Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Anthem Surroundförstärkare/Processor & Slutsteg 2020

384 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Anthem MRX 1140 (Surroundförstärkare) 1 (0) 46 490:-
Anthem MRX 540 (Surroundförstärkare) 1 8 (2) 22 490:-
Anthem MRX 740 (Surroundförstärkare) 1 4,5 (1) 34 490:-
Anthem AVM 70 (Surroundförsteg) 1 7,33 (2) 42 490:-
Anthem AVM 90 (Surroundförsteg) 1 (0) 74 490:-
Anthem MCA325 Gen2 (Slutsteg) 1 (0) 30 490:-
Anthem MCA 525 Gen2 (Slutsteg) 1 (0) 42 900:-
Anthem AVM 70 8K (Surroundförsteg) 1 (0) 49 990:-
2 relaterade trådar

#51

Postad 04 april 2021 - 10:33

arcspin
  • arcspin
  • Forumräv

  • 663 inlägg
  • 0

Samma här, denna funktion var på min "måste ha" lista när jag började undersöka olika alternativ.

 

Som info så tycker jag att Night mode på AVM 70 är supereffektiv, mer aggressiv än Marantz night mode.

Inte för att jag använder night mode särskilt ofta, då tar jag hellre på mig ett par hörlurar.

 

En annan kul funktion med AVM 70 är att det går att välja om högtalarna ska kopplas bort eller inte när hörlursuttaget används.



#52

Postad 04 april 2021 - 10:45

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Jag vet inte om jag redan har ställt frågan, sveper Genesis frontarna som Large?



#53

Postad 04 april 2021 - 20:40

arcspin
  • arcspin
  • Forumräv

  • 663 inlägg
  • 0

Det vet jag inte, hur ser jag det i ARC Genesis?



#54

Postad 04 april 2021 - 20:53

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Det vet jag inte, hur ser jag det i ARC Genesis?

 

Nu skrev jag ju fel!!

 

Jo är bass management aktivt?

Så om du väljer front som Large så sveps det utan sub, och som small då sveps det med sub :)



#55

Postad 04 april 2021 - 21:06

arcspin
  • arcspin
  • Forumräv

  • 663 inlägg
  • 1

Jag kommer inte ihåg att jag behövde välja det innan jag körde ett ARC Genesis svep.

Däremot efteråt så ställer AVM in delningsfrekvenserna som jag senare kan justera efter tycke och smak.

 

 

Bifogad fil(er)



#56

Postad 04 april 2021 - 21:25

id_t83
  • id_t83
  • Forumräv

  • 634 inlägg
  • 0
"super sub fronts" är det om man har tex aktiva basar i frontarna?

#57

Postad 04 april 2021 - 23:31

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Jag kommer inte ihåg att jag behövde välja det innan jag körde ett ARC Genesis svep.

Däremot efteråt så ställer AVM in delningsfrekvenserna som jag senare kan justera efter tycke och smak.

Tackar :)

 

Varför jag frågar är för att tillverkarna har implementerat Dirac helt fel.

Front sveps som large sedan får man hoppas att vald delningsfrekvens fungerar, idag blir jag låst vid 90hz.

 

Med Dirac på Pc som sveper med BM aktivt (vid val av small) så kunde jag dela precis var jag ville.

Samma när jag körde med 2 Nano avr, en med Dirac och en med BM.

 

Jag kan inte förstå tänket med att det ska delas utan att mjukvaran mäter av delningen i sig.

Det är som att designa en högtalare utan att mäta, bara att räkna ut ett resultat.



#58

Postad 05 april 2021 - 05:49

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 055 inlägg
  • 0
Arcspin, borde du inte addera lite avstånd till subben (vet att du kör med flera) för att kompensera för ”processingen” i dessa? När jag mäter min virtuella sub (två fysiska via MiniDSP) med Time Alignment Tool i REW adderas ca två meter. Fast du har kanske testat och funnit att detta blir bäst?

#59

Postad 05 april 2021 - 06:23

arcspin
  • arcspin
  • Forumräv

  • 663 inlägg
  • 1

@id_t83

Super sub fronts är att det sänds full frekvens till fronthögtalarna.

 

"

Super Sub Fronts

Full frequency range stereo is fed to the front left and right channels and bass is sent to the subwoofer.  In this case the low frequency information is effectively doubled which may result in unpredictable and colored low frequency reproduction.  This setting is not recommended for accurate sonic reproduction."

 

 

@Saturnus

 

Japp, jag har testat lite olika avstånd men aldrig upp till två meter.

Jag ska testa med så stora avståndsskillnader och se vad det kan göra för basresponsen.

Tack för tipset!



#60

Postad 05 april 2021 - 07:47

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 502 inlägg
  • 0

Tackar :)

 

Varför jag frågar är för att tillverkarna har implementerat Dirac helt fel.

Front sveps som large sedan får man hoppas att vald delningsfrekvens fungerar, idag blir jag låst vid 90hz.

 

Med Dirac på Pc som sveper med BM aktivt (vid val av small) så kunde jag dela precis var jag ville.

Samma när jag körde med 2 Nano avr, en med Dirac och en med BM.

 

Jag kan inte förstå tänket med att det ska delas utan att mjukvaran mäter av delningen i sig.

Det är som att designa en högtalare utan att mäta, bara att räkna ut ett resultat.

 

Vet du om det problemet gäller även Monoprice HTP-1?

https://www.monopric...duct?p_id=37887



#61

Postad 05 april 2021 - 08:58

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Vet du om det problemet gäller även Monoprice HTP-1?

https://www.monopric...duct?p_id=37887

Det vågar jag tyvärr inte svara på, den enda produkten jag vet som gör det rätt är Datasat.

Monoprice stödjer bass control så då är det lite andra spelregler, vilket jag heller inte har 100 koll på :(

 

 

*edit*

Här kanske?

https://www.audiosci...r-review.11416/


Redigerat av johan b-lund, 05 april 2021 - 09:03.


#62

Postad 05 april 2021 - 09:31

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 502 inlägg
  • 0

Jo, jag har läst en del där och på AVSForum. Tänkte att du kanske visste, så jag slapp leta i långa trådar. :)



#63

Postad 05 april 2021 - 17:32

Audiostar
  • Audiostar
  • Beroende

  • 1 344 inlägg
  • 0

Tackar :)

Varför jag frågar är för att tillverkarna har implementerat Dirac helt fel.
Front sveps som large sedan får man hoppas att vald delningsfrekvens fungerar, idag blir jag låst vid 90hz.

Med Dirac på Pc som sveper med BM aktivt (vid val av small) så kunde jag dela precis var jag ville.
Samma när jag körde med 2 Nano avr, en med Dirac och en med BM.

Jag kan inte förstå tänket med att det ska delas utan att mjukvaran mäter av delningen i sig.
Det är som att designa en högtalare utan att mäta, bara att räkna ut ett resultat.


Med BM kan du sätta delning vad du vill testa de du kan sätta 40 50 60 70 80 90 beroende på vad dina högtalare klarar..

#64

Postad 05 april 2021 - 18:07

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Med BM kan du sätta delning vad du vill testa de du kan sätta 40 50 60 70 80 90 beroende på vad dina högtalare klarar..

Det är inte det som är problemet, problemet är att svepet inte går igenom BM, allt sveps som large.

Så hur resultatet blir är högst teoretiskt och hur mycket det påverkar syns direkt när man har testat Dirac med BM på rätt ställe.

 

Och nu är jag nyfiken på hur Arc Genesis fungerar, är det likadant eller görs det på rätt sätt.



#65

Postad 06 april 2021 - 18:19

arcspin
  • arcspin
  • Forumräv

  • 663 inlägg
  • 0

Arcspin, borde du inte addera lite avstånd till subben (vet att du kör med flera) för att kompensera för ”processingen” i dessa? När jag mäter min virtuella sub (två fysiska via MiniDSP) med Time Alignment Tool i REW adderas ca två meter. Fast du har kanske testat och funnit att detta blir bäst?

Hallå där,

Igår gjorde jag lite mätningar med REW för skoj skull och provade då en mängd olika långa avstånd (även omkring 2 meter) för mina två främre subbar (använder y-split till dessa två).

Jag måste säga, att använda de korrekta avstånden 265cm för främre och 50 cm för bakre gav de bästa resultaten.

 

//Peter



#66

Postad 06 april 2021 - 18:24

arcspin
  • arcspin
  • Forumräv

  • 663 inlägg
  • 1

Det är inte det som är problemet, problemet är att svepet inte går igenom BM, allt sveps som large.

Så hur resultatet blir är högst teoretiskt och hur mycket det påverkar syns direkt när man har testat Dirac med BM på rätt ställe.

 

Och nu är jag nyfiken på hur Arc Genesis fungerar, är det likadant eller görs det på rätt sätt.

Hej,

Jag tror du kommer få bäst svar om du ställer frågan i något av AVS Forumen, "Dedicated ARC Genesis thread" eller "Official Anthem AVM 70/90 Owners Thread".

Jag är inte kapabel att utreda svaret på din fundering.

 

 

https://www.avsforum...thread.3068892/

 

 

https://www.avsforum...thread.3181385/


Redigerat av arcspin, 06 april 2021 - 18:24.


#67

Postad 06 april 2021 - 18:26

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 055 inlägg
  • 0

Hallå där,
Igår gjorde jag lite mätningar med REW för skoj skull och provade då en mängd olika långa avstånd (även omkring 2 meter) för mina två främre subbar (använder y-split till dessa två).
Jag måste säga, att använda de korrekta avstånden 265cm för främre och 50 cm för bakre gav de bästa resultaten.
 
//Peter

Grymt! Då har du testat vilket som låter bäst och dessutom fått det bekräftat i REW. Jag ska testa samma approach som du när den tiden kommer. Med alla förseningar får man väl vara glad om man har sin AVM70 hemma före 2022 😅

#68

Postad 06 april 2021 - 18:35

arcspin
  • arcspin
  • Forumräv

  • 663 inlägg
  • 1

Haha, Jo....det kommer bli en långdragen soppa det här med komponentbrist & logistikbrist.

Jag håller tummarna, Australien verkar ha fått en omgång AVM 70 så utrustningarna kommer fram men det tar tid.

 

Jag har en liten observation rörande fjärrkontrollen.

Det finns en nummersats på fjärren som inte har någon funktion att fylla och jag hoppas att Anthem på sikt kommer skapa möjlighet att använda den nummersatsen för annat ändamål.

Jag skulle gärna se nummersatsen som genvägar till exempelvis olika "input". Siffran 1 blir Input 1, osv....

Som det är nu så får du först trycka på knappen Input, sedan använda pil höger eller vänster för att välja Input och sedan trycka på Select för att aktivera rätt Input.

Onödigt många knapptryckningar kan jag tycka...

 

 

 

 

download.jpeg



#69

Postad 10 april 2021 - 22:15

id_t83
  • id_t83
  • Forumräv

  • 634 inlägg
  • 0
Här är en kille som går igenom ARC en snabb sväng, intressant att ARC låter hans basar gå upp till 170hz

https://youtu.be/fg9-c4GolR4

#70

Postad 11 april 2021 - 09:50

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 055 inlägg
  • 0

Här är en kille som går igenom ARC en snabb sväng, intressant att ARC låter hans basar gå upp till 170hz
https://youtu.be/fg9-c4GolR4

Synd att han inte vinklar ner ryggstödet på sin skinnklädda recliner innan mätningen. Får han ö h t ordning på mikrofonpositionen? Det nya lilla hålet på mikrofonens hals ska väl peka mot frontväggen? Dock kul video. I väntan på min egen enhet har jag laddat hem ARC och kör i demoläge. Kommer man från REW/MiniDSP som jag så känns det intuitivt och välgjort!

#71

Postad 11 april 2021 - 11:50

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Här är en kille som går igenom ARC en snabb sväng, intressant att ARC låter hans basar gå upp till 170hz

https://youtu.be/fg9-c4GolR4

Det är helt rätt att göra så.

Man vill ha respons 1 oktav förbi delningsfrekvensen.

För atmos är det inte lika kritiskt då signalen sällan går under 100hz.



#72

Postad 11 april 2021 - 12:56

id_t83
  • id_t83
  • Forumräv

  • 634 inlägg
  • 0

Det är helt rätt att göra så.
Man vill ha respons 1 oktav förbi delningsfrekvensen.
För atmos är det inte lika kritiskt då signalen sällan går under 100hz.


Där lärde jag mig nått nytt, jag kör delning på 80hz och lfe är ställt på 120hz har jag för mig.
Får testa att ändra och göra nya mätningar i sommar när jag kan komma hem från jobbet i Norge igen.

#73

Postad 11 april 2021 - 15:20

Dragnet
  • Dragnet
  • Lärjunge

  • 341 inlägg
  • 0

Synd att han inte vinklar ner ryggstödet på sin skinnklädda recliner innan mätningen. Får han ö h t ordning på mikrofonpositionen? Det nya lilla hålet på mikrofonens hals ska väl peka mot frontväggen? Dock kul video. I väntan på min egen enhet har jag laddat hem ARC och kör i demoläge. Kommer man från REW/MiniDSP som jag så känns det intuitivt och välgjort!

Dum fråga, var hittar jag demoläget?



#74

Postad 11 april 2021 - 17:01

id_t83
  • id_t83
  • Forumräv

  • 634 inlägg
  • 0

Dum fråga, var hittar jag demoläget?


I ARC programmet trycker du på ARC högst upp till vänster och sen väljer du preferences

#75

Postad 11 april 2021 - 18:12

Dragnet
  • Dragnet
  • Lärjunge

  • 341 inlägg
  • 0

I ARC programmet trycker du på ARC högst upp till vänster och sen väljer du preferences

Aha där, inget hände direkt men en omstart av programmet fixade det, tackar :-)



#76

Postad 25 april 2021 - 18:52

Marcus B.
  • Marcus B.
  • Forumräv

  • 829 inlägg
  • 0

Är det någon mer än mig som har en MRX än så länge?

Har en detalj som retar mig...

Jag vill styra från min iPhone. Har därför plockat ned appen. Jag kan stänga av och på samt ändra lite saker från appen. Men hur jag än försöker höja och sänka volymen, så händer ingenting.. Vafalls? Eller jag som inte lyckas förstå? 


Redigerat av Marcus B., 25 april 2021 - 18:52.


#77

Postad 01 maj 2021 - 19:59

Marcus B.
  • Marcus B.
  • Forumräv

  • 829 inlägg
  • 1
Svarar på min egen fråga nu.
Appen är lite efter i utvecklingen än så länge.
Jag fick tips om att surfa in på förstärkaren via webbläsaren.
Det funkar som en fix än så länge tills appen har uppdaterats med lösning.

#78

Postad 18 maj 2021 - 16:50

Tore3
  • Tore3
  • Forumräv

  • 853 inlägg
  • 0
Dom som väntar på AVM 70 o 90 får vänta ett tag till... september respektive november eller senare, troligen senare.

#79

Postad 19 maj 2021 - 06:12

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 055 inlägg
  • 0

Dom som väntar på AVM 70 o 90 får vänta ett tag till... september respektive november eller senare, troligen senare.


Oj då! Gäller det även liggande order? Beställde min i mars.

#80

Postad 19 maj 2021 - 13:00

id_t83
  • id_t83
  • Forumräv

  • 634 inlägg
  • 0
Dom lider nog att komponetbrist som alla andra just nu.

#81

Postad 19 maj 2021 - 15:47

Tore3
  • Tore3
  • Forumräv

  • 853 inlägg
  • 0

Oj då! Gäller det även liggande order? Beställde min i mars.

Bäst du hör med din Dealer, det sista som överger en är ju hoppet.  :)



#82

Postad 19 maj 2021 - 16:11

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 055 inlägg
  • 0

Bäst du hör med din Dealer, det sista som överger en är ju hoppet.  :)

Sant, ha ha! Tur att jag hann få mitt Anthem MCA 525 Gen.2 slutsteg i vart fall! Ska höra med grabbarna i Uppsala hur det ligger till.

#83

Postad 10 november 2021 - 19:57

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

  • 4 029 inlägg
  • 0
Kanske postats tidigare, har inte varit aktiv här på forumet under dom senaste åren.

En jämförelse/utlåtande av Anthem avm70 och marantz 7706:

https://youtu.be/i2XFXVqsrfU

Han i videon beskriver avm 70 som lite klarare/dynamisk i toppen i jämförelse med marantz. Har dom nya mrx samma klang som av70 ilr man måste gå upp till försteget för att få till ljudet som han beskriver.

Jag har för tillfället en Anthem mrx 510 med Rotel 1555 och upplever inte alls min receiver som klarare i toppen om man jämför med tex Arcam 550.

Sugen på att uppgradera men att låna hem och provlyssna blir tyvärr svårt. Har aldrig haft försteg/slutsteg kombo innan men kanske den vägen man ska ta även om det blir dyrt

#84

Postad 10 november 2021 - 20:37

arcspin
  • arcspin
  • Forumräv

  • 663 inlägg
  • 0

På tal om Anthem.

Det verkar finnas en AVM70 till salu hos Hembiobutiken.

 

https://www.hembiobu...-anthem-avm-70/



#85

Postad 10 november 2021 - 20:47

arcspin
  • arcspin
  • Forumräv

  • 663 inlägg
  • 0

För mig så gav AVM70 en absolut mer detaljerad ljudbild än när jag använde min förra Marantz SR 7011.

Separata slutsteg (XTZ A2-300, Klass D) kan även det verkligen lyfta ljudbilden. Det märkte jag när jag gick över till separata slutsteg på min förra Marantz SR 7011.

Så kombinationen separata slutsteg och AVM 70 gav en märkbar skillnad gentemot Marantz SR 7011.


Redigerat av arcspin, 11 november 2021 - 05:37.


#86

Postad 12 november 2021 - 12:48

DPC
  • DPC
  • Forumräv

  • 677 inlägg
  • 0

Arcspin, är du nöjd som helhet med avm70? Har de sorterat ut buggarna nu? Funkar ARC som det ska nu (inklusive kalibrering av dubbla subbar)? Jag sitter och funderar på om avm70 är min nästa processor, läge att köpas någon gång under nästa år. 



#87

Postad 13 november 2021 - 06:16

arcspin
  • arcspin
  • Forumräv

  • 663 inlägg
  • 0

Hej,

Ja, jag är nöjd med Anthem AVM 70. Varför är jag nöjd? Jo, för det låter bättre än med min Marantz SR 7011 jag hade tidigare. Det är det jag jämför med. Vad är då bättre? Fler kanaler att använda (nu kör jag med 7.3.6), mer detaljerad ljudbild och framför allt bättre separation för centerhögtalaren, vilket jag inte var helt nöjd med SR 7011.

 

Anthem har ännu inte implementerat "phase och time alignment".

Detta är ingen bugg utan en funktionalitet som ännu inte implementeras.

 

Jag har läst andra skriva och jag håller också med om att man aldrig ska köpa en produkt som utlovar någonting i framtiden om det företaget utlovar är viktigt för en. Det går aldrig att vara säker på att det som företaget utlovar verkligen kommer. Med det skrivet så drog jag personligen en chansning och arbetar runt det som ännu inte kommit till AVM70.

 

 

Sub-basarna går dock att oberoende av varandra justera enligt bifogad bild.

På bifogad länk till en skärmdump ser du inställningen till sub-basen som jag har bakom soffan (därför det korta avståndet).

Se också citat längre ner i denna text.

 

Länk till bild på AVM70 web UI.

https://photos.app.g...oPEqN2MzmDzX1k9

 

I övrigt har jag inga buggar med AVM 70.

(Jag använder den uteslutande att se på film och lyssna på musik via min dator och JRiver Media Center. Jag har för mig att en del har strul med e-ARC, andra will ha ROON som jag tror ännu inte är implementerat.)

 

 

Jag lyssnade på ett klipp med Gene från Audioholics som säger att han arbetar med Anthem rörande en del saker som Gene inte är nöjd med vad gäller ARC.

 

https://youtu.be/nQovMiYB06U?t=5328

 

 

Här är mätresultaten från Amir på audiosciencereview.com

 

https://www.audiosci...rocessor.27316/

 

Slutsats av Amir:

""

Conclusions
"Grading on a curve" as I do for AV products, the AVM70 is a good performer. It betters the last generation AVM60 in both interface and performance. Unless I am mistaken, the AVM70 is much cheaper than its competitors with so many balanced outputs. Seeing how it matches and exceeds performance of some of them, it seems to be executed well. Hopefully future generations step up the performance more and become competitive with desktop DACs and such.

I am going to recommend the Anthem AVM70.

""

 

 

 

 

Här är ett par bra forum att följa:

 

https://www.avsforum...thread.3068892/

 

https://www.avsforum...thread.3181385/

 

https://www.avsforum...essors.3171642/

 

 

Här är en workaround om användaren vill använda fler än 2 sub-basar.

 

""

1) You will need to handle the timing between the 2 subs sharing one output separately, external to the MRX. Typically this would be done using the Phase control on one of the two of them to add delay to that one Sub. You can use the Quick Measure tool in ARC to see what happens when you play those two Subs together as you adjust the Phase on just one of them. Or you can use an app like REW to take an entirely separate look at what's happening. Once you have those 2 Subs in best Phase relationship to each other, you would then do your ARC setup to blend that pair of Subs with the separate, 3rd Sub.
 
Right now, ARC does not do automatic distance setting, so again, you can use an app like REW to figure out the best distances to set to achieve the best Phase match between the 3rd Sub and the initial pair of Subs. Typically both of these distances would then be increased even more to force delay in the main speakers for best timing match with your set of Subs.
 
(You can also get fancier using an external device called MiniDSP to handle these timing issues for the Subs.)
""

Redigerat av arcspin, 13 november 2021 - 06:39.


#88

Postad 13 november 2021 - 09:31

DPC
  • DPC
  • Forumräv

  • 677 inlägg
  • 0

Härligt och tack för att du tog dig tid att svara så pass utförligt!

 

Rörande hantering av basarna så antar jag att du har grupperat dina främre som en sub och sen hanterar den tredje som en andra enligt din bif bilder? Rörande de främre subbarna, justerar du de, något olika, enligt instruktionen på slutet (fas och snabbmäta med ARC?)? Sen, behövde du tweaka något efter du kört ARC? Eller blev det bra enligt de målkurvor du la upp?
 

Gillar styrkorna du lyfter fram. Separation och bättre dialog är ju väldigt välkommet i en bio.

 

Jag sitter med separata slutsteg idag men med en Onkyo rz1100 som processor, så det känns som det finns en del att hämta med ett byte. Det som gör att jag fortfarande avvaktar lite är att jag överväger att bygga ett helt nytt rum genom att bygga ut huset. Så det kan blir så att det behöver hanteras först innan det blir kul utrustning. 



#89

Postad 13 november 2021 - 10:15

arcspin
  • arcspin
  • Forumräv

  • 663 inlägg
  • 0

Hej och tack för frågorna,

Det är alltid roligt att diskutera hemmabio.

 

Jag håller med, fokusera på din fysiska miljön först och jag är lite avundsjuk över att du är i tankarna att bygga ett helt nytt rum.

Fokusera all din energi på det projektet!

 

 

Japp, jag körde först ARC med mina två främre sub-basar.

Sedan kontrollerade jag resultatet med REW och gjorde ytterligare manuella justeringar.

 

Sedan kopplade jag samman de två främre sub-basarna med en Y-splitkabel och sedan kopplade in den tredje sub-basen (bakom soffan) och gjorde manuella justeringar av den tredje sub-basen med hjälp av REW.

 

Så ja, manuella justeringar efter jag körde ARC.

 

  
Den övre grafen är utan ARC Genesis kalibrering, den mittersta grafen är med ARC Genesis kalibrering (notera hur mycket bas det blev) och den understa grafen är med egna justeringar efteråt + en extra subbas som jag placerat bakom soffan.
Jag hade en subbas (Q Accustics 3060S) i min uppsättning i sovrummet som jag nu flyttat in i biorummet och den stödjer nu upp min två SVS SB-2000.
 
 

 

Sedan har jag också en Mini-DSP HD som jag provat att använda och som jag fortsatt ska labba med nu till julhelgen.

Det tar lite tid att göra det så jag vill ha ett par dagar i lugn och ro att bottna.

https://www.youtube....BI4PF9us7yG8IjK

 

 

Sedan finns även "Multi-Sub Optimizer" programvaran som också verkar lovande att prova.

https://www.andyc.di...e=pocket_mylist

 

https://www.youtube....h?v=WtMq73BzOIA


Redigerat av arcspin, 13 november 2021 - 10:20.


#90

Postad 13 november 2021 - 11:05

DPC
  • DPC
  • Forumräv

  • 677 inlägg
  • 0

Medhåll! Superkul! Gillar det du gjort i din lgh! Måste vara en av de vassare bio som finns i vanlig lgh!

 

Ja, jag har mkt projektering att göra. Sen är det ju den svåra balansen mot att lägga energi att bygga ut men samtidigt inte göra något dumt som kommer ställa till det för bion sen. Men det grundläggande (rummets mått, placering fönster/dörr, hur jag kommer bygga vägg mot befintlig byggnad, baffel, höjd i rummet så jag får dit akustiktak osv) kommer jag ha på plats för bygget och så kan jag tänka vanlig utbyggnad och bio sen (ev mer avancerad akustik kommer det finnas utrymme för när rummet är på plats). Måste få fokus på huvudbyggnad och få den rimligt klar först, sen får bion ta tid. Sitter inte i sjön då ja har ett dedikerat rum redan. Men det är stort med ett bygge och jag måste säkra upp att få vara ledig från jobbet ett par månader då jag tänkte stå med hammaren själv till 90+ %. Men spännande tider.

 

Ok, så du körde ARC med sub1 plus sub2 på varsin utgång där ARC kör en sub i taget och sen lite manuell justering på det? Jag kommer köra med två subbar till att börja med, men det kan bli aktuellt med en nära sittplats också, som du gjort! Intressant med graferna, antar att det är uppmätt respons vid sittplats? Var skaplig boost i basen ARC gjorde! När du tweakar efteråt, är det med justerade Target curves du använt för att få din kurva?

 

det finns onekligen bra utrustning att ha i denna värld. Kommer nog utforska det om det nya rummet blir av. 



#91

Postad 13 november 2021 - 11:34

arcspin
  • arcspin
  • Forumräv

  • 663 inlägg
  • 0

Tjenare,

Japp, mätning vid lyssningspositionen.

Jo, den där boosten som ARC gjorde var jag inte alls nöjd med (den var också ljudligt påtaglig) och det visar bara vikten på att med andra mätinstrument (REW) kontrollera resultatet.

 

Sedan använde jag de reglage som finns i AVM70 web UI som jag länkade till tidigare.

Där justerade jag "Distance" "Level" "Phase Frequency" "Phase" och "Polarity" för att emellanåt mäta ändringarna med REW.

 

 

Jag tycker att justera med olika kurvor blir lite för abstrakt, då gillar jag hellre att justera reglage med en slider.

Det fungerar smidigt att göra många små ändringar, då det är ett webgränssnitt för REW som för AVM70 att arbeta med.

 

 

Tack för berömmet av mitt lilla projekt, det blir bra mörkt i det rummet så kontrasten blir mycket god med JVC projektorn och Supernova-skärmen.



#92

Postad 13 november 2021 - 15:29

DPC
  • DPC
  • Forumräv

  • 677 inlägg
  • 0

Så du justerade alla högtalare manuellt enligt din beskrivna metod? Jag ser att du fått till korrigering över hela frekvensspannet. 



#93

Postad 13 november 2021 - 15:34

nimman
  • nimman
  • Lärjunge

  • 464 inlägg
  • 0
Jag inflikar att vi alla ska vara glada att ha Arcspin här på forumet.
Pedagogiken och hur exakta datan är top notch från honom!

#94

Postad 13 november 2021 - 15:39

arcspin
  • arcspin
  • Forumräv

  • 663 inlägg
  • 0

Nej, nej, bara sub-basens frekvenser.

I övrigt låter jag ARC sköta all justering

 

Tack nimman. Jag hoppas dessa trådar kan vara lite av ett lexikon som vi alla kan hoppa tillbaka till om vi vill kolla upp någonting särskilt längre fram i tiden. 


Redigerat av arcspin, 13 november 2021 - 15:44.


#95

Postad 13 november 2021 - 16:45

DPC
  • DPC
  • Forumräv

  • 677 inlägg
  • 0

Ja grymt bra! Det är stor hjälp vi ska vara tacksamma för!

 

ok! Såg ut som mellersta och sista mätningen diffade över hela registret, därav min fråga!



#96

Postad 14 november 2021 - 10:27

arcspin
  • arcspin
  • Forumräv

  • 663 inlägg
  • 0

Bra synpunkt DPC,

Jag har ingen förklaring till varför det är skillnader över hela registret.

Det var ett tag sedan dessa mätningar gjordes och jag kan inte erinra mig anledningen till skillnaderna.



#97

Postad 14 november 2021 - 10:52

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Tack för allt jobb du har lagt ner :)
 



#98

Postad 13 december 2021 - 00:06

dolofsson
  • dolofsson
  • Amatör

  • 81 inlägg
  • 0

Yes, det gör jag gärna. Enheterna ska in i biorummet där ett gäng Arendal 1723s-högtalare behöver uppdaterad drift! Har även lagt en order på två subwoofers, 1723 1V. Leverans i slutet av maj. Inget är som väntans tider!


Hej,

Har tänkt mig nära nog precis samma setup som du!

Väntar på 1723 s LCR och rear, en 1723 1V och 4 1961 Heights. (Så 5.1.4.)

Har fortfarande inte bestämt mig om jag ska köra AVM70 + MCA525 + Emotiva 6-ch, eller en MRX1140.
Det senare är ju rejält billigare lösning..
Har en M6si som jag kan stärka frontar på om det behövs.

Så har du fått din AvM70? Vad är ISF din rekommendation?

För mig är det vardagsrum på ca 20m2 - lyssnar inte jättehögt..

Övriga tankar? (Behöver man förresten investera i Minidsp + Mic?)

Tack på förhand!

#99

Postad 13 december 2021 - 07:24

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 055 inlägg
  • 0
dolofsson: pga den långa lev.tiden hann mina prioriteringar ändras och jag gick inte vidare med köpet av AVM70. Inte omöjligt att jag får tid senare under 2022. Av det jag läst ska AVM70 vara väsentligt bättre än MRX1140 ljudmässigt.

#100

Postad 13 december 2021 - 09:34

dolofsson
  • dolofsson
  • Amatör

  • 81 inlägg
  • 0

Bra synpunkt DPC,
Jag har ingen förklaring till varför det är skillnader över hela registret.
Det var ett tag sedan dessa mätningar gjordes och jag kan inte erinra mig anledningen till skillnaderna.


dolofsson: pga den långa lev.tiden hann mina prioriteringar ändras och jag gick inte vidare med köpet av AVM70. Inte omöjligt att jag får tid senare under 2022. Av det jag läst ska AVM70 vara väsentligt bättre än MRX1140 ljudmässigt.


Ok tack för svar @saturnus.

@arcspin - är du nöjd med avm70?

Och kort fråga om minidsp HD -är den rekommenderad med en sub? Har försökt leta lite info men inte helt med på hur den funkar. Kopplar man in den mellan processor och sub på signalkabel? Måste/ska man också koppla in övriga högtalare och ISF hur? (Sedan ska den sedan sitta där permanent?)
Så man kör Arc först, sedan minidsp/rew?



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.