Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Telia Öppen Fiber - vilken leverantör ska jag välja?

33 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 24 augusti 2015 - 08:14

Thomassouth
  • Thomassouth
  • Lärjunge

  • 329 inlägg
  • 0

Jag kommer att få Telia öppen fiber indraget till huset nu i Oktober, och står i valet och kvalet om vilken leverantör av tjänsten jag ska välja. Jag har idag ADSL via Telia, funkar väl okej men inte mycket mer än så. Men när jag läser om de alla leverantörer av fiber som finns tillgängliga på öppen fiber blir jag mörkrädd - det flödar inte direkt av bra omdömen.

Nu vet jag att de flesta som tar sig tid att skriva ett omdöme oftast är av negativ åsikt så därför frågar jag er - har ni någon ni rekommenderar? De skiljer ju en del i månadskostnad på t.ex Telia och Bahnhof.



#2

Postad 24 augusti 2015 - 08:16

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 2

Bahnhof har väl spontant alltid varit en av de mest populära aktörerna som ofta legat i framkant på alla sätt och vis?



#3

Postad 24 augusti 2015 - 08:26

Thomassouth
  • Thomassouth
  • Lärjunge

  • 329 inlägg
  • 0

Bahnhof har väl spontant alltid varit en av de mest populära aktörerna som ofta legat i framkant på alla sätt och vis?

 

Det är den spontana bilden jag har också, men läser man folks omdömen är dom ju djävulen personifierad... :-) 



#4

Postad 24 augusti 2015 - 08:35

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0
Telia säger jag, trots att Bahnhof slår sig på bröstet för sin kund-integritet.

Dessutom NATar Bahnhof trafiken i vissa nät, även om jag inte vet om de gör det i just Telias....

Redigerat av frollic, 24 augusti 2015 - 15:18.


#5

Postad 24 augusti 2015 - 08:42

Unregistered4f83064c
  • Unregistered4f83064c
  • Forumräv

  • 690 inlägg
  • 0

Har alltid fått kanonuppkoppling med Alltele och de har bra support också tycker jag. Har haft Bahnhof innan och det funkade väl men fick bättre hastighet med Alltele, samt att när man ringer Bahnhofs support så är det första de gör att tala om hur mycket det kommer kosta med tekniker och ditt och datt. 



#6

Postad 24 augusti 2015 - 08:52

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

Jag kommer få fiber under året också. Funderar på Telia som bredbandsleverantör (för att kunna få Spotify familj) och TV från Alltele (har utbud som passar mig bättre och en box som verkar mer flexibel)



#7

Postad 24 augusti 2015 - 09:17

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0

Har alltid fått kanonuppkoppling med Alltele och de har bra support också tycker jag.

http://www.idg.se/2....driftstorningar

#8

Postad 24 augusti 2015 - 09:24

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

  • 5 602 inlägg
  • 0
Varierar säker var i landet man befinner sig, jag skulle dock välja Telia om jag fick välja, känns fortfarande som den mest seriösa operatören med störst utbud och valmöjligheter om man ska ha IPTV.

Jag har aldrig problem med min Telia uppkoppling och blir det problem så finns det oftast en tekniker i närheten. Väljer man Bahnhof eller något annat kanske dom måste upp med en tekniker söderifrån som tar ett par dagar att komma loss.

Bor du i en större stad spelar det nog mindre roll vilken operatör du väljer, bor du på landet skulle jag utan tvekan välja Telia då dom har bättre support utanför städerna.

#9

Postad 24 augusti 2015 - 10:04

Thomassouth
  • Thomassouth
  • Lärjunge

  • 329 inlägg
  • 0

Jag bor i en relativt stor stad så jag tycker inte att det ska vara några problem med teknikertillgänglighet. Man vet ju aldrig dock..

 

När det gäller Bahnhof, kan man beställa med en router (Tilgin HG2332) för 1. 995 kr eller 2. 69 kr/mån. Men visst måste jag kunna använda min egna router? 



#10

Postad 24 augusti 2015 - 10:31

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0

När det gäller Bahnhof, kan man beställa med en router (Tilgin HG2332) för 1. 995 kr eller 2. 69 kr/mån. Men visst måste jag kunna använda min egna router?

Om du bara har ett nätverks-jack där routern ska in, kan du troligen det. Men den kan ju ha extrafunktioner också ....

Annars får du troligen en router gratis av Telia ;)

#11

Postad 24 augusti 2015 - 12:19

peppelito
  • peppelito
  • Veteran

  • 2 261 inlägg
  • 0

Jag kör Bahnhof sedan ca ett år tillbaka utanför Linköping och det funkar mestadels fint. Jag har haft en del problem med IP-telefonin som gjorde att jag behövde starta om telefonidosan nästan varje dag, men det verkar vara löst sedan några månader tillbaka. Mäter jag trådat direkt till fiberboxen så ligger jag på drygt 100Mb ned med 100/10 abonnemang. Tyvärr har jag en sugig trådlös router som gör att jag får betydligt lägre hastighet trådlöst, men det kan jag knappast klandra Bahnhof för...



#12

Postad 24 augusti 2015 - 14:30

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 0

Har Telia. Både bredband och tv via fiber. Har inte haft några som helst problem under åren jag har haft det.

Hade problem ett tag, men det visade sej vara en kass router. Bytte den, och sen dess inte ett problem.


Redigerat av Bakerman, 24 augusti 2015 - 14:30.


#13

Postad 24 augusti 2015 - 14:57

jn82
  • jn82
  • Veteran

  • 1 715 inlägg
  • 1

Kör via ett öppet stadsnät själv, har alltid valt billigaste leverantören för det jag vill ha. Det som skiljer sig är väl mest bemötande från kundtjänst osv, så kan man fixa sina egna problem själv så spelar det ingen roll.

 

Sa upp mitt abonnemang för 1 månad sen, då de försökte smyghöja priset, fördelen med att vara i ett öppet nät med många leverantörer, bara att byta om någon missköter sig. Välj bara inte någon med långa bindningstider..



#14

Postad 24 augusti 2015 - 15:15

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0
Glömde bort det, Allteles försäljare har knackat dörr i närområdet och farit
med rena osanningar kring Telia och öppen fiber. Email som gick ut till boende
i närheten av där jag bor ...

En familj som bor i Herrängen berättade att en man med Alltele-logga på tröjan
kommit hem till dem idag och ville diskutera ev. återbetalning av kostnaden för
fiber. Mannen sa att eftersom fler hade anslutit sig till fiber i efterhand så
var det möjligt för dem som först betalat att få pengar tillbaka. Mannen ombads
lämna papper eller annan information men det hade han inte. När familjen sa att
de inte var intresserade så svarade han att hans chef skulle bli glad att någon
tackade nej till återbetalning.

Någon som varit med om något liknande? Det verkar ju märkligt, kan det finnas
en rimlig förklaring? Eller vad är mannen annars ute efter? Kontouppgifter?
Med tanke på att Alltele inte äger någon fiber, så .... ;)

Hos oss var knackade de på och hävdade att Telia hade höjt priset på internet-
accessen, vilket också var en ren lögn.

Redigerat av frollic, 24 augusti 2015 - 15:15.


#15

Postad 25 augusti 2015 - 08:38

Nomad
  • Nomad
  • "Justice is coming"

  • 6 401 inlägg
  • 0

Skulle alla dagar välja Telia. Har haft dom i många år nu och jag kan inte minnas senast jag hade problem. Har även TV:n via nätet och det fungerar också bra.

Haft Bahnhof innan och dom var också bra, och skulle ha dom som andra hands val.



#16

Postad 25 augusti 2015 - 09:25

MrSpokk
  • MrSpokk
  • Guru

  • 4 194 inlägg
  • 0

Kör via ett öppet stadsnät själv, har alltid valt billigaste leverantören för det jag vill ha. Det som skiljer sig är väl mest bemötande från kundtjänst osv, så kan man fixa sina egna problem själv så spelar det ingen roll.

 

Sa upp mitt abonnemang för 1 månad sen, då de försökte smyghöja priset, fördelen med att vara i ett öppet nät med många leverantörer, bara att byta om någon missköter sig. Välj bara inte någon med långa bindningstider..

 

Precis så. Själv kör jag med NetAtOnce som internetleverantör. 249 kr för 100/10 var det bästa priset jag hittade bland de leverantörerna jag kunde välja mellan.
En konstig sak är dock att hemma hos oss, där Svenska Stadsnät har sin fiber så kan vi inte välja Telia som leverantör...förklara det om ni kan! För er som inte vet så äger Telia Svenska Stadsnät...
 


Redigerat av MrSpokk, 25 augusti 2015 - 09:26.


#17

Postad 25 augusti 2015 - 16:26

Thomassouth
  • Thomassouth
  • Lärjunge

  • 329 inlägg
  • 0

Kör via ett öppet stadsnät själv, har alltid valt billigaste leverantören för det jag vill ha. Det som skiljer sig är väl mest bemötande från kundtjänst osv, så kan man fixa sina egna problem själv så spelar det ingen roll.

 

Sa upp mitt abonnemang för 1 månad sen, då de försökte smyghöja priset, fördelen med att vara i ett öppet nät med många leverantörer, bara att byta om någon missköter sig. Välj bara inte någon med långa bindningstider..

 

 

Precis så. Själv kör jag med NetAtOnce som internetleverantör. 249 kr för 100/10 var det bästa priset jag hittade bland de leverantörerna jag kunde välja mellan.
En konstig sak är dock att hemma hos oss, där Svenska Stadsnät har sin fiber så kan vi inte välja Telia som leverantör...förklara det om ni kan! För er som inte vet så äger Telia Svenska Stadsnät...
 

 

Det är såhär jag resonerar också. Linan är ju densamma oavsett vilken leverantör jag väljer. 

 

Jag har haft fiber från Telia innan i vår lägenhet och där hade jag en j-a massa strul, så det känns som att det "kan" strula med vilken jag än väljer. Det som är plus från Bahnhof är att de har en gratis VPN-tjänst för alla kunder vilket är en stor fördel för mig, då jag reser en del i jobbet och då inte kan använda t.ex Netflix eller Viaplay. 

 

Jag har ett år kvar på mitt parabol-abonnemang, så det första året nu kommer jag att prova Bahnhof, för att eventuellt gå över till TV via fiber och då ta Telia som leverantör av Internet också.



#18

Postad 25 augusti 2015 - 18:11

maxwall
  • maxwall
  • Användare

  • 105 inlägg
  • 0
Om du gillar HBO skulle jag rekomendera Telia då man får riktigt grym bild via deras IP-TV. Där Telia själva står för att leverera bild och ljud i 1080p samt 5.1 om jag fattat rätt. Har haft HBO via webben(hbo-nordic) tidigare och den tjänsten är inte i närheten av Telias. Nackdelen är gränssnittet på Telia boxen men det kan man leva med när man får perfekt bild i hemmabion.

#19

Postad 26 augusti 2015 - 05:57

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0

Det är såhär jag resonerar också. Linan är ju densamma oavsett vilken leverantör jag väljer.

Jo, men andra änden av "linan" är inte lika tjock/bred hos alla leverantörer.
 

Jag har haft fiber från Telia innan i vår lägenhet och där hade jag en j-a massa strul,
så det känns som att det "kan" strula med vilken jag än väljer.

Beror ju på vad som strular också, är det accessen i sig, så sitter ju alla i samma båt, oavsett
leverantör.

Det som är plus från Bahnhof är att de har en gratis VPN-tjänst för alla kunder vilket är
en stor fördel för mig, då jag reser en del i jobbet och då inte kan använda t.ex Netflix eller Viaplay.

Kan jag hålla med om, samma om man har ungar som vill kika på tex Barnkanalen när man är i utlandet.

#20

Postad 26 augusti 2015 - 11:31

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

  • 11 727 inlägg
  • 0
Ja om ja då ändå kunde bestämma mig för hur ja ska göra..

Plugga i trådlös router i garaget där fibern går in,eller dra sladd genom flera väggar in till vardagsrummet och koppla im dator å TV..

Bara funderat i 2 år,kör vidare på sunk ADSL haha

#21

Postad 29 december 2015 - 11:16

jn82
  • jn82
  • Veteran

  • 1 715 inlägg
  • 0

Välj inte bredband2 är numera mitt råd.. så sjukt dryg dålig kundtjänst och tvivelaktiga metoder.. läs mitt inlägg i denna tråden för mer info:

https://www.minhembi...35#entry4289796



#22

Postad 05 januari 2016 - 19:06

Caulfield
  • Caulfield
  • Användare

  • 176 inlägg
  • 0
Börjar oxå kolla på detta och tänkte utnyttja att lägga bredband/telefon/TV i fibern för att få bäst månadskostnad. Är ju dock en jungel av olika paket och kostnader man såras in i . Viasat ser ok ut med ett pkt som verkar likna boxers pkt.
Ngn med bra erfaranheter att dela med sig av ? Är det för tidigt att hoppa på TV via fiber?

#23

Postad 08 januari 2016 - 14:13

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0

Börjar oxå kolla på detta och tänkte utnyttja att lägga bredband/telefon/TV i fibern för att få bäst månadskostnad. Är ju dock en jungel av olika paket och kostnader man såras in i . Viasat ser ok ut med ett pkt som verkar likna boxers pkt.
Ngn med bra erfaranheter att dela med sig av ? Är det för tidigt att hoppa på TV via fiber?

Finns trådar om IPTV i https://www.minhembi...hp?showforum=47

och bumpa inte trådarna, då låses de.

#24

Postad 24 maj 2017 - 23:16

ansgar
  • ansgar
  • Beroende

  • 1 257 inlägg
  • 0
Jag vill gå lite OT och diskutera "Öppen fiber". Jag har letat men hittade ingen bättre tråd.
När vi skaffade "öppen fiber" förra året till sommarstugan så fick vi ett fast pris av Telia. Man sa att detta var en engångssumma och att det inte var några mer avgifter. Nu när vi ska boka bredband mm så visar det sig att avgifterna på öppen fiber är högre än på annan fiber. Jag kan direkt jämföra då vi har ett öppet stadsnät hemma.
Det finns också operatörer som inte lyckats komma överens med Telia och därför inte är med i Telias Öppen fiber.
Lustigt nog så är Telia inte valbart på vårt öppna stadsnät!

#25

Postad 25 maj 2017 - 08:31

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0
Telia vill säkert ha en avgift av de som kan leverera i din fiber, därför är dessa priser högre. Stadsnätet, om det är ägt av kommunen/er är inte vinstdrivande.
Du kan se Telias påslag som kopparavgiften pånyttfödd.

#26

Postad 25 maj 2017 - 20:52

Ochåäö
  • Ochåäö
  • Veteran

  • 1 667 inlägg
  • 0
Har nu bott i en bostad med fiber och Bahnhof. Jag saknar adsl något så enormt. Hade inga problem med adsl. Fiber och Bahnhof har krånglat så mycket. Har faktiskt tappat räkningen hur måga gånger jag ringt Bahnhof. Och ja imorgon blir det till att ringa igen. Kan inte ringa på min fasta telefon.

Redigerat av Ochåäö, 25 maj 2017 - 20:54.


#27

Postad 26 maj 2017 - 15:43

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0

Har faktiskt tappat räkningen hur måga gånger jag ringt Bahnhof. Och ja imorgon blir det till att ringa igen. Kan inte ringa på min fasta telefon.

IP-telefoni verkar vara många bolags akilleshäl, brorsan har samma problem med sin telefon hos Ownit.

Som salt på såren kan jag berätta att mitt abb hos Telia inte strulat en enda gång ;)

Redigerat av frollic, 26 maj 2017 - 16:46.


#28

Postad 26 maj 2017 - 16:42

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0

mitt abb hos Telia inte strulat en enda gång ;)

Samma här, och gäller även BBB som jag hade innan.



#29

Postad 26 maj 2017 - 18:29

HenkeEdge
  • HenkeEdge
  • Veteran

  • 1 804 inlägg
  • 0

Samma här, och gäller även BBB som jag hade innan.

 

BBB-fiber 10/10mbit har jag haft då jag bodde i lägenhet med. Funkade bra dock var det endel år sedan.



#30

Postad 26 maj 2017 - 21:36

Ochåäö
  • Ochåäö
  • Veteran

  • 1 667 inlägg
  • 0
Ska jag byta bolag då menar ni?

#31

Postad 26 maj 2017 - 22:18

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0

Ska jag byta bolag då menar ni?

Beror väl på hur desperat du behöver telefonen ? kan ju lika gärna avskaffa den helt, du vore inte först ut med det.

;)

#32

Postad 27 maj 2017 - 06:56

Ochåäö
  • Ochåäö
  • Veteran

  • 1 667 inlägg
  • 0

Beror väl på hur desperat du behöver telefonen ? kan ju lika gärna avskaffa den helt, du vore inte först ut med det.

;)

Jag hade gjort det om inte vi har så dålig täckning där jag bor. Behöver fast telefon om man säger så.

Redigerat av Ochåäö, 27 maj 2017 - 06:57.


#33

Postad 27 maj 2017 - 19:22

ansgar
  • ansgar
  • Beroende

  • 1 257 inlägg
  • 0
Tack för alla svar och synpunkter.
Jag anser att Telia försöker ta ut lite extra via de leverantörer som tillåts vara med i deras fibernät. Fult som sjutton men de kanske tycker att det är en "underhållskostnad" för att säkerställa deras höga kvalitet. Stadsnätet är numera IP-only och de är väl också vinstdrivande?!

Ang telefon så fick jag efter 14 dagar med mitt stadsnät (för fyra år sedan) reda på att bredbandstelefoni från Telia gick att få. Det tog dem ett par dagar att fixa det men sen har det funkat som det ska. Avbrotten är fåtaliga.

I det "öppna fibern" har jag nu fått bredband för 99kr/mån i tre månader och tecknar det nu under sommaren.
Min fjärrutrustning kör jag via en 3G-router i stället. Volymen märks knappt så det går att hitta mycket billigare mobila abonnemang än fasta bredband.

Edit: Jag hade alltså IP-telefoni tidigare via adsl men ingen hade upplyst mig om att det gick att flytta den till fibern trots att det var ett stadsnät.

Redigerat av ansgar, 27 maj 2017 - 19:33.


#34

Postad 27 maj 2017 - 19:30

ansgar
  • ansgar
  • Beroende

  • 1 257 inlägg
  • 0

Precis så. Själv kör jag med NetAtOnce som internetleverantör. 249 kr för 100/10 var det bästa priset jag hittade bland de leverantörerna jag kunde välja mellan.
En konstig sak är dock att hemma hos oss, där Svenska Stadsnät har sin fiber så kan vi inte välja Telia som leverantör...förklara det om ni kan! För er som inte vet så äger Telia Svenska Stadsnät...

det där med ägandet vet jag inget om men för några år sedan i alla fall var det väldigt få stadsnät där Telia var med.
Jag blev alltså av med både bredband och TV från Telia när jag bytte från Adsl till fiber för fyra år sedan men telefonen gick ju att fixa!



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.