Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Dreambox, é den vad den står för?

10 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 08 november 2005 - 15:07

scsvens
  • scsvens
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Det verkar vara en del kunnigt folk här så man kan ju hoppas få lite hjälp. Ska investera i en ny digitalbox och har hört/läst att "Dreambox" är ett mycket bra kap. Men nu till funderingarna rörande denna "drömbox",

- Vad krävs om man vill kunna se både Canal Digital och Viasat (prenumererar på båda) på en sådan?

- Läste också att det ska komma en ny med HD, klarar den att spela in ett och visa ett annat, program samtidigt?

#2

Postad 08 november 2005 - 16:56

humlan57
  • humlan57
  • Beroende

  • 1 434 inlägg
  • 0
svar på första frågan: Rätt programvara till dina kort, inget annat. Å det finns massar av det att ladda ner från Internet. Fråga två: Med dubbla tuners så går det, men med reservation då jag inte är helt säker på hur det fungerar. Redan idag kan man till viss del göra det med boxar som har endast en tuner åxå. Då kan man välja ett läge som möjligör inspelning av en kanal, medans man kollar på en annan från samma MUX. Enkelt förklarat, kanaler som ligger inom ett visst begränsat frekvensområde. Sen är det omöjligt, att svara enkelt på vad en Dreambox klarar, då det hela tiden kommar nya lösningar å funktioner till boxarna. Men det är ju det som gör den till ett så bra köp åxå....

mvh humlan.

#3

Postad 08 november 2005 - 17:50

Unregistered99322caa
  • Unregistered99322caa
  • Lärjunge

  • 470 inlägg
  • 0
Man bör ha en del grundläggande datorvana med Linux/Unix typ för att få ut det man vill av den.
T ex för att använda den med Viasat eller liknande är det inte i alla lägen bara att köpa en box, plugga in kortet och köra.

Den större modellen (7000/7020) har uttag för sk CAM-moduler (CAM = Conditional Access Module) som är en avkodar-enhet för ett visst digital-TV-nät. Det fungerar så att tillsammans med ett abbonemangskort fungerar det att se på TV om man har en sådan installerad. Det kostar en slant att köpa en sådan CAM. Det finns även emulatorer i mjukvara som kan ersätta en CAM men kräver mkt kunskap att konfigurera.
De mindre dreambxarna (500-serien) har inget CAM-uttag utan enbart en läsare för abonnemangskortet. Till dessa finns "alternativa programvaror" på nätet som kan emulera en CAM (utan att det anses olagligt). Dessa fungerar tillsammans med det abonnemangskort du redan har,
dvs det handlar inte om att knäcka kanaler, enbart att implementera CAM-modulen i programvara som sedan läser ditt Viasat-abonnemangskort som du betalar månadsvis till Viasat för att använda.

Viasat säljer sina abonnemang mot "godkända boxar". Det är sådana som de har kompetens och intresse av att supporta. Dvs min morsa skall kunna köpa och få igång en box med hjälp av deras support när det gäller de boxar de stödjer. Det vore helt orealistiskt med Dreambox förutom då om det såldes förkonfigurerade Dreamboxar färdiga för Viasat att köra igång, men det gör det inte. Att en box inte är godkänd innebär inte att du tillfogar Viasat någon skada om du använder en sådan, det är bara att de inte vill veta av några sådana supportärenden och säljer inte heller abbonemang om du inte kan uppvisa ett s.k Box-ID, en identitet som alla godkända boxar har.

I Dreambox kan man mata in Box-id för att konfigurera boxen mot en viss operatör. Men du behöver redan ha en godkänd box så att du har ett giltigt ID. Det brukar folk lösa genom att använda det ID de redan har på någon gammal uttjänt box eller att de skaffar en billg begagnad och använder dess ID. I samtliga fall gäller att använder du en Dreambox kan du inte kräva någon som helst support från operatören, du är helt på egen hand förutom den support du hittar bland andra DB-användare. Så, där ser du, inget för Moster Agda men för den tekniskt bevandrade entusiasten. Även de minsta (500-serien) har ju 100 Mbit/s Ethernet-uttag så du kan streama film till/från datorer på ditt hemmanätverk och spela in TV-program i det råa ursprungs-formatet direkt från sattellit (transport stream). Det innebär att decennier av kamp att få vettig inspelningskvalitet med ett trollslag är historia. Det du spelar upp är helt enkelt identiskt med utsändningen, ingen som helst kvalitetsförlust. Så även billiga boxar under 2000-lappen erbjuder en biljett in i den revolutionen. Så har man kunnat göra på Dreambox i flera år nu och de flesta andra konsumentprodukter i området har inte kommit på banan ännu. Dreambox har fördelen av att det redan finns en stor community och en nästan infinit mängd information att ta del av för den intresserade. Dvs stor risk att tid används som någon medmänniska tycker att du borde använda på annat sätt. Att vada igenom tusentals artiklar i tyska, engelska, svenska, norska och danska Dreambox-forum tar tid om du skall skaffa dig kunskapen. Dvs, återigen, den som bara vill köpa en box, plugga in den och köra bör välja något annat. Även en tekniskt bevandrad DB-ägare kommer att finna sig ha spenderat hundratals timmar med boxen innan den önskade konfigurationen uppnåtts. Men nöjet kan vara mkt stort av att ha fått det att fungera som man vill.

Den fulla potentialen hos dessa boxar uppnås först den dag när alla användare har 100 Mbits/s Internet-anslutning åt båda håll ut på Internet så de fritt kan streama video mellan varandra i hastigheter som medger att video kan spelas upp i realtid :) Ja det räcker redan om man har 20 Mbit/s åt båda hållen, men det är det fortfarande inte många som har. Det kommer att ta otroligt lång tid innan det uppnås. Myndigher och kommersiella intressen vill inte att allmänheten skall producera/broadcasta högkvalitativ video, de skall konsumera den. Därför kommer det att vara mkt lättare att få bra kapacitet för nerladdning.

Redigerat av Unregistered99322caa, 08 november 2005 - 18:08.


#4

Postad 08 november 2005 - 18:08

humlan57
  • humlan57
  • Beroende

  • 1 434 inlägg
  • 0
Nu tror jag ju inte "Moster Agda" sitter å surfar runt på den här typen av forum heller :) Men visst har Du rätt i, att en som inte är intresserad av teknik å dator, denne ska inte heller köpa en Dreambox. Fast rätt konfigurerad från början, så tror jag faktiskt t.o.m "moster Agdas" mamma skulle klara av å hantera den... D.v.s den går att göra väldigt användarvänlig, men samtidigt finns möjligheterna, att lägga till en massa funktioner som kräver en del av användaren.

mvh humlan.

#5

Postad 08 november 2005 - 18:27

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

  • 7 299 inlägg
  • 0
när de gäller operatörer som kör viaaccess och conax bla så är min image en bit på vägen.. bara flasha in den söka kanaler och starta om boxen så har man bild... obs bara att den som skaffar abb hos CD efter 1 januari kommer ha sina kort låsta till mottagaren och det funkar inte ens i dreambox för tillfället men dom som redan har abb klarar sig ett tag till iaf eftersom det är många som har mottagare som inte klarar av det... däremot måste man ju fortfarande kunna configa nätverk osv rätt om man vill kunna spela in.. och vill man dela kortet till annan mottagare får man fixa det från annat håll med.. det är inget jag supportar...

Redigerat av Leatherface, 08 november 2005 - 18:42.


#6

Postad 08 november 2005 - 23:52

Unregisteredbcf42efe
  • Unregisteredbcf42efe
  • Forumräv

  • 878 inlägg
  • 0
Kan tillägga att man faktiskt inte behöver kunna LINUX/UNIX för att hantera en Dreambox. Jag har inga somhelst kunskaper i LINUX/UNIX men har hittills lyckats hantera min Dreambox utan problem. De program man använder för att flasha om boxen mm är ju windows-program.

Nu finns det säker massor av Linux-program också för den som har kunskap och är intresserad. Men för "normalt" bruk av en Dreambox anser jag inte detta vara nödvändigt.

Måste dock erkänna att jag inte var så förtjust i min box till en början men nu när jag konfigurerat den riktigt för inspelning på mountad hårddisk i pc:n är jag faktiskt riktigt nöjd. Måste också ge en stor eloge till "Leatherface" vars image också gjort livet lite lättare och som numer får anses vara standard i en Dreambox 500. Fungerar otroligt bra!

Redigerat av Unregisteredbcf42efe, 08 november 2005 - 23:53.


#7

Postad 09 november 2005 - 09:00

gusax
  • gusax
  • Beroende

  • 1 425 inlägg
  • 0
Jag skaffade en dreambox 500s och visserligen fick jag hålla på med den i en vecka för att få den att funka med canaldigital (det slutade med att jag laddade ner färdiga script från nätet för guiderna jag hittade var värdelöst skrivna) men när den väl funkade så gick den hemma hos mina teknikinkompetenta föräldrar i en månad utan minsta problem förutom att bilden var kass då.

Då testade jag inte Leatherfaces image som ju verkar vara lite mer plug and play. Jag körde Gemini och den kan jag verkligen inte rekommendera. Ologiska menyer, ful textning som standard (gick att ändra långt, långt inne i nån meny) och epg fanns knappt. Det värsta var dock att det var så konstig bild så jag sålde faktiskt boxen pga det. Det var en 500s (nya modellen med stor fjärr), resten av boxarna vet jag inget om.
Precis innan jag sålde boxen så lade jag in Hydra och det verkade mycket bättre än Gemini.

Men trots att jag hade tattiga Gemini i boxen så kunde mina föräldrar använda den utan några problem förutom den kassa bilden då. Så jag tror säkert Moster Agda klarar garanterat av boxen om nån annan installerar den åt henne. Däremot hade jag inte rekommenderat nån 500s av nya modellen till henne om hon inte såg riktigt illa ;-)

#8

Postad 09 november 2005 - 11:06

humlan57
  • humlan57
  • Beroende

  • 1 434 inlägg
  • 0

Jag skaffade en dreambox 500s och visserligen fick jag hålla på med den i en vecka för att få den att funka med canaldigital (det slutade med att jag laddade ner färdiga script från nätet för guiderna jag hittade var värdelöst skrivna) men när den väl funkade så gick den hemma hos mina teknikinkompetenta föräldrar i en månad utan minsta problem förutom att bilden var kass då.

Då testade jag inte Leatherfaces image som ju verkar vara lite mer plug and play. Jag körde Gemini och den kan jag verkligen inte rekommendera. Ologiska menyer, ful textning som standard (gick att ändra långt, långt inne i nån meny) och epg fanns knappt. Det värsta var dock att det var så konstig bild så jag sålde faktiskt boxen pga det. Det var en 500s (nya modellen med stor fjärr), resten av boxarna vet jag inget om.
Precis innan jag sålde boxen så lade jag in Hydra och det verkade mycket bättre än Gemini.

Men trots att jag hade tattiga Gemini i boxen så kunde mina föräldrar använda den utan några problem förutom den kassa bilden då. Så jag tror säkert Moster Agda klarar garanterat av boxen om nån annan installerar den åt henne. Däremot hade jag inte rekommenderat nån 500s av nya modellen till henne om hon inte såg riktigt illa ;-)

<{POST_SNAPBACK}>



Nåt som slår mig bara... Gick Du verkligen in å ändrade till RGB i A/V settings? Som default är det oftast CVBS, å det ger riktigt taskig bild....

mvh humlan.

#9

Postad 09 november 2005 - 11:34

gusax
  • gusax
  • Beroende

  • 1 425 inlägg
  • 0

Jag skaffade en dreambox 500s och visserligen fick jag hålla på med den i en vecka för att få den att funka med canaldigital (det slutade med att jag laddade ner färdiga script från nätet för guiderna jag hittade var värdelöst skrivna) men när den väl funkade så gick den hemma hos mina teknikinkompetenta föräldrar i en månad utan minsta problem förutom att bilden var kass då.

Då testade jag inte Leatherfaces image som ju verkar vara lite mer plug and play. Jag körde Gemini och den kan jag verkligen inte rekommendera. Ologiska menyer, ful textning som standard (gick att ändra långt, långt inne i nån meny) och epg fanns knappt. Det värsta var dock att det var så konstig bild så jag sålde faktiskt boxen pga det. Det var en 500s (nya modellen med stor fjärr), resten av boxarna vet jag inget om.
Precis innan jag sålde boxen så lade jag in Hydra och det verkade mycket bättre än Gemini.

Men trots att jag hade tattiga Gemini i boxen så kunde mina föräldrar använda den utan några problem förutom den kassa bilden då. Så jag tror säkert Moster Agda klarar garanterat av boxen om nån annan installerar den åt henne. Däremot hade jag inte rekommenderat nån 500s av nya modellen till henne om hon inte såg riktigt illa ;-)

<{POST_SNAPBACK}>


Nåt som slår mig bara... Gick Du verkligen in å ändrade till RGB i A/V settings? Som default är det oftast CVBS, å det ger riktigt taskig bild....

mvh humlan.

<{POST_SNAPBACK}>


Jodå, jag slog på rgb. Det spelade ingen roll. Det var inte suddig bild med rgb alltså, bilden var för ljusstark och blev grynig om man körde den genom en billig scartförgrenare som för övrigt funkar till allt annat :-(
Jag var tvungen att ha den där scartförgrenaren själv eftersom jag bara hade en scart med rgb på min tv.
På mina föräldrars tv såg nyhetsuppläsarna ut som att de hade en 1000W-lampa riktade i ansiktet och det var helt omöjligt att justera bort i tvn. Deras gamla hyrbox från canal digital ger kanonbild med fina färger så det var inte tvn som det blev fel på helt plötsligt. Bilden blev heller inte grynig på deras dumburk.

Eventuellt fick jag måndagsexemplar men jag provade med båda dreamboxarna (hade två 500s) på båda tvapparaterna och det var exakt samma fel så jag sålde dem till en som inte var lika kräsen.

Märk väl att jag bara provat dessa två dm500s (nya modellen) och jag tror verkligen att det är ett problem begränsat till 500s (nya modellen) eller bara just mina två. Annars hade garanterat fler klagat på samma sak. Men jag tänkte bara höja ett varningens finger för vad jag upplevt med nya 500s även om trådskaparen förmodligen insett att en modell 70xx nog passar honom bättre.

#10

Postad 29 januari 2008 - 21:00

Freddann
  • Freddann
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0
Nån som har en hårddisk till dreambox till salu? Är den enkel att installera, behöver man ändra nånting i mjukvaran?

#11

Postad 29 januari 2008 - 21:17

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

  • 7 299 inlägg
  • 0
hårddisk kan du köpa i valfri datorbutik... den är inte svårare att installera än vad det är i en dator...
självklart måste du ha nån av modellerna som man kan stoppa in hdd i med (dm600, dm70xx)

Redigerat av Leatherface, 29 januari 2008 - 21:19.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.