Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Kopplingsschema styrbox->Grandview-duk

11 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 27 juni 2022 - 12:50

Matsen
  • Matsen
  • Mästare

  • 2 792 inlägg
  • 0

Tjing...

Jag hade min duk (Grandview Large Flat 100" Tabtension, köpt 2010) väggmonterad på hyllkonsoler i trä, vilket inte var så smart då ena konsolen gick sönder och duken ramlade ner. Detta resulterade i att kontakten på sladden som går till projektorn från kontrollboxen slets sönder.

Kontakten är en fyrpolig kontakt med en guidning så att man inte kan sätta kontakten fel. Då kontakten slets sönder så lossnade denna guidning på kabeln - så jag vet inte vilken pol som ska gå vart.

 

Har varit i kontakt med återförsäljare i hopp om att hitta en ersättningskabel men det finns inga reservdelar alls att få tag på.

 

Tänkte att det kanske fanns någon här som vet vilken kabel i sladden som ska gå vart i kontakten på duken, i så fall kan jag nog få ihop en lösning som säger mig om elektroniken fungerar fortfarande.

 

Bifogar bilder på kopplingsschema i styrboxen, kontaktdonet på duken samt den trasiga kontakten på kabeln.

Bifogad fil(er)


Redigerat av Matsen, 27 juni 2022 - 12:56.


#2

Postad 30 juni 2022 - 22:49

hmarkstrom
  • hmarkstrom
  • Guru

  • 5 082 inlägg
  • 0

Vet man inte hur en kabel är kopplad brukar man använda ett batteri och en multimeter för att lista ut det.



#3

Postad 30 juni 2022 - 23:11

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 202 inlägg
  • 0

Vet man inte hur en kabel är kopplad brukar man använda ett batteri och en multimeter för att lista ut det.


Varför inte bara en multimeter (eller ohmmeter för den delen). Vad tillför batteriet?

#4

Postad 01 juli 2022 - 08:36

hmarkstrom
  • hmarkstrom
  • Guru

  • 5 082 inlägg
  • 0

Att om något är fel i kabeln händer inte något allvarligt med batterispänning medan 220 V kan få allvarligare konsekvenser.



#5

Postad 01 juli 2022 - 08:56

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 202 inlägg
  • 0

Att om något är fel i kabeln händer inte något allvarligt med batterispänning medan 220 V kan få allvarligare konsekvenser.


Men du behöver ingen (ytterligare) spänningskälla för att mäta upp en kabel om du använder en ohmmeter (multimeter). Om du enbart har en voltmeter håller jag med dig.

#6

Postad 01 juli 2022 - 16:01

samsara
  • samsara
  • Forumräv

  • 540 inlägg
  • 0

http://www.grandview...7fba63d4297.pdf



#7

Postad 04 juli 2022 - 17:27

Matsen
  • Matsen
  • Mästare

  • 2 792 inlägg
  • 0

Vet man inte hur en kabel är kopplad brukar man använda ett batteri och en multimeter för att lista ut det.

Fast kabelns trådar har jag koll på, det är ju bara mäta med en multimeter - det är vilken färg av kabelns 4 "trådar" som ska gå till vilken pol på dukenns kontakt som är problemet.

 

Tack, men det hjälpte föga då det inte är samma duk som jag har, den du länkar till är modernare med både 12V trigger och RS232-interface.



#8

Postad 05 juli 2022 - 08:00

HenkeEdge
  • HenkeEdge
  • Veteran

  • 1 803 inlägg
  • 0

Fast kabelns trådar har jag koll på, det är ju bara mäta med en multimeter - det är vilken färg av kabelns 4 "trådar" som ska gå till vilken pol på dukenns kontakt som är problemet.

 

Tack, men det hjälpte föga då det inte är samma duk som jag har, den du länkar till är modernare med både 12V trigger och RS232-interface.

 

 

Har du provat att öppna dukkasetten och kikat om du kan se kabelfärgerna till den kontakten?

Bör ju vara samma kabelfärger där som i kabeln/kontakten som gått sönder.



#9

Postad 05 juli 2022 - 10:53

Gonk
  • Gonk
  • Användare

  • 249 inlägg
  • 0

Om du har koll på "kabelns trådar" så kan du börja med att beskriva vad de 4 polerna är för något i kontrollboxen och vad de förväntas styra i duken. Om man vet det så kan man säkert räkna ut vad man ska mäta i duken för att lista ut vad som ska gå var. Dessutom finns det bara 4 möjliga kombinationer (=rotationer). Tex är säkert en pol kopplad till jorden och följaktligen bör vara kortsluten till chassit. En annan går rimligen till en ändlägesbrytare. En tredje kanske till en IR-mottagare eller en lysdiod osv...



#10

Postad 05 juli 2022 - 23:27

Matsen
  • Matsen
  • Mästare

  • 2 792 inlägg
  • 0

Om du har koll på "kabelns trådar" så kan du börja med att beskriva vad de 4 polerna är för något i kontrollboxen och vad de förväntas styra i duken. Om man vet det så kan man säkert räkna ut vad man ska mäta i duken för att lista ut vad som ska gå var. Dessutom finns det bara 4 möjliga kombinationer (=rotationer). Tex är säkert en pol kopplad till jorden och följaktligen bör vara kortsluten till chassit. En annan går rimligen till en ändlägesbrytare. En tredje kanske till en IR-mottagare eller en lysdiod osv...


Sant, då grandview var så snälla att ha ett kopplingsschema I kontrollboxens lock (se bifogad bild i första inlägget) vet jag ju vad de olika polerna i kabeln är till för. Och jord bör ju vara kopplad till chassit som du sa och då vet jag ju hur jabeln ska anslutas... Får bli att mäta imorgon.

#11

Postad 09 juli 2022 - 15:47

Matsen
  • Matsen
  • Mästare

  • 2 792 inlägg
  • 0
Voila, det funkar - tack Gonk om tipset om jorden.

Fullösning a la biltemakopplingar, men nu vet jag att all elektronik fungerar fortfarande.

Bifogad fil(er)



#12

Postad 10 juli 2022 - 08:44

Gonk
  • Gonk
  • Användare

  • 249 inlägg
  • 1
Kul att man kunde bidra med något vettigt och att du klurade ut det.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.