Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Spikes och stenplattor under högtalare, bra eller?

221 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
IXOS 304 Layer Discs (Spikes & dämpkuddar) 0 (0) Inga priser

#51

Postad 16 januari 2006 - 13:35

Unregistered1096
  • Unregistered1096
  • Användare

  • 126 inlägg
  • 0
Har en fundering angående spikes. Jag har en katt som är rätt galen och det har hänt flera gånger att hon sätter höglararen i gungning (har ett par smala Kef Q5:or), då de inte är helt stabila på spikes. Har sett att vissa högtalare har liksom ben som sticker ut från högtalaren med spikesen i dessa. Finns detta som universaltillbehör nånstans?

#52

Postad 16 januari 2006 - 18:51

calle_jr
  • calle_jr
  • Forumräv

  • 898 inlägg
  • 0

Dina stenplattor var toksnygga! Är dom inhandlade på en vanlig byggvaruhandel eller är det något man måste beställa?

Ursäkta jag har missat denna fråga.
Tack förresten, det är marmor avsedd för plattläggning. Bara att besöka ett lokalt stenhuggeri, så kommer hitta något som passar.

#53

Postad 28 februari 2006 - 16:48

Bill_Gates
  • Bill_Gates
  • Amatör

  • 85 inlägg
  • 0
Angående stabila högtalare för t.ex. barn och katter:
Proson har en rad tillbehör/stativ för just stabilare montering, se här.

Silvan hade blanka fina marmorplattor i bl.a. grått och svart som hade passat bra att placera under en högtlare med spikes. Själv kör jag med fula betongplattor. Under dessa har jag limmat fast ett tunt bommulstyg (gammal svart t-shirt) för att skydda parkett men fortfarande inte skapa mycket fjädring/dämpning.

Här kommer då en fråga och resonemang till de lärde:
Spikes används för att (i teorin) ge 0 i kontaktyta och för att högtalaren samtidigt skall stå stadigt och inga vibrationer föras vidare. Detta resonemanget håller ju inte i längden men det är kul med prylar, inte sant?
Men, dom här vibrationshämmande "spikes'en" med gummi och grejer förbryllar mig. Då står ju högtalaren (relativt sett) ostadigt. Då kan man ju dra detta till sin spets och hänga upp högtalaren i gummisnören, det kan ju inte ge bra ljud. Då rör ju sig högtalarlådan i förhållande till högtalarmagneten. Idealet borde väl vara att montera högtalaren dirrekt i berggrunden, inte använda massa gummitassar, filttfötter och jocks? Detta skulle ju leverera det mest precisa ljudet utan påverkan av yttre miljö (svängningar osv). Vad har jag missat?

Jag förstår att man kan placera sin vinylsvarv på en sandkudde osv. Men högtaleren på en kudde, är inte det bara en kompromiss i så fall?

Redigerat av Bill_Gates, 28 februari 2006 - 16:57.


#54

Postad 28 februari 2006 - 21:33

calle_jr
  • calle_jr
  • Forumräv

  • 898 inlägg
  • 0

Vad har jag missat?

Det är ju långt ifrån alla som har möjlighet att montera högtalaren direkt i berggrunden.

Jag är långt ifrån expert på området men det handlar ju dels om att avisolera högtalaren från sina egna vibrationer, dels att undvika att högtalarens vibrationer fortplantar sig till övrig elektronik, grannar osv.
Beroende på vilken golvkonstruktion man har, högtalarens massa, vibrationernas beskaffenhet och kanske några fler parametrar, så kommer spikes, kuddar, grafitblock, stenplattor eller andra material som förekommer att fungera olika bra. För min del funkar kombinationen spikes på marmorplatta mycket bra. Jag har ett parkettgolv på plastfolie och betongbjälklag därunder. Bara att testa sig fram!

:huh:

#55

Postad 12 juni 2006 - 21:41

Unregisterede6cfb3f9
  • Unregisterede6cfb3f9
  • Användare

  • 176 inlägg
  • 0
http://www.beijerbyg...t.aspx?id=25854

(Fanns även granit, http://www.beijerbyg...kt.aspx?id=6523 )

Någon skillnad på granit/marmor?

Tänkte dyka förbi o kolla hur de ser ut, får ju gärna vara lite stil på dom så folk inte tror att man håller på att renovera.

Sen något passande under marmor skivan så man slipper repa golvet.
http://www.rusta.se/...ckel&p=11451031 ?

Min plan, någonting mjukt under stenplattan, gummilist som limmas runt kanterna, gummikuddar eller liknande, sen stenplatta på det och spikes + högtalare.
Eller är poängen med stenplattan att den ska ligga direkt mot golvet?

Och spikes till detta, vilka?

Flyttar till en ny renoverad lägenhet med nytt laminat golv i vardagsrummet så jag vill ogärna repa golvet och samtidigt få ett trevligare ljud för både mig och grannarna!

Funderade även på Lexan, visst är det snyggt med marmor eller granit, men tänkte på en 20-40mm tjock Lexan skiva mot golvet och spikes på detta.. (Lexan är ju "mjukare" än plexi och mer hållbart, knäcks inte som plexi om man viker det)

Redigerat av Unregisterede6cfb3f9, 12 juni 2006 - 22:13.


#56

Postad 12 juni 2006 - 22:07

Unregistered973
  • Unregistered973
  • Veteran

  • 2 349 inlägg
  • 0
jag la wettexdukar under graniten

#57

Postad 13 juni 2006 - 12:56

Unregisterede6cfb3f9
  • Unregisterede6cfb3f9
  • Användare

  • 176 inlägg
  • 0
Har rört om lite här istan, kollat på både granit/marmor etc etc.

Just nu lutar det åt Golv-> 12mm Lexan skiva-> spikes-> högtalare

Jag slipper ställa spikes på golvet, pressar ner spikesen i lexanskivan så dom står stabilt och inte rör på skivan.

Eller vad säger ni?

Blev bara jobbigt att hålla på o beställa sten nu när alla har semester och sena leveranser.

EDIT: Beslutsångest, här fanns ju många olika :/

http://www.svalander...ppen/spikes.htm
http://www.svalander...pen/spikes2.htm

Fast lutar mot Superspikes just nu, dom utan gängor, varför heter vissa Spike2 och vissa inte?
(Gissar på att Dynavoice inte har gängor, får nog veta imorn när dom kommer)

http://www.ljudmakar...t_id=730&menu=1
http://www.netonnet....x.asp?iid=38598

Redigerat av Unregisterede6cfb3f9, 13 juni 2006 - 19:45.


#58

Postad 27 augusti 2006 - 17:21

Unregisteredb32e32da
  • Unregisteredb32e32da
  • Amatör

  • 91 inlägg
  • 0
Finns det inget billigt alternativ till SD-dämpkuddar? Den här frågan har säkert varit uppe tusen gånger men. Hur bra blir det om man gör så här? Är detta bättre än spikes på stenplatta?

Bifogad fil  d_mpning.jpg   41,44K   2 Antal nerladdningar

#59

Postad 25 september 2006 - 17:46

Per K
  • Per K
  • Wannabe

  • 44 inlägg
  • 0
Jag använder 1-kronor under mina spikes. Det funkar ju bra bara man inte stöter till i mitt fall högtalarstativen. Dom har ju då tendens till att glida av 1 kronorna och ut på parketten.
Postad bild

Så jag kom på denna iden att limma en mynt med hål i uppe på 1-kronan. voala nu kan jag flytta på högtalaren och mynten följer fint med. Hade några Norska enkronor liggande som jag limmade med loc-tite

Säkert fler än mej som har gjort samma sak :( :)

#60

Postad 26 september 2006 - 19:02

Unregisteredb32e32da
  • Unregisteredb32e32da
  • Amatör

  • 91 inlägg
  • 0
Jo jag hade gjort en liknande variant med en mutter fastsatt på en gammal 5-öring förut men sen gick jag över till betongplatta. Det var rätt påhittigt det där iaf och inte lika fult som min mutterkonstruktion

#61

Postad 29 oktober 2006 - 21:23

Unregistered52a88696
  • Unregistered52a88696
  • Veteran

  • 2 049 inlägg
  • 0
Tänkte också lägga stenplattor under mina RS8-or. Bottenplattan som följer med dessa högtalare är "ju" allt annat än snygg... Så därför tänkte jag prova med hur det kan tänkas bli med spikes på stenplattorna.

Saken är den att jag sprang på ett par stenar i helgen som jag bara var tvugna att köpa. 6st för 30:- Designen var exakt den jag var ute efter. Men frågan är om ni tror det spelar ngn roll att det är 3st stenar som kommer ligga "pressade" mot varandra, istället för att ha en hel stor platta under högtalarna? Vad jag tänker på är just dämpningen, och om basvågorna kan tänkas krypa igenom springorna som trots allt skapas genom att plattorna ligger jämnte varandra som separata enheter, och på så sätt "ta bort effekten" som man får genom att lägga stenplattor under högtalarna?

Kanske jag bara är nojjig... men om det är ngn som har "fakta" att luta sig mot, får ni gärna dela med er av detta.

Ska givetvis prova (sker senare i veckan). Men man kan ju alltid börja med att fråga, för att på så sätt höra om ngn annat testat "metoden", och på så sätt kan dela med sig utav "upplevelsen". :D

Tack på förhand!

mvh
multimedia


Bifogad fil  Stone.jpg   83,12K   0 Antal nerladdningar

Redigerat av Unregistered52a88696, 29 oktober 2006 - 21:25.


#62

Postad 15 november 2006 - 12:02

robbaan
  • robbaan
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
Trådar som den här är ganska roliga !

Oron för att högtalaren ska röra sig pga bas-konornas rörelse...

Fundera då på följande: Vad väger 2st baskonor av 6,5tums storlek med talspole och allt ??
Ska vi gissa på 200-300gram ?
Hur stort är motståndet i luften när konorna rör sig ? Ganska försumbart...

Vad väger en typisk golvhögtalare med 2x6,5 tummare ? Runt 12kg och uppåt.

Hur sannolikt är det att högtalaren rör sig av reaktionskraften från konorna ?? RÄTT LITEN !

Jag tror det mesta av problemet är resonansproblem i botten på kabinettet...

Jag provade att limma ihop 3x19mm MDF skivor som stack ut 3cm utanför högtalaren.
Sen limmade jag denna plattan i botten på högtalaren med Casco superset. På med 4 tassar och
provlyssna...
Mycket bra !! Till en bråkdel av kostnaden av alla fötter och spikes. Dessutom vältsäkrade
med mer massa i botten och större area på foten. Har också småbarn...
Högtalarna är Dali ICON 6.

Synpunkter på denna lösning ?? ;)

#63

Postad 02 februari 2007 - 11:18

Unregistered8282627d
  • Unregistered8282627d
  • Lärjunge

  • 266 inlägg
  • 0
Intresant tråd.
Tänkte bidra med en bild på mina Wharfedale Pacific Evolution 30 som jag ställt på vanliga trägordsplattor sprayade med biltemas marrmor spray.

Kan nämna att jag upplevde att man fick renre och snabbare bas, vilket oxå påvärkade de övriga registren positivt.

Bifogad fil(er)



#64

Postad 05 maj 2007 - 22:32

HQSoundman
  • HQSoundman
  • Wannabe

  • 39 inlägg
  • 0
instämmer med tb303.
Glömm spikes, köp SD-fötter(dämpkuddar). Jag kör de själv sen 7 år tebax, funkar perfekt.

Redigerat av HQSoundman, 05 maj 2007 - 22:32.


#65

Postad 06 maj 2007 - 14:50

Unregistered1092
  • Unregistered1092
  • Veteran

  • 1 623 inlägg
  • 0
Det här verkar intressant.
Funderar själv på att skaffa nåt jag kan ställa mina frontar på.
Kanske det vore en bra lösning att limma ihop mdf eller nån tjock spånplatta som man kan ställa högtalarna på.
Är ju som sagt rätt dyrt med marmor.

Ska man vara både smart & snål så kan man ju alltid kolla om nån vill bli av med nån gammal bänkskiva eller nåt för det är bara att kapa till önskad storlek.

Redigerat av Unregistered1092, 06 maj 2007 - 14:58.


#66

Postad 06 juli 2007 - 15:21

kungdenknege
  • kungdenknege
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Hej, jag har också en fråga angående detta! Har ett par stativare, Eltax Monitor III, stående på ett vanligt björkskrivbord från Ikea med metallben. Vid höga volymer tycker jag ljudet blir ganska burkigt, och vibrationerna märks kraftigt i skrivbordet. Kan spikes/dämpmatta/whatever hjälpa? Och vilket av det isåfall?

Tacksam för alla tips!
/Eli

#67

Postad 09 juli 2007 - 07:59

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

  • 1 825 inlägg
  • 0
Skrivbordet fungerar som resonanslåda vid vissa frekvenser, för att förhindra detta bör du frikoppla högtalarna från bänkskivan och detta gör du genom att lägga mjukt material emellan.

Du kan först prova att ställa dom på en vanlig huvudkudde bara för att höra själv om det blev något bättre. Vill du sedan införskaffa riktiga saker så rekommenderar jag sd-kuddar

#68

Postad 28 juli 2007 - 13:47

13th Marine
  • 13th Marine
  • Beroende

  • 1 103 inlägg
  • 0
Ni vet att tanken med spikes är att "spikarna" ska göra att högtalaren sitter stumt mot golvet, såfort ni sätter någon form av hård platta under kommer högtalaren kunna röra sig igen och ni tappar hela effekten...

#69

Postad 28 juli 2007 - 18:06

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

  • 5 967 inlägg
  • 0
När jag först fick hem mina högtalare för ett par år sedan, så satte jag en medföljande gummiknopp
där spikes i vanliga falla skulle sitta. Efter ett tag gick jag o köpte lite brickor att lägga på golvet
och satte dit spikesen.

Ljudet blev faktiskt lite annorlunda och bättre och då i basregistret.

Har sedan inte funderat på detta något mer på detta, förren lillen skulle ut o gå
i sin gåstol. När han körde på högtalarna så gled spikesen av brickorna.

Köpte därför soundcares spikes och detta ångrar jag inte
Högtalalarna står stabilt. De repar inte golvet och till min mycket stora
förvåning. Ljudet blev ännu bättre. Om det beror på att de kom högre upp
eller om det beror på något annat, tänker jag inte forska i .. jag är nöjd
med att det blev så .. B)

Här har ni ett foto på det bästa jag köpt denna veckan :)

RB


Bifogad fil  Soundcare.JPG   229,22K   1 Antal nerladdningar

#70

Postad 10 oktober 2007 - 16:56

EngelholmAudio
  • EngelholmAudio
  • Amatör

  • 73 inlägg
  • 0

Fundera då på följande: Vad väger 2st baskonor av 6,5tums storlek med talspole och allt ??
Ska vi gissa på 200-300gram ?
Hur stort är motståndet i luften när konorna rör sig ? Ganska försumbart...

Vad väger en typisk golvhögtalare med 2x6,5 tummare ? Runt 12kg och uppåt.

<{POST_SNAPBACK}>

300 gram låter väldigt högt!

Jag skulle tippa på under 100 gram för två st 6.5 tummare... Mms brukar och kan hållas mellan 10 och 40 gram för 6.5'or med okej lågbasprestanda.

Inte för att det sätter käppar i hjulet på ditt resonemang - tvärtom! :)

Att tänka på när man höjer upp en högtalare på stenar eller liknande är att man faktiskt gör en förflyttnad av högtalaren, väldigt lik den när man placerar in högtalarna jämntemot bak- och sidovägg. En del av ljudskillnaden beror på detta.

#71

Postad 11 oktober 2007 - 11:16

PowercorD
  • PowercorD
  • Användare

  • 107 inlägg
  • 0
EngelholmAudio,

Hehe satt precis och tänkte samma sak :)

Jag gjorde ett litet test(har markant boomy bas på vissa ställen).
Satte tejp i golvet där mina fötter mötte golvet, flytta 1cm och jevlar vilken skillnad, måste hamnat i en nod eller något, blev markant mycket mer bas.

#72

Postad 13 oktober 2007 - 15:27

EngelholmAudio
  • EngelholmAudio
  • Amatör

  • 73 inlägg
  • 0

EngelholmAudio,

Hehe satt precis och tänkte samma sak :)

Jag gjorde ett litet test(har markant boomy bas på vissa ställen).
Satte tejp i golvet där mina fötter mötte golvet, flytta 1cm och jevlar vilken skillnad, måste hamnat i en nod eller något, blev markant mycket mer bas.

<{POST_SNAPBACK}>

Yes!

Och betänk också att 5 cm på höjden, av kanske 240 i takhöjd) är ju rätt mycket.

#73

Postad 16 februari 2008 - 14:49

sossen
  • sossen
  • Forumräv

  • 718 inlägg
  • 0
Var ju bara tvungen att prova betongplattor till mina Primus 250. Kostade 95:- st. Eftersom ljudminnet är kort placerade jag plattorna i redoläge framför högtalaren och spelade en låt. Sedan fort under med plattorna och körde samma låt. Basregistret blev utan tvekan mer rappt, de är ju lite burkiga primus och en del av detta försvann faktiskt, mao blev jag nöjd.
Dessvärre jobbar min kära flickvän idag och jag ska hämta henne om en halvtimme :) Vilket leder till nästa problem nämligen hennes syn på saken. Hon envisas med inställningen "-Jag hör ingen skillnad" oavsett vad man än kommer hem med för hifi saker. Det enda hon uttalat sig positivt om är mina Sennheiser lurar.
Så man får se om plattorna blir kvar, går ju alltid att ändra färg på dem om det nu går hem.

EDIT: Det accepterades

Redigerat av sossen, 16 februari 2008 - 16:29.


#74

Postad 19 februari 2008 - 10:48

Omar Brännström
  • Omar Brännström
  • Användare

  • 141 inlägg
  • 0
Hej

Är helt novis på detta. Just nu har jag de medföljande gummi"fötterna" under mina nya Dali Ikon 6 och de står bara någon mm över parkettgolvet. Enligt Dali manualen verkar det som spikes är att föredra framför de medföljande gummifötterna (egen tolkning). Sätter man på spiken kommer de en bit ovanför golvet.

Än så länge har jag delat en gummimatta i hälften, och har en bit mellan parketgolv och högtalare. Kostar typ bara 19kr för två golvhögtalare. Har även en hel under subben.

Inte det snyggaste, men man tänker inte så mycket på det då den är svart, syns ej så mycket.

http://www.biltema.s...p?iItemId=76364

Har beställt Oelbach Spikesskydd, när jag fått dem kommer jag ha parkett-gummimatta-spikeskydd-spikes-högtalare.

http://butik.hifi-pu...mmer=spikeskydd

Tanken är också att det inte skall låta så mycket till grannarna.

Mvh

Omar Brännström

#75

Postad 29 april 2008 - 21:14

Ödlan
  • Ödlan
  • Användare

  • 146 inlägg
  • 0
Ett tips om du vill skona grannarna är att fortsätta med gummimattorna under högtalarna. Vill du öka ljudisoleringen maximalt så prova med ytterligare en gummimatta MEN en betongplatta mellan de båda gummimattorna. Ljudet kommer antagligen att förändras av det men prova dig fram! Det kan ju till och med bli bättre ljud.
:)

#76

Postad 27 juni 2008 - 22:53

Unregistered46a10d28
  • Unregistered46a10d28
  • Beroende

  • 1 229 inlägg
  • 0
hallå alla, jag har trägolv, som vibrerar en del, det räcker med väldigt lite ljud fö att man ska känna tex röster, piano, stråkar etc i soffa/golv/bord... ja mitt golv svajar en del.
ett problem jag har är att tex lägre röster 100-200hz? resonerar och låter inget vidare, kan det bero på vibraionerna i golvet?
tips på lösningar?

#77

Postad 29 juni 2008 - 13:20

Ödlan
  • Ödlan
  • Användare

  • 146 inlägg
  • 0
Vet inte precis vad resonansen beror på men du kan ju alltid prova dig fram på olika sätt.
Kolla mitt tips om betong/stenplattor & gummimattor under dessa. En del av vitsen med sten & betong är att det är tungt och med tunga saker rätt placerade i ett resonansrikt rum är ju att dämpa vibrationer. Alternativt ställ ut andra tunga prylar i rummet.
I övrigt kan det vara på sin plats att kolla hur hela rummet "ser" ut eller snarare "hörs" ut.
Mattor på golvet tygklädda soffor, långa gardiner och/eller draperier, ekodämpning i tak, tygtavlor och diffusorer på väggarna, är alltid positivt.
Diffusorer kan man göra själv med hjälp av kvarststavar & masonit. Om man målar dom på ett ok sätt så får man accept hos sin maka/sambo också.
B)

#78

Postad 29 juni 2008 - 16:25

Unregistered46a10d28
  • Unregistered46a10d28
  • Beroende

  • 1 229 inlägg
  • 0
vart kan man hitta hyggliga stenskivor då? alla bygghandlar jag varit på har bara fula betongplattor, vore ganska snyggt med någon stenplatta annars....

#79

Postad 02 juli 2008 - 19:39

Ödlan
  • Ödlan
  • Användare

  • 146 inlägg
  • 0
Ojoj nu börjar det låta dyrt!
Det finns nog polerade granitplattor eller liknande, att köpa. Kolla med något stenhuggeri eller något företag som fixar gravstenar.
Däremot avsåg jag betongplattor när jag tipsade. Fult? Ja kanske, men ganska billigt.
:)

#80

Postad 12 juli 2008 - 17:55

Advance Acoustic
  • Advance Acoustic
  • Amatör

  • 75 inlägg
  • 0
Hoppar in i tråden.

Köpte mig ett par Dynaudio 72se och hade oxå funderingar kring spiksen. Jag åkte till en sten handlare i Stockholm och köpte två st skiffer bitar ( se forum ) för 99kr st i dag så köpte jag även sten olja på Flugger färg för att få en lite mer blank yta på stenen. Kommer upp bilder när stenarna har torkat.

Totalkostnad på ca 300kr

mvh Tobbe

Redigerat av Advance Acoustic, 12 juli 2008 - 18:30.


#81

Postad 12 juli 2008 - 18:49

Advance Acoustic
  • Advance Acoustic
  • Amatör

  • 75 inlägg
  • 0
Så nu har oljan torkat och jag fick den färgen jag ville ha samt lite blankare yta på stenen..

FInns före och efter bilder i mitt album.

#82

Postad 14 juli 2008 - 20:03

Ödlan
  • Ödlan
  • Användare

  • 146 inlägg
  • 0
Snyggt jobbat Stäppvaran (hehe "släktingen").
Kollade bilderna och tyckte det var ett kalasresultat för dom pengarna. :)

#83

Postad 01 augusti 2008 - 21:13

Advance Acoustic
  • Advance Acoustic
  • Amatör

  • 75 inlägg
  • 0
Hej Ödlan.

Tackar. Jag tycker att det blev bra och lite mer levande än att ta högblank kakel som jag tänkt först... Nu behövs det bara en till för subben...

:lol:



Snyggt jobbat Stäppvaran (hehe "släktingen").
Kollade bilderna och tyckte det var ett kalasresultat för dom pengarna. B)



#84

Postad 20 augusti 2008 - 20:08

Ödlan
  • Ödlan
  • Användare

  • 146 inlägg
  • 0
OK, kul!
Vore kalasbra om det kommer upp någon bild på resultatet med subben åxå.
Då kanske man kan härmas lite :)

#85

Postad 24 september 2008 - 14:50

Unregisteredcbe4768c
  • Unregisteredcbe4768c
  • Lärjunge

  • 320 inlägg
  • 0
Fick tipset från HI-fi huset att om man vill dämpa subben så är häftmassa en jävligt bra dämpare. 3-4 ordenliga klumpar som du ställer subben på, då står den garanterat still och äter vibrationer till frukost så att säga. Inte testat själv dock.

#86

Postad 07 oktober 2008 - 05:57

cbjorkman
  • cbjorkman
  • Användare

  • 191 inlägg
  • 0
Köpte ny dator för en vecka sen och till den Logitechs Z-2300 2.1 system för att ha nåt att spela musik på när jag sitter vid datorn. När jag flyttade upp grejerna på övervåningen lät subben riktigt skit pga av mitt trägolv som vibrerade med. Det blev en 35x35x5cm stenplatta med häftmassa under, plus häftmassa mellan sub och stenplatta också. Fungerar kanon och golvet är nu iprincip vibrationsfritt samt att basen blev grymt mycket trevligare att lyssna på.

#87

Postad 27 februari 2009 - 20:36

***nicke69***
  • ***nicke69***
  • Lärjunge

  • 321 inlägg
  • 0
Hej!
Köpte ett par SD kuddar..... märkte ingen skilnad, förutom att jag fick höja ljudet för att få samma ljud-tryck.... märkligt.
//Niklas

#88

Postad 03 mars 2009 - 16:25

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

  • 11 286 inlägg
  • 0
Jag köpte med SD kuddar till min sub,det märks främst att det inte skallrar i väggar och tavlor längre,vilket är en klar fördel.

#89

Postad 08 maj 2009 - 16:45

Corpze
  • Corpze
  • Forumräv

  • 542 inlägg
  • 0
Tjena, nu har jag fått upp mina Dali Concept 8or på spikes och jädrar vilken skilnad, men jag har ju läst hur sonic design's dämpkuddar skall göra underverk, är det någon som kör med spikes + stenplatta med dämpkuddar under? undrar om det kan vara värt det där lilla extra?

Så här blev det iaf till slut efter kromning och montering :) (fler bilder finns under galleriet)

Bifogad fil  spikes.jpg   58,45K   3 Antal nerladdningar

#90

Postad 08 maj 2009 - 23:45

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

  • 11 286 inlägg
  • 0
Riktigt snyggt :) vart köpte du dom ?

#91

Postad 09 maj 2009 - 08:33

Corpze
  • Corpze
  • Forumräv

  • 542 inlägg
  • 0

Riktigt snyggt :) vart köpte du dom ?


Ritat - tillverkat och bortlämnat på kromning ;)

#92

Postad 12 oktober 2009 - 08:22

Fredrik HL
  • Fredrik HL
  • Forumräv

  • 980 inlägg
  • 0
Själv har jag inhandlat SD-kuddar + stenplatta som högtalarna skall stå på. Får se hur det blir, skydda parketten lär det göra iaf :unsure:

#93

Postad 18 oktober 2009 - 11:32

skygod2u
  • skygod2u
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Köpte Soundcares superspikes till min sub. Visade sig att de "gummikoner" som sitter under subben ej gick att få loss och att dessa var längre än superspikes. Löste detta med att sätta spikes under stenplatta och subben på plattan. Ljudet blev bara något bättre men ffa stör jag inte grannarna under lika mkt.

#94

Postad 20 oktober 2009 - 13:50

Fredrik HL
  • Fredrik HL
  • Forumräv

  • 980 inlägg
  • 0
Insåg inte att när jag beställde SD-kuddarna så skulle jag ha räknat med att stenplattorna väger 14kg/st, resulterade i att de vart lite väll ihoptryckta. Märktes stor skillnad i ljudet, tyvärr var plattorna lite väl stora och efter att tjejen hade slagit i tårna i dem X antal gånger fick det vara. Bytter nog ut till ett par Soundcare Superspikes istället.

#95

Postad 11 december 2009 - 19:28

ljudfantasten
  • ljudfantasten
  • Forumräv

  • 525 inlägg
  • 0
[/quote]
Silvan hade blanka fina marmorplattor i bl.a. grått och svart som hade passat bra att placera under en högtlare med spikes. Själv kör jag med fula betongplattor. Under dessa har jag limmat fast ett tunt bommulstyg (gammal svart t-shirt) för att skydda parkett men fortfarande inte skapa mycket fjädring/dämpning.

Här kommer då en fråga och resonemang till de lärde:
Spikes används för att (i teorin) ge 0 i kontaktyta och för att högtalaren samtidigt skall stå stadigt och inga vibrationer föras vidare. Detta resonemanget håller ju inte i längden men det är kul med prylar, inte sant?
Men, dom här vibrationshämmande "spikes'en" med gummi och grejer förbryllar mig. Då står ju högtalaren (relativt sett) ostadigt. Då kan man ju dra detta till sin spets och hänga upp högtalaren i gummisnören, det kan ju inte ge bra ljud. Då rör ju sig högtalarlådan i förhållande till högtalarmagneten. Idealet borde väl vara att montera högtalaren dirrekt i berggrunden, inte använda massa gummitassar, filttfötter och jocks? Detta skulle ju leverera det mest precisa ljudet utan påverkan av yttre miljö (svängningar osv). Vad har jag missat?

Jag förstår att man kan placera sin vinylsvarv på en sandkudde osv. Men högtaleren på en kudde, är inte det bara en kompromiss i så fall?
[/quote]

Förstår hur du menar, men tror det handlar om vikten i förhållande till dempningen/mjukheten på demp kudden, trögheten i gummit dödar vibrationerna från högtalarna om föholandena är rätt, tenk dig att du har för stor tyngd på kudden, då blir den mer "massiv" eller för hård och basen läcker i genom till golvet. Tvärt om när du sätter en för lätt högtalare så är kudden redan för hård för att dempa basen vilket ger samma resultat som senariot innan, derför bör du veta totalviketen på föremålet (eventuelt en högtalare, skivspelare osv) som du ska plasera på kudarna, kuddarna är indelade i viktklasser å varierar mellan tillverkare.
man hade faktist kunnat göra en gummi upp hegning, men lika så där att man moste balansera trögheten i gummit mot vikten på högtalarna.
dock inget fel på spikes om man har rätt golv och så är det ju en smaksak me ju :D

Redigerat av ljudfantasten, 11 december 2009 - 19:31.


#96

Postad 20 januari 2010 - 18:59

lakej
  • lakej
  • Amatör

  • 74 inlägg
  • 0
Tjenare, har en QLN 82 sub och den follkomligt mördar mina grannar i lägenheten som jag bor i.

Leder spikes bort vibrationer? Har sett ÅTALIGA trådar där det påstås att de istället ökar vibrationer.

Har en ca 2cm tjock stor matta från IKEA och en 300sidors bok (om egypten <_< ) under basen nu, hjälper spikes mer måntro?

#97

Postad 20 januari 2010 - 19:22

Erik_a80
  • Erik_a80
  • Forumräv

  • 838 inlägg
  • 0

Tjenare, har en QLN 82 sub och den follkomligt mördar mina grannar i lägenheten som jag bor i.

Leder spikes bort vibrationer? Har sett ÅTALIGA trådar där det påstås att de istället ökar vibrationer.

Har en ca 2cm tjock stor matta från IKEA och en 300sidors bok (om egypten <_< ) under basen nu, hjälper spikes mer måntro?


Inget hjälper mot grannen. Mjuka fötter är minst dåligt. Spikes är katastrof.

#98

Postad 20 januari 2010 - 19:32

lakej
  • lakej
  • Amatör

  • 74 inlägg
  • 0

Inget hjälper mot grannen. Mjuka fötter är minst dåligt. Spikes är katastrof.


Spikes med gummitassar på 2 cm samt ca 6cm tjockt trä lager och sen matta under? Skulle det hjälpa lite kanske?

#99

Postad 01 februari 2010 - 21:42

alen_zivo
  • alen_zivo
  • Användare

  • 179 inlägg
  • 0
tjena undrar bara hur man fäster spikes på högtalarna, kollade undersidan på mina men de va helt slätt... ska man borra o hålla på i högtalarna?? :D vill endast ha spikes för jag tycker det ser riktigt snyggt ut, alla "funktioner" med dom s***er jag i :huh:

EDIT stavning :lol:

Redigerat av alen_zivo, 01 februari 2010 - 21:45.


#100

Postad 01 februari 2010 - 21:51

Unregisteredb27a28b7
  • Unregisteredb27a28b7
  • Veteran

  • 2 307 inlägg
  • 0
Alen_zivo:
Kolla in biltema spikesen. Det är en "platta" med gängstav på, själva konen gängar man på gängstaven. Plattan fäster man med tape (som följer med).
Funkar bra om inte högtalaren är för tung.



1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.