Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Åtgärdssynpunkter? Missnöjd med ljudet för musik.

68 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 24 augusti 2021 - 09:13

undertiden
  • undertiden
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0

Jag är inte helt nöjd med ljudet hemma och behöver råd, hjälp och assistans från likasinnade kring nästa steg. Främst vad gäller det musikaliska.

 

Upplever just nu att ljudet inte riktigt släpper från högtalarna. Det låter inte så stort som jag önskar mig som jag vet att jag vill att det ska låta. Min vision av hur ljudet ska fylla rummet. Det är snarare så att det låter ansträngt och vasst främst kring mellanregister och musiken känns mer instängd i högtalaren.

Har laborerat med x-over inställningar och låta subben hjälpa till olika mycket. Även låtit högtalarna vara small eller large. Just nu är det absolut bäst ( i mina öron) med x-over på 100Hz och högtalarna på small. Subben på On (inte Plus).

 

Min gissning är antingen att jag sitter på fel högtalare eller att det är receivern som behöver bytas. Däremot vet jag inte riktigt vad jag ska sikta på.
 

 

Nuvarande utrustning
Receiver: Pinoeer VSX-830

Fronthögtalare: Boston Acoustics A26

 

Estetiskt fungerar inte golvhögtalare. Placeringen är i en bokhylla längst fram vid tv. Nackdelen med mina nuvarande högtalare är reflexporten bakåt in i hyllan. Inte optimalt det vet jag.

Golvhögtalare skulle behöva stå framför hyllan som täcker hela väggen och det blir inte speciellt bra eftersom den då försvårar åtkomsten till böckerna (har många). Helst sitter jag alltså på högtalare som KAN vara i bokhyllan.

 

Åsikter/råd kära forum?
Det är flera flera år sedan jag var aktiv här men jag hoppas på ett fint "välkommen åter" :)



#2

Postad 24 augusti 2021 - 10:03

02Tobbe
  • 02Tobbe
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 1

Du skulle först behöva placera högtalarna riktigt, på stativ framför bokhyllan för att se vad som händer då, har svårt att se att du kan få det att låta bra med högtalare i en bokhylla oavsett vilken högtalare det är. Högtalarna verkar ha fått bra betyg när de kom ut så de borde kunna prestera vettigt. Prova även att då spela utan subbas och förstärkaren i typ direct stereo eller liknande läge för att se hur sakerna låter utan en massa processande, subbasen kan du laborera med sedan.



#3

Postad 24 augusti 2021 - 11:08

phil neal
  • phil neal
  • Mästare

  • 2 583 inlägg
  • 0

Skulle säga att hela din anläggning är fel. En multikanalsförstärkare och stativare till musik kan aldrig bli bra. Inte ens med en sub. Och inklämda i en bokhylla med basporten bakåt? Skaffa en bra stereoförstärkare och ett par högtalare med hög känslighet. Helst golvare, du får väl offra några böcker.



#4

Postad 24 augusti 2021 - 11:28

undertiden
  • undertiden
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0

Tack för respons.

 

Kompromisser behöver jag göra :) Böckerna försvinner inte, hyllan är som den är. Det som gör minst ont är att flytta ut högtalaren framför i sådana fall så jag ska se vad som händer med ljudet då. Duger det ändå inte kanske det måste sneglas åt golvare istället för att byta till andra stativare, för golvytan dom tar blir den samma. Hela finessen var att försöka få dom att smälta in.

Enbart tvåkanal kommer det inte bli för jag vill ha film-möjligheter. Det bör väl finnas strömstarka multikanalsförstärkare som klarar driva musik i stereo med behållning ändå. Förr körde jag en HK (Innan tiden med hdmi) och den levererade mer än väl vad högtalarna behövde trots 5.1 utförande.

Behöver stativarna flytta från bokhyllan ut framför så kan golvhögtalare lika gärna skaffas istället.
 

Monitor Audio har stativhögtalare med reflexen framåt. Bör inte någonting sådant kunna fungera bättre? Eller blir det ändå inte bra? Eller är förstärkaren jag har för klen för att leverera så ljudet lossnar ändå?


Du skulle först behöva placera högtalarna riktigt, på stativ framför bokhyllan för att se vad som händer då, har svårt att se att du kan få det att låta bra med högtalare i en bokhylla oavsett vilken högtalare det är. Högtalarna verkar ha fått bra betyg när de kom ut så de borde kunna prestera vettigt. Prova även att då spela utan subbas och förstärkaren i typ direct stereo eller liknande läge för att se hur sakerna låter utan en massa processande, subbasen kan du laborera med sedan.

Yep. Får ställa dom fria först. Bra råd!
Sub har jag spelat utan ett tag. Men dom är ansträngda ändå. Det blir för mycket för dom att hantera känns det som. Men jag har bara spelat dom stående i hyllan så dom har väl egentligen inte fått en ärlig chans. Felplacerat, det vet jag med mig att det var från början.



#5

Postad 24 augusti 2021 - 13:02

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0
En bild på hur högtalare är uppställda och hur rummet ser ut i övrigt hade nog varit till hjälp. Säkerligen går det nog att förbättra hur du upplever det en del med korrekt placering av högtalare och dig själv samt se över efterklang etc.

Är allt kopplat korrekt? + På + och - på -?
Är allt inställt korrekt? Ingen eq eller nåt sånt aktiverat?

Redigerat av genstruktur, 24 augusti 2021 - 13:05.


#6

Postad 24 augusti 2021 - 14:50

undertiden
  • undertiden
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0

Skissade ihop en layout i floorplanner. Någongång får vara den första! Tog en bild på hur väggen ser ut. Högtalarna står i dom höga sektionerna på var sida om tv'n.
 

Det är inte mycket plats framför att ställa golvhögtalare eller stativare, men tillfälligt med stativ för att testa ljudbild får jag ägna mig åt i kväll. Provisoriska stativ av något slag i alla fall.

Kopplat korrekt! Yesbox! + till +, - till -. Ingen fasvändning eller liknande.
EQ och tone-kontroller är neturala. Har experimenterat med det också men ingen "ljudförbättring" aktiv just nu.

 

Alternativ möblering får jag inte med mig hustrun på. Hon KAN gå med på golvhögtalare framför bokhyllan om det är ett måste för att åstadkomma vad jag känner behov av.

 

Kommentarer om den lilla centern under tv'n, undanbedes ;) Jag vet att det är en liten rackare och jag trodde inte att jag längre brydde mig om ljud när jag bytte till ett litet system, men när det togs i drift så insåg jag hur fel jag hade och åkte och köpte dom större som står i bokhyllan nu får att tillgodose musiken åtminstone.

 

Bifogad fil  layout vardagsrum.png   112,38K   1 Antal nerladdningar

Bifogad fil  vardagsrum hylla.png   951,4K   0 Antal nerladdningar



#7

Postad 24 augusti 2021 - 15:44

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 984 inlägg
  • 0

Det kan aldrig låta bra som de står på bilden. Ut från väggen på stativ är det som gäller.

 



#8

Postad 24 augusti 2021 - 16:01

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0

Plugga igen basportarna med ihoprullade strumpor om det ska stå så i hyllan.

 

Vad har du för sub? 



#9

Postad 24 augusti 2021 - 16:19

undertiden
  • undertiden
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0

Köpte mig en Dynavoice sub, med sluten låda.
Basnivån från den räcker helt OK!.

 

Men då är det att testa ut från hyllan och alternativt plugga portarna. Återkommer med resultat så får vi se. Tack så länge :) Uppskattas.



#10

Postad 24 augusti 2021 - 17:55

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 984 inlägg
  • 0

Kollade i manualen till Boston A26, men dessvärre stod det bara hur man kopplar in en sladd. Inte direkt användbart. ;)

 

Annars brukar det finnas information om hur högtalarna ska placeras. Men de är med all sannolikhet inte designade för att spela instängda i en bokhylla. Att plugga porten hjälper kanske lite, men det kommer fortfarande att låta mycket bättre om de kommer ut från väggen.



#11

Postad 24 augusti 2021 - 18:13

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0
Om du absolut måste ha det som det är kanske man kan prova att byta plats på böckerna, eller ta bort dem, i samma hylla som högtalarna och rikta högtalarna inåt, mot dig i lyssningsplats. Expermentera med lite olika invinkling.

Redigerat av genstruktur, 24 augusti 2021 - 18:14.


#12

Postad 24 augusti 2021 - 18:46

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Nu ska jag precis tvärtemot strömmen!!
Det kan visst blir skitbra med rätt högtalare i bokhyllen om du justerar den.
Du kan mer eller mindre bygga in dom typ som baffelvägg och med det faktiskt tjäna i välljud.

Det är det bästa du kan göra om dom prompt ska stå kvar, men byta för bövelen till något med porten fram.

Sist, du tycks sitta väldigt nära i mitten av rummet.
Det betyder att du hamnar mitt i utsläckningen av rumsnoden som går på längden.
Kan vara idé att flytta fram/bak soffan 0,5 - 1met
 



#13

Postad 24 augusti 2021 - 18:55

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 984 inlägg
  • 0

Fast det var ju inte tvärtemot strömmen, utan snarare ett tips om andra högtalare. ;) 

 

Det jag menade var att nuvarande inte fungerar bra som de står. En enklare lösning än att köpa inwall-högtalare och bygga baffel till de, är ju att flytta på bokhyllan. Men det kanske är en liten lägenhet utan andra utrymmen.



#14

Postad 24 augusti 2021 - 19:08

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Fast det var ju inte tvärtemot strömmen, utan snarare ett tips om andra högtalare. ;)

 

Det jag menade var att nuvarande inte fungerar bra som de står. En enklare lösning än att köpa inwall-högtalare och bygga baffel till de, är ju att flytta på bokhyllan. Men det kanske är en liten lägenhet utan andra utrymmen.

Det var att behålla dom i hyllan jag tänkte på, dock inte med dom nuvarande :)

 



#15

Postad 24 augusti 2021 - 20:07

undertiden
  • undertiden
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0

Go vänner!
Nu är det provlyssnat utanför bokhyllan. Ställde upp stolar som tillfälliga stativ och visst. Det lyfter. En smula i alla fall. Ljudet är rymligare får jag väl beskriva det som men någon fantastisk förändring blir det inte. Basen är aningen med framträdande men inte så mycket som jag hoppades på, så bokhyllan kan inte stängt ut riktigt allt. All antydan till bas försvann dock med pluggade portar bak så det är en återvändsgränd.

 

Nu ska sägas att jag spelar mestadels metal med mycket som händer samtidigt. "Sound of Silence" framfört av Disturbed låter självklart rent och fint, bra och fluffigt. Men det är inte heller en låt med så mycket aktivitet och tryck.

Vissa produktioner är ju också sämre än andra så klart och då hjälper det inte hur man än gör om det är en dålig ljudmix från början. Men jag mixade friskt i kväll för att ta till vara på tipsen hittils :)

Så var står vi då?

1. Är receivern stark nog?

2. Bör högtalarna bytas mot mer korrekta som klarar placeringen?

3. Övertala hustrun att golvhögtalare är ett måste?

4. All of the above? ;)

 

Fast det var ju inte tvärtemot strömmen, utan snarare ett tips om andra högtalare. ;)

 

Det jag menade var att nuvarande inte fungerar bra som de står. En enklare lösning än att köpa inwall-högtalare och bygga baffel till de, är ju att flytta på bokhyllan. Men det kanske är en liten lägenhet utan andra utrymmen.

Ja. :) Tyvärr är placeringen av hyllan och möbleringen den som fungerar för att rummet ska fungera som rum till övriga ändamål än att spela musik. Andra rum finns inte heller disponibla om livet med familj ska vara optimalt.



#16

Postad 24 augusti 2021 - 21:03

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Håller med tidigare inlägg som säger att en högtalare med framåtriktad basport är att föredra om man inte kan få ut högtalarna en bit ut från väggen.

Att plugga basportarna som du provat var nog inte tänkt som ett förslag på hur du skulle få högtalarna att spela mer öppet eller att det skulle få ljudet att släppa/ lossna utan snarare för att skapa en sluten högtalarlåda och därigenom minska andra negativa effekter som man får när man låta en basport spela in i en vägg, hylla eller en kavitet. 

 

Det är många faktorer som påverkar vad en högtalares bästa placering är och flera av dem har redan nämnts i tråden, "rummet, lyssnings positionen och högtalkonstruktionen. Här kan man naturligtvis labba runt en del och vad du än gör kring detta kan du vara tämligen säker på att det blir skillnad.

 

Nu är det nog tyvärr så att du har fel utrustning utifrån omständigheterna och frågan för dig är väl snarast hur långt ifrån ditt mål du befinner dig nu och vilka eftergifter du är beredd att göra. Både vad gäller placering, budget och antal kanaler. Där i att det är svårt att ge några konkreta råd, bara du har dessa svar/nycklar ;)

 

En hög känsligheten på högtalare är ju iofs ett råd man kan ge då det är intressant om man vill hålla ner budgeten. Det minskar kravet på effektresurser, något som kostar om man skall ha det i många kanaler. Sedan är det ju tyvärr så att de flesta lättdrivna högtalarna har stora lådor, stora element och behöver utrymme för att andas optimalt. I de flesta fall innebär detta att du landar i en golvhögtalare. Kan också innebära en större stativare som står på stativ ute i rummet och möjligen att den behöver kompletteras av sub.

Vad gäller filmupplevelse så är det individuellt hur man upplever ljud och hur man värdesätter de olika kanalernas betydelse för filmtittande.

Personligen föredrar jag precis som de flesta en riktigt kraftful mångkanals anläggning framför en likvärdig tvåkanalsanläggning när det kommer till filmupplevelse. Men samtidigt föredrar jag alla dagar denna kraftfullare stereoanläggning framför en slimmad hemmabioanläggning med mindre högtalare och enklare förstärkning. Förutom en helt annan pondus i film får du ett klart bättre ljud för musik. Jag förordar mao. kvalité framför kvantitét och då menar jag inte att man behöver upp i stratosfären vad priset beträffar utan tänk samma budget och 2 vs. fler kanaler och då oavsett vad denna budget är. 

 

Lycka till och ha inte bråttom utan tillåt dig att landa i ett bra beslut.


Redigerat av Blåtand, 24 augusti 2021 - 21:05.


#17

Postad 24 augusti 2021 - 21:15

undertiden
  • undertiden
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0

Tack Blåtand.

Ett insiktsfullt svar och det var där jag kände att jag egentligen låg från början men saknade konkreta belägg för det. Svaren gav kött på benen att känslan att jag är fel ute var korrekt. Någonstans hoppades jag ändå på svaret "Köp en receiver motsvarande denna... bla bla " ;) Men den lätta vägen ut är sällan den rätta vägen ut. I know!

 

Jag får koka ner det i vad som blir prioriterat helt enkelt. Placeringar har jag inte mycket att välja på. Det är i hyllan där dom står, alternativt framför om jag får hustrun att gå med på det baserat på hur högtalaren helt enkelt ser ut samt hur mycket volym den skulle stjäla i sådana fall.
Budgeten blir fråga två. Hellre fortsatt missnöjd en stund till och spara till det som verkar behövas än att köpa någonting och ändå landa i att inte vara nöjd igen. All budget har ett tak och fantasisummor siktar jag på att hålla mig ifrån. Det låter trots allt inte skit just nu, bara att jag skulle önska lite mer än vad jag har.

 

Fantastiskt forum. Varför har jag hållit mig borta?



#18

Postad 25 augusti 2021 - 07:27

phil neal
  • phil neal
  • Mästare

  • 2 583 inlägg
  • 0

Scanna in alla böcker så du kan läsa dom på iPad och kör dom sen till Myrorna, så har du hur mycket space som helst.

 

Även högtalare med porten framåt behöver ha lite utrymme till väggen.



#19

Postad 25 augusti 2021 - 08:15

02Tobbe
  • 02Tobbe
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0

Vidhåller mitt första svar, du kan aldrig få det att låta bra med högtalare i den bokhyllan. Högtalarna skapar vibrationer som får varenda pryl att vibrera och skapa sitt eget ljud...

 

En lösning skulle kunna vara att ta bort bakstycket i bokhyllan bakom högtalarna och förankra en stadig utdragbar hylla i väggen så att högtalarna i alla fall kommer ut en bit när du skall lyssna, kanske lite dämpmaterial bakom också, samt placera högtalarna på dämpande fötter, typ sd fötter, de två senaste sakerna kan du även prova om högtalarna står kvar i hyllan.



#20

Postad 25 augusti 2021 - 08:26

undertiden
  • undertiden
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0

Vidhåller mitt första svar, du kan aldrig få det att låta bra med högtalare i den bokhyllan. Högtalarna skapar vibrationer som får varenda pryl att vibrera och skapa sitt eget ljud...

 

En lösning skulle kunna vara att ta bort bakstycket i bokhyllan bakom högtalarna och förankra en stadig utdragbar hylla i väggen så att högtalarna i alla fall kommer ut en bit när du skall lyssna, kanske lite dämpmaterial bakom också, samt placera högtalarna på dämpande fötter, typ sd fötter, de två senaste sakerna kan du även prova om högtalarna står kvar i hyllan.

 

Yep.
Jag tror det är det första jag kommer göra. Lyfta ut högtalarna ur hyllan på något vis.
Tyvärr kvarstod det jag störde mig mest på, det påtagligt ansträngda ljudet även fast jag testspelade med högtalarna fria igår kväll. Diskanten blev friare, ljudet flyttade ut mer i rummet, men rösterna släppte inte från högtalaren riktigt ändå. Men oavsett, blev det bättre med fria högtalare.

 

Men jag tror ett omtag ändå blir planen. Rätt sorts högtalare, vilket det blir och titta på vad budgeten behöver bli.
Tror på framåtriktade portar främst även om det skulle handla om golvmodeller.


Redigerat av undertiden, 25 augusti 2021 - 08:33.


#21

Postad 25 augusti 2021 - 09:30

mikaels
  • mikaels
  • Beroende

  • 1 493 inlägg
  • 0

Måste högtalarna vara basreflex? Det finns ju slutna lådor.

När jag flyttade till en mindre lägenhet bytte jag mina golvare till MK Sounds slutna små högtalare, som står ungefär som dina, i hyllan. Med en sub tycker jag ljudet blir utmärkt.

Finns bilder i mitt galleri.



#22

Postad 25 augusti 2021 - 09:34

undertiden
  • undertiden
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0

Behöver absolut inte vara av reflextyp!
Alla rekommendationer eller tips på lämpliga modeller välkomnas :



#23

Postad 25 augusti 2021 - 15:51

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

  • 1 864 inlägg
  • 0

Med reservation för att jag inte känner till din budget eller ditt ljudideal: ett förslag är att skaffa lämpliga högtalare (slutna eller port fram/under) och en förstärkare med rumskorrigering. Min erfarenhet är att rumskorrigering gör stor skillnad, även om den inte helt kan trolla bort problem med rumsakustik eller högtalarplacering.

 

En variant är att du hör med din lokala Hifiklubb om du kan få låna hem en Lyngdorf TDAI-1120. Koppla den till dina nuvarande högtalare, plugga in micken och kör ljudkorrigeringsprogrammet. Testa genom att aktivera/stänga av ljudkorrigeringen. Med tanke på vad TDAI-1120 kostar kanske det vore värt att fråga om du kan låna hem högtalare också.

https://www.hifiklub...0bk/?q=lyngdorf

 

En annan variant är ett paket från Buchardt audio, t.ex. A500 bundle: https://buchardtaudi...cts/a500-bundle

Finns mycket att se om detta paket på Youtube: https://www.youtube....y=buchardt a500

Buchardt har fri frakt och möjlighet att testa hemma i 45 dagar innan du bestämmer dig.

Osäker dock på om A500 trivs i en bokhylla. Mejla dem och fråga. De ger ganska snabba och utförliga svar.

 

Det är mycket pengar, men om du använder systemet mycket och inte har andra alternativ (som att möblera om) kanske det är värt det. Om plånboken tillåter.


Redigerat av Mange36, 25 augusti 2021 - 15:54.


#24

Postad 25 augusti 2021 - 16:04

undertiden
  • undertiden
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0

Tyvärr har vi ingen lokal handlare jag kan låna saker av.
Linköping 1,5 timme, blir närmsta stora stad, Norrköping lika så. 3 timmar till Sthlm så resor måste det bli. Lyssna där och låna hem det intressanta över en helg blir i sådana fall det bästa och låta bilen äta några landsvägsmil.

Det här med rumskorrigering får jag läsa på. Min förstärkare har ju någon nivåinställning enbart men jag antar att det knappast är samma sak? MCACC?

 

Jag får läsa på bland intressanta högtalare helt enkelt.
Hittat några märken som påstås lira "min" musik på ett bra vis. Men det är läsa, fundera, kolla budget och även det estetiska. SEn blir det att lyssna till 1000 på nytt.

 

Plånboken. Tja, jag blev lite svettig när jag såg priserna där. Men någonstans måste jag lyssna, testa och sedan koka ner till var jag blir nöjd och se vad det i sådana fall måste kosta. Så får ett beslut fattas där beroende på kompromisser och eftergifter. Det kanske är så att jag inte blir helt nöjd förrän jag passerar potentiella 50', det vet jag inte. Eller så blir jag jättenöjd efter 15'

Just nu vet jag inte alls.



#25

Postad 25 augusti 2021 - 20:36

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

  • 1 864 inlägg
  • 0
Håller med. Provlyssning är enda vägen framåt.

#26

Postad 26 augusti 2021 - 07:29

thomas79
  • thomas79
  • Beroende

  • 1 422 inlägg
  • 0
Jag skulle säga hemlån är det som behövs. Du kan sitta på ett riktigt knepigt rum som kanske inte kan prestera njutbar musik och då är tyvärr hörlurar eller akustik förbättringar som gäller.

#27

Postad 26 augusti 2021 - 08:01

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

  • 1 864 inlägg
  • 0
Ja, provlyssning hemma, i den miljö utrustningen ska användas. Rumskorrigering, som Lyngdorfs RoomPerfect, är ett alternativ om rummets möblering inte kan ändras.

#28

Postad 26 augusti 2021 - 19:07

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Ingen rekommendation då jag saknar egna erfarenheter av dessa olika varianter på rumskorrigering och exakt hur dessa skiljer sig men Dirac är en alternativ variant som implementerats i förstärkare från ett flertal olika fabrikat på senare år. Tror det är hyfsat likvärdiga. Roomperfect sitter bara i Lyngdorfs egna maskiner. Nad M10 och M33 är några av dem som har Dirac så även en del modeller från Arcam.



#29

Postad 27 augusti 2021 - 07:09

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Dirac mjukvara finns i lite maskiner.
Den rena Pc version, Minidsp har i vissa av sina boxar och sedan i ett gäng receivers.
Pioneer och Onkyo släpper sina nya modeller under hösten - förhoppningsvis.

Dirac är i grunden ett Fir filter med eq möjlighet - Room perfekt är mer en eq i grunden.
Båda har dock en hel del hokus pokus för sig, patenterna finns ute om man vill läsa


Dirac är svårare att arbeta med o kan kräva om-mätning medans Room Perfect oftast sitter direkt.
Dock är Diracs resultat ljusår bättre än Room Perfekt (imo)



#30

Postad 27 augusti 2021 - 08:39

phil neal
  • phil neal
  • Mästare

  • 2 583 inlägg
  • 0

Behöver absolut inte vara av reflextyp!
Alla rekommendationer eller tips på lämpliga modeller välkomnas :

 

Utbudet på högalare av basreflextyp är ju betydligt större, samt att slutna lådor brukar ha lägre känsligeht, dvs går åt mer effekt för att driva.



#31

Postad 27 augusti 2021 - 14:20

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

  • 1 864 inlägg
  • 0

Jag är väldigt nöjd med vad RoomPerfect gjort med ljudet hemma hos mig, men om Dirac är lika bra eller till och med bättre (som johan b-lund menar) är ju det ett alternativ. Lyngdorfs "maskiner" med RoomPerfect är, som sagt, kostsamma. Jag kan inget om dirac, men visst går det väl att få en enhet med dirac till en lite lägre kostnad? Googlade och hittade t.ex. en ljudprocessor för straxt under 10tkr: https://www.hembiobu...nidsp-ddrc-22d/

Och en nätverksstreamer med dirac  för ytterligare några tusenlappar: https://www.hembiobu...dsp-shd-umik-1/

Kan någon av dessa hängas på trådskaparens befintliga förstärkare med gott resultat?

 

Tillägg: Såg nu att streamern nästan kostar som en förstärkare med dirac: https://www.hembiobu...d-power-umik-1/

Kanske då ingen större poäng att köpa streamern om man inte redan har en riktigt bra förstärkare. 

Lyngdorfs TDAI-1120 ligger på samma pris.

 

Mer om RoomPerfect finns på den här länken: https://steinwaylyng...om/roomperfect/


Redigerat av Mange36, 27 augusti 2021 - 14:31.


#32

Postad 27 augusti 2021 - 15:16

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

För den som vill fördjupa sig.

https://patents.goog.../US8094826B2/en



#33

Postad 07 september 2021 - 15:30

swelan
  • swelan
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0

Jag har haft lite samma problem, allt har låtit lite platt och tråkigt. Jag hade tidigare en billig Denon reciever som jag aldrig har varit riktigt nöjd med.

Nu i somras så fick jag äntligen tummen ur och bytte till en nyare och dyrare Yamaha som jag hittade begagnad och vilken skillnad det blev på ljudet. Nu blev det helt plötsligt roligt att lyssna på musik igen.

 

Det jag tänker är att det kanske inte måste vara högtalarna som gör att det låter fel, det kan lika gärna vara ljudkällan/ förstärkaren.



#34

Postad 07 september 2021 - 15:41

undertiden
  • undertiden
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0

Det var min första tanke att förstärkaren är lite klen. Det är den med stor sannolikhet med.

 

Jag har kört den inbyggda kalibreringen i förstärkaren med medföljande mikrofon och sen justerat denna. Det är helt okej nu så jag har ingen brådska att göra någonting förhastat.
Det verkar som att det ändå är en kombination av fel högtalare och för klen förstärkare. Men ett steg i taget. Sett några högtalare jag läst gott om som teoretiskt är bättre val än dom jag har. Men lyssning återstår att genomföra. Det får bli när jag kan ta mig iväg till en handlare. Var till en i närheten som tyvärr hade en attityd som inte gjorde mig köpsugen alls. Fick enbart lyssna på den musik han bestämde skulle spelas, inte den musik jag faktiskt kommer att spela. Nåja.

 

Projektet fortlöper. En sak i taget. Tack för allt engagemang hittils :)
 

Hifi och musik hade ju lämpligtvis masstest av stativhögtalare i dom senaste numren. Där har det luslästs minsan.
Så blir det sen förstärkare med rätt effekt för högtalarna som behövs. Men frontriktade basreflexer blir nog ett måste oavsett byte av receiver.



#35

Postad 07 september 2021 - 17:52

Beagle five
  • Beagle five
  • Mästare

  • 2 523 inlägg
  • 0
Ganska kul att INGEN frågat vad källan till musiken är?!
Man ska ALLTID börja där.
Streamar du spottis? Kör du gammal sunkigt rippad mp3?
Är det världens bästa CD spelare?!
LP?!
Analogt? Digitalt?
All of the above?!

Oavsett så påverkar varenda del i kedjan din upplevelse av ljudet och inte förrän du byter ut delarna var för sig kan du hitta var ”felet” ligger.

Jag har två uppsättningar på två olika ställen.
Låter fantastiskt på båda, men byter jag stärkarna så går det inte att lyssna längre!
Så det är inget fel på några av grejerna jag har, men blandar jag fel grejer blir resultatet ”skit”!
Å det gäller framförallt källan!

Sedan är ju frågan vad som är din referens och om det ens är möjligt att få det ljudet ur det du har nu?

Men stort brett härligt ljud sitter alltid i källan.
Källan = inspelningen + hur det är lagrat + det som spelar upp det.

Edit: pratas pengar i tråden såg jag nu, behöver INTE kosta några större summor för att få fantastiskt ljud hemma!
En av stärkarna jag har är den Denon som ”vann” mot en Dyr Linnförstärkare i den gamla klassiska tråden från nåt forum.
Köpte den beggad för mindre än 1000:-
Och det är en svag gammal bioförstärkare!
Ska inte glömma kablar heller…
Min gamla pioneer från 90-talet blev helt fantastisk efter att jag köpte stora tjocka elkablar till den!
Sådana man knappt kan böja alltså!
Måste faktiskt koppla in den kombon igen, aldrig hört synthljud bättre på något annat! 😃👍

Redigerat av Beagle five, 07 september 2021 - 17:59.


#36

Postad 07 september 2021 - 19:13

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 984 inlägg
  • 0

Jag har två uppsättningar på två olika ställen.
Låter fantastiskt på båda, men byter jag stärkarna så går det inte att lyssna längre!
Så det är inget fel på några av grejerna jag har, men blandar jag fel grejer blir resultatet ”skit”!
Å det gäller framförallt källan!

 

Om en förstärkare är bra så är den, dvs den kommer att driva högtalarna som ansluts utan problem, med låg dist.

 

Det låter snarare som att du har problem som tar ut varandra, dvs en brist i en av förstärkarna som märks mindre med en högtalare än en annan, beroende på impedans osv.

 

Men stort brett härligt ljud sitter alltid i källan.

 

Om du med källan menar inspelningen, så är det såklart en förutsättning, men den "stora bredden" försvinner ju om högtalarna inte kan återge det, eller om rummet är dåligt.

 

Du kan få hyfsat ljud med en 99-kronors Apple-dongel (lightning->3,5mm), om den ansluts till en bra förstärkare som i sin tur driver bra högtalare i ett rum med bra akustik. Liknande lösningar har använts på mässor och "lurat" många, dvs folk tyckte det lät bra.

 

Du kan däremot aldrig få bra ljud med världens bästa highend-spelare, om den ansluts till en högdistande förstärkare som driver distande/resonanta högtalare i ett omöblerat ekande rum.

 

Så att det "alltid sitter i källan" stämmer inte.

 

Angående elkabel som transformerade din 90-tals Pioneer, så antar jag att du var ironisk. Inte alltid det framkommer i text, med tanke på hur mycket dumheter det finns inom hifi. ;)


Redigerat av Ageve, 07 september 2021 - 19:59.


#37

Postad 08 september 2021 - 11:49

phil neal
  • phil neal
  • Mästare

  • 2 583 inlägg
  • 1

Det finns väl ingen som bara använder endast en "källa"? En bra anläggning låte bra på alla källor.



#38

Postad 10 september 2021 - 14:53

Danke
  • Danke
  • Forumräv

  • 714 inlägg
  • 0
Jag hör det är olika synspukter på detta....

Iallafall jag har aldrig varit nöjd med musik fra en Hemmabio Receiver, detta har möjligen ändrat sej med dom nyare besta AVR receivers..... Lösningen för mej var att huka på ekstra effekt.

Jag känner inte dina högtalare... Om du vil ha hembio så rekommenderar jag en med Pre out.

Till exempel Marantz har en liten en med Pre out til front och Sub.... Sen en Effekt, jag har XTZ A2-300 och är jättenöjd med den... Båda på Music som jag kör oftast pure direct om jag inte behöver sub eller hälst 2.1 Straight på pop och rock etc.

Redigerat av Danke, 18 oktober 2021 - 09:35.


#39

Postad 10 september 2021 - 17:12

REPTiL3
  • REPTiL3
  • Användare

  • 173 inlägg
  • 1

Körde sådana: https://www.blocket....685_s2/97381539 i ett trångt rum i ett par hyllor för några år sedan och de lät bra, såklart inte lika bra som på stativ i ett annat rum men fortfarande riktigt bra.



#40

Postad 08 oktober 2021 - 22:38

Cerwin vega Al-1000
  • Cerwin vega Al-1000
  • Beroende

  • 1 391 inlägg
  • 0

Det bör väl finnas strömstarka multikanalsförstärkare som klarar driva musik i stereo med behållning ändå.


Absolut de gör det, men enligt mig gör inte din pioneer det. Jag har lyssnat på en liknande, och många med mig upplevde ljudet väldigt platt, och sammansvetsat till och med hårt, skit tråkig ljudbild helt enkelt.

I detta fallet var lösningen en 2 kanal förstärkare, nu i vårt fall var det ingen rättvis jämnförelse, men de lyfte ljudet extremt mycket, och högtalaren som var riktigt tråkig blev riktigt bra igen.

Mitt tips är låna en 2 kanal förstärkare, av t.ex märket denon. Koppla in, känn efter….om jag kan ha rätt eller inte. De är väldigt personligt detta, men jag hade börjat med detta.

(Klart placering osv är viktigt, och att ljudkällan är av bra kvalitet förutsätter jag) sånt här är roligt för det kan bli en enorm skillnad på exakt samma högtalare.

Redigerat av Cerwin vega Al-1000, 08 oktober 2021 - 22:47.


#41

Postad 12 oktober 2021 - 17:36

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Lite sent in i debatten om källa vs. resten.

 

Oavsett slutresultat och olika individers preferenser så kommer alla ingående delar inklusive källmaterialet att ha en signifikant inverkan på slutresultatet.
Den gamla devisen om att ingen kedja är starkare än sin svagaste länk gäller även här. Ingen sanning kan tillföras signalen på vägen utan varje komponent tillför fel och i bästa fall är det försumbar storlek på detta fel.

En del tycker man skall bygga anläggning från vänster till höger andra tycker tvärt om. Konsten tycker jag är att för en given budget få ut maximalt bang for the buck och hur du gör detta spelar mindre roll. Själv har jag iofs en tendens att börja med högtalarna för att de ställer så många krav inte minst på omgivning och rum. Att bygga om rummet efter högtalarna känns väldigt avlägset i alla fall för mig.

 

På senare år har jag gjort vissa omprioriteringar men drömmen är att någon gång framöver ha två musikanläggningar med olika fokus. Eller möjligen en riktigt bra anläggning och två helt olika par högtalare. En uppsättning för maximal spelglädje och live känsla och en annan lite mer klassiskt HiFi-mässig.

 

Men stoppar du in skit i en förstärkarkedja så får du bara ut mer skit. Någon logik säger mig att störningar på lågnivå får större inverkan på slutresultatet eftersom den förstärks XXXggr. 


Redigerat av Blåtand, 12 oktober 2021 - 17:38.


#42

Postad 13 oktober 2021 - 22:09

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0

Då högtalarna och rummet står för mer än 95% av ljudet så är det konstigt att välja något annat att bygga ifrån. Speciellt med tanke på de flesta kommer inte höra någon skillnad mellan olika förstärkare och DAC's. 



#43

Postad 18 oktober 2021 - 09:41

Danke
  • Danke
  • Forumräv

  • 714 inlägg
  • 0

Då högtalarna och rummet står för mer än 95% av ljudet så är det konstigt att välja något annat att bygga ifrån. Speciellt med tanke på de flesta kommer inte höra någon skillnad mellan olika förstärkare och DAC's.

Jag har inga problem med att höra skillnad på förstärkare och Dacs.
Men vår hörsels-ävnor är självklart olika. Det måste passa tillsammans, rummet det står i är självklart också viktig.

Synergi är viktigt, att allt stämmer.

#44

Postad 18 oktober 2021 - 11:06

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0

Jag har inga problem med att höra skillnad på förstärkare och Dacs.
Men vår hörsels-ävnor är självklart olika. Det måste passa tillsammans, rummet det står i är självklart också viktig.

Synergi är viktigt, att allt stämmer.


Jag håller med, högtalarna och rummet påverkar visserligen mest, men jag tycker ändå inte man kan utesluta förstärkare och dacs, vilken skillnad man upplever beror ju på kvaliten och hur avslöjande högtalarna är, skulle ju inte köpa en bra dac eller bättre förstärkare innan man har rätt högtalare för uppgiften

#45

Postad 18 oktober 2021 - 15:52

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0
Den främsta skillnaden bland (moderna) DACs är väl uppsamplingen och lågpassfiltreringen? Och om man kikar bakåt max 10-15 år bör det inte innebära någon reell, avgörande skillnad.

Men det är ju intressant. :)

#46

Postad 18 oktober 2021 - 19:13

Danke
  • Danke
  • Forumräv

  • 714 inlägg
  • 0

Den främsta skillnaden bland (moderna) DACs är väl uppsamplingen och lågpassfiltreringen? Och om man kikar bakåt max 10-15 år bör det inte innebära någon reell, avgörande skillnad.

Men det är ju intressant. :)

 

Ljudet i mina Dacs och Dac-chip inmat är iallafall helt olika....

 

Exempelvis, Ifi Zen är varm, Audioquest Dragonfly er neutral men detaljerat i diskant, Yamaha är rätt neutral, Sony är varm och pop och rockvänlig...

 

Mtp teknologi och utveckling så har det händt rätt mycket dom sista 10-15 år...  Jag vill seja att et bra tips är att inte handla DAC i andra hand om den inte är rimlig ny.

 

Ampar och högtalare, spelare etc derimot är bättre att köpa i andra hand.


Redigerat av Danke, 18 oktober 2021 - 19:17.


#47

Postad 19 oktober 2021 - 01:35

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0

Och lyssnar du blint och nivåmatchat så kommer du till 99% inte kunna skilja dem åt.



#48

Postad 19 oktober 2021 - 07:48

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0
Låter rent spontant konstigt att skillnaden skulle vara så påtaglig. Primärt brukar skillnaden ligga runt Nyquist, där man rent teoretiskt skulle kunna provocera fram skillnader på DACs men är inget som vore hörbart i praktiken, ffa inte om man lyssnar på musik. Såvida nivåerna är matchade förstås.

Men om det har skett förbättringar kring DACs som jag inte känner till är jag öppen för upplysning! :)

#49

Postad 19 oktober 2021 - 08:32

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0
Jag har också dragonfly red men fick lite problem som skapade dist i diskant/mellanregister kör nu med den integrerade dacen i min Hegel h190, kvalitetsmässigt så är den klart bättre med mer detaljer, men föredrog nog ändå signaturen med dragonfly red, kommer införskaffa en separat dac i framtiden som passar mitt ljudideal

#50

Postad 24 oktober 2021 - 13:23

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Hör man ingen skillnad så skall man naturligtvis inte köpa ny DAC oavsett vad anledningen till att man inte hör skillnad är.

 

Kan ju vara så att det faktiskt inte är någon skillnad, eller så finns där en skillnad som inte märks i den anläggning man har.

En DAC är ju ingen trollerilåda utan en enhet som förhoppningsvis D/A omvandlar en signal med minsta möjliga förvanskning.

 

I en genomgående bra komponerad anläggning kommer man ha större möjlighet att höra de subtila skillnader som ett byte av en dac oftast handlar om.
Har du en väldigt påkostad anläggning i övrigt så kan det vara värt en del medan det i en enklare anläggning förmodligen inte alls märks och därför har 0 i mervärde. 

Sedan skall man inte glömma att senaste chipet inte säger allt om kvalitén på en extern dac även om detta kan sätta vissa begränsningar/förutsättningar så finns där fler komponenter i en extern dac. Du har klocka, analoga utgångskomponeter, filterfunktion, strömförsörjning etc.

Blir lite trött när man hör att en en dac med det ena eller andra chipet låter si eller så eftersom du inte lyssnar på ett chip. 
 





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.