Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Pioneer PDP-4270XD eller Panasonic PX-70

21 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Pioneer PDP-4270XD (TV) 1 8,67 (11) Inga priser
Panasonic Viera TH-42PX70 (TV) 1 8,95 (137) Inga priser
39 relaterade trådar
* Officiell tråd - Panasonic PX70 * (4443 inlägg) 2 år sedan
Pioneer PDP-4270XD digital tv (5 inlägg) 3 år sedan
uppgradera Panasonic Viera TH-42PX70 (11 inlägg) 3 år sedan
Inbränning, har du drabbats? (603 inlägg) 6 år sedan
LG OLED C7V - Sony Bravia A1 (8 inlägg) 6 år sedan
Panasonic TH-PX70E med HDMI bekymmer (11 inlägg) 11 år sedan
Pioneer PDP-427XD ? (6 inlägg) 11 år sedan
Officiell Tråd - Pioneer PDP-427 / 507XA/D (2310 inlägg) 11 år sedan
TH-42PX70EA vs UE46D8005 (3 inlägg) 12 år sedan
Störande ljud från Pioneer PDP-427/ 507 XA/D (112 inlägg) 13 år sedan
Har du knäppningar i din PX70/PV70? (40 inlägg) 15 år sedan
Trassel med upplösning på plasma-tv (2 inlägg) 15 år sedan
PX70 med statiska bilder (7 inlägg) 15 år sedan
TH42PX70 svärta går upp och ner (80 inlägg) 15 år sedan
Panasonic PV70 eller Samsung Q97 (203 inlägg) 15 år sedan
Är det bättre att välja PV70 om man redan har digi (7 inlägg) 15 år sedan
TV-nojja? Jag delar med mig av mina intryck (24 inlägg) 15 år sedan
panasonic px70/80 eller Samsung LE-40R87BD (4 inlägg) 16 år sedan
Låter alla plasmor? (18 inlägg) 16 år sedan
TV-ljud till Hemmabion (5 inlägg) 16 år sedan
Sony bravia d3000 vs Panasonic 42px/v70 (17 inlägg) 16 år sedan
Svårt val inför TV-köp (12 inlägg) 16 år sedan
Manuell kanalinställning (0 inlägg) 16 år sedan
Problem med flytströmmar? (10 inlägg) 16 år sedan
Bäst plasma för pengarna? (11 inlägg) 16 år sedan
TV för max 15000 (25 inlägg) 16 år sedan
Köp panasonic px70 för 9900! (24 inlägg) 16 år sedan
Samlade tankar från en amatör (35 inlägg) 16 år sedan
Datoruppgradering (6 inlägg) 16 år sedan
Alternativ till PX70 mottages! (91 inlägg) 16 år sedan
Ljusproblem på plasman (1 inlägg) 16 år sedan
PX70 eller Q96/97 - men varför inte Hitachi P42H01 (0 inlägg) 16 år sedan
Panasonic PV70 eller PX70? (4 inlägg) 16 år sedan
100hz vs 50hz aka LG vs Panasonic/samsung (9 inlägg) 16 år sedan
LCD eller plasma till tv-tittande? (1 inlägg) 16 år sedan
1024x768 är väl inte så bra för en HD-ready? (13 inlägg) 16 år sedan
Panasonic pv600 eller px70? (2 inlägg) 16 år sedan
Panasonic TH-42PX70 bild...... (4 inlägg) 17 år sedan
Gästbok för eriknilsson ( inlägg) 17 år sedan

#1

Postad 24 maj 2007 - 08:10

andekar
  • andekar
  • Lärjunge

  • 449 inlägg
  • 0
Har länge varit inne på LCD men eftersom det numera bara kommer full-HD LCD.
Då jag nästan enbart använder min TV till "vanligt" TV-tittande och DVD filmer har jag numera mer ställt in mig på plasma...


Så... Har kommit fram till att Pioneer eller Panasonic kan vara 2 värdiga kandidater...

Vad rekommenderar ni på Minhembio??

Pioneer PDP-4270XD eller Panasonic PX-70 ???


Tacksam för alla svar...

#2

Postad 24 maj 2007 - 08:40

lorenzo
  • lorenzo
  • Användare

  • 223 inlägg
  • 0
Det faktum att du kan ställa in bilden in i minsta detalj på pion ger överlägsen bild och överbrygger de fördelar som pannan har dvs fler hdmi ingångar och pions nackdel pga förekomsten av eventuell flammighet i skärmen på pion som dessutom är knappt märkbar om du inte tittar på ishockey väldigt ofta.

#3

Postad 24 maj 2007 - 12:04

andekar
  • andekar
  • Lärjunge

  • 449 inlägg
  • 0
Tack för svaret...

Så även om Pioneer kan ha vissa nackdelar tycker du att det är den bästa bilden?


Någon annan som har synpunkter???

#4

Postad 29 maj 2007 - 07:49

Unregistered2956b483
  • Unregistered2956b483
  • Forumräv

  • 967 inlägg
  • 0
Det här borde egentligen kunna utvecklas till en intressant diskussion!

#5

Postad 29 maj 2007 - 08:46

Unregistered4b026b86
  • Unregistered4b026b86
  • Beroende

  • 1 292 inlägg
  • 0
Tycker du har valt två mycket bra apparater att välja, båda apparaterna ger bra bild med väldigt korrekta färger (ja inte i dynamisk läge och färgtemperatur kall då förståss ;-) ).

Valde själv mellan dessa båda och Samsungs Q97 modell. Samsungen hade bästa kontrasten (via bäst svärta), men den hade inte lika bra färgåtergivning utan kräver en bra kalibrering för att bli korrekt. Desssutom hade den lite hyss för sig, bl.a. färgblödningar (syntes tydligast mellan svart kostym och halsen på personer) och lite orolig bild (jag vet inte, kanske såg ett dåligt ex. men den åkte i alla fall bort.

Pannan och Pioneern ger väldigt likvärdig bildkvalite, en naturlig bild med väldigt bra färgåtergivning (kanske tog Pioneeren ändå hem bildmatchen till slut).
Pioneeren har lite mer bildinställningar och klarar bl.a. av att korrekt konvertera en 1080i/60 signal (ifrån bl.a. HD DVD och Blu-ray) till 72Hz, där varje delbild visas 3 ggr (ger mindre ryckig bild vid svepande kamera rörelser.

Pioneeren hade enligt mig också bättre ljud, vilket är praktiskt dom gånger man inte vill dra igång hela anläggningen utan bara slötitta lite.

Det som avgjorde för mig var däremot Pioneers utmärkta PDP+ garanti (med hämtning eller lagning på plats etc.)

Har inte Pioneern några nackdelar då, jo den låter lite (vilket iofs alla plasmor gör)och det "surrandet" verka variera lite mellan olika ex.
Jag hör min ibland om det är en väldigt ljus bild och jag har ljudet på låg volym på kvällen (på standard läge kan det vara lite störande, men på energisparläge 1 med 100Hz läge glömmer jag bort det).

Svärtan är inte perfekt, men Pannan ligger ju på ungefär samma nivå (här kommer tydligen kommande gen8 av Pioneer att vara något i hästväg....men då kostar det ju).

Inbränningar....vad är det??? Har inte ens sett någon tendens till det (ghosting eller liknande),
kör iofs med energisparläge 1 men annars så har jag kalibrerat för maxprestanda med DVE.

Fördelar Pannan då, ja 2 st HDMI, och priset förståss (kanske tystare....vet ej själv men det ha rapporterats om ett knäppande ljud på vissa ex. i stället)

Lycka till och hoppas att du blir nöjd vilken det nu än blir.

Redigerat av Unregistered4b026b86, 29 maj 2007 - 15:55.


#6

Postad 29 maj 2007 - 09:16

Lasse C
  • Lasse C
  • Användare

  • 171 inlägg
  • 0
Jag kan bidraga med att min Panasonic (PV 60) hittills har varit alldeles tyst när den ska vara tyst, och jag känner därför inte igen detta att "alla plasmor låter lite", men jag har kanske bara "tur", vad vet jag.

/LC

#7

Postad 29 maj 2007 - 10:39

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0
Panasonic har lägre (bättre) svartnivå än G7 Pioneer, baserat på egna demos och mätningar.
Pioneer har dock betydligt bättre bildprocessing. Viktigt inte minst om man matar tv:n med interlace (tex via digitalbox, extern eller inbyggd). Plus bonus för att den kan göra såväl BD som HDDVD-film så mjuka det bara går (24p-support och ADV som stefans är inne på).

Panna har, för att vara en platt-tv, bra färgåtergivning. Pioneer ännu bättre (second to none, iprincip).

PX70 har imho väldigt mkt reflexer i frontglaset, det har Pio med men eftersom Panna har dubbla glas tror jag det blir än värre (baserat på demos). PX700, om vi ska blanda in den oxå, verkar bättre i det avseendet då den har "anti-glare" skydd (baserat på andras kommentarer).

Det är vad jag kommit fram till vid demos. Excellenta HDTVtest är inne på samma linje... :blink:

En G7 fast med mkt bättre svärta vore nästan det optimala..here comes G8. ;)

#8

Postad 29 maj 2007 - 15:01

andekar
  • andekar
  • Lärjunge

  • 449 inlägg
  • 0
Verkar som om de flesta än så länge är mest positiva till Pioneeren... Men vad skiljer egentligen Pioneer PDP-4270XD och PDP-427XD?? Är det samma bildmotor?? Är det enbart anslutningarna som skiljer??

#9

Postad 29 maj 2007 - 15:08

tobias_m
  • tobias_m
  • Amatör

  • 90 inlägg
  • 0
Jag har en PDP-427XD och är väl relativt nöjd. Det jag stör mig på mest är surrandet. Har köpt en mjuk dämpmatta på MECA och stoppat in bakom teven mot väggen. Lite bättre nu iaf :blink: Men jag tror det hänger mycket ihop med hur känslig man är och hur man monterat, hur rummet ser ut m.m. Min flickvän t.ex. fattar inte att den låter ;) Önskar att jag inte heller hörde surrandet.

Annars är ju "dirty screen effect" eller "uneven screen uniformity" som det också heter rätt så störande om man får en sån... Tittar man mycket på hockey eller fotboll så blir man rätt störd.

Svärtan är ju inte heller tiptop som man skulle kunna önska. Panasonic är vad jag hört bättre här...

Men det jag har den till, vanligt TV-tittande, spela på PS3, DVD och blu-ray så finns det liksom inte så mycket att klaga på (om man förbiser bieffekterna). Hade bara teven hållt käften och haft en ren bild så hade jag utan omsvep rekommenderat den!

Det jag sett av Panasonicen i affärer är ju reflektionerna i glaset. Jag ställde mig i cirka 45 graders vinkel och tittade. Alla Panasonics fick dubbelbild, såg ut som skräp. Jag antar att jag skulle stört mig som <svärord> på det om jag köpt en sån :D

Hur den surrar eller har andra bieffekter vet jag inte.

Snygghetsmässigt vinner Pioneer fortfarande, trots att PX-70 är svart också.

#10

Postad 29 maj 2007 - 18:33

nickie_woo
  • nickie_woo
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0
Köp då en PX700 har allt även antireflex.. T.o.m mer än vad Pioneer erbjuder bildkvalitet vet jag inte men vad jag såg dem två hos ONoff märkte ingen skillnad. Köp eller riktigare sagt "chansa" med Pioneer om ni vill men för min del så blev det en 42Px700..:blink:

#11

Postad 29 maj 2007 - 18:52

Hoff
  • Hoff
  • Forumräv

  • 867 inlägg
  • 0

Tycker du har valt två mycket bra apparater att välja, båda apparaterna ger bra bild med väldigt korrekta färger (ja inte i dynamisk läge och färgtemperatur kall då förståss ;-) ).

Valde själv mellan dessa båda och Samsungs Q97 modell. Samsungen hade bästa kontrasten (via bäst svärta), men den hade inte lika bra färgåtergivning utan kräver en bra kalibrering för att bli korrekt. Desssutom hade den lite hyss för sig, bl.a. färgblödningar (syntes tydligast mellan svart kostym och halsen på personer) och lite orolig bild (jag vet inte, kanske såg ett dåligt ex. men den åkte i alla fall bort.

Pannan och Pioneern ger väldigt likvärdig bildkvalite, en naturlig bild med väldigt bra färgåtergivning (kanske tog Pioneeren ändå hem bildmatchen till slut).
Pioneeren har lite mer bildinställningar och klarar bl.a. av att korrekt konvertera en 1080i/60 signal (ifrån bl.a. HD DVD och Blu-ray) till 72Hz, där varje delbild visas 3 ggr (ger mindre ryckig bild vid svepande kamera rörelser.

Pioneeren hade enligt mig också bättre ljud, vilket är praktiskt dom gånger man inte vill dra igång hela anläggningen utan bara slötitta lite.

Det som avgjorde för mig var däremot Pioneers utmärkta PDP+ garanti (med hämtning eller lagning på plats etc.)

Har inte Pioneern några nackdelar då, jo den låter lite (vilket iofs alla plasmor gör)och det "surrandet" verka variera lite mellan olika ex.
Jag hör min ibland om det är en väldigt ljus bild och jag har ljudet på låg volym på kvällen (på standard läge kan det vara lite störande, men på energisparläge 1 med 100Hz läge glömmer jag bort det).

Svärtan är inte perfekt, men Pannan ligger ju på ungefär samma nivå (här kommer tydligen kommande gen8 av Pioneer att vara något i hästväg....men då kostar det ju).

Inbränningar....vad är det??? Har inte ens sett någon tendens till det (ghosting eller liknande),
kör iofs med energisparläge 1 men annars så har jag kalibrerat för maxprestanda med DVE.

Fördelar Pannan då, ja 2 st HDMI, och priset förståss (kanske tystare....vet ej själv men det ha rapporterats om ett knäppande ljud på vissa ex. i stället)

Lycka till och hoppas att du blir nöjd vilken det nu än blir.

<{POST_SNAPBACK}>


Hm, det du skriver om Q97 ser jag inte alls på min Q96. Måste varit dåligt inställd eller defekt. Några färgblödningar finns då inte. Även naturlig färgton går att få till med inställningar. Dock behövs det som sagt en del kalibrering.

#12

Postad 12 juni 2007 - 20:51

Unregistered1fe9830a
  • Unregistered1fe9830a
  • Användare

  • 136 inlägg
  • 0
Jobbar i en butik som säljer båda apparaterna.
Pioneer får signal via hdmi från en samsung blue-ray. En perfekt kombination helt enkelt.
Däremot är den dyrare, har inte dubbla hdmi, ingen vga-ingång, och väsnas mkt mer än px70.
Px70 sitter på samma vägg som de flesta andra tvapparater vi har, och matas via VGA. Lite missvisande dock, då px70 har vga-skärpa. Det är den skarpaste bilden på hela tv-väggen, alla flashiga full-hd lcd till trots.
Imorgon lutar det åt att jag kommer koppla px70 till blue-ray, och jämföra de båda under samma förhållanden.
Hade pioneer haft vga, en hdmi till och inte låtit så mkt hade de blivit en sån direkt, men nu har jag möjlighet att testa de båda brevid varran, så varför inte:D

Flikar in lite ang q97. Mycket bättre bild än q7, vi hade dem brevid varran ett tag innan sista q7 såldes ut. px70 har (via vga) skarpare bild och lite mer kontroll över färgerna. Annars är q97 faktiskt ett bra allternativ, speciellt då de har 2 års garanti som inkluderar pixelgaranti. Tyvär räcker den inte hela vägen fram, då bilden i px70 och pioneer tilltalar mig mer.
Återkommer med rapport :lol:

#13

Postad 13 juni 2007 - 09:19

andekar
  • andekar
  • Lärjunge

  • 449 inlägg
  • 0
Är tacksam för din rapport... Har du möjlighet att testa att jämföra hur de uppför sig med digital-TV också...

Du skriver att Pioneer väsnas mycket mer än PX-70, vad innebär mycket mer??
Har läst här innan att vissa äldre Pioneer PDP-427(0) haft problem med visst ljud men att de med de nyare plasmorna skulle ha löst detta.. Har ni en äldre tillverkad Pioneer i butiken??

#14

Postad 15 juni 2007 - 11:57

Unregistered1fe9830a
  • Unregistered1fe9830a
  • Användare

  • 136 inlägg
  • 0
Såja.. Då är man hemkommen från jobbet och har köpt ny tv.
Det blev en px70.
Har idag jämfört den mot 4270xd och samsung q97. Alla tre var väldigt lika bildmässigt när man körde blueray. Men bäst var pioneern, sen pana sen samsung. Samsungen hade små tendenser till ryckighet i bilden, förmodligen var det movie+ som gjorde detta.
Att valet föll på panasonic bottnar i dubbla hdmi, VGA anslutning vilket jag behöver till min laptop. Även om man kan koppla via komponent på pioneern, så har panasonic en grymt bra VGAingång.
Tyvärr ser den sämre ut än pioneer, men kostar sen lite mindre också.. Det är småsaker som skiljer men efter 3 timmar kopplande fram och tillbaka kom jag fram till att px70 faller det på. Ska man dock ha en tv med den absolut bästa bilden är de pioneer som gäller. Men väger man in andra saker som vga, pris, dubbla hdmi så är px70 inget dumt allternativ!
Kan tillägga att jag testade mot shaprs aquos och den utgående le46f71 båda full-hd lcd. De hade inte mkt att hämta (trots hdmaterialet) hos plasmorna, även om sharpen hade mycket bra bild!

ska hämta tv senare idag eller imorgon, får se hur pass den lever upp till förväntan:)

#15

Postad 15 juni 2007 - 12:56

lpc123
  • lpc123
  • Användare

  • 128 inlägg
  • 0
Hallå där. Varför inte at det bästa då?? 427XD med dubbla hdmi och vga så slipper du få sämre bild?

#16

Postad 15 juni 2007 - 16:41

lasseulrich
  • lasseulrich
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0

Hallå där. Varför inte at det bästa då?? 427XD med dubbla hdmi och vga så slipper du få sämre bild?

<{POST_SNAPBACK}>

En "vild gissning" är att priset spelade stor roll!

#17

Postad 16 juni 2007 - 17:03

Unregistered1fe9830a
  • Unregistered1fe9830a
  • Användare

  • 136 inlägg
  • 0
Vi har helt enkelt inte den med dubbla hdmi i vårt sortiment. Får köpa till inköpspris, och skillnaden mellan pioneer o panasonic är inte såå stor. Sen är fjärren snyggare på panasonic, även om den är snyggast på samsungen..
Kopplade tv igår, körde lite komprimerat hdmaterial via laptopen och vga, går inte att beskriva hur bra det är! Skulle göra ett "kundlån" på en bluerayspelare på jobb idag, men klockan blev för mkt, får ta det imorgon. blueray är så bra att de gör de sämsta apparaterna till mkt bättre än de bästa. Tar man en rätt rutten tv och kopplar blueray så får man långt bättre bild än om man kopplar dvd till den bästa tv. Dock är det bäst att kombinera de bästa av de båda:) Bra spelare och bra tv!
Jag är mkt nöjd med tv;n. Fjärren är inte så hemsk som jag förtst tyckte, analog tvbild är helt ok! komponent via en gammal samsungDVD/VHS är under kritik, vga via dator 100%perfekt.
Ett köp jag klart kommer rekomendera mina kunder framöver!

#18

Postad 16 juni 2007 - 18:39

morberg
  • morberg
  • Forumräv

  • 576 inlägg
  • 0

Samsungen hade små tendenser till ryckighet i bilden, förmodligen var det movie+ som gjorde detta.

<{POST_SNAPBACK}>

MoviePlus är uselt, men går tack o lov att slå av vilket var det första jag gjorde sen jag fick hem min Sammy. Om detta var anledningen att du valde bort den (och att du kommer att rekommendera Pannan framöver) borde du köra minst ett test till med MoviePlus avslaget.

#19

Postad 16 juni 2007 - 20:36

Unregistered36431
  • Unregistered36431
  • Forumräv

  • 647 inlägg
  • 0

Vi har helt enkelt inte den med dubbla hdmi i vårt sortiment. Får köpa till inköpspris, och skillnaden mellan pioneer o panasonic är inte såå stor. Sen är fjärren snyggare på panasonic, även om den är snyggast på samsungen..
Kopplade tv igår, körde lite komprimerat hdmaterial via laptopen och vga, går inte att beskriva hur bra det är! Skulle göra ett "kundlån" på en bluerayspelare på jobb idag, men klockan blev för mkt, får ta det imorgon. blueray är så bra att de gör de sämsta apparaterna till mkt bättre än de bästa. Tar man en rätt rutten tv och kopplar blueray så får man långt bättre bild än om man kopplar dvd till den bästa tv. Dock är det bäst att kombinera de bästa av de båda:) Bra spelare och bra tv!
Jag är mkt nöjd med tv;n. Fjärren är inte så hemsk som jag förtst tyckte, analog tvbild är helt ok! komponent via en gammal samsungDVD/VHS är under kritik, vga via dator 100%perfekt.
Ett köp jag klart kommer rekomendera mina kunder framöver!

<{POST_SNAPBACK}>



Tur att smaken är som baken delad, Panasonics fjärr ser ut som en billig OneForAll fjärr, stora knappar och plastig. Inte för att jag skall skriva negativt om Panasonic som tv men där vinner allt Pioneer kriget om fjärren då den är tung, sitter bra i handen + att den har borstad aluminium.

#20

Postad 17 juni 2007 - 00:24

Infernoo
  • Infernoo
  • Användare

  • 184 inlägg
  • 0
Jag har för mig att fjärren på 4270 är en helt annan än 427:ans, som har tyngd och elegans.

Varför inte 427XA istället för 427XD? Alla fördelar och dessutom billigare. Digitalbox har man väl ändå extern om man vill ha HD?!

Mvh
Infernoo :wub:

#21

Postad 14 september 2007 - 07:21

Unregistereda41465ce
  • Unregistereda41465ce
  • Amatör

  • 66 inlägg
  • 0
Hej


Nu kanske jag är partiskt för att jag köpt en Pioneer PDP-4270XD. Jag valde också som du mellan en PX-70 och Pioneer. Jag måste säga att efter man haft pioneer hemma en vecka så spelar dessa i olika divisioner bildmässigt. Det är ett sånt fantastisk tryck i PDP-4270XD. Inställnings möjligheterna är omfattande och dessutom verkar bildprocessorn överlägsen när man pressar den. När man forcerar 1080p / 24 får man nästan en chock. Offatbart att en så pass lågupplöst tv kan prestera så bra även om man granskar bilden från ett kortare avstånd.

Bilden är även bättre från en störra betraktningsvikeln än på Panasonicen vilken tenderar att spegla. Jag är absolut inte negativ till panasonicen, det är på många sätt en fantastiskt produkt till det priset. Den har bättre anslutningar och ett bättre ljud . Att välja Panasonicen är absolut inget nedköp då den på många sätt är mer bred i anvädningsområdet pga av anslutningarna. Men bildmässigt är Pioneer bäst. /P

#22

Postad 15 oktober 2007 - 13:28

andreasp79
  • andreasp79
  • Användare

  • 128 inlägg
  • 0
I dagsläget skiljer det väl inte så spec mycket i pris mellan PX70 och 427XD heller. Jag tror jag sett pioneern för 16000 och panasonicen för 12-13000. Jag kollade dock på pioneern och den hade ganska dålig bild, vet inte var det var men det kändes inte "pioneerigt" :) det var som när man kollar tv på datorn och hertztalet är helt fel, bilden blir hackig. tror den matades med kanal digital HD, alla andra aparater spelade samma sak men de visade klockren bild, spec PX70.

Det är ett ###### skit att välja... är ju egentligen bara 1080p/24-stöd samt bättre glas och snyggare skärm som talar för pioneern. Men är det klokt att köpa en gammal generation?
Det skulle ju vara nice med en pioneer :P



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.