Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Behöver du hjälp med byggfrågor? Fråga oss Hantverkare här på forumet.

195 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#151

Postad 10 april 2014 - 12:11

jockeee_övik
  • jockeee_övik
  • Lärjunge

  • 270 inlägg
  • 0
En liten fråga till er plattsättare!
Jag har nyligen anlitat en firma för att kakla väggytan ovanför diskbänk och upp mot taket. Underlaget är målad gips.
Han som var här satte kakel, kantlister och fogade allt på samma dag. Kaklet är av typen mosaikkalel med små ursågade spår i plattorna som sedan fylls med fog.
Nu till frågan:
Som det ser ut i skrivande stund, 8 dagar sedan det fogades, har fogen inte antagit en jämn färg. Den är tydligt mörkare längs kantlister och i fog mellan kakelplattorna.
Vad är normal torktid innan fukten i fix och fog torkar ut?
Kan det finnas andra anledningar varför fogen är mörkare på vissa ställen?
Tack på förhand?
//Jocke

#152

Postad 19 april 2014 - 12:28

pastorola
  • pastorola
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0
Hej!
Hur funkar det att ha en frontbaffel bestående av en massiv bräda, säg tex av gran eller liknande? Funderar på en högtalardesign som passar i mitt vardagsrum som snart kommer ha golv av lutade/oljade granbrädor.

Vet ju av erfarenhet att sådana brädor gärna vill bli välvda. Kan man montera ihop så att den inte välver sig efterhand?

#153

Postad 21 april 2014 - 20:05

magnusson_85
  • magnusson_85
  • Beroende

  • 1 217 inlägg
  • 0
Om du har typ mdf eller liknande under, så limmar man ju ihop dom. Då kan det inte slå sig. Det hade jag satsat på.

#154

Postad 21 april 2014 - 20:58

Adhoc1
  • Adhoc1
  • Användare

  • 240 inlägg
  • 0
Med brädor från vanliga byggmarknaden ska du inte räkna med att de håller sig plana, dom har för hög fuktkvot och när dom torkat till inomhus är dom mer eller mindre skeva och behöver då planhyvlas före man gör något med dom. Köp i så fall färdigtorkat virke med fuktkvot kring 7%, hör med något snickeri eller båtbyggeri. Köper du från vanliga byggmarknaden, så leta efter virke som är tätvuxet med tunna årsringar samt att dessa är stående och heller inte har med själva centrum från stocken. (Jag skulle låta det torka fram till hösten före jag gjorde något.)

#155

Postad 02 maj 2014 - 18:08

mr_Tony
  • mr_Tony
  • Användare

  • 220 inlägg
  • 0

Hej!
Hur funkar det att ha en frontbaffel bestående av en massiv bräda, säg tex av gran eller liknande? Funderar på en högtalardesign som passar i mitt vardagsrum som snart kommer ha golv av lutade/oljade granbrädor.

Vet ju av erfarenhet att sådana brädor gärna vill bli välvda. Kan man montera ihop så att den inte välver sig efterhand?


Byggde ett par hgt med mdf-baffel och limmade sedan på en ekskiva, sågad av ek hyllplan köpt på Cheapy, på baffeln. Det slog sig rätt duktigt...
Fick dra i polerade vagnsbult och försiktigt dra ihop baffel och ek-skiva..

/Tony

#156

Postad 11 juni 2014 - 14:12

husalskare
  • husalskare
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Hej alla hantverkare!

Vi bedriver ett innovationsprojekt i startgroparna på Chalmers, där vi bygger en webbtjänst som ska hjälpa lekmän uppskatta sina renoveringskostnader.

Ni hittar en avskalad betaversion på dokus.se

Vår ambition är att kunna erbjuda standardiserade prisspann för totalpriset av en renovering. Även om det finns extremt mycket individuella platsspecifika förutsättningar hoppas vi kunna fånga upp de flesta renoveringar inom vårt prisspann. Tanken är helt enkelt att ge lekmän en grov uppfattning och förankra en mer transparent prisbild på renoveringsmarknaden.

Det skulle vara intressant och lärorikt för oss att få hantverkarnas perspektiv på tjänsten, jag är säker på att det finns många röster både för och emot. Vi arbetar också just nu med att hitta "professionella lekmän" och byggfirmor som kommer vara med och påverka kalkylerna, för att vi tror att trådar som denna skapas från att man vill hjälpas åt. Vi är dock inte helt säkra på hur vi ska engagera folk, och vi tar gärna emot tips och förslag!

#157

Postad 18 juni 2014 - 21:51

Unregisteredd27f924d
  • Unregisteredd27f924d
  • Beroende

  • 1 130 inlägg
  • 0

Hej alla hantverkare!

Vi bedriver ett innovationsprojekt i startgroparna på Chalmers, där vi bygger en webbtjänst som ska hjälpa lekmän uppskatta sina renoveringskostnader.

Ni hittar en avskalad betaversion på dokus.se

Vår ambition är att kunna erbjuda standardiserade prisspann för totalpriset av en renovering. Även om det finns extremt mycket individuella platsspecifika förutsättningar hoppas vi kunna fånga upp de flesta renoveringar inom vårt prisspann. Tanken är helt enkelt att ge lekmän en grov uppfattning och förankra en mer transparent prisbild på renoveringsmarknaden.

Det skulle vara intressant och lärorikt för oss att få hantverkarnas perspektiv på tjänsten, jag är säker på att det finns många röster både för och emot. Vi arbetar också just nu med att hitta "professionella lekmän" och byggfirmor som kommer vara med och påverka kalkylerna, för att vi tror att trådar som denna skapas från att man vill hjälpas åt. Vi är dock inte helt säkra på hur vi ska engagera folk, och vi tar gärna emot tips och förslag!


Ska priset vara om du gör allt själv? Då är det typ bara att räkna ut matrealåtgången + runt 7% för lite spill mm.
Eller är det pris vad det kostar om man tar in en firma?

Mitt tips är att gör du det själv och det är ett gammalt hus så räkna med minst 3ggr så lång tid som du först trodde...
Är det hantverkare räkna med 1.5ggr så lång tid som dom trodde...

Har helrenoverat hela vårat hus gjort allt själv huset är typ 100kvm. skulle tippa på att renoveringen landade på runt 700k.
Finns bilder och mer info på min hemsida om ni är intresserade... biobygget.se

#158

Postad 23 juni 2014 - 10:58

nickeskbg
  • nickeskbg
  • Användare

  • 200 inlägg
  • 0
Vet inte om detta är rätt forum för min fundering men jag kör ändå och ser vad för svar som dyker upp :)

Håller på med ett litet bygge men i nuläget har jag inte möjlighet till att kapa upp materialet (mdf) själv utan undrar således om det finns någon bra/skicklig "brädgård" i Västmanland dit man kan vända sig med kapmåtten och få allt tillsågat med bra precision?
Även kring Örebro mot Lindesberg kan funka :)

Lovar att lägga upp lite byggbilder under resans gång...

#159

Postad 28 december 2014 - 16:13

jedlund
  • jedlund
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Hallåj!

Ska borra hål i en gipsvägg för att sedan montera metallexpander för uppsättning av TV och högtalare.
Problemet är att det är en yttervägg och på insidan av gipsväggen ska det tydligen finnas en fuktspärr som man helst inte ska borra sönder.

Kan man borra och sätta dit dem försiktigt eller finns det någon annan lösning?

Tack på förhand!

#160

Postad 28 december 2014 - 17:08

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0
Är du hundra på konstruktionen?

Om det är byggt med fuktspärr på baksidan av gipsskivan är det absolut inte att rekommendera att spika/borra/skruva i den. Då förstörs skyddet och fuktproblem/mögel kommer med åren. Och molly kräver ett rejält hål. Det finns inget sätt att göra det försiktigt.

Om du vet var reglarna sitter skulle du kunna sätta en kraftigare skiva på väggen som skruvas in i reglarna, för att därefter montera i skivan. Se fortfarande till att inte gå igenom gipsen bakom när du monterar.

#161

Postad 28 december 2014 - 17:18

jedlund
  • jedlund
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Tack för svaret!

Har tyvärr 0 koll på konstruktionen, läste bara på nätet att det kunde vara så.
Om man använder gipsankare behöver man inte gå igenom gipsskivan till skillnad från metallexpander, om jag minns rätt.
Eller skulle du rekomendera att fästa i reglarna? Och i så fall behöver man en regeldetektor för det?

#162

Postad 28 december 2014 - 17:32

jedlund
  • jedlund
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0

Är du hundra på konstruktionen?

Om det är byggt med fuktspärr på baksidan av gipsskivan är det absolut inte att rekommendera att spika/borra/skruva i den. Då förstörs skyddet och fuktproblem/mögel kommer med åren. Och molly kräver ett rejält hål. Det finns inget sätt att göra det försiktigt.

Om du vet var reglarna sitter skulle du kunna sätta en kraftigare skiva på väggen som skruvas in i reglarna, för att därefter montera i skivan. Se fortfarande till att inte gå igenom gipsen bakom när du monterar.

.

#163

Postad 28 december 2014 - 21:32

magnusson_85
  • magnusson_85
  • Beroende

  • 1 217 inlägg
  • 0

Hallåj!

Ska borra hål i en gipsvägg för att sedan montera metallexpander för uppsättning av TV och högtalare.
Problemet är att det är en yttervägg och på insidan av gipsväggen ska det tydligen finnas en fuktspärr som man helst inte ska borra sönder.

Kan man borra och sätta dit dem försiktigt eller finns det någon annan lösning?

Tack på förhand!


När är huset byggt?

#164

Postad 30 december 2014 - 12:53

jedlund
  • jedlund
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0

När är huset byggt?

Vet inte exakt det var 25-30 år sedan tror jag.

Tänkte nog försöka sätta upp TV:n i reglarna och har prövat denna http://www.clasohlso...Cotech/40-8626. Dock så var det svårt att få några exakta mätvärden. I bruksanvisningen står det att den endast är ansedd för innerväggar, kanske för att isoleringen finns i ytterväggarna?

Finns det något annat sätt man kan hitta dem på förutom att banka med skaftet på en skruvmejsel eller helt enkelt spika igenom gipset tills man träffar?

#165

Postad 30 december 2014 - 13:17

magnusson_85
  • magnusson_85
  • Beroende

  • 1 217 inlägg
  • 0
Det gör inget om du gör hål i plasten. Tänk på hur. Många hål det är för alla eldosor mm. I nya hus däremot så ligger plasten längre in i väggen då det ligger en 45 mm isoleringen på insidan av plasten som ett installationsutrymme där all el dras.

#166

Postad 30 december 2014 - 13:21

Caulfield
  • Caulfield
  • Användare

  • 176 inlägg
  • 0
varför stökar alla elektriker ner så fruktansvärt efter sig ? slår ju aldrig fel

#167

Postad 30 december 2014 - 17:08

MattiasBGD
  • MattiasBGD
  • Veteran

  • 2 068 inlägg
  • 1

varför stökar alla elektriker ner så fruktansvärt efter sig ? slår ju aldrig fel


Vad är det för påhopp? :) Jag plockar alltid undan efter mig, har en bytta med våtservetter för grovrengöring när det satts kabelkanaler och annat i skitiga utrymmen samt att jag brukar erbjuda mig att dammsuga om det behövs. Sen har jag iof fått höra från vissa kollegor att jag ger elektriker ett dåligt rykte när jag städar efter mig :)

Kanske är stökigt för att ljuset först kommer på igen när det är dags att åka hem :D

Redigerat av MattiasBGD, 30 december 2014 - 17:09.


#168

Postad 30 december 2014 - 18:23

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0

Det gör inget om du gör hål i plasten. Tänk på hur. Många hål det är för alla eldosor mm. I nya hus däremot så ligger plasten längre in i väggen då det ligger en 45 mm isoleringen på insidan av plasten som ett installationsutrymme där all el dras.

??? Gör inget at ta hål i plasten?

#169

Postad 30 december 2014 - 21:30

magnusson_85
  • magnusson_85
  • Beroende

  • 1 217 inlägg
  • 1
Vitsen med plasten är att det ska vara en diff-spärr. Jag kan lova att dom som satt upp plasten häftat upp den men ganska många häftklämmor, och varje häftklämma gör 2 st hål i plasten. Det blir även hål för alla skruvar som man skruvar upp gipsskivorna mer. Sen om det inte är ett installationsutrymme innanför plasten, som jag nästan kan lova att det inte är, så är det ännu mer hål för alla eldosor.

På senare till fogade man tätt runt dosor innan man började bygga installationsutrymme, men knappast för 20-25 år sedan .
Nu för tiden fogar man fast plasten mot golv, tak och väggar och fäster upp den med 2"2 regeln helt utan häftklammor. Men det blir fortfarande hål i plasten för alla spik till reglarna.

Så man kan summera det så här. Om du skulle råka göra något hål i plasten, så kommer knappast huset ta mer skada utav det än utav de otätheter som redan finns sedan innan. Men om man vill vara idiotsäker kan man väll foga lite i hålet innan man skruvar in skruven då.

Jag säger inte att man ska göra massa hål i onödan, men det är inte så farligt med några skruvhål :)

#170

Postad 30 december 2014 - 22:12

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0
nu är det iofs skillnad på hål från klammer som skjuts i reglar och ett antal 8-10mm hål mitt i plasten.

Tidigare satte man väl inte infällda dosor i yttervägg med diffusionsspärr, beroende på konstruktionen?

Det är iaf vad jag fått lära mig, men jag är inte den som är den :)

#171

Postad 30 december 2014 - 22:45

magnusson_85
  • magnusson_85
  • Beroende

  • 1 217 inlägg
  • 0
Jag vet inte hur många byggen du vart på. Men jag vet hur det har varit i alla år då jag jobbat iaf :)

De flesta ställen är plasten bara uppskuren runt eldosor på den tiden.






#172

Postad 31 december 2014 - 10:27

Caulfield
  • Caulfield
  • Användare

  • 176 inlägg
  • 0

Vad är det för påhopp? :) Jag plockar alltid undan efter mig, har en bytta med våtservetter för grovrengöring när det satts kabelkanaler och annat i skitiga utrymmen samt att jag brukar erbjuda mig att dammsuga om det behövs. Sen har jag iof fått höra från vissa kollegor att jag ger elektriker ett dåligt rykte när jag städar efter mig :)

Kanske är stökigt för att ljuset först kommer på igen när det är dags att åka hem :D


Sorry ! inget illa ment men det spelar ingen roll här vilken firma man använder ! tänkte det var branschpraxis eller ngt yrkeskod

#173

Postad 06 januari 2015 - 13:56

Truckerhate
  • Truckerhate
  • Lärjunge

  • 376 inlägg
  • 0
Hur får man bort en heltäckningsmatta som är limmad precis överallt?

#174

Postad 06 januari 2015 - 14:55

magnusson_85
  • magnusson_85
  • Beroende

  • 1 217 inlägg
  • 0
Det är bara att dra :) Pilla upp en liten flik och börja bara. Ibland kan det sitta bra hårt.

Om det sitter väldigt hårt så kan du dra bort i smalare remsor.

Redigerat av magnusson_85, 06 januari 2015 - 14:56.


#175

Postad 06 januari 2015 - 15:28

Stereotypen
  • Stereotypen
  • Forumräv

  • 589 inlägg
  • 0
Vart köper man fanér som privat-person?

#176

Postad 06 januari 2015 - 21:09

MattiasBGD
  • MattiasBGD
  • Veteran

  • 2 068 inlägg
  • 0

Det är bara att dra :) Pilla upp en liten flik och börja bara. Ibland kan det sitta bra hårt. Om det sitter väldigt hårt så kan du dra bort i smalare remsor.


Finns väl något hyvelaktigt också med värme har jag för mig jag sett mattläggaren använda.

edit: kom på att det var plastmatta som skulle bort när han körde den...

Redigerat av MattiasBGD, 06 januari 2015 - 21:10.


#177

Postad 06 januari 2015 - 21:26

magnusson_85
  • magnusson_85
  • Beroende

  • 1 217 inlägg
  • 0
Ja, finns en sån maskin man kan hyra med ett blad på ca 40 cm mot golvet och vibrerar fram och tillbaka. Men det är både stor, tung och otymplig. Man hinner rivit ut mattan för hand om man bara ska åka fram och tillbaka och hyra den :P

Men möjligheten finns som sagt att hyra en maskin.

#178

Postad 06 januari 2015 - 21:29

Unregistered31eb059f
  • Unregistered31eb059f
  • Veteran

  • 2 085 inlägg
  • 0
Gamla mattor har ju en förmåga att rämna och lämna en del av varpen med lim på underlaget. Då är det nog trevligt med ett oscillerande blad istället för att slita upp det man får med sig.

#179

Postad 06 januari 2015 - 22:14

magnusson_85
  • magnusson_85
  • Beroende

  • 1 217 inlägg
  • 0
Kommer ihåg ett ställe jag rev mattor med maskin. Det va i plattform och i hårdare plast, den satt som f*n rent av sagt och bara smulade sönder sig. Inte nog med det, självklart blev allt lim kvar på golvet också så vi fick slipa bort allt. Det va inte lätt att slipa heller, det kletade bara när man slipade. Tog flera dagar :P Detta va på bara några hundra kvadrat.

Får hemska tankar :)

#180

Postad 18 januari 2015 - 16:41

Unregistered222df659
  • Unregistered222df659
  • Beroende

  • 1 236 inlägg
  • 0

Vart köper man fanér som privat-person?


antingen närmsta snickeri - om de har inne det du vill ha, och har tid att ta åt sig jobbet, eller på nätet. Har själv köpt från ebay (usa). Kolla annars "decoflex" ska finnas att köpa från tyskland tror jag.

#181

Postad 31 januari 2015 - 03:38

Unregistered3cb78576
  • Unregistered3cb78576
  • Wannabe

  • 17 inlägg
  • 0
Jobbar på ett Biorum och har några frågor ang gips.
Kommer att sätta upp undertak/innertak i form av 60x120 gipsplattor som blir målade, urfrästa för 24st LED-belysningspunkter (sådana små som är till för utomhus att sätta i trall)
Det är betong i taket och sitter idag reglar med 70-80cm mellanrum för den träpanel som sitter idag.

Hur fäster jag upp gipsskivorna? Förborrar gipset? Och finns det risk att basen till anläggningen påverkar negativt? Hur många fästpunkter behövs per gipsskiva? Behöver jag ha någon sorts mellanlägg/distans mellan gipset och reglarna (tänker på missljud från vibrationer)?

Många frågor, hoppas ni kan svara på endel av dem :)

#182

Postad 31 januari 2015 - 07:02

Unregistered47d6d2bf
  • Unregistered47d6d2bf
  • Amatör

  • 66 inlägg
  • 0

Jobbar på ett Biorum och har några frågor ang gips.
Kommer att sätta upp undertak/innertak i form av 60x120 gipsplattor som blir målade, urfrästa för 24st LED-belysningspunkter (sådana små som är till för utomhus att sätta i trall)
Det är betong i taket och sitter idag reglar med 70-80cm mellanrum för den träpanel som sitter idag.

Hur fäster jag upp gipsskivorna? Förborrar gipset? Och finns det risk att basen till anläggningen påverkar negativt? Hur många fästpunkter behövs per gipsskiva? Behöver jag ha någon sorts mellanlägg/distans mellan gipset och reglarna (tänker på missljud från vibrationer)?

Många frågor, hoppas ni kan svara på endel av dem :)


Du måste sätta upp nya bärlinor för gipsen. Normalt används 28x70 som du sätter 30cc och skruvar gipsen upp i dom.
Du skruvar gipsen i bärlinorna med ca 15-20cm mellanrum. Behöver inte förborras.
Angående det med vibrationer så vågar jag inte svara på det. Beror antagligen på hur bra allting sitter och hur kraftig bas du kommer ha?
Lycka till

Förtydligande. Du kan alltså fästa dom nya bärlinorna i dom gamla. Sätt dom så att dom korsar varandra om du förstår vad jag menar. Kolla bara så att dom gamla reglarna sitter ordentligt.

#183

Postad 31 januari 2015 - 08:47

Unregistered3cb78576
  • Unregistered3cb78576
  • Wannabe

  • 17 inlägg
  • 0
Men du Freak, med de bärlinor som redan finns där, borde jag inte kunna sätta upp en extra bärlina mellan de befintliga? Då blir cc runt 35.

#184

Postad 31 januari 2015 - 10:02

Unregistered47d6d2bf
  • Unregistered47d6d2bf
  • Amatör

  • 66 inlägg
  • 0

Men du Freak, med de bärlinor som redan finns där, borde jag inte kunna sätta upp en extra bärlina mellan de befintliga? Då blir cc runt 35.


Problemet är att i vanliga fall så vill man skruva ihop skarvarna vilket du inte kommer kunna göra med cc35. Dina skivor är 60x120 vilket inte fungerar med det cc måttet. Sätter du nya bärlinor så får du även plats att dra all el i taket.
Du kanske har ont om takhöjd?

#185

Postad 31 januari 2015 - 17:10

Unregistered3cb78576
  • Unregistered3cb78576
  • Wannabe

  • 17 inlägg
  • 0
Väldigt ont om takhöjd :)
Ligger någonstans runt 2,1 under träpanelen som sitter där idag.

#186

Postad 31 januari 2015 - 18:13

Unregistered47d6d2bf
  • Unregistered47d6d2bf
  • Amatör

  • 66 inlägg
  • 0
Du förlorar 28mm på att sänka taket så som jag menar. Annars kan du ta vanlig panelbräda tex 22x70 så förlorar du bara 22mm men kommer troligtvis spara dig en hel del jobb i slutändan.
Gör som du vill, men försök tänka ett steg längre hela tiden, typ vad händer om jag gör så här istället?
Alltid försöka tänka nästa steg, eller ett varv extra.

#187

Postad 31 januari 2015 - 22:39

Unregistered3cb78576
  • Unregistered3cb78576
  • Wannabe

  • 17 inlägg
  • 0
Hmm, vet inte om jag är med där.
Reglarna idag sitter med cirka 70cc.
De bygger 25mm från betongtaket. Så som jag förstår så menar du att jag sätter upp ytterligare reglar på de befintliga, eller hur? Och sen är gipset 13mm.
Jag är ju i planeringen, så det är perfekt att suga in information innan jag gör något jag ångrar :)

#188

Postad 01 februari 2015 - 14:55

Unregistered47d6d2bf
  • Unregistered47d6d2bf
  • Amatör

  • 66 inlägg
  • 0
Precis. Gipsen ska du ha i vilket fall som helst så den kan man räkna bort.
Jag hade reglat upp taket på nytt och använt dom gamla reglarna att fästa i. Dom nya sätter du i motsatt riktning mot dom befintliga och sätter dom cc30. Då förlorar du bara höjden på virket du väljer att regla med. Vanligast är 28x70 men ta du 22x70 om du vill. Brukar oftast inte vara några problem.

#189

Postad 12 juni 2015 - 08:54

MartinBygg
  • MartinBygg
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0

hej byggkompisar - är det några av er som säljer fakturor för att lösa likviditeten? jag får problem då jag måste vänta på betalningar länge, men vill påbörja projekt direkt - har ni några tips? vilka factoringbolag använder ni?



#190

Postad 20 juli 2016 - 13:14

Pihl
  • Pihl
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0

Hej på er!

 

Jag och min sambo håller på att rusta upp våran nyinköpta bostadsrätt.

På ena väggen i sovrummet upptäckte vi att väggen eller putsen har spruckit, allt löst föremål är borttaget och kvar är en stor reva i väggen. Vad behöver jag göra för att laga detta på ett bra sätt? Behöver jag köpa ett speciellt spackel?

 

 

Jag har bifogat en bild på väggen, tar tacksamt emot tips!  :)

Bifogad fil(er)



#191

Postad 20 juli 2016 - 20:08

magnusson_85
  • magnusson_85
  • Beroende

  • 1 217 inlägg
  • 0
Du kan typ nästan använda vilket lagningsbruk som helst egentligen. Gypsum går bra eller putsbruk B går också bra att använda eller någon fiber puts. Vattna väggen lite innan du lägger på brutet bara, då fäster det lite bättre och torkar lite långsammare.

#192

Postad 10 augusti 2016 - 05:01

RearNakedChoke
  • RearNakedChoke
  • Användare

  • 202 inlägg
  • 0

Vad är det för påhopp? :) Jag plockar alltid undan efter mig, har en bytta med våtservetter för grovrengöring när det satts kabelkanaler och annat i skitiga utrymmen samt att jag brukar erbjuda mig att dammsuga om det behövs. Sen har jag iof fått höra från vissa kollegor att jag ger elektriker ett dåligt rykte när jag städar efter mig :)

Kanske är stökigt för att ljuset först kommer på igen när det är dags att åka hem :D


Det är ju bra! Men jag hade inte som privatperson betala kostnaden för att ha en elektriker städandes hemma, nä elektrikern drar el så städar jag för det får jag göra. All heder till dig dock!

#193

Postad 29 augusti 2016 - 09:48

FederalMano
  • FederalMano
  • Forumräv

  • 749 inlägg
  • 0
Tänkte sätta upp panel på typ halva väggen vid trappen. Finns skivor o vanlig panel vilket föredras när man ska köra där?
Tänker att de blir knöligt med skivor då de blir vinkelkapning både upptill o nertill.
Nån som har bild på nåt liknande projekt?

#194

Postad 01 november 2021 - 11:53

Unregistered44951319
  • Unregistered44951319
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0

behöver lite hjälp om hur jag ska isolera vindsbjälklag så energieffektivt som möjligt.

fick höra att de är best med : 1 lager mineralullsmatta 100 mm, 2 lager mineralullsfilt 100 mm och 2 lager mineralullsskivor 100 mm i vilken ordning ner ifrån upp ska jag placera dem så att det blir så energieffektivt som möjligt på vindsbjälklaget? tack i förhand!



#195

Postad 24 mars 2022 - 11:33

Unregistered40d902d4
  • Unregistered40d902d4
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0

Jag ska byta takpannor på min villa och ska ta in offerter. Det är jättesvårt att veta vad det ska kosta, denna lista på underhållskostnader säger 1100-1700 kr/m2. Det låter mycket, eller har nån har gjort detta och vet vad det kan kosta? Om pappen under pannorna är i bra skick, räcker det att byta pannorna och komma billigare undan?



#196

Postad 24 april 2022 - 15:49

Bala_
  • Bala_
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0

Hej!

 

Jag undrar vad som krävs för att få den här looken? 

Jag har en lång platt betong-vägg. 

 

Tänker inte göra det själv utan försöka anlita en snickare som kan göra detta?
Tänker 

 

Vad kan priset ca priset bli och vad bör man tänka på?

Bifogad fil(er)


Redigerat av Bala_, 24 april 2022 - 15:50.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.