Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Surrande ljud i subbarna. Via Inuke 3000DSP och Denon AVR-X250BT

3 svar till detta ämne Brumm surr knaster bas subwoofer
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 08 augusti 2018 - 15:23

oscarehrler
  • oscarehrler
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0

Hej, jag hoppas nu att jag har placerat detta ämne på rätt ställe i forumet.

Senaste åren har jag kört med en Behringer Inuke 3000DSP som slutsteg till mina subbar. Det har fungerat bra. Ljudkällan har varit min pc då jag mest har lyssnat på musik från Spotify och kollat film via Netflix mm. Jag har nu flyttat ut alla ljudprylar till vårt nybyggda attefallshus. I samband med detta har jag börjat lasta steget med 2ohm/kanal. Tidigare har jag länge lastat det med 3 ohm/kanal. Jag har även börjat mata receivern med en Chromecast Ultra instället för ljud från pc:n. Nu till det tråkiga. När jag startade upp alla prylar i attefallshuset fick jag ett skumt surr i subbarna. Jag har läst olika trådar om att man skall köra ljudprylar ojordade, jag fixade därför en ojordad skarvsladd och kopplade in receivern samt slutsteget, men felet kvarstod. jag testade att vända kontakterna åt andra hållet, men det hjälpte inte heller. Jag testade med en annan receiver, då försvann ljudet. Jag hade innan en Yamaha RX-V667 och testade med en RX-V650 när ljudet försvann. I och med detta så gick jag till Hifiklubben och köpte mig en ny DENON receiver i hopp om att det skulle lösa mitt problem. Men så var inte fallet. Ljudet fick en annan karaktär men det finns fortfarande kvar. Jag bifogar ett filmklipp, eller en länk till ett filmklipp där man hör vad ljudet har för karaktär. På klippet håller jag kameran nära en av subbarna, så det låter alltså mycket högre än vid lysssningspositionen. Är det någon som har några idéer på vad jag kan göra för att få bort det här ljudet?

 

Länk till videoklippet

https://drive.google...iew?usp=sharing



#2

Postad 09 augusti 2018 - 11:47

hmarkstrom
  • hmarkstrom
  • Guru

  • 5 076 inlägg
  • 0

Ett klart fall av vanligt brum. Prova att ansluta alla apparater i samma jordade grenkontakt och om du har kabel-TV i huset så köp också en galvanisk avskiljare. Säljs av Kjell &Co och Clas Ohlson.



#3

Postad 13 augusti 2018 - 11:24

oscarehrler
  • oscarehrler
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0

Tackar för svar! Jag har ingen kabel tv så det är inget problem. Jag har testat att koppla alla apparater som du sa, men ljudet kvarstod.



#4

Postad 20 oktober 2018 - 14:34

oscarehrler
  • oscarehrler
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0

Nu känns det som om jag har testat allt. Jag har köpt ett nätavstörningsfilter från Clasohlson och testat koppla på en massa olika vis mellan apparaterna och väggen, utan något resultat. Det största hörbara skillnaden blir när jag kör slutsteget ojordat. Jag har även testat att köra slutsteget bryggat, jag har testat med olika laster på slutsteget för att vara säker på att det inte är de nya basarna som orsakar problemet.

 

Jag har testat att koppla en aktiv subbas till min Denon reciever samt i samma vägguttag som slutsteget brukar vara kopplat i. Från subbasen kommer ett mycket svagt surr.(inte hörbart från lyssningspositionen). Det surret finns även när det är ihopkopplat med ett helt annat system och därför förmodar jag att det inte är något fel på mitt Denon system.

 

Om man lyssnar noggrant i slutsteget tycker jag personligen att surret från fläkten har lik karaktär som surret i basarna, kan det vara någon störning där ifrån, eller är det bara en slump?

 

Kan det vara så att det har blivit något fel på slutsteget så att det behöver bytas ut?

 

Mycket tacksam för idéer!






Även taggad med Brumm, surr, knaster, bas, subwoofer

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.