Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Aldrig mer vitvaror från Electrolux!

46 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 07 mars 2009 - 10:33

ogren
  • ogren
  • Amatör

  • 54 inlägg
  • 0
Vi har köpt ett nytt hus där kökets och tvättstugans vitvaror är från Electrolux. Vi betalade 10.000 kr för uppgradera de i köket och ca 3000 kr för de i tvättstugan men alla strular ändå.

Inbyggd glaskeramikhäll med touchknappar:
* Går automatiskt alltid in i "uppkokningsfas" när man startar en platta vilket gör plattan alldeles för varm om man inte ska koka upp något. Det gäller att komma ihåg att stänga av uppkokningsfasen varje gång man ska steka något.
* Om man steker något under en längre tid så blir touchknapparna så varma att man bränner fingrarna när man ska stänga av den. Det går inte trycka med något annat än fingrarna - då händer inget - och man måste hålla nere fingret i 2 sekunder. Vi funderar på att reklamera den för detta.
* Plattan nere till vänster som är normalt gjord för stekpannor startar alltid med endast en liten inre del av plattan blir varm. Kommer man inte ihåg att trycka igång hela plattan så undrar man varför plattan aldrig blir varm. Varför inte starta med hela plattan som default?? Det finns tre andra plattor som är mindre som man väljer om man har en liten kastrull.

Inbyggd induktionshäll med touchknappar (vi fick den som felaktig leverans):
* Sega knappar som tar lång tid att förstå att man har tryckt på dem.
* Högt fläktljud
* Otroligt irriterande "elektriskt" ljud från vissa kastruller.

Kyl och frys:
* Stänger inte dörren om man bara dragit igen dörren till ca 1 cm är kvar (dvs. man stängde för dåligt). Resultatet blir att man tror att dörren är stängd när den inte är det. Det kan man leva med om man inte hade barn som inte kommer ihåg att trycka till ordentligt.
* Termometer som visar rumstemperaturen visar alltid +25 grader när det är 21 grader. Antagligen för att den är placerad nära kompressorn som ger ifrån sig värme. Helt värdelös alltså.

Ingyggnadsugn:
* Tar ca 30% längre tid att tillaga något än vår gamla ugn och enligt recepten. Den blir antagligen inte tillräckligt varm - det har jag tänkt reklamera men det är svårt för oss att bevisa då vi inte har någon termometer som klarar sådana temperaturer.
* Värmer ojämnt. Det som ligger längst bak blir bränt innan det som är närmast dörren är tillagat. Vi måste vända på plåten i halvtid.
* Jag har inte mätt tiden men det känns som den tar ovanligt lång tid på sig att bli varm också.
* Den är mycket mindre än vanliga ugnar - inget jag hörde något om i marknadsföringen. Det borde vi kanske förstått i förväg men det var inget jag tänkte på.

Inbyggd diskmaskin:
* Det finns ingen indikator om hur mycket tid som återstår utan man måste öppna luckan för att se det.
* Tar ca 1h 40 min i normalprogrammet och 2h 40 min i eco-programmet.

Inbyggd mikro:
* Det går inte ändra tillagningstiden när mikron har startat.
* Displayen återgår inte till att visa klockan om man öppnat luckan för mikron är klar även om man stängt luckan igen. Om man tog ut maten när det var 5 sekunder kvar och stänger dörren så kan man se dagen efteråt att det står 5 sekunder kvar i stället för vad klockan är.
* Oanvändarvänliga knappar som är omöjliga att förstå utan manual.

Tvättmaskin:
* Piper som en galning i flera minuter när den är klar - otroligt irriterande när man t.ex. ser på TV och tänker ta tag i det när programmet är slut.
* Inget förtryckt information på svenska utan endast en klisterlapp.
* Lämnar tvättmedelsskum i dörrluckan när den är klar.

Torktumlare:
* Hög ljudvolym
* Svårt få bort allt ludd
* Det går inte tömma allt vatten från behållaren.
* Inget förtryckt information på svenska utan endast en klisterlapp.

Manualer:
På vissa står det inte ens på framsidan vad för apparat de gäller för. Irriterande när man har ganska många.

Jag kommer aldrig mer köpa Electrolux.

#2

Postad 07 mars 2009 - 12:58

Unregistered0602f2db
  • Unregistered0602f2db
  • Wannabe

  • 41 inlägg
  • 0
Min Bosch tvättmaskin piper också, har för mig dom flesta gör det nuförtiden.

#3

Postad 07 mars 2009 - 15:53

JMKbiker
  • JMKbiker
  • Beroende

  • 1 086 inlägg
  • 0
Tråkigt när man handlar ett helt kök och är missnöjd men tycker att det är lite starkt att varna för Electrolux baserat på det du skriver. Låter som ni haft en säljare som inte tagit reda på ert behov alternativt att ni förklarat dåligt vad ni vill ha. Electrolux har ett brett sortiment med både dåliga och bra produkter.

Det är lite svårt att svara entydigt utan veta modelbeteckningarna på dina produkter.

Hällen: Vissa hällar går att starta med -knappen och då startar man utan automax. Att man måste hålla i lite längre på hällen för att stänga av är inget som är unikt för Electrolux. Att ni bränner er när ska stänga av låter konstigt, har jag inte varit med om på någon häll oavsett fabrikat vid normalanvändning. Sega knappar kan nog de flesta uppleva som har - och +, finns touchhällar där du väljer läge direkt utan att behöva stega med - och +. När det gäller fläktljudet så kanske det är fel på er men fläktljudet får du på andra fabrikat också. Vilket fabrikat du än väljer så får du surrljud som beror på hur kärlet du använder är konstruerat.

Kyl frys: Har ni kontrollerat så att skåpen inte lutar lite framåt? Finns skåp som har självstängande dörrar, Husqvarna har det t ex som ingår i electroluxkoncernen så det kan vara ett tips om man tycker det är en viktig funktion.
Varför termometern uppför som den gör kan jag inte svara på men det kan vara som du säger att den kan vara dåligt placerad.

Ugnen: Behöver man nog veta lite mer om vilken det är. Om man använder varmluft så kan det bli som så att en del av det man har på plåten får färg lite tidigare men att det andra kommer snart i kapp om man väntar. Man ska inte vända plåten för då kommer det som redan har färg få ännu mer färg.

Diskmaskin: Om det är en helintegrerad disk ni har valt så brukar nästan alla fabrikanter lägga programval och display i ovankant för att det ska bli snyggare med hel trälucka eller vad man nu väljer som front. Programtiden är inte heller något unikt för Electrolux, det tar lika lång tid hos andra, däremot brukar de flesta Electroluxmaskiner ha Quick/xpress program som är ett bland de bättre snabbprogrammen på marknaden. Observera att jag pratar om programmet, finns flera som tillverkar bättre diskmaskiner.

Mikro: Det är många fabrikat som man inte kan ändra programtiden på under gång om bortser de som har mekaniskaprogramverk. Jag tycker det är bra med mikro som inte nollställer sig så fort man öppnar dörren, ibland vill man röra om i det man lagar och att den ska fortsätta när man stänger dörren. Håller med dig om att är man inte van vid "Electroluxtänket" så är de inte direkt användarvänliga, finns många som är bättre.

Tvättmaskin: Pipet är inte heller det något som är unikt för Electrolux, jag har ingen Electroluxtvätt men vi har pipljud vår tvättmaskin också och vi uppskattar det då vi har vår i källaren. På en del kan man välja om vill ljudsignal eller inte. Om det inte är förtryckt på svenska så brukar det följa klisterlapp/plastskiva på svenska som sätter runt programvredet, väldigt vanligt på många fabrikat.
Tvättmedelskum är något som är vanligt på de flesta fabrikat på grund av att de använder så lite vatten i kombination med att många överdoserar tvättmedel. Ett så vanligt problem att de flesta tillverkare idag hellre trycker på hur bra de kan skölja istället för hur lite vatten de använder. De flesta maskiner kan man välja till extrasköljningar, rekommenderas.

Torktumlare: Personligen tycker jag inte att Electroluxtorkar är svårare att hålla efter eller att de har högre ljudvolym än de flesta andra märken. Visst det finns enklare och tystare men inte överlag. Många utav Electroluxtorkarna kan man koppla på slang så man slipper tömma behållaren.

Har du verkligen satt dig ner och läst igenom alla dina bruksanvisningar, eller är du så manlig som mig som klagar först och läser sedan? ;)
Skumt att det inte står på framsidan på bruksanvisningen vilken produkt den tillhör, Electrolux brukar alltid trycka åtminstone modellbeteckningen. Ett tips är att gå in på Electroluxhemsida och skriva ut dem i A4 format och sätta dem i huspärmen.

Kanske bäst att tillägga att jag inte jobbar på Electrolux :lol:

#4

Postad 08 mars 2009 - 00:00

Rabalder
  • Rabalder
  • Beroende

  • 1 235 inlägg
  • 0
Pinsamt inlägg av trådskaparen.

För mig verkar det som denna kommer från en värld med handdisk, handtvätt, matkällare och vedspis. (plus en 80-tals micro med manuellt vred)

I princip allt som skrivs är hur moderna maskiner fungerar idag, bara gilla läget.

Hel fel att skylla på Electrolux, skyll på marknaden som tydligen efterfrågar detta samt ett hett tips... läs i manualerna.

#5

Postad 08 mars 2009 - 10:06

ogren
  • ogren
  • Amatör

  • 54 inlägg
  • 0
Tack för ett bra svar, JMKbiker.

Mitt förra kök är från år 1999 utan inbyggnad, delvis från Electrolux faktiskt och de var inte lika snygga men fungerade ypperligt.

Jag kan hålla med om att vissa punkter är "gnälliga" (t.ex. sega touchknappar - jag tog med dem när jag ändå skrev om det som är mer allvarligt), att andra ställer höga krav (som att dämpa ljudnivån på torktumlaren) men många är faktiskt tecken på Electrolux inte tillverkat vad de borde.

Jag hinner inte gå igenom alla detaljer, men jag håller med dig i stort.

Till Rabalder: Vill du verkligen bränna dig på en spishäll (EHS60200X) när du stänger av den bara för att du har kört på nivå 8 av 9 i ca 30 minuter? Ugnen (EOB64140), borde den inte värma till den temperatur som är inställd och göra det jämnt över hela ugnen?. Termometern på kylen och frysen (ERE38400), borde inte den visa rätt temperatur (de står rakt)? Om du tycker det så har du rätt i att tycka att mitt inlägg är pinsamt.

Jag tycker det är väldigt trist om alla tillverkare sänkt kvaliteten och användarvänligheten för att i stället förbättra designen och antagligen sänka kostnaderna. Jag betalade extra för att slippa strul, men det går tydligen inte idag.

Jag kollade igenom manualerna och det var bara den till spisfläkten ("SilenceTech" som för övrigt inte är dugg tyst) och servicemanualerna som inte innehöll namn på framsidan.

#6

Postad 08 mars 2009 - 13:32

JMKbiker
  • JMKbiker
  • Beroende

  • 1 086 inlägg
  • 0
Om det var något inom just Electrolux koncernen, ingår flera märken för olika målgrupper, som du kunde välja inom för ditt hus så kan man nog så här i efterhand säga att det skulle varit Husqvarna.

Du skulle valt en induktionshäll med sk direct-touch, du kan välja värmeläge med ett tryck och det blir ytterst lite värmespridning i hällen.
Husqvarnas kyl och frys som är med självstängning och har dessutom lite mer påkostad inredning.
Husqvarnas tvätt och tork har alla, vad jag känner till, svenska tryckt direkt på maskinerna så du slipper klisterlappar och annat. Torkar som ligger på 62dB vilket får anses som lågt, även deras tvättar är mycket tysta.

Att en modern disk och tvätt tar längre tid än gamla har med miljökrav att göra och inget som tillverkarna har gjort för att spara pengar. Använder mindre vatten men bearbetar godset/tvätten längre för att uppnå samma resultat.
När det gäller standardfläktar, inte kåpor, så anser jag att Electrolux Silencetech fläktar är bland de bättre fläktarna. Tycker de är mycket tysta om man ser till vilken kapacitet de har och är dessutom användarvänliga. Fettfilter i stål som inte sitter fast med snäppfästen i plast eller liknade och man kan göra rent filtret i diskmaskinen.

Att välja rätt produkter är ett samspel mellan köpare och säljare. Plånboken har ju viss betydelse också.. :)

Nu hjälper ju inte detta dig så mycket då du redan har köpt, men det vara ett tips till andra.

#7

Postad 09 mars 2009 - 01:26

Rabalder
  • Rabalder
  • Beroende

  • 1 235 inlägg
  • 0
Ogren:
Det som gjorde mig lått sur var att du i din rubrik totaldissade ett stort multinatioenellt företag och läser man selektivt i ditt inlägg så pekar du på saker typ disktid som medvetet har ökats på för att dra ner energikonsumtionen.

Eller att displayen på diskisen försvunnit då du valt en inbyggnadsvariant...suck..

Naturligtvis ska du inte bränna dig på en spis, men det är möjligt att den gamla tekniken är sådan. Varför valde ni inte induktionshäll istället, garanterat att ingen bränner sig där.

I övrigt så har JMKBiker helt rätt i sina inlägg

#8

Postad 10 mars 2009 - 16:45

jurvis
  • jurvis
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0
Jag håller med dig. Vi har också haft problem med vår Electrolux spis som vi köpte för mindre än ett år sedan. Efter några månader slutade ena plattan att fungera och då de kom från Electrolux service visade det sig att det var fel på alla plattorna och de fick bytas ut. Sedan har det från första början vsrit problem med ugnen då man t ex bakar någonting och det blir helt bränt underifrån men jämn och bra färg uppe. Och förra veckan var det dags igen, då föll frontdelen av ugnsluckan med glaset och allt av och jag fick den på foten. Som tur var det inte min 10-månader gamla dotter som fick den över sig. När vi undersökte saken visade det sig att skruvarna som skulle hålla fast luckan saknades!! När vi kontaktade Electrolux sade de bara att sånt händer(!!!) och att någon skulle komma och titta på spisen. Men någon kompensation eller liknande för alla problem det får vi inte... Dåligt Electrolux!!

#9

Postad 10 mars 2009 - 17:38

d96ez
  • d96ez
  • Användare

  • 245 inlägg
  • 0

Inbyggd mikro:
* Oanvändarvänliga knappar som är omöjliga att förstå utan manual.

Måste hålla med, den är svår att begripa utan manual, vilket måste anses dåligt. Min tidigare Samsung micro var ypperlig vad gäller användarvänlighet, behövde inte plocka upp manualen en enda gång.

Manualer:
På vissa står det inte ens på framsidan vad för apparat de gäller för. Irriterande när man har ganska många.

Hear hear.

#10

Postad 15 mars 2009 - 15:24

Per_We
  • Per_We
  • Användare

  • 128 inlägg
  • 0
Jag har en vanlig spis med häll...och har inte dessa problem.
Har dock Elektrolux kyl och självavfrostande Frys från 2006.. helt Ok.. Frysen låter en del dock då det knäpper i dörren ideligen precis som om skåpet skulle andas... Kan tänkas vara avfrostningen som jobbar..

Jag skulle bli väldigt grinig ifall jag hade en häll där man bränner fingrarna när man skall använda reglagen...
FELKONSTRUKTION! Spelar ingen roll ifall jag har haft långkok i 2-3 timmar vilket man kan ha... reglagen skall vara isolerade från värmen.

Är det Ok att få en stöt så fort man skulle reglera takbelysningen ?

Hällvete är vad det är!

EDIT!
Håller med om ej riktigt stängd dörr vilket kan inträffa ifall man inte tryckt igen ordentligt eller om någon låda tar i.. Det dåliga här är att larmet inte går fast att tempen stiger när dörren har en glipa om knappa centimetern...
Har man dörren mera öppen som man har när man lägger in alla matvaror så tjuter det garanterat efter en liten stund för att varna om tmpen som stiger..

Har mån råkat utför flera allvarliga fel när man handlat för en massa pengar så hakar man självklart upp sig på allt!
Electrolux skall ju inte vara ett budgetmärke som de verkar ha utgivit sig för att vara i detta fall

Redigerat av Per_We, 15 mars 2009 - 15:53.


#11

Postad 15 mars 2009 - 19:32

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

  • 14 172 inlägg
  • 0
Jag tycker också det är obefogat med en varning på grund av de saker du skriver.

Varning för att det inte finns en display som visar hur mycket det är kvar på diskprogrammet?
Varning för att det tar tid att diska? För att klara eko-klassning tar det längre tid...
Varning för att tvättmaskinen piper så det stör dig när du skall titta på tv?
Varning för att micron inte visar klockan när du öppnar dörren?

Irriterande - kanske men varning? Nej...

#12

Postad 15 mars 2009 - 22:03

Dum-Dan
  • Dum-Dan
  • Lärjunge

  • 269 inlägg
  • 0
Åj åj, låter som du LETAR fel, det ända som jag kan tycka är fel är touch-panelen. Men annars är det som all modern teknik, det den ena har...det har inte den andra och vice versa! :)

#13

Postad 05 april 2009 - 18:53

Unregistered5118fd09
  • Unregistered5118fd09
  • Lärjunge

  • 332 inlägg
  • 0

Vi har köpt ett nytt hus där kökets och tvättstugans vitvaror är från Electrolux. Vi betalade 10.000 kr för uppgradera de i köket och ca 3000 kr för de i tvättstugan men alla strular ändå.

Inbyggd glaskeramikhäll med touchknappar:
* Går automatiskt alltid in i "uppkokningsfas" när man startar en platta vilket gör plattan alldeles för varm om man inte ska koka upp något. Det gäller att komma ihåg att stänga av uppkokningsfasen varje gång man ska steka något.
* Om man steker något under en längre tid så blir touchknapparna så varma att man bränner fingrarna när man ska stänga av den. Det går inte trycka med något annat än fingrarna - då händer inget - och man måste hålla nere fingret i 2 sekunder. Vi funderar på att reklamera den för detta.
* Plattan nere till vänster som är normalt gjord för stekpannor startar alltid med endast en liten inre del av plattan blir varm. Kommer man inte ihåg att trycka igång hela plattan så undrar man varför plattan aldrig blir varm. Varför inte starta med hela plattan som default?? Det finns tre andra plattor som är mindre som man väljer om man har en liten kastrull.

Inbyggd induktionshäll med touchknappar (vi fick den som felaktig leverans):
* Sega knappar som tar lång tid att förstå att man har tryckt på dem.
* Högt fläktljud
* Otroligt irriterande "elektriskt" ljud från vissa kastruller.

Kyl och frys:
* Stänger inte dörren om man bara dragit igen dörren till ca 1 cm är kvar (dvs. man stängde för dåligt). Resultatet blir att man tror att dörren är stängd när den inte är det. Det kan man leva med om man inte hade barn som inte kommer ihåg att trycka till ordentligt.
* Termometer som visar rumstemperaturen visar alltid +25 grader när det är 21 grader. Antagligen för att den är placerad nära kompressorn som ger ifrån sig värme. Helt värdelös alltså.

Ingyggnadsugn:
* Tar ca 30% längre tid att tillaga något än vår gamla ugn och enligt recepten. Den blir antagligen inte tillräckligt varm - det har jag tänkt reklamera men det är svårt för oss att bevisa då vi inte har någon termometer som klarar sådana temperaturer.
* Värmer ojämnt. Det som ligger längst bak blir bränt innan det som är närmast dörren är tillagat. Vi måste vända på plåten i halvtid.
* Jag har inte mätt tiden men det känns som den tar ovanligt lång tid på sig att bli varm också.
* Den är mycket mindre än vanliga ugnar - inget jag hörde något om i marknadsföringen. Det borde vi kanske förstått i förväg men det var inget jag tänkte på.

Inbyggd diskmaskin:
* Det finns ingen indikator om hur mycket tid som återstår utan man måste öppna luckan för att se det.
* Tar ca 1h 40 min i normalprogrammet och 2h 40 min i eco-programmet.

Inbyggd mikro:
* Det går inte ändra tillagningstiden när mikron har startat.
* Displayen återgår inte till att visa klockan om man öppnat luckan för mikron är klar även om man stängt luckan igen. Om man tog ut maten när det var 5 sekunder kvar och stänger dörren så kan man se dagen efteråt att det står 5 sekunder kvar i stället för vad klockan är.
* Oanvändarvänliga knappar som är omöjliga att förstå utan manual.

Tvättmaskin:
* Piper som en galning i flera minuter när den är klar - otroligt irriterande när man t.ex. ser på TV och tänker ta tag i det när programmet är slut.
* Inget förtryckt information på svenska utan endast en klisterlapp.
* Lämnar tvättmedelsskum i dörrluckan när den är klar.

Torktumlare:
* Hög ljudvolym
* Svårt få bort allt ludd
* Det går inte tömma allt vatten från behållaren.
* Inget förtryckt information på svenska utan endast en klisterlapp.

Manualer:
På vissa står det inte ens på framsidan vad för apparat de gäller för. Irriterande när man har ganska många.

Jag kommer aldrig mer köpa Electrolux.


Skriv ut modellerna så kan man ju jämnföra istället för att bara spy galla rakt över!

#14

Postad 05 april 2009 - 20:46

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

  • 14 172 inlägg
  • 0
Ja, lite modellbeteckningar hade suttit fint.

#15

Postad 23 april 2009 - 18:53

Unregisteredc5472c21
  • Unregisteredc5472c21
  • Lärjunge

  • 338 inlägg
  • 0
Kan passa på att varna för denna spis från electrolux EKD600500W(http://www.elgigante...f0AAAEOM.VZtSyr)

köpte en sådan och den gick sönder efter en månad, sen tog det 2 veckor och efter det 3 veckor.
Eftersom tjejen jobbar innom försäljnings branchen, kollade hon upp och alal spisar hade lämnats tillbaka iallfall innom våran region.

bytta ut min mot ett annat märke.

#16

Postad 24 april 2009 - 10:18

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

  • 14 172 inlägg
  • 0
Finns det materiel som visar för oss andra rapporten så det inte blir så mycket hörsägen.

#17

Postad 02 maj 2009 - 00:32

Rabalder
  • Rabalder
  • Beroende

  • 1 235 inlägg
  • 0

Kan passa på att varna för denna spis från electrolux EKD600500W
köpte en sådan och den gick sönder efter en månad, sen tog det 2 veckor och efter det 3 veckor.
Eftersom tjejen jobbar innom försäljnings branchen, kollade hon upp och alal spisar hade lämnats tillbaka iallfall innom våran region.

bytta ut min mot ett annat märke.


hmmm,... uhh intressant......

men iaf så finns det fortfarande så mycke svammel i tråden att den borde låsas o begravas.

#18

Postad 02 maj 2009 - 06:41

ogren
  • ogren
  • Amatör

  • 54 inlägg
  • 0

Jag tycker också det är obefogat med en varning på grund av de saker du skriver.

Varning för att det inte finns en display som visar hur mycket det är kvar på diskprogrammet?
Varning för att det tar tid att diska? För att klara eko-klassning tar det längre tid...
Varning för att tvättmaskinen piper så det stör dig när du skall titta på tv?
Varning för att micron inte visar klockan när du öppnar dörren?

Irriterande - kanske men varning? Nej...


Ta och läs mitt inlägg om mikron igen så kanske du förstår det rätt nästa gång. Flera små irritationsmoment blir tillsammans ett stort irritationsmoment. Med "varning" menar jag förstås att ni ska vara medvetna om vad man får om man köper dessa modeller. Jag avråder inte från att köpa. Det är upp till var och en. Men jag kommer inte köpa vitvaror från Electrolux igen.


Ja, lite modellbeteckningar hade suttit fint.


Skriv ut modellerna så kan man ju jämnföra istället för att bara spy galla rakt över!


Om ni orkat bemöda er med att läsa igenom tråden så hade ni sett att jag har räknat upp modellerna. Jag borde förstås ha gjort det direkt i första inlägget.


hmmm,... uhh intressant......


men iaf så finns det fortfarande så mycke svammel i tråden att den borde låsas o begravas.


Kan du vara vänlig och skriva vad som är svammel och varför det är det?

#19

Postad 02 maj 2009 - 08:44

Rabalder
  • Rabalder
  • Beroende

  • 1 235 inlägg
  • 0

Kan du vara vänlig och skriva vad som är svammel och varför det är det?


Det som JMKBiker skriver är förvånandsvärt korrekt i övrigt så finns det mycket personligt tyckande = svammel.

Tror nog att största felet ligger i rubriken, hade den istället pekat på
"funktioner med mina vitvaror som inte passar mig" hade varit mera lämpligt än att i princip idiotförklara en hel koncern samt miljontals nöjda e-lux kunder (jag är INTE en av dessa ska tilläggas)

#20

Postad 03 maj 2009 - 18:59

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

  • 14 172 inlägg
  • 0
Läser inlägget om mikron igen, och kan inte se något annat än vad som maximalt skulle kunna kallas irriterande. Om du sätter "Varning för Electrolux" som topic på en tråd - då varnar du folk för märket som sådant, med alla produkter de erbjuder, vilket är ganska långt från

Med "varning" menar jag förstås att ni ska vara medvetna om vad man får om man köper dessa modeller. Jag avråder inte från att köpa. Det är upp till var och en. Men jag kommer inte köpa vitvaror från Electrolux igen.


Eller hur?

#21

Postad 04 maj 2009 - 17:48

JMKbiker
  • JMKbiker
  • Beroende

  • 1 086 inlägg
  • 0

Det som JMKBiker skriver är förvånandsvärt korrekt i övrigt så finns det mycket personligt tyckande = svammel.


Hmmf, vadå förvånansvärt korrekt? Jag är väl alltid korrekt? :)

#22

Postad 04 maj 2009 - 21:21

-SH-
  • -SH-
  • Lärjunge

  • 335 inlägg
  • 0

Till Rabalder: Vill du verkligen bränna dig på en spishäll (EHS60200X) när du stänger av den bara för att du har kört på nivå 8 av 9 i ca 30 minuter?


Vilken tråd...

Inte är jag Rabalder men med tanke på hur varma saker och ting får bli enligt normer på EU-nivå (hittar inga siffror nu men vreden på en vanlig spis får nå ca 70 C) förvånar det mig inte ett dugg om det är riktigt hett kring reglagen efter att ha kokat i 30 min på näst högsta läget. Felet är, mer eller mindre, "by design". Byt till induktion när din nuvarande häll lägger av.

#23

Postad 04 maj 2009 - 21:24

-SH-
  • -SH-
  • Lärjunge

  • 335 inlägg
  • 0

Inbyggd diskmaskin:
* Det finns ingen indikator om hur mycket tid som återstår utan man måste öppna luckan för att se det.
* Tar ca 1h 40 min i normalprogrammet och 2h 40 min i eco-programmet.


Att klaga på att resterande disktid inte syns på en helintegrerad maskin är som att klaga på att den nya sportbilen inte lastar lika mycket som en Volvo V70... Det borde inte kommit som en överraskning. :)

#24

Postad 07 maj 2009 - 09:25

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

  • 14 172 inlägg
  • 0
Skönaste liknelsen jag läst på länge. Att man sen jagar A i energi gör ju att diskprogrammen blir längre.

#25

Postad 07 maj 2009 - 22:39

-SH-
  • -SH-
  • Lärjunge

  • 335 inlägg
  • 0

Att man sen jagar A i energi gör ju att diskprogrammen blir längre.


Jo, de blir ju det. Har själv en Bosch-maskin med en underbar funktion som kallas Variospeed (samma finns såklart även på Siemens) som innebär att man nästan kan halvera disktiden på ordinarie program men med bibehållet disk. och torkresultat. Disken tar ca 70-75 minute till priset av några liter mer vatten och 30% (ca 40 öre) högre elkostnad. Perfekt när man har gäster.

#26

Postad 08 maj 2009 - 08:01

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

  • 14 172 inlägg
  • 0
Ja variospeed har jag svårt att leva utan - supersmart verkligen!

#27

Postad 04 juli 2009 - 20:41

Per_We
  • Per_We
  • Användare

  • 128 inlägg
  • 0
Glöm inte bort att detta är ett diskussionsforum där man kan vädra sin åsikter, erfarenheter och undringar över saker och ting.

Någons erfarenhet kontra förväntningarna behöver ju inte likställas med fakta. Detta är dock en del av ordet "Kvalitet".
Jag har själv erfarenhet av dålig kvalitet och man blir less när man investerat mycket pengar och fått skit.

- Det är då sådana här forum är bra där man kan berätta för HELA världen hur usel kvalitet produkten X har. Detta är bra press på tillverkarna så de inser att de kan försvinna fort som tusan då alla konsumenter kan snacka med varandra worldwide inom några dagar. När det gäller HI-FI hemmabio har jag login till ett antal forum där jag kan kommunicera med andra gällande erfarenheter/fakta.

Redigerat av Per_We, 04 juli 2009 - 20:42.


#28

Postad 12 juli 2009 - 12:31

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

  • 14 172 inlägg
  • 0
Självklart är det bra med diskussioner, men att basera en varning på de grunder jag har läst om i denna tråd tycker åtminstone jag är lite att ta i.

#29

Postad 04 augusti 2009 - 07:09

erik cullberg
  • erik cullberg
  • Wannabe

  • 40 inlägg
  • 0
Dags att ändra rubriken på denna tråden eller? Verkar som att du har en del problem med dina vitvaror, Vilket du såklart borde då tillbaka till där du köpt dom och begära att det åtgärdas! Men sen verkar det mest som att du har köpt fel saker, Att du borde begärt mer service eller kollat upp bättre när du köpte dessa?

#30

Postad 13 augusti 2009 - 23:55

Unregisteredea6526e9
  • Unregisteredea6526e9
  • Användare

  • 120 inlägg
  • 0
Electrolux vitvaror lär knappast komma över vår tröskel under överskådlig framtid. Köpte för sisådär 5 år sedan nu ett kylskåp och frysskåp, den nya soft-line kallades det då. Efter tre år pajade kretskortet i kylskåpet. Ett fel som jag senare förstod hade drabbat en avsevärd mängd av ägarna till samma skåp. Men var det något som Electrolux gick ut och varnade för eller bytte ut gratis. Nähädå, det var bara att slanta upp. Godwill - va fan e det?

Kort tid senare märkte vi att kylen inte orkade hålla tempen och is bildades hela tiden. Nytt servicebesök. Nu visade det sig att kylelementet inuti skåpet läckte ut gas. Det hade det förmodligen gjort ända sedan det sattes ihop, men hålet hade sannolikt blivit större på sistone, inte osannolikt på grund av det tidigare kretskortsfelet. Skåpet var nu skrot eftersom kostnaden som vi till fullo själva skulle få stå för översteg skåpets värde, om det hade fungerat alltså. Ut med den nu värdelösa skiten bara, frysen som vi annars var nöjda med fick följa med. Vi ville inte se skräpet mer.

Electrolux må ha varit ett namn som andades god kvalité till rimligt pris en gång i tiden. För vår del är det ett namn som numera får oss att springa i motsatt riktning. Om några år är det dags att renovera köket, då kommer det garanterat inte att stå någon Electrolux, Huskvarna, Zanussi, AEG eller annat Lux varumärke på en enda pryl där.

Grattis! Det är så här man tillvaratar ett varumärke - INTE.

Redigerat av Unregisteredea6526e9, 13 augusti 2009 - 23:57.


#31

Postad 21 augusti 2009 - 22:19

Tompaz
  • Tompaz
  • Användare

  • 161 inlägg
  • 0
För si sådär 3-4år sen när jag jobbade som vitvaruförsäljare så tyckte jag personligen att e-lux och dess märken funkade väldigt bra, men sen hände det nått, e-lux dök upp mer och mera i elgiganten och andra större kedjors kampanjblad, det dröjde inte länge sen som man började märka av kvalitetsförsämringen på mycket av e-lux's produkter. Antar att prispressen blev för stor vilket tummade för mycket på kvaliten på de billigare produkterna. Även om jag inte jobbar med vitvaror längre så har jag fortfarande stort förtroende för deras produkter och jag har väl planerat nånstans i bakhuvudet att när vi ska renovera köket så lär det bli husqvarnaprodukter iaf :lol:

#32

Postad 21 augusti 2009 - 22:39

THXcht
  • THXcht
  • Veteran

  • 2 339 inlägg
  • 0
Har kyl och frys från Elektrolux -08. Frysen började strula för några veckor sedan, den pendlade upp och ner i temperatur. Så jag ringde till Elektrolux som kom efter några timmar och kollade på det. Det var fläkten som gör att hela frysen kyls ner som hade slutat att snurra. Detta sade teknikern var ett vanligt problem då den sitter för nära frysagregatet och därav frosta igen. De bytte ut den utan kostnad och utan problem. Men frågan är hur länge den håller denna gång. Ska det hända varje år och att man därav måste byta kyl och frys efter 3 år då det inte täcks av några garantier eller "fel från början" paragrafer...?

#33

Postad 27 augusti 2009 - 18:40

Unregisteredea6526e9
  • Unregisteredea6526e9
  • Användare

  • 120 inlägg
  • 0

Har kyl och frys från Elektrolux -08. Frysen började strula för några veckor sedan, den pendlade upp och ner i temperatur. Så jag ringde till Elektrolux som kom efter några timmar och kollade på det. Det var fläkten som gör att hela frysen kyls ner som hade slutat att snurra. Detta sade teknikern var ett vanligt problem då den sitter för nära frysagregatet och därav frosta igen. De bytte ut den utan kostnad och utan problem. Men frågan är hur länge den håller denna gång. Ska det hända varje år och att man därav måste byta kyl och frys efter 3 år då det inte täcks av några garantier eller "fel från början" paragrafer...?


Naturligtvis. Se till att redan nu lägga upp ett lager av fläktar och andra reserv-/slitdelar. När modellen försvinner ur produktion kommer reservdelspriserna att hissas upp i himlens höjd.

Det sägs att huvudanledningen till att det inte finns några alternativ till förbränningsmotorn i bilar är att alla bilproducenter skulle gå omkull dagen efter de började producera elbilar. Varför? Jo, eftermarknaden med inkomster från service och reservdelar skulle, en mycket stor inkomstkälla, nästan upphöra. Elbilar behöver inga tändstift, ingen olja, inga oljefilter, inget luftfilter, inget avgassystem, ingen katalysator, ingen bensintank, ingen kopplingslamell, ingen kylvätska. Bromsbelägg, däck, lampor, spolarvätska och lite el klarar de sig på.

Kanske är det så att E-lux med flera oseriösa fabrikanter med avsikt producerar skräp eftersom de kallt räknar med att tjäna storkovan på alla reparationer.... Ja, inte vet jag, men man kan inte låta bli att undra.

#34

Postad 28 augusti 2009 - 08:45

Unregistered242b20f0
  • Unregistered242b20f0
  • Forumräv

  • 686 inlägg
  • 0

För si sådär 3-4år sen när jag jobbade som vitvaruförsäljare så tyckte jag personligen att e-lux och dess märken funkade väldigt bra, men sen hände det nått, e-lux dök upp mer och mera i elgiganten och andra större kedjors kampanjblad, det dröjde inte länge sen som man började märka av kvalitetsförsämringen på mycket av e-lux's produkter. Antar att prispressen blev för stor vilket tummade för mycket på kvaliten på de billigare produkterna. Även om jag inte jobbar med vitvaror längre så har jag fortfarande stort förtroende för deras produkter och jag har väl planerat nånstans i bakhuvudet att när vi ska renovera köket så lär det bli husqvarnaprodukter iaf :D


Tänk bara på att Husqvarna produkter tillverkas på samma fabriker som alla andra E-lux produkter..ex.Husqvarna spisen på E-lux i Motala,och att inehålet är densamma som på billigare spis..som Elektro-helios.Ända som skiljer produkter åt är annat design på panel..kanske på hällen och vred.

#35

Postad 28 augusti 2009 - 09:05

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0
Är det bara jag som tycker det börjat öka och urarta lavinartad på forumet med alla dessa "Varning för xxx!!!!!"?

I vissa undantagsfall är det vädligt befogade varningar och sakliga sådana som är bra att ta del av.

Men på sistone tycker jag det alltmer dyker upp folk som drar på med inte bara stora trumman, utan hela slagverkssektionen och basunerar ut sitt missnöje med något och ska "minsan varnas för!" för allt möjligt där det inte ens finns några egentliga skäl till det mer än sitt eget missnöje eller sin egen dumhet.

Ska man varna för något bör det ju vara befogat och inte bara för att man anser sig vara felatiktig behandlad eller är missnöjd på felaktiga grunder på en vara man köpt.

Som i detta fall ska man som i de andra såga en hel koncern, ett helt märke eller tex ett helt fomat pga av att man råkat antingen haft lite otur, kanske själv gjort nåt fel eller bara råkar vara lite irriterad på nåt man anser sig kunna kräva om än bortom rimlighetens gränser.

Det är ju lika långsökt som att jag skulle varna för Bosch för att jag alltid lyckas bränna vid gröten på spisen varje morgon eller för att jag inte tycker mjölken håller tillräckligt länge i kylen. Dvs saker som som ligger bortom vad man kan anse vara rimligt att kräva.

#36

Postad 29 augusti 2009 - 18:00

Johnny Hotpants
  • Johnny Hotpants
  • Lärjunge

  • 353 inlägg
  • 0
Mina föräldrar har en micro från tidigt 90 tal, den tar sju år att laga till något i, men när den är klar så piper den tre gånger sen är det klarrt.

min micro kan smälta en macka på typ 20 sekunder plus att den fördelar värmen bra, MEN den piper i intervaller i ganska precis 5 minuter tills man tryckt på stop eller öppnat dörren.

Ibland fattar jag inte varför dom ändrar på vissa saker. Medans vissa saker är kanon att dom ändrar. alla kan inte vara nöjda

#37

Postad 29 augusti 2009 - 21:36

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0
mikrougnar åldras. En från tidigt 90-tal bör bytas ut. Den drar inte mindre el (tror jag) den är bara långsammare. Sändaren blir mindre och mindre effektiv med tiden och tappar lite extra varje gång man skapar åksväder (metall) eller torrkokar något.

Så - brukar ni ge klappar kring jul till varandra har du nu en klapp klar.

Och pipa igen, det är väl bara bra? Du kan ju alltid trycka på stopp! Alla här inte första gången/är upptagna och behöver påminnas.

#38

Postad 30 augusti 2009 - 09:00

Unregistered30bd7bf4
  • Unregistered30bd7bf4
  • Wannabe

  • 24 inlägg
  • 0
Problemet är med vitvaror är att de är så urbena tråkiga när man väl köpt in dem.
"De skall bara fungera"
De ger ju ingen extra livslust när de väl står där så att säga.
Alltså tror folk att saker bara skall fungera o fungera.
När dammsög du baksidan på din kyl senast?
När rensade du det inre spillfiltret på disken.
nej sånt orkar man ej med på en sak som bara skall fungera.

#39

Postad 31 augusti 2009 - 21:21

Unregisteredea6526e9
  • Unregisteredea6526e9
  • Användare

  • 120 inlägg
  • 0

Som i detta fall ska man som i de andra såga en hel koncern, ett helt märke eller tex ett helt fomat pga av att man råkat antingen haft lite otur, kanske själv gjort nåt fel eller bara råkar vara lite irriterad på nåt man anser sig kunna kräva om än bortom rimlighetens gränser.


Beklagar om du känner dig trampad på fötterna. I mitt fall handlar det om att Lux medvetet avstått ifrån att informera sina kunder om ett problem med kretskortet i en kylskåpsmodell. Vi talar här inte om en kort serie av udda skåp utan en populär modell med tusentals skåp stående ute hos kunder med skrämmande hög felprocent. Vad säger det dig om ett företags uppfattning om sina kunder? Mig säger det en hel del.

Fråga dig själv, när var det senast du såg en annons från en tillverkare i tidningen, eller brev hem som uppmanade kunder att lämna tillbaka eller få en produkt kontrollerad? Med undantag för biltillverkare som mer än gärna verkar vilja höra av sig om problem man upptäckt och erbjuder sig korrigera - var det ganska länge sedan sist. Från Lux? har aldrig hänt såvitt jag kan minnas.

Lux har blivit för stort. Skiter man i sina kunder kan det bara sluta på ett sätt.

#40

Postad 01 september 2009 - 14:00

Johnny Hotpants
  • Johnny Hotpants
  • Lärjunge

  • 353 inlägg
  • 0

mikrougnar åldras. En från tidigt 90-tal bör bytas ut. Den drar inte mindre el (tror jag) den är bara långsammare. Sändaren blir mindre och mindre effektiv med tiden och tappar lite extra varje gång man skapar åksväder (metall) eller torrkokar något.

Så - brukar ni ge klappar kring jul till varandra har du nu en klapp klar.

Och pipa igen, det är väl bara bra? Du kan ju alltid trycka på stopp! Alla här inte första gången/är upptagna och behöver påminnas.

Det är bra att den piper, visst. Men den piper som en tok i alldeles för lång tid. Det är faktiskt psykande, kanske en inställning där man kan välja om man vill ha pipning tills man öppnar eller om man faktiskt är såpass ung att man hör pipet första gången/minns att man hade något i ugnen, så dom extra 4½ minuterna bara är galenskap

#41

Postad 01 september 2009 - 14:02

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0

Beklagar om du känner dig trampad på fötterna. I mitt fall handlar det om att Lux medvetet avstått ifrån att informera sina kunder om ett problem med kretskortet i en kylskåpsmodell. Vi talar här inte om en kort serie av udda skåp utan en populär modell med tusentals skåp stående ute hos kunder med skrämmande hög felprocent. Vad säger det dig om ett företags uppfattning om sina kunder? Mig säger det en hel del.

Fråga dig själv, när var det senast du såg en annons från en tillverkare i tidningen, eller brev hem som uppmanade kunder att lämna tillbaka eller få en produkt kontrollerad? Med undantag för biltillverkare som mer än gärna verkar vilja höra av sig om problem man upptäckt och erbjuder sig korrigera - var det ganska länge sedan sist. Från Lux? har aldrig hänt såvitt jag kan minnas.

Lux har blivit för stort. Skiter man i sina kunder kan det bara sluta på ett sätt.


Varför skulle jag ha ömma tår i detta läget? Det är väl inte jag här som skapat en tråd och gnällt om allt möjligt vad gäller Electrolux? Jag har bara anmärkt precis som flera andra i denna tråd att jag tycker det hela är rätt överdrivet.

Du däremot verkar ha väldigt ömma tår av dina inlägg att döma.

Redigerat av masse70, 01 september 2009 - 14:04.


#42

Postad 04 september 2009 - 23:30

-SH-
  • -SH-
  • Lärjunge

  • 335 inlägg
  • 0

min micro kan smälta en macka på typ 20 sekunder plus att den fördelar värmen bra, MEN den piper i intervaller i ganska precis 5 minuter tills man tryckt på stop eller öppnat dörren.

Är du helt säker på att det inte går att ändra? På vår inbyggnadsmikro (Bosch) finns två längder på pipandet, en minut och 5-10 s, från början var den inställda på det långa pipandet.

#43

Postad 21 mars 2010 - 14:28

Manor
  • Manor
  • Beroende

  • 1 225 inlägg
  • 0

Har kyl och frys från Elektrolux -08. Frysen började strula för några veckor sedan, den pendlade upp och ner i temperatur. Så jag ringde till Elektrolux som kom efter några timmar och kollade på det. Det var fläkten som gör att hela frysen kyls ner som hade slutat att snurra. Detta sade teknikern var ett vanligt problem då den sitter för nära frysagregatet och därav frosta igen. De bytte ut den utan kostnad och utan problem. Men frågan är hur länge den håller denna gång. Ska det hända varje år och att man därav måste byta kyl och frys efter 3 år då det inte täcks av några garantier eller "fel från början" paragrafer...?


Hej !

Jag har kyl och frys från Electrolux tillverkade vecka 35 2005.
För någon vecka sedan så lade frysen av. Två veckor och tre besök senare av en och samma tekniker så fungerar den igen. Kommentaren från teknikern var...det var en gammal frys!!? Själv är jag van att frysen håller 10-15 år innan något händer, men det är på ren svenska rena pisskvaliten på dessa varor nuförtiden och Electrolux verkar inte bry sig för fem öre.

I mitt fall så byttes fläkt och kretskort och hela kalaset gick på cirka 3500:-.

Om jag har förstått saken rätt så består idag en frys av kompressor, kretskort, avisningsenhet och fläkt samt en tempsensor. Det kan ju inte vara några som helst problem att få dessa enheter att hålla hur länge som helst om man nu skulle vilja. Men om man sätter in ett kretskort som inte är skyddat och en fläkt som är felplacerad och ungefär lika kraftfull som en billig PC-fläkt för 20 kronor så blir det inte bättre än så här.

Jag har ta mig tusan haft mindre bykymmer med min bil (Subaru Impreza) som nu är 11 år och har gått 22000 mil än vad jag har haft med frysen. Då står frysen placerad i en torr och dammfri miljö med en normaltemperatur på 15-30 grader och ska hålla en inre temperatur på cirka -18 grader. Alla förutsättningar finns för att bygga något som håller, men jag tror inte viljan finns...Electrolux lever på att normalkunden fortfarande tror att de bygger hyfsat bra produkter, men det verkar tyvärr vara länge sedan det var en sanning. Inget tillverkas i Sverige utan bara i låglöneländer och målet är inte kvalitet utan billig tillverkning.

Det är nästan så man är sugen på att bygga den perfekta frysen...det kan ju inte ens vara ett problem, alla delar som behövs lär redan nu gå att få tag på...bara att kapsla kretskortet och välja en bättre fläkt skulle lösa många av problemen.

Min gamla Miele tvättmaskin fungerade klanderfritt i dryga 20 år, men inte heller de verkar längre byggas med samma kvalitet. Det verkar gå utför med vitvaruföretagen rent generellt och i synnerhet för Electrolux...
Jag håller med den ursprungliga trådskaparen...det blir ALDRIG mer Electrolux...nästa gång blir det koreanskt eller kanske japanskt (om det finns). Om deras bilar håller 10 gånger bättre än "svenska" och tyska märken så lär det väl vara samma-lika med vitvarorna.

mvh Manor

#44

Postad 21 mars 2010 - 14:35

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0
Svaret är rätt enkelt och uppenbart men lika tråkigt.

Nämligen det att skulle de tillverka saker som håller i 15-20 år så säljer dom ju heller inte lika mycket?

Det är ju så överallt idag, tror du verkligen företagen ser det som en bra strategi att tillverka saker som aldrig går sönder?

Det är ju som jag läste nåt uttalande från mobiltillverkarna att dom medvetet tillverkar telefonerna i en kvalitet som inte ska hålla mer än max 2 år.

Tråkigt men sant.

#45

Postad 20 juli 2021 - 18:57

ruva
  • ruva
  • Mästare

  • 2 784 inlägg
  • 0

Min Bosch tvättmaskin piper också, har för mig dom flesta gör det nuförtiden.

Japp, våran Bosch också. Håller på att pipa just nu när man sitter gott vid datorn. Går funktionen koppla ur?


Redigerat av ruva, 16 december 2021 - 20:56.


#46

Postad 11 maj 2022 - 14:35

LasseLassePE
  • LasseLassePE
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0

Vad jag har nu lärt mig den hårda vägen. Vissa märken är bättre när det kommer tvätt och tork.. Andra är bättre på köksgrejer som kyl och frys.. Medans kanske nån är guru på ugnar och hällar. 

Det är svårt att ha designmässigt tillfredställande vitvarupaket av samma märke idag.. 



#47

Postad 17 november 2022 - 22:08

Åskviggen
  • Åskviggen
  • Forumräv

  • 518 inlägg
  • 0

Kan berätta att på vissa electroluxugnar har man bockat varmluftvärmetråden på så sätt att där rören böjer 90 grader ligger mycket närmare än för övrigt.

Detta medför att rören värmer varandra mera här och brinner av.

 

Hos en granne höll den första drygt 4 år. Efter garantireparation höll den drygt 1 år, då garantin inte gällde fixade jag en ny. Den nya från electrolux hade samma knepiga bockning varför jag modifierade den. Den fungerar varje fall efter ett par år.

 

Det jag funderar på är om den i mitt tycke knepiga konstruktion beror på:

1.   Total teknisk inkomplitens.

2.   Medveten konstruktion för att skiten skall gå sönder.

3.   Något annat.





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.