
ATV 4, Telia tvbox, Pioneer vsx 1021 missmatch?? (9 inlägg) 7 år sedan
Canal Digital IPTV (908 inlägg) 8 år sedan
Samsung 2013 Universal Remote + Motorola VIP1903? (4 inlägg) 9 år sedan
IPTV? Finns det vettiga boxar/system (16 inlägg) 10 år sedan
Bästa system för inspelning av TV-program? (5 inlägg) 10 år sedan
Motorola VIP 1910-9 Canal Digital (3 inlägg) 10 år sedan
Telia Digital TV & DVD Recorder (6 inlägg) 12 år sedan
Telias Motorola 1003 (1 inlägg) 12 år sedan
BBBs digitalbox och digitaltv (122 inlägg) 12 år sedan
Boxer IPTV -> tas över av Kramnet! (37 inlägg) 13 år sedan
Problem efter att jag kopplat till motorola-vip1910-9 till min router (16 inlägg) 13 år sedan
Problem, motorola Vip 1910/canaldigital (4 inlägg) 13 år sedan
Motorola VIP 1963 vs Humax HDPVR-1000C (7 inlägg) 13 år sedan
Inget ljud i HDMI med Motorola VIP1910-9 till Telia FiberLAN digitalTV (8 inlägg) 13 år sedan
Motorola VIP 1963 ADSL 24Mbit? (2 inlägg) 13 år sedan
IPTV - HD 'Öppen IPTV' (27 inlägg) 13 år sedan
Telia digitalboxar - VIP 1910-9 vs. VIP 1003 (4 inlägg) 13 år sedan
Motorola VIP1919-9 och Bose v30 (0 inlägg) 13 år sedan
Telia digital-TV VIP1963 boxen och ADSL (2 inlägg) 13 år sedan
Någon med erfarenheter av FastTV ? (27 inlägg) 13 år sedan
Olika storlekar på LG-tv med telia digitalbox (6 inlägg) 13 år sedan
Motorola 1963 HDMI trubbel (1 inlägg) 14 år sedan
Fjärren funkar ej... (18 inlägg) 14 år sedan
Dela inspelade program i nätverket (1 inlägg) 14 år sedan
spela in från en Motorola 1903 & telia (2 inlägg) 14 år sedan
installations problem (1 inlägg) 14 år sedan
Problem koppla in Digitalbox i Tv (5 inlägg) 14 år sedan
PM: Telias kunder först att testa hdtv i bredbandsnätet (34 inlägg) 14 år sedan
Motorola VIP 1963 Scart-RBG (3 inlägg) 14 år sedan
Kna man configurera Motorola 1910-9 box manuellt? (2 inlägg) 14 år sedan
vip 1963 som extern hdd via nätverket. (2 inlägg) 14 år sedan
Motorola 1963 YPbPr (1 inlägg) 14 år sedan
Motorola VIP1963 (5 inlägg) 14 år sedan
Vad göra med en MOTOROLA 1910 ? (1 inlägg) 14 år sedan
Kreatel IP-STB 1510 digitalbox (32 inlägg) 14 år sedan
Boxer IPTV (17 inlägg) 14 år sedan
Ingen bild med HDMI? (3 inlägg) 14 år sedan
1080i på Motorola 1910 (3 inlägg) 14 år sedan
Homeplug och Telia bredbands tv (7 inlägg) 14 år sedan
Dum fråga kanske! :-) (1 inlägg) 14 år sedan
Motorola 1910 digitalmottagare (12 inlägg) 14 år sedan
Homebase kommer till Sverige (2 inlägg) 14 år sedan
Motorola + teliafiber + vhs/dvd (0 inlägg) 14 år sedan
1510 som MediaExtender (52 inlägg) 14 år sedan
Telia digital bredband tv på flera box/tv? (5 inlägg) 14 år sedan
telia digitalbox till tv (fiber Lan) Scart eller Hdmi? (1 inlägg) 14 år sedan
Ny serie HD-boxar från Kreatel! IPTV/DVB-T/MPEG4 (22 inlägg) 14 år sedan
Kreatel 1510 (0 inlägg) 14 år sedan
Canal Digital IPTV - hur funkar det? Bra box? (4 inlägg) 14 år sedan
Streama/strömma från PC till motorola 1910 (3 inlägg) 14 år sedan
Motorola VIP 1510 med antenn? (3 inlägg) 14 år sedan
Bredbandsbolagets IPTV (5 inlägg) 14 år sedan
Problem med blinkade bild vid uppstart (0 inlägg) 14 år sedan
Telia STB (Motorola VIP 1910-9 (1 inlägg) 14 år sedan
Digital-TV,telefoni+bredband hos BBB? (2 inlägg) 14 år sedan
motorola 1510 -> digital coax (2 inlägg) 14 år sedan
Telia triple play - trådlös? (7 inlägg) 14 år sedan
Telia digital-tv via ADSL med HDMI (10 inlägg) 14 år sedan
Bild via HDMI Telia dig. TV (5 inlägg) 14 år sedan
Telia Digital TV Inspelning (2 inlägg) 14 år sedan
HDTV via bredbandet från Canal Digital (16 inlägg) 14 år sedan
Telia och Viasat (3 inlägg) 14 år sedan
Lundbergs byter comhem till telia i alla sina fastigheter (12 inlägg) 14 år sedan
Hur fungerar bbb iptv (3 inlägg) 15 år sedan
BBB IP-TV i HTPC (109 inlägg) 15 år sedan
Smart i datorn (0 inlägg) 15 år sedan
Inloggning (0 inlägg) 15 år sedan
Motorola VIP 1910 - fel programinfo (0 inlägg) 15 år sedan
Motorola hdmi box till lcd datorskärm (1 inlägg) 15 år sedan
Köpa egen box till Fast-TV (5 inlägg) 15 år sedan
Synpunkter på BBB:s ip-tv (8 inlägg) 15 år sedan
Fjärrontrollen till Motorola vip1510 (4 inlägg) 15 år sedan
Multifjärr till Samsung LE40R89 och Sony STR-DB940 samt Telias digitalbox (1 inlägg) 15 år sedan
iptv med HD (3 inlägg) 15 år sedan
Bredbandsbolagets tv i 2 apparater? (0 inlägg) 15 år sedan
PX80E och 1910 Box från Telia (1 inlägg) 15 år sedan
ip tv (1 inlägg) 15 år sedan
Problem med att ljudet hackar, Telia Digital TV (1 inlägg) 15 år sedan
trådlös TV? (4 inlägg) 15 år sedan
Bredbandsdbolaget (4 inlägg) 15 år sedan
Telia IP-Tv (3 inlägg) 15 år sedan
Telia digital tv kvalitet (1 inlägg) 15 år sedan
HDTV via bredband? (2 inlägg) 15 år sedan
SVT Play flyttar till tv:n och låter dig se OS på tider som passar dig (7 inlägg) 15 år sedan
teliatv (vip1510) till philips mdc988 (1 inlägg) 15 år sedan
Telia eller BBB? (1 inlägg) 15 år sedan
Motorola 1910 (2 inlägg) 15 år sedan
blå prickar i rutan (3 inlägg) 15 år sedan
Bildkvalitet på Telias bredbandstv jämfört med parabol (4 inlägg) 15 år sedan
Telia digital-TV (1 inlägg) 15 år sedan
Köp av platt tv för bästa bild (2 inlägg) 15 år sedan
bbb digitalbox (bredbandsbolaget) (8 inlägg) 15 år sedan
Telia digitalboxer (2 inlägg) 15 år sedan
Cardsplitter för Telia digital TV (1 inlägg) 15 år sedan
Telia IP-TV (5 inlägg) 15 år sedan
Viasats kanaler till Telias digital-tv-kunder (6 inlägg) 15 år sedan
Någon med Motorola 1910 och Toshiba Z3030? (0 inlägg) 16 år sedan
Manual 1910 (0 inlägg) 16 år sedan
Kreatel IP-STB & Logitech Harmony 525 (7 inlägg) 16 år sedan
Kreatel ipstb 1510/ Motorola vip1510 extender (0 inlägg) 16 år sedan
Fjärrkontroll till Kreatel-box för Viasat: Kod, tack! (0 inlägg) 16 år sedan
Koppla Kreatel stb-ip 1510 digitalbox till HP w2207h datorskärm (0 inlägg) 16 år sedan
Koder till universalkontroll för Andersson och Kreatel (0 inlägg) 16 år sedan
TV/Dator i stadsnät (0 inlägg) 16 år sedan
Telia Digital TV (1 inlägg) 16 år sedan
Bredbandsbolaget, vilken box? (5 inlägg) 16 år sedan
Trådlös inkoppling av Motorola VIP1510 (1 inlägg) 16 år sedan
Trådlös inkoppling av Motorola VIP1510 (0 inlägg) 16 år sedan
Kreatel Ipbox (2 inlägg) 16 år sedan

#33401

Postad 28 juni 2022 - 07:37

Bopper
  • Bopper
  • Beroende

  • 1 224 inlägg
  • 0

Fast detta är riktigt dåligt, säg att du zappar och kommer in på en kanal med ett program du vill se. Du kanske vill fixa något snabbt under tiden, då kan du inte pausa längre. Utan du får välja att se programmet ifrån början! Du pausar, men du kan sen inte spola fram! Oftast är programmen låsta för spolning om det inte passerat 30min efter programmets avslut. Då måste du avsluta där du är. Gå in på programmet igen, då kan du spola.

Varför ta bort Timeshift?? Funkar klockrent! Gör OM och gör rätt Telia.

 

Låsningen att spola har väl mest varit TV4's kanaler och den låsningen verkar vara borttagen sedan några veckor tillbaka.



#33402

Postad 28 juni 2022 - 13:05

tomashog
  • tomashog
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0

Med all kunskap som finns i detta forum, kan någon förklara varför timeshift och inspelning nu inte är möjligt med unicast, men varit och är med multicast?

 

Vill väl mest veta om det bara beror på att Telia valt att inte tillåta/implementera det, eller om det är rent tekniskt omöjligt av någon anledning. Har inte sett någon förklaring eller anledning till det hittills, men kanske missat något inlägg? 



#33403

Postad 28 juni 2022 - 13:43

Aene
  • Aene
  • Amatör

  • 60 inlägg
  • 0

Försöker sätta mig in i vad som gäller för de olika abonnemangen, men skulle behöva lite råd. Vi har fiber via Telia och just nu är det min sambo som står för avtalet. Men till hösten kommer vi att dela på oss men jag funderar på att bo kvar. Just nu har vi kollektiv lagom med två 4302-boxar. Vad bör jag då tänka på om vi kontaktar Telia för att jag ska ta över abonnemanget? Kan jag ta över befintligt rakt av eller kommer det att ses som ett nytt avtal så jag behöver skaffa den nya boxen?



#33404

Postad 28 juni 2022 - 16:58

hofwing
  • hofwing
  • Lärjunge

  • 398 inlägg
  • 0

Försöker sätta mig in i vad som gäller för de olika abonnemangen, men skulle behöva lite råd. Vi har fiber via Telia och just nu är det min sambo som står för avtalet. Men till hösten kommer vi att dela på oss men jag funderar på att bo kvar. Just nu har vi kollektiv lagom med två 4302-boxar. Vad bör jag då tänka på om vi kontaktar Telia för att jag ska ta över abonnemanget? Kan jag ta över befintligt rakt av eller kommer det att ses som ett nytt avtal så jag behöver skaffa den nya boxen?


Så länge ni har ett kollektivt avtal så får ni multicast-tjänsten om jag förstår allting rätt. Tror det blir avtalsbrott om Telia helt plötsligt kräver att alla kunder som ska se på TV i ett kollektivt avtal måste ha en internettjänst

#33405

Postad 29 juni 2022 - 08:41

TeliaKundservice
  • TeliaKundservice
  • Telia kundservice

  • 2 514 inlägg
  • 0

Försöker sätta mig in i vad som gäller för de olika abonnemangen, men skulle behöva lite råd. Vi har fiber via Telia och just nu är det min sambo som står för avtalet. Men till hösten kommer vi att dela på oss men jag funderar på att bo kvar. Just nu har vi kollektiv lagom med två 4302-boxar. Vad bör jag då tänka på om vi kontaktar Telia för att jag ska ta över abonnemanget? Kan jag ta över befintligt rakt av eller kommer det att ses som ett nytt avtal så jag behöver skaffa den nya boxen?

 

Detta är enligt den infon jag har ingen flytt eller liknande så inget ska förändras, man ändrar bara vilken person som står för kontot. Enklast är om man följer instruktionen om överlåtelse på Telia.se.

 

Markus Johansson

Telia Kundservice



#33406

Postad 29 juni 2022 - 09:52

tomashog
  • tomashog
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0

Detta är enligt den infon jag har ingen flytt eller liknande så inget ska förändras, man ändrar bara vilken person som står för kontot. Enklast är om man följer instruktionen om överlåtelse på Telia.se.

 

Markus Johansson

Telia Kundservice

 

Marcus,

 

Du som kan detta, kan inte du svara på min fråga också, bara några inlägg upp?  :)



#33407

Postad 29 juni 2022 - 12:31

Weiman
  • Weiman
  • Forumräv

  • 921 inlägg
  • 1

Fast detta är riktigt dåligt, säg att du zappar och kommer in på en kanal med ett program du vill se. Du kanske vill fixa något snabbt under tiden, då kan du inte pausa längre. Utan du får välja att se programmet ifrån början! Du pausar, men du kan sen inte spola fram! Oftast är programmen låsta för spolning om det inte passerat 30min efter programmets avslut. Då måste du avsluta där du är. Gå in på programmet igen, då kan du spola.

Varför ta bort Timeshift?? Funkar klockrent! Gör OM och gör rätt Telia.

 

Det är ju så det alltid har funkat om man inte har en inspelningsbar box. Inte jättesmidigt men det funkar. Och oftast är programmen inte låsta för spolning.



#33408

Postad 01 juli 2022 - 08:48

hmarkstrom
  • hmarkstrom
  • Guru

  • 5 086 inlägg
  • 0

Måste säga att utvecklingen går åt fel håll just nu. Vi ska ha kabel-TV. Nätet håller på att överbelastas av allt strömmande på nätet som att när det är hemma match för Skellefteå AIK då kan plötsligt vissa webbsidor inte gå att ladda för alla som strömmar den matchen.

 

Ska nu strömmande fortsätta får vi ha ett nät för det och ett nät för det andra. Lär kosta en helt del men löser ett växande problemet.



#33409

Postad 01 juli 2022 - 12:14

beson
  • beson
  • Användare

  • 219 inlägg
  • 0

@ Markus

Stämmer det att textningsfunktionen för hörselnedsatta inte finns på nya streamingboxen?

 

Det säger iaf kundtjänsten.

 

Men den kanske kommer i nån framtida SW-upd?



#33410

Postad 02 juli 2022 - 16:18

alle1985
  • alle1985
  • Amatör

  • 63 inlägg
  • 0
Och där försvann fuel tv.Kanalerna bara minskar och minskar men samma pris kvarstår.

#33411

Postad 04 juli 2022 - 18:51

Michael L
  • Michael L
  • Användare

  • 213 inlägg
  • 0

Funderingar runt unicast och multicast.

 

Jag kommer antagligen att ta över min fars hus om några månader, det finns öppen fiber där och han har bredband och IPTV multicast via fiber idag. Han har numera telefoni via bredband, men hade tidigare via koppartråd. Vill minnas att han också hade ADSL eller VDSL tidigare. Allt via Telia.

 

Vore det möjligt att flytta mitt Telia ADSL/VDSL när jag flyttar dit (finns ingen fiber där jag bor nu), få multicast IPTV och sedan byta till fibern och därmed  behålla multicast?

 

Vore det alternativt möjligt för mig att överta min fars fiberabonnemang och på så sätt behålla multicast? Blir det skillnad om jag flyttar dit strax innan eller efter att han flyttar ut i så fall? (Kan kompliceras av att jag kanske vill låta renovera badrummet mellan hans utflytt och min inflytt ...)

 

Hur ser förresten gränssnittet ut med en Arris 4302 när man byter till unicast? Samma utseende och funktion förutom att time shift och inspelning slutar fungera?


Redigerat av Michael L, 04 juli 2022 - 18:54.


#33412

Postad 04 juli 2022 - 19:13

lindo
  • lindo
  • Veteran

  • 1 824 inlägg
  • 1

Funderingar runt unicast och multicast.

 

 

Hur ser förresten gränssnittet ut med en Arris 4302 när man byter till unicast? Samma utseende och funktion förutom att time shift och inspelning slutar fungera?

 

Det är samma utseende med unicast 



#33413

Postad 11 juli 2022 - 21:13

eklov
  • eklov
  • Användare

  • 124 inlägg
  • 1

Jag har tänkt miljövänligt: Unicast verkar belasta fibernätet mera, vilket kräver mer kapacitet i nätet. Telias drag är då INTE MILJÖVÄNLIGT ALLS!
Detta är inte mindre en skandal, då kostnaderna för el har gått upp rejält! Synpunkter mottas tacksamt!



#33414

Postad 12 juli 2022 - 09:54

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0

Jag har tänkt miljövänligt: Unicast verkar belasta fibernätet mera, vilket kräver mer kapacitet i nätet. Telias drag är då INTE MILJÖVÄNLIGT ALLS!
Detta är inte mindre en skandal, då kostnaderna för el har gått upp rejält! Synpunkter mottas tacksamt!

Kan se det på ett annat sätt även. I praktiken finner jag att majoriteten av programmen som jag ser på TVn ses med någon form av efteruppspelning. Dels för att jag inte sätter mig vid TVn på bestämda tider och för att de går att hitta program som sändes för x timmar sedan eller bara startade för tio minuter sedan.
Redan där har jag gått från en multicast av en linjekanal till unicast av just det jag vill se på, min box (eller dator) begär en viss videoström för en viss tidpunkt.

Telia ser säkert detta mönster generellt hos sina kunder och se säkert framför sig en brytpunkt där det inte finns någon poäng med multicast längre.

En förklaring, eller min spekulation, varför detta skifte.

Och ja, unicast ger mer trafik, behövs kanske fler servrar hos Telia osv.



#33415

Postad 25 juli 2022 - 11:41

GannTrader
  • GannTrader
  • Användare

  • 184 inlägg
  • 0

Har det hänt något med multicats? Spelar jag in hackar uppspelningen väldigt mycket i praktiken otittbart. Timeshift funkar inte heller. Hackar då också.



#33416

Postad 25 juli 2022 - 12:52

elofu17
  • elofu17
  • Beroende

  • 1 127 inlägg
  • 0

Låter som att du har problem med hårddisken. Den kanske håller på att ge upp?
Om du inte har nåt viktigt som du måste spara på den så kan du testa att gå in i inställningarna och formatera om den, för att se om det hjälper.



#33417

Postad 26 juli 2022 - 09:23

Mushunt
  • Mushunt
  • Mästare

  • 3 278 inlägg
  • 0

Har det hänt något med multicats? Spelar jag in hackar uppspelningen väldigt mycket i praktiken otittbart. Timeshift funkar inte heller. Hackar då också.


Samma sak här, även en del kanaler kan jag inte längre spela in på. Står bara att det finns ingen inspelningsinformation. Håller Telia på att avveckla denna funktionen tro?

#33418

Postad 26 juli 2022 - 16:21

TeliaKundservice
  • TeliaKundservice
  • Telia kundservice

  • 2 514 inlägg
  • 0

Samma sak här, även en del kanaler kan jag inte längre spela in på. Står bara att det finns ingen inspelningsinformation. Håller Telia på att avveckla denna funktionen tro?

 

Ingen programinformation? alltså det fattas EPG data Du kan ju manuellt spela in på en kanal om du vet när du vill börja och sluta spela in fast du då inte har EPG att gå efter. Det är ingen spärr i GUI som hindrar dig från att spela in på någon kanal.

 

Markus Johansson

Telia Kundservice



#33419

Postad 27 juli 2022 - 15:05

Mushunt
  • Mushunt
  • Mästare

  • 3 278 inlägg
  • 0

Ingen programinformation? alltså det fattas EPG data Du kan ju manuellt spela in på en kanal om du vet när du vill börja och sluta spela in fast du då inte har EPG att gå efter. Det är ingen spärr i GUI som hindrar dig från att spela in på någon kanal.

Markus Johansson
Telia Kundservice


Varit väldigt ofta på cmores kanaler. Men Epgn visar information. Men går ändå inte att spela in.

#33420

Postad 03 augusti 2022 - 07:54

johnbull_1975
  • johnbull_1975
  • Användare

  • 153 inlägg
  • 0
Nu gick det inte att hoppa framåt upprepade 30-sekundersintervall genom att hålla in högerpil.
Har den möjligheten tagits bort?
Fick trycka massör med gånger. Kommer slita ut den knappen...

#33421

Postad 03 augusti 2022 - 07:59

johnbull_1975
  • johnbull_1975
  • Användare

  • 153 inlägg
  • 0
Ingen bild nu på morgonen och felkod 726.
Försökte googla den, men hittade inget mer än "du har ingen router från Telia" (stämmer, jag har bara en inteno)
Vad betyder den mer i detalj?
Omstart av inteno hjälpte inte, men efter omstart av 4302 oxå så kom tvn tillbaka.
Men är nyfiken på vad koden betyder ändå...

#33422

Postad 19 augusti 2022 - 20:08

johnbull_1975
  • johnbull_1975
  • Användare

  • 153 inlägg
  • 0
Ny uppdatering ikväll. Stannar vid "välkommen till digital tv från Telia" och sen efter en lång stund "ett fel har inträffat, startar i begränsat läge".
Inget digitalt ljud

Edit: Ohoj! Factory reset hjälpte!

Redigerat av johnbull_1975, 19 augusti 2022 - 20:40.


#33423

Postad 20 augusti 2022 - 13:19

Janne.G
  • Janne.G
  • Forumräv

  • 726 inlägg
  • 0

Hej, jag har sedan ca 3-4 månader Telia bredband och tv. Det är bredband via fiber och den delen har jag inget att säga om. Däremot tv-tjänsten är jag inte så nöjd med. Jag gick från Telenor med hårddiskbox och har nu istället Telias SDMC-streamingbox. Jag är inne på box nr 2 nu då den första gav upp efter ett tag. Några synpunkter.....

 

 

Jag saknar möjligheten att kunna spola tillbaka vid tv-tittande, exempelvis om det är något jag inte uppfattat och behöver spola tillbaka vilket inte går nu och jag kan inte heller pausa program för att traska iväg en stund och sedan fortsätta titta. Det kunde jag med tidigare hårddiskbox. Visst man kan starta om program ibland men då får man spola fram till där man var vilket ju inte är så smidigt. Sen så går inte alla program att se om program. Märkligt nog inte alltid ens på SVT.

 

Programinformationen (EPG?) är väldigt kortfattad jämfört med det jag hade i tidigare tjänst och fjärren saknar dedikerad infoknapp.

 

När jag startar tjänsten hamnar jag direkt i en meny och måste aktivt bläddra fram en kanal.

 

Att titta på tidigare sända program är i vissa fall ingen höjdare. Tar man TV4 och deras syskonkanaler så verkar det som att man får uppspelning från deras Play-tjänst vilket gör att det inte går att spola förbi reklamen. Tidigare kunde jag spola förbi reklamen men inte nu längre. Det är rejält störigt.

 

Vid livesändningar verkar sändningen ligga en liten stund efter verkligheten. Till exempel under Tour de France så brukar jag följa loppen parallellt på tourens hemsida och får där upp resultat och händelser innan det hänt på min tv. Också det ganska störigt.

 

Mitt största minus är dock gällande bildkvaliteten vilken jag är missnöjd med. Visst, det är streaming och det tar vid kanalbyte någon sekund innan det stabiliserat sig, men även efter så håller det inte måttet tycker jag. Sändningarna från friidrotts-vm som exempel var för dåliga gällande både bildkvalitet och ljud (taskig ljudsync). Jag tänkte att det kanske var för att det var live men även eftersändningarna dagen efter var av samma kvalitet. Samma nu med EM i Munchen. Ingen detaljskärpa alls. Ljudsync ok den här gången men bilden... Ser ut so att det sänds med låg bitrate? Rent generellt är jag inte nöjd när jag sitter med en OLED-tv och SVT ser ut som SD-sändning från förra milleniet. Jag tittade på fotboll på TV4 senast, Real-Frankfurt, och bildskärpan var dålig och dessutom ett störigt fenomen är att när de visar ut-zoomad bild så blinkar bollen vid snabba rörelser och långa passningar och skott. Lite svårt att förklara men effekten känns lite som stroboskopbelysning när man var ung och gick på disco. Bollen blinkar sig framåt. Det är inget kul alls.

 

Jag har varit i kontakt med Telia support om bildkvaliteten men de hävdar att boxen ska klara att visa HDTV så länge internethastigheten är bra. Jag har boxen kopplad med ethernet och mäter upp drygt 240 Mbits till boxen så hastigheten räcker gott och väl. Supporten menade att jag skulle testa andra HDMI på tv:n och andra kablar men jag har testat alla HDMI på tv:n och med såväl den kabel de skickat med som egna och dyrare höghastighetskablar. Utan framgång.

 

Jag har tecknat detta med ett års bindningstid och sker det inte en rejäl uppryckning, framför allt av bildkvaliteten, så kommer det inte att bli någon förlängning för mig. Går det att reklamera en sån här tjänst med hänvisning till dålig bildkvalitet?

 

Är ni nöjda med bildkvaliteten?



#33424

Postad 21 augusti 2022 - 08:17

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 057 inlägg
  • 0
Har du en ATV 4K så prova att koppla in den. Jag är väldigt nöjd med bildkvaliteten och saknar inte bilden från min parabol. Boxen som Telia skickade har jag inte provat. Vill inte koppla in deras olika manicker i min IT-infrastruktur.

#33425

Postad 21 augusti 2022 - 12:10

GannTrader
  • GannTrader
  • Användare

  • 184 inlägg
  • 0

Det kanske redan är sagt men varför kan man inte spela in om man har unicast. Beror det på protokollet(unicast) eller är det bara inte implementerat i programvaran.



#33426

Postad 21 augusti 2022 - 21:53

sunqan
  • sunqan
  • Lärjunge

  • 299 inlägg
  • 0
"unicast" är vanlig punkt-till-punkt- förbindelse typ http/https/ftp osv, dvs streamin precis som netflix, amazon prime, hbo max osv. Det finns ingen teknisk anledning till varför det intexä skulle gå att spara ner strömmen på en hårddisk, annat än att det är mer jobb att få till det på ett för programbolagen acceptabelt sätt

#33427

Postad 27 augusti 2022 - 15:13

Janne.G
  • Janne.G
  • Forumräv

  • 726 inlägg
  • 0

Har du en ATV 4K så prova att koppla in den. Jag är väldigt nöjd med bildkvaliteten och saknar inte bilden från min parabol. Boxen som Telia skickade har jag inte provat. Vill inte koppla in deras olika manicker i min IT-infrastruktur.

Jo jag har en ATV 4k och har testat den med Telias app men det är lika dåligt där tycker jag. Som det också är när jag kör SVT play eller TV4 play på min surfplatta, en Samsung S7+ med den kanske bästa skärmen en platta kan ha. Netflix och Youtube i HD blir riktigt fint på den men tv-kanalernas play-appar inte alls bra.

Jag misstänker helt enkelt att Telia-boxen spelar upp tv från kanalernas Android-appar när man tittar på tv och dessa lämnar ju mycket att önska. När jag kör Netflix via appen i SDMC-boxen blir det hur bra som helst, även serier/filmer i endast 1080p men att titta på "vanlig tv" är ingen kul upplevelse, trots att det ska vara HDTV om jag förstått Telia rätt?

Tittade idag på rullskidor på TV4 och det såg hemskt ut. Grynigt, dålig upplösning, låg bitrate (?).



#33428

Postad 27 augusti 2022 - 18:58

sportmats
  • sportmats
  • Lärjunge

  • 336 inlägg
  • 0

Min fader har ett Allente-abonnemang och han har fått info om att SVTr tas bort ur hans digitalbox från 1 september. 

"SVT har beslutat att från och med den 1 september avsluta playtjänsten SVTr som idag finns tillgänglig i våra digitalboxar. Möjligheten att se program från SVT i efterhand finns nu endast tillgänglig via SVT Play-appen, som du enkelt kan komma till via Allente-appen. Självklart kommer du som kund kunna se SVT:s kanaler både via tv-boxen och i Allente-appen, precis som vanligt."

 

Det får mig att undra om det också gäller för Telia och i så fall ställer det ju till det rejält för många av oss som bara har tv-tjänsten via fiber men inte har internet kopplat till boxen. Vi har ju svartruta på appen SVT Play i digitalboxen och Telia har ju inte lagt två strån i kors precis för att fixa en lösning åt oss.


Redigerat av sportmats, 27 augusti 2022 - 20:51.


#33429

Postad 28 augusti 2022 - 13:50

Sveos
  • Sveos
  • Forumräv

  • 658 inlägg
  • 0

Någon här som använder Telias box Arris 4302? Det gör jag och jag har problem med att ljud och bild är ur synk. Jag får för mig att ljudet ligger efter bilden, varför jag inte kan justera med hjälp av TV:ns inställningar då den inte kan justera "negativt".

LG C1 handlar det om och jag har ljudet via en Sonos Arc. Inte heller den går att justera åt det håll som behövs.

Boxen har tyvärr ingen sådan inställning och när jag tittar på streaming är det i synk som det ska.



#33430

Postad 28 augusti 2022 - 14:05

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

  • 5 602 inlägg
  • 0

Deras sändning är ju 15-30 sekunder efter också, nyheterna börjar typ 18:00:20, inte 18:00:00


Redigerat av BioBerra, 28 augusti 2022 - 14:06.


#33431

Postad 28 augusti 2022 - 14:13

nyborjare
  • nyborjare
  • Forumräv

  • 711 inlägg
  • 0

Hade samma problem med ljudet men samtidigt även bildstörningar , försvann när jag beställde en högre hastighet av telia 



#33432

Postad 28 augusti 2022 - 14:18

Sveos
  • Sveos
  • Forumräv

  • 658 inlägg
  • 0

Deras sändning är ju 15-30 sekunder efter också, nyheterna börjar typ 18:00:20, inte 18:00:00

Det har jag inte tänkt på, eftersom jag oftast kollar på SVT Play när det är nyheter. Dock har det ju inget med mitt problem att göra. :)


Hade samma problem med ljudet men samtidigt även bildstörningar , försvann när jag beställde en högre hastighet av telia 

Jag har inga som helst problem med bilden. Sitter med 100/100.



#33433

Postad 28 augusti 2022 - 19:18

sportmats
  • sportmats
  • Lärjunge

  • 336 inlägg
  • 0

Deras sändning är ju 15-30 sekunder efter också, nyheterna börjar typ 18:00:20, inte 18:00:00

Fast på streaming är det alltid fördröjning. SVT Play har fördröjning på runt 15 sekunder. Viaplay har väl kortast på 11 typ. CMore och Discovery har mest på över 35-40 sekunder. Fördröjningen absolut mest när det är sport som sänds.



#33434

Postad 30 augusti 2022 - 10:19

defiant
  • defiant
  • Forumräv

  • 636 inlägg
  • 1

Viktig information om din tv-tjänst

Just nu pågår en omförhandling av avtalet med vår tv-leverantör, Viaplay Group. Vårt mål är att komma överens innan den 30 september, men vill redan nu informera dig om att det kan finnas risk för att vi inte längre får sända deras tv-innehåll om vi inte har ett nytt avtal på plats innan dess. På den här sidan hittar du alltid den senaste informationen. Du får svar på varför detta sker och andra vanliga frågor.
Det handlar om innehåll från Viaplay Group, bland annat TV3, TV6, TV8, TV10 och streamingtjänsten Viaplay samt kanaler som exempelvis V-sport, V-film och V-series.

 

 

https://www.telia.se...m-din-tv-tjanst



#33435

Postad 01 september 2022 - 15:01

Berraboy
  • Berraboy
  • Amatör

  • 72 inlägg
  • 1
Är det så att man från Telias sida redan plockat bort Viaplay/Viasat från abonnemangen på hemsidan?

Allvarligt talat bara lös detta och blanda inte in oss kunder….. finns INGET som kan ersätta bortfall av Viasat som inte redan finns hos Telia, endast en drastiskt justering av månadskostnaden

#33436

Postad 01 september 2022 - 15:45

Mushunt
  • Mushunt
  • Mästare

  • 3 278 inlägg
  • 0

Är det så att man från Telias sida redan plockat bort Viaplay/Viasat från abonnemangen på hemsidan?

Allvarligt talat bara lös detta och blanda inte in oss kunder….. finns INGET som kan ersätta bortfall av Viasat som inte redan finns hos Telia, endast en drastiskt justering av månadskostnaden


Du kan nog glömma att Telia skulle göra en ändring av priset. De kommer garanterat slänga in HBO för alla kunder och en barnkanal.

#33437

Postad 01 september 2022 - 17:51

Sveos
  • Sveos
  • Forumräv

  • 658 inlägg
  • 0

Du kan nog glömma att Telia skulle göra en ändring av priset. De kommer garanterat slänga in HBO för alla kunder och en barnkanal.

 

Telia bjuder redan på HBO för mitt paket, så det vore ju en märklig lösning... 



#33438

Postad 01 september 2022 - 19:02

Peter67
  • Peter67
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0
Ursäkta en novis för lite dumma frågor...
Har idag bytt från Allente till Telia och den senaste boxen (dv8919x) och är både förvånad och besviken.
Vi brukar använda textning via texttv och kan inte hitta den funktionen, pausa och backa i direktsändning verkar inte heller fungera trots att jag fick info från säljaren att dessa funktioner skulle fungera. Dessutom seg vid kanalbyten osv. Löser de här problemen sig om man byter till en äldre box?

#33439

Postad 01 september 2022 - 19:18

Sveos
  • Sveos
  • Forumräv

  • 658 inlägg
  • 0

Ursäkta en novis för lite dumma frågor...
Har idag bytt från Allente till Telia och den senaste boxen (dv8919x) och är både förvånad och besviken.
Vi brukar använda textning via texttv och kan inte hitta den funktionen, pausa och backa i direktsändning verkar inte heller fungera trots att jag fick info från säljaren att dessa funktioner skulle fungera. Dessutom seg vid kanalbyten osv. Löser de här problemen sig om man byter till en äldre box?

Jag har Arris 4302. Jag kan  på många kanaler välja att se om från början och då spola fram och tillbaka. Då måste jag gå in via TV-guiden. Upplever den inte som seg när jag byter kanal.



#33440

Postad 01 september 2022 - 19:30

GannTrader
  • GannTrader
  • Användare

  • 184 inlägg
  • 0

Pausa och backa tror jag bara går att göra om man har multicast, vilket jag tror Sveos har. Har man däremot unicast verkar det i nuläget inte gå att pausa eller backa, vilket är vad Peter67 har.

Kan ha fel, rätta mig gärna i så fall.


Redigerat av GannTrader, 01 september 2022 - 19:30.


#33441

Postad 01 september 2022 - 19:36

Peter67
  • Peter67
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0
Har precis chattat med kundtjänst och de sa att det skulle fungera med pausa o backa och textning...
Pil nedåt skulle ge alternativ för undertexter och "start/paus" knappen skulle fungera, ingen av dessa funktioner fungerar.

Förstår inte riktigt det här med unicast, då hjälper det inte att byta box?

Redigerat av Peter67, 02 september 2022 - 05:15.


#33442

Postad 02 september 2022 - 22:24

Bateman
  • Bateman
  • Användare

  • 105 inlägg
  • 1

 

Kan slutligen passa på att skriva att det inte tekniskt går i våra system att ändra till IPTV tjänst på något sätt om man har fått unicast.

 

Markus Johansson

Telia Kundservice

 

Tänkte bara göra en liten uppdatering...

 

Har IPTV via multicast igen sen mer än två månader tillbaka nu.

Jag kontaktade kundombudsmannen, som en sista utväg. En kvinna ringde upp och hon hade full koll på att multicast är mycket bättre och förstod att jag hellre ville ha det. Bredvid sig hade hon en kille från supporten som stängde min unicast-tjänst och la upp en ny TV-tjänst via multicast på några minuter medan jag väntade i telefonen.

 

Ibland lönar det sig att vara envis. Men det kändes som att det kundtjänst sa, att det var "fysiskt omöjligt i switcharna" att lägga upp nya abonnemang via multicast och att det var IP-Only som infört begränsningarna, inte riktigt kunde stämma.  :)



#33443

Postad 04 september 2022 - 15:49

Peter67
  • Peter67
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0
Jag var i kontakt med kundtjänst igår igen. Enligt killen jag pratade med så har jag multicast, kan man kolla det på något sätt?
Det ska tydligen gå att använda timeshift på den nya boxen men funkar inte för mig. Har lånat en arris 5305 och upplever att kanalbyten går bättre/snabbare än på den nya, tycker också att bilden är bättre på 5305.
Supporten skulle "lägga upp ett ärende" och försöka lösa mina problem.

#33444

Postad 04 september 2022 - 17:38

Bopper
  • Bopper
  • Beroende

  • 1 224 inlägg
  • 0

Jag var i kontakt med kundtjänst igår igen. Enligt killen jag pratade med så har jag multicast, kan man kolla det på något sätt?
Det ska tydligen gå att använda timeshift på den nya boxen men funkar inte för mig. Har lånat en arris 5305 och upplever att kanalbyten går bättre/snabbare än på den nya, tycker också att bilden är bättre på 5305.
Supporten skulle "lägga upp ett ärende" och försöka lösa mina problem.

 

Jag är långt ifrån säker, men kan man köra multicast med nya boxen? Står unicast i länken, om det har nån betydelse...

https://www.telia.se...st-sdmc-dv8919x



#33445

Postad 04 september 2022 - 18:33

Peter67
  • Peter67
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0
Informationen man får från Telias kundtjänst/support är verkligen under all kritik. Retar mig också på den otroligt osmidiga vägen fram till rätt support, man legitimerar sig med mobilt bankid och berättar vad är ärendet gäller, trots det blir man oftast omkopplad ett antal gånger och får ange namn, personnr, adress och telefonnummer flera ggr... När man väl har kommit "rätt" så får man vänta medan de ska fråga en kollega eller liknande. Jag har ringt och chattat ett flertal gånger nu och vet egentligen inte mer än vad jag gjorde från början och det fungerar fortfarande inte som de lovat.

#33446

Postad 04 september 2022 - 22:15

TeliaKundservice
  • TeliaKundservice
  • Telia kundservice

  • 2 514 inlägg
  • 0

Informationen man får från Telias kundtjänst/support är verkligen under all kritik. Retar mig också på den otroligt osmidiga vägen fram till rätt support, man legitimerar sig med mobilt bankid och berättar vad är ärendet gäller, trots det blir man oftast omkopplad ett antal gånger och får ange namn, personnr, adress och telefonnummer flera ggr... När man väl har kommit "rätt" så får man vänta medan de ska fråga en kollega eller liknande. Jag har ringt och chattat ett flertal gånger nu och vet egentligen inte mer än vad jag gjorde från början och det fungerar fortfarande inte som de lovat.

 

Jag kan väl säga att informationen de har tillgång till är ganska tydlig och korrekt, men det verkar som att de är svårt att framföra det korrekt ibland.

 

Har du en SDMC box kör du unicast tjänst och inte multicast. De kunder som använder multicast loggar in med en idkod och en kontrollkod, de som kör unicast tjänst loggar in med sitt teliaplay login på en annan enhet. Alltså scannar du en QR kod med mobilen eller loggar in med en sifferkod på 6 siffror på activate.teliaplay.se så använder du unicast tjänst. Multicast idkoden börjar på 0 eller 1 för enskilda kunder som kan hyra filmer och 9 för kunder som har ett kollektivt konto och inte kan hyra filmer. Telia play kontot har även det en idkod men den börjar på 3. 

 

Markus Johansson

Telia Kundservice



#33447

Postad 05 september 2022 - 05:15

Peter67
  • Peter67
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0

Jag kan väl säga att informationen de har tillgång till är ganska tydlig och korrekt, men det verkar som att de är svårt att framföra det korrekt ibland.

Har du en SDMC box kör du unicast tjänst och inte multicast. De kunder som använder multicast loggar in med en idkod och en kontrollkod, de som kör unicast tjänst loggar in med sitt teliaplay login på en annan enhet. Alltså scannar du en QR kod med mobilen eller loggar in med en sifferkod på 6 siffror på activate.teliaplay.se så använder du unicast tjänst. Multicast idkoden börjar på 0 eller 1 för enskilda kunder som kan hyra filmer och 9 för kunder som har ett kollektivt konto och inte kan hyra filmer. Telia play kontot har även det en idkod men den börjar på 3.

Markus Johansson
Telia Kundservice

Tack för svar och information!
Väldigt underligt, killen på supporten gick iväg och dubbelkollade (efter jag frågat) att det är multicast jag har.
Då kan man (enl ditt tidigare inlägg) inte "byta" till multicast och funktionerna jag blev lovad kommer inte att fungera? Fördröjningar och sämre bild vid kanalbyten?
Jag är riktigt besviken och ångrar verkligen att jag avslutade mitt abonnemang hos Allente/viasat
Edit:jag har en kod som börjar på 1,Identifikationskod: 1150.....

Redigerat av Peter67, 05 september 2022 - 05:19.


#33448

Postad 05 september 2022 - 07:32

Bopper
  • Bopper
  • Beroende

  • 1 224 inlägg
  • 0

Tack för svar och information!
Väldigt underligt, killen på supporten gick iväg och dubbelkollade (efter jag frågat) att det är multicast jag har.
Då kan man (enl ditt tidigare inlägg) inte "byta" till multicast och funktionerna jag blev lovad kommer inte att fungera? Fördröjningar och sämre bild vid kanalbyten?
Jag är riktigt besviken och ångrar verkligen att jag avslutade mitt abonnemang hos Allente/viasat
Edit:jag har en kod som börjar på 1,Identifikationskod: 1150.....

 

OM du har multicast, så skulle du ju kunna köpa en 4302-box. Tror inte 5305 säljs längre.

(4302 klarar inte UHD, som 5305 gjorde. Men det finns väl inte många UHD-kanaler hos Telia)

 

https://www.telia.se.../arris-vip-4302


Redigerat av Bopper, 05 september 2022 - 07:33.


#33449

Postad 05 september 2022 - 08:02

GannTrader
  • GannTrader
  • Användare

  • 184 inlägg
  • 0

Tack för svar och information!
Väldigt underligt, killen på supporten gick iväg och dubbelkollade (efter jag frågat) att det är multicast jag har.
Då kan man (enl ditt tidigare inlägg) inte "byta" till multicast och funktionerna jag blev lovad kommer inte att fungera? Fördröjningar och sämre bild vid kanalbyten?
Jag är riktigt besviken och ångrar verkligen att jag avslutade mitt abonnemang hos Allente/viasat
Edit:jag har en kod som börjar på 1,Identifikationskod: 1150.....

Enligt ett inlägg ovan så går det att få multicast.

https://www.minhembi...87235&p=4653712



#33450

Postad 05 september 2022 - 08:06

Peter67
  • Peter67
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0
Jo, jag läste det med men eftersom supporten säger att jag redan har multicast så tog det inte vidare...
Tänkte om man själv kunde kolla vad man har på nåt sätt.
Har redan en 5305 och tycker den fungerar bättre än den nya boxen men saknar fortfarande timeshift och textning, kan inte heller spola med bild vid uppspelning



7 användare läser detta ämne

2 medlemmar, 5 gäster, 0 anonyma medlemmar


    micke_thorn, oakface
  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.