Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Vinyltillbehör

4951 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Denon DP-47F (Skivspelare) 1 8 (4) Inga priser
Simply Black Magic RIAA-Dynavox-TPR-2 (Stereoförsteg) 0 (0) Inga priser

#101

Postad 26 maj 2009 - 20:23

Young Team
  • Young Team
  • Användare

  • 104 inlägg
  • 0
Okej, men om man skulle lägga en budget på gratis till vad de nu kan tänkas, vad skulle man då köpa till vilket pris?

#102

Postad 26 maj 2009 - 20:54

Unregistered973
  • Unregistered973
  • Veteran

  • 2 349 inlägg
  • 0
de jag testat av riaa är:

Nad PP2
Musical Fidelity x-lps
Musical Fidelity V3
EAR 834P
Accuphase integrerat i en E-202
Densen DP drive MC 02 med och utan XS nätdel
Densen DP drive MC 04 Med och utan XS nätdel

De ovan är testat och alla utom ear och MF v3 har jag ägt. De ovan är långtidstestade.

Sedan har man väl testat en massa till under resans gång kanske en 30 till eller något.
Den jag äger idag är Densen DP drive MC 04 med XS nätdel den kommer på plats 1, plats 2 är EAR 843P och plats 3 är Densen MC 02 med XS nätdel, plats 4 är MF X-lps, plats 5 Lehmann black cube, plats 6 Accuphase Integrerad, plats 7 MF V3, plats 8 nad pp2.

Bästa topp of the line riaa som jag suktar efter är Nagra.
Bästa jag har råd med är mitt nuvarande Densen
Bästa budget Musical Fidelity X-lps beggat för en tusing. Oslagbart.

#103

Postad 26 maj 2009 - 21:26

wictor
  • wictor
  • Beroende

  • 1 447 inlägg
  • 0
Hej undrar om någon vet vart man kan köpa mattor till skivspelaren? Alltså den som ligger under skivan. Problemet är ju att jag har pro ject modellen med en mindre tallrik, men man kanske kan köpa den störree i akryl löst? Någon som har tips ?

Mvh victor

#104

Postad 26 maj 2009 - 22:10

Ar@b
  • Ar@b
  • Lärjunge

  • 349 inlägg
  • 0
skivmattor kan du köpa på vinylbutiken.se, finns ett antal olika där.
Ring till ljudtema och fråga om den större tallriken passar och om du kan köpa den från dom om den inte kostar för mycket för då tycker jag du ska lägga pengar på en bättre spelare

#105

Postad 26 maj 2009 - 22:14

wictor
  • wictor
  • Beroende

  • 1 447 inlägg
  • 0
Yea mejlade precis hifi huset ang tallriken, och ska kolla in vinylbutiken.. Vad kan en sådan tallrik vara värd att punga upp för? 600:- ??

#106

Postad 26 maj 2009 - 22:28

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0
Vad skall man ha för underlag på bänken till sin vinylsvarv?

Jag vet att en del har tunga bänkskivor/marmorplattor. Men finns det andra liknande base-stand för Rega?
När jag lägger handen på bänken vid min Rega känner jag hur vibrationerna vandrar genom hela möbeln när jag spelar musik. Frågan om en tung platta skulle göra skillnad ljudmässigt?

Redigerat av Glidtassen, 26 maj 2009 - 22:29.


#107

Postad 26 maj 2009 - 22:58

paul_on_fuzz_bass
  • paul_on_fuzz_bass
  • Lärjunge

  • 281 inlägg
  • 0

Vad skall man ha för underlag på bänken till sin vinylsvarv?

Jag vet att en del har tunga bänkskivor/marmorplattor. Men finns det andra liknande base-stand för Rega?
När jag lägger handen på bänken vid min Rega känner jag hur vibrationerna vandrar genom hela möbeln när jag spelar musik. Frågan om en tung platta skulle göra skillnad ljudmässigt?



För rega är väl vägghylla rekommenderat. De gör sådana själva, se www.rega.co.uk.

#108

Postad 27 maj 2009 - 00:12

Ar@b
  • Ar@b
  • Lärjunge

  • 349 inlägg
  • 0

Vad skall man ha för underlag på bänken till sin vinylsvarv?

Jag vet att en del har tunga bänkskivor/marmorplattor. Men finns det andra liknande base-stand för Rega?
När jag lägger handen på bänken vid min Rega känner jag hur vibrationerna vandrar genom hela möbeln när jag spelar musik. Frågan om en tung platta skulle göra skillnad ljudmässigt?



Vägghylla rekommenderas, men känner du inte för att borra hål i väggen så skaffa ett underlag, gärna tungt som du ställer på ett par SD-fötter

#109

Postad 27 maj 2009 - 07:04

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0
Jag sökte om OKKI NOKKIs skivtvätt igår på Youtube!

Nördar är vi allihopa, men det finns väl gränser? Hur många om helst har lagt upp sig själva när dom tvättar LP-skivor.

Sure in the privacy of one's home, but serious?

Jag har inga som helst invändningar om att folk tvättar skivor, men att videofilma sig själv när man gör det, där går gränsen för mig.

Killen kan göra rent skivor: http://www.youtube.c...feature=related

http://www.youtube.c...feature=channel


:D

Redigerat av Glidtassen, 27 maj 2009 - 07:18.


#110

Postad 27 maj 2009 - 10:55

wictor
  • wictor
  • Beroende

  • 1 447 inlägg
  • 0
Mm sitter och spånar på hur man skulle kunna lösa ett underlag till skivspelaren. Skulle mdf eller spån med någon slags tyngd i sig fungera, ståendes på sd fötter? Eller ska man bara guta en betong plint? Känns ganska onödigt att köpa pro ject egna för ca 3000 :- ... Och det är ju kul att bygga :D

#111

Postad 27 maj 2009 - 10:58

Gubbslyna
  • Gubbslyna
  • Användare

  • 148 inlägg
  • 0
har själv funderat på att fixa en riktigt tjock mdf-platta o ställa på sd fötter. annars är ju en stenplatta av något slag säkert bra!

#112

Postad 27 maj 2009 - 11:25

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

  • 1 813 inlägg
  • 0
Var i liknande tankar på min Rega-tid. Här är en DIY plattform.
Jag hittade även andra varianter på samma tema.

http://www.tnt-audio...dblaster_e.html

Längre upp i tråden har jag en bild på min köpe-plattform. Men
den går oxå att fixa själv. Det fanns en intressant artikel i årets
Analogutgåva av The Absolute Sound. Nyckelordet är squashbollar :D

Har man inte möjlighet till en vägghylla gör man bra i att prova sig fram
med billiga DIY-lösningar. Provade fjädrande hylla i racket till min Rega.
Ljudet snöptes. Inge bra...

#113

Postad 27 maj 2009 - 11:38

Unregistered973
  • Unregistered973
  • Veteran

  • 2 349 inlägg
  • 0
här finns en bild på min granitskiva jag har under min vinylspelare:

https://www.minhembio.com/B-200

Har haft regas hylla den är riktigt bra men det finns ingen plats att ställa riaat under vilket jag tycker är en stor brist då tonarmskabeln oftast är kort.

#114

Postad 27 maj 2009 - 11:42

Gubbslyna
  • Gubbslyna
  • Användare

  • 148 inlägg
  • 0
vart får man tag på en sån granitskiva? och kan man få den utsågad i vilka mått man vill?

#115

Postad 27 maj 2009 - 12:14

Unregistered973
  • Unregistered973
  • Veteran

  • 2 349 inlägg
  • 0
stenhuggare och ja det kan man. finns ju också stenar på byggvaruhus så man kan komma lite billigare undan.
Min har en fasad kant och smått rundade hörn och väger asmycket.

Fick min gratis av en polare. Ibland har man tur.

#116

Postad 28 maj 2009 - 11:53

Young Team
  • Young Team
  • Användare

  • 104 inlägg
  • 0
Jag köpte Regas vägghylla, då jag hade samma problem som Glidtassen. Kan säga att de försvann redigt kvickt i och med det inköpet.

#117

Postad 28 maj 2009 - 12:59

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

  • 1 813 inlägg
  • 0

Jag köpte Regas vägghylla, då jag hade samma problem som Glidtassen. Kan säga att de försvann redigt kvickt i och med det inköpet.


En vägghylla är idealet. Men både där jag bodde förut och i kåken jag hyr nu så finns
det ingen möjlighet att skruva upp en hylla. Och dessutom är det torpargrund på huset.
Så jag har haft väldiga besvär med både luft- och strukturbunden återkoppling. Till slut
fick jag ordning på det: 1. Sondcare-tassar på racket. 2. "Flytande" platta under svarven
3. SD-kuddar under högtalarna.

Älskar vinylen. Även en oteknisk dåre som mig kan se orsak och verkan. :)

#118

Postad 28 maj 2009 - 18:30

shifts
  • shifts
  • Veteran

  • 1 684 inlägg
  • 0
Man kan även flytta ut spelaren från lyssningsrummet. En inte helt galen lösning, iaf inte lyssningsmässigt.

#119

Postad 28 maj 2009 - 22:22

Unregistered6619c894
  • Unregistered6619c894
  • Wannabe

  • 48 inlägg
  • 0
Har en Thoréns 166 MK II med en Ortofon om-20 och sitter och funderar lite grann på att byta pickupen. Hur tror ni en Ortofon 2M Blue funkar med min spelare?

Redigerat av Unregistered6619c894, 28 maj 2009 - 22:22.


#120

Postad 29 maj 2009 - 09:32

Ar@b
  • Ar@b
  • Lärjunge

  • 349 inlägg
  • 0

Har en Thoréns 166 MK II med en Ortofon om-20 och sitter och funderar lite grann på att byta pickupen. Hur tror ni en Ortofon 2M Blue funkar med min spelare?



Kommer inte fungera på din spelare då man måste skruva pickupskruvarna underifrån vilket inte går på Ortofon 2m serien. så det skulle vara bättre att skaffa en bättre nål t.ex OM40, eller en helt annan pickup.

#121

Postad 29 maj 2009 - 10:44

wictor
  • wictor
  • Beroende

  • 1 447 inlägg
  • 0
För den som är nyfiken så fick jag svar från Hifi Huset och enligt dem så gick det att beställa en akryltallrik till pro ject. Och det skulle kosta 900:-

Ska tillägga att dom i sin tur fick detta svaret från leverantören. Ljudtema tror jag...


Men personligen tycker jag 900:- va lite väl saftigt, säkert så det kostar men jag lägger nog hellre 900:- i spargrisen för nya skivspelare. :)

Redigerat av wictor, 29 maj 2009 - 10:44.


#122

Postad 29 maj 2009 - 11:06

Unregistered6619c894
  • Unregistered6619c894
  • Wannabe

  • 48 inlägg
  • 0

Kommer inte fungera på din spelare då man måste skruva pickupskruvarna underifrån vilket inte går på Ortofon 2m serien. så det skulle vara bättre att skaffa en bättre nål t.ex OM40, eller en helt annan pickup.


Där ser man. Tackar så mycket för hjälpen.
Du kan inte rekommendera nån annan pickup för runt 1500?

#123

Postad 29 maj 2009 - 12:27

Unregistered53a69b62
  • Unregistered53a69b62
  • Användare

  • 232 inlägg
  • 0
Jag ser att det finns ett stort intresse för RIAA-steg.
I egenskap av distributör för Tyska Trigon vill jag nämna ytterligare ett alternativ som har en del fördelar.
Via DIP omkopplare som är lätt tillgängliga på undersidan kan såväl impedans, kapacitans som förstärkning kalibreras. Förstärkningen kan ställas i 16 olika positioner för såväl MM som MC-pickuper vilket innebär att RIAA-steget kan ge ungefär samma utnivå som från t ex CD-spelaren.
Skulle inte detta vara nog kan steget även uppgraderas medl batteridrift.
Postad bild

IMPROVED audio

Besök min webbsida

Redigerat av Unregistered53a69b62, 29 maj 2009 - 12:35.


#124

Postad 29 maj 2009 - 18:16

Ar@b
  • Ar@b
  • Lärjunge

  • 349 inlägg
  • 0
Sitter och lyssnar på en hemlånad Sumiko Blue Point Special just nu, Väldigt trevlig puppa, neutral karaktär med god dynamik och en liten slev värme, kollar någon här efter en puppa i 3000kr klassen så rekommenderar jag verkligen denna

Trevligt riaa-steg, kommer läggas till på min lista :)

Där ser man. Tackar så mycket för hjälpen.
Du kan inte rekommendera nån annan pickup för runt 1500?


Jag rekommenderar Denon DL160, Dynamisk och svängig puppa, riktigt rolig att lyssna på, andra bra pickuper är Shure M97xE och Nagaoka MP110 som har ett ganska varmt ljud med mjuk topp, Bra kombination tillsammans med dina RC-L, Även en Sumiko Pearl tror jag du kommer bli riktigt nöjd med :P

Redigerat av Ar@b, 29 maj 2009 - 18:24.


#125

Postad 29 maj 2009 - 19:12

Unregistered6619c894
  • Unregistered6619c894
  • Wannabe

  • 48 inlägg
  • 0

Jag rekommenderar Denon DL160, Dynamisk och svängig puppa, riktigt rolig att lyssna på, andra bra pickuper är Shure M97xE och Nagaoka MP110 som har ett ganska varmt ljud med mjuk topp, Bra kombination tillsammans med dina RC-L, Även en Sumiko Pearl tror jag du kommer bli riktigt nöjd med :)


Tack så mycket för tipsen! Ska kolla runt lite grann innan jag bestämmer mej :P

#126

Postad 15 juni 2009 - 22:25

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0
Det är nästan så man börjar bli sugen på en Planar 3 (24).

Jag provlyssnade på en sådan när jag var på Ljudmakarn idag. Gjorde det med Elacs stativare från den finare serien "Elac 330 CE JET", ahhhhhh, vilket underbar högtalare. Men frågan är om det är vidare stor skillnad mellan en klassisk Planar 2 och en Planar 3 (24)?

Om allt går som det skall så hämtar jag hem en ny förstärkare med RIAA i denna veckan, eller så får jag vänta.

Redigerat av Glidtassen, 15 juni 2009 - 22:26.


#127

Postad 16 juni 2009 - 08:36

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

  • 1 813 inlägg
  • 0
Hallo Tassen,

Jag har haft 2st P2ór och en P3-24. Jag tycker det helt klart var stor skillnad.
Särskilt med TT-PSU till. Jag vill nog hävda att P3-24 är en "no-brainer" i prisklassen =
tryggt prisvärt köp.

#128

Postad 21 juni 2009 - 17:50

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0
Roligt att det är en prisvärd spelare.

Jag har nu köpt HEED Questar och är supernöjd. Men med tanke på att jag införskaffade en Hegel mk4 samtidigt så kan jag inte riktigt utröna vad exakt som RIAAT tillfört. Jag vet dock sedan tidigare att bruset reducerats avsevärt och fler detaljer kommer fram. Ljudbilden ligger längre fram med bättre konturskärpa. Jämfört med mitt gamla Vincent så är det mer liv i HEED Questar.

#129

Postad 21 juni 2009 - 20:28

Bolstersork
  • Bolstersork
  • Wannabe

  • 26 inlägg
  • 0

Sitter och lyssnar på en hemlånad Sumiko Blue Point Special just nu, Väldigt trevlig puppa, neutral karaktär med god dynamik och en liten slev värme, kollar någon här efter en puppa i 3000kr klassen så rekommenderar jag verkligen denna

Trevligt riaa-steg, kommer läggas till på min lista :)



Jag rekommenderar Denon DL160, Dynamisk och svängig puppa, riktigt rolig att lyssna på, andra bra pickuper är Shure M97xE och Nagaoka MP110 som har ett ganska varmt ljud med mjuk topp, Bra kombination tillsammans med dina RC-L, Även en Sumiko Pearl tror jag du kommer bli riktigt nöjd med :D


Jag tackar också för tipsen, har också ögonen öppna efter en ny pick-up i den klassen.

#130

Postad 26 juni 2009 - 11:14

keyah
  • keyah
  • Wannabe

  • 29 inlägg
  • 0
Har för närvarande en Pro-ject Perspective med en Benz MC20e2. Är överlag nöjd med ljudet men finns det andra pu:s i denna prisklass med mer värme och bibehållen separation?

#131

Postad 27 juni 2009 - 06:59

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0
Lämnade in min vinylspelare på Ljudmakarn.

Jag behövde höja tonarmsstödet sedan jag köpt ny puppa. Även när armen var uppe så hände det att nålen nuddade skivan, detta var pga. höjden på puppan. Anledningen till att jag gick till Ljudmakarn var för att jag skulle lämna in min Hegel för en koll samma dag. Vidare är det inte standardnycklar till skruven där man reglerar höjden på tonarmsstödet.

Allt är fixat nu!

;)

Redigerat av Glidtassen, 27 juni 2009 - 07:00.


#132

Postad 27 juni 2009 - 18:21

Young Team
  • Young Team
  • Användare

  • 104 inlägg
  • 0
Glidtassen, hur mycket gick det där på? Om jag förstått vad du menar rätt, antar jag att du kan ha kommit en bit billigare undan bara genom att köpa en liten nog sexkant på Claes Ohlson eller liknande.

Fast visst, hade du ändå vägarna förbi så. ;)

#133

Postad 28 juni 2009 - 05:43

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0
Ha, ha - ni missförstår mig.

Dom tog inte betalt på Ljudmakarn. Det är inga vanliga mått på denna skruv och man kan inte plocka upp nyckeln i en vanlig järnaffär, den har något skumt mått. Jag skulle ändå hämta min Hegel så jag tog bara med spelaren och lade upp den på disken så fixade de den gratis.

:)

Redigerat av Glidtassen, 25 augusti 2009 - 07:51.


#134

Postad 29 juni 2009 - 16:15

Young Team
  • Young Team
  • Användare

  • 104 inlägg
  • 0
Ah, okej, då fattar jag. Ljudmakarn är helt klart en trevlig affär, har köpt en hel del där. Dock har jag även köpt en passande sexkant på Kjellson i Skrapan. Hade i alla fall inga problem att fixa till det där själv, utan slitage (pga. felaktig sexkant då) på skruven.

Vet visserligen inte om jag någonsin kommer få användning av den igen, då storleken inte verkar heeelt populärt.

#135

Postad 25 augusti 2009 - 08:17

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

  • 1 813 inlägg
  • 0

Ah, okej, då fattar jag. Ljudmakarn är helt klart en trevlig affär, har köpt en hel del där. Dock har jag även köpt en passande sexkant på Kjellson i Skrapan. Hade i alla fall inga problem att fixa till det där själv, utan slitage (pga. felaktig sexkant då) på skruven.

Vet visserligen inte om jag någonsin kommer få användning av den igen, då storleken inte verkar heeelt populärt.


Om du säljer spelaren så kommer nästa ägare tacka dig för att du skickar med nyckeln. :) Jag
fick låna min en gång av jobbarpolaren som meckar Cheva Corvetter på fritiden. Detta efter att ha
förgäves letat runt på byggvaruhus...

#136

Postad 28 augusti 2009 - 13:26

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0
Mitt nya RIAA-steg börjar bli lagom inspelat nu tillsammans med den nya puppan. Jag har ett klart lägre brusgolv än tidigare. I granntråden så debatteras det ideligen om fördelarna med cd:n som medium. Jag får ödmjukt backa och inse att jag inte kan ta dikussionen när jag saknar kunnandet om cd:mediets företräden/begränsningar.

Är det bara ett urvattnat mode ord att vinyl låter mjukare, vad kommer i så fall denna slutsats ifrån?

:D

#137

Postad 02 september 2009 - 15:59

Hibernator
  • Hibernator
  • Wannabe

  • 33 inlägg
  • 0
Jag funderar på att uppgradera. Hur får jag ut mest av mina surt förvärvade slantar? Ett nytt RIAA eller en ny pickup?

Jag har en Pro-ject Debut III Esprit med original PU (Ortofon Alpha). Jag använder RIAA:t i min förstärkare.

Jag fick rådet att skaffa en Grado Gold eller en Pro-ject Phono Box II som båda kostar ca en tusing. Eller ska man slå till på båda? :)

#138

Postad 02 september 2009 - 16:35

paul_on_fuzz_bass
  • paul_on_fuzz_bass
  • Lärjunge

  • 281 inlägg
  • 0

Jag fick rådet att skaffa en Grado Gold eller en Pro-ject Phono Box II som båda kostar ca en tusing. Eller ska man slå till på båda? :)



man får ju inte vara rädd för lite utgifter om man har LP-spelare. ;)

#139

Postad 04 november 2009 - 10:03

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0
Verkar som om tråden slocknat lite så jag bumpar den!

:unsure:

#140

Postad 04 november 2009 - 12:08

wictor
  • wictor
  • Beroende

  • 1 447 inlägg
  • 0
Funderar fortfarande på om det kan vara värt att beställa en glastallrik till min project, borde ju ändå spä på andrahands värdet? Ska tillägga att jag köpte spelaren begagnad för 1600:- har efter det bytt ut pickupen från om5 till AT-95 som jag förövrigt beställde från tyskland och fick ner priset ett par hundra mot att köpa den i stan. hmm vet inte varför jag sitter och funderar så mycket, den totala summan jag sparat in på att köpa begagnat och delar från Tyskland borde göra att ett tallriksbyte nästan gratis :unsure: Men kanske dags att citera en vän "det är bara att köpa" hmm.

Fick även tipset att spara och köpa en Thorens eller Technics sl1200, dock föll inte Technicsen mig i smaken rent estetiskt och enligt en vän behöver man tweaka Thorens spelaren rätt kraftigt för att få den låta bra. Känns mest som en jobbig process att först leta och leta efter ett bra exemplar på begagnat marknaden sedan få hem det och sedan byta ut nål och ställa in allt igen, plus att det kommer bli en bra mycket större summa i rullning.

Eh bara att erkänna jag trivs nog ganska bra med min äskling. ;)
Postad bild

#141

Postad 05 november 2009 - 13:42

Unregisteredb8ad097f
  • Unregisteredb8ad097f
  • Lärjunge

  • 320 inlägg
  • 0
Blir det stummare/bättre med glas. ? Eller e det bara snyggt?

#142

Postad 05 november 2009 - 19:06

wictor
  • wictor
  • Beroende

  • 1 447 inlägg
  • 0

Blir det stummare/bättre med glas. ? Eller e det bara snyggt?


Den är lika stor som själva skivan, och man kommer får en gämnare gång. Och så är det ju snyggt :)

#143

Postad 05 november 2009 - 19:45

nr1_jag
  • nr1_jag
  • Amatör

  • 98 inlägg
  • 0
Kul att se att tråden fått lite liv igen, verkar inte som vinyl är det mest populära på detta forum :) Jag ser ju att många av er kör med pro-jects olika modeller av skivspelare, har själv en Pro-ject RPM 6.1SB med Grdo Black pickup (pris runt 500kr) kopplat till en integrerar Rotelstärkare, Dali Mentor 2 högtalare samt Pro-jects RIAA SE.

Som ni märker så är ju pick-up'en en begränsande faktor här.. JAg var i kontakt med en butik som rekommenderade Goldring 2200 till spelaren, men när jag kollar upp lite omdömen på den så säger många att den är detaljrik med på gränsen till vass - vilket även passar in på mina högtalare :lol:

Så, är det ngn som har tips på en kanske mer spelglad pickup, då jag mest lyssnar på soul/funk/singer/songwriter på vinyl. Jag vill ju helst också lämna in min spelare när jag ska köpa pickup, så jag vet att det blir optimalt..

#144

Postad 06 november 2009 - 14:51

paul_on_fuzz_bass
  • paul_on_fuzz_bass
  • Lärjunge

  • 281 inlägg
  • 0

Den är lika stor som själva skivan, och man kommer får en gämnare gång. Och så är det ju snyggt :blink:



Jag har hört att det "ringer" om skivan då den ligger direkt på glas. Fördelen är att glas är tungt i förhållande till storleken (=tröghet och jämnare rotation). För att lösa "ringandet", har jag hört att man kan lägga en läderskiva på tallriken. Själv har jag en planar 2 med glasskiva och den har filtmatta. Det är ingen som ringer...

#145

Postad 07 november 2009 - 09:22

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Kul att se att tråden fått lite liv igen, verkar inte som vinyl är det mest populära på detta forum :) Jag ser ju att många av er kör med pro-jects olika modeller av skivspelare, har själv en Pro-ject RPM 6.1SB med Grdo Black pickup (pris runt 500kr) kopplat till en integrerar Rotelstärkare, Dali Mentor 2 högtalare samt Pro-jects RIAA SE.

Som ni märker så är ju pick-up'en en begränsande faktor här.. JAg var i kontakt med en butik som rekommenderade Goldring 2200 till spelaren, men när jag kollar upp lite omdömen på den så säger många att den är detaljrik med på gränsen till vass - vilket även passar in på mina högtalare :rolleyes:

Så, är det ngn som har tips på en kanske mer spelglad pickup, då jag mest lyssnar på soul/funk/singer/songwriter på vinyl. Jag vill ju helst också lämna in min spelare när jag ska köpa pickup, så jag vet att det blir optimalt..


Well, i början:

Jag är ägare till Goldring 2200 och den låter lite vass och hård i början, men den mjuknar sedan. Jag hade tidigare en Rega Super Bias och menar att Goldring 2200 är klart bättre. Skillnaden ligger främst i diskanten som blivit mer nyanserad, aningen ljusare dock. Denna pick-up bra separation och jag gillar den mycket.

Och något för att mysa med i höstmörkret:

https://www.minhembi...dtassen/213449/

:D

Redigerat av Glidtassen, 07 november 2009 - 10:04.


#146

Postad 07 november 2009 - 11:17

Young Team
  • Young Team
  • Användare

  • 104 inlägg
  • 0
Jag tror Goldring lär passa ett par Dali Mentor bra. De har inte samma ljushet som en hel del av Ortofons MM-pickuper, som med de där högtalarna kan framkalla samma upplevelse som om du går lös med sticksågen i öronen.

Har själv varit inne på att möjligen införskaffa ett par stativare från Mentorserien, och om jag gör det är jag helt inne på att byta från min nuvarande Ortofon till samma nivå i Goldrings 2000-serie.

#147

Postad 07 november 2009 - 14:34

Unregistered7b85be38
  • Unregistered7b85be38
  • Forumräv

  • 509 inlägg
  • 0

Funderar fortfarande på om det kan vara värt att beställa en glastallrik till min project, borde ju ändå spä på andrahands värdet?


Borde det inte gå att beställa Pro-Jects original akryltallrikar som sitter på t.ex. den Pro-Ject 1 Xpression III jag har? De är ju också snygga och höjer helt klart det estetiska värdet på spelaren!

Har idag också gjort en uppgradering till min spelare eftersom vinylintresset vaknade till liv igen nu när snön började falla utanför fönstret. Byter ut den medföljande AT-95:an mot en Ortofon 2M Blue. Vi får se om det kan ge ett lyft till spelaren. Borde kunna bli! :)

#148

Postad 07 november 2009 - 15:39

wictor
  • wictor
  • Beroende

  • 1 447 inlägg
  • 0

Borde det inte gå att beställa Pro-Jects original akryltallrikar som sitter på t.ex. den Pro-Ject 1 Xpression III jag har? De är ju också snygga och höjer helt klart det estetiska värdet på spelaren!

Har idag också gjort en uppgradering till min spelare eftersom vinylintresset vaknade till liv igen nu när snön började falla utanför fönstret. Byter ut den medföljande AT-95:an mot en Ortofon 2M Blue. Vi får se om det kan ge ett lyft till spelaren. Borde kunna bli! :)


Jo men den kostar 900:- :rolleyes: Men har mejlat Ågrens hifi och dom skulle kolla upp det hela, de sade dock att glastallriken hade utgått pga att den hade negativa effekter på ljudet. Han skulle även se om det funkade i huvudtaget pga lager och motor etc, så återkommer när jag har svaret.

Ja det får du skriva vad tycker om det bytet.

#149

Postad 07 november 2009 - 19:18

Unregistered7b85be38
  • Unregistered7b85be38
  • Forumräv

  • 509 inlägg
  • 0

Ja det får du skriva vad tycker om det bytet.


Det kan jag göra. Ska bli kul och höra vad skillnaden blir. Har faktiskt haft AT-95 på alla 3 spelare jag ägt sen jag gjorde en återstart med vinyl! Har börjat tycka att den nog begränsar spelaren lite grann. :)

Köpte en gång en Goldring 2100 till min förra Rega P2, men det funkade tyvärr inte utan att man höjde armen (och det orkade jag inte börja fixa med) så pickupen såldes direkt. Bakdelen av pickupen tog i skivan eftersom den var så mycket högre än AT:n... :rolleyes:

#150

Postad 08 november 2009 - 15:48

nr1_jag
  • nr1_jag
  • Amatör

  • 98 inlägg
  • 0

Well, i början:

Jag är ägare till Goldring 2200 och den låter lite vass och hård i början, men den mjuknar sedan. Jag hade tidigare en Rega Super Bias och menar att Goldring 2200 är klart bättre. Skillnaden ligger främst i diskanten som blivit mer nyanserad, aningen ljusare dock. Denna pick-up bra separation och jag gillar den mycket.

:D


Först det viktigaste av allt, smaskiga muffins det där! :(


Jag tror Goldring lär passa ett par Dali Mentor bra. De har inte samma ljushet som en hel del av Ortofons MM-pickuper, som med de där högtalarna kan framkalla samma upplevelse som om du går lös med sticksågen i öronen.

Har själv varit inne på att möjligen införskaffa ett par stativare från Mentorserien, och om jag gör det är jag helt inne på att byta från min nuvarande Ortofon till samma nivå i Goldrings 2000-serie.



Tack till er båda för er feedbacl, då kanske det blir att slå till på en goldring ur 2000-serien. Är som sagt huvudsaken att det inte blir för vasst med diskanten, är ju "kroppen' jag vill ha när jag lirar vinyl :D Denna pickup borde passa min tonarm också, vilket jag ännu inte vet om Denons motsvarighet gör. Blir till att ta med mig vinylsvarven till en butik som har Goldring, så får de montera på den korrekt när jag kommer till sthlm ngn gång.

Har faktiskt aldrig tänkt på att Ortofon kan vara ljusa i återgivningen av ljudet, är ju inte det lättaste att jmf när man inte har tillgång till ngt :P



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.