Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Forumet börjar bli lite väl ungt för mig :(

112 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#101

Postad 18 januari 2012 - 21:11

salllle
  • salllle
  • Wannabe

  • 18 inlägg
  • 0
👍👍👍 grymt sagt

#102

Postad 18 januari 2012 - 21:14

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

  • 1 314 inlägg
  • 0

������ grymt sagt

tack.
Jag önskar bara att jag någon gång kunde lära mej att haspla ur mej saker och ting med färre ord...
:blush:

Ps.
Det verkar som att raden med smileys under fönstret bidrar till hoppandet...

#103

Postad 18 januari 2012 - 21:22

Unregistered89a7be48
  • Unregistered89a7be48
  • Veteran

  • 2 082 inlägg
  • 0

|Applåder|
Misstänker att det är just den här typen av urartande diskussioner som åtminstone delvis ligger till grund för skapandet av denna tråden...
...Det är i vart fall huvudorsaken till att jag är så passiv numera.

"Ungtupparna" är så stridslystna och sugna på att utmana så det går knappt att framföra en subjektiv åsikt utan att man ställs inför skranket. Nog finns det envisa gamla gubbar (börjar själv att dra iväg åt det hållet), men skillnaden är oftast att med åldern så blir man mindre stridslysten och har lättare för att acceptera att åsikter ibland är olika, med eller utan saklig grund.

Jag hör själv till skaran som gillar att diskutera teknikaliteter och därför roar det mej när jag läser om hur vissa höjer objektivitet till skyarna samtidigt som deras bristande tekniska kompetens gör att dom saknar tillräcklig insikt för att veta vad som ÄR objektivt och vad som inte är det...

Ungefär som när man hör någon fräsa åt någon annan om hur korkat det är att stirra sej blind på "Watt", för att i nästa andetag informera de mindre kunniga om att det är slutstegs "strömstyrka" som är intressant...

Trots att jag har varit med så länge så sätter jag fortfarande nästan kaffet i vrångstrupen av skratt var gång jag ser sådana här självutnämna experter läxa upp andra "mindre" kunniga...

Vill man göra rätt så ska man lägga 30.000 på rumsbehandling innan man spenderar 3.000 på en cd-spelare...
...Men om man INTE vill förändra det rum som man under många år format till vad det är?
Betyder det att man gör fel om man hellre spenderar 30.000 på en cd-spelare?

Självklart inte!

När väl alla diskussioner ebbat ut, varningar delats ut, folk har tröttnat på tjafset så handlar det till sist och syvende om en enda sak...
...Våra personliga värderingar!

Om någon tycker att det var värt pengarna att lägga 30.000 på en cd-spelare vars ljud avlyssnas via en ellos-stereo, så får dom väl tycka det?
Upplever man en ljudmässig skillnad och tycker att investeringen var prisvärd så spelar det väl inte någon roll vad investeringen bestod av?

Man ska inte förringa andras erfarenheter och åsikter. En vis man beaktar dom och förkastar INGET utan noggrannt övervägande först och formar sin EGEN uppfattning därefter.

Jag anser att det är omoget och dumdristigt att inte anstränga sej för att förstå hur andra tänker.
Eftersom det handlar om någon annans tankar så borde man kanske t.o.m. ägna mer tid åt att försöka förstå hur andra tänker än på att fundera över sina egna ståndpunkter och argument.

...Det är ju oftast lättare att förstå sina egna resonemang än andras...

PS.
Är det bara jag som har problem med att "svara fönstret" hoppar och har sej så fort man flyttar muspekaren över vissa delar av sidan?
Det börjar bli jäkligt irriterande när textrutan hoppar över halva skärmen. T.o.m. utan att jag rör musen...
Inte lätt att pricka rätt på "skicka" knappen när f-skapet flyttar sej så fort muspekaren närmar sej...

EDIT:Nu spökar redigera funktionen också. Provar den fullständiga redigeringsfunktionen istället som verkar funka bättre...

Mycket bra skrivet :)
Vore kul om vissa för en gång skull kunde ta åt sig lite......
Men troligtvis inte,blir väl en tråd om varför blir jag varnad eller så....

#104

Postad 18 januari 2012 - 23:15

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

  • 1 813 inlägg
  • 0
Insiktsfullt inlägg, GuessWho. Känner igen mig i det du skriver. Jag är snart
50 år och har bara pysslat med hobbyn i 6-7 år. Likaså var jag helt ny med
att vara med i forum. I början blev jag chockad över tonen. Sen halkade jag
själv in i skitkastningen. Sen skämdes jag över mig själv och la ner.

Jag ser det mer och mer som en intressant psyko-sociologisk studie. Försöker
förstå varför folk beter sig som dom gör på forum.

Visst är jag trött på "Svart eller vitt", "Är du inte med mig så är du emot" attityder.
Men jag bryr mig inte längre. Det blir väl så när vi män ska diskuttera hobbys
som i grund och botten är subjektiva. Vissa klarar av att saker och ting kan
vara i gråzonen. Andra måste för sitt eget välbefinnande klassificera allt i
tydliga regler och "sanningar".

Behandla andra som du vill bli behandlad själv. Och ger du dig in i leken, så får
du leken tåla. :)

Redigerat av Bongo_Mongo, 18 januari 2012 - 23:17.


#105

Postad 18 januari 2012 - 23:19

Unregistered95265801
  • Unregistered95265801
  • Forumräv

  • 930 inlägg
  • 0
+1

#106

Postad 19 januari 2012 - 12:59

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0
Håller inte med Guesswho av flera anledningar.

#107

Postad 20 januari 2012 - 00:20

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

  • 1 314 inlägg
  • 1
Klart att du inte gör. Det var ju jag som skrev det och så fort jag står som författare för en text så brukar det ju räcka för att du sätta dej på tvären...

Jag "trillade" precis in i en tråd om försteg och slutsteg (rubriken var något åt det hållet), men i slutet där jag trillade in så handlade tråden om akustikbehandling och rummets inverkan?? En sak som jag stötte på flera gånger i tråden när jag försökte följa diskussionen var hänvisningar till fysikens lagar, vetenskap och liknande...

För att göra en lång utläggning kort så kan jag bara konstatera att jag inte gillar, oavsett vem det handlar om, när man försöker hänvisa till teknikaliteter, fysik, naturlagar o.s.v. i hopp om att förstärka ett resonemangs trovärdighet, när resonemanget samtidigt inte håller för en logisk granskning med hänsyn tagen till just fysik, naturlagar och teknikaliteter ...

När någon, oavsett om det beror på okunskap, ren illvilja eller missriktad stolthet, häver ur sej sådana saker i hopp om att vinna något slags debattpoäng, riskerar att förvirra och och i värsta fall helt vilseleda andra människor, så blir jag provocerad och känner ett ansvar för att försöka vidga vyerna hos folk så att de inte blir vilseledda.

Därav att jag ibland hamnat på kollisionskurs och temporärt sjunkit till samma låga nivå, för när argumenten formuleras så fylligt som t.ex.: "Nä", "håller inte med"... o.s.v. då ÄR det svårt att försöka föra en konstruktiv och givande diskussion.

Och det är väl just det som både jag och så många äldre har tröttnat på (för att knyta an till trådens rubrik)...
Jag har en känsla av att detta kan innebära ett problem för ett forum som i mångt och mycket handlar om avancerad teknik. När tekniskt kunniga och erfarna personer försvinner från diskussionerna så ökar också risken för att informationen som diskuteras i trådarna ska blir rörig och obegriplig, något som kan skrämma bort människor ifrån vår hobby och därmed generera en nedåtgående spiral som till sist kan påverka oss alla negativt...

Vissa saker ÄR svåra att förstå, men det är bättre att medge att man inte har fullt grepp om vissa saker och inbjuda till en diskussion som kan vidga allas vyer istället för att in absurdum försvara något man ändå inte har tillräcklig kompetens för att kunna försvara...

Med en öppen och lite mer ödmjuk hållning så behöver inte diskussioner urarta utan kan istället utvecklas till något som ALLA kan bli lite klokare av. Men det förutsätter att man är lite lyhörd inte låser sej så fort någon inte håller med...

Redigerat av GuessWho, 20 januari 2012 - 00:26.


#108

Postad 20 januari 2012 - 00:33

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0

Klart att du inte gör. Det var ju jag som skrev det och så fort jag står som författare för en text så brukar det ju räcka för att du sätta dej på tvären...

Nej, stämmer icke.

#109

Postad 20 januari 2012 - 22:02

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

  • 1 314 inlägg
  • 1

Därav att jag ibland hamnat på kollisionskurs och temporärt sjunkit till samma låga nivå, för när argumenten formuleras så fylligt som t.ex.: "Nä", "håller inte med"... o.s.v. då ÄR det svårt att försöka föra en konstruktiv och givande diskussion.

Dina två senaste inlägg är perfekta exempel på vad jag menar med "fylligt formulerade argument"...

I rest my case...

#110

Postad 02 april 2012 - 01:13

Alice761
  • Alice761
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Härlig tråd :)

Är själv 31 år nu i April, och håller med i mkt som skrivs av dom trevliga personerna (hoppas ni vet vilka ni är)

#111

Postad 10 maj 2012 - 18:27

Unregisteredf42c246a
  • Unregisteredf42c246a
  • Användare

  • 128 inlägg
  • 0
När kommer 50+ ?

#112

Postad 10 maj 2012 - 19:03

Unregistered2141
  • Unregistered2141
  • Mästare

  • 2 530 inlägg
  • 0
Hahaha :lol: och nu har du Amati Futura :D


Wow!
En sådan hade jag med,härliga minnen
/Mats


Redigerat av Unregistered2141, 10 maj 2012 - 19:03.


#113

Postad 10 maj 2012 - 19:08

Unregistered2141
  • Unregistered2141
  • Mästare

  • 2 530 inlägg
  • 0
Snacka om uppgradering :P



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.