Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Fyndbörsen betygsmanipulerar?

80 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 09 februari 2013 - 10:56

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

  • 2 573 inlägg
  • 0

Företag skall inte skriva om dom är reggade som företag, däremot så finns det ju fortfarande personer som jobbar på div butiker som fortfarande måste kunna få skriva som privatpersoner.

Jag tycker precis tvärtom. Företag får gärna skriva som "reggade som företag". Så öppet som möjligt... Skriver de eller deras anställda om t.ex. sina produkter som "privatpersoner" så vill åtminstone jag känna till deras relation. Det är en mycket viktig sak för att kunna värdera det som skrivs.

Man byter tjänster, det är väl inget konstigt alls?
sen får man väl hoppas att man är ärlig och inte spetsar bara för att man har fått rabatter eller liknande.


Tycker du inte att det är bra om man, som tredje person, får den infon när man läser deras tester?

Jag har ju gjort liknelsen med bilen nu så att ni skall förstå.

Fast liknelsen är väl knappast helt relevant. Både FB och flera "testare" menar att luren funkar bra utan app. Faller inte hela idén med medlemmars omdömen om det är säljarna / företagen som skall bestämma om testerna är riktigt utförda. Hur ofta kommer de att klaga på mycket positiva men felaktigt utförda tester kan man undra...

Fast vänta lite, tror ni verkligen att det finns folk som handlar saker om dom har fått högt betyg på prisjakt?? Det hoppas jag verkligen att ingen gör, om ni finns så sluta för guds skull.

Solklart finns det många exempel på det och även olika "testares" inlägg om olika produkter påverkar många. Visst vore det väl bra om man då vet om den som skriver ger betyg har en relation till tillverkare / butiken eller tycker inte du det när du läser dessa intryck?

Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 09 februari 2013 - 11:02.


#52

Postad 09 februari 2013 - 11:05

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

  • 4 127 inlägg
  • 0
Missade ett "inte"
Företag skall inte skriva om dom är inte reggade som företag.

#53

Postad 09 februari 2013 - 12:17

Fyndbörsen AB
  • Fyndbörsen AB
  • 87 inlägg
  • 2
Först vill jag förtydliga igen att alla har rätt att skriva vad man vill i trådar och recensioner.
Det ”känns” som det är en rad missförstånd på grund att vi har kanske uttryckt oss på ett dåligt och klumpigt sätt .
Om det är så, så ber vi så mycket om ursäkt för det !

Vi erkänner att vi inte är de bästa på att uttrycka oss i text och i kombination av stress så kanske Daniel skrev som han pratar och då blev det kanske lite fel.

Men vi har försökt agerat som vi alltid gör när en kund inte är helt nöjd, vi kontaktar kunden och frågar varför han inte är nöjd och sen försöker vi göra allt för att vända det till nåt positivt.

XTZ har även buy & Try av samma anledning, vi vill ha så nöjda kunder som möjligt.
Om testpersonen hade testat luren med DSP appen så tror vi att han hade blivit mer nöjd , det var det Daniel försökte säga .
Om det tolkades som hot, påtryckning etc så kan jag bara be om ursäkt för det !!
Vi är jättetacksamma för de som vill ta sin tid och testa våra produkter och om man inte är nöjd men produkten så erbjuder vi alltid att man få skicka tillbaka produkten och vi returnerar pengarna.
Särskilt om det råder en missuppfattning om vad som ingick och inte ingick i produkten.
Till er som anser en App med DSP till en lur är onödigt eller dåligt så skall kanske ni välja en annan lur.


Min egen ”filosofi” bakom XTZ efter ha ägnat de mesta delen av min vakna tid i 25 år åt ljud och hifi är väldigt rak och kla .Man skall köpa det man tror på och tror man inte på XTZ då kommer det inte hjälpa hur bra produkterna än är för man kommer troligen ej bli nöjd ändå.
Omvänt så köper tyvärr väldigt många i vissa fall extremt dyra produkter som i vissa fall har ett otroligt högt pris trots ingen som helst vetanskapligt bevisad förbättring av ljudet. Detta beror på att tron är så stark (placeboeffekt).


Placeboeffekten är en erkännd effekt inom medicin och detta gäller även inom ljud.
Men vår lur låter faktiskt väldigt bra även utan DSP appen men blir än bättre inkl DSP appen.
Vissa skriver EQ och DSP är bara ”skit” och det finns ett sånt rykte i branschen men som exempel så den mesta musik som produceras är redan processad digitalt med DSP ,och med det resonemanget skulle den mest musik som finns att lyssna på vara ”skit”.
Från inspeling och via hela kedjan ändå till vår trumhinna så förvrängs signalen på alla tänkbara sätt och det är inte så att så fort man tar bort någon i denna kedja så blir direkt bättre.
Som exempel så bidrar delningsfiltret i en högtalare till förvrängning men tar man bort det så kommer högtalaren låta ”kattskit” . Allt handlar om att kompromissa. Att förbättra på rätt sätt och inte överarbeta.


Den bästa kompromissen till lägsta pris är det bästa ljudet för pengarna.
Vad vi gör är att balansera frekvensgången till ett så neutralt ljud som möjligt och samtidigt förbättra transientegenskaperna.
Vi hävdar att det är omöjligt att få ett helt balanserat ljud utan DSP eftersom det är mekaniskt omöjligt att justera de problem med resonanser som uppstår i lur och öra .


Läs mer här: http://www.dsp-earphones.com/
Läs gärna vår ljudfilosofi på vår hemsida.


Det är baserat på tusentals timmar av tester etc och ni kan dessutom spara väldigt mycket tid och pengar genom att lyssna på våra tips och råd.
http://xtzab.vuocms....ar-ljudfilosofi


Det finns och framförallt fanns mycket dålig EQ och DSP teknik historiskt men DSP har blivigt bättre och bättre pga att processorer blir billigare för varje år samt att algoritmerna utvecklas. Så en telefon som iphone har en otrolig processorkraft om vi jämför bara för några år sen och Dirac har lagt tusentals timmar på att optimera sin DSP mjukvara så samantaget så kan detta för samma kostnad göra mycket mer än vad du kan med traditionellt mekaniska kan åstakomma i en lur .
Om ni själva eller nån ni känner kan förklara för mig hur man optimerar de brister som mer eller mindre alla inearlurar har på ett bättre sätt än med DSP så erbjuder jag härmed ett jobb på XTZ till denna person. Vi hävdar att det går ej men kan det motbevisat så erbjuder vi ett jobb till den som kan.

Ni kan även ställa frågan till de etablerade lurtillverkarna på marknaden ”hur tar ni bort de resonanser som uppstår i luren och i hörselgången och samtidigt kan ha bra frekvensgång över hela området , bra verkningsgrad , bra transientegenskaper och låg distortion ? ”
Jag väntar med stor spänning på deras svar .
För er som vill provlyssna luren så kan ni komma till Sweetspotmässan i Stockholm nästa helg.
Jag kommer själv stå och dema luren och då får ni chansen att diskutera face to face med mig!


Välkomna !!
Med vänlig hälsning Olle


#54

Postad 12 februari 2013 - 13:18

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

  • 5 548 inlägg
  • 0

Dessvärre har jag sett otaliga tom konkret uttryckta inlägg som säger just detta.

MÅNGA köper tack vare bra betyg på t ex Prisjakt. Vad skulle vara så överraskande med detta? Tyvärr förstör händelser som orsaken till denna tråd hela trovärdigtheten på t ex betygen, men det kanske är bra att det tas upp för detta är defintivit inte den enda händelsen i fråga om att manipulera med betyg. Vet också att Prisjakt försöker jobba hårt med att beivra sådana tilltag...men det måste vara omöjligt att kunna genomskåda alla försök...tänk på att Prisjakt numera ägs av Schibstedts (Bl a Aftonbladet) och när de internannonserar på Aftonbladets förstasida på webben är det MÅNGA Svensson som hittar hit för att leta information om hur bra/dåliga produkter är...

Mvh JB

Redigerat av Unregisterede68eb861, 12 februari 2013 - 13:19.


#55

Postad 12 februari 2013 - 20:04

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

  • 4 127 inlägg
  • 1
Betygen här säger ju INTE ett skit!
Kalle har köpt sin första förstärkare för 1896kr på elgiganten, det kommer ju strålande ljud ur den. Överlycklig över hans nya köp och ljud så går han ut och sätter hela 10 stjärnor.


Nisse den gamla hifiveteranen har handlat sig en ny stärkare för 78,900kr men han tycker att det saknas lite till för att det där sista skall komma till liv, han sätter därför 7 stjärnor.


Lägg ner om ni nu tror att betygen säger ett jota, då får ni ta av solglasögonen i det kolsvarta rummet.

#56

Postad 12 februari 2013 - 23:46

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

  • 5 548 inlägg
  • 0

Betygen här säger ju INTE ett skit!
Kalle har köpt sin första förstärkare för 1896kr på elgiganten, det kommer ju strålande ljud ur den. Överlycklig över hans nya köp och ljud så går han ut och sätter hela 10 stjärnor.


Nisse den gamla hifiveteranen har handlat sig en ny stärkare för 78,900kr men han tycker att det saknas lite till för att det där sista skall komma till liv, han sätter därför 7 stjärnor.


Lägg ner om ni nu tror att betygen säger ett jota, då får ni ta av solglasögonen i det kolsvarta rummet.

Niklas F. - Syftar du bl a på mig? Jag har inte sagt att betygen här på Prisjakt är ett facit på vad som är bra eller mindre bra, men många mindre kunniga tar dessa betyg som en stark/trovärdig vägledning för sina köp. Det skrev jag, och det är något helt annat än att vara i det kolsvarta rummet som du nu börjar närma dig...tror de flesta förstått din point med denna tråd nu....

Mvh JB

#57

Postad 13 februari 2013 - 04:48

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

  • 2 573 inlägg
  • 0

Betygen här säger ju INTE ett skit!
Kalle har köpt sin första förstärkare för 1896kr på elgiganten, det kommer ju strålande ljud ur den. Överlycklig över hans nya köp och ljud så går han ut och sätter hela 10 stjärnor.

Nisse den gamla hifiveteranen har handlat sig en ny stärkare för 78,900kr men han tycker att det saknas lite till för att det där sista skall komma till liv, han sätter därför 7 stjärnor.

Lägg ner om ni nu tror att betygen säger ett jota, då får ni ta av solglasögonen i det kolsvarta rummet.

Många vet att man skall ta omdömen på Prisjakt och inlägg i forumet med ett par nypor salt men många gör det inte.

Apropå omdömen... Såg tidigare att du gett Fyndbörsen 10 / 10 på Prisjakt men att det nu verkar vara borta. Hur kommer det sig? Varför delar du ut betyg om "det inte säger jota"?

Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 13 februari 2013 - 04:49.


#58

Postad 13 februari 2013 - 06:02

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0

Betygen här säger ju INTE ett skit!
Kalle har köpt sin första förstärkare för 1896kr på elgiganten, det kommer ju strålande ljud ur den. Överlycklig över hans nya köp och ljud så går han ut och sätter hela 10 stjärnor.


Nisse den gamla hifiveteranen har handlat sig en ny stärkare för 78,900kr men han tycker att det saknas lite till för att det där sista skall komma till liv, han sätter därför 7 stjärnor.


Lägg ner om ni nu tror att betygen säger ett jota, då får ni ta av solglasögonen i det kolsvarta rummet.

Om du nu uppenbarligen inte gillar denna tråd och häcklar de som skriver i den, varför är du då här och skriver gång på gång? Gillar du inte det så håll dig till en annan tråd där du kan tillföra nåt istället.

Dessutom är det väl INGEN här som påstått att betygen säger så värst mycket alls.Det som däremot sagts är att många andra dessvärre tar dom på för stort allvar, en viss skillnad eller hur?

Redigerat av masse70, 13 februari 2013 - 08:51.


#59

Postad 13 februari 2013 - 09:45

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

  • 4 773 inlägg
  • 3

Först vill jag förtydliga igen att alla har rätt att skriva vad man vill i trådar och recensioner.
Det ”känns” som det är en rad missförstånd på grund att vi har kanske uttryckt oss på ett dåligt och klumpigt sätt .
Om det är så, så ber vi så mycket om ursäkt för det !


Det där är ett understatement som heter duga, men helomvändningen är välkommen och ursäkten verkar allvarligt menad.

Tack Olle.

#60

Postad 13 februari 2013 - 13:12

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • Mästare

  • 3 989 inlägg
  • 0
Betygen är i princip oviktiga ang produkten som Niklas säger om dom inte är viktade på ngt sätt med en utförlig motivering.
Det enda som kan vara bra med betygen är leveranstid och om det är en butik som brukar blåsa folk eller vara odugliga på support etc.

#61

Postad 13 februari 2013 - 13:53

Sgart
  • Sgart
  • Guru

  • 6 649 inlägg
  • 1

Betygen här säger ju INTE ett skit!
Kalle har köpt sin första förstärkare för 1896kr på elgiganten, det kommer ju strålande ljud ur den. Överlycklig över hans nya köp och ljud så går han ut och sätter hela 10 stjärnor.


Nisse den gamla hifiveteranen har handlat sig en ny stärkare för 78,900kr men han tycker att det saknas lite till för att det där sista skall komma till liv, han sätter därför 7 stjärnor.


Lägg ner om ni nu tror att betygen säger ett jota, då får ni ta av solglasögonen i det kolsvarta rummet.


Å andra sidan kanske inte random Prisjaktbläddrare är en person som hängt på detta forumet så pass länge för att veta vad som bygger betygssystemet och rank :)?

Det är klart att betygsystemet påverkar människor. Lika mkt som det påverkar vad andra skriver om produkter på tex detta forum. Om någon frågar vilken tv som är bra och en person svarar "den här är bra" så är det klart det påverkar beslut hos den som ska handla. Men den som svarar på ett forum har ju exakt samma förutsättningar för ett "bra tips" som en recension på prisjakt.

#62

Postad 13 februari 2013 - 16:04

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

  • 4 127 inlägg
  • 2

Många vet att man skall ta omdömen på Prisjakt och inlägg i forumet med ett par nypor salt men många gör det inte.

Apropå omdömen... Såg tidigare att du gett Fyndbörsen 10 / 10 på Prisjakt men att det nu verkar vara borta. Hur kommer det sig? Varför delar du ut betyg om "det inte säger jota"?


Kan inte komma ihåg vad jag har handlat utav dom, kommer du ihåg vad det gällde för sak?

Redigerat av par-joha, 14 februari 2013 - 09:55.
Off-topic borttaget


#63

Postad 13 februari 2013 - 16:17

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

  • 2 573 inlägg
  • 0

Kan inte komma ihåg vad jag har handlat utav dom, kommer du ihåg vad det gällde för sak?

Det var betyget för själva butiken / sajten inte någon enskild produkt. Har du tagit bort det under "typ" den senaste veckan så antar jag att du även kommer ihåg det eller är det någon på Prisjakt som raderat det kanske...?

Måste också på nytt fråga varför du själv ger omdömen om du inte tycker att de säger något? Jag får inte det att gå ihop.

#64

Postad 13 februari 2013 - 16:35

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

  • 4 127 inlägg
  • 1
Jag har verkligen inte tagit bort något senaste veckan.

Jag har kanske satt på butiker, väldigt sällan på prylar.
Är nog mest en rolig funktion skulle jag säga, men det är väl bara bra att det kommer fram att folk handlar på betygen satta på produkter, med lite tur så ser dom denna tråden och gör inte det igen.

#65

Postad 13 februari 2013 - 17:22

Unregisteredd27f924d
  • Unregisteredd27f924d
  • Beroende

  • 1 130 inlägg
  • 0

Hej!

Vill bara klargöra en sak från historiens ursprung.
Medlemmen ifråga som skrev omdömet skulle enligt överrenskommelse testa och utvärdera våran Lur med Appen via iOS enheter mot en rabatt.
Visade sig senare att han inte hade någon iPhone/iPad att testa med utan körde med en Android och en MP-spelare.
Efter ett par veckor hade han skrivit ett omdöme utan att vi fått del av hans synpunker och utan att ha testat med App.
Blev en viss irritation som resulterade till den "häpnadsväckande" meningen, "Ser hellre att du tar bort omdömet"
Detta för att inget gjordes som överrenskommet.
Vi skulle aldrig gå in och uppmana att ändra på något omdöme.

//Daniel


Nu var det väl så att du Daniel glömde det lilla ordet "Ser hellre att du tar bort omdömet" annars i ditt försök att renskriva dig från ett grymt klumpigt uttalande! Ett tips lägg dig platt och be om ursäkt! Gjort är gjort men försök inte slätaöver det och lägga skulden på någon annan.. Skulden är din Daniel och du har absolut skadat fyndbörsens rykte.

Släpp det och gå vidare, men tänk dig för vad du skriver till folk.
Det är väl framför allt tonen i maiet som kanske inte blev helt bra.

#66

Postad 13 februari 2013 - 18:40

AlexanderE
  • AlexanderE
  • Guru

  • 4 905 inlägg
  • 0
Nu är det inte långt kvar innan det börjar hagla påhopp här inne. Tänk på reglerna i fortsättningen tack!

#67

Postad 13 februari 2013 - 19:03

jn82
  • jn82
  • Veteran

  • 1 715 inlägg
  • 0
Använder själv inte betygen så mycket för att välja produkt, men däremot rankingen väldigt ofta. När man väl filtrerat på de egenskaper man är ute efter så tycker jag det brukar vara ett väldigt effektivt sätt att hitta de bästa produkterna. Och rankingen påverkas såklart en del indirekt av betygen som sätts, för är säkert fler som klickar in på en produkt med högt betyg.

När det komme till själva betygen så ser man en del av fenomenet att försvara sitt eget köp, så de får man läsa med en stor nypa salt.

#68

Postad 13 februari 2013 - 19:44

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

  • 2 573 inlägg
  • 0
Att positiva inlägg / betyg blir skevt höga t.ex. på grund av eufori över ett köp är en sak men mycket värre om det handlar om medvetet överdrivna hyllningar pga att man har en relation med tillverkaren / grossisten / butiken. Finns ett antal sådan fall som avslöjats bara på detta forum och man kan ju undra hur många det finns som ingen ännu har lyckats att "se igenom"...

Nedan ett exempel som uppmärksammades för ett år sedan. För flera år sedan var det även en mindre butik som marknadsförde sig på liknande sätt. Den gången dolde de inte ens ip-numren och de medlemmarna blev bannade från forumet.

Standardupplägget är att någon startar en tråd för att skapa uppmärksamhet för produkten genom en fråga kring den eller genom att påstå att man testat den med fantastiskt resultat. Det dröjer inte länge förrän fler fyller i / testar och är lyriska. Samtidigt börjar det på Prisjakt hagla "10-poängare" över produkten och butiken eller grossisten som för den.

Uttrycket "är det för bra för att vara sant så är det antagligen inte det" passar bra ibland. Som JB sa tidigare så var det kanske bra detta dök upp så att fler lite enklare kan se när metoderna används...

https://www.minhembi...howtopic=294380

Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 13 februari 2013 - 20:20.


#69

Postad 13 februari 2013 - 23:29

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • Mästare

  • 3 989 inlägg
  • 1

Nu var det väl så att du Daniel glömde det lilla ordet "Ser hellre att du tar bort omdömet" annars i ditt försök att renskriva dig från ett grymt klumpigt uttalande! Ett tips lägg dig platt och be om ursäkt! Gjort är gjort men försök inte slätaöver det och lägga skulden på någon annan.. Skulden är din Daniel och du har absolut skadat fyndbörsens rykte.

Släpp det och gå vidare, men tänk dig för vad du skriver till folk.
Det är väl framför allt tonen i maiet som kanske inte blev helt bra.


Det är inget fel på meningen du tolkar den bara fel.

Ser hellre att du tar bort ditt omdöme annars.
Betyder inte
Ser hellre att du tar bort ditt omdöme annars ...jävlar....


Löjlig tråd by the way om en skitsak som inte borde vara värd sin egen tråd.

Redigerat av Unregisteredf2a7f9fd, 13 februari 2013 - 23:31.


#70

Postad 14 februari 2013 - 03:47

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

  • 2 573 inlägg
  • 0

Löjlig tråd by the way om en skitsak som inte borde vara värd sin egen tråd.

Jo det är väl uppenbart att vissa tycker så och vissa tycker tvärtom. Oavsett åsikt så är det bra om man motiverar sin synpunkt i ämnet...

#71

Postad 14 februari 2013 - 08:28

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • Mästare

  • 3 989 inlägg
  • 0

Jo det är väl uppenbart att vissa tycker så och vissa tycker tvärtom. Oavsett åsikt så är det bra om man motiverar sin synpunkt i ämnet...


Jo reda upp missförstånden är iofs en bra sak.
Som att tolka meningen fel tex.

#72

Postad 14 februari 2013 - 16:02

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

  • 2 573 inlägg
  • 1

Jo reda upp missförstånden är iofs en bra sak.
Som att tolka meningen fel tex.

Redan i inlägg #4 tolkade jag den iaf på, vad jag antar, ungefär samma sätt som du. Det som menades var väl..."Tycker du borde nämna att du testat utan appen och annars (om du nu ändå inte gör det) ta bort (det plumpa) omdömet helt." Knappast hotfullt men ej heller snyggt och inte något som fler butiker borde ta efter imo...

#73

Postad 14 februari 2013 - 16:49

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • Mästare

  • 3 989 inlägg
  • 0

Redan i inlägg #4 tolkade jag den iaf på, vad jag antar, ungefär samma sätt som du. Det som menades var väl..."Tycker du borde nämna att du testat utan appen och annars (om du nu ändå inte gör det) ta bort (det plumpa) omdömet helt." Knappast hotfullt men ej heller snyggt och inte något som fler butiker borde ta efter imo...


Sant såg däremot att biobygget hade tolkat meningen helt fel och då ser det värre ut.

#74

Postad 15 februari 2013 - 15:04

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

  • 4 773 inlägg
  • 2
Alldeles oavsett hur man väljer att tolka meningen är det fortfarande så att säljarens representanter på ett osnyggt sätt försökt styra en användares betyg och omdöme, varpå kritik framförts från användaren (och andra) varefter säljarens representanter kommit med bortförklaringar, BS och uttryckt sig nedlåtande om kunden.

Säljarens representanter har sedan medgivit misstaget och ursäktat sig (med reservationer vilket inte är snyggt), och därmed får saken anses vara utagerad.

Att det skulle vara en "löjlig tråd om en skitsak" håller jag inte alls med om.
Det handlar ytterst om förtroende och huruvida säljaren är seriös, men det kanske vissa skiter i?

#75

Postad 15 februari 2013 - 15:14

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • Mästare

  • 3 989 inlägg
  • 0
Oavsett vilket har man kommit överens om en sak (rabatt i utbyte mot ett omdöme inkl appen) och ger ett omdöme utanför den överenskommelsen (dvs utan appen) så skulle jag också reagera och skriva ngt.

#76

Postad 15 februari 2013 - 15:47

AlbertMwugabi
  • AlbertMwugabi
  • Wannabe

  • 28 inlägg
  • 1
Jag måste bara få klarhet i en sak som jag inte riktigt förstått här i tråden. Överenskommelsen, att den som testpersonen fick rabatt på en produkt mot att han/hon provade produkten och då skulle ge sitt omdöme om produkten det förstår jag. Men vilket typ av omdöme är det? Ar det ett skriftligt eller muntligt omdöme till tillverkaren eller gäller det ett omdöme på prisjakt? För om det gäller ett omdöme på prisjakt så är det emot prisjakts regler (se 13.1) och ett mycket bra exempel på "omdömes fiske" är sekvencia där dom för något år sedan gav sina kunder 10% rabatt om dom gav sekvencia ett bra omdöme på prisjakt och prisjakt gick då ut och varnade för att butiken var oseriös.

#77

Postad 15 februari 2013 - 16:02

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

  • 2 573 inlägg
  • 0

Oavsett vilket har man kommit överens om en sak (rabatt i utbyte mot ett omdöme inkl appen) och ger ett omdöme utanför den överenskommelsen (dvs utan appen) så skulle jag också reagera och skriva ngt.

Jag tror inte att det riktigt är så... Fyndbörsen har tidigare skickat med ett protokoll till de som testat deras produkter (mot en rabatt vid ev. köp). Protokollet skall sedan skickas in till FB så att de själva kan göra en utvärdering. Det som jag är rätt säker på har hänt här är att en av de som testat luren inte har skickat in protokollet utan enbart och utan att meddela FB (vilket även måste vara hans / hennes rättighet!) skrivit ett omdöme på Prisjakt.

Det borde väl vara så att FB kan begära in protokollet (så som avtalats) men däremot absolut ej styra över om testaren som medlem på Prisjakt även ger ett omdöme / betyg där. De skall ej heller klaga på om betyget är för lågt eller om tesförfarandet (enligt dem) inte är tillräckligt beskrivet.

Håller du med om detta om det är som jag beskriver?

Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 15 februari 2013 - 23:50.


#78

Postad 15 februari 2013 - 16:12

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

  • 2 573 inlägg
  • 0

Jag måste bara få klarhet i en sak som jag inte riktigt förstått här i tråden. Överenskommelsen, att den som testpersonen fick rabatt på en produkt mot att han/hon provade produkten och då skulle ge sitt omdöme om produkten det förstår jag. Men vilket typ av omdöme är det? Ar det ett skriftligt eller muntligt omdöme till tillverkaren eller gäller det ett omdöme på prisjakt? För om det gäller ett omdöme på prisjakt så är det emot prisjakts regler (se 13.1) och ett mycket bra exempel på "omdömes fiske" är sekvencia där dom för något år sedan gav sina kunder 10% rabatt om dom gav sekvencia ett bra omdöme på prisjakt och prisjakt gick då ut och varnade för att butiken var oseriös.

Som jag skrev medan du gjorde ditt inlägg så var överenskommelsen säkerligen inte ett betyg på Prisjakt. Intressant det där med Sekvencia... I min värld så används garanterat systemet med "rabatt mot positivt betyg på Prisjakt / positiva omdömen i forumen" då och då. Det gäller ju bara att inte vara så klumpigt öppna som Sekvencia tydligen var... Bästa är ju om inte ens testaren är medveten om att han är påverkad till att uttrycka sig positivt om produkt och butik.

Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 15 februari 2013 - 16:13.


#79

Postad 15 februari 2013 - 17:30

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

  • 4 773 inlägg
  • 0

Oavsett vilket har man kommit överens om en sak (rabatt i utbyte mot ett omdöme inkl appen) och ger ett omdöme utanför den överenskommelsen (dvs utan appen) så skulle jag också reagera och skriva ngt.


Det är naturligtvis helt i sin ordning att säljare för dialog med sina kunder, och givetvis bör överenskommelser inte brytas lättvindigt, men i det här specifika fallet har säljaren agerat synnerligen omdömeslöst och amatörmässigt. Köparen har givetvis all rätt att dela ut omdömen i vilka kanaler som helst.

Kan hålla med om att säljaren kanske haft anledning att kontakta sin kund, men köparens betyg var varken anmärkningsvärt lågt eller särskilt orättvist. Säljaren i sig förtjänar däremot bottenbetyg... :)

#80

Postad 16 februari 2013 - 08:14

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • Mästare

  • 3 989 inlägg
  • 0

Jag tror inte att det riktigt är så... Fyndbörsen har tidigare skickat med ett protokoll till de som testat deras produkter (mot en rabatt vid ev. köp). Protokollet skall sedan skickas in till FB så att de själva kan göra en utvärdering. Det som jag är rätt säker på har hänt här är att en av de som testat luren inte har skickat in protokollet utan enbart och utan att meddela FB (vilket även måste vara hans / hennes rättighet!) skrivit ett omdöme på Prisjakt.

Det borde väl vara så att FB kan begära in protokollet (så som avtalats) men däremot absolut ej styra över om testaren som medlem på Prisjakt även ger ett omdöme / betyg där. De skall ej heller klaga på om betyget är för lågt eller om tesförfarandet (enligt dem) inte är tillräckligt beskrivet.

Håller du med om detta om det är som jag beskriver?


Det håller jag med om.
Då tycker jag också att FB inte borde ge rabatten förräns detta protokoll är inskickat (oavsett om det är positivt el negativt).
Men ta rabatten sedan skita i att skicka in detta protokoll (om det nu funkar så) och sedan skriva ett omdöme utanför de avtalade premisserna (läs testa med appen) på en sån site som denna (som möjligen påverkar en del köpare) är lite dåligt kan jag tycka.
Som att köpa en BD spelare och bara testa den med kompositsladd (nu är det säkert inte några såna skillnader men iaf).
Nu hade väl iofs omdömet ändrats efteråt och det står att det inte är testat med appen så all is well I guess.

#81

Postad 16 februari 2013 - 09:24

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

  • 2 573 inlägg
  • 1

Men ta rabatten sedan skita i att skicka in detta protokoll (om det nu funkar så) och sedan skriva ett omdöme utanför de avtalade premisserna (läs testa med appen) på en sån site som denna (som möjligen påverkar en del köpare) är lite dåligt kan jag tycka.

Fast jag menar att de två inte hänger ihop. Dels så är omdömena på Prisjakt helt anonyma och även om butikerna kan sluta sig till vem det är som skrivit så har de inte där att göra (försöka påverka / ändra). Undra om de klagat på de som testat utan appen och gett toppbetyg...?

Som att köpa en BD spelare och bara testa den med kompositsladd (nu är det säkert inte några såna skillnader men iaf).

Nej det var väl ändå en ganska dålig liknelse. Både FB och många av de som gett höga betyg säger ju att luren inte är beroende av appen utan att den även kan "stå för sig själv". Vore ju även märkligt annars. När kommer kravet att deras högtalare måste testas med en dsp inkopplad btw...?

Jag tycker att alla recensioner / betyg skall motiveras så utförligt som möjligt. I detta fall om man testat med appen eller inte, vilka signalkällor man använt och vilka andra lurar man jämför mot. Om man läser de omdömen / inlägg som gjorts gällande Xtz-luren så är det omdöme som startat denna tråd och motiverat ett agerande från FB, absolut inte ett av de sämsta när det gäller det här.

Så här beskrivs luren för första gången i den dedikerade tråden av en testare...

Har testat dessa nu och de låter riktigt jäkla bra får jag säga ska bli kul när dsp appen drar igång så man får se va denna kan göra för väljudet :) Bra med dessa att det följer med olika gummiproppar kör på dom stora och då sitter dom riktigt skönt och nästan allt ljud utifrån är borta


En tid senare kommer (från samma testare)...

Nu har de släppt dsp appen :) jäklar vilket gott ljud det blir med dirac påslaget man hör ju tydlig skillnad när man switchar


Det första omdömet på Prisjakt...

En lur som säljs med en DSP app till iOS men är inte igång än så detta är baserat på lyssning utan app.
Ljudet är från iPad och iPhone riktiigt bra, lagom bas och lagom avrullad diskant.
Funkar till all musik och film.
Plus också för att pluggarna som dämpar miljöljud föredömligt.
Toppklass än sålänge!



Och så här det omdöme som saknar uppgiften att luren testats utan app (även om de som känner till att det behövs apple förstår att det är så).

Jag tycker ljudet är bra, rappt och luftigt. Källan är väldigt avgörande. Jag använde lurarna med en HTC Wildfire S och då blev jag allt annat än imponerad. När jag pluggade in lurarna i min nya telefon, Samsung Galaxy S3 mini, så blev ljudet betydligt bättre.

Jag har tidigare haft en Sony MP3-spelare där det följde med NC-hörlurar, minns inte modell. Den hade bättre ljud än nuvarande kombination.

Ett stort minus i min mening är att om man skrapar sladden mot någonting (typ ett papper eller en skrivbordsskiva) så fortplantas det ljudet väldigt mycket i lurarna och till öronen. Det är ganska störande om man använder lurarna på jobbet till exempel. Det här är ingenting jag upplevt med några andra lurar. Har sannolikt med materialet i sladden att göra.



Om man önskar så mycket info som möjligt kring en produkt av en "testare" är det då verkligen det sistnämnda som man i första hand skall klaga på...?

Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 16 februari 2013 - 09:58.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.