Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Varva spelet?

78 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Omröstning: Kan man säga att "varva" är synonymt med att "klara" spelet? (133 medlem(mar) har röstat)

Rösta Gäster kan inte rösta

#51

Postad 18 september 2007 - 08:32

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • Mästare

  • 3 989 inlägg
  • 0

Det är ungefär som en långdistanslöpare som varvar en motståndare, man varvar spelen när man klarat det minst 1 gång och påbörjat ett nytt varv. Tex har jag nyss klarat Bioshock och funderar på att varva det på hard.

<{POST_SNAPBACK}>


Så då räcker det alltså om man bara påbörjar 2:a varvet och sen slutar efter 1 minut egentligen...
Enligt mig så börjar första varvet i startmenyn där man väljer "New Game" och dit kommer man också när man klarat spelet.

#52

Postad 22 september 2007 - 15:55

w3rsting
  • w3rsting
  • Amatör

  • 80 inlägg
  • 0
Man "varvar" ett spel när man har klarat det och börjar om igen.. då varvar man det. Man har varvat det när man har klarat det för andra gången.

Eller har jag helt fel? :)

#53

Postad 17 februari 2014 - 20:46

Unregisteredf6ea3cff
  • Unregisteredf6ea3cff
  • Veteran

  • 2 097 inlägg
  • 0
Jag tycker som w3rsting ovan. Exakt så.

#54

Postad 17 februari 2014 - 20:53

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0
Varför skall ordet varva betyda nånting annat än det betyder ute i verkliga livet?

Om man varvar någon på en löparbana eller motorbana etc betyder det ju att man springer/ kör om någon för minst andra gången under samma lopp.

Redigerat av masse70, 17 februari 2014 - 20:54.


#55

Postad 17 februari 2014 - 21:22

kokkelimokk
  • kokkelimokk
  • Lärjunge

  • 410 inlägg
  • 1
Det går ju att se på det på båda sätten. Varv tycker jag syftar på att man gör nåt flera gånger.
Varvar man någon på en bana så har man ju kört minst ett varv och lite till så vida motståndaren inte står still i starten, ungefär som Norge i OS.

Kör jag klart ett spel till slutet och stänger av säger inte jag att jag varvat spelet, då har jag klarat spelet.
Om jag däremot fortsätter ett varv till så har jag varvat.

#56

Postad 17 februari 2014 - 22:04

Unregistered5deb0b1d
  • Unregistered5deb0b1d
  • Guru

  • 4 329 inlägg
  • 0
Jag sa alltid att jag varva ett spel när jag spelat klart det. "Har du varvat Toki än?"

#57

Postad 17 februari 2014 - 22:43

Unregistered35582
  • Unregistered35582
  • Lärjunge

  • 353 inlägg
  • 0
Vi sa alltid "varva" på 80- och 90talet då många spel liknade super mario bros. Efter sista banan så började spelet om på första igen. Ännu mer tydligt på den gamla svart kassetterna till nes om ni minns dem, typ clu clu land, wrecking crew och excite bike.
En annan sak jag minns var att på en del spel typ beat em up och liknande så fanns det alltid en tuffare fiende på slutet av varje bana (se double dragon-serien). Dessa kallar man kanske boss idag men vi kallade det för "draken" av nån anledning. "Första draken","sista draken" osv.
Tror det kom från Kung Fu på nes då det fanns en drake som symbol för hur många ggr man "varvat" spelet eller klarat av sista "draken" :)

#58

Postad 31 december 2017 - 21:46

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0

Gamla minnen väcks till liv https://www.minhembi..._DIR#/smile.png
Men jag hade för mig att det fanns två varv bara, vad händer på 3:e varvet?

2 varv ligger efter varandra. Man kan starta direkt på andra varvet genom att "heta" zelda.

1 varv = från start til mål och vil man spela spelet mer så måste man spela det från början igenn dvs spelet är slut och man har kört igenom hela varvet. Detta är så vi använde utrycket när jag var liten, oavsett om man kunde fortsätta, om saker ändrade sig osv. Om någon sa "varva" så betydde det från intro til sluttexter, man har spelat hela spelet - 1 gång - 1 varv.


Spelar ju Mariokart nu och där kör man 3 varv på varje bana. När jag kört 1 varv på en ny bana så känner jag mig mer säker på hur banan ser ut och ska då spela nästa varv lite bättre, tightare svängar osv. I likhet med en bana så har man kört hela sträckan från start til mål. För mig spelar det ingen roll om målet är i starten eller inte, det viktiga är om man har spelat hela skiten från start til mål och nästa varv har samma struktur. Jag blir inte förförd eller lurad av att monstrena är lite snabbare eller att jag tar mer skada, det är "samma" spel och jag har faktiskt redan varvat det.

Redigerat av Demon Slayer, 31 december 2017 - 21:52.


#59

Postad 31 december 2017 - 23:15

New Player
  • New Player
  • Veteran

  • 1 586 inlägg
  • 0
Jag har alltid sagt varvat om jag klarat ett spel, alltid varit självklart i min hjärna. Men kom på en lustig sak nu som hände i somras som klarnar nu när jag läst lite i tråden. Jag frågade barnens kusin 10år gammal om han varvat ett spel och han såg ut som en fågelholk och fattade inget, tänkte han var lite trög. Men jag antar efter ha läst här att man säger inte så länge 😀

#60

Postad 01 januari 2018 - 02:28

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 896 inlägg
  • 0
Man klarar spelet första gången man kör igenom. Drar man om det en sväng till så varvar man.

#61

Postad 01 januari 2018 - 03:31

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 989 inlägg
  • 0
Om man varvar någon på en löparbana eller motorbana etc betyder det ju att man springer/ kör om någon för minst andra gången under samma lopp. 

 

 

Man startar på samma plats i ett lopp, båda startar ju på 0. Den personen som varvar har sedan behövt springa ett varv mer än den som blir varvad.



#62

Postad 01 januari 2018 - 15:36

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0
Om man ska springa en bana "1 varv" så får ni andra gärna springa 2 om ni vill.

Eller vadå 1 varv = 0 varv och dom som inte springer alls ligger på -1 lol ni hör ju att det inte funkar så.

Redigerat av Demon Slayer, 01 januari 2018 - 15:37.


#63

Postad 01 januari 2018 - 15:44

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0

10 år senare så tjafsas det fortfarande om vad det heter?

:rolleyes:



#64

Postad 01 januari 2018 - 15:55

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 896 inlägg
  • 0

hehe ja varva krävs åtminstone två varv/genomspelningar. Klarat spelet räcker med en genomspelning då man i spel inte är tillbaks på ruta 0 i regel som i ett 400 meters race :)



#65

Postad 01 januari 2018 - 15:57

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0
Så om ett lopp har 1 varv så kör du 2? Vad om det har 3 varv, kör man då 4 eller 6?

Redigerat av Demon Slayer, 01 januari 2018 - 15:59.


#66

Postad 01 januari 2018 - 16:38

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 896 inlägg
  • 0

I fallet med spel så varvar du spelet två gånger om du gör 3 genomspelningar. Då racet ju är över efter första genomspelningen.

 

Men för att undvika diskussioner så bör man väl säga att man gjort 3 genomspelningar då :P



#67

Postad 01 januari 2018 - 16:46

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 989 inlägg
  • 1

Ja det är märkligt hur folk säger olika. Jag tycker det är konstigt att folk tycker att "klara" något är mindre definitivt än att varva det. När någonting är klart så är man ju klar med det och det finns inget mer att göra, annars är det inte klart. Medan om man kört ett varv av något så är det självförklarande, man har kört ett varv eller en runda. Men folk har lärt sig tänka på olika sätt sedan de var små.



#68

Postad 01 januari 2018 - 17:35

Unregisterede32cf070
  • Unregisterede32cf070
  • Guru

  • 5 006 inlägg
  • 0

Känner mig gammal som minns den här tråden som startades för tio (!?) år sedan.  :(



#69

Postad 01 januari 2018 - 18:00

Unregisteredbb649a5e
  • Unregisteredbb649a5e
  • Guru

  • 4 239 inlägg
  • 3
Hur fan kan denna tråden vara 10 år? Fick för mig att den var från häromåret bara. Jisses....


Varva är att klara spelet för övrigt. Alla andra har fel ;)

#70

Postad 01 januari 2018 - 18:08

Unregistered42176b20
  • Unregistered42176b20
  • Lärjunge

  • 368 inlägg
  • 0

hehe ja varva krävs åtminstone två varv/genomspelningar. Klarat spelet räcker med en genomspelning då man i spel inte är tillbaks på ruta 0 i regel som i ett 400 meters race :)


Tänk dig ett åttahundrameterslopp, då varvar du banan efter fyrahundra meter.

#71

Postad 01 januari 2018 - 18:13

Unregisteredf64a5233
  • Unregisteredf64a5233
  • Über-Guru

  • 14 825 inlägg
  • 1

Man utgår från huvudmenyn, spelar igenom spelet och kommer tillbaka till huvudmenyn vilket innebär att man klarat spelet ett varv, varvat spelet. https://www.minhembi..._DIR#/smile.png

EDIT: Håller med Bertilsson alltså.

Står fast vid detta 10 år senare :P

#72

Postad 01 januari 2018 - 19:30

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 896 inlägg
  • 0
Morlock du stannar på mållinjen du måste börja på ny genomspelning för att börja varva din tidigare.

#73

Postad 01 januari 2018 - 20:31

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 4

Nu sitter jag vid datorn och inte mobilen och ska förklara för alla "dubbelvarvare" varför ni har fel.

 

1. Första gånge vi använde utrycket var på tiden Pacman/DonkeyKong (Game&Watch) sirka år 1980-1983.

När man spelade DonkeyKong så gjorde man samma sak hela tiden och fick mer och mer poäng ända upp til 999 och när man fick 1 poäng til så startade man om poängräkningen från 0, 1, 2 osv och detta kunde hända varsomhelst i "banan" och utan att någonting annat hände ö.h.t. (inga sluttexter eller musik, allt som "hände" var att poängen gick runt ett "varv".

 

Vi benämnde då detta både i PacMan och Game&Watch som att:

-hur långt har du kommit?

Person A: Til 850 sen dog jag.

Person B: Jag har varvat det. (stolt).

 

 

Jag tror igentligen inte ens att man fysiskt kan spela DonkeyKong til över 2000 poäng men om det nu går så kan det max ha vart en 2-3 personer i hela Sverige som klarade av det och detta är knappast tillräckligt många för att mynta vad utrycket igentligen betydde och hålla det vid liv. När någon sa att dom "varvat" ett Game&Watch så var det inget tvivel om att det betydde "räkna om från noll" ingen frisk person trodde att det betydde 2 varv då i min vänkrets ingen någonsin hade gjort detta.

 

Det fanns alltså ingenting som hette "att klara spelet" då man ju i DonkeyKong "klarade spelet" hela tiden gång på gång(räddade kvinnan). Det enda som var ett definerande moment i spelet var att "få siffrorna att gå runt til noll".

 

Så trots för att "varva" här igentligen inte betydde "spela igenom spelet" så som vi menar idag så betydde det absolut inte på något sätt att "runda siffrorna til 0, 2ggr". Det var bara det närmaste definerande momentet att kunna "klara av" sammtidigt som man förstod att man hade gått runt ett varv (tillbaka till 0).

 

Detta förstärktes av spelet Zelda1 där man faktiskt hade varv. Om någon hade klarat första varvet så betydde inte detta att man hade spelat både varv1 och varv2.

 

2. Vi använde ord och utryck i våran spelvärld som var ord och utryck från det Svenska språket i dagligtal. På den tiden gick man i skolan och det var vanligt i gymnastiken att man:

 

* Skulle springa 1, 2 eller 5 varv runt en bana. Alla förstog att 1 betyder 1 och 2 betyder 2.

* -jag ska ta ett varv i affären. -jag ska en runda i duschen -den ska ett varv i tvättmaskinen. Ingen trodde att man skulle duscha och tvåla in sig - schamponera håret och skölja sig, torka sig, och så duscha en gång till eller att man skulle gå rundt från bröd til grönsaker, torrvaror kassa och så ut igenom butiken för att så gå inn igjenn och göra allt pånytt?

 

3. "Ni dubbelvarvare" har igentligen ingenting annat att komma med än att det finns en annan betydning för ordet "varva". Det ni har glömt är att ord har flera betydningar, t.ex kan man använda ordet "varva" om att "varva en motor" eller "varva ner" utan att för den sakens skull mena i spelsammanhäng någonting i stil med att "spela så att spelet går varmt" eller "spela fort, sakta och så fort igjenn" .

 

I Sport har ordet 2 betydningar:

 

* Att fullborda ett varv.

* Att passera och därvid ligga ett helt varv före (en annan tävlande)

 

Det är helt enkelt så att man menar "att fullborda ett varv" och smeknamnet för detta blir: Varva. Se själva:

- Hur långt har du kommit i spelet?

- jag har fullbordat ett varv.   /   - Jag har varvat det.

 

Så hur skulle det då kunna passa bättre in på ordets andra betydning? Man spelar ju inte mot någon utan mot....spelet?

 

"jag har passerat själva spelet och ligger ett helt varv före spelet??????? FAIL!

 

 

 

Om ni ska svara på detta så är det fint om ni förklarar alla punkter och inte använder er av härskartekniker som noterats tidigare i tråden.

 

F.eks:

2. Nej vi använde ett helt eget språk som ingen förstog t.ex när vi sa "jag har vart på toaletten 2ggr" så betydde det igentligen "jag har klarat spelet med dosan uppochned".

 

3. Jo man har spelat förbi själva spelet och ligger före spelet för att.....


Redigerat av Demon Slayer, 01 januari 2018 - 20:34.


#74

Postad 01 januari 2018 - 21:08

Unregisteredf64a5233
  • Unregisteredf64a5233
  • Über-Guru

  • 14 825 inlägg
  • 5

Morlock du stannar på mållinjen du måste börja på ny genomspelning för att börja varva din tidigare.

Nej.

#75

Postad 02 januari 2018 - 10:11

Unregisteredbb649a5e
  • Unregisteredbb649a5e
  • Guru

  • 4 239 inlägg
  • 2
Griffin for president :D

#76

Postad 04 januari 2018 - 22:03

letmefly
  • letmefly
  • Veteran

  • 2 241 inlägg
  • 1

Jupp - varva är detsamma som klara! Griffin och Morlock summerar det bra ;)

 

Det sköna är att jag kom in i tråden för att jag ville skriva att jag varvat Horizon Zero Dawn nu...


Redigerat av letmefly, 04 januari 2018 - 22:04.


#77

Postad 04 januari 2018 - 22:32

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 896 inlägg
  • 0

I de fall man har new game plus lägen då varvar man inte spelet när man kör ett varv till? Vad gör man då?



#78

Postad 05 januari 2018 - 00:06

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 989 inlägg
  • 1

I de fall man har new game plus lägen då varvar man inte spelet när man kör ett varv till? Vad gör man då?

 

De flesta brukar väl säga att de kör new game plus.



#79

Postad 09 januari 2018 - 09:39

Unregisterede32cf070
  • Unregisterede32cf070
  • Guru

  • 5 006 inlägg
  • 3
Först spelade vi "första varvet" och när vi varvat spelet så påbörjade vi "andra varvet".



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.