Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Gräsklippare

249 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#151

Postad 27 maj 2020 - 15:51

id_t83
  • id_t83
  • Forumräv

  • 634 inlägg
  • 0
Hur smarta är dom billigare robotarna?
Jag skulle vilja ha en som klipper framsidan på mitt tomt (baksidan går inte pga vildsvinen bökat sönder) jag har en gräsplätt till höger av huset sen en stor grusparkering sen grässlänt på vänster sida som går ned mot baksidan, det finns även en upphöjd rundel med en häck runt halva där det står utemöbler.

Klarar en billig maskin av det där eller blir det för krångligt? Kanske behöver 2 billiga?
Hoppas ni förstår hur jag menar

#152

Postad 27 maj 2020 - 21:53

martiin82
  • martiin82
  • Forumräv

  • 565 inlägg
  • 0
Jag har funderat på när arbetsdagen bör vara slut för en robot (tänker på kottarna). Jag har 20.00 och har tänkt att det bör vara rätt safe såhär års!? Eller 18.00 är kanske av annat skäl?

Försökte infoga bild på min studsmattelösning men får inte till det med mobilen. 4m spännband per benpar, lite enkel fixering med eltejp. Ser ok ut och har funkat perfekt hittills

#153

Postad 28 maj 2020 - 06:09

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 056 inlägg
  • 0
Det är ljust länge så här års, så jag kör till 18 för igelkottarnas skull (har sett två under tio års tid här). Men det är skönt att kunna vara på gräsmattan utan att behöva se sig om efter en knivförsedd robot också.

#154

Postad 28 maj 2020 - 18:58

edtjope
  • edtjope
  • Forumräv

  • 766 inlägg
  • 0
Har ni inga krocksensorer på era klippare? Min (automower 435X AWD) saktar in rejält 1-1,5 m innan den stöter på hinder och stannar helt och vänder om när den slår i något. Allt från altan till mindre buskar och annat.

Redigerat av edtjope, 28 maj 2020 - 18:58.


#155

Postad 28 maj 2020 - 20:23

martiin82
  • martiin82
  • Forumräv

  • 565 inlägg
  • 2

Nej ingen optisk, osäker på exakt funktion men antingen kopplat till touch eller motstånd hjul. Min sambo ogillar mitt intresse för denna gräsklippare  

Ändå gott att sitta med med kaffet och gissa nästa spår, kommer han hitta in under studsmattan... (att hon inte ser tjusningen!?)



#156

Postad 28 maj 2020 - 21:04

stabbe
  • stabbe
  • Veteran

  • 1 569 inlägg
  • 0

Har ni inga krocksensorer på era klippare? Min (automower 435X AWD) saktar in rejält 1-1,5 m innan den stöter på hinder och stannar helt och vänder om när den slår i något. Allt från altan till mindre buskar och annat.

 

Skulle gissa att det är en funktion man får när man betalar 48 000kr för en gräsklippare. :P



#157

Postad 28 maj 2020 - 21:29

edtjope
  • edtjope
  • Forumräv

  • 766 inlägg
  • 1

Skulle gissa att det är en funktion man får när man betalar 48 000kr för en gräsklippare. :P


Allt för igelkottarna 🙂

#158

Postad 28 maj 2020 - 23:37

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 203 inlägg
  • 1

Funktionen att sakta in INNAN de krockar med något finns bara på de största modellerna. Det är för att de går fortare för att hinna med en större yta på mindre tid. På de mindre modellerna behövs den funktionen inte. Jag har en 420 och om jag är i trädgården och gör något så låter jag den köra på mig om den råkar dyka upp där jag är. Så pass mild är "krocken".

 

Angående igelkottar så undrar jag om problemet ens är ett problem. Det är möjligt att det i undantagsfall händer men jag ser det som väldigt osannolikt. Den HQ jag har kan inte köra över något så stort utan att vända eller stanna för att den blivit "lyft". Dessutom har jag svårt att tro att just igelkottar skulle göra annorlunda än alla de andra djuren och helt enkelt flytta på sig (inga djur verkar det minsta rädda för klipparen).

 

Skulle det verkligen vara något som händer ofta skulle sociala medier svämma över med bilder av massakrerade djur, vilket de inte gör. Det enda jag ser är folk som sprider vidare att robotar är farliga för igelkottar, för det har de läst. Och det i sig är ju inget bevis för att det är så.



#159

Postad 29 maj 2020 - 10:56

iMats
  • iMats
  • Lärjunge

  • 484 inlägg
  • 0

Jo, det kan nog vara ett problem med igelkottar och den senaste veckan har jag sett flertal exempel med bilder på sociala medier, ser inte så trevligt ut. Min Worx tror jag skulle klara att klättra upp på en vuxen igelkott och när det gäller ungarna är det nog inga som helst problem att köra över dom.

Igelkottar är väl framför allt aktiva i skymning och gryning och för de allra flesta är det väl inga problem att köra klipparen dagtid så det borde vara lätt att undvika detta.



#160

Postad 29 maj 2020 - 11:41

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 203 inlägg
  • 0

Ok, då har du ett annat flöde än mig. Jag har sett samma fåtal bilder (är det månne två?) postas om och om igen.

 

Men visst , är works så dålig att den klättrar över något så stort som en igekott så är det ju ett problem. Jag trodde att alla klippare utom kanske de billigaste från jula och biltema var ungefär lika bra på en sådan sak eftersom det handlar om säkerhet (inte bara för igelkottar).



#161

Postad 29 maj 2020 - 13:44

martiin82
  • martiin82
  • Forumräv

  • 565 inlägg
  • 0

En skalad kotte hade varit slutet för min robot. Min mer djurälskande hälft hade gått bananas och lagt in sitt veto.
Även jag har reagerat på att katten och hunden inte är det minsta rädda för den, hade jag trott faktiskt.

 

ändå lite modigt att ta kollisionen med den, man får hoppas att tårna är vända bortåt  :unsure:


Redigerat av martiin82, 29 maj 2020 - 13:44.


#162

Postad 29 maj 2020 - 19:34

iMats
  • iMats
  • Lärjunge

  • 484 inlägg
  • 0

Ok, då har du ett annat flöde än mig. Jag har sett samma fåtal bilder (är det månne två?) postas om och om igen.

 

Men visst , är works så dålig att den klättrar över något så stort som en igekott så är det ju ett problem. Jag trodde att alla klippare utom kanske de billigaste från jula och biltema var ungefär lika bra på en sådan sak eftersom det handlar om säkerhet (inte bara för igelkottar).

 

Min Worx köptes billigt på Jem & Fix så det kanske förklarar en del  :)

Vet inte om den skulle klättra över en igelkott men kan tänka mig det beroende på hur den tar. Lyfter den fronten något utan motståndet blir så stort, tänk mjuk igelkott, så är det nog inte omöjligt. Hoppas slippa ta reda på det och kör dagtid. I övrigt funkar den bra och är inte orolig för säkerheten.



#163

Postad 30 maj 2020 - 06:40

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 056 inlägg
  • 0
Nej då, maskinerna fungerar som de ska. De är bakhjulsdrivna och pressar sig upp för lutningar på 35 grader i hyfsat högt gräs. En liten kullig kotte kommer möjligen få smaka på kniven när roboten bestiger den lilla varelsen i högt gräs, om nu inte lyftvarningen slår in. Min Gardena klättrade gladeligen upp på studsmattans ena ben och fastnade varpå larmet gick. Kunde dock inte se att knivarna tagit skada mot metallen, så ev. fungerar skyddsmekanismerna väl. Det hindrar ändå inte Gardena från att avråda från klippning kvälls- och nattetid pga djurens aktivitet.

#164

Postad 30 maj 2020 - 08:47

Frux
  • Frux
  • Forumräv

  • 970 inlägg
  • 0

Angående igelkottar så undrar jag om problemet ens är ett problem. Det är möjligt att det i undantagsfall händer men jag ser det som väldigt osannolikt. Den HQ jag har kan inte köra över något så stort utan att vända eller stanna för att den blivit "lyft". Dessutom har jag svårt att tro att just igelkottar skulle göra annorlunda än alla de andra djuren och helt enkelt flytta på sig (inga djur verkar det minsta rädda för klipparen).

 

Skulle det verkligen vara något som händer ofta skulle sociala medier svämma över med bilder av massakrerade djur, vilket de inte gör. Det enda jag ser är folk som sprider vidare att robotar är farliga för igelkottar, för det har de läst. Och det i sig är ju inget bevis för att det är så.

 

Jag har också tänkt att igelkotts-problemet är kraftigt överdrivet.

 

Till att börja med så behöver det ju faktiskt dyka upp en igelkott, jag ser en i snitt ungefär vartannat år bara trots att jag har en skogstomt.

Sen ska robotgräsklipparen med en osannolik otur lyckas hamna precis på kollisionskurs.

Igelkotten ska då inte först försöka smita in under en buske eller något, vilket brukar vara första reaktionen när jag närmar mig dem iaf, utan rulla ihop sig direkt.

Därefter ska robotgräsklipparen inte vända vid studsen utan börja klättra upp på den här saken i storlek med en rejäl sko, medelstor sten eller lek-boll, vilket långtifrån alla robotgräsklippare gör.

 

Sammanfattningsvis; inte särskilt sannolikt. Robotgräsklipparna blir ju även säkrare för varje år och bättre på att undvika hinder.

 

Jag tvivlar inte på att det faktiskt HAR hänt att igelkottar har fått sätta livet till, men knappast i omfattningen som en del folk verkar ha för sig. Man kan ju även jämföra med hur många påkörda igelkottar, katter, grävlingar, rävar, kaniner osv man ser döda längs vägarna. Då börjar problemet med just robotgräsklippare mer likna nån sorts nischad moralpanik och vardags-myt.


Redigerat av Frux, 30 maj 2020 - 08:49.


#165

Postad 30 maj 2020 - 13:06

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 056 inlägg
  • 0
Artikel på Wired 2018:

” Husqvarna, the biggest manufacturer of robot lawnmowers, says it is working on ways to keep hedgehogs safe. Margaretha Finnstedt, the company’s director of public relations, says that the number of hedgehogs injured by robot lawnmowers is low, adding however that “any number is too big.”

One way Husqvarna tries to mitigate danger is by only building robot mowers with pivoting blades instead of fixed blades. Fixed blades cut faster and with more force, making them more dangerous to animals as compared to pivoting blades, which rotate on a disc and, like a grazing animal, snip off the tops of grass blades with less oomph.

The company is also considering more creative solutions. “We’re looking at one high-tech and one low-tech way to go,” says Olle Markusson, Husqvarna’s director of product management for robotic mowers. The high-tech option is to have a camera that can look out for animals around the product. Low-tech? The “mustache,” a small broom attached to the mower’s undercarriage to sweep objects like young hedgehogs out of the way.

Hedgehog advocacy groups also run safety tests on the mowers, using apples to represent young hedgehogs and cabbages for adults. The produce is placed around lawns and different robot mowers are let loose. The tests found that mowers with a clearance of more than 2 inches were the most dangerous, because they were high enough to glide over a young hedgehog, creating room for its blades to cut the animal.”

#166

Postad 30 maj 2020 - 16:00

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 056 inlägg
  • 0
Nergrävda ben. Tackar den som tipsade!

Bifogad fil  ED9834FF-A668-4C7C-B51A-3FE7CAD356E1.jpeg   132,97K   0 Antal nerladdningar

#167

Postad 30 maj 2020 - 22:24

stabbe
  • stabbe
  • Veteran

  • 1 569 inlägg
  • 0

Står i valet och kvalet, en Gardena Sileno 750 eller en Automover 305. Priset är likvärdigt, men Gardena erbjuder just nu långa garantier och försäkring medans HQ är HQ. 

 

Någon som kan råda? Vad talar mot eller för den ena eller den andra?



#168

Postad 28 juni 2020 - 09:08

martiin82
  • martiin82
  • Forumräv

  • 565 inlägg
  • 0

Hur tuffar era robotar på? 

Bortsett från lite nyfikenhets-pilleri har min jobbat 100% på egen maskin, jag är mycket imponerad. Jag är inte lika imponerad av skicket på gräsmattan just nu men det beror nog mer på torkan och andra förutsättningar (antar att maskinen inte kan trolla).

 

 

Står i valet och kvalet, en Gardena Sileno 750 eller en Automover 305. Priset är likvärdigt, men Gardena erbjuder just nu långa garantier och försäkring medans HQ är HQ. 

 

Någon som kan råda? Vad talar mot eller för den ena eller den andra?

Modellerna i sig är jag inte säker på men generellt är väl HQ och Gardena samma maskiner (mindre kosmetiska skillnader). En insatt kollega höll en monolog om detta i våras - så ta det med en liten nypa salt  ;)



#169

Postad 28 juni 2020 - 14:16

stabbe
  • stabbe
  • Veteran

  • 1 569 inlägg
  • 0
Det blev en gardena 750 dagen efter jag ställde frågan :) har tuffat på felfritt fram tills helgen då den nu två gånger på två dagar fått ”krocksensorproblem fram”. Så jag gissar att det är något som är galet och behöver undersökas närmare :( lite tråkigt på helt nya grejer.

#170

Postad 28 juni 2020 - 16:36

martiin82
  • martiin82
  • Forumräv

  • 565 inlägg
  • 0
Hur yttrar det sig, stillastående? (Ja alltid trist med nya grejer som inte lirar, löser sig nog. Skönt med 5 års garanti!)

#171

Postad 28 juni 2020 - 19:54

stabbe
  • stabbe
  • Veteran

  • 1 569 inlägg
  • 0
Det händer helt random vid en vanlig kollision. Ja det känns tryggt med garantin, möjligtvis får jag se hur smidigt ett garanti ärende blir ;)

#172

Postad 07 augusti 2020 - 13:32

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

Halloj!

 

Som nybliven husägare är det många saker att tänka på jämfört med hyresrätt som vi bott i innan :).

 

Huset vi flyttar till har en tomt om 1550kvm och gräsmattan utgör väl cirka 1200kvm kanske......Tomten är nästan helt platt, inga lutningar. Finns ett par träd. Känns inte komplicerad.

 

Den tidigare husägaren har en Husqvarna automover 330x som han vill sälja med huset:

https://www.prisjakt...t.php?p=1611839

 

Han har bytt knivarna i våras menar han och batteriet. Dock ínte till ett originalbatteri och därmed ger maskinen ibland någon felkod men det skall bara vara att trycka OK så fungerar det igen. Cirka 5 år gammal minst. Han gav ett prisförslag på 15000kr. Vilket jag spontant tyckte kändes väldigt högt?

 

Vad är alternativen?

 

Har läst runt lite och vissa menar att man skall räkna på dubbel klippyta för Husqvarna automover. Om vi har 1200kvm gräsmattan skall automovern behöva vara specad till mins 2400kvm. Skall det verkligen behövas sådan våldsam överkapacitet? 

 

Varför skulle vi inte kunna köpa en ny för nästan samma pris, som tex denna Husqvarna Automover 315 med klippyta 1500kvm: https://www.prisjakt...t.php?p=2979584

Då får man dessutom en helt ny med garanti osv. 

 

Vad har ni får tankar, råd och funderingar?

 

Hjälp mottages tacksamt :).

 

/Genstruktur


Redigerat av genstruktur, 07 augusti 2020 - 13:35.


#173

Postad 07 augusti 2020 - 13:55

edtjope
  • edtjope
  • Forumräv

  • 766 inlägg
  • 0

Ja, 15000 kr lät som ett högt pris för en 5 år gammal 330x med ej original batteri. Kan du få ner priset under 10K skulle jag tycka det var intressant. Dubbel klippyta vet jag inte om du måste räkna med men om du väljer en som endast klarar ungefär detsamma som mattans storlek så innebär det ju att den skulle behöva gå dygnet runt 7 dagar i veckan för att hinna med att hålla efter gräsmattan.

 

Det innebär ju kortare livslängd på batteri och annat men ser inga andra konstigheter med det.



#174

Postad 07 augusti 2020 - 14:11

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0
Okej, på ett sätt skönt att det inte bara var jag som tyckte priset lät högt. Jag menar, man har ju ingen aning om hur länge den håller eller om det finns fler problem med den. Men som du säger, under 10k då kanske det skulle kännas ok att chansa lite. Får försöka pruta lite :).

Men folk väljer då oftast med överkapacitet om jag förstår dig rätt?

Läste här, stämmer det verkligen för Automower?: https://xn--trdgrdsm...otgrasklippare/

Vanliga missförstånd kring klipptider
Det hör inte till ovanligheten att nya köpare av robotgräsklippare har gått på tillverkarens maxvärden för vad gräsklipparen maximalt klarar av.

Exempelvis om gräsytan är på 1,000 m2 och man köper en Husqvarna Automower för vad den maximalt klarar av så måste roboten vara i drift 24/7 med laddning, ”Maximal kapacitet erhålls bara när robotgräsklipparen
tillåts klippa dygnet runt alla veckans dagar.”.

Vi rekommenderar att gå på rekommenderad yta för Robomow och halvera maxvärdet för Husqvarna Automower. En överkapacitet på robotgräsklipparen sparar mycket på maskinens batterier och gör att gräsklipparen hinner klippa alla ytor med gott resultat utan att den behöver arbeta dygnet runt.

Redigerat av genstruktur, 07 augusti 2020 - 14:12.


#175

Postad 07 augusti 2020 - 14:19

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 056 inlägg
  • 0
Jag kör en Gardena 1600 till min matta på ca 250-300 m2. Lite onödigt stor, men EG hade rea och skickade dessutom med ett garage för totalt 14-tusen. Låter den klippa tre dagar per vecka, kl 10-17 då den laddar ca halva tiden.

#176

Postad 07 augusti 2020 - 15:00

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 203 inlägg
  • 0

Halloj!

 

Som nybliven husägare är det många saker att tänka på jämfört med hyresrätt som vi bott i innan :).

 

Huset vi flyttar till har en tomt om 1550kvm och gräsmattan utgör väl cirka 1200kvm kanske......Tomten är nästan helt platt, inga lutningar. Finns ett par träd. Känns inte komplicerad.

 

Den tidigare husägaren har en Husqvarna automover 330x som han vill sälja med huset:

https://www.prisjakt...t.php?p=1611839

 

Han har bytt knivarna i våras menar han och batteriet. Dock ínte till ett originalbatteri och därmed ger maskinen ibland någon felkod men det skall bara vara att trycka OK så fungerar det igen. Cirka 5 år gammal minst. Han gav ett prisförslag på 15000kr. Vilket jag spontant tyckte kändes väldigt högt?

 

Vad är alternativen?

 

Har läst runt lite och vissa menar att man skall räkna på dubbel klippyta för Husqvarna automover. Om vi har 1200kvm gräsmattan skall automovern behöva vara specad till mins 2400kvm. Skall det verkligen behövas sådan våldsam överkapacitet? 

 

Varför skulle vi inte kunna köpa en ny för nästan samma pris, som tex denna Husqvarna Automover 315 med klippyta 1500kvm: https://www.prisjakt...t.php?p=2979584

Då får man dessutom en helt ny med garanti osv. 

 

Vad har ni får tankar, råd och funderingar?

 

Hjälp mottages tacksamt :).

 

/Genstruktur

 

15.000:- är nästan provocerande dyrt. Jag tycker 10.000:- är dyrt det med, men det börjar väl närma sig.

 

Att tala om att man bytt knivar i våras tyder på att han inte riktigt har koll på läget. Knivarna ska bytas tre-fyra gånger per säsong så vad han egentligen säger är att ett nytt knivbyte borde gjorts för "ett tag sedan" :)

 

Byte till piratbatteri som ger felmeddelande är snarare till nackdel för priset tycker jag, ska man behöva trycka "ok" ibland så känns den inte så självgående längre. Ett nytt batteri går på närmare 2000:-

 

Storleksmässigt kan du gå ner lite om tomten inte är allt för komplicerad. Men överkapacitet bör du ha en del, det är skönt då det går att schemalägga klippningen istället för att köra den dygnet runt. Dessutom sliter det mycket mindre på klipparen så frågan är om det ens blir dyrare i längden. Jag har en 420 (2200m2) till ca 1600m2 gräsmatta.

 

Jag hade bjudit 7-8000:- (ca 1/3 av priset) eftersom den gått i fem år, alla garantier är slut, och du kommer att vilja byta till ett riktigt batteri rätt omgående. Du kan räkna med att få ut fem år till utan större problem så det känns som ett rimligt pris. Annars hade jag köpt en ny.



#177

Postad 07 augusti 2020 - 15:16

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

15.000:- är nästan provocerande dyrt. Jag tycker 10.000:- är dyrt det med, men det börjar väl närma sig.

 

Att tala om att man bytt knivar i våras tyder på att han inte riktigt har koll på läget. Knivarna ska bytas tre-fyra gånger per säsong så vad han egentligen säger är att ett nytt knivbyte borde gjorts för "ett tag sedan" :)

 

Byte till piratbatteri som ger felmeddelande är snarare till nackdel för priset tycker jag, ska man behöva trycka "ok" ibland så känns den inte så självgående längre. Ett nytt batteri går på närmare 2000:-

 

Storleksmässigt kan du gå ner lite om tomten inte är allt för komplicerad. Men överkapacitet bör du ha en del, det är skönt då det går att schemalägga klippningen istället för att köra den dygnet runt. Dessutom sliter det mycket mindre på klipparen så frågan är om det ens blir dyrare i längden. Jag har en 420 (2200m2) till ca 1600m2 gräsmatta.

 

Jag hade bjudit 7-8000:- (ca 1/3 av priset) eftersom den gått i fem år, alla garantier är slut, och du kommer att vilja byta till ett riktigt batteri rätt omgående. Du kan räkna med att få ut fem år till utan större problem så det känns som ett rimligt pris. Annars hade jag köpt en ny.

Hej! :)

 

Tack för svar. Satt precis och funderade själv vad som kändes rimlig att betala och kom fram till 7-8000kr. Så det var lite lustigt :). Tyckte också hans prisförslag kändes dyrt men har hört på omvägar att han är snål :D. Skall nog erbjuda att betala 7-8000kr och se vad han säger.

 

Och det här med piratbatteri och felmeddelande är såklart en nackdel. Hade varit mycket bättre om det var bytt till originalbatteri såklart.

 

Ah, skall knivarna bytas så ofta alltså. Det visste jag inte. Tack!

 

Om han inte nappar, tror du att det skulle fungera med en Husqvarna Automover 315 ? https://www.prisjakt...t.php?p=2979584

 

Tack för all hjälp!



#178

Postad 07 augusti 2020 - 15:27

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 203 inlägg
  • 0

Knivarna är rena förbrukningsprodukter men är inte heller speciellt dyra. Ett paket original HQ för tre byten kostar under 200:-. Köper man piratknivar blir det betydligt billigare. Så att han ens nämnde bytet är komiskt.

 

En 315 tycker jag är för liten. Då måste den gå hela tiden och om tomten är komplicerad räcker inte ens det. Jag hade inte valt någon med under 2000m2 i kapacitet.



#179

Postad 07 augusti 2020 - 15:39

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

Knivarna är rena förbrukningsprodukter men är inte heller speciellt dyra. Ett paket original HQ för tre byten kostar under 200:-. Köper man piratknivar blir det betydligt billigare. Så att han ens nämnde bytet är komiskt.

En 315 tycker jag är för liten. Då måste den gå hela tiden och om tomten är komplicerad räcker inte ens det. Jag hade inte valt någon med under 2000m2 i kapacitet.


Haha ok, se där ja :).

Vilken maskin hade du satsat på om du köpt ny?

#180

Postad 07 augusti 2020 - 15:45

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 203 inlägg
  • 0

Jag hade nog köpt samma modell som jag har nu, en 420.

 

En sak som slog mig som kan vara bra att ha med sig i en eventuell förhandling: Begränsningskabeln kan inte klassas som annat än byggnadstillbehör och ska med andra ord lämnas kvar även om du inte köper klipparen (jämför med en parabolantenn med antennsladd som inte heller får tas bort om det inte är avtalat innan köpet).

 

Det är t.o.m. tveksamt om klipparen får tas med men det är mer en gråzon

 

Så eventuella argument om att du sparar tid på att slippa gräva ned en ny ska du inte nappa på.



#181

Postad 07 augusti 2020 - 15:57

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

Jag hade nog köpt samma modell som jag har nu, en 420.

En sak som slog mig som kan vara bra att ha med sig i en eventuell förhandling: Begränsningskabeln kan inte klassas som annat än byggnadstillbehör och ska med andra ord lämnas kvar även om du inte köper klipparen (jämför med en parabolantenn med antennsladd som inte heller får tas bort om det inte är avtalat innan köpet).

Det är t.o.m. tveksamt om klipparen får tas med men det är mer en gråzon

Så eventuella argument om att du sparar tid på att slippa gräva ned en ny ska du inte nappa på.

Jag vet att mäklaren sa att begränsningkabeln ingick i husköpet men inte klipparen. Men tack för påminnelsen :)

Okej, nypris 22500kr cirka. De är rätt dyra de här robotgräsklipparna :(. Men tack för tips!

Redigerat av genstruktur, 07 augusti 2020 - 15:58.


#182

Postad 07 augusti 2020 - 16:15

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0
Grannarna har en 315 till sin tomt på ca 1000 kvm gräsmatta, de har iaf inga problem alls med att hålla den välklippt. Rätt "snäll" tomt dock.

Själv har jag en äldre 320 till typ samma storlek.

#183

Postad 07 augusti 2020 - 16:17

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

Grannarna har en 315 till sin tomt på ca 1000 kvm gräsmatta, de har iaf inga problem alls med att hålla den välklippt. Rätt "snäll" tomt dock.

Själv har jag en äldre 320 till typ samma storlek.

Tack för info!

Alla praktiska, och teoretiska, tips tas tacksamt emot :).

Redigerat av genstruktur, 07 augusti 2020 - 16:17.


#184

Postad 07 augusti 2020 - 17:00

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

Knivarna är rena förbrukningsprodukter men är inte heller speciellt dyra. Ett paket original HQ för tre byten kostar under 200:-. Köper man piratknivar blir det betydligt billigare. Så att han ens nämnde bytet är komiskt.

En 315 tycker jag är för liten. Då måste den gå hela tiden och om tomten är komplicerad räcker inte ens det. Jag hade inte valt någon med under 2000m2 i kapacitet.

Ser nu från min anteckningar att det var lager och batteri han bytt i våras. Ej knivar.

Är Husqvarna bäst eller finns det andra, billigare modeller, som är bra?

Är det till och med oktober cirka ni klipper era gräsmattor? Tänkte på att den nog inte kommer användas så mycket i år utan vi skulle kunna vänta tills nästa år med. Vi får tillträde 1 september.

Redigerat av genstruktur, 07 augusti 2020 - 17:31.


#185

Postad 07 augusti 2020 - 17:32

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 203 inlägg
  • 0

Jag får börja med att pudla lite. Jag läste fel och trodde att gräsmattan var 1500m2. Med 1200m2 kan nog en 315 fungera.

 

På frågan om HQ är bäst eller inte får jag nog svara att det "verkar så" av det jag läst, vilket är en hel del nu, och min a och bekantas erfarenheter. Det verkar väldigt sällan bli fel på dem och när det blir det brukar det vara snabbt åtgärdat utan krångel. Utöver att de är driftsäkra så verkar algoritmerna vara de bästa också.

 

Just algoritmerna delas troligtvis med gardena och mcculloch så de lär vara ett lika säkert val vad det gäller klippkvalitet.

 

Att han har bytt lager är inte heller ett argument för att priset skulle vara högt, det betyder ju bara att det satt ett dåligt där från början om det gick sönder efter 5 år.



#186

Postad 07 augusti 2020 - 17:52

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0
Ok :)

Tomten är 1547kvm. Minus huset, uterum, stor altan, garage och lite annat krafs. 1200kvm är en uppskattning av mig. Men verkar ju lovande att en Automower 315 kan fungera. Svågern har en med max klippyta samma som deras gräsmatta och han menar att det fungerar bra. De har en Robomove 314.

Ok! Jo verkar som många tycker Husqvarna är bäst. Gardena och Mcculloch,får kika lite på dem med kanske om vi inte köper den begagnade.

Tack för info angående lager. :)

Redigerat av genstruktur, 07 augusti 2020 - 18:03.


#187

Postad 07 augusti 2020 - 18:34

Johan_i_burken
  • Johan_i_burken
  • Mästare

  • 3 633 inlägg
  • 0
Husqvarna är de bästa klipparna utan diskussion. Husqvarna äger ju Gardena så de är säkert också bra men med lite mer basic mjukvara bland annat. Men med det sagt att andra klippare kan säkert funka om din matta är helt platt och fin

Redigerat av Johan_i_burken, 07 augusti 2020 - 18:35.


#188

Postad 07 augusti 2020 - 18:42

kribban
  • kribban
  • Mästare

  • 3 037 inlägg
  • 0

Grävde ner min studsmatta förra sommaren just pga av samma problem som du beskriver. Fungerar ypperligt.

Jag har en äldre Landdroid och 50 kvm gräsmatta :D

grävde upp min studsmata efter 1 år i jorden. Vi är på gång och flyttar. Kan meddela att benen klarat sig utmärkt



#189

Postad 07 augusti 2020 - 18:46

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

Husqvarna är de bästa klipparna utan diskussion. Husqvarna äger ju Gardena så de är säkert också bra men med lite mer basic mjukvara bland annat. Men med det sagt att andra klippare kan säkert funka om din matta är helt platt och fin


Gardena verkar kosta nästan lika mycket som Husqvarna upp till 1500-1600kvm klippyta. Känns som man lika gärna kan köra på Husqvarna då om de är bäst :).

Redigerat av genstruktur, 07 augusti 2020 - 18:47.


#190

Postad 08 augusti 2020 - 15:53

edtjope
  • edtjope
  • Forumräv

  • 766 inlägg
  • 0

Ok :)

Tomten är 1547kvm. Minus huset, uterum, stor altan, garage och lite annat krafs. 1200kvm är en uppskattning av mig. Men verkar ju lovande att en Automower 315 kan fungera. Svågern har en med max klippyta samma som deras gräsmatta och han menar att det fungerar bra. De har en Robomove 314.

Ok! Jo verkar som många tycker Husqvarna är bäst. Gardena och Mcculloch,får kika lite på dem med kanske om vi inte köper den begagnade.

Tack för info angående lager. :)


Du kan kolla hur stor din gräsmatta är här:
https://automower.hu...m/sv/index.html

#191

Postad 08 augusti 2020 - 16:05

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

Du kan kolla hur stor din gräsmatta är här:
https://automower.hu...m/sv/index.html

Tack!:)

Gräsmattan var cirka 800kvm enligt den där beräkningen. Gick vidare och fyllde i och både 310 och 315 passar enligt Husqvarna.

Kan man lita på den där guiden?

Redigerat av genstruktur, 08 augusti 2020 - 16:06.


#192

Postad 08 augusti 2020 - 17:22

edtjope
  • edtjope
  • Forumräv

  • 766 inlägg
  • 0
Ja, det tror jag man kan. Utgår ju från Google Maps och sen får man ju dra linjerna själv. Det var den som de använde på Bromma Skog & Trädgård när det slutade med att jag beställde en 435X AWD

Redigerat av edtjope, 08 augusti 2020 - 17:23.


#193

Postad 08 augusti 2020 - 17:26

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

Ja, det tror jag man kan. Utgår ju från Google Maps och sen får man ju dra linjerna själv. Det var den som de använde på Bromma Skog & Trädgård när det slutade med att jag beställde en 435X AWD


Ok! Oj rätt stor gräsmatta du har då?

#194

Postad 08 augusti 2020 - 18:10

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

  • 5 602 inlägg
  • 0

Funktionen att sakta in INNAN de krockar med något finns bara på de största modellerna. Det är för att de går fortare för att hinna med en större yta på mindre tid. På de mindre modellerna behövs den funktionen inte. Jag har en 420 och om jag är i trädgården och gör något så låter jag den köra på mig om den råkar dyka upp där jag är. Så pass mild är "krocken".

 

Angående igelkottar så undrar jag om problemet ens är ett problem. Det är möjligt att det i undantagsfall händer men jag ser det som väldigt osannolikt. Den HQ jag har kan inte köra över något så stort utan att vända eller stanna för att den blivit "lyft". Dessutom har jag svårt att tro att just igelkottar skulle göra annorlunda än alla de andra djuren och helt enkelt flytta på sig (inga djur verkar det minsta rädda för klipparen).

 

Skulle det verkligen vara något som händer ofta skulle sociala medier svämma över med bilder av massakrerade djur, vilket de inte gör. Det enda jag ser är folk som sprider vidare att robotar är farliga för igelkottar, för det har de läst. Och det i sig är ju inget bevis för att det är så.

Grannens katter har i princip försvunnit från min gård sedan jag skaffade roboten, tror dom inte gillar ljudet och dom har inte gått nära klipparen någon gång. Däremot hade jag en trast på gården som var väldigt nyfiken på roboten och följde efter den men den gav upp till slut.



#195

Postad 08 augusti 2020 - 20:01

edtjope
  • edtjope
  • Forumräv

  • 766 inlägg
  • 0

Ok! Oj rätt stor gräsmatta du har då?


Nja, jag har c:a 1500 kvm gräsmatta. Men jag har en väldigt kuperad tomt då vi har suterränghus och 435X AWD är den enda som fixar vår gräsmatta.

#196

Postad 09 augusti 2020 - 20:50

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0
Säljaren ville inte gå ned från 15k. Får köpa en annan klippare helt enkelt! :)

Tack för hjälp hittills!

Redigerat av genstruktur, 09 augusti 2020 - 20:51.


#197

Postad 09 augusti 2020 - 21:37

Johan_i_burken
  • Johan_i_burken
  • Mästare

  • 3 633 inlägg
  • 0
Jaja, iom att han hade en Hk så är ju guidekabel redan dragen så borde ju bara vara att köpa en ny och köra. Du slipper ju allt tråkigt så det är ju bra i alla fall men se till att du har stationen på samma plats bara

Redigerat av Johan_i_burken, 09 augusti 2020 - 21:38.


#198

Postad 09 augusti 2020 - 22:02

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 1

Jaja, iom att han hade en Hk så är ju guidekabel redan dragen så borde ju bara vara att köpa en ny och köra. Du slipper ju allt tråkigt så det är ju bra i alla fall men se till att du har stationen på samma plats bara


Japp! :)

Fungerar guidkabeln bara till Husqvarna?

#199

Postad 08 oktober 2020 - 13:25

what17ever
  • what17ever
  • Veteran

  • 2 414 inlägg
  • 0

Låt höra, panelen:

Har ni tagit in era robotar?

Bor själv i växtzon 4, men den tuffar och går, de ä ju ganska varmt ute..



#200

Postad 08 oktober 2020 - 14:10

stabbe
  • stabbe
  • Veteran

  • 1 569 inlägg
  • 0

Nope inte än, bor i växtzon 2.





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.