Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Elfordon, Bilar, Mc , Moped m.m

959 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#251

Postad 10 januari 2020 - 00:52

Unregisteredd71d8c15
  • Unregisteredd71d8c15
  • Forumräv

  • 914 inlägg
  • 0
Hittade enligt mig ett till koncept som är väldigt ovanligt enligt mig.

Bil leasing med 30 000 miles/år, ingen bindningstid du kan hyra den 1 månad om du vill eller byta till en ny modell efter 1 år, Service ingår + däck och underhåll.

379 USD/månad lansering 2022, Europa, USA, China.

Värdeminskningen och Service kostnader är högre en så.

Fiskers SUV 250-300 miles räckvidd.

https://youtu.be/hCi5XWG9VzA

Redigerat av Unregisteredd71d8c15, 10 januari 2020 - 01:04.


#252

Postad 10 januari 2020 - 14:35

Pip
  • Pip
  • Veteran

  • 1 792 inlägg
  • 0

Det är faktiskt ett vettigt erbjudande.



#253

Postad 10 januari 2020 - 19:05

lobo
  • lobo
  • Mästare

  • 2 842 inlägg
  • 0
Allt som kommer från Fisker skall nog tas med en ordentlig portion salt... Fiskers 4:e bolag inom Automotive och förutom snygg design så är de väl inte riktigt kända för att leverera och tror att det blir platt fall.... Fisker Karma är en jäkligt snygg bil dock.

#254

Postad 12 januari 2020 - 00:47

Unregisteredd71d8c15
  • Unregisteredd71d8c15
  • Forumräv

  • 914 inlägg
  • 0
Förstår varför vätgas bilen Toyota Mirai ej säljer.

750 000 Sek, 4 sittplatser, 0-100 på 10 sekunder.

160 st i hela Europa, 5 st i Sverige till ett kommun projekt med egen vätgas station. (2019)

60% verkningsgrad och ca 300 km räckvidd.

Dyrare att tanka jämfört men fossila bränslen med dagens priser och förbrukning.

https://twitter.com/...4767717376?s=09

Toyota har sålt dessa sedan 2014 i Japan och 2016 i Europa.

Kollar man Elbilar med 95% verkningsgrad, billigare inköpspris, billigare med elkostnader vs vätgas, mycket bättre acceleration, mer bilar att välja på, bättre infrastruktur.

Osäkerheten hur vätgasen tillverkats och eventuella transporter till stationerna om det ej tillverkas på plats.

Enligt mig har Elbilarna vunnit på förhand med denna fakta.

Redigerat av Unregisteredd71d8c15, 17 januari 2020 - 00:05.


#255

Postad 14 januari 2020 - 20:14

Unregisteredd71d8c15
  • Unregisteredd71d8c15
  • Forumräv

  • 914 inlägg
  • 0
Skickade ett email till Miljöpartiet om dom planerar att ändra så Snöskoter, MC och Mopeder också inkluderas med fördelar.

Även förslag på att utöka beloppet till bilar.

Även att dom måste kolla över laddningsmöjligher i hyresrätt.

Fick detta svar tillbaka.

"En utredning på bonus-malus ligger i pipeline och kommer troligen att genomföras under 2020. Förbättrandet och utvidgandet av bonus-malus är väl omtalad i vårt parti och vi har flera idéer."

"Vi har även lagt förslag för att subventionera laddstationer i hyreshus, precis som du föreslår."

Men utbyggnaden av Snabbladdare gjorde dom 30 000 förra mandatperioden så verkar ligga på privata aktörer som Ionity, Fortum, Bee, Tesla, Circle K.

#256

Postad 16 januari 2020 - 22:46

Sffguy
  • Sffguy
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 1

Nu förstår jag varför China ligger före alla på Elmopeder, Elbussar och snart Elbilar och försäljningen inom landet.

 

Företagare som Taxi och bussar får enbart använda Eldrift från och med i år annars får man ej fortsätta i kommerciell trafik så man har inget val om man vill fortsätta som företagare.

 

Kollar man i många städer i China så får man enbart köra fossila bilar under vissa dagar och tider.

 

Så har du inte en Elbil så kommer du ej till jobbet om du ej tar lokaltrafiken som tåg och buss eller taxi dessa dagar.

 

Samtidigt har dom byggt ut infrastrukturen för laddning i rasande takt för dom vill bli världsledande i E-Mobility och företagen som tillverkar dessa fordon har fått stora tillskott via Bidrag för att påskynda processen.

 

Samtidigt har dom bra Goverment grants nämns 12000 Usd på personbilar för Evs medans nya fossila bilar istället behöver betala 10 000 USD enbart för registrerings skylten.

 

Så vill man köpa en ny bil i China finns det ingen anledning för befolkningen att inte köpa en Elbil för att fördelarna är betydande och nackdelarna för ICE ej är värt det.

 

Undrar hur Svenska befolkningen skulle reagera om vi gjorde något liknande system.

 

https://youtu.be/3BZ2225OJDg



#257

Postad 16 januari 2020 - 23:43

Unregisteredd71d8c15
  • Unregisteredd71d8c15
  • Forumräv

  • 914 inlägg
  • 0
Tycker denna artikel från Volkswagen group förklarar bra vad dagens biltillverkare står inför övergången till Bev från Ice.

Volkswagen fick ett dåligt rykte med diesel gate skandalen och måste förbättra ryktet.

Därför Audi Etron 55 & Etron 50, Porsche Taycan, Volkswagen id 3 förutom gamla plattform med Skoda Citigo, Seat Mii, VW E-up.

Går dom inte över snabbare så finns risken att biltillverkare följer Nokias öde när man ej hinner med eller väljer rätt teknik.

https://cleantechnic...ow-nokias-fate/

Känns som Japanska biltillverkare och även Volvo dock ligger mer på efterkälken på denna övergången.

Kina som Saic motors och Byd mfl ligger långt före många.

Tesla ligger bra till men högre priser så tror många kommer köpa kinesiska bilar som MG ZS Ev som kommer 2020 för bra pris.

Norge har fått in dessa på bilfirmor och nu har vi en aning om priset, från 330 000 Sek och Volkswagen id 3 börjar på 350 000 enligt svenska hemsidan.

Dessa 2 är dom mest intressanta Elbilar jag sett för Svenska marknaden.

#258

Postad 19 januari 2020 - 10:31

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Elbilar är en stor miljöbov

 

https://www.msn.com/...hVkQAPTKln3OsIE


Redigerat av andreassofus, 19 januari 2020 - 10:32.


#259

Postad 19 januari 2020 - 12:19

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0

Elbilar är en stor miljöbov
 
https://www.msn.com/...hVkQAPTKln3OsIE


Inte enligt Naturskyddsföreningen eller Öresundskraft
https://www.natursky...gen.se/faqbilar

http://braenergi.ore...bra-for-miljon/

#260

Postad 19 januari 2020 - 12:27

Unregisteredd71d8c15
  • Unregisteredd71d8c15
  • Forumräv

  • 914 inlägg
  • 0

Elbilar är en stor miljöbov

 

https://www.msn.com/...hVkQAPTKln3OsIE

 

Finns massa företag eller personer som är kopplade till Oljeindustrin som vill bromsa avvecklingen.

 

Vet du hur mycket pengar Oljebolagen och företagen runtomkring tjänar per/år det är sinnesjuka belopp.

 

Bara kolla på tobaksindustrin och all fulknep dom gjort genom åren och ändå är dom väldigt små i jämförelse mot Oljeindustrin.

 

Såg nått Svenskt företag med metanol till Lastbilar med egen youtube kanal för att prata skit om Elfordon och desto mer pengar dom förlorar desto mer kommer dom att kämpa emot.

 

Varför tror du 85% av Sponsor företagen till Cop 2019 i Madrid var Oljebolagen självklart för att bromsa övergången och påverka till deras fördel.


Redigerat av Unregisteredd71d8c15, 19 januari 2020 - 12:28.


#261

Postad 19 januari 2020 - 12:30

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 2

Elbilar är miljöbovar men fossilbilar är värre.



#262

Postad 19 januari 2020 - 14:51

Unregistereda9666aa5
  • Unregistereda9666aa5
  • Forumräv

  • 606 inlägg
  • 2

Har försökt leta fakta kring koboltens användning av "desulfuriseringen" av diesel, något som skulle kunna i min värld innebära ett 1:1-byte gentemot diesel, tex. Tror Jonas1979 nämnde något om det tidigare.

 

Miljöpåverkan vid raffineringen av råolja tror jag också är kraftigt underskattad i en bils totala CO2-footprint.



#263

Postad 19 januari 2020 - 18:25

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

  • 11 727 inlägg
  • 0
Elbilar kan vara värre än diesel eller renare. VW har jämfört en golf el vs diesel.
Tillverkning och 20k mil

Och även hur det ser ut med ren elkraft .
Svensk,EU,USA,Kina elmix .
Ganska intressant .
Och elbilen lär bli mer och mer miljövänlig att ta fram allt eftersom .

https://teknikensvar...elbil-i-europa/

#264

Postad 19 januari 2020 - 19:14

Unregisteredd71d8c15
  • Unregisteredd71d8c15
  • Forumräv

  • 914 inlägg
  • 0

Elbilar kan vara värre än diesel eller renare. VW har jämfört en golf el vs diesel.
Tillverkning och 20k mil

Och även hur det ser ut med ren elkraft .
Svensk,EU,USA,Kina elmix .
Ganska intressant .
Och elbilen lär bli mer och mer miljövänlig att ta fram allt eftersom .

https://teknikensvar...elbil-i-europa/



Ja väljer du El leverantör med Vatten och vindkraft har den ingen påverkan på miljön vid Körningen och är ganska logiskt.

Enbart tillverkningen som påverkar då och ligger på 57 gram Co 2 på en E Golf från 2017.

Men då förbättringar görs på batteripacket hela tiden så kommer den siffra att sjunka hela tiden och största miljöpåverkan är faktist elen man väljer att ladda bilen med och ej tillverkningen av batteriet som hela tiden hamnar i diskussion. :-)

Kan tänka mig att en Volkswagen ID 3 2020 Q3 har lägre Co 2 värden då utvecklingen på batterierna gjort stora framsteg senaste året.

Därför alla stora Bilmärken satsar på Bev för Batterierna har blivit betydligt bättre och med längre räckvidd.

Volkswagen E golf är dessutom sista bilen jag själv skulle valt pga passivt batteri som gör att det blir för varmt på längre sträckor.

Därför folk som är emot Elbilar alltid tar upp E golf för att den är sämst av alla på längre sträckor.

Redigerat av Unregisteredd71d8c15, 19 januari 2020 - 22:22.


#265

Postad 19 januari 2020 - 19:53

Unregistereda9666aa5
  • Unregistereda9666aa5
  • Forumräv

  • 606 inlägg
  • 1

Har försökt leta fakta kring koboltens användning av "desulfuriseringen" av diesel, något som skulle kunna i min värld innebära ett 1:1-byte gentemot diesel, tex. Tror Jonas1979 nämnde något om det tidigare.

 

Miljöpåverkan vid raffineringen av råolja tror jag också är kraftigt underskattad i en bils totala CO2-footprint.

 

 

Elbilar kan vara värre än diesel eller renare. VW har jämfört en golf el vs diesel.
Tillverkning och 20k mil

Och även hur det ser ut med ren elkraft .
Svensk,EU,USA,Kina elmix .
Ganska intressant .
Och elbilen lär bli mer och mer miljövänlig att ta fram allt eftersom .

https://teknikensvar...elbil-i-europa/

 

Och där fick jag ju svaret, ca 10%, alltså inte alls så mycket som jag befarade.



#266

Postad 19 januari 2020 - 20:25

Unregisteredd71d8c15
  • Unregisteredd71d8c15
  • Forumräv

  • 914 inlägg
  • 0
Tycker ändå man också ska jämföra Energi förbrukning på fordon.

Min Elmoped har ett batteri på 1.8 Kw/h med en räckvidd på 60 km.

Alltså 30 wh/km.

Dock laddar jag oftast från 15-90% vid laddning.

Mitt pris är 0.61 SEK Kw/h och ett fullt batteri från tomt till fullt kostar ca 1.10 SEK vid hemma laddning för 60 km räckvidd.

Kollar man Elbilar så skilljer förbrukning så klart på hastighet, snö och regn, backar eller jämnt underlag m.m. likadant på min Elmoped eller fossila bilar.

Dock så varierar man hastighet mindre med en EU moped.

Men kollar man Elbilar är förbrukningen alltifrån 140-300 Wh/km beroende på storleken och även hur effektiv just den bilmodell man köpt.

Sedan en annan viktig faktor enligt mig är hur fort batteri klarar av att ta emot laddningen och tiden på detta som skilljer sig en del.

Googla lite och fick fram att 1 liter diesel innehåller 10.25 Kw/h energi.

Så drar bilen 0.6 liter/milen behöver den 6.15 Kw/h per mil. 615 Wh/km

Dessutom innehåller Diesel mer energi jämfört med Bensin.

Sedan ska vi ej glömma stadstrafik där en Elbil drar hälften så mycket Energi så räckvidden fördubblas.

Medans en Diesel bilen ökar förbrukningen med åtminstone 50% i stadstrafik.

Redigerat av Unregisteredd71d8c15, 19 januari 2020 - 21:16.


#267

Postad 19 januari 2020 - 21:24

Pip
  • Pip
  • Veteran

  • 1 792 inlägg
  • 0

Laddstolpsladdningen verkar få en kraftig höjning  :lol: 

 

https://www.mestmoto...t-tanka-diesel/

 

"

Vid lanseringen av Ionity fastställdes ett enhetspris på 80 kronor per laddning - det sas också att detta bara var ett introduktionspris. Men att priset skulle höjas ända till 8,70 kronor per kilowattimme hade nog få väntat. Det nya priset gäller från den 31 januari.

Att ladda en bil med 30 kWh kostar 261 kronor och 60 kWh kostar 522 kronor. 

Hur står det sig mot att tanka en dieselbil? Om vi utgår från att bilen drar 2 kWh per mil, vilket är en rätt vanlig förbrukning, så blir milkostnaden 17,40 kronor för bara elen. Vi kan jämföra det med en dieselbil som drar 0,5 liter milen - där blir bränslekostnaden cirka 8,25 kronor per mil.

"

 

 

Är det abonnemang likt netflix framöver som gäller?

 

"

Det går att få ett lägre elpris om man har någon form av abonnemang eller avtal för Ionity, till exempel Audis laddkort, Mercedes Me Charge, BMW Chargenow, Porsches laddkort eller Volkswagen Wecharge. Exempelvis kan ägare till Mercedes EQC som valt ett Ionitypaket ladda för 0,29 euro per kilowattimme.

"



#268

Postad 19 januari 2020 - 21:33

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 2

Nästan all laddning kommer ske hemma vid egna bostaden. Laddstolpar är bara för långresor och jag tror få som åker mycket långresor väljer elbil så här i början.



#269

Postad 19 januari 2020 - 22:15

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0

Laddstolpsladdningen verkar få en kraftig höjning  :lol: 

Vad i detta är det som är så lustigt att det får dig att skratt högt?

#270

Postad 19 januari 2020 - 22:41

Unregisteredd71d8c15
  • Unregisteredd71d8c15
  • Forumräv

  • 914 inlägg
  • 0

Laddstolpsladdningen verkar få en kraftig höjning :lol:

https://www.mestmoto...t-tanka-diesel/

"
Vid lanseringen av Ionity fastställdes ett enhetspris på 80 kronor per laddning - det sas också att detta bara var ett introduktionspris. Men att priset skulle höjas ända till 8,70 kronor per kilowattimme hade nog få väntat. Det nya priset gäller från den 31 januari.
Att ladda en bil med 30 kWh kostar 261 kronor och 60 kWh kostar 522 kronor.
Hur står det sig mot att tanka en dieselbil? Om vi utgår från att bilen drar 2 kWh per mil, vilket är en rätt vanlig förbrukning, så blir milkostnaden 17,40 kronor för bara elen. Vi kan jämföra det med en dieselbil som drar 0,5 liter milen - där blir bränslekostnaden cirka 8,25 kronor per mil.
"


Är det abonnemang likt netflix framöver som gäller?

"
Det går att få ett lägre elpris om man har någon form av abonnemang eller avtal för Ionity, till exempel Audis laddkort, Mercedes Me Charge, BMW Chargenow, Porsches laddkort eller Volkswagen Wecharge. Exempelvis kan ägare till Mercedes EQC som valt ett Ionitypaket ladda för 0,29 euro per kilowattimme.
"

Tog upp detta i andra tråden men kan göra det igen.

Ionity partners Vw group, BMW, Porsche, Mercedes, Daimler, Ford, Hyundai och Kia får 1 års fri laddning vid nyköp av bilarna inom Ionity.

Aldrig hört att man får gratis bränsle 1 års tid vid nyköp av fossila bilar så även här bättre.

Tesla har exklusiva laddare enbart för det egna märket och Ionity har haft stora problem med att Tesla bilar upptar deras laddare.

Därför chockhöjer man för övriga märken utanför Ionity partners med 8.70 SEK Kw/h.

Medans märken inom Ionity kommer ladda billigare med Rfid efter friåret.

Tycker ändå det är tråkigt att mer laddnät blir exklusiva.

Men ändå dom som byggt och påkostat infrastrukturen.

Eon Sverige tar 2.50 SEK Kw/h elkunder inom Eon 2 SEK Kw/h. 50-175 Kw/h laddare.

Fortum tar ca 2.30 SEK Kw/h på deras 50-150 Kw/h laddare.

Circle K hört 2.50 SEK Kw/h med 150 Kw/h laddare.

Bee är dyrare med 5 SEK Kw/h alternativ 399 SEK/månad obegränsad laddning.

Hade du tankat på Circle K om dom tog 60 SEK/litern om övriga behöll sina priser.

Självklart inte och därför det blir exklusivt liknande Tesla.

Redigerat av Unregisteredd71d8c15, 20 januari 2020 - 00:38.


#271

Postad 19 januari 2020 - 23:44

Unregisteredd71d8c15
  • Unregisteredd71d8c15
  • Forumräv

  • 914 inlägg
  • 0
Enligt mig är Tjänstebil med många mil i månaden Xtra förmånligt med Bee 399 SEK/mån.

Säg att du gör 312 mil inom tjänsten * 18.50 = 5772 SEK skattefritt.

Betalar 399 SEK för El via Bee Snabbladdare.

0.58 SEK Kw/h via Bee med 220 Wh/km.

Sett en Kia Soul Ev 30 Kw som gått ca 4000 mil under ett års tid till salu och säkert gått som tjänste bil.

Redigerat av Unregisteredd71d8c15, 20 januari 2020 - 00:37.


#272

Postad 20 januari 2020 - 09:04

Sir Mix Alot
  • Sir Mix Alot
  • Forumräv

  • 704 inlägg
  • 1

Elbilar kan vara värre än diesel eller renare. VW har jämfört en golf el vs diesel.
Tillverkning och 20k mil

Och även hur det ser ut med ren elkraft .
Svensk,EU,USA,Kina elmix .
Ganska intressant .
Och elbilen lär bli mer och mer miljövänlig att ta fram allt eftersom .

https://teknikensvar...elbil-i-europa/

 

Alla som håller VW för en trovärdig källa räcker upp en hand!



#273

Postad 20 januari 2020 - 10:50

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

  • 11 727 inlägg
  • 1

Alla som håller VW för en trovärdig källa räcker upp en hand!


😂. det är ju å andra sidan sant men 😀

#274

Postad 20 januari 2020 - 11:40

Unregisteredd71d8c15
  • Unregisteredd71d8c15
  • Forumräv

  • 914 inlägg
  • 0

Har försökt leta fakta kring koboltens användning av "desulfuriseringen" av diesel, något som skulle kunna i min värld innebära ett 1:1-byte gentemot diesel, tex. Tror Jonas1979 nämnde något om det tidigare.

 

Miljöpåverkan vid raffineringen av råolja tror jag också är kraftigt underskattad i en bils totala CO2-footprint.

 

Ja det som ej kommer upp i alla jämförelser är upptagningen av oljan i marken på oljeriggar och dessa lär lämna ett Co 2 avtryck och sedan missar dom transporter till och från Oljeraffenaderiet + tillverkningen.

 

Bara tranporten med stora Båtar som drar en massa Diesel och sedan Lastbilar till och från tillverkningen.

 

Ska vi ta upp hela Kedjan så ska självklart detta tas upp enligt mig. :-)

 

Sedan risker för naturkatastrofer för Oljeutsläpp i naturen som även påverkar naturen väldigt negativt eller Fordon som släpper ut Bensin och Diesel i Naturen vid Olyckor.

 

Detta finns inte alls i Artikeln från Volkswagen som länkas.

 

Ändå tar man upp dom negativa effekterna om man väljer El som tas fram på fel sätt och hur är detta rättvist ?


Redigerat av Unregisteredd71d8c15, 20 januari 2020 - 11:54.


#275

Postad 20 januari 2020 - 12:04

Unregisteredd71d8c15
  • Unregisteredd71d8c15
  • Forumräv

  • 914 inlägg
  • 0

Hittade en gammal artikel om enbart Norge haft 11 svåra Oljeolyckor fram till 2008 och tydligen vanligare idag en förrut.

 

https://www.nyteknik...olyckor-6413453

 

Tänk då hela världens tillbud.

 

Deep water Horizon i Mexikanska Golfen på Bp anläggning är den jag tänker på i första hand 2010.

https://www.britanni...ills-in-history



#276

Postad 22 januari 2020 - 11:29

Unregisteredd71d8c15
  • Unregisteredd71d8c15
  • Forumräv

  • 914 inlägg
  • 0
Gjorde en video idag på min teori varför Ionity höjer sitt pris med 500% från sista Januari.

https://t.co/VgFY70dUDO

Tänker jag rätt och vad tycker ni om detta beteende.

#277

Postad 22 januari 2020 - 14:23

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

  • 11 727 inlägg
  • 0

Gjorde en video idag på min teori varför Ionity höjer sitt pris med 500% från sista Januari.

https://t.co/VgFY70dUDO

Tänker jag rätt och vad tycker ni om detta beteende.


Självklart är det ju ett sätt att låsa in bilarna som ingår .

Tyvärr verkar det du bli standard från olika tillverkare ...
.men sämre för elbilsägare

#278

Postad 22 januari 2020 - 18:36

what17ever
  • what17ever
  • Veteran

  • 2 414 inlägg
  • 0

Lite svårt att förstå upprördheten över detta med Ionity ?

Ska inte de som har en elbil från ett märke som ingår i Ionity komma billigare undan ?

Det är ju inte så att en icke Tesla bil kan ladda på en Tesla-laddare, inte ens om de betalar väl ?

 

Men helt klart sämre för elbilsutveclingen, detta tillsammans med RFID-kaoset.... Hur svårt ska det vara att ta betalt med betal-kort...

Detta verkar vara riktat mot Tesla tror jag..


Redigerat av what17ever, 22 januari 2020 - 18:37.


#279

Postad 22 januari 2020 - 20:15

Unregisteredd71d8c15
  • Unregisteredd71d8c15
  • Forumräv

  • 914 inlägg
  • 0

Lite svårt att förstå upprördheten över detta med Ionity ?
Ska inte de som har en elbil från ett märke som ingår i Ionity komma billigare undan ?
Det är ju inte så att en icke Tesla bil kan ladda på en Tesla-laddare, inte ens om de betalar väl ?

Men helt klart sämre för elbilsutveclingen, detta tillsammans med RFID-kaoset.... Hur svårt ska det vara att ta betalt med betal-kort...
Detta verkar vara riktat mot Tesla tror jag..

Ionity har fått 39.1 Miljoner Euro i bidrag från EU för att bygga en öppen laddnings infrastruktur.

Därför kan dom ej låsa det helt som Tesla gjort.

Enbart Tesla bilar kan ladda på deras laddare men dom har byggt med eget kapital utan bidrag.

Sverige 80 SEK/laddning Ionity innan höjningen, sedan chockhöjer man till 8.70 kwh vs 2.50 kwh hos konkurrenterna.

Hade företagen inom Ionity byggt detta helt med egna pengar hade jag inte reagerat alls.

Då hade nog enbart märken inom Ionity fått laddat liknande Tesla men nu måste man ha det öppet för andra att ladda pga bidragen dom tagit emot.

Men är priset 348% mer en konkurrenterna i Sverige kommer man ej använda Ionity utan tex: Fortum, EON, Circle K m.m.

Många laddare kan du betala med kort men då är priserna oftast högre och därför du behöver Rfid för att komma till ett vettigt pris.

Enda krångliga enligt mig är att du måste ha så många olika brickor och därför också plugsurfing försökt få företag att ansluta sig till dom.

På detta sättet kan man minska antalet Rfid och kanske bara behöva deras i slutändan.

Redigerat av Unregisteredd71d8c15, 22 januari 2020 - 21:11.


#280

Postad 22 januari 2020 - 20:55

Unregisteredb8e57d04
  • Unregisteredb8e57d04
  • Forumräv

  • 931 inlägg
  • 0
Skoda suv på gång: https://feber.se/bil...-modell/406722/

#281

Postad 22 januari 2020 - 21:31

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0

 

Den ser inte ut som en SUV (vilket är bra), däremot som en crossover (vilket är dåligt). De borde satsat på en kombi...



#282

Postad 22 januari 2020 - 22:37

Unregisteredd71d8c15
  • Unregisteredd71d8c15
  • Forumräv

  • 914 inlägg
  • 0

Den ser inte ut som en SUV (vilket är bra), däremot som en crossover (vilket är dåligt). De borde satsat på en kombi...


Denna bilen bygger på Volkswagen ID 4 med Meb plattformen.

Senaste intervju från Norge ryktas om en Hatch back liknande Volvo Xc40 Electric.

Frågan är om Skoda och Volkswagen ID 4 kommer i samma tidslinje. Så lär vara bara chassit som kommer skilja dom och eventuellt priset.

 

Min Gissning är att dessa 2 kommer hamna mellan 450 000- 460 000 Sek.


Redigerat av Unregisteredd71d8c15, 23 januari 2020 - 11:40.


#283

Postad 22 januari 2020 - 22:40

lobo
  • lobo
  • Mästare

  • 2 842 inlägg
  • 1
Att man inte kan skrota WLTP till förmån för EPA så att man får en någorlunda känsla för realistiskt räckvidd....

#284

Postad 22 januari 2020 - 22:40

Unregisteredd71d8c15
  • Unregisteredd71d8c15
  • Forumräv

  • 914 inlägg
  • 0
Volkswagen id 4

https://youtu.be/TQwYbTdy2Uw

#285

Postad 22 januari 2020 - 22:51

Unregisteredd71d8c15
  • Unregisteredd71d8c15
  • Forumräv

  • 914 inlägg
  • 0
Taiga Electric Snöskoter från Canada kommer på turné i Sverige och kan provköras. Åre/Sälen ska börja använda dessa i fjällvärden.

https://youtu.be/IEpbRwp7u7Y
https://youtu.be/o6aWXE02e3c

Ser uppåt i landet har Skotersaferi företag bokat 20 st till nästa hösten.

https://www.svenskve...swedish-lapland

Redigerat av Unregisteredd71d8c15, 22 januari 2020 - 23:09.


#286

Postad 22 januari 2020 - 23:47

Unregisteredd71d8c15
  • Unregisteredd71d8c15
  • Forumräv

  • 914 inlägg
  • 0

Kan bara gratulera alla med Tesla aktier i höstas låg dom på 225 USD idag är den uppe på 571 USD pga värdering på 100 Miljarder USD högre en Volkswagen group.

https://youtu.be/9yQejGT3V68


Redigerat av Unregisteredd71d8c15, 23 januari 2020 - 10:48.


#287

Postad 23 januari 2020 - 06:42

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0

Kan bara gratulera alla med Tesla aktier i höstas låg dom på 225 USD idag är den uppe på 571 USD pga värdering på 100 Biljon USD högre en Volkswagen group.

https://youtu.be/9yQejGT3V68

 

Var försiktig med svengelskan. En biljon på svenska är 1000 ggr mer än ”a billion” på engelska (som betyder miljard).

 

Om Musk får upp sina 12000 Starlink-satelliter och allt funkar kan han snabbt frigöra enorma summor i inkomster och Tesla kommer framstå som ett hobbyprojekt i jämförelse. Då är Tesla verkligen trygga och kan expandera om Musk väljer det.



#288

Postad 23 januari 2020 - 11:15

Unregisteredd71d8c15
  • Unregisteredd71d8c15
  • Forumräv

  • 914 inlägg
  • 0

Känns som all släpper små Crossovers som DS 3 Crossback E-Tense, Peugeot 2008 E, VW Id 4 , Skoda IV4 Vizzion.

 

Dessa kommer självklart jämföras mot Hyundai Kona, Kia E Soul & Kia E-niro.

 

Kollar man Svenska priset på Peugeot 2008 E 399 900 Sek 50 Kwh så kommer den för nära Hyundai Kona 64 Kwh low spec för 416 800 Sek.

 

Kollar man UK  28 000 Pund inklusive Vat 21% vs 25% Vat i Sverige = + 4%  Så skulle Svenska priset hamnat på 363 406 Sek för Peugeot 2008 Electric.

 

Peugeot 2008 Electric

https://youtu.be/qYblbmOCJdA

 

DS 3 Crossback E-Tense  409 900 Sek samma plattform som 2008 

https://youtu.be/CzqzZqSWRNs


Redigerat av Unregisteredd71d8c15, 23 januari 2020 - 12:46.


#289

Postad 23 januari 2020 - 14:35

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0

Volkswagen id 4

Denna, Skodas nya och för den delen även Audi Q4 e-tron är väl i nån mån syskonbilar. Lite som Golf, Leon och A3 har samma morsa.

Är själv inget fan av biltypen men det är helt klart ett fall framåt för elbilar. Bra kupeutrymme och för många tillräckligt bagageutrymme. Och med prislappar som nog inte är helt åt skogen iaf (även om de inte kommer vara billiga).

Själv hoppas jag på A4 Avant eller A5 Sportback e-tron... Iaf den sistnämnda borde inte vara allt för långt bort. Tror den skulle bli en hit bland alla som känner att de inte är i behov av en pensionärs-bil (läs:SUV). :P Hoppas iaf Audi har något sådant då det är dags att pensionera min A4; om jag nu anser mig ha råd med en sån...

#290

Postad 23 januari 2020 - 15:16

Unregisteredd71d8c15
  • Unregisteredd71d8c15
  • Forumräv

  • 914 inlägg
  • 0

Audi E tron Sportback

 

https://youtu.be/egmEUYgogCg



#291

Postad 23 januari 2020 - 23:49

Unregisteredd71d8c15
  • Unregisteredd71d8c15
  • Forumräv

  • 914 inlägg
  • 0
Audi Etron 50

https://youtu.be/pPROK8jjGJM

https://youtu.be/-qO03G3T7Ww

499 000 Nok * 1.25 = 623 750 Nok = 661 877 SEK

Men svenska återförsäljare tar 695 000 SEK alltså 33 123 SEK liknande uträkning på Peugeot 2008 i UK efter rätt Vat är pålagt på priset.

Behöver Svenska återförsäljare så mycket mer eller behöver man försöka pruta 30 000 kr för korrekta priser mot andra länder.

Säljare oavsett land får provision och dom lär vilja ha den på högsta möjliga nivå för sin lön.

Redigerat av Unregisteredd71d8c15, 24 januari 2020 - 09:33.


#292

Postad 24 januari 2020 - 14:09

Unregisteredd71d8c15
  • Unregisteredd71d8c15
  • Forumräv

  • 914 inlägg
  • 0

Tog och gjorde en video idag om kostnader att äga och driftskostnader på min Elmoped.

 

https://youtu.be/3nIM0hKCCY0



#293

Postad 25 januari 2020 - 10:59

Unregisteredd71d8c15
  • Unregisteredd71d8c15
  • Forumräv

  • 914 inlägg
  • 0

Denna, Skodas nya och för den delen även Audi Q4 e-tron är väl i nån mån syskonbilar. Lite som Golf, Leon och A3 har samma morsa.

Är själv inget fan av biltypen men det är helt klart ett fall framåt för elbilar. Bra kupeutrymme och för många tillräckligt bagageutrymme. Och med prislappar som nog inte är helt åt skogen iaf (även om de inte kommer vara billiga).

Själv hoppas jag på A4 Avant eller A5 Sportback e-tron... Iaf den sistnämnda borde inte vara allt för långt bort. Tror den skulle bli en hit bland alla som känner att de inte är i behov av en pensionärs-bil (läs:SUV). :P Hoppas iaf Audi har något sådant då det är dags att pensionera min A4; om jag nu anser mig ha råd med en sån...

Hittade en sportigare look på bil som du efterfrågar med lågt luftmotstånd.

BMW i4 2021 release med 600 km räckvidd wltp.

Skulle dock ej kalla Audi A4 sportigare och ej pensionärsbil för då var min Volvo V70 detta också.

https://youtu.be/V2we0I3mdDw

Redigerat av Unregisteredd71d8c15, 25 januari 2020 - 10:59.


#294

Postad 25 januari 2020 - 11:08

Unregisteredd71d8c15
  • Unregisteredd71d8c15
  • Forumräv

  • 914 inlägg
  • 0
BMW ix3 electric syndes i Norge igår säkert påväg upp till Arjeplog. (440 km wltp)

Denna kommer gå upp mot Tesla modell Y i SUV segmentet och aldrig märkt att primära målgruppen är pensionärer dock.

2020 March reveal är ryktet leverans till kund under 2020 är senaste informationen.

https://youtu.be/02hFe3YtgHw

Redigerat av Unregisteredd71d8c15, 25 januari 2020 - 11:10.


#295

Postad 25 januari 2020 - 12:33

Unregisteredd71d8c15
  • Unregisteredd71d8c15
  • Forumräv

  • 914 inlägg
  • 0

BMW IX3 Spotted

 

https://youtu.be/AiNvJvelwGg


Redigerat av Unregisteredd71d8c15, 25 januari 2020 - 12:34.


#296

Postad 25 januari 2020 - 16:01

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 3

Pensionärer gillar SUV-ar eftersom de är lätta att kliva in i om man är stel och svag. Dessutom sitter man högt och ser lite bättre. 
’Personligen ogillar jag SUV-ar. Dyrare, sämre bränsleekonomi, sämre väghållning pga höjden, tunga och klumpiga. En kombi är bättre på allt utom off road, men vem kör i terrängen egentligen?



#297

Postad 25 januari 2020 - 17:37

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

  • 11 727 inlägg
  • 0
Skulle gärna ha en SUV.
Hör uppe i norr är det inte dumt med lite högre markfrigång å 4x4 ...Sen är de ju skönt att man ser bättre 😀

#298

Postad 25 januari 2020 - 22:32

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0

Hittade en sportigare look på bil som du efterfrågar med lågt luftmotstånd.

BMW i4 2021 release med 600 km räckvidd wltp.

Skulle dock ej kalla Audi A4 sportigare och ej pensionärsbil för då var min Volvo V70 detta också.

https://youtu.be/V2we0I3mdDw

Nu var det ju inte looken jag syftade på när jag pratade om pensionärs-bil. Men hassesolo hajade.

Med det sagt så är allt sportigare än en V70, inkl många SUVar. :D

#299

Postad 27 januari 2020 - 19:58

Unregisteredd71d8c15
  • Unregisteredd71d8c15
  • Forumräv

  • 914 inlägg
  • 0

Tyckte denna video med jämförelse på Tesla modell 3 vs Ice i ägande och egna erfarenhet och skillnaderna.

 

https://youtu.be/cXkRcuwoIm4



#300

Postad 27 januari 2020 - 20:02

Unregisteredd71d8c15
  • Unregisteredd71d8c15
  • Forumräv

  • 914 inlägg
  • 0

Tyckte också nyheterna tog upp en rolig sak att folk ej är vana vid Torque, acceleration och perfomence av en Tesla modell 3 så därför har dom varit mer drabbade av försäkringsärenden i Danmark i deras statistik.

 

Tills man lär sig ett nytt fordon så ska man ta det lugnt tills man förstår sig på det och kan hantera det korrekt.





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.