Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Småbarn och hemmabio - hur gör ni?

53 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 11 november 2008 - 11:44

Frostbitaren
  • Frostbitaren
  • Lärjunge

  • 427 inlägg
  • 0
Vid 32 års ålder och första barnet på väg med leverans i januari så börjar frågan kännas högaktuell för min del.

Bor i en lägenhet på 3 rum och är van vid att kunna kräma på hyffsat bra (men inte tokmycket). Nu börjar jag förståss bli lite orolig för att prylarna ska stå oanvända när lillgrabben kommer till världen. :)

Kan man klara sig ändå (utan att vara förpassad till hörlurar)???

Inbillar mig tills vidare att tillvänjning i mammas mage kan ske genom att se mycket film på hög volym ... :)

Redigerat av Frostbitaren, 11 november 2008 - 13:25.


#2

Postad 11 november 2008 - 12:43

kribban
  • kribban
  • Mästare

  • 3 037 inlägg
  • 0
Våra barn har sovit utan problem trots att man kollat på film på hög volym. Jag tror helt enkelt att de känner sig trygga när de hör omgivningens ljud. Nu bor jag visserligen i villa men de sover i rummet ovanför TV-rummet.

MVH Kribban

#3

Postad 11 november 2008 - 12:53

toska
  • toska
  • Forumräv

  • 616 inlägg
  • 0
Håller med Kribban, bara dom vänjs med ljud så sover dom bra till det. Men om man gör bort sig och börjar ha tyst så kommer om att vakna vid minsta ljud.

#4

Postad 11 november 2008 - 13:01

Unregistered33328
  • Unregistered33328
  • Lärjunge

  • 264 inlägg
  • 0
Fick barn för 7v sedan, och vi försöker vänja henne vid att ha ljud på hemma. Det är alltid musik eller tv/film på hemma hos oss.

Dock finns det ett litet aber...
Man hinner fanemej inte se film när barnet är så litet. När man väl får tid över så somnar man strax efter förtexterna på filmerna. :)

Längtar lite tills att vi fått in lite rutiner på sovandet så man slipper vara en zombie när man väl har tid att göra det man gjorde innan barnet.
Men annars är det helt underbart med att bli pappa!

#5

Postad 11 november 2008 - 13:04

memme1975
  • memme1975
  • Användare

  • 110 inlägg
  • 0
Tjenna!

Barn är fantastiskt, men hemmabioanläggning och barn verkar inte kompatibla.
Jag har plockat bort allt, förutom mina frontar (K3 sign), som han io för sig redan nästan fått över sig. Sedan har all elektonik låsts in ...

Grabben är 10 månader nu, verkar inte bli bättre med tiden...

ha det!

#6

Postad 11 november 2008 - 13:34

Frostbitaren
  • Frostbitaren
  • Lärjunge

  • 427 inlägg
  • 0
Tack för svaren allihopa! Det verkar som det finns hopp och som om min tillvänjningsstrategi är en god idé. :)

Men man har ju hört om hur pass olika de små liven kan vara så jag tänker inte ta ut något i förskott.

Tjenna!

Barn är fantastiskt, men hemmabioanläggning och barn verkar inte kompatibla.
Jag har plockat bort allt, förutom mina frontar (K3 sign), som han io för sig redan nästan fått över sig. Sedan har all elektonik låsts in ...

Grabben är 10 månader nu, verkar inte bli bättre med tiden...

ha det!


Men se där! Det har jag minsann redan tänkt på. Jag har uppgraderat och gjort om hela utformningen av min anläggning sedan beskedet kom. Nu är all elektronik säkrad bakom dörrar och golvhögtalarna är utbytta mot vägghängda Audiovector. Det enda som återstår är kletskyddslåda för min Sunfire-subba som är i vit pianolack.

#7

Postad 11 november 2008 - 13:41

qwertansk
  • qwertansk
  • Användare

  • 173 inlägg
  • 0
Har inga problem här hemma med sonen på 2.5år. När han sommnat är det bara att dra på för fullt i filmen eller med musiken.
Fast basen gör så det skallrar i elementet i hans rum så vaknar han aldrig av det.
Och det enda han gör med grejerna är att han stänger av/startar förstärkaren och tvn ibland eller ändrar volym.
Det ja har i skåpen tittar han bara på ibland men rör det inte.
Så ja har haft tur med detta änsålänge.

#8

Postad 11 november 2008 - 13:46

toska
  • toska
  • Forumräv

  • 616 inlägg
  • 0
Dottern rörde aldrig elektroniken men sonen var hemsk... men nu när han är 2+ så blir det inge mer förstörande, utan jag vill se bio! :)

#9

Postad 23 november 2008 - 17:42

andreas_gbg_
  • andreas_gbg_
  • Forumräv

  • 541 inlägg
  • 0
Passa dig bara för att lämna ungen ensam i tv-rummet med kritor. Jag gjorde det misstaget när min grabb var ca 1,5-2 år, han satt i soffan och ritade på block. När jag kom in i rummet igen fick jag sinnessjukt ont i magen. Grabben hade kritat ner våran nya 42" tv vi precis köpt för 30.000kr.. Nu fick jag som tur var bort det efter ca 2 timmars försiktigt tvättande utan synbara skador.

Nu är barn nummer 2 påväg och jag är glad att jag såg denna tråden. Dags att börja tänka på hur jag skall skydda elektroniken under tv:n.

Beträffande ljudet behöver du inte oroa dig, som ovanstående skriver så är det en vanesak för barnen.

Mvh Andreas

Redigerat av andreas_gbg_, 23 november 2008 - 17:43.


#10

Postad 25 november 2008 - 17:36

Henke811
  • Henke811
  • Användare

  • 158 inlägg
  • 0
Usch detta inlägg väckte hemska minnen till liv, när jag haft min 46" lcd i en veckas tid lyckades min pojk (2år vid den tiden) få tag i en bläckpenna o kladda ner hela tvn såpass hårt att det lämnade märken i plasten på tvn...

Dessa gick mirakulöst nog bort efter några dagar men vilken ångest jag hade när ja fick syn på detta "konstverk" hade vid tidpunkten också en vit soffa som han samtidigt hade försökt att färga blå...

Men till topic! har aldrig haft några problem att spela högt trots 2 barn, är nog som dom flesta här säger en "vanesak"!


Passa dig bara för att lämna ungen ensam i tv-rummet med kritor. Jag gjorde det misstaget när min grabb var ca 1,5-2 år, han satt i soffan och ritade på block. När jag kom in i rummet igen fick jag sinnessjukt ont i magen. Grabben hade kritat ner våran nya 42" tv vi precis köpt för 30.000kr.. Nu fick jag som tur var bort det efter ca 2 timmars försiktigt tvättande utan synbara skador.

Nu är barn nummer 2 påväg och jag är glad att jag såg denna tråden. Dags att börja tänka på hur jag skall skydda elektroniken under tv:n.

Beträffande ljudet behöver du inte oroa dig, som ovanstående skriver så är det en vanesak för barnen.

Mvh Andreas



#11

Postad 25 november 2008 - 18:18

Turtle
  • Turtle
  • Beroende

  • 1 399 inlägg
  • 0
Våran dotter är nu 2.5år och hon är ganska härdad men ser man nått med mycket skrik i så vaknar hon.

Sen har hon varit ganska rädd om grejerna också faktiskt var mest på förstärkaren.
Men efter hon kommit åt volymratten så det blev rejält högt då har den fått vara ifred.
Hon stoppar i film själv i HD-DVD och Xboxen och sätter på TVn.
Dock har vi också råkat ut för kritor och pennor tyvärr.
Hon blev arg på mamma och pappa när hon inte fick dega(leka med trolldeg) innan maten.
Så efter maten när jag går in i vardagsrummet så har hon målat med en grön krita på följande grejer.
Den ny inköpta plasman, TV bänken, soffan, golvet och hennes lilla ikea fotölj.
Sen har soffan och köksluckorna och tapeten fått smaka på kulspetspennan också.

#12

Postad 26 november 2008 - 21:38

Zeuz
  • Zeuz
  • Användare

  • 111 inlägg
  • 0
Vi väntar första nu i Januari och får en massa blandade tankar i mitt huvud som jag inte lagt en uns av tid att tänka på. :unsure:
Som tur är har jag under de senaste 2 åren arbetat med att få bort stora element från mitt biorum då jag estetiskt gjort en kovändning och vill ha mina prylar antingen dolda eller väl passande i rummet. Det jag är mest orolig för nu är mitt nyslipade golv..
Och givetvis att allt stundande ska gå bra..

#13

Postad 16 december 2008 - 10:58

cinemax
  • cinemax
  • Forumräv

  • 625 inlägg
  • 0
Min son är 11 dagar gammal i dag.
Igår såg jag min första film sedan förlossningen.
Skönt med en förstående moder! :wub:
Men det lär ju bli klart mindre filmtittande ett tag framöver...

#14

Postad 16 december 2008 - 11:06

greveriff
  • greveriff
  • Veteran

  • 1 984 inlägg
  • 0
Man får gratulera cinemax!

Modern kanske förstår vilket slöseri det skulle vara att en grym bio som din står oanvänd för länge :wub:
.

#15

Postad 16 december 2008 - 18:24

Unregistered881d95e5
  • Unregistered881d95e5
  • Wannabe

  • 34 inlägg
  • 0
Bara att gratulera.

Fint att man fick syn på denna tråden för att säkra upp vissa komponenter.
Angående platt tv:en .. ni som har en sådan på lämplig höjd samt eventuell bänk framför.. hur länge räcker det som "skydd"..? Måste man plocka upp tv:n på riktigt höga höjder för att de ska hinna bli så gamla att de vet att det är ajaj..?

Själv vänta man första nedkomst i slutet på Januari.. Fick dock en baby (PDP-LX5090) i lördags :wub:

Redigerat av Unregistered881d95e5, 16 december 2008 - 18:27.


#16

Postad 18 december 2008 - 12:37

jonas_tby
  • jonas_tby
  • Lärjunge

  • 278 inlägg
  • 0

Håller med Kribban, bara dom vänjs med ljud så sover dom bra till det. Men om man gör bort sig och börjar ha tyst så kommer om att vakna vid minsta ljud.

Kan inte annat än instämma! Dom som får problem med vakna barn mm är i regel dom som smyger på tå och viskar så fort ungen lagt sig. Lillkillen hemma är drygt 2 år nu och har ALDRIG vaknat när jag spelat musik/tv-spel eller tittat på film, och musiken/ljudet är tidvis rejält högt...Då tycker jag däremot att allt petande på 60" Kuron, förstärkare och högtalare är riktigt jobbigt...

#17

Postad 18 december 2008 - 12:47

passan1
  • passan1
  • Beroende

  • 1 019 inlägg
  • 0

Min son är 11 dagar gammal i dag.
Igår såg jag min första film sedan förlossningen.
Skönt med en förstående moder! :huh:
Men det lär ju bli klart mindre filmtittande ett tag framöver...


Lider med dig som har en så fin bio o inte kan använda den på ett bra tag :)
Grattis till sonen.

#18

Postad 27 december 2008 - 20:29

Unregistered40127
  • Unregistered40127
  • Mästare

  • 2 592 inlägg
  • 0

Min son är 11 dagar gammal i dag.
Igår såg jag min första film sedan förlossningen.
Skönt med en förstående moder! :D
Men det lär ju bli klart mindre filmtittande ett tag framöver...


Grattis Jens! :D

#19

Postad 18 januari 2009 - 21:46

Unregistereda69d2a7a
  • Unregistereda69d2a7a
  • Användare

  • 234 inlägg
  • 0
gratulerar!

det tar några månader innan dom små liven börjar hitta dygnsrytmen och sen kan man se poå film igen precis som vanligt, våran son är 19 månader nu och hans rum är precis ovanför bion och vi har aldrig väckt han av att se på film, trots att soffan skakar lite då och då =)

#20

Postad 23 januari 2009 - 07:08

Frostbitaren
  • Frostbitaren
  • Lärjunge

  • 427 inlägg
  • 0
Ojoj... snart lär jag få veta hur det går! Frugan har haft värkar sedan igår kväll och någon gång under dagen lär det bära av till BB. Wish me luck! ;) :blush:

#21

Postad 29 januari 2009 - 03:06

Unregistered70fd4719
  • Unregistered70fd4719
  • Lärjunge

  • 272 inlägg
  • 0
Good luck! Fast det är väl lite sent nu. Hoppas allt gått bra efter att värkarna satte igång.

#22

Postad 02 februari 2009 - 12:17

nombz
  • nombz
  • Lärjunge

  • 480 inlägg
  • 0
Här är ett sätt att lösa "problemet" med barn och bio
https://www.minhembi...m/nombz/229335/
Se bilden längst ner :)

#23

Postad 17 februari 2009 - 10:20

Frostbitaren
  • Frostbitaren
  • Lärjunge

  • 427 inlägg
  • 0

Good luck! Fast det är väl lite sent nu. Hoppas allt gått bra efter att värkarna satte igång.


Jo lite sent är det men så är mitt svar... men tack ändå!

Det gick jättebra och den 23/1 19.30 föddes en grabb på 3930 gram - en tidigare än beräknat. Nu har man äntligen landat i den nya tillvaron och återgått till sitt jobb och börjat skriva i forumen igen. :rolleyes:

Han har redan klarat de mest grundläggande hemmabioproven och har sovit sig igenom flera filmer på måttlig, men inte låg volym.


Här är ett sätt att lösa "problemet" med barn och bio
https://www.minhembi...m/nombz/229335/
Se bilden längst ner :)


Bra idé - är de svårt att vänja dem vid öronfodralen? Ska prövas framöver när jag känner att jag behöver öka volymen för att vara nöjd.

#24

Postad 17 februari 2009 - 21:40

nombz
  • nombz
  • Lärjunge

  • 480 inlägg
  • 0

Bra idé - är de svårt att vänja dem vid öronfodralen? Ska prövas framöver när jag känner att jag behöver öka volymen för att vara nöjd.


Fanns ingen invänjning. Det bara fungerade. Men de skall visst ha blivit ett par månader innan man kör det knepet (så de inte blir "coneheads", kan vara jobbigt att förklara :P ). Men de var helt nöjda och visade inga obehag med hörselskydden alls.

#25

Postad 28 juni 2009 - 11:25

Unregistered1017
  • Unregistered1017
  • Forumräv

  • 664 inlägg
  • 0
Bara att vänja dom vid ljud redan från start, gör man inte det kommer man nog bittert ångra sig :)

Mina ungar somnar i sängen/soffan till vad som helst på duken på rätt hög volym, grymt skönt att ha det så kan jag säga, en del man har hälsat på hos får man nästan trippa runt på tå hos och det är inte speciellt roligt ;)

Det man dock bör tänka på är att variera ljudnivå om man kan, så barnen inte vänjer sig vid att sova med filmljud t.ex, då kan det bli på så vis att dom har svårt att sova om det är tyst istället och det är ju heller inte speciellt bra, råkade strula till det med lilldottern.. numera somnar hon in till fotboll på TVn i sovrummet (frun gillar inte sport så jag blev förvisad till sovrumsTVn vilket dottern tyckte var skitbra såklart.. lite småvrickat, ska se till att vänja av henne med det nu under min semester.

#26

Postad 06 juli 2009 - 23:07

Unregistered3fe1e3ce
  • Unregistered3fe1e3ce
  • Amatör

  • 93 inlägg
  • 0
Hejsan,

Håller med de tidigare om att inte vara för tyst. När min 13 åriga dotter var liten var vi lite för tysta och då väcktes hon av minsta lilla ljud. Min idag 8 åriga dotter däremot "väsnades" vi lite mer så hon är svårväckt och min snart 3 åriga son föddes när vi renoverade som mest (sov lungt till ljudet av spikpistol, cirkelsåg mm fast detta skedde utomhus). Så bioljudet inom rimliga gräser förstås är inga problem bara man inte har det för tyst.

#27

Postad 04 augusti 2009 - 13:41

Sammen
  • Sammen
  • Lärjunge

  • 412 inlägg
  • 0
Se till att skruva fast projektorhyllan ordentligt bara.

Härom månaden brakade det till när tjejen och jag stod i köket. Rusade in i vardagsrummet och hittade femåringen helt förstörd i soffan under en massa bråte. Den lille galningen skulle leka Tarzan, mellan hulkningarna lyckades han berätta att han skulle svinga sig ut från soffan genom att hänga i projektorhyllan. Det gick åt stöpet.

Både projektorn och pojken var dock helt intakta.

#28

Postad 12 augusti 2009 - 10:19

Tresor
  • Tresor
  • Användare

  • 139 inlägg
  • 0
Någon som har bra tips på hur man säkrar upp ett par något vingliga IQ7'or? Tycker dem är lite instabila, iaf med spikesen på.
Kanske räcker med att ta bort dessa?

//Tresor

#29

Postad 12 augusti 2009 - 18:45

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

  • 12 561 inlägg
  • 0
Action filmer är inte att ens tänka på.

Men ungana gillar att titta på platt tv'n eller duken, så länge filmerna inte har plötsliga ljud effekter eller nåt skrämmande obehagligt element.

favorit filmer är bl.a: Bilar, Madagaskar, Nalle Puh, Nicke Nyfiken osv.

Medioker ljud nivå också, barnens öron måste man ju tänka på.

#30

Postad 13 augusti 2009 - 20:56

Sammen
  • Sammen
  • Lärjunge

  • 412 inlägg
  • 0

Någon som har bra tips på hur man säkrar upp ett par något vingliga IQ7'or? Tycker dem är lite instabila, iaf med spikesen på.
Kanske räcker med att ta bort dessa?

//Tresor


Jag skruvade fast en nylonremsa på baksidan av högtalaren (i en av skruvarna som håller kontaktpanelen bak) och förankrade den i väggen. Inte det snyggaste kanske, men snyggare än en fallen högtalare.

#31

Postad 24 september 2009 - 13:52

Unregistered322fc921
  • Unregistered322fc921
  • Lärjunge

  • 267 inlägg
  • 0
  • Förvara elektroniken bakom låsbara dörrar, vi har en tv-bänk som har tjocka glasskjutdörrar med lås på.
  • Vänj dem tidigt vid ljud. Vi spelade på riktigt ordentligt redan när han låg i magen. Så när han kom ut kunde han bokstavligen talat sova sig igenom en rymdinvasion.

Redigerat av Unregistered322fc921, 24 september 2009 - 13:53.


#32

Postad 25 september 2009 - 08:43

nickeskbg
  • nickeskbg
  • Användare

  • 200 inlägg
  • 0
Här hemma har vi löst stereorums problemet med en grind, grabben är knappt två år och klarar än så länge inte att klättra över, när så blir fallet sätter jag dit en garageport :angry:

Skämt åsido, vet inte om det är den bästa av lösning, använda sig av grind men jag är väldigt pedantisk när det kommer till stereon och vill inte ens ha några som helst fingeravtryck på någon komponent..

Än så länge har han accepterat att vardagsrummet är förbjuden mark men det lär dock inte hålla i sig i all evighet kan jag tro..Ibland är vi i rummet tillsammans och han tycker det är jättekul busa omkring där, och han älskar dansa till musiken men vänder man ryggen till vill han gärna trycka på alla knappar han kan komma åt..än så länge är man snabb nog :)

I sitt eget rum kan han få för sig sätta lite fingeravtryck på sin 42 tummare men han börjar förstå att det inte är någon leksak..Bävar dock för de där krit problemen flera nämt tidigare ;)


Största skillnaden sen vi fick barn är annars att man inte alls har möjlighet sitta i godan ro och lyssna som förrut, men vad gör det när man har världens cooolast lilla krabat som kutar ikring här hemma :D

Redigerat av nickeskbg, 25 september 2009 - 08:46.


#33

Postad 27 september 2009 - 14:32

Unregistered98ebac28
  • Unregistered98ebac28
  • Användare

  • 201 inlägg
  • 0
Jag är väl lyckligt lottad då jag har mina elektronikprylar förpassade till källaren... Där junior(20 månader) ibland får hälsa på :) ... Man hoppas ju att få inviga honom i denna hobby, när han har slutat att pilla på allt.

Men om man nu skulle tvingas välja mellan elektroniken å lillen så är ju inte valet särskilt svårt.
Det är väl med d som med allt annat när man får barn, man får ju krypa ur sin, kanske ibland för egoistiska bubbla och läggga tiden på det som egentligen gör livet värt att leva, nämligen framtiden.
Å då pratar jag ju givetvis inte om kommande ljudformat ;)

#34

Postad 12 november 2009 - 20:52

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 2 850 inlägg
  • 0

Våra barn har sovit utan problem trots att man kollat på film på hög volym. Jag tror helt enkelt att de känner sig trygga när de hör omgivningens ljud. Nu bor jag visserligen i villa men de sover i rummet ovanför TV-rummet.

MVH Kribban

Det där har faktiskt vetenskapsmän och forskare kommit fram till också.
De vänjer sig och känner trygghet med ljud om det är så de små liven har "växt" upp.

Vänjer man ungarna vid total tystnad så kan man inte när de är 1-4 år börja titta på film med vettig ljudvolym.
Det är faktiskt ett hett tips till er som har barn på G, vänj de vid ljud. Det tipset är helt gratis den här gången, det är ju snart jul.

Sen är "hög volym" en definitionsfråga :)

Åter till topic:
Min grabb är lite drygt 2½ år och än så länge har inga missöden inträffat här, peppar peppar. Inga intryckta koner eller något spännande faktiskt. Jag bara väntar på att han ska klättra upp och hänga sig i takfästet till projjen :)

#35

Postad 13 november 2009 - 09:39

Bulldog76
  • Bulldog76
  • Veteran

  • 1 524 inlägg
  • 0
Jag har tv barn, 4,5 och 1,5.
Hittiills har det int ehänt några missönde, det enda som strykit med är lite dvd skivor, för de ska själv ta fram och stoppa i osv., Ni vet hur det är-

Vi är också lyckligt lottade att vi kan ha fullt ös på steroe eller Hemmabio när de sover. Fönstren kan skallra mm utan problem. Vi vande dem båda vid ljud tidigt, försökte inte att var "tysta" när det ska sovas middag osv.
en mista fick man göra så med ett tag att det skulle var tyst, men när hon väl hade somnat så....

Högtalarna har de aldrig rört... Är ändå orolig när det kommit in Monitor Audio högtalare i hemmet nu.
Vi har ingen stängd tv bänk eller luckor framför.

#36

Postad 10 januari 2010 - 10:21

Satsvear
  • Satsvear
  • Mästare

  • 3 066 inlägg
  • 0
Lite roligt att man platsar i denna tråd nu. Har 3 pojkar på 7,7 (tvillingar) och 8. De är varn vid att pappa spelar mycket musik och ser film på kvällen så det är inga problem. Att vänja dem vid ljudet osv har jag redan lärt mig.

Fick en liten flicka för 2 dagar sedan:) Elekroniken är inte synlig så är inte orolig på sådant sätt då vi brukar ha besök av 1-1½ åringar och aldrig något problem.

Istället är det, när hon somnat, hur orkar man dra på allt och och hålla sig vaken? Är totalslut känns det som.

// Sat

#37

Postad 10 januari 2010 - 10:59

Unregisteredf8aff63e
  • Unregisteredf8aff63e
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Har en liten kotte som blir 2 år i mars, Har verkligen försökt vänja honom vid ljud och det har funkat ganska bra kan kolla på film med ganska hög volym när han sover iaf så jag blir nöjd!:D elektroniken e fullt synlig och vi har haft våra bataljer om att man inte får röra och nu funkar det riktigt bra! sen har man ju fått kompromissa lite med att man hängt duken högre en man velat m.m. Men denna lille grabb är otroligt svår att få trött han är aldrig still! Enda gången han är still och kan sitta still i hela 2 timmar är när Wall-E går på projjen då är han som förtrollad och lever med i filmen!

Mvh

#38

Postad 10 januari 2010 - 11:43

Repeat
  • Repeat
  • Lärjunge

  • 284 inlägg
  • 0
Vi (jag) har byggt på höjden och hållit oss till billiga prylar. Det spar en del ilska/frustration. Inte det snyggaste men funkar bra med en meter safety level...
Ljudet - har aldrig varit ett problem då han (två i februari) fått vänja sig.
Kolla gärna albumen.

Bifogad fil(er)


Redigerat av Repeat, 10 januari 2010 - 12:21.


#39

Postad 11 februari 2010 - 12:06

Ayla666
  • Ayla666
  • Wannabe

  • 42 inlägg
  • 0

Jag skruvade fast en nylonremsa på baksidan av högtalaren (i en av skruvarna som håller kontaktpanelen bak) och förankrade den i väggen. Inte det snyggaste kanske, men snyggare än en fallen högtalare.



Har tänkt nästan likadant som dig,men tänkte skruva i högtalarn. Vill ju inte att sonen ska bli mosad av frontarna.

#40

Postad 15 februari 2010 - 01:19

Unregistereda9666aa5
  • Unregistereda9666aa5
  • Forumräv

  • 606 inlägg
  • 0
låser dörren, faktiskt :D

Ungarna (3 och snart 7) har inga problem med ljudnivån (vande dem tidigt), men om (när) det timar illa med ett toabesök (ofta kl 23 av ngn anledning) så vill man inte att de ska råka smyga in och kika mitt under Saving Private Ryan eller SAW V, eller liknande. Kan ge vissa problem med nattsömnen kan jag tänka mig. Tanken slog oss när vi såg Serenity då den äldre smög in och smygkikade. Pratade rymdskepp flera flera dagar sen :)

Redigerat av Unregistereda9666aa5, 15 februari 2010 - 01:20.


#41

Postad 18 april 2010 - 13:56

robert293
  • robert293
  • Guru

  • 4 533 inlägg
  • 0
har en kotte på 2,5år.... jag köpte högtalare i marmor (polerbara) samt elektronik av det stryktåliga slaget....sen vänjde jag pojken redan ifrån början med volym och att grejerna stod där,så vi kan med andra ord kolla på film när han sover..inga problem, han sover hur lugnt som helst.... man fick säga nej 10.230,5 gånger... nu rör han inte grejerna o han stört njuter av nalle pu o div andra kottefilmer i 7.0 surround så nu förstår han att det är viktiga grejer o utan dom ingen pu....

det dummaste man kan göra är att gömma grejerna o ha det knäpptyst när de lägger sig...vänj dom redan ifrån början o man kan njuta av sitt system istället för att frukta det....

Redigerat av robert293, 18 april 2010 - 14:01.


#42

Postad 25 juni 2010 - 08:38

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0
Den yngsta är 4½ nu så jag går rätt säker. Hon förstörde ett par högtalare när hon var liten och andra gången blev jag så arg att hon än idag har en mycket stor respekt för hembioprylar. Häromdagen låg det ett trasigt 12"-element i hallen som skulle till tippen. När hon fick höra att det var en trasig högtalare blev hon förfärad och undrade om det var hennes fel. Stackare, traumatiserad för livet av en skrikande pappa. Men så går det när man gör sönder fina prylar... :P

#43

Postad 28 juni 2010 - 06:39

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

  • 14 172 inlägg
  • 0
Min skumpa är 18 månader (kallar henne skumpan för hon är rätt bubblig och sprudlande) har lärt sig efter att pappa sagt mej 10¹⁹ gånger att man inte får röra högtalare eller elektronik. Nu sitter hon och tittar på tecknat och tycker det är helt okej men vissa ljud (djur, skrik och saker som trillar) vaknar hon även om jag kör på -60db så jag tackar Gud för min dedikerade bio man kan stänga in sig i.

#44

Postad 11 juli 2010 - 15:43

Unregistered5deb0b1d
  • Unregistered5deb0b1d
  • Guru

  • 4 329 inlägg
  • 0
Mina ungar är uppfödda på hemmabio och inget annat duger när det skall se på film. De har även lärt sig att man är försiktigt med skivor och tekniken och jag har aldrig haft några problem med trasiga högtalare, tv-apparater eller annan elektronik.

#45

Postad 10 augusti 2010 - 14:31

cinemax
  • cinemax
  • Forumräv

  • 625 inlägg
  • 0
Första åtta månaderna ver inget kul, lillen ville icke sova alls.. :D film var det sista man tänkte på..
Nu blir det att vi ser en tre, fyra filmer i veckan i bion. Lillen sover gott och har aldrig vaknat på grund av filmtittande.
Ok, jag spelar inte jättehögt när han sover, det ska erkännas.
Än så länge är biografen låst för honom, här tas inga risker längre sen en annan unge med brett leende gick rätt fram till en av de belysta kopphållarna och bröt av den! Jag hade lust att kväva fanskapet! Vad e det det brukar heta nu igen? Mina barn och andras ungar? :) Därefter monterade jag upp en barngrind in till bion. :( Funderar på att elektrifiera den, just in case!

#46

Postad 09 december 2010 - 19:11

Unregistered6df60672
  • Unregistered6df60672
  • Veteran

  • 1 811 inlägg
  • 0
Nu har min pojk på 1.5 år tammetusan stått och slagit på TV:n varje dag den här veckan. Varje gång jag kommer hem ser jag cirka 10 handavtryck på skärmen. Har han ätit innan så kan det vara flotta fingrar från nån leverpastejsmörgås som man kan se. Det har ändå gått bra att med en fuktad mikrofiberduk att få bort detta, men jag är ändå oroad att glaset med antireflexfiltret kan ta skada eftersom jag torkar rent varje dag.

Sen undrar jag hur jag ska få min son att sluta slå på TV:n varje dag? Jag blir rätt arg, men han förstår ju inte detta ändå. Sambon står ju och lagar mat när detta händer så hon ser ju inte.
Tips?

#47

Postad 10 december 2010 - 09:56

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

  • 14 172 inlägg
  • 0
Prata med din sambo - en 18 månaders liten människa kan göra sig illa på en rad prylar i hemmet och en tv kan exempelvis välta ner på honom/henne för jag antar att den inte är vägghängd iom att ditt typ 86 cm långa monster når ;) Det är föräldrarnas ansvar att se till att barnet inte är på apparaten - de är för små för att förstå själva.

Vi har jagat järnet på vår nu 2 år gamla dotter och hon rör aldrig apparaten.

#48

Postad 10 december 2010 - 17:07

Unregistered6df60672
  • Unregistered6df60672
  • Veteran

  • 1 811 inlägg
  • 0
Problemet är ju att det mestadels sker när ingen vuxen ser. Enbart vår 4 åriga dotter ser det och hon kanske inte kan förhindra det.
Har sett några enstaka tillfällen att han vill slå på skärmen och då ropar vi ett nej. Mer än så kan man väl inte göra såvida jag inte skaffar en högre TV-bänk som gör att han inte kommer åt.

#49

Postad 10 december 2010 - 20:31

Mushunt
  • Mushunt
  • Mästare

  • 3 278 inlägg
  • 0
* Skaffa en Drulle försäkring

* Lär dem ordet NEJ inte RÖRA

:(

Själv har tvn fått tåla stryk av klossar, käpphästar etc. Blivit repor tyvärr :/ Men tack och lov inget på skärmen, bara runt om tvn.

Men barn är barn :lol:

#50

Postad 10 december 2010 - 20:51

twebbas
  • twebbas
  • Veteran

  • 1 819 inlägg
  • 0

Nu har min pojk på 1.5 år tammetusan stått och slagit på TV:n varje dag den här veckan. Varje gång jag kommer hem ser jag cirka 10 handavtryck på skärmen. Har han ätit innan så kan det vara flotta fingrar från nån leverpastejsmörgås som man kan se. Det har ändå gått bra att med en fuktad mikrofiberduk att få bort detta, men jag är ändå oroad att glaset med antireflexfiltret kan ta skada eftersom jag torkar rent varje dag.

Sen undrar jag hur jag ska få min son att sluta slå på TV:n varje dag? Jag blir rätt arg, men han förstår ju inte detta ändå. Sambon står ju och lagar mat när detta händer så hon ser ju inte.
Tips?

Förstår problemet. Har en lliten grabb på strax över året som tycker det roligaste som finns är att banka. På tvn. Varje dag man kom hem från jobbet så var de där. De små handavtrycken. Man torkade fint och blankt igen. Men nästa dag var de där igen. Min fru som är mammaledig, fick ta lite oförtjänst kritik för detta. Men när jag passade honom häromveckan, så märkte jag hur snabb han är. Inte ens jag hinner stopppa honom från att hinna fram o slå på tvn. Och då är jag ändå beredd.
Dessutom finns det lite andra saker man vill hinna med en ledig dag, än att bara vakta på tvn.

Kom fram till att det inte fanns annan lösning på problemet än att möblera om, hur trist det än blev, och slänga upp tvn på väggen. Nu når han den inte och han är inte lika intresserad av den heller. :lol:

Högtalarna, (högblanka på högblanka stativ) däremot har bytts ut mot betydligt billigare variant, och hamnat. Just det. På väggarna. Bara subben som står kvar på golvet, och den har fått lite smällar och repor. Men men. Inga större saker. Smårepor på sin höjd.

Inget färgavskrap eller så. Sen är det ju så att barn är barn. Och barn måste få röra sig. Det är inget museum man lever i. Även om jag gärna haft det så. :( Jag säger inte till honom när han är på subben längre, utan bara avleder honom till att hitta på något annat.

Nu är inte subben alls rolig längre. Mission accomplished. Vågade dock inte testa min teori på en tv, som verkade gå sönder vilken dag som helst. Då får jag iofs en anledning att köpa ny tv. Men så roligt ska vi inte ha det.. än. Snart kommer nya modeller då kanske tvn hamnar på bänken igen... så där lite oskyldigt. Och så ger man grabben ett tillhygga att banka med. Hehe. :D

På tal om högtalarna jag hade tidigare så har jag inte sålt dessa eller så. De står bara i ett annat rum tills jag får möjlighet att använda dem igen. På tal om ljud så är det inga problem. Har också lärt vår lilla grabb att ljud är inget man vaknar av. :D Inga problem att varken se film eller dammsuga med andra ord.

Det här är vår första kotte, så jag sitter absolut inte inne med andra lösningar. Vill bara dela med mig då jag haft exakt samma dilemma som du, med fingeravtrycken på skärmen. Undrar vilken tv som är stryktåligast. Lcd eller plasma? Hmmm. :lol:

Redigerat av twebbas, 10 december 2010 - 21:00.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.