Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Dags att köpa en DAC.

340 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Harman Kardon HD 990 (CD-spelare) 3 9,42 (25) Inga priser
TerraTec Aureon Dual USB (Ljudkort) 2 8,53 (16) 3 480:-
Musical Fidelity V-DAC (DAC & hörlursförstärkare) 1 9 (6) Inga priser
Cambridge Audio DacMagic (DAC & hörlursförstärkare) 2 8,91 (106) Inga priser
HRT Music Streamer (DAC & hörlursförstärkare) 2 6,5 (1) Inga priser
Abrahamsen V6.0 DAC (DAC & hörlursförstärkare) 1 7,33 (2) Inga priser
Audio Pro WF100 (Trådlös ljud- och bildöverföring) 7 8,36 (32) Inga priser
KingRex UD-01 (DAC & hörlursförstärkare) 2 7,5 (1) Inga priser
Optoma NuForce uDAC (DAC & hörlursförstärkare) 6 9,08 (35) Inga priser
KingRex PSU (Övrigt) 1 5,5 (1) Inga priser
Musical Fidelity M1 DAC (DAC & hörlursförstärkare) 8 9,18 (21) Inga priser
DevilSound DAC V2.1 (DAC & hörlursförstärkare) 1 (0) Inga priser
Optoma NuForce uDAC 2 (DAC & hörlursförstärkare) 8 7,59 (33) Inga priser
Lead Audio LA-100 (DAC & hörlursförstärkare) 2 7,56 (8) Inga priser
Hegel HD2 (DAC & hörlursförstärkare) 1 6,29 (6) Inga priser
Hegel HD20 (DAC & hörlursförstärkare) 2 9,27 (10) Inga priser
Rega DAC (DAC & hörlursförstärkare) 6 9,07 (13) Inga priser
41 relaterade trådar
Hegel (3546 inlägg) 1 år sedan
Musical Fidelity Klubben (112 inlägg) 3 år sedan
DAC (Externa) (732 inlägg) 5 år sedan
Audio Pro WF100 (112 inlägg) 6 år sedan
Nya Harman Kardon HK 990 (213 inlägg) 8 år sedan
Harman/Kardon - klubben (269 inlägg) 9 år sedan
Uppgradera flerkanalsförsteget eller skaffa stereoförstärkare? (15 inlägg) 9 år sedan
Hegel, Rotel samt lite digitalt Cambridge, lyssningstest (7 inlägg) 9 år sedan
Skicka ljud via bluetooth till Audio Pro Lv3 (2 inlägg) 9 år sedan
Köpa DAC: Hegel HD11 vs. Musical Fidelity M1 vs. ??? (9 inlägg) 10 år sedan
Cambridge DacMagic Plus (39 inlägg) 11 år sedan
* Officiell tråd - Cambridge DacMagic * (645 inlägg) 11 år sedan
Inställning för att koppla dac till ps3-slim? (9 inlägg) 11 år sedan
LEAD LA-100 (36 inlägg) 11 år sedan
DAC + integrerad förstärkare eller DAC med försteg + separat slutsteg? (6 inlägg) 11 år sedan
Kommer en USB-Dac göra någon nytta för mig? (7 inlägg) 11 år sedan
Nuforceklubben (6 inlägg) 12 år sedan
HRT Head Streamer (Music Streamer) eller Nuforce uDAC2 det är frågan? (31 inlägg) 12 år sedan
Brus med uDac (3 inlägg) 12 år sedan
Nya högtalare inköpta - för datorn. (18 inlägg) 12 år sedan
Media Extender med wifi och USB-utgång? (0 inlägg) 12 år sedan
B&W CM9, vilken förstärkare? (26 inlägg) 12 år sedan
Kringgå/avaktivera volymkontrollen på Nuforce uDAC 2? (2 inlägg) 12 år sedan
Head Box II eller uDac 2 för hörlurar från MacBook (5 inlägg) 12 år sedan
uDAC 2 (10 inlägg) 12 år sedan
Förstärkare och CD till Dali Ikon 6 (20 inlägg) 12 år sedan
Hegel HD20 (24 inlägg) 13 år sedan
Trådlös ljudöverföring från datorn till stereon? EDIT: om QED uPlay (22 inlägg) 13 år sedan
Högtalare i flera rum (0 inlägg) 13 år sedan
Stereo/Surroundförstärkare 2-5k (3 inlägg) 13 år sedan
H/K HD990 vs CAMBRIDGE Azur 840C (269 inlägg) 13 år sedan
Akustikråd i knepigt rum (9 inlägg) 13 år sedan
Förstegets inverkan på ljudet (4 inlägg) 13 år sedan
uDAC lyser trots att den är avstängd! (2 inlägg) 13 år sedan
Nya hörlurar 2000-3000 + förstärkare? (18 inlägg) 13 år sedan
Ska köpa nytt ljudkort, köpråd. [klart] =) (7 inlägg) 14 år sedan
CD-spelare som fyller mina behov (HK HD990?) (21 inlägg) 14 år sedan
NuForce Icon / Trends Audio TA-10.1 + Audio Pro Level 02 (9 inlägg) 14 år sedan
Hur får jag bra ljud ut från dator till förstärkare? (32 inlägg) 14 år sedan
HK HD 990 vs Primare CD31 (0 inlägg) 14 år sedan
Nytt från Harman/kardon (850 inlägg) 14 år sedan

#101

Postad 01 mars 2010 - 11:07

Unregistered36021db2
  • Unregistered36021db2
  • Lärjunge

  • 458 inlägg
  • 0
Måste testa detta! Dock så har jag ingen CD spelare, duger det med en PS3 tror du?

#102

Postad 01 mars 2010 - 11:45

hakuna
  • hakuna
  • Lärjunge

  • 291 inlägg
  • 0

Måste testa detta! Dock så har jag ingen CD spelare, duger det med en PS3 tror du?


Hur är DA-omvandlaren i PS3 då?

#103

Postad 01 mars 2010 - 11:52

Unregistered36021db2
  • Unregistered36021db2
  • Lärjunge

  • 458 inlägg
  • 0

Hur är DA-omvandlaren i PS3 då?


Ähh...svenska tack! Jag har faktiskt ingen aning om vad du pratar om just nu.
Grejen är ju den att jag är ute efter lite bättre ljud till en billig peng. Polarn sa
att man inte får ut det bästa ljudet från spotify såvida man inte har en HDMI utgång på datorn. Sedan var det en annan här på forumet som tipsade om denna grej! För då slipper jag ju köpa ny dator och allt!

Sorry att man är lite newbe om dessa saker!

#104

Postad 01 mars 2010 - 12:06

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

  • 3 281 inlägg
  • 0

Ähh...svenska tack! Jag har faktiskt ingen aning om vad du pratar om just nu.
Grejen är ju den att jag är ute efter lite bättre ljud till en billig peng. Polarn sa
att man inte får ut det bästa ljudet från spotify såvida man inte har en HDMI utgång på datorn. Sedan var det en annan här på forumet som tipsade om denna grej! För då slipper jag ju köpa ny dator och allt!

Sorry att man är lite newbe om dessa saker!

Har du vägarna förbi Göteborg (är ju ganska nära till Falkenberg) så kan du ju höra med Hembiobutken om du får låna hem en eller ta på öppet köp och prova. http://www.hembiobutiken.se/karta.asp

#105

Postad 01 mars 2010 - 13:12

pakarlss
  • pakarlss
  • Forumräv

  • 893 inlägg
  • 0

Polarn sa att man inte får ut det bästa ljudet från spotify såvida man inte har en HDMI utgång på datorn. Sedan var det en annan här på forumet som tipsade om denna grej! För då slipper jag ju köpa ny dator och allt!

Du har inte optisk utgång (S/PDIF) på din dator? Ibland är den kombinerad med hörlursutgången. Att koppla den till förstärkaren är det billigaste sättet för dig att förbättra ljudet. Kvaliteten blir samma som med HDMI.
Förstärkarens D/A-omvandlare och analoga kretsar används, och de är säkert mycket bättre än de i datorn.

#106

Postad 01 mars 2010 - 13:21

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

  • 5 967 inlägg
  • 0
HDMI är ingen garanti för "bra cd ljud"

Jag har upptäckt att det tom är en dålig väg att välja på DVD och BD spelare
Tex har HDCD kodningen hackat eller inte alls gått igenom, men då jag använt
optisk från samma spelare har den skickat infon.

och det är inte alla datorer som skickar ut rätt .. och man kan inte ställa om heller
då ljudkortet står låst på DVD

Maveric

Redigerat av Unregistered1103, 01 mars 2010 - 13:48.


#107

Postad 01 mars 2010 - 13:59

pakarlss
  • pakarlss
  • Forumräv

  • 893 inlägg
  • 0
HDCP borde i alla fall inte vara något problem för *Pappahårding* som kör Spotify.
Själv har jag inte upplevt problem med ljud över HDMI, men så har jag bara testat Spotify och Voddler (på Windows 7).
(Vi är lite off topic, men det kan ändå vara intressant information för de som tror att en extern DAC är enda sättet att förbättra datorljudet.)

Redigerat av pakarlss, 01 mars 2010 - 14:00.


#108

Postad 01 mars 2010 - 14:32

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

  • 5 967 inlägg
  • 0
HDCD inte HDCP

Det är en jäkla skillnad :)

Här kan du läsa mer om detta
http://en.wikipedia....patible_Digital

Men som sagt .. det vara bara ETT exempel

Maveric

Ps. Ca 15-20% av mina CD/Musikfiler (flac) är kodade i HDCD

Redigerat av Unregistered1103, 01 mars 2010 - 14:42.


#109

Postad 01 mars 2010 - 14:47

pakarlss
  • pakarlss
  • Forumräv

  • 893 inlägg
  • 0
Läste lite för snabbt :). Ursäkta!
EDIT: För Spotify har det dock ingen betydelse.

Redigerat av pakarlss, 01 mars 2010 - 14:58.


#110

Postad 01 mars 2010 - 15:08

Unregistered068316fc
  • Unregistered068316fc
  • Användare

  • 224 inlägg
  • 0

tack för ett snabbt svar. Jag har ju inte tänkt att ha den till hörlurar i första hand utan att koppla denmed en coax till min förstärkare för att sedan avnjuta musik i mina högtalare!


Det kanske bara var en felskrivning, men för säkerhets skull vill jag påpeka att du får koppla RCA-kablar, inte coax, från UDAC till förstärkaren (digital till analog omvandling sker ju i uDAC och det är UDACs goda förmåga att göra denna omvandling som du vill åt).

#111

Postad 01 mars 2010 - 16:04

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

  • 5 967 inlägg
  • 0

EDIT: För Spotify har det dock ingen betydelse.

Om man betalar för tjänsten, så kan det ha en viss betydelse om man skickar
från HDMI med DVD istället för CD inställningar. Går dessa då inte att ändra
så är det inte mycket att göra åt saken.

Maveric

#112

Postad 02 mars 2010 - 19:38

Unregisteredc953a7c3
  • Unregisteredc953a7c3
  • Veteran

  • 1 515 inlägg
  • 0
Lånar tråden lite. sitter just nu med ett par icemat siberia hörlurar kopplade via mina logitech datorhögtalare och sedan till ett x-fi ljudkort. Detta ger ju inte så mycket välljud, men funkar som för stunden.

Steg 1 till lite bättre budgetljud för mig är att ett par philips hp890 kommer att anlända till mig i slutet av veckan. Långt ifrån de bästa lurarna, men för det som jag gav så måste jag upp i det tre dubbla för att få likvärdigt/bättre ljud.

Så nu så behöver jag en hörlursförstärkare/dac/ljudkort. Har just nu en stationär dator, men planerna är att byta ut den mot en laptop/imac. Så då är det usb/firewire som gäller. Tanken då är att skaffa ett Nuforce uDac för att få lite bättre ljud/kraft till hörlurarna. Philips hp890 är långt ifrån tungdrivna och kan drivas av de flesta ljudkorten utan problem.

Vad tror ni, är ett uDac ett lyft för mig eller ska jag kolla efter något annat?

#113

Postad 03 mars 2010 - 10:01

Brempa_86
  • Brempa_86
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Hejsan!

Finns det möjlighet med någon Blue Ray-spelare att koppla in datorn till och använda spelarens DAC till att göra ljudet bättre? Eller är enda alternativet att skaffa sig en extern DAC?

Vill ha så lite apparater som möjligt men största möjliga funktion! =)

Redigerat av Brempa_86, 03 mars 2010 - 10:02.


#114

Postad 03 mars 2010 - 11:00

Sahlberg
  • Sahlberg
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0
Tidigare körde jag:
Flac/Laptop->Logitech music anywhere (USB Bluetooth-pryl)->Laritssnören->NAD c325BEE->Supra Rondo->Proson Conquest 6020 MK II
och nu:
Flac/Laptop->uDAC->QED Audio performance 2->NAD c325BEE->Tara Labs Helix 8->Kef iQ30.

Eftersom jag bytt det mesta under de senaste två veckorna är det lite svårt att peka exakt på vad uDAC:en har bidragit med (ska göra ett riktigt A-B test idag) men det jag märkt hitills är lite större rymd i ljudet och upplösning i diskanten. Min gamla Logitech-pryl (och 3,5 mm till RCA-kabel) gjorde ljudbilden plattare och diskanten till ett ganska elakt tss-jitter. Nu låter diskanten skarpt men på ett bra sätt.

Som sagt, ska göra ett riktigt test idag och återkommer.

#115

Postad 04 mars 2010 - 20:28

shantideva
  • shantideva
  • Wannabe

  • 31 inlägg
  • 0
Jag köpte denna för ett tag sen kan bara säga att detta är fina grejer.. låter fantastiskt bra. rekommenderar till alla som vill ha en bra usb dac Bifogad fil  IMG_5278.JPG   2,93MB   2 Antal nerladdningar

#116

Postad 16 mars 2010 - 08:57

Enorus
  • Enorus
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Hej!
Jag tänkte köpa antingen ett nytt ljudkort eller en uDAC och jag har några frågor.
Hur bra är ljudkvaliteten i uDAC jämfört med ett Xonar DX eller ett Auzentech Forte?
Jag har ett X-Fi Xtreme audio nu, kommer jag höra någon skillnad i ljudkvalitet om jag köper Forte/uDAC?
Jag kör med Razer Mako och AKG k240 monitor (600 ohm) och kommer mest lyssna på musik men spelar ganska mycket också, kör mest CS och Bad Company 2, hur funkar en DAC i spel? Det är viktigt att jag hör vart ljuden kommer ifrån och sånt där.
Och funkar den med bra med min högtalare/hörlurar? Forte kanske kan driva hörlurarna bättre?
Tänkte att jag lika gärna kunde fråga här eftersom många verkar kunna mycket om dac i den här tråden istället för att göra en ny tråd. :)

Redigerat av Enorus, 16 mars 2010 - 09:00.


#117

Postad 20 mars 2010 - 09:26

Fletch
  • Fletch
  • Användare

  • 122 inlägg
  • 0
Vilket läge ska man egentligen ha volymkontrollen på är man kör med RCA till förstärkaren? (på uDAC:en)

Redigerat av Fletch, 20 mars 2010 - 18:25.


#118

Postad 20 mars 2010 - 15:01

ckghagen
  • ckghagen
  • Wannabe

  • 33 inlägg
  • 0
DAC FUN sägs vara riktigt fin (funderar skälv om man ska beställa )
Kombinerad DAC med USB optsk coaxial ingångar hörlursförstärkare och försteg
http://www.audio-gd....FUN/DAC-FUN.htm
Finns i 2 versioner
285$ & 330$

Till det kommer 22.5-30$ för uppgradering av OPamp som defensivt är rekommenderat.
OPA-EARTH USD22.5 Sounds fairly neutral.
OPA-MOON USD25 Sounds a bit tube-like, that is, a little soft, warm and musical.
OPA-SUN USD30 Sound a bit dynamic.

Dessutom kan man köpa till masa uppgraderings moduler för att anpassa den ytligare

Frakten bör liga på 57-64$

Redigerat av ckghagen, 20 mars 2010 - 15:27.


#119

Postad 22 mars 2010 - 00:18

Litecore
  • Litecore
  • Användare

  • 244 inlägg
  • 0
jag funderade först på att köra analogt från uDACen med en 2xrca men jag hade en
digital coaxkabel hemma som jag började med och det låter ju oförskämt bra redan !
störde mig lite på att usbsladden som följde med är så kort bara så jag köpte en på
5 meter istället av något bättre kvalité (om det nu märks) "bara för att" och jag kan
inte höra nån skillnad på den korta eller den längre. köp bara, köp köp köp! uDAC FTW :)

#120

Postad 22 mars 2010 - 07:47

cwolf
  • cwolf
  • Lärjunge

  • 372 inlägg
  • 0

jag funderade först på att köra analogt från uDACen med en 2xrca men jag hade en
digital coaxkabel hemma som jag började med och det låter ju oförskämt bra redan !
störde mig lite på att usbsladden som följde med är så kort bara så jag köpte en på
5 meter istället av något bättre kvalité (om det nu märks) "bara för att" och jag kan
inte höra nån skillnad på den korta eller den längre. köp bara, köp köp köp! uDAC FTW ;)


Om du inte kör analogt ut från DACen så har den ju ingen som helst inverkan på ljudet. Då kunde du lika gärna köpt ett billigt ljudkort som har digital utgång (om du inte redan hade det på datorn). Kör analogt så du använder dig av DACen eller sälj den då du ändå inte använder den :).

#121

Postad 26 mars 2010 - 00:57

Threepwood
  • Threepwood
  • Lärjunge

  • 331 inlägg
  • 0
Då det verkar va mer fart i denna tråd än min egna så lånar ja den.
Köper en ny dator innom kort och funderar då på ljudkort.

Lyssnar nästan enbart på flac och då även vinylrippar på 24bit/96kHz och surround har ja ingen använning för på datorn.
Använder mig av ett par Beyerdynamic DT880 nu och har även en Pro-Ject Head Box II liggandes o väntar på användning.

Tidigare funderat att köpa ett ljudkort med RCA-ut (ESI Juli@) o koppla direkt till den men rekommenderades nu i min tråd ett Asus Xonar Essence ST eller STX vilka tyvärr ligger lite över min prisklass.

Nuforce uDAC och Nuforce Icon som rekomenderats här i tråden ser ju mycket intressanta ut, speciellt Icon då man kan koppla in högtalare till den som ja säkerligen kommer vilja göra senare och att då slippa köpa en till förstärkare är ju då skönt.
Sen att utseendet är mycket behagligt gör ju det hela mycket intressantare då det är en viktig del för mig (måste se bra ut på bordet)









Beställt ett Asus Xonar Essence ST, prisklassen fick helt enkelt lov att anpassa sig =)

Redigerat av Threepwood, 03 april 2010 - 12:58.


#122

Postad 01 april 2010 - 12:35

Unregistered7fb84d09
  • Unregistered7fb84d09
  • Veteran

  • 1 770 inlägg
  • 0
Beställde i dagarna en Music Fidelity V-DAC från England. Ska bli intressant att testa. 1700kr i jämförelse med 2700 i Sverige.

#123

Postad 09 april 2010 - 11:45

wictor
  • wictor
  • Beroende

  • 1 447 inlägg
  • 0

Om du inte kör analogt ut från DACen så har den ju ingen som helst inverkan på ljudet. Då kunde du lika gärna köpt ett billigt ljudkort som har digital utgång (om du inte redan hade det på datorn). Kör analogt så du använder dig av DACen eller sälj den då du ändå inte använder den B).


Otroligt komiskt, världens dyraste sockerbit.

#124

Postad 09 april 2010 - 12:23

Unregistered7fb84d09
  • Unregistered7fb84d09
  • Veteran

  • 1 770 inlägg
  • 0
Ah, lite roligt är det. Framför allt att det låter "oförskämt bra" att skicka vidare signalen opåverkad B)

#125

Postad 09 april 2010 - 12:58

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

  • 3 281 inlägg
  • 0

Om du inte kör analogt ut från DACen så har den ju ingen som helst inverkan på ljudet. Då kunde du lika gärna köpt ett billigt ljudkort som har digital utgång (om du inte redan hade det på datorn). Kör analogt så du använder dig av DACen eller sälj den då du ändå inte använder den :).

Jämför han analogt från dator till receiver med USB->DAC->Digital ut (pass through)->receiver så bör ju det ge ett bättre ljud via receiverns DAC jämfört med analogt direkt från dator. Även om det inte är den externa DAC'ens förjänst. Den fungerar ju i det fallet bara som konverterare mellan USB->Coax. Dyr sådan...

#126

Postad 18 april 2010 - 11:45

Enicar
  • Enicar
  • Lärjunge

  • 329 inlägg
  • 0
Har precis skaffat en Squeezebox Touch och tycker faktist den i mina öron låter helt ok. Svårt att göra en vettig A/B-test mot CD på egen hand då man ju vet vad man lyssnar på. Kör Flac i Touchen.
Till frågan
Är det någon som har hunnit lyssna på Squeezebox Touch och har tips om nån DAC som skulle kunna förbättra ytterligare?

#127

Postad 21 april 2010 - 19:13

Jaloopo
  • Jaloopo
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
Tänkte tipsa om en ny DAC som jag beställde igår. Audinst HUD-MX1 DAC. Man beställer via ebay via ett koreanskt företag men tycker de verkar vara ganska seriösa och DACen har fått ganska bra recensioner av de som testat den. 179 dollar kostar DACen och för mig blev det 1 314kr.
Några features:

RCA / Stereo phone & Stereo mini

Resolution/Sampling rate
24bit / 96kHz

D/A Converter
24bit / 192kHz, 117dB SNR - Wolfson WM8740 DAC

Här är deras hemsida
http://www.audinst.c...o...mx1&wr_id=5

Här är recensioner
http://www.head-fi.o...dac-amp-484235/
http://www.headfonia.com/?p=3217

Jämförese med Nuforce uDAC och andra DACs
http://www.headfonia.com/?p=3693

Ska ni köpa DAC så tycker jag ni ska titta på den då den verkar vara väldigt prisvärd. Jag rapporterar när jag fått den, lär dröja lite pga vulkanutbrottet.

Redigerat av Jaloopo, 21 april 2010 - 20:07.


#128

Postad 24 april 2010 - 10:43

Malbo
  • Malbo
  • Lärjunge

  • 260 inlägg
  • 0
Har beslutsångest, vilken skall jag välja? Nuforce lockar ju med ett billigt pris, men bedrar snålheten visheten i detta fall? Är det värt att betala extra och få en Dacmagic t.ex?










#129

Postad 24 april 2010 - 11:36

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

  • 3 281 inlägg
  • 0

Har beslutsångest, vilken skall jag välja? Nuforce lockar ju med ett billigt pris, men bedrar snålheten visheten i detta fall? Är det värt att betala extra och få en Dacmagic t.ex?

Beror ju lite på till vad du skall ha den.

NuForce: USB->RCA + hörlursuttag
MusicStreamer: USB->RCA
DacMagic: USB + 2 opt/coax (3 ingångar) ->RCA eller Balanserat samt optisk passthrough

Om det enda du skall göra är att koppla datorn till ljudanläggningen/hörlurar så räcker det gott (min åsikt) med NuForce (kanske ger MusicStreamer aningen bättre ljud) men har du fler signalkällor så gå på DacMagic.

Redigerat av tomano58, 24 april 2010 - 11:37.


#130

Postad 24 april 2010 - 13:33

wictor
  • wictor
  • Beroende

  • 1 447 inlägg
  • 0
Hej köpte idag en nuforce på öppet köp, sitter och provar lite hit å dit. Kan inte påstå att det har gett någon skillnad direkt :) Kanske mina högtalare som inte är så avslöjande. Eller mina filer som är för dåliga, ska uppgradera spotify snart så får se..

Sedan funderar jag på grejen med att nuforcen är 16 bitar och mitt ljudkort verkar vara 24bitars (kanske skitsamma).

Så jäkla svårt med sånna här tester, sedan funderar jag på om volympoten på nuforcen kan påverka negativt, music streamern är ju in och ut..

För var just nuforce udac och music streamer II jag valde mellan. hmm

Edit det börjar ta sig, tycker musiken får bättre rymd och känns inte som alla ljud ligger över varandra utan med 3d över det hela. Låter väldigt bra, även om det lät bra innan också, så får nog ge den ett par dagar till.

Redigerat av wictor, 24 april 2010 - 14:28.


#131

Postad 24 april 2010 - 17:22

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

  • 3 281 inlägg
  • 0

Hej köpte idag en nuforce på öppet köp, sitter och provar lite hit å dit. Kan inte påstå att det har gett någon skillnad direkt :) Kanske mina högtalare som inte är så avslöjande. Eller mina filer som är för dåliga, ska uppgradera spotify snart så får se..

Sedan funderar jag på grejen med att nuforcen är 16 bitar och mitt ljudkort verkar vara 24bitars (kanske skitsamma).

Så jäkla svårt med sånna här tester, sedan funderar jag på om volympoten på nuforcen kan påverka negativt, music streamern är ju in och ut..

För var just nuforce udac och music streamer II jag valde mellan. hmm

Edit det börjar ta sig, tycker musiken får bättre rymd och känns inte som alla ljud ligger över varandra utan med 3d över det hela. Låter väldigt bra, även om det lät bra innan också, så får nog ge den ett par dagar till.

Volymen på udac påverkar väl bara hörlursuttaget? Den analoga utsignalen går ju inte över volymkontrollen.

#132

Postad 24 april 2010 - 17:34

hakuna
  • hakuna
  • Lärjunge

  • 291 inlägg
  • 0
Volymratten påverkar av någon anledning även lågnivåutgångarna på udac.
Man stänger också av grejen med volymratten. Varför man nu vill göra det, den kan väl inte dra många watt i "stand-by"?

Redigerat av hakuna, 24 april 2010 - 17:38.


#133

Postad 24 april 2010 - 22:55

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0
Prövade på att lyssna på en DAC i 10.000 kronors klassen hos en vän.

Han har aktiva högtalare med Musical Fidelity förstag, allt är kopplat digitalt ut från cd-spelaren och passerar givetvis
DAC:en. Vi kopplade så man kunde switcha mellan cd-signal , och signalen via DAC:en.

Men enligt mig var skillnaderna så subtila så jag knappt upplevde skillnaden. Vi spelade okomprimerad musik från vanlig cd.

Jag som var sugen på att uppleva ett påtagligt lyft, men jag fick verkligen anstränga mig för att bli vaksam på skillnader.

Redigerat av Glidtassen, 24 april 2010 - 22:56.


#134

Postad 25 april 2010 - 00:57

jls21th
  • jls21th
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0

Tänkte tipsa om en ny DAC som jag beställde igår. Audinst HUD-MX1 DAC. Man beställer via ebay via ett koreanskt företag men tycker de verkar vara ganska seriösa och DACen har fått ganska bra recensioner av de som testat den. 179 dollar kostar DACen och för mig blev det 1 314kr.
Några features:

RCA / Stereo phone & Stereo mini

Resolution/Sampling rate
24bit / 96kHz

D/A Converter
24bit / 192kHz, 117dB SNR - Wolfson WM8740 DAC

Här är deras hemsida
http://www.audinst.c...o...mx1&wr_id=5

Här är recensioner
http://www.head-fi.o...dac-amp-484235/
http://www.headfonia.com/?p=3217

Jämförese med Nuforce uDAC och andra DACs
http://www.headfonia.com/?p=3693

Ska ni köpa DAC så tycker jag ni ska titta på den då den verkar vara väldigt prisvärd. Jag rapporterar när jag fått den, lär dröja lite pga vulkanutbrottet.

Det ser jag verkligen fram emot och få höra!
Blev oerhört nyfiken på denna efter alla bra resecioner.
Köper den här eller Nuforce's uDAC beronde på dina intryck :)
Blir ju bara runt 300:- mer så får man 24-bit ist för Udac:en som kör 16-bit om man skulle ställa dem mot varann.

#135

Postad 25 april 2010 - 08:11

Malbo
  • Malbo
  • Lärjunge

  • 260 inlägg
  • 0

Beror ju lite på till vad du skall ha den.

NuForce: USB->RCA + hörlursuttag
MusicStreamer: USB->RCA
DacMagic: USB + 2 opt/coax (3 ingångar) ->RCA eller Balanserat samt optisk passthrough

Om det enda du skall göra är att koppla datorn till ljudanläggningen/hörlurar så räcker det gott (min åsikt) med NuForce (kanske ger MusicStreamer aningen bättre ljud) men har du fler signalkällor så gå på DacMagic.


Tack för kommentarer!
Kommer bara att köra en signalkälla (PC), det kommer antagligen att bli NuForce för min del.

#136

Postad 25 april 2010 - 10:13

wictor
  • wictor
  • Beroende

  • 1 447 inlägg
  • 0
Min Nuforce Udac åker tillbaka till butiken, skillnaden som blir är inte värd 1000:-. Det finns en liten skillnad som både jag och tjejen hör men man ska inte behöva anstränga sig så mycket för att höra skillnad.

Nu vet jag hur det funkar och kan tänka mig att låna hem en music streamer II men det får bli en annan gång.

#137

Postad 26 april 2010 - 17:40

Alchemist
  • Alchemist
  • Användare

  • 242 inlägg
  • 0
Jag har varit och hämtat ett paket på posten idag, en Musical Fidelity V-dac. Jag har under en längre tid funderat på att fixa en hörlursanläggning till datorn. Jag har en Pro-Ject head box och ett par Beyerdynamic sedan tidigare. Jag har varit nöjd med dem, då jag har lyssnat tyst genom huvudanläggningens cd.
Eftersom att priset på pjäsen är bra från UK bestämde jag mig för att skicka efter en. Jag beställde tidigt i fredags, idag kom paketet. Minst sagt imponerande! Över helgen från UK till norra Sverige...

Varför valde jag då denna apparat? pris+funkisdesign+känt fabrikat=köp

Tanken är att V-dac ska styra upp en vettig signal till Head box. Jag har precis packat upp och satt i alla sladdar. Tro det eller ej, men direkt efter att usb-kabeln (Bil tema) kopplades till datorn fungerade det! Jag fick åka förbi Claes Oholson också, de har reseadaptrar (39:-). Den ström-adapter som följer med har brittisk kontakt.

Ljudet då? Det tar tid att utvärdera ljud, så jag kommer inte att skriva så mycket. Det som slår mig är att jag känner igen hur mina lurar brukar låta genom cd:n. Hörlurslyssning med bra grejer är speciellt, det är lite som att lyssna på en högtalare i ett perfekt rum. Det finns inga resonanser eftersom att hörlurar inte har akustikproblem. Det är väldigt lätt att höra detaljer i musiken, exempelvis detaljer i dynamisk orkestermusik är lätta att höra. Det är också lätt att följa sångtexter.
En hörlur som inte är helt frekvenslinjära är soundshaped. Inget fel med det, bara den som lyssnar trivs med återgivningen. Däremot erbjuder lurar ingen vidare soundstage...
Första intryck av V-Dac är att den inte är bättre eller sämre än min cd med lurarna. Jag tillhör dem som inte tror att digitala källan påverkar ljuder speciellt mycket. Framöver ska V-dac få visa vad den går för i huvudanläggningen.

#138

Postad 27 april 2010 - 20:13

Jaloopo
  • Jaloopo
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
Var och hämtade min Audinst HUD-MX1 DAC idag. Fick tyvärr betala tull på 365kr så blev 1679kr men är ändå nöjd med mitt köp. Blev väldigt överraskad att det gick så snabbt att få den då den lämnades in i Korea ca 18:00 i Korea den 23 april, alltså i fredags och den kom till mitt postombud i norra Sverige imorse klockan 07:30(27april).

Den var mindre än vad jag hade förväntat mig och kändes ordentligt byggd med bra kvalité. Jag har endast lyssnat på den tillsammans med mina hörlurar(Audio Technica ATH-M50) och inte kopplat det till högtalare. Angående ljudet så har jag inte gjort några närmare jämförelser men jag märkte en klar förbättring mot hörlursuttaget i min dator. Det var lättare att urskilja de olika instrumenten, ljuden kändes mer "verkligare", bättre bas och även mer kraft till hörlurarna. I början upptäckte jag ett sorts svagt bakgrundsljud brus, men det verkar som det jag hör kommer från låtarna då vissa låtar inte har detta bakgrundsljud. Kan det vara så att jag har något fel inställt eller är det så att visa låtar har sånt ljud? Jag spelar upp musiken i footbar2000 genom WASAPI med 50ms buffer och 24bit ut.

Detta är min första DAC så antagligen hade jag även sett en klar förbättring med uDACen och jag har inte något att jämföra med mer än vanliga högtalare. Dessutom fick jag hem mina nya hörlurar igår så jag hade inte haft så mycket tid att lyssna på dem utan DACen.

Här är en annan ny recension och diskussions tråd som jag tycker är ganska bra:
http://www.head-fi.o...-gamma2-484163/

Vad jag har läst så gör det stor skillnad mellan vilket PSU man använder men jag är ganska lost var man kan få tag på ett bra power supply som ger stabil kraft. Verkar som det bästa är att bygga själv men det är inget jag har någon erfarenhet av..

#139

Postad 28 april 2010 - 22:27

Sir Macalot
  • Sir Macalot
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0
Jag slänger in lite nya vedträn i brasan:)

En riktigt solid USB DAC i min bok är Kingrex UD-01 tillsammans med Kingrex PSU alternativt någon annan form av uppgraderad strömförsörjning. Den testas på head-fi (länk nedan). Då det testet gjordes såldes Kingrex DACen med en sämre nätdel än vad de som säljs nu har så skilnaden tycker iaf jag inte är lika natt/dag längre.

http://www.head-fi.o...-01-psu-391485/

Och för den lite mer våghalsiga en Kina DAC som heter Matrix Mini-i, finns på E-bay. Kvaliteten på ljudet är mycket mycket bra, med tanke på priset rent makalöst bra faktiskt, men man kan få måndagsex, visserligen är det ofta inga problem att få den utbytt men med tullar och leveranstider är det värt att ta hänsyn till innan man slår till.. Får man ett bra exemplar har man alla möjligheter i världen att växa med den, balanserad både in och ut om man vill det, 24 bitars avkodning osv.. Som bonus är hörlursutgången riktigt bra, står sig bra mot separata hörlursstärkare för samma pengar.

Finns en del roligt att läsa på nätet om den..

Sen vill jag nog testa en teori här i forumet vad gäller hela DAC debatten. Min ärliga åsikt efter att ha plöjt igenom ett antal DACar från Nuforce, Kingrex, Ibasso, Matrix, Pioneer, Micromega och alternativa lösningar som Dacar inbyggda i förstärkare (Pionner) och CD spelare (Cambridge) att visst, DACar är kul men skillnaden mellan dem rent ljudmässigt är fantastiskt mycket mindre än skillnaden mellan olika högtalare och hörlurar, även mindre än skillnaden mellan olika förstärkare, för att inte tala om biostärkare vs stereostärkare.

Enligt denna min högst personliga syn på saken vill jag gärna varna nyvaknade hifi entusiaster för att fördela alltför stor del av sin hifibudget till DAC. I den bästa av världar skulle vi alla sitta på Dacar a'la Lavry men som det nu är manar jag till lite försiktighet.

Vad jag menar är att om man har 5 000 att köpa en ljudanläggning till datorn för skulle jag nog helt skippa separat DAC och lägga pengarna på bättre högtalare ist. Ljudutgångarna skiljer sig givetvis mellan olika datorer men med femtusen på fickan och en macbook som källa har jag hört ljud som inte bara är ok utan riktigt bra (i detta fall ett par begagnade Elac 310or och en likaledes begagnad Trends förstärkare). Att i det läget ens ha lagt 1000 kronor på en DAC skulle bara ha sänkt slutresultatet.

Med risk för att bli fullkomligt massakrerad vill jag nog påstå att ljudförbättringspotentialen i en lös DAC motsvarar den hos ett par väl valda högtalarkablar, möjligtvis att DACen kan vara något mer prisvärd som uppgradering.

#140

Postad 29 april 2010 - 13:42

Unregisteredb6fafaca
  • Unregisteredb6fafaca
  • Lärjunge

  • 418 inlägg
  • 0

Har beslutsångest, vilken skall jag välja? Nuforce lockar ju med ett billigt pris, men bedrar snålheten visheten i detta fall? Är det värt att betala extra och få en Dacmagic t.ex?










Är ingen större mening att köpa såpass billiga DACer, touch är defenitivt minst lika bra. förmodligen klart bättre. Vill du ha ett lyft måste du sattsa betydligt mer.

Grundförutsättningen är dessutom en bra anläggning i övrigt.

Redigerat av Unregisteredb6fafaca, 29 april 2010 - 13:44.


#141

Postad 29 april 2010 - 23:32

Sir Macalot
  • Sir Macalot
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0
Håller med föregående talare i att grundförutsättningen är bra prylar i övrigt och jag är likaledes tveksam till vad vinsten i slutändan faktiskt blir med Nuforce uDacen. Har du en juste utsignal från datorn ännu mer om du kör via Squeezebox i någon form blir förbättringen marginell eller tom en försämring. Har du en risig analog utsignal (vilket visst kan vara fallet) blir det såklart en större vinst.

Med det sagt hade jag personligen kört på DACmagic om jag behövde fler ingångar än bara USB, Kingrex UD-01 om USB räckte till, lite mer pengar än uDAcen men då är den uppgraderingsbar och ljudet via USB är lika bra som DACMagic via USB redan i grundutförande (med de nya nätdelarna). Det är roligt att ha saker man kan växa med, har svårt att se att jag kommer ha råd att växa ur Kingrex Dacen fullt uppgraderad eftersom det enligt min logik skulle kräva högtalare och förstärkare för obscent mycket pengar, vilket jag såklart inte skulle vara ledsen om jag hade över till hifi men dit har jag en bit.. en ganska lång bit tyvärr..

#142

Postad 30 april 2010 - 07:59

Malbo
  • Malbo
  • Lärjunge

  • 260 inlägg
  • 0

Är ingen större mening att köpa såpass billiga DACer, touch är defenitivt minst lika bra. förmodligen klart bättre. Vill du ha ett lyft måste du sattsa betydligt mer.

Grundförutsättningen är dessutom en bra anläggning i övrigt.


Anläggningen är bra, den ända rätta är att låna hem och lyssna/jämföra.

För närvarnade kör jag min HP Laptop med 3.5 mm till 2 x RCA sladd in i förstärkaren och det
låter inte bra, inte ens med FLAC eller Apple lossless. Så något måste göras!

Finns det någon annan lösning än DAC?

#143

Postad 04 maj 2010 - 11:40

Sir Macalot
  • Sir Macalot
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0
Ju sämre ljud du har ut analogt från början, desto större blir ju förbättringspotentialen med extern dac. Med dina förutsättningar kan nog även en enklare Dac göra stor skillnad. Låna hem en och testa...

#144

Postad 04 maj 2010 - 11:40

jls21th
  • jls21th
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0

Var och hämtade min Audinst HUD-MX1 DAC idag. Fick tyvärr betala tull på 365kr så blev 1679kr men är ändå nöjd med mitt köp. Blev väldigt överraskad att det gick så snabbt att få den då den lämnades in i Korea ca 18:00 i Korea den 23 april, alltså i fredags och den kom till mitt postombud i norra Sverige imorse klockan 07:30(27april).

Den var mindre än vad jag hade förväntat mig och kändes ordentligt byggd med bra kvalité. Jag har endast lyssnat på den tillsammans med mina hörlurar(Audio Technica ATH-M50) och inte kopplat det till högtalare. Angående ljudet så har jag inte gjort några närmare jämförelser men jag märkte en klar förbättring mot hörlursuttaget i min dator. Det var lättare att urskilja de olika instrumenten, ljuden kändes mer "verkligare", bättre bas och även mer kraft till hörlurarna. I början upptäckte jag ett sorts svagt bakgrundsljud brus, men det verkar som det jag hör kommer från låtarna då vissa låtar inte har detta bakgrundsljud. Kan det vara så att jag har något fel inställt eller är det så att visa låtar har sånt ljud? Jag spelar upp musiken i footbar2000 genom WASAPI med 50ms buffer och 24bit ut.

Detta är min första DAC så antagligen hade jag även sett en klar förbättring med uDACen och jag har inte något att jämföra med mer än vanliga högtalare. Dessutom fick jag hem mina nya hörlurar igår så jag hade inte haft så mycket tid att lyssna på dem utan DACen.

Här är en annan ny recension och diskussions tråd som jag tycker är ganska bra:
http://www.head-fi.o...-gamma2-484163/

Vad jag har läst så gör det stor skillnad mellan vilket PSU man använder men jag är ganska lost var man kan få tag på ett bra power supply som ger stabil kraft. Verkar som det bästa är att bygga själv men det är inget jag har någon erfarenhet av..

Hunnit prova hur det blir på stora anläggningen än? Vilken linjär PSU säger kritikerna man bör välja till denna, vet du det?
Klart den som ser mest intressant ut på marknaden atm.

#145

Postad 04 maj 2010 - 16:54

Unregisteredd6957fbe
  • Unregisteredd6957fbe
  • Veteran

  • 1 625 inlägg
  • 0
Tog mig friheten att koppla Musical Fidelitys kommande M1 DAC till tråden. Verkar mycket lovande och kan kanske kriga med Cambridges DacMagic även om den antagligen kommer att bli lite dyrare. Har bokat ett exemplar som förhoppningsvis dyker upp någongång i juni. Vad tror ni andra om den?

#146

Postad 10 maj 2010 - 15:50

Audio One
  • Audio One
  • Forumräv

  • 832 inlägg
  • 0
Jag står och väljer mellan Hegel HD 10 är även sugen på en Oppo Nuforce edition.
Någon som tror sig veta vilken av dessa som ger bäst ljud?
Fördelen med dacen är ju att den är så mångsidig.

#147

Postad 10 maj 2010 - 22:01

robert293
  • robert293
  • Guru

  • 4 533 inlägg
  • 0
måste slå ett slag för dac magic.... denna lilla pryl gjorde rätt stor skillnad i min anläggning (till det bättre)
då har jag jämnfört denna med:

marantz dv-12s2 (35k). crystal 4398
intregrerade dacarna i marantz sr-12s1 (45k) crystal 4398
nad m55 (14k) wolfson.
panasonic bd-10a. ? ska vara en bra cd har jag fått höra.

den är ungefär lika bra som dv-12s2 men är klart bättre än de 3 andra...ganska godkänt med tanke på prislappen.
mina högtalare är väldigt avslöjande o största skillnaden är rymd i ljudet samt bas kontroll som jag upplever dac magic bland det bästa jag testat.

dock vet jag inte hur den står sig mot ex v-dac mfl men det överlåter jag till er.

#148

Postad 13 maj 2010 - 09:45

Fletch
  • Fletch
  • Användare

  • 122 inlägg
  • 0
Jag har bestämt mig för att sälja min uDac eftersom jag inte behöver den längre. Pm:a vid intresse.

#149

Postad 16 maj 2010 - 00:17

Faprod
  • Faprod
  • Lärjunge

  • 479 inlägg
  • 0
Jag ska villigt erkänna att jag inte alls förstår grejen med en DAC. Förklara gärna.

Jag kör dator optiskt till min Yamaha RX-V765....vilket bordde innebära att det är Yamans interna DAC som omvandlar signalen? Varför omvandla den digitala till analogt? Skulle jag överhuvudtaget ha nån nytta av en extern DAC? Eller gör förstärkarens DAC ett likvärdigt jobb?

Förvirrad!

#150

Postad 01 juni 2010 - 21:26

papasmurph
  • papasmurph
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0

Jag ska villigt erkänna att jag inte alls förstår grejen med en DAC. Förklara gärna.

Jag kör dator optiskt till min Yamaha RX-V765....vilket bordde innebära att det är Yamans interna DAC som omvandlar signalen? Varför omvandla den digitala till analogt? Skulle jag överhuvudtaget ha nån nytta av en extern DAC? Eller gör förstärkarens DAC ett likvärdigt jobb?

Förvirrad!


Nej, du har ingen nytta av en separat DAC. Så enkelt är det ;).



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.