Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Klipsch RF82 eller RF63?

19 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 14 mars 2008 - 17:20

PureDigital
  • PureDigital
  • Beroende

  • 1 125 inlägg
  • 0
Hej hej!
Förstäare och högtalare ska införskaffas, en Onkyo NR-905 blir det men kan inte bestämma mig vilka högtalare jag ska ha.
RF82 är riktigt trevliga och dessutom billiga, dock tråkigt med vinyl (Körsbär ska jag ha)
RF63 är lite dyrare men spelar antagligen något mer detaljerat med sina mindre element? Dessuton riktig körsbärsfaner.
Basen är löst med en Velodyne SPL-1200R också i Körsbär och passar troligtvis bäst rent utseende mässigt med rf 63, men är de värda de extra tusenlapparna?
Hur är karaktären skilld mellan de olika högtalarna?
Ska även köpa center och surround högtalare.

Finns det andra alternativ i prisklassen upp vad rf63 kostar? Krav att de ska både kunna spela detaljerat och riktigt högt om man är sugen på det utan att det låter illa. Ska även passa bra ihop med velodyne subben och onkyo förstärkaren!

så här används anläggning:
Film:40%
Spel:20%
Musik:40%

#2

Postad 15 mars 2008 - 06:44

PureDigital
  • PureDigital
  • Beroende

  • 1 125 inlägg
  • 1
ingen som har något att säga?

#3

Postad 15 mars 2008 - 13:20

The Man
  • The Man
  • Beroende

  • 1 049 inlägg
  • 0
Har föregångaren till RF82, RF35. Kommer nog funka aldeles utmärkt tillsammans med Velodyne subben. Kommer bli ett väldigt dynamsikt ljud som verkligen hänger med i musiken. Tycker det känns mer prisvärt att köra på RF82 än RF63 faktiskt. Om 63:orna är än mera dynamiska med sina istället 3 lite mindre element vet jag ej, det räcker och blir över med de dubbla åttorna i RF82 kan jag säga. Spela högt som tusan lär du kunna göra med båda, sen skiljer det ju lite utssendemässigt, Rf63 lite smalare variant så det är nog mycket upp till dig själv vad du vill satsa på, som sagt tycker jag inte att det är värt att lägga ut 6 tusen extra eller vad det är för ett par 63:or, men någon/några som äger just den modellen kan ju svara och ge ett omdöme :blink:

#4

Postad 16 mars 2008 - 09:06

PureDigital
  • PureDigital
  • Beroende

  • 1 125 inlägg
  • 0
tack för svar, ingen med rf63 som vill utrycka sig eller om det finns någon annan som har något att säg...?

#5

Postad 20 mars 2008 - 18:22

PureDigital
  • PureDigital
  • Beroende

  • 1 125 inlägg
  • 0
dåligt med respons här ja...

#6

Postad 20 mars 2008 - 18:36

DePalma
  • DePalma
  • Lärjunge

  • 449 inlägg
  • 0
Jag undrar bara om du bestämt dig för att köpa Klipsch eller om du även är intresserad av andra högtalare?
Har du lyssnat på Klipsch högtalarna?

Dom har ett väldigt säreget ljud pga horndiskanten. Jag var själv inne på att skaffa Klipsch men efter en provlyssning av både RF82 och RF63 så tyckte jag båda lät skit. Deras diskant var absolut inget för mig. Dock så låter ju RF63 helt klart bättre, men som sagt.. Horn är inget för mig..

Så innan du köper så ber jag dig lyssna på dom, antingen älskar man dom eller också hatar man dom.

I prisklassen upp till 17k som RF63 kostar finsn det oändligt med alternativ. Audiovector, Dali, B&W, Monitor Audio, Dynaudio, Canton, Vifa m.m. m.m.

Så det är bara att göra utflykter och provlyssna ALLT.

Lycka tilL!

#7

Postad 20 mars 2008 - 20:21

PureDigital
  • PureDigital
  • Beroende

  • 1 125 inlägg
  • 0
jag har beställt en onkyo 905 nu kommer om ett par veckor.

högtalare har jag inte bestämt mig för ännu, därför jag frågar!

Var i södra sverige finns det att lyssna på MYCKET ólika högtalare? Bor i blekinge.

#8

Postad 21 mars 2008 - 20:38

mr_Tony
  • mr_Tony
  • Användare

  • 220 inlägg
  • 0

jag har beställt en onkyo 905 nu kommer om ett par veckor.

högtalare har jag inte bestämt mig för ännu, därför jag frågar!

Var i södra sverige finns det att lyssna på MYCKET ólika högtalare? Bor i blekinge.


Har ägt ett par RF35 (föregångaren till RF82) och tycker dessa lät väldigt fint och detaljerat.
Hur kommer det sig att du bara nämner Klipsch RF82 och RF63 som alternativ? Har du lyssnat på Klipsch? Precis som DePalma säger så har de ett säreget ljud. :D

Jag vet inte vad det finns för möjligheter till att lyssna i Blekinge men provlyssna är ett MÅSTE, oavsett om det är Klipsch eller inte. :)
Skulle du sedan hitta en högtalare som passar din smak så kan du alltid kolla lite efter beggade exemplar, för där finns det pengar att spara. :D :D

Lycka till med högtalarna och hoppas vi får se bilder på vad det blev för nåt :(

Mvh Tony

#9

Postad 21 mars 2008 - 20:46

zamolxes
  • zamolxes
  • Lärjunge

  • 408 inlägg
  • 0

Var i södra sverige finns det att lyssna på MYCKET ólika högtalare? Bor i blekinge.


Eks radio i kristianstad
DN bilradio i Asarum
Hi fi klubben i kristianstad, Växjö

#10

Postad 21 mars 2008 - 23:27

PureDigital
  • PureDigital
  • Beroende

  • 1 125 inlägg
  • 0
tacksam för svar!
anledningen till att jag bara nämnde klipschen var att det finns så otroligt mycket o välja i prissegmentet att jag måste välja några att speciellisera mig på. Kommer självklart inte köpa något utan att lyssna på det!
Eks Radio, vad har de för grejer hemma?
DN har jag handlat lite av innan men gillar inte det riktigt, dålig service om inte grejerna redan ligger på hyllan, o sen ska vi inte tala om när nånting går sönder, då tar det tiiiiiiiiiiiid.
Men nu efter påsk ska jag åka runt o lyssna lite!

#11

Postad 21 mars 2008 - 23:43

zamolxes
  • zamolxes
  • Lärjunge

  • 408 inlägg
  • 0
emil i asarum har öppnat ny butik med hi fi enbart. fins 25 meter ifrån den gammla Reptil affären. Andra bollar!!!!!!
Eks har Heco blandannat, tallare som jag är suppppppeeeeeeeer nöjd med.
PS de i asarum är återförsäljare för bl.a klipsch....personligen tycker jag att heco har lite av klipsck värmen, samt klart bättere diskant, basen är stram kraftig och rap.

Redigerat av zamolxes, 21 mars 2008 - 23:44.


#12

Postad 22 mars 2008 - 00:00

Simz
  • Simz
  • Forumräv

  • 925 inlägg
  • 0
Jag lyssnade på Klipsch RF63 här om dagen samt Focal Chorus 826 V.
Måste säga att Focalen spöade Klipschen på det mesta.
Det ända Klipsch var bättre på var att flytta luft vid de ritigt låga frekvenserna.
Tycker att basen annars inte spelar specielt tajt.
En låt med hård bas så får man inte det där slaget i bröstet vilket Focalen levererade.
Även i diskanten tycker jag att Focalen spela ett mycket mer behagligt ljud.
Jag rekomenderar att lysnna på Focal.
/Simz

#13

Postad 26 mars 2008 - 21:56

Mercafreak
  • Mercafreak
  • Lärjunge

  • 296 inlägg
  • 0
Varför inte mediaMarkt i Lund , vi har ca 60 par högtlar inkopplade, bland annat samtliga nämna modeller...

RF63 låter ruggigt bra för pengarna. Mycket mer roliga att lyssna på än GLE409 tex.....

#14

Postad 27 mars 2008 - 00:39

The Man
  • The Man
  • Beroende

  • 1 049 inlägg
  • 0

Jag lyssnade på Klipsch RF63 här om dagen samt Focal Chorus 826 V.
Måste säga att Focalen spöade Klipschen på det mesta.
Det ända Klipsch var bättre på var att flytta luft vid de ritigt låga frekvenserna.
Tycker att basen annars inte spelar specielt tajt.
En låt med hård bas så får man inte det där slaget i bröstet vilket Focalen levererade.
Även i diskanten tycker jag att Focalen spela ett mycket mer behagligt ljud.
Jag rekomenderar att lysnna på Focal.
/Simz


Kan det vart så att de inte var inspelade? Hur var basen om den inte var speciellt tight, sluddrig? har jag mycket svårt att föreställa mig faktiskt..

#15

Postad 21 september 2011 - 21:20

Unregisteredb16c6908
  • Unregisteredb16c6908
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0
Jag har rf 82, spelar ihop med rörslutsteg o silverkablar. Lyngdorf cd1. Ett kompetent ljud i alla parametrar.Mkt nöjd, speciellt röster och bas, bättre än "live". Har lyssnat på rf 63 i två olika rum, olika set. I det ena spelade det dåligt, inget var bra. I det andra var ljudet detaljerat,rent,öppet med en tung bas. :)
Det kryllar av synpunkter på Klipsch, antar att dom är känliga för vad du i övrigt matar dom med, även rummet. Därav så olika uppfattningar. Med rätt matchning spelar dom fantastiskt bra.På papperet ska 63 spela lite djupare, anses vara lite mer Hi-fi. Har sedan 1: skrivelsen jämfört rf 82, rf 82ll och rf 63. Med en kraftigare förstärkare,bättre komponenter, spelar rf 63 renare,tyngre,större än sina lillebröder som är förhållandevis lika.

Redigerat av Unregisteredb16c6908, 29 april 2013 - 12:50.


#16

Postad 26 september 2011 - 10:26

mrgorgo
  • mrgorgo
  • Forumräv

  • 593 inlägg
  • 0
http://www.elgigante...h-hogtalarpaket

ingen reklam men fan va bra pris!!!!!

#17

Postad 28 september 2011 - 22:24

Pioneer Freak
  • Pioneer Freak
  • Användare

  • 173 inlägg
  • 0
Jag har ett par Klipsch RF-82 II som jag matar med HK990 och det ä en riktigt bra combo. För att krydda basen lite så inhandla jag även en Velodyne CHT-12Q och det gjorde ju inte saken sämre att även den fanns i cherry:)

#18

Postad 28 september 2011 - 22:37

falkn
  • falkn
  • Beroende

  • 1 032 inlägg
  • 0
Var o Blekinge bor du? Kan vara värt att kolla in reptil audio i Karlshamn, Asarum. De har bl.a. Elac och monitor audio osv.

#19

Postad 29 september 2011 - 04:08

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Kolla hur gammal tråden är innan ni svarar. ts har säkert sina högtalare vid det här laget :)

#20

Postad 29 september 2011 - 09:09

Pioneer Freak
  • Pioneer Freak
  • Användare

  • 173 inlägg
  • 0

Kolla hur gammal tråden är innan ni svarar. ts har säkert sina högtalare vid det här laget :)

Även om tråden är gammal. Så kanske det finns andra än trådskaparen som har nytta av att tråden hålls i liv :blink:



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.