Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Panasonic VT30 vs. Samsung D8005

132 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 03 november 2011 - 08:52

Unregistered2956b483
  • Unregistered2956b483
  • Forumräv

  • 967 inlägg
  • 0

Till skillnad från de mer kompromisslösa bildfanatikerna så uppskattar jag den jämförelse du gör, som jag tror är en som många fler än du och jag funderar på. Tycker var och en ska få avgöra själv vad som är och inte är intressanta jämförelser, utan att nån annan ska avfärda dem som ointressanta eller meningslösa. Däremot respekterar jag till fullo att det finns många som faktiskt tycker just det.

Visst kan man tycka att inställningar och liknande borde vara så lika som möjligt, samtidigt gissar jag att en jämförelse utan detta är väldigt representativt för hur det ser ut i 9 av 10 vardagsrum. Jag är inte själv främmande att ibland dra på lite extra på nån inställning för att få en lite häftigare bild....även om jag vet att det är "fel". Trots allt är det ju jag som betalat för TVn, innehållet, strömmen med mera och då borde jag få bestämma själv :)


Amen! Bra skrivet.

#52

Postad 03 november 2011 - 13:54

Papskim
  • Papskim
  • Wannabe

  • 26 inlägg
  • 0

Jämförelsen blir tyvärr ointressant då du inte justerade så båda tevena ser likadana ut. Bruset är inget fel utan kan komma från antingen filmen eller teven. Kommer det från plasman är det säkert ditheringbrus. Det är normalt. Jag undrar dock om du ser det från där du sitter? På en högupplöst teve ska man inte kunna se de enskilda bruselementen. Om bruset fryser när du pausar bilder då är det alla gånger filmkorn eller videobrus.

Annars var det en bra recension. Glöm inte att slå av alla bildförbättringar innan du justerar bilden så får tevena visa sig från sin "ärliga" sida. :)


I detta fall verkar bruset komma från teven då det inte fryser om man pausar filmen. Och i mörka partier kan jag se det från soffan, som är ca. 2,5 - 3 meter bort. Att slå av alla bildförbättringar ser jag inte direkt någon mening med. Jag ställer in den bild jag tycker är optimal för mig, med eller utan bildförbättringar, och jämför sedan vilken jag tycker bäst om. Jag måste ju utgå från den bild jag kommer vilja ha på teven, inte en bild som jag aldrig kommer använda :)

Fortsatt intressant ...

Tror inte du har skrivit vilken skärpeinställning du har. Det upplevda "bruset" på plasman i mörkare partier kan vara påverkat av skärpeinställningen, prova att dra ned skärpan (till noll) och se om det gör skillnad.

Jag har skärpan på max för tillfället. Jag vet att detta inte är optimalt men samtidigt vill jag ha en så skarp bild som möjligt, för att ens vara i närheten av Samsungens skärpa. Jag gillar inte tanken på att man ska behöva dra ner på skärpan för att bli av med bruset, lika lite som jag gillar tanken på att man ska behöva sänka backlight på Samsungen för att se mindre av cloudingen. Helt sjukt att man ska behöva kompromissa för att få en bra bild. Kan inte bilden bara vara bäst direkt? ;)

Bruset kan vara tre saker; ditheringbrus, filmkorn eller videobrus.


Vad innebär dessa tre då? Eftersom bruset inte fryser när jag pausar bilden, utan fortsätter vara "levande" måste det ju vara dithering? Jag kan leva med bruset om det nu är vanligt förekommande på plasmor. Hellre det än clouding som jag hatar! :) Men det jag behöver veta är om det är något fel på just MITT exemplar av teven, och om den då ska bytas in. Eller är det ett vedertaget faktum att "myrornas krig" finns mer eller mindre på alla plasmor, som clouding på Led-apparater med backlight?

Jag märkte att gammainställningarna direkt påverkade bruset. Höjer man gamman, som jag gjorde till 2,6, så är bruset mer påtagligt. Och sänker man den blir det absolut bättre. Kan jag vara rätt på det här?

Och om det är dithering, är det något som blir bättre med tiden? Vissa här säger ju att plasmor måste köras in lite först.

Sen måste jag erkänna en sak som säkert kommer innebära att vissa av er idiotförklarar mig... Jag har hört att THX-läget ska vara något exceptionellt bra. Läst i en massa recensioner att detta läge är så nära man kan komma det filmerna är menade att ses i. MEN...är det bara jag som tycker att THX-läget är alldeles för blekt? Smaken är ju som baken men själv föredrar jag en bild med mer tryck i. Lite mer kontrast, lite mer färg och absolut ingen "slöja" över bilden som gör att den nästan ser lite drömsk ut :)

Men vad vet jag, amatör som jag är.

Till helgen ska jag hårdtesta de olika apparaterna. Då kommer jag med fler intryck :)

Kul att ni försöker hjälpa till och att diskussionerna håller en så pass hög nivå som de gör. Rätt ställa att bli medlem på märker jag :)

#53

Postad 03 november 2011 - 14:24

zasso
  • zasso
  • Amatör

  • 68 inlägg
  • 0
Skärpeinställningen är en i allra högsta grad bildförvrängande funktion som bör användas mycket försiktigt på HD-material om man är ute efter en naturligt bild. Bland annat ger den upphov till konturer och skuggor som inte existerar i grundmaterialet. Ger också riktigt tydliga effekter på det brus som oftast finns i källmaterialet i mörka partier.

Används iofs. flitigt i elektronikladorna tillsammans med överdriven kontrast för att bilden ska se inbjudande och skarp ut på långt håll. Ser kanon ut på avstånd, men skit när man granskar bilden på närmare håll.

På blaskigt SD-material kan dock en hög skärpeinställning ge en tydligare bild samt om man sitter på riktigt långt ifrån TVn. Kan mycket väl vara så att det brus du upplever finns i källmaterialet och blir förstärkt genom en hög skärpeinställning. Testa att dra ned skärpan, på HD-material kommer du att få en mer naturlig och följsam bild betydligt närmare originalet än du har idag!

#54

Postad 03 november 2011 - 14:42

ganksta1
  • ganksta1
  • Forumräv

  • 551 inlägg
  • 0
Du behöver inte vara orolig över att det är något fel på just ditt ex Papskim, det är som det ska vara. THX läget uppskattar många då det ofta ger färger som är naturliga speciellt kan man se detta med hud toner i ansikten osv då det annars blir lite mer mot det röda hållet. Generellt sett får man också bättre svärta och detaljåtergivning i mörka partier när man drar ner inställningarna lite som THX läget gör. Det gäller inte bara VT30 utan så blir det nästan på alla tv apparater.

THX läget bör du inte använda till allt och det är därför man kan sätta olika inställningar på olika ingångar på tvn.
HDMI1 - bluray kan ju vara THX för att det ska se verkligt ut.
HDMI2 - PS3 kan man köra på en dynamisk inställning eller liknande då det inte är "naturligt" från början

Sen får man ju justera det efter behov kollar man på Toy story 3 så vinner man inte så mycket på att köra THX läget och det kan upplevas som lite tråkigt.

Hela tanken med THX standarden är att du ska se samma färger som Regissören såg när han gjorde filmen.

#55

Postad 03 november 2011 - 14:43

master_of_rock
  • master_of_rock
  • Beroende

  • 1 276 inlägg
  • 0
Jag köper din argument om att du vill ställa in som du vill och jämföra utifrån det. Men när det gäller "bildförbättringar" brukar de både förbättra och försämra samtidigt. Man får biverkningar helt enkelt. Du kan i alla fall bara testa att stänga av ALLT och ställa in som du vill utan dessa. Du bör få bättre jämförelse. Men gör som du vill. Det är du som skall äga TVn. Dock känns det lite envist att inte testa när man ändå har båda bredvid varandra och hemma.

#56

Postad 03 november 2011 - 15:13

Unregistered2956b483
  • Unregistered2956b483
  • Forumräv

  • 967 inlägg
  • 0

Dock känns det lite envist att inte testa när man ändå har båda bredvid varandra och hemma.


Det kan man ju hålla med om. Tar inte så lång tid att testa liksom. Om inte annat för att få slut på kören här! ;)

I övrigt håller jag med Papskim - ta den tv du vill ha, titta på den på det sätt du önskar. Vad regissörer och andra anser vara "naturligt" blir ju jättemärkligt att ta hänsyn till i slutändan även om det är lite roligt att undersöka. Att ditheringeffekter är "som det skall" är ju verkligen inte ett argument för Panasonicen, tvärtom. Det är som att säga att clouding är helt naturligt för LED-LCD och inget att bry sig om!
(Hoppas verkligen att jag inte trampar på några tår här, det jag egentligen vill är att Papskim skall fortsätta utreda och skriva för han har ungefär samma funderingar som jag själv just nu!)

#57

Postad 03 november 2011 - 15:35

Papskim
  • Papskim
  • Wannabe

  • 26 inlägg
  • 0

Jag köper din argument om att du vill ställa in som du vill och jämföra utifrån det. Men när det gäller "bildförbättringar" brukar de både förbättra och försämra samtidigt. Man får biverkningar helt enkelt. Du kan i alla fall bara testa att stänga av ALLT och ställa in som du vill utan dessa. Du bör få bättre jämförelse. Men gör som du vill. Det är du som skall äga TVn. Dock känns det lite envist att inte testa när man ändå har båda bredvid varandra och hemma.


Absolut. Håller helt och hållet med, klart att jag ska testa så mycket som möjligt när jag har tillfälle till det. Och envis behöver man ju inte vara i onödan :) Tack för tipset.

#58

Postad 06 november 2011 - 10:51

Papskim
  • Papskim
  • Wannabe

  • 26 inlägg
  • 0
Jaha, då är det kanske dags för en liten uppdatering i denna tråd. Efter att noga ha testat och funderat väldigt mycket har jag eventuellt kommit fram till en slutsats. Det lutar starkt mot att Panasonic VT30 stannar i min lägenhet och Samsungen lämnas tillbaka.

Som jag skrev i ett tidigare inlägg så har båda apparater sina för- och nackdelar:

¤ Bilden:

Bättre bild på Panasonic VT30! Ja, det är faktiskt bättre bild på denna TV, enligt mig. Men, och detta är ett stort MEN, det kommer nog inte alla hålla med om. Panasonic har en mjukare bild än Samsungen. Den kommer inte upp till Samsungens skärpa men samtidigt så är den mycket behagligare och mjukare att titta på. Det finns ett lugn över bilden som på något sätt är skönare att titta på i längden. Men om man är ute efter så mycket skärpa och detaljer som möjligt ska man nog välja en D8005 istället. Förutom när det gäller detaljer i svarta scener, där vinner Panasonic. Svärtan är också bättre i VT30:n än i Samsungen. Och vad gäller spelande ska man ABSOLUT välja en VT30. Jag testade Uncharted 3 igår och bilden fick mitt hjärta att smälta litegrann. Inte alls samma sak på Samsungen. Inte på långa vägar. Färgerna är mjukare och hela bilden är lite mer levande på VT30:n. Men som sagt, allt som uppfattas med ögonen är ju subjektivt. Någon annan kanske gillar den hårda, skarpa bilden i Samsungen mer. Detta är ju trots allt bara EN persons funderingar. Men jag har spelat TV-spel sen det första Nintendot släpptes, har ägt ALLA konsoler sen dess och spelat på en massa olika TV-apparater och INGEN har gett mig samma wow-känsla som Panasonic VT30. Nuff said :)

¤ Clouding & Bleeding vs. Buzzing och Dithering!

Båda apparater har givetvis sina svaga sidor. Samsungen lider av en del clouding och bleeding i sin skärm. Bleeding är det som stör mig mest. Hela vänstra sidan och nederkanten har en ljusare linje som syns påtagligt mycket i svarta partier. Det verkar vara ljusdioderna som lyser igenom iom att skärmen är så tunn (om jag har fattat det rätt). Detta stör mig nåt fruktansvärt mycket. Många filmer har en hel del svarta partier och det förstör bilden att man helt plötsligt ser ljusare linjer längs med hela nedre och vänstra kanten. Panasonic däremot verkar lida lite av Buzzing. När extremt ljusa partier dyker upp i filmer kan man höra en svagt ljud från fläktarna. Detta överröstas dock av dels mitt Playstation och även min HP laptop men trots det finns ljuden där. När bilden inte är extremt ljus kan man enbart höra Buzzing om man går nära TV:n. Sen beror det givetvis på hur högt man har ljudet på. Tittar man på en film och har ljudet lite högre än normalt så kan man inte höra Buzzing ens i de vitaste partier.Så för min del lever jag hellre med lite Buzzing (som dessutom kan försvinna efter att TV:n körts in ett tag om man ska tro olika användares utlåtanden på nätet) än clouding (som kan bli värre med åren) och framförallt Bleeding som är fruktansvärt. Som jag skrev redan från början, för mig är bilden det absolut viktigaste, allt annat är sekundärt. Vad gäller Dithering (myrornas krig) så kan detta regleras med bildinställningarna. Jag sänkte ljusstyrkan (inte kontrasten, som jag har väldigt högt) och satte gamman på 2,2 (vilket man bör enligt experterna) istället för 2,6. Nu ser jag det knappt. Och om man gillar THX-läget så ser man det inte alls!

¤ Bildens följsamhet:

På de inställningar jag har så är bilden absolut mer följsam på Panasonics TV. När man jämför snabba scener där kameran panorerar över ett område eller någon blir jagad så har bilden I samsungen en förmåga att gröta ihop sig. Den verkar helt enkelt inte hänga med lika bra. Och då har jag ändå alla hjälpmedel påslagna, som motion scan plus osv. Så med alla hjälpmedel på är Panasonicen bättre. Jag har inte en endaste gång upplevt att bilden inte hinner med eller grötar ihop som på samsungen. Jag ska dock testa hur bilden är med alla hjälpmedel avslagna ikväll. Skriver mer om det sen.

Slutsats för tillfället:

Som jag sa lutar det mot att jag behåller Panasonicen. Bilden passar mig bättre och ÄR bättre när det kommer till spel, en snabbare bilduppdatering och svagheter som jag bättre kan stå ut med än Samsungen gör att jag antagligen kommer välja denna TV. Jag vet att vissa kommer protestera, så är det på alla forum, men ha i åtanke att jag hela tiden är medveten om att detta enbart är mina synpunkter. Det behöver inte alls betyda att alla kommer att uppfatta det så. Men svagheterna är ett faktum, det är inget subjektivt. De finns där i båda apparater och man får ju själv avgöra vilka man kan leva med. Allt annat är bara en amatörs upplevelser av två bra TV-apparater :)

Jag skriver mer ikväll men om ni undrar över något så passa på att fråga när jag har båda apparater hemma. Jag ska göra mitt bästa för att svara.

Jag har själv en fråga till er angående Buzzing. Är detta vanligt bland plasmor? Och ska man kunna höra det från soffan i ljusa partier i bilden om allt ljud är av? Jag är bara orolig över att ha fått en defekt TV och vill isf kunna byta den innan öppet köp tiden har gått ut. När vissa skriver att de enbart hör Buzzing om de går fram till TV:n blir jag lite orolig, jag hör det ju från soffan om det är tyst i rummet och bilden är ljus. Och är detta något som blir bättre med tiden?

Ha det gött sålänge!

#59

Postad 06 november 2011 - 11:16

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 862 inlägg
  • 0
buzzing ska vara naturligt. De VT 30 jag sett i butik tre stycken har alla buzzat mer eller mindre identiskt med örat mot baksidan där det genereras.

Angående konsollirande mjuk bild är ett måste för konsolgrafik med på tok för lite antialiasing och lågupplösta texturer. Har en 6 år gammal HD Ready 32" LCD som spöat skiten med alla full HD LCD TVs jag sett körande konsolspel i butik förutom mina dator monitorer då. Skarp bild för konsolspel är absolut ingenting jag eftersträvar men jag har önskat det för bluray och bättre dvd material dock där min TV inte riktigt hänger med i detaljåtergivningen alla gånger :)

#60

Postad 06 november 2011 - 11:48

master_of_rock
  • master_of_rock
  • Beroende

  • 1 276 inlägg
  • 0
Papskim, ditt senaste inlägg pekar på att du har utvecklats själv under den här tiden. Du kan snart börja recensera professionellt :D

#61

Postad 06 november 2011 - 12:09

Papskim
  • Papskim
  • Wannabe

  • 26 inlägg
  • 0

Papskim, ditt senaste inlägg pekar på att du har utvecklats själv under den här tiden. Du kan snart börja recensera professionellt :D


Hahaha, man lär sig under resans gång :)

#62

Postad 06 november 2011 - 12:28

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0
"Den verkar helt enkelt inte hänga med lika bra. Och då har jag ändå alla hjälpmedel påslagna, som motion scan plus osv."

Då kommer du snart lära dig att det är just "hjälpmedlena" som skapar den dåliga följsamheten. Kör genom VGA så kommer det gå upp ett ljus för dig. :)

Redigerat av Unregistered1fef72f3, 06 november 2011 - 12:29.


#63

Postad 06 november 2011 - 12:30

Fresan86
  • Fresan86
  • Forumräv

  • 556 inlägg
  • 0
Cred till dig. Bra recension.

Som någon annan sa så har du lärt dig mycket.

I början när du skrev så kändes det som att du så gärna ville gilla vt30 eftersom det på pappret är den bättre tv:n.
Men nu har du ju jämfört ordentligt. Grymt jobbat.

Ska själv köpa mig vt30 om 1 månad. Funderar på 50 eller 55 tum.

Hur skiljer sig dom båda mellan sd bild?

#64

Postad 06 november 2011 - 13:45

Mikael_80
  • Mikael_80
  • Forumräv

  • 905 inlägg
  • 0
Bra recension Papskim, jag var själv lite velande, tyckte inte VT30 levde upp till förväntningar när jag först såg den i butik, men jag slog till ändå på 55 tummaren och är mer än nöjd! s*tan vilken bra tv! Grym svärta och härligt tryck i bilden med naturliga färger. Det enda jag stör mig på är buzzingen som är värre än på min gamla Pioneer, dock inget jätteallvarligt...

#65

Postad 06 november 2011 - 18:27

yamagucci
  • yamagucci
  • Amatör

  • 80 inlägg
  • 0

Papskim, ditt senaste inlägg pekar på att du har utvecklats själv under den här tiden. Du kan snart börja recensera professionellt :D



hehe kan bara hålla me :P

det är trots allt såna tester som är verkligt intressanta från en *riktig* människa och ej en solovårare :)
Samt utförd i hemmamiljö - där produkten är avsedd att användas!


Vi borde starta en egen tidning / website: Hemma hos Papskim hehe

Redigerat av yamagucci, 06 november 2011 - 18:31.


#66

Postad 06 november 2011 - 20:14

Papskim
  • Papskim
  • Wannabe

  • 26 inlägg
  • 0

buzzing ska vara naturligt. De VT 30 jag sett i butik tre stycken har alla buzzat mer eller mindre identiskt med örat mot baksidan där det genereras.


Jag har också läst att Buzzing ska vara naturligt men min undran är hur mycket? Är det naturligt att kunna höra det från soffan 2,5-3 meter ifrån TV:n när allt ljud är av? Jag vill ju inte sitta med ett dåligt ex när man har öppet köp :) Men å andra sidan, kanske byter den mot en sämre... Och för att vara ärlig så stör det inte så mycket men ni vet hur det är, ju mer man tänker på en sak desto mer stör man sig på det!

Ska själv köpa mig vt30 om 1 månad. Funderar på 50 eller 55 tum.

Hur skiljer sig dom båda mellan sd bild?


Jag kan nästan tycka att Samsungen är lite bättre på SD bilden, tack vare att den enligt mig kan förbättra/förvränga bilden mer. På Samsungen finns enligt mig fler bildförbättringsmöjligheter och det är ju toppen när signalen inte är optimal (som från min comhem box och inga HD-kanaler). VT30:n visar fler av bildens brister. Tyvärr kan jag inte ge en bättre beskrivning då jag mest koncentrerat mig på HD-material.

Bra recension Papskim, jag var själv lite velande, tyckte inte VT30 levde upp till förväntningar när jag först såg den i butik, men jag slog till ändå på 55 tummaren och är mer än nöjd! s*tan vilken bra tv! Grym svärta och härligt tryck i bilden med naturliga färger. Det enda jag stör mig på är buzzingen som är värre än på min gamla Pioneer, dock inget jätteallvarligt...


Du verkar ju ha direkt erfarenhet av detta. Skulle du kunna beskriva din buzzing? Hör du den från soffan om allt ljud är av? Är den högre när bilden är ljus? Så är det i mitt fall. I mellanmörka, mörka och svarta partier i filmer kan man inte höra buzzing alls, förutom om man går fram till TV:n. Men när bilden blir ljus hör man det från soffan om man stänger av ljudet. Vad beror detta på? Och rätta mig om jag har fel men buzzing låter inte som en vanlig fläkt som blåser, det låter nästan som att det är något fel på fläkten.

Snälla hjälp mig med detta problem innan min Öppet köp tid går ut (12/11) då jag måste veta om buzzing är normalt eller bara jag som fått ett måndags-ex. Hör man buzzing på alla Panasonic plasmor? Enligt vad jag har förstått hade panasonic större problem med detta förr.

Förresten, kollade precis på Watchmen, Thor och Lejonkungen på VT30:n. Säger bara en sak: Supernöjd med bilden! Satte in Thor i Samsungen för att jämföra, inte ens i närheten av lika bra bild. I mörka partier, som i början av filmen, är faktiskt Panasonic ganska så mycket bättre. Detaljerna är mer framträdande och svärtan är superb. Återigen, detta är ju med mina inställningar av båda apparater (som ju kan vara helt åt ****).

Tacksam för så många svar som möjligt angående buzzing-frågan :)

#67

Postad 06 november 2011 - 22:47

Mikael_80
  • Mikael_80
  • Forumräv

  • 905 inlägg
  • 0

Du verkar ju ha direkt erfarenhet av detta. Skulle du kunna beskriva din buzzing? Hör du den från soffan om allt ljud är av? Är den högre när bilden är ljus? Så är det i mitt fall. I mellanmörka, mörka och svarta partier i filmer kan man inte höra buzzing alls, förutom om man går fram till TV:n. Men när bilden blir ljus hör man det från soffan om man stänger av ljudet. Vad beror detta på? Och rätta mig om jag har fel men buzzing låter inte som en vanlig fläkt som blåser, det låter nästan som att det är något fel på fläkten.

Snälla hjälp mig med detta problem innan min Öppet köp tid går ut (12/11) då jag måste veta om buzzing är normalt eller bara jag som fått ett måndags-ex. Hör man buzzing på alla Panasonic plasmor? Enligt vad jag har förstått hade panasonic större problem med detta förr.


Ja, jag upplever väl buzzingen som du också gör, den bli värre i partier då bilden blir ljusare. Buzzingen kan beskrivas som insekter som låter på natten =) Tror inte det är något fel på ditt exemplar utan detta är något man får leva med av man vill ha en plasma och större storlek. Jag har märkt det att när jag struntar i att lyssna efter buzzingen så glömmer jag bort den, och kollar man på en film med någorlunda hög volym så hörs den ju inte alls.. så ett jätteproblem tycker jag inte att det är. Min tjej för övrigt hör den inte överhuvudtaget, hon brukar undra vad jag lyssnar efter ibland =)

Redigerat av Mikael_80, 06 november 2011 - 22:48.


#68

Postad 07 november 2011 - 03:18

ganksta1
  • ganksta1
  • Forumräv

  • 551 inlägg
  • 0

Jag kan nästan tycka att Samsungen är lite bättre på SD bilden, tack vare att den enligt mig kan förbättra/förvränga bilden mer. På Samsungen finns enligt mig fler bildförbättringsmöjligheter och det är ju toppen när signalen inte är optimal (som från min comhem box och inga HD-kanaler). VT30:n visar fler av bildens brister. Tyvärr kan jag inte ge en bättre beskrivning då jag mest koncentrerat mig på HD-material.


Använd den inbyggda boxen tillsammans med en CI+ modul. alla Comhems paket innehåller minst 2 HD kanaler numera även small. Kör du en äldre box med scart så kommer du vinna mycket på vanliga SD kanaler också.

#69

Postad 07 november 2011 - 07:20

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0
Försvinner surret om du sätter ett stort tyg bakom plasman?

#70

Postad 07 november 2011 - 07:55

Unregistered8c00bd99
  • Unregistered8c00bd99
  • Veteran

  • 2 296 inlägg
  • 0

Jag har också läst att Buzzing ska vara naturligt men min undran är hur mycket?

Tacksam för så många svar som möjligt angående buzzing-frågan :)


Naturligt?

Ni menar alltså att om man köper en TV för 15000 så ingår det ett irriterande ljud som man skall behöva leva med?

NEJ - det är inte naturligt.

Min 3 LG plasmor som jag har haft hemma de senaste 2 månaderna har inte buzzat alls ok, om man står med örat 10 cm ifrån så visst.

Den Samsungplasman jag hade hemma buzzade så man fick panik å ångest när man satt i sweetspot.

Slutsats, vissa lyckas göra en superbra bild (panasonic) men skickar ibland, till vissa TVs, med ett irriterande ljud.

Andra gör helt ok (LG) TVs å ser till så att de inte stör TV-tittandet med irriterande ljud.

#71

Postad 07 november 2011 - 09:18

zasso
  • zasso
  • Amatör

  • 68 inlägg
  • 0
Buzz, buzz ... alla plasmor "buzzar" speciellt när vid stor energiutveckling (läs ljus bild). En del hörs knappt och en del låter mer än vad som är acceptabelt. Att man kan höra buzzandet i ett förövrigt knäpptyst rum får man på köpet och innebär inte att det är fel på TVn. Om det däremot stör vid normalt tittande är det inte acceptabelt, tycks definitivt som din VT30 ligger inom rimliga gränser.

#72

Postad 07 november 2011 - 22:03

Papskim
  • Papskim
  • Wannabe

  • 26 inlägg
  • 0

Ja, jag upplever väl buzzingen som du också gör, den bli värre i partier då bilden blir ljusare. Buzzingen kan beskrivas som insekter som låter på natten =) Tror inte det är något fel på ditt exemplar utan detta är något man får leva med av man vill ha en plasma och större storlek. Jag har märkt det att när jag struntar i att lyssna efter buzzingen så glömmer jag bort den, och kollar man på en film med någorlunda hög volym så hörs den ju inte alls.. så ett jätteproblem tycker jag inte att det är. Min tjej för övrigt hör den inte överhuvudtaget, hon brukar undra vad jag lyssnar efter ibland =)


Jag tittar på medium på Sjuan just nu, volym 20, och hör då buzzing. Inte så farligt men man stör sig på det trots allt. Kontaktade Panasonic support idag och svaret jag fick där var att det inte existerar en Panasonic VT30 utan buzzing, så att byta den mot en annan skulle inte förändra någonting. Kan du höra buzzandet vid vanligt TV-tittande?

Och en annan fråga till dig som också har en VT30 (dina svar är guld värda): När jag packade upp min blev jag förvånad över att frigoliten längst upp på Tv:n var delad i tre. Det såg ut som att den hade tillhört en mindre TV och delats på tre bitar, två som de hade satt i vardera kant och en i mitten. När man sen plockade ut bitarna så såg man att de passade ihop, så det var en mindre bit från början som hade brutits i tre delar för att passa just denna TV. Såg din frigolit ut så också eller var det en hel, lång bit? Den övre då alltså. Och påsarna som alla tillbehör, instruktioner, fjärr och kablar låg i, var det zippo-påsar (återförslutbara) eller plastpåsar som man måste riva upp? Mina grejer låg i zippo-påsar och sedan i mindre påsar inuti zippo-påsarna. Allt såg nytt ut men jag läste en oroväckande kommentar i ett annnat forum idag, att om man får tillbehören i zippo-påsar är det garanterat en TV som är begagnad. Nu kanske jag är lite paranoid men NetonNet har faktiskt haft detta problemet förr, en gång har de dessutom gått ut offentligt och bett om ursäkt för att en kund fått en begagnad vara. Det som oroade mig direkt var frigoliten, men sen avfärdade jag det som paranoia. Men när jag sen läste inlägget om zippo-påsarna blev jag orolig. Vad tror du/ni? Finns det något annat sätt att se om en TV varit använd förut? Tacksam för svar (som vanligt) :)

Försvinner surret om du sätter ett stort tyg bakom plasman?

Nej, det försvinner inte. Tyvärr... :(


Typiskt att när jag väl hade bestämt mig så dyker detta upp. Kan man inte bara få en perfekt TV så man blir nöjd ;)

#73

Postad 07 november 2011 - 22:07

Papskim
  • Papskim
  • Wannabe

  • 26 inlägg
  • 0
Förresten, här är länken till sidan där jag hittade kommentaren om zipp-påsar:

http://fairshopping....nions/view/1614

Och ja, jag menade zipp-påsar innan, inte zippo :)

#74

Postad 07 november 2011 - 22:13

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 862 inlägg
  • 0

Förresten, här är länken till sidan där jag hittade kommentaren om zipp-påsar:

http://fairshopping....nions/view/1614

Och ja, jag menade zipp-påsar innan, inte zippo :)


Köper du från butiker som har generös öppet köp policy så får du ta att du kanske inte får en splitterny tv heller alla gånger.

#75

Postad 07 november 2011 - 22:27

Papskim
  • Papskim
  • Wannabe

  • 26 inlägg
  • 0

Köper du från butiker som har generös öppet köp policy så får du ta att du kanske inte får en splitterny tv heller alla gånger.


Jag kommer ALDRIG acceptera att jag betalar 16000:- för en begagnad vara. Då får de hellre sluta sälja mot öppet köp. Men om man som kund frågar i butik om det finns en risk att varan är begagnad och butiken svarar att det inte finns någon som helst chans till det, att alla returnerade varor säljs till rabbaterat pris, då borde man kunna lita på att det är så. Att ljuga för sina kunder rakt ut är inte ok enligt mig :)

#76

Postad 08 november 2011 - 00:35

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0

Jag kommer ALDRIG acceptera att jag betalar 16000:- för en begagnad vara.

Är det inte du som har haft 2 tv hemma med intentionen att lämna tillbaka den ena? Tydligen har du dubbelt med moral också...

#77

Postad 08 november 2011 - 00:58

yamagucci
  • yamagucci
  • Amatör

  • 80 inlägg
  • 0

Är det inte du som har haft 2 tv hemma med intentionen att lämna tillbaka den ena? Tydligen har du dubbelt med moral också...


Hur är det dubbelmoral att använda företagets policy ? Om varorna vore solklara utan några problem skulle väl ingen bry sig om detta eller hur?

#78

Postad 08 november 2011 - 01:56

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 862 inlägg
  • 0

Hur är det dubbelmoral att använda företagets policy ? Om varorna vore solklara utan några problem skulle väl ingen bry sig om detta eller hur?



Företagens policy. En tv är från netonnet och en från elgiganten. Ett företag kommer bli blåst frågan är vilket ;) Dubbelmoral är det kanske inte men någon slags tvetydig moral här. Då Papskim uppenbarligen förstår värdeförlusten och faktiskt blir upprörd över att han månne kan ha fått en använd produkt. När han sett till att antingen Netonnet eller Elgiganten kommer bli blåsta pga sin generösa öppet köp policy ;)

#79

Postad 08 november 2011 - 02:28

yamagucci
  • yamagucci
  • Amatör

  • 80 inlägg
  • 0

Företagens policy. En tv är från netonnet och en från elgiganten. Ett företag kommer bli blåst frågan är vilket ;) Dubbelmoral är det kanske inte men någon slags tvetydig moral här. Då Papskim uppenbarligen förstår värdeförlusten och faktiskt blir upprörd över att han månne kan ha fått en använd produkt. När han sett till att antingen Netonnet eller Elgiganten kommer bli blåsta pga sin generösa öppet köp policy ;)


Javisst nån kommer bli blåst. Eller så kan man vända på det och säga att ett av företagen inte hade fått sälj - hade de inte haft denna policy. Dvs. marknadens begränsning hade varit en potentiell värdeförlust. Vilket fall som helst tycker jag det verkar märkligt att vurma så för storföretag, de bryr sig inte om dig. Varför ska du bry dig om de?

#80

Postad 08 november 2011 - 02:57

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 862 inlägg
  • 0
Finns inget framgångsrikt företag som inte bryr sig om sina kunder. Det är ju oss de lever på ;)

Jag bryr mig inte så mycket jag bara påpekar att det finns en konflikt här där allt ska gå åt ena hållet men inget åt det andra. Det är små avanser på tv-apparater i jämförelse med ex hifi. Det är ingen ormoljebransch direkt.

#81

Postad 08 november 2011 - 07:37

Papskim
  • Papskim
  • Wannabe

  • 26 inlägg
  • 0
Jag förstår absolut synpunkten men kan inte hålla med om att jag på något sätt blåser något av företagen. Båda erbjuder mig en tjänst som jag utnyttjar. De skryter om att de faktiskt har denna tjänst som en garanti för kunden att man blir nöjd med varan. De säger t.o.m. själva att "-Blir du inte nöjd är det bara att komma tillbaka med varan". NetonNet har inte ens sina produkter på display i butiken, därav deras öppet köp policy (enligt en av försäljarna). Vilket är helt logiskt då man köper en produkt som man inte ens kan titta på i deras butik. Försäljaren på Elgiganten skröt om att de var de enda som erbjöd öppet köp och att han precis skickat hem en kund med varor för 60.000:- bara för att prova dem.

Det hade inte gjort mig något om ärligheten fanns att erkänna att varor som lämnas tillbaka kan säljas igen som nya. Men att man lovar sina kunder att det inte går till så vid en direkt fråga om det, och sen eventuellt gör det ändå, det är fel enligt mig. Som kund tycker jag att jag har rätt att veta hur det ligger till och ta ställning efter det. Vill jag köpa från ett företag som erbjuder öppet köp med risken att få en begagnad vara? Eller går jag till Expert för att vara säker på att få en ny men utan öppet köp? Men om man tror att alla erbjuder nya varor utan risk för begagnade så väljar man klart den med öppet köp, för sin egen trygghet. Och det är ju vi som kunder som gör att företagen överhuvudtaget existerar...

Nåja, detta skulle inte förvandlas till en moraldiskussion. Frågan var om de tecken jag hittade på Panasonic kunde hinta om att den är begagnad? :)

#82

Postad 08 november 2011 - 08:10

Unregistered8c00bd99
  • Unregistered8c00bd99
  • Veteran

  • 2 296 inlägg
  • 0

Och en annan fråga till dig som också har en VT30 (dina svar är guld värda): När jag packade upp min blev jag förvånad över att frigoliten längst upp på Tv:n var delad i tre. Det såg ut som att den hade tillhört en mindre TV och delats på tre bitar, två som de hade satt i vardera kant och en i mitten. När man sen plockade ut bitarna så såg man att de passade ihop, så det var en mindre bit från början som hade brutits i tre delar för att passa just denna TV. Såg din frigolit ut så också eller var det en hel, lång bit? Den övre då alltså.


Typiskt att när jag väl hade bestämt mig så dyker detta upp. Kan man inte bara få en perfekt TV så man blir nöjd ;)


Så såg friggoliten ut på de 3 LG plasmorna jag haft hemma samt den Samsungen jag testade i 3 timmar. Alla va helt nya då det inte fanns några andra tecken på dubbeltejp eller zippopåsar.

#83

Postad 08 november 2011 - 08:51

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 0

Färgerna är mjukare och hela bilden är lite mer levande på VT30:n. Men som sagt, allt som uppfattas med ögonen är ju subjektivt. Någon annan kanske gillar den hårda, skarpa bilden i Samsungen mer.

(parantes) Min erfarenhet, med ett antal tämligen nerdiga jämförelser (där X antal personer i ett och samma rum utvärderar Y antal displayer) under goda förhållanden bakom sig, är att folk generellt uppfattar bilder väldigt lika. Dvs hur en bild ser ut brukar folk tendera att vara överens om. Att de sen prioriterar olika bildegenskaper på olika sätt må vara dock men jag skulle vilja påstå att ögonen inte är särskillt subjektiva, möjligen att efterföljande analys av hjärnorna är det. :)

Det låter som om du i många fall snappat upp faktiskt skillnader mellan displayerna men det är fortfarande så att det även låter som om du jämför olika inställningar - i detta fall till Sammyns nackdel om jag förstår dig rätt. Frågan som borde dyka upp här är: Kan man månne få Sammyn att bli mer lik Pannan (om det nu var det som efterfrågades)?

#84

Postad 08 november 2011 - 10:39

Unregistered1d60d079
  • Unregistered1d60d079
  • Amatör

  • 63 inlägg
  • 0

Jag tittar på medium på Sjuan just nu, volym 20, och hör då buzzing. Inte så farligt men man stör sig på det trots allt. Kontaktade Panasonic support idag och svaret jag fick där var att det inte existerar en Panasonic VT30 utan buzzing, så att byta den mot en annan skulle inte förändra någonting. Kan du höra buzzandet vid vanligt TV-tittande?

Och en annan fråga till dig som också har en VT30 (dina svar är guld värda): När jag packade upp min blev jag förvånad över att frigoliten längst upp på Tv:n var delad i tre. Det såg ut som att den hade tillhört en mindre TV och delats på tre bitar, två som de hade satt i vardera kant och en i mitten. När man sen plockade ut bitarna så såg man att de passade ihop, så det var en mindre bit från början som hade brutits i tre delar för att passa just denna TV. Såg din frigolit ut så också eller var det en hel, lång bit? Den övre då alltså. Och påsarna som alla tillbehör, instruktioner, fjärr och kablar låg i, var det zippo-påsar (återförslutbara) eller plastpåsar som man måste riva upp? Mina grejer låg i zippo-påsar och sedan i mindre påsar inuti zippo-påsarna. Allt såg nytt ut men jag läste en oroväckande kommentar i ett annnat forum idag, att om man får tillbehören i zippo-påsar är det garanterat en TV som är begagnad. Nu kanske jag är lite paranoid men NetonNet har faktiskt haft detta problemet förr, en gång har de dessutom gått ut offentligt och bett om ursäkt för att en kund fått en begagnad vara. Det som oroade mig direkt var frigoliten, men sen avfärdade jag det som paranoia. Men när jag sen läste inlägget om zippo-påsarna blev jag orolig. Vad tror du/ni? Finns det något annat sätt att se om en TV varit använd förut? Tacksam för svar (som vanligt) :)


Ty
piskt att när jag väl hade bestämt mig så dyker detta upp. Kan man inte bara få en perfekt TV så man blir nöjd ;)


Nu har du ju haft TVn ett tag men du kan ju alltid gå in i servicemenyn på TVn och kolla hur många timmar TVn varit på. Borde ju kanske kunna uppskatta ungefär hur många timmar du haft den på och sen se vad "saldot" är/borde vara. Googla på hur man tar fram service menyn på VT30 om du inte hittar det här...var lätt att hitta till Samsungen i alla fall.

#85

Postad 08 november 2011 - 10:53

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0

Javisst nån kommer bli blåst.

Troligen nästa kund som får den tillbakalämnade och kanske ompackade tvn.

#86

Postad 08 november 2011 - 11:13

Unregistered2956b483
  • Unregistered2956b483
  • Forumräv

  • 967 inlägg
  • 0
Blir man verkligen blåst om man får en apparat som varit hemma och vänt ett par dagar hos någon annan? Så länge det inte är fel på den, den är ren och fin som en ny, allt är packat och snyggt som det skall, alla garantier gäller m.m. är det väl egentligen inget problem?

#87

Postad 08 november 2011 - 11:35

Papskim
  • Papskim
  • Wannabe

  • 26 inlägg
  • 0

Blir man verkligen blåst om man får en apparat som varit hemma och vänt ett par dagar hos någon annan? Så länge det inte är fel på den, den är ren och fin som en ny, allt är packat och snyggt som det skall, alla garantier gäller m.m. är det väl egentligen inget problem?



Problemet är väl att kedjorna inte är ärliga med detta utan lovar kunden att de inte gör på det viset. Att man som kund betalar samma pris för en helt ny produkt som för en som är begagnad. Utan att veta om det... Och man har väl all rätt att känna sig blåst när någon ljuger en rakt upp i ansiktet? Samma som att köpa en ny bil, så fort man kör ut ur bilhallen med en sprillans ny bil sjunker värdet med x antal tusen. Då är den begagnad. Samma borde gälla här.

#88

Postad 08 november 2011 - 12:02

Mikael_80
  • Mikael_80
  • Forumräv

  • 905 inlägg
  • 0

Jag tittar på medium på Sjuan just nu, volym 20, och hör då buzzing. Inte så farligt men man stör sig på det trots allt. Kontaktade Panasonic support idag och svaret jag fick där var att det inte existerar en Panasonic VT30 utan buzzing, så att byta den mot en annan skulle inte förändra någonting. Kan du höra buzzandet vid vanligt TV-tittande?

Och en annan fråga till dig som också har en VT30 (dina svar är guld värda): När jag packade upp min blev jag förvånad över att frigoliten längst upp på Tv:n var delad i tre. Det såg ut som att den hade tillhört en mindre TV och delats på tre bitar, två som de hade satt i vardera kant och en i mitten. När man sen plockade ut bitarna så såg man att de passade ihop, så det var en mindre bit från början som hade brutits i tre delar för att passa just denna TV. Såg din frigolit ut så också eller var det en hel, lång bit? Den övre då alltså. Och påsarna som alla tillbehör, instruktioner, fjärr och kablar låg i, var det zippo-påsar (återförslutbara) eller plastpåsar som man måste riva upp? Mina grejer låg i zippo-påsar och sedan i mindre påsar inuti zippo-påsarna. Allt såg nytt ut men jag läste en oroväckande kommentar i ett annnat forum idag, att om man får tillbehören i zippo-påsar är det garanterat en TV som är begagnad. Nu kanske jag är lite paranoid men NetonNet har faktiskt haft detta problemet förr, en gång har de dessutom gått ut offentligt och bett om ursäkt för att en kund fått en begagnad vara. Det som oroade mig direkt var frigoliten, men sen avfärdade jag det som paranoia. Men när jag sen läste inlägget om zippo-påsarna blev jag orolig. Vad tror du/ni? Finns det något annat sätt att se om en TV varit använd förut? Tacksam för svar (som vanligt) :)


Buzzingen är faktiskt den enda jag stör mig på.. det är störande, om man tänker på det, dvs lyssnar efter det. Det är dock inget jag inte kan leva med, bildkvaliteten denna tv förmedlar överväger buzzandet =)

Tyvärr kan jag inte svara på hur allt låg förpackat, jag var så ivrig att få upp tvn så jag slet upp allt rätt hastigt =)

#89

Postad 08 november 2011 - 13:01

Unregistered2956b483
  • Unregistered2956b483
  • Forumräv

  • 967 inlägg
  • 0

Problemet är väl att kedjorna inte är ärliga med detta utan lovar kunden att de inte gör på det viset. Att man som kund betalar samma pris för en helt ny produkt som för en som är begagnad. Utan att veta om det... Och man har väl all rätt att känna sig blåst när någon ljuger en rakt upp i ansiktet? Samma som att köpa en ny bil, så fort man kör ut ur bilhallen med en sprillans ny bil sjunker värdet med x antal tusen. Då är den begagnad. Samma borde gälla här.


Det är ju absolut fel om det är så att de säger att de inte gör så men sedan gör det ändå. Men gör de verkligen det? Är det inte bara så att inte talar om det öht?
Sedan haltar jämförelsen med bilar ordentligt. Det är två helt olika marknader. Du kan lika gärna jämföra med en konsertbiljett som går upp i pris direkt när den blivit såld i sådana fall. Eller ett hus kanske, de har gått upp som fasiken de senaste 15-20 åren. (Alltså, det är såklart också dumma jämförelser det med eftersom det, liksom bilar, har speciella och inarbetade marknader som lever sitt eget liv). Det är väl mer som med t.ex. kläder där ingen reagerar väl på att någon provat eller kanske t.o.m. haft ett plagg hemma bara den är som ny när man köper den. Så fungerar det med det mesta det är öppet köp på (böcker, stekpannor, kaffebryggare, skor, möbler... ). Frågan är ju varför det skulle vara fel om den produkt du får är exakt likadan som en som bara stått och samlat damm på lagret samma tid. Men det här förutsätter ju såklart att den är ny också och inte märkt av tidigare uppackning.
Att en produkt sjunker i pris när den sedan säljs efter ytterliggare ett led är väl inte så konstigt för då ändras ju förutsättningarna; garantierna blir inte lika långa, man litar kanske inte riktigt lika mycket på en privatperson som säljer och dessutom har man kanske allmänt sett ett läge att pressa priset.
Det finns ingen rationell anledning till att det inte skulle vara okej.

#90

Postad 08 november 2011 - 16:08

Papskim
  • Papskim
  • Wannabe

  • 26 inlägg
  • 0
Lite dålig jämförelse med bilar av mig men faktum kvarstår; felet är att man inte får reda på att man får en begagnad vara. Inte ATT man får en. För hur man än vänder och vrider på det så blir det en begagnad vara så fort man använder den. Och det vill jag som kund veta. Det minsta man kan begära tycker jag...

Lite dålig jämförelse med bilar av mig men faktum kvarstår; felet är att man inte får reda på att man får en begagnad vara. Inte ATT man får en. För hur man än vänder och vrider på det så blir det en begagnad vara så fort man använder den. Och det vill jag som kund veta. Det minsta man kan begära tycker jag...

#91

Postad 08 november 2011 - 16:19

Papskim
  • Papskim
  • Wannabe

  • 26 inlägg
  • 0
Oj, dubbelinlägg av mig där...

Men Skalman, du kan väl inte på fullaste allvar mena att du nöjer dig med att få en begagnad vara om du betalat för en ny? Då kan man ju likabra handla från blocket :)

#92

Postad 08 november 2011 - 16:25

yamagucci
  • yamagucci
  • Amatör

  • 80 inlägg
  • 0

Troligen nästa kund som får den tillbakalämnade och kanske ompackade tvn.

'

Återigen inte kundens fel att en annan kund drabbas av att företaget luras eller hur?

#93

Postad 08 november 2011 - 16:29

porch123
  • porch123
  • Veteran

  • 1 954 inlägg
  • 0

Oj, dubbelinlägg av mig där...

Men Skalman, du kan väl inte på fullaste allvar mena att du nöjer dig med att få en begagnad vara om du betalat för en ny? Då kan man ju likabra handla från blocket :)


Tycker hans jämförelse med kläder var bra. För hur resonerar du där Papskim? Alla kläder du köper kan varit hemma hos folk som av någon anledning lämnat tillbaka plagget.

/Fredrik

#94

Postad 08 november 2011 - 19:51

Papskim
  • Papskim
  • Wannabe

  • 26 inlägg
  • 0

Tycker hans jämförelse med kläder var bra. För hur resonerar du där Papskim? Alla kläder du köper kan varit hemma hos folk som av någon anledning lämnat tillbaka plagget.

/Fredrik


Jag hoppas verkligen att inte ALLA kläder jag köper har varit hemma hos någon och vänt :) Men jämförelsen där är ju inte heller helt hundra. Kläderna måste ha alla kvitton kvar när man lämnar dem och det allra viktigaste: om jag köper typ ett par jeans, då håller jag jeansen i handen i butiken. Jag kan "syna dom i sömmarna" och reagera på om en söm är fel eller om de är smutsiga. Det funkar ju inte så på elgiganten att jag kan öppna lådan, kolla in om tv:n är ok och sen välja efter det.

Men för att få ett slut på moraldiskussionen, visst kan man sälja återlämnade produkter för nypris om man vill, men säg det då! Stå inte och ljug mig rakt upp om att man inte gör så! Det kan ni väl ändå hålla med om? :)

Jag ville ju ha hjälp med buzzing-frågan... ;)

#95

Postad 08 november 2011 - 20:07

master_of_rock
  • master_of_rock
  • Beroende

  • 1 276 inlägg
  • 0
Jag håller med Papskim till 150% i debatten om återköps varor! B)

#96

Postad 08 november 2011 - 20:32

porch123
  • porch123
  • Veteran

  • 1 954 inlägg
  • 0

Jag hoppas verkligen att inte ALLA kläder jag köper har varit hemma hos någon och vänt :) Men jämförelsen där är ju inte heller helt hundra. Kläderna måste ha alla kvitton kvar när man lämnar dem och det allra viktigaste: om jag köper typ ett par jeans, då håller jag jeansen i handen i butiken. Jag kan "syna dom i sömmarna" och reagera på om en söm är fel eller om de är smutsiga. Det funkar ju inte så på elgiganten att jag kan öppna lådan, kolla in om tv:n är ok och sen välja efter det.

Men för att få ett slut på moraldiskussionen, visst kan man sälja återlämnade produkter för nypris om man vill, men säg det då! Stå inte och ljug mig rakt upp om att man inte gör så! Det kan ni väl ändå hålla med om? :)

Jag ville ju ha hjälp med buzzing-frågan... ;)


VEM ljuger? Har du pratat med någon som sagt detta eller vad? Hur vet du att din tv varit hemma hos någon annan? Den KAN ev ha varit det har några påpekat här.
Och angående buzzing så spelar det väl ingen roll om du öppnat den och synat tvn. Som med dina jeans , du synar sömmarna och köper dom. Någon annan köpte dessa veckan innan , gick hemma med dom ett par timmar och lämnade sedan tillbaka dessa för att han inte tyckte om dom.

Vad elgiganten gör eller inte vet inte jag men jag tycker att man måste ha det i bakhuvudet när man köper av butiker med t ex 30 dagar öppet köp. Någon kan ha provat produkten hemma innan.

Sedan var jag själv orolig för buzzing när jag köpte min Pioneer plasma. Men har knappt hört något , kanske om jag stänger av ljudet och går fram till tvn, då kan jag höra lite lite om bilden vid tillfället är ljus. Så hör du det från soffan även med låg volym så skulle i alla fall jag lämna tillbaka den.

/Fredrik

Redigerat av porch123, 08 november 2011 - 20:35.


#97

Postad 08 november 2011 - 20:46

jimper
  • jimper
  • Amatör

  • 81 inlägg
  • 0
Snälla!!! Kan ni hålla er till det som rubriken avser göra!!!! Lägg ner det som inte rör rubriken eller öppna en ny tråd.

#98

Postad 08 november 2011 - 21:04

Papskim
  • Papskim
  • Wannabe

  • 26 inlägg
  • 0

VEM ljuger? Har du pratat med någon som sagt detta eller vad? Hur vet du att din tv varit hemma hos någon annan? Den KAN ev ha varit det har några påpekat här.

/Fredrik


Som jag har skrivit innan, jag frågade rakt ut både på Elgiganten och NetonNet, båda sa att det aldrig händer. Jag har aldrig skrivit att just min TV är begagnad men diskussionen började handla om det var rätt eller fel. Och ja, om det sker, vilket det verkar göra enligt vissa, så är det fel när man (de båda säljare jag pratade med) lovar att det inte får ske. :)

Snälla!!! Kan ni hålla er till det som rubriken avser göra!!!! Lägg ner det som inte rör rubriken eller öppna en ny tråd.


Ja tack :)

#99

Postad 08 november 2011 - 21:56

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

  • 2 741 inlägg
  • 0
Papskim, sorry, måste bara fråga nu när vi ändå är en del offtoppic, varför köpte du inte båda TV apparaterna från samma handlare? Borde ju ha underlättat både vid hemtransporten och när du ska återlämna en av apparaterna sen.

#100

Postad 08 november 2011 - 22:07

Papskim
  • Papskim
  • Wannabe

  • 26 inlägg
  • 0
Till att börja med ville jag ju bara ha D8005:an. Jag var säker på att det var tv:n för mig. Men sen märkte jag all clouding och bleeding och kände mig lite missnöjd. Sen fick jag upp ögonen för VT30:n och den fanns inte på lager hos giganten, så det fick bli NetonNet :)



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.