Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Kvalitet på NAD

83 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 01 november 2010 - 22:20

Sonken
  • Sonken
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0
Hej

Sur och undrar hur kvaliteten på NAD är idag. Har varit en inte helt nöjd ägare av T753 sen ganska många år. Köpte den med orden att detta är kvalitet då vi sa att vi räknade med att ha den i många år.

Idag lämnade jag in de på rep efter att den blivit krassligare och krassligare. Blev vänligt upplyst om att T753 var i princip en skitprodukt som innehöll delar som tillverkats i Kina utan någon kontroll och att NAD hade behövt kompensera en fömögenhet för detta (dock inte till mig för jag får betala själv). Har ringt ett par gånger när den var ny och undrat om bilden ska vara så bedrövligt dålig på monitor etc. Slutade att jag kopplade allt förbi den eftersom man sa att det var helt normalt.

Hur mycket ska man lägga ned på rep och är det någon vits att överhuvudtaget fundera på en NAD igen?
Blir det för dyrt struntar jag kanske i att laga den och köper en japansk förstärkare...

mvh
Sonken

#2

Postad 02 november 2010 - 10:44

bran
  • bran
  • Beroende

  • 1 033 inlägg
  • 0
Varför ska du ha NAD? Känns som kvaliten sjunkit och HiFi Klubbens priser känns långt ifrån konkurrenskraftiga vad gäller NAD, specar och funktioner.

#3

Postad 02 november 2010 - 12:42

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0
Just 7x3 serien som ni nämner var en katastrof.

Jag hade en NAD T753 v2 där kvaliten visserligen var lite bättre. Vad som hade hänt med allt brus och sus i resp. kanaler var att: Under transporten från fabriken hade kablar hade rört på sig inne i vissa förstärkare och ibland lagt sig över känsliga komponenter, vilket gav upphov till missljud.

NAD släppte sedan (v2) där jag antar att de gått igenom befintliga receivers och gjort mindre korrigeringar.
Sedan 7x4-serie kom, och serien därefter så har antal fel reducerats.

NAD gav sin 7x4-serier: nya DSP (Surround Processors), nya nätdelar och vidare så monterades många av de känsligare komponenterna direkt på kretskorten istället. Den gamla 7x3 serien hade vad jag förstod många lösa kablar inuti kabinettet. Min pappa har en NAD T754 och den har aldrig strulat, spelar mycket rent och fint.

En vän till mig ägde en NAD C355 och den hade; bra bas, en hyffsad diskant med sedan var det som ett gapande hål i ljudbilden, inget mellanregister alls.

Nedan NAD T753

Bifogad fil  T753_Interieur_TG.jpg   162,29K   0 Antal nerladdningar



Jag kan inte mycket om el-lära, men här kan man se hur kablarna är dragna över kretskorten.

Redigerat av Glidtassen, 04 november 2010 - 22:06.


#4

Postad 02 november 2010 - 12:42

Unregisteredb27a28b7
  • Unregisteredb27a28b7
  • Veteran

  • 2 307 inlägg
  • 0
Vet inte mycket om Nads flerkanals prylar, men jag har ägt en 355bee och en 375bee.
Har inget negativt att säga om dem.
Kör även riaa & vinylsvarv från Nad. Toknöjd med dem grejerna också.

#5

Postad 02 november 2010 - 13:49

Flingan
  • Flingan
  • Forumräv

  • 808 inlägg
  • 0
Tycker inte du ska oroa dig för att kvaliteten skulle vara dålig, i alla fall inte som det ser ut idag. För 5 år sedan var kvaliteten medioker och framförallt hembioreceivers hade stora problem. Det som talar emot NAD är att de inte har den senaste tekniken, däremot läggs nästan allt krut på ljudet och där tycker jag NAD är väldigt bra! Dessutom ska man inte glömma, att även om HiFi-Klubben tar ockerpriser på vissa produkter, så har de faktiskt de lägsta priserna i hela Europa på just NAD, trots den svaga euron.

MVH Flingan

#6

Postad 02 november 2010 - 14:07

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0
Jag är fortfarande en sucker på NADs hembioreceivers.

Jag gick dock över till Dynaudio för fem år sedan, testade att driva mina högtalare med en NAD T753v2. Men det gick inte alls som väntat, dels för att klangkaraktären i deras gamla serie var på tok för dov, men även pga. bristen på kraft.Jag har däremot sett flera artiklar där dom nuvarande, och tyngsta hembioreceivrarna demas med Dynaudio.

Om jag någon gång får plats i framtiden så kan jag nog tänka mig en separat hembioanläggning med NAD.

Redigerat av Glidtassen, 02 november 2010 - 14:08.


#7

Postad 04 november 2010 - 18:15

Sonken
  • Sonken
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0

Tycker inte du ska oroa dig för att kvaliteten skulle vara dålig, i alla fall inte som det ser ut idag. För 5 år sedan var kvaliteten medioker och framförallt hembioreceivers hade stora problem. Det som talar emot NAD är att de inte har den senaste tekniken, däremot läggs nästan allt krut på ljudet och där tycker jag NAD är väldigt bra! Dessutom ska man inte glömma, att även om HiFi-Klubben tar ockerpriser på vissa produkter, så har de faktiskt de lägsta priserna i hela Europa på just NAD, trots den svaga euron.

MVH Flingan


Tack för svaren

Det är det här som är problemet om man känner sig besviken på det man köpt och på affären. Samtidigt fattar man ju att det är svårt med kvalitet eftersom det tyvärr visar sig senare och att det inte blir bättre bara för att butiken blånekar till problem. MEN det enda vi konsumenter har som riktigt makt är just att vi kan välja om vi vill fortsätta eller markera vårt missnöje. Gillar egentligen NAD och filosofin att ljudet är viktigast. Enda jag begär utöver är att det finns ett antal HDMI och bra kvalitet på video (så man kan använda den som en videoväxel). Sonen har NAD (2 kanal) på sitt rum och **** vad mycket det kan låta och den har tuffat på hur bra som helst. Alternativet är en Onkyo men jag vet inte speciellt mycket om dem.

mvh
Sonken

#8

Postad 04 november 2010 - 21:58

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0
Jag har aldrig ägt en Onkyo.

Men jag blir bara lite skeptisk kring hur Onkyo uppmäter effekten i deras receivers, enligt vad jag läst bara en kanal åt gången? Jag har bara haft förmånen att lyssna på nya NAD T747 ur den senaste sortimentet. Jag hade ett kortare samtal med en säljare på Hifi-Klubben och han sade: - "NAD har ändrat ljudkaraktär under senaste serien och påminner numera lite mer om Denon, men med mer kraft."

Som jag mindes min NAD T753v2 så tryckte den hårt på mid-basen och hade ett lite bumligare ljud. Men redan vid NAD T754 så tycker jag att ljudbilden blivit renare och stramare.

NAD T747 gjorde ett starkt intryck på mig ljudmässigt. Ljudbilden i hembio var öppen och detaljerad, men med bättre fokus än vad jag hört hos deras tidigare receivers.

Redigerat av Glidtassen, 04 november 2010 - 22:08.


#9

Postad 04 november 2010 - 22:24

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

  • 2 761 inlägg
  • 0

Hej

Sur och undrar hur kvaliteten på NAD är idag. Har varit en inte helt nöjd ägare av T753 sen ganska många år. Köpte den med orden att detta är kvalitet då vi sa att vi räknade med att ha den i många år.

Idag lämnade jag in de på rep efter att den blivit krassligare och krassligare. Blev vänligt upplyst om att T753 var i princip en skitprodukt som innehöll delar som tillverkats i Kina utan någon kontroll och att NAD hade behövt kompensera en fömögenhet för detta (dock inte till mig för jag får betala själv). Har ringt ett par gånger när den var ny och undrat om bilden ska vara så bedrövligt dålig på monitor etc. Slutade att jag kopplade allt förbi den eftersom man sa att det var helt normalt.

Hur mycket ska man lägga ned på rep och är det någon vits att överhuvudtaget fundera på en NAD igen?
Blir det för dyrt struntar jag kanske i att laga den och köper en japansk förstärkare...

mvh
Sonken

Hifi klubben hävdade att det var inga fel på dom
så om du har lämnat in den där så är det en ko vändning av stora mått
försök att hitta tråden den var officielt så står det mycket skrivet om produkten där.

#10

Postad 06 november 2010 - 07:52

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0
Jag tycker dock inte att du skall lämna NAD som märke.

De hade verkligen strul med in 7x3-serie, och jag vet det då jag hade en T753v2 och fick byta ut mitt första exemplar mot ett nytt. Vad som kan göra mig förundrad är att deras nya serier ibland fått kritik när de inte satt effekten i förarsätet av deras mindre receivers. En del medlemmar har menat att det inte låter vidare kraftfullt alls?

Om jag var du skulle jag överväga en ny NAD receiver, antingen 747 eller någon som kommer efter den.

Redigerat av Glidtassen, 06 november 2010 - 08:05.


#11

Postad 08 november 2010 - 21:57

Sonken
  • Sonken
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0
Fick kostnadsförslag på 1700 - 1800 spänn och då skulle man fixa alla problem (brum och störningar från nätdelen och glappet på moderkortet)

Så fick det bli och enligt verkstan så blir den som den ska med detta.

Får väl leva utan HDMI genom förstärkaren

Tack för alla synpunkter!

Sudden

#12

Postad 09 november 2010 - 08:39

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0
Du klarar dig utan HDMI växel.

Det går att köpa en billig switch på Kjell och Co, eller på Teknikmagasinet. Vad du nämner låter som ett rimligt kostnadsförslag. Men jag undrar då hur de löser alla gamla kabeldragningar?

Vad jag numera kan sakna hos klubben är en motsvarighet till den gamla NAD T744. Jag tycker att de skall ha en receiver till ett rimligt pris i instegssegmentet som kostar max 5000:- och i alla fall har 5x50 watt under skalet.

Och Sonken, du får skaffa dig ett galleri också.

:)

Redigerat av Glidtassen, 09 november 2010 - 09:02.


#13

Postad 09 november 2010 - 10:01

olasahl
  • olasahl
  • Forumräv

  • 757 inlägg
  • 0

Tack för svaren

Det är det här som är problemet om man känner sig besviken på det man köpt och på affären. Samtidigt fattar man ju att det är svårt med kvalitet eftersom det tyvärr visar sig senare och att det inte blir bättre bara för att butiken blånekar till problem. MEN det enda vi konsumenter har som riktigt makt är just att vi kan välja om vi vill fortsätta eller markera vårt missnöje. Gillar egentligen NAD och filosofin att ljudet är viktigast. Enda jag begär utöver är att det finns ett antal HDMI och bra kvalitet på video (så man kan använda den som en videoväxel). Sonen har NAD (2 kanal) på sitt rum och **** vad mycket det kan låta och den har tuffat på hur bra som helst. Alternativet är en Onkyo men jag vet inte speciellt mycket om dem.

mvh
Sonken


Det finns andra tillverkare som har samma filosofi så du bör se dig runt lite innan du väljer att införskaffa ny receiver nästa gång. Det finns idag t ex emotiva där de verkligen lagt krut på att ge kunden väldigt mycket för pengarna. Andra tillverkare som t ex rotel har också en filosofi om att ljudet är det viktigaste och åsidosätter hellre andra funktioner än att kompromissa med ljudet. Det finns fler märken med liknande idéer så NAD är absolut inte ensamma eller bäst på detta.

#14

Postad 09 november 2010 - 14:51

Sonken
  • Sonken
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0

Du klarar dig utan HDMI växel.

Det går att köpa en billig switch på Kjell och Co, eller på Teknikmagasinet. Vad du nämner låter som ett rimligt kostnadsförslag. Men jag undrar då hur de löser alla gamla kabeldragningar?

Vad jag numera kan sakna hos klubben är en motsvarighet till den gamla NAD T744. Jag tycker att de skall ha en receiver till ett rimligt pris i instegssegmentet som kostar max 5000:- och i alla fall har 5x50 watt under skalet.

Och Sonken, du får skaffa dig ett galleri också.

:)


Jaså minsann, du menar att eländet inte behöver vara slut? Ska rapportera vad som händer och kanske till och med skaffa ett galleri.

Kollade på en separat switch men det innebär ju en ny fjärrkontroll om man ska kunna ändra utan hålla på att slå av och på. Jag har så det räcker plus en hustru som inte är helt förstående inom detta område så jag kommer spendera tid på en Logitech Harmony kontroll (redan köpt) så att man kör med en kontroll och swappar mellan kanalerna på displayen (2 HDMI + diverse annat obskyrt - snacka om fet golvsockel) pga tillkortakommandet från Nadden.

mvh
Sonken

#15

Postad 09 november 2010 - 21:16

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0
HDMI

Det finns även switchar som väljer den aktiverade källan automatiskt. Det är sällan som du kanske kollar på tv och använder projektorn samtidigt.

Du kommer långt med en NAD T753, tro mig. Men mycket av att köra NAD handlar om, och har alltid handlat om mindre "lull, lull" och mer om enkelt handhavande och ljudkvalitet. Tyvärr var hela 7x3 serien en enda stor konstruktionsmiss, men om du får förstärkaren att fungerar fint efter service har du en fullgod surroundförstärkare.

Efterföljaren NAD T754 anser jag är ännu vassare i ljudkvalitet. Jag har hört flera märken bland receivers Onkyo, Marantz, Yamaha, men jag kommer alltid tillbaka till NADs hembioreceivers. Anledningen är enkel; NAD konnoterar mer traditionell stereoförstärkare, snarare än "The Look At Me Bling, Bling - Surround".

Jag sitter hemma hos en kompis i Västerås med jämna mellanrum och han äger en NAD T743v2. Men den är riktigt rolig att spela musik med tillskillnad från hans gamla Yamaha inköpt på ON OFF.

:(

Redigerat av Glidtassen, 11 november 2010 - 09:09.


#16

Postad 19 november 2010 - 11:01

Sonken
  • Sonken
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 1
Nu har jag använt den under en viss tid.

Kostade 1750 att lösa ut den vilket får väl anses som rimligt.

Dunket/brummet i låga partier BORTA
Displayen lyser IGEN
Har INTE LÅST sig någon gång efter rep
På videoutgången för bla inställningar går nu att se vad det står, inte gissa (den är ju inte vacker men fungerar nu)
Känns som man uppgraderat något för funktionerna fungerar på lite andra sätt än innan

Hade en Yamaha under tiden och det var facinerande att växla från NAD till Yamaha och tillbaka till NAD. Basen i Yamahan var så mycket mer och ganska bumlig typ filmen Jordbävningen medan NAD är mycket mer återhållen och fast. I like

Sonken

PS Logitech Harmony fungerar helt perfekt efter en del micklande och vann min hustrus hjärta på direkten DS

Redigerat av Sonken, 19 november 2010 - 11:03.


#17

Postad 26 februari 2012 - 20:14

Sonken
  • Sonken
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0
Nu har jag använt den under en längre tid och vet inte om jag berättade att det som fungerade annrolunda var att jag kunde välja annat än stereo. Stod massor nya fina ikoner och text i diplayen. Hade väl inte testat när den var ny för jag hade ju bara 2 högtalare.

Nu slog jag på stort och köpte en center för att ha lättare att höra tal (börjar bli gammal...) och drog kabel helt osynligt och fällde in högtalaren så min hustru har inte ens sett att den finns. Nu kanske man inte ska klandra henne för man hör den nämligen inte eftersom den förbannande NAD 753 pjäsen har gått tillbaka till sitt beteende att bara kunna skicka ut stereo igen. Det är tji att få fram något annat och har till och med läst manualen och följt den. Knäpptyst iallafall

Räknade ju bli hjälte hos hustun som är ännu äldre och har aldrig hört speciellt bra även när hon var ung och rask ;-)

Låter det bekant eller ska man lämna in den igen?

Sonken

#18

Postad 30 juli 2020 - 09:54

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Väcker en mkt gammal tråd. 

 

Undrar över trådens frågeställning, hur många som har defekta förstärkare idag strax efter köp?

 

Nyligen köpte jag en NAD T778 som fungerat suveränt under de första veckorna, men där den tappat inställningar/slots för DIRAC samt att bilden försvinner när man anslutit den med 4K till PS4/XBOX via receiverns bildväxel. Under förra veckan gick den inte igång från stand-by läget, utan receiverns skärm av helt svart. Den är skickad till verkstad via Hifi-klubben. 

 

I skrivande stund är jag hos min svåger som övertog min familjs gamla NAD T754, där slutsteget i höger bakkanal blivit svagt. Det kommer igenom en signal, men väldigt lite ljud från höger bak. Är det värt att lämna till verkstad med en så pass gammal receiver? Naturligtvis finns inte garanti kvar eftersom receivern borde vara över 6-8 år gammal. Men kan det röra sig om en kall-lödning, eller någonting allvarligare med ett slutsteg. Andrahandsvärdet på dessa receiver kan vara så lågt som 2500:- på Blocket. 

 

Surfar NAD idag på en gammalt rykte; en tradition av välbyggda kraftfulla förstärkare - vad har hänt innanför skalet på dessa maskiner idag?


Redigerat av Glidtassen, 30 juli 2020 - 09:59.


#19

Postad 30 juli 2020 - 11:03

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0
Min 375a blev defekt efter bara 4 år, det kallar jag dålig kvalitet, den lät bra när den funkade helt klart, och låter bättre än mycket annat i prisklassen, och man fick mycket kraft på samma gång,
Blev tvungen att göra ett hastigt köp av ny förstärkare, hegel h190, jag upplever dom ungefär lika kraftfulla, skillnaden är att hegel spelar mer detaljerat och har en större ljudbild

#20

Postad 30 juli 2020 - 11:06

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Nu verkar jag har fått ett måndags-ex på min NAD T778, men å andra sidan är detta en väldigt dyr receiver. Detta skall alltså vara deras "Reference AVR" och där fler användare har haft liknande problem. 



#21

Postad 30 juli 2020 - 12:34

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 080 inlägg
  • 0

Nu verkar jag har fått ett måndags-ex på min NAD T778, men å andra sidan är detta en väldigt dyr receiver. Detta skall alltså vara deras "Reference AVR" och där fler användare har haft liknande problem. 

Inte kul alls. Vilken respons har du fått hos Hifiklubben när du har meddelat dem om problemen?

 

Beträffande din svågers NAD så kan det vara värt att få den undersökt- kolla med en verkstad om de kan ta fram ett kostnadsförslag på eventuella åtgärder.  


Redigerat av GyroSE, 30 juli 2020 - 12:35.


#22

Postad 30 juli 2020 - 12:52

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0
De har skickat den vidare för service. Men för närmare 30 000:- lägger man pannan i djupa undrande veck.
Vilken verkstad kan man skicka en NAD T754 på? Måste tänka på andrahandsvärde i relation till reparation.

#23

Postad 30 juli 2020 - 12:59

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 080 inlägg
  • 0

De har skickat den vidare för service. Men för närmare 30 000:- lägger man pannan i djupa undrande veck.
Vilken verkstad kan man skicka en NAD T754 på? Måste tänka på andrahandsvärde i relation till reparation.

Det är en avancerad maskin med (säkerligen) komplex teknik under huven. Dessutom är den välfylld, kan bli trångt och lite för mycket av det goda ibland. 

 

Jag skulle kontakta en lämplig verkstad direkt lokalt- ta den inte via Hifiklubben, de lägger säkert på en slant för att den passerar dem.  



#24

Postad 30 juli 2020 - 13:12

magi
  • magi
  • Forumräv

  • 681 inlägg
  • 0

De har skickat den vidare för service. Men för närmare 30 000:- lägger man pannan i djupa undrande veck.
Vilken verkstad kan man skicka en NAD T754 på? Måste tänka på andrahandsvärde i relation till reparation.


Har du bara haft den två veckor så skulle inte jag acceptera en reparation.
Fick min Denon receiver utbyt direkt i butik när jag kom in efter en månad.

Har för övrigt en trasig Nad c272 slutsteg hemma där ena kanalen slutade fungera efter 3-4år

#25

Postad 30 juli 2020 - 14:37

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0
Köptes i juni mån

#26

Postad 30 juli 2020 - 15:35

magi
  • magi
  • Forumräv

  • 681 inlägg
  • 0
Då tycker jag att de är rimligt att du får en ny, man kan ju inte vara utan förstärkaren under semestern.
Sen när dom lagat din kan dom sälja den som demoex.

#27

Postad 30 juli 2020 - 15:47

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0
Har som sagt inte fått svar än. De måste ha fått in den på verkstaden först.

#28

Postad 30 juli 2020 - 16:51

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0
Få pengarna tillbaka och köp en annan maskin. Det är en utav anledningarna till varför jag undviker hifiklubben. De marknadsför NAD så extremt under luppen är det inget bra märke. Kanske en Marantz SR8015 vore bättre val eller senaste Yamaha.

#29

Postad 30 juli 2020 - 17:00

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 080 inlägg
  • 0

Få pengarna tillbaka och köp en annan maskin. Det är en utav anledningarna till varför jag undviker hifiklubben. De marknadsför NAD så extremt under luppen är det inget bra märke. Kanske en Marantz SR8015 vore bättre val eller senaste Yamaha.

NAD är starkt förknippat med Hifiklubben hos oss häruppe i norr- det har ju de facto varit "deras" märke hela vägen från starten så det är klart att de marknadsför NAD hårt. Dock har fler och fler kvalitetsbekymmer uppenbarat sig under senare år vilket är synd då NAD en gång i tiden borgade för god kvalitet men till överkomligt pris. Kan tänka mig att dessa problem hänger ihop mycket med sättet de väljer att tillverka prylarna och även var de låter tillverka dem. 



#30

Postad 30 juli 2020 - 17:02

thomas79
  • thomas79
  • Beroende

  • 1 422 inlägg
  • 0
När man kan sätta egna housecurves och välja vart rumskorrigering ska gå in och korrigera så är dessutom skillnaderna mellan Dirac och Audyssey vädigt små i mitt tycke.

Så det är också något som talar för att kanske titta på något annat märke. Om man nu börjar tveka på Nad det vill säga.

Redigerat av thomas79, 30 juli 2020 - 17:02.


#31

Postad 30 juli 2020 - 19:11

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Måste säga att efter att ha lev med receivern i några veckor var ljudet enormt bra. Men att den dras med enskilda barnsjukdomar i relation till priset har jag svårt att förhålla mig till.

 

Vad jag tycker är rent löjligt med klubben, även för kunder som köper större paket inte får lite mer förmånliga priser. Detta brukar gå hos andra kedjor. Vi får se vad de säger på Hifi-Klubben när den varit hos verkstaden. Redan i butik kunde de konstatera hur de inte fick kontakt med receivern. 

 

Receivern har fått väldigt goda omdömen i flertalet recensioner, i olika delar av världen. Men om man sedan läser kundrecensioner på Crutchfield finns det kunder som inte varit vidare nöjda pga. maskiner som klappat ihop. 


Redigerat av Glidtassen, 30 juli 2020 - 19:16.


#32

Postad 30 juli 2020 - 21:00

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

NAD är starkt förknippat med Hifiklubben hos oss häruppe i norr- det har ju de facto varit "deras" märke hela vägen från starten så det är klart att de marknadsför NAD hårt. Dock har fler och fler kvalitetsbekymmer uppenbarat sig under senare år vilket är synd då NAD en gång i tiden borgade för god kvalitet men till överkomligt pris. Kan tänka mig att dessa problem hänger ihop mycket med sättet de väljer att tillverka prylarna och även var de låter tillverka dem.

Hade en NAD, den åkte ut väldigt fort. Mins knappt, så länge sedan. Sedan dess har jag ej handlat något mer hos hifiklubben. Sist jag var inne i deras butik jag har till hands, blev jag väldigt förvånad över varför de har väldigt fina rum för demo utav hembio medan det vanliga sortimentet står helt öppet som de alltid demonstrerar. Efter det har jag ej satt min fot i en butik och om jag gör det, känns det som man kan mer än vad personalen vet. Vet ej om Marantz är sämre. Haft deras sr7008 till jag nyligen köpte en NA6006 och kör enbart 2.0
Det bara tuffar på. Yamaha har jag också lite erfarenhet med och samma där det bara fungerar. Frågan är ju vad som är felet. Kanske som du säger någon stans i produktionen som inte stämmer.

#33

Postad 30 juli 2020 - 21:17

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 080 inlägg
  • 0

Hade en NAD, den åkte ut väldigt fort. Mins knappt, så länge sedan. Sedan dess har jag ej handlat något mer hos hifiklubben. Sist jag var inne i deras butik jag har till hands, blev jag väldigt förvånad över varför de har väldigt fina rum för demo utav hembio medan det vanliga sortimentet står helt öppet som de alltid demonstrerar. Efter det har jag ej satt min fot i en butik och om jag gör det, känns det som man kan mer än vad personalen vet. Vet ej om Marantz är sämre. Haft deras sr7008 till jag nyligen köpte en NA6006 och kör enbart 2.0
Det bara tuffar på. Yamaha har jag också lite erfarenhet med och samma där det bara fungerar. Frågan är ju vad som är felet. Kanske som du säger någon stans i produktionen som inte stämmer.

Har tvärtemot dig mycket goda erfarenheter av NAD med den legendariska NAD Monitor Series med de fina förförstärkarna som hade de högkvalitativa inbyggda RIAA- stegen som än idag lätt tävlar med många av dagens separata RIAA- steg upp till 5000-6000 kr klassen. Har en god vän som har en komplett NAD Monitor Series- anläggning som han har kopplad till ett par high end- högtalare från Vienna Acoustics- kan meddela att NAD inte gör bort sig i det fallet.  Senast var det NAD Silver Line Series som gällde för mig, har fortfarande för- och slutstegskombon S100 och S200 kvar i en andraanläggning. De tuffar och går. Så nog har NAD byggt kvalitetsgrejor som håller måttet. 

 

På tal om demorummen så är min erfarenhet även hos andra hifi- handlare att de ofta har finare grejor inne i demorummen och att man då får be dem plocka runt på grejorna om man vill testa något. Så Hifiklubben är inte på något sätt unika där. 

 

Både Marantz och Yamaha gör fina hemmabiogrejor men det gör även Denon om man mot förmodan vill stanna kvar hos Hifiklubben som kund...



#34

Postad 31 juli 2020 - 20:59

Ted_B
  • Ted_B
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0

Nad verkar ha diverse kvalitetsproblem är min erfarenhet.

Bl.a en c390dd som inte ville starta eller tända displayen, det beror på glapp någonstans för öppnade jag den och tryckte till kontakterna till sladdarna så fungerade den ett tag igen men sedan blev det samma fel igen.

Kollar man lite på nätet verkar det vara ett vanligt fel på den men hifiklubben verkade inte alls känna till det.

Ett par hörlurar som jag var försiktig med började glappa, fick dock alla pengarna tillbaka för dem.

 

Det kommer inte in några fler prylar från Nad i mitt hem, det finns många andra tillverkare att välja bland som gör saker av bättre kvalitet till rimliga priser.



#35

Postad 02 augusti 2020 - 18:47

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 989 inlägg
  • 0

Classic-serien har ett antal brister både i design och komponentval.

 

Billiga kondensatorer (inte de sämsta dock, men inte bra heller) i kombination med kretslösningar som genererar onödigt mycket värme precis intill dessa, vilket påskyndar åldrandet av de redan tveksamma kondensatorerna.

 

Det påverkas såklart av hur hårt man belastar förstärkaren, så de kan hålla längre om de står öppet, och om man spelar på låg volym och/eller med lättdrivna högtalare.

 

Observera att det inte gäller gamla NAD från 80- och 90-talet. De hade bättre kondensatorer.

 

Master-serien har jag ingen erfarenhet av, men de ser överlag välbyggda ut. Är skeptisk till hållbarheten i längden hos modellerna med Hypex Klass-D moduler dock. Massor av små billiga elektrolytkondensatorer, ofta från Samwha, samma märke som tillsammans med CapXon har fått nätdelen i många Samsung TV att sluta fungera.


Redigerat av Ageve, 02 augusti 2020 - 19:21.


#36

Postad 02 augusti 2020 - 22:35

Danke
  • Danke
  • Forumräv

  • 715 inlägg
  • 0
Jag har brukt endel Nad, En hembio avr har jag ochså hatt, lämnade den tilbaka på garanti, sus i högtalarna och knäpp när jag slog den på.

Nad har inte det bästa på hembio, det är Japanska märkerna, Denon, (Marantz, samma ägare Denon), Yamaha och Pioneer... Onkyo, Sony.

Nad är bra på Stereo och CD, Avr blir för mycket strul för dom och dyrt då dom inte äger bra deals eller licenser på HDMI och ljud, bild koder somm dom andra Japan-jätterna omtränt har gratis monopol på.

Jag har en Nad CD spelare som jag är jättenöjd med.
Nad ljudet tycker jag alltid är lite frampå och engagerade.. lite betonad i mellanton och diskant. Aldrig tråkigt kan man seja.

Redigerat av Danke, 02 augusti 2020 - 22:43.


#37

Postad 02 augusti 2020 - 22:49

Danke
  • Danke
  • Forumräv

  • 715 inlägg
  • 0
Min åsikt til hvarför Nad Avr är så dyrt är att dom må betala rejält förr lisencer, och att dom slänger i mycket effekt,men ofte inte alltid skärmad nog, oljud kan förekomma beroende på högtalarnas sensitivitet..

Du får mycket mer valuta och funksjoner för pengarna både av dom rimliga Sony,Marantz, Yamaha och det dyrare Denon, Yamaha,Marantz, Pioneer

Dom japanska är ochså helt tysta utan oljud/bakrundsus. Bara relet när man kuttar el.


Samma orsak till att så lite Stereo kommer med HDMI, det är för dyrt.
Hadde jo varit otroligt praktiskt till Tv och blurayspelare..
Det är HDMI licenserna till japanerna som kostar så mycket.

Redigerat av Danke, 02 augusti 2020 - 22:54.


#38

Postad 03 augusti 2020 - 11:08

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0

Classic-serien har ett antal brister både i design och komponentval.

Billiga kondensatorer (inte de sämsta dock, men inte bra heller) i kombination med kretslösningar som genererar onödigt mycket värme precis intill dessa, vilket påskyndar åldrandet av de redan tveksamma kondensatorerna.

Det påverkas såklart av hur hårt man belastar förstärkaren, så de kan hålla längre om de står öppet, och om man spelar på låg volym och/eller med lättdrivna högtalare.

Observera att det inte gäller gamla NAD från 80- och 90-talet. De hade bättre kondensatorer.

Master-serien har jag ingen erfarenhet av, men de ser överlag välbyggda ut. Är skeptisk till hållbarheten i längden hos modellerna med Hypex Klass-D moduler dock. Massor av små billiga elektrolytkondensatorer, ofta från Samwha, samma märke som tillsammans med CapXon har fått nätdelen i många Samsung TV att sluta fungera.


Det var faktiskt kondensatorerna som paja på min nad c375bee, vilket skapade en bottnade ljud i basen man trodde nästan högtalarna hade pajat, tycker det är rätt dåligt att 375an inte skulle klara en ljudvolym på 85 db givetvis på 2 meters avstånd men Ändå, den blev väldigt varm när man spelat på den nivåen redan vid en lyssning på 30-40 min, och dessutom stått helt öppet, man skulle ändå kunna tro att en sån pass kraftfull förstärkare ska palla det

#39

Postad 03 augusti 2020 - 18:23

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 989 inlägg
  • 2

Det var faktiskt kondensatorerna som paja på min nad c375bee, vilket skapade en bottnade ljud i basen man trodde nästan högtalarna hade pajat

 

Inte förvånande dessvärre.

 

Angående Master-serien, så har M25 kinesiska Jianghai-kondensatorer precis som Classic-modellerna.

 

https://forums.audio...r.111508/page-3

 

Bifogad fil  nadkondingar.png   401,58K   0 Antal nerladdningar

 

(Lite ironiskt att det står "risk of fire" på kortet)

 

I en konstruktion där de inte överbelastas och/eller blir för varma, är Jianghai någorlunda ok, men väldigt långt ifrån de bästa från t ex Nichicon, BHC/Kemet, Nippon Chemicon, Rubycon, Elna, Panasonic osv.

 

För NAD innebär det en besparing på max några tior per förstärkare. Inte så kul när man vet att förstärkaren kostade 30000kr.

 

Skriver inte detta för att såga NAD. De är långt ifrån ensamma om det. Ett av många exempel är Emotiva.


Redigerat av Ageve, 04 augusti 2020 - 00:31.


#40

Postad 03 augusti 2020 - 18:48

Danke
  • Danke
  • Forumräv

  • 715 inlägg
  • 0

Inte förvånande dessvärre.
 
Angående Master-serien, så har M25 kinesiska Jianghai-kondensatorer precis som Classic-modellerna.
 
https://forums.audio...r.111508/page-3
 
attachicon.gifnadkondingar.png
 
(Lite ironiskt att det står "risk of fire" på kortet)
 
I en konstruktion där de inte överbelastas och/eller blir för varma, är Jianghai någorlunda ok, men väldigt långt ifrån de bästa från t ex Nichicon, BHC/Kemet, Nippon Chemicon, Rubycon, Elna, Panasonic osv.
 
För NAD innebär det en besparing på max några tior per förstärkare. Inte så kul när man vet att förstärkaren kostade 30000kr.
 
Skriver inte detta för att såga NAD. De är långt ifrån ensamma om detta. Ett av många exempel är Emotiva.


Tråkigt att höra, jag trodde Masters typ var bra skrudd i hop med kvalitets-delar.

#41

Postad 03 augusti 2020 - 19:59

Brinke
  • Brinke
  • Beroende

  • 1 337 inlägg
  • 0

Sen har vi Blu-ray spelaren från Masters-serien (M56?) med inkråm från en LG som kostade mindre än en femtedel. Svårt att veta vad man verkligen får med NAD, och det finns fler exempel.



#42

Postad 07 augusti 2020 - 18:18

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Den här maskinen är under all kritik.

 

Många vet redan att NADs rykte är komprometterat eftersom, kunder hittar andra "maskiner" fast bara i ett NAD-skal. Byggkvalitén på denna produkt är hemsk, och andra kunder via Crutchfield bekräftar samma sak. Läsa gärna kundrecensioner på Facebook och Crutchfield.

 

Min receiver har:

 

1.     Ett mjukvarufel känner NAD till sedan tidigare beträffande hur receivern tappar bort slots för DIRAC, men de arbetar på att lösa detta med en mjukvaruuppdatering. Detta har bekräftats på diverse forum. Dirac går inte igång under enstaka tillfällen, och man måste då aktivera en tidigare sparad snabbinställning.

 

2.     Jag tappar bilden på vissa HDMI-ingångar från spelkonsolerna: PS4 samt XBOX. Vid omstart av receivern kommer bilden tillbaka

 

3.     Frontdisplayen på receivern har inte tänts vid påslag under enstaka tillfällen. Vid omstart så kommer displayen igång på nytt.

 

4.     Displayen liksom OSD-menyn har nu slutat fungera helt och hållet. Ljud kan spelas via analoga ingångarna, annars är den död.

 

5.     Ganska känslig vid kalibrering pga. om mikrofonen tar upp bakgrundsljud som: fläktar, trafik mm. Om man inte har perfekta förhållanden får man börja om med enskilda kanaler för kalibrering igen.

 

6.     Receivern registrerar inte alltid när den tar emot ett nytt ljudformat från en annan film, och står kvar i föregående läge.

 

När man som kund betalar 30 000:- för en hembioreceiver förväntar man sig prestanda såväl som kvalité.

 

Rekommenderas inte - undvik



#43

Postad 07 augusti 2020 - 18:31

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Få pengarna tillbaka och köp en annan maskin. Det är en utav anledningarna till varför jag undviker hifiklubben. De marknadsför NAD så extremt under luppen är det inget bra märke. Kanske en Marantz SR8015 vore bättre val eller senaste Yamaha.

 

Jag kommer nog att sikta in mig på pengana tillbaka. Jag vill definitivt ha tillbaka samma exemplar reparerat, eller ett nytt. Jag har chattat med andra användare på FB nu som bekräftar samma sak, bland annat en kille i Israel där vi snackade över FB. Det kanske blir en tyngre Marantz eller Denon. 

Men med dialog med Hifi-Klubben "Känner de inte igen hur NAD receivers strulat, eller fått tillbaka några ex!" Well, well ;)



#44

Postad 07 augusti 2020 - 19:03

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 080 inlägg
  • 0

Jag kommer nog att sikta in mig på pengana tillbaka. Jag vill definitivt ha tillbaka samma exemplar reparerat, eller ett nytt. Jag har chattat med andra användare på FB nu som bekräftar samma sak, bland annat en kille i Israel där vi snackade över FB. Det kanske blir en tyngre Marantz eller Denon. 

Men med dialog med Hifi-Klubben "Känner de inte igen hur NAD receivers strulat, eller fått tillbaka några ex!" Well, well ;)

Kanske satsa på en tung 2-kanals förstärkare i samma prisklass i stället? B)



#45

Postad 07 augusti 2020 - 21:15

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Kanske satsa på en tung 2-kanals förstärkare i samma prisklass i stället? B)

 

Vad du tjatar Gyro!   :angry:

 

Du måste ta hänsyn till vad som behandlas i tråden. Jag har vid flera tillfällen uppmärksammat dig på; hur jag temporärt vill äga en hembioreceiver! 

Vidare är du väl medveten om att jag redan äger en Hegel H160, vilken jag inte önskar att skiljas ifrån. Om jag tillfälligt vill köra hembio, vilket också finns en möjlighet att jag tröttnar på så måste jag få göra det. 

 

Initialt startade jag tråden "Vinyltillbehör" för många år sedan, men lagen om den avtagande nyttan har gjort att jag rört mig därifrån. Jag har en vinylrigg som är ganska påkostad, men att sedan att revidera mindre köp av vågar, puppor, tonarmar har jag tröttnat på. 

 

Alltmer sällan har jag intresset av att analysera, eller plocka isär subtila nyanser i ett stereoperspektiv. Jag vill just nu bara komma hem, se hur all underhållning är integrerad i en och samma apparat. Min tvåkanalare finns där som back-up, när jag tröttnar på hembio. 

 

Att implicit får en snärt på fingrarna av dig; - "Told you so!" gör mig inte gladare i detta läge. 

 

Visst känns det tryggt att ha sin Hegel inkopplad nu (byggd som en tank!) Men det känns likväl redan tillräckligt förnedrande att ha köpt en så pass dålig produkt av NAD. 

 

- You don't need to rub it in!


Redigerat av Glidtassen, 07 augusti 2020 - 21:22.


#46

Postad 07 augusti 2020 - 21:32

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Vad du tjatar Gyro! :angry:

Du måste ta hänsyn till vad som behandlas i tråden. Jag har vid flera tillfällen uppmärksammat dig på; hur jag temporärt vill äga en hembioreceiver!
Vidare är du väl medveten om att jag redan äger en Hegel H160, vilken jag inte önskar att skiljas ifrån. Om jag tillfälligt vill köra hembio, vilket också finns en möjlighet att jag tröttnar på så måste jag få göra det.

Initialt startade jag tråden "Vinyltillbehör" för många år sedan, men lagen om den avtagande nyttan har gjort att jag rört mig därifrån. Jag har en vinylrigg som är ganska påkostad, men att sedan att revidera mindre köp av vågar, puppor, tonarmar har jag tröttnat på.

Alltmer sällan har jag intresset av att analysera, eller plocka isär subtila nyanser i ett stereoperspektiv. Jag vill just nu bara komma hem, se hur all underhållning är integrerad i en och samma apparat. Min tvåkanalare finns där som back-up, när jag tröttnar på hembio.

Att implicit får en snärt på fingrarna av dig; - "Told you so!" gör mig inte gladare i detta läge.

Visst känns det tryggt att ha sin Hegel inkopplad nu (byggd som en tank!) Men det känns likväl redan tillräckligt förnedrande att ha köpt en så pass dålig produkt av NAD.

- You don't need to rub it in!

Aldrig haft Denon. Kört Marantz SR7008 och nu Marantz NA6006. Bytte ner mig från reciver till att köra 2.0
Äger Primare A34.2 sedan länge och fungerar ännu. Haft väldigt lite krångel. HEOS appen är lite sådär på funktionerna. Fungerar utan problem. Med TunelRadio som är inbyggt i HEOS appen kan man i princip lyssa på allt möjligt från hela världen. Kör FLAC trådlöst via telefonen. Audessey har inga problem att fixa ens rum så länge man bara sätter upp de 8 punkterna i rummet. Audessey är ej dåligt bara det att folk är så hype på Dirac. Även McIntosh har Audessey i vissa utav deras modeller. Marantz SR8015 är nyaste monster förutom då AV8005

#47

Postad 07 augusti 2020 - 21:37

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Det är i så fall Marantz SR8015 som känns intressant. Denon har sin X6700H, men detta kan behandlas i en annan tråd. 



#48

Postad 07 augusti 2020 - 21:46

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Återigen, tillbaka till NAD. 

 

Jag är uppväxt med märket, men det var andra maskiner under 80 resp. 90-talet. Att köpa deras instegsförstärkare, NAD C316BEE har jag gjort och den har tjänat mig väl, aldrig krångel. Vidare älskade jag min NAD C350 som jag fortfarande minns med värme. 

 

Sedan har jag köpt beg lite tyngre integrerade om det var NAD C355. Men minns också hur den hade en felaktiga relän, lampor på fronten som klämtade svagt och den verkade defekt - kanske hade drabbats av en stömspik?

 

Hörde av mig till föregående ägaren som förnekade all vetskap om dilemmat. Men vad jag sett på Youtube videos om defekta produkter från samma märke brukar det vara: trasiga nätdelar, brus - men speciellt på sistone "problem med stand-by läget" produkter som inte går igång, eller som inte kan stängas av. 


Redigerat av Glidtassen, 07 augusti 2020 - 21:55.


#49

Postad 07 augusti 2020 - 22:30

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0
Har för mig att det även var en hel del stök med reläna i deras 218, 2600 och 2700.

Jag är glad att jag inte köpte en T778, blev Pioneer för min del.

#50

Postad 07 augusti 2020 - 22:39

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Pappa hade en NAD Monitor series 2600 (slutsteget). Det köptes på 80-talet och har haft en kall-lödning på ena kanalen sedan dess, åte in på service men det är ok för en produkt från mitten av 80-talet. Mkt kraft och låter great!


Redigerat av Glidtassen, 07 augusti 2020 - 22:44.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.