Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Hjälp - hur gömma kablar vid dörr?

23 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 02 september 2006 - 22:15

Calle
  • Calle
  • Lärjunge

  • 477 inlägg
  • 0
Jag har en bit mellan försteget och slutsteg samt subwoofer, som är placerade bakom en soffa. Jag har tidigare dolt kablarna under mattan men efter ommöblering fungerar inte det längre.

Kabelrännor i all ära men jag har en dörr och väldigt låg tröskel (10mm) mellan försteg och subwoofer / slutsteg, vilket väl utesluter dylika tingestar....

Finns det ekfärgad tejp? Det skulle kanske lösa problemet. Eller blir jag tvungen att skaffa mig 8m signalkabel och dra runt dörren? Signalkabeln är idag 4m.

Golvet är av Nivell-typ, dvs parketten ligger uppreglad med 5cm luft under. Klart jag kan borra mig ner och dra kabeln under golvet - men hur får jag i så fall upp kabeln igen?

Tacksam för alla vilda idéer :rolleyes: Elektroniken är inte flyttbar, och matta ser inte ut att gå att få till - hur jag än gör får jag ca 2dm fritt golv mellan TV-bänk och matta och jag vill inte se kablarna mitt på golvet.

Postad bild

(TV-bänken är en temporär lösning, liksom kablarna till hembion :P )

/Calle

#2

Postad 02 september 2006 - 23:10

Nomad
  • Nomad
  • "Justice is coming"

  • 6 401 inlägg
  • 0
Om du borrar hål så kan man kanske fäste ett gem (eller någon annat liknande) med ett snöre och sedan dra med en magnet. Vet att det kan fungerar i väggar.. :rolleyes:

Annars kanske du får köpa en ny sokel.. :P

#3

Postad 03 september 2006 - 07:42

Unregisteredd4f87b02
  • Unregisteredd4f87b02
  • Användare

  • 116 inlägg
  • 0
Kan du inte plocka bort tröskeln och lägga dom under den?
Alt. fräsa ut en kanal på undersidan i tröskeln och i värsta fall byta den mot en högre.

#4

Postad 03 september 2006 - 09:14

Calle
  • Calle
  • Lärjunge

  • 477 inlägg
  • 0
Gem - nja, jag tror det blir svårt då golv+underlag är 3cm eller nåt. Stark magnet blir det... eller?

Ta bort tröskeln har jag varit inne på. Den sitter rätt hårt men det ska nog gå. Men sedan måste det fräsas spår och även göras någon sorts in- och utpassage där golvsockeln slutar... och det ligger way over my head, jag har en dubbeltumme i var hand. :rolleyes:

Bifogad fil(er)



#5

Postad 03 september 2006 - 09:29

Unregisteredd4f87b02
  • Unregisteredd4f87b02
  • Användare

  • 116 inlägg
  • 0
Ta loss tröskeln och och till en snickarverkstad och be dom göra en ny högre tröskel (om det finns plats mellan dörr och tröskel). Alt. fräsa ett spår i tröskeln du har.

Är inte golvet delat under tröskeln så du får plats med kabeln ändå?

Bifogad fil(er)


Redigerat av Unregisteredd4f87b02, 03 september 2006 - 09:34.


#6

Postad 03 september 2006 - 09:34

Calle
  • Calle
  • Lärjunge

  • 477 inlägg
  • 0
Tröskeln är nog för låg för att rymma kabeln. Ny högre tröskel.. ja kanske det! Egentligen är det nog inte jättebra då lägenhetens ventilation bygger på att luft passerar under dörren, men lite högre kan man nog göra den.

Jo, det är en skarv mellan parkettgolven under tröskeln men glipan är, såvitt jag kan se från sidan, inte så bred (5mm nånting, jag behöver 10mm).

Återstår fortfarande hur man får in och ut kablarna men det borde väl gå att borra lite prydliga hål längst ner på dörrfodret antar jag.

Allra enklast är kanske att ta hem en snickare och låta honom fixa det hela... men det känns som det kan bli en dyr historia. Tröskeln verkar annars vara bästa alternativet.

Det där såg ut som en riktigt snygg installation! Går kabeln i golvsockeln sedan eller fortsätter den under golvet?

Lägenheter borde byggas förberedda för kabeldragning :rolleyes:

Redigerat av Calle, 03 september 2006 - 09:36.


#7

Postad 03 september 2006 - 09:47

Calle
  • Calle
  • Lärjunge

  • 477 inlägg
  • 0
Men fasen... finns det verkligen inte ek-tejp? :rolleyes: Det är bara ett par dm till mattan från TV-möbeln, kunde jag tejpa över kablarna där med ek-färgad tejp så skulle det nog duga hyggligt...

#8

Postad 03 september 2006 - 17:29

hipshot
  • hipshot
  • Wannabe

  • 33 inlägg
  • 0

Men fasen... finns det verkligen inte ek-tejp? :rolleyes: Det är bara ett par dm till mattan från TV-möbeln, kunde jag tejpa över kablarna där med ek-färgad tejp så skulle det nog duga hyggligt...

<{POST_SNAPBACK}>


Kolla efter laminat annars, det är väl det som är närmast tejp :P Det kan du ju klippa till hur du vill. Finns på alla byggvaruhus som är normalstora iaf..

Själv skall jag köra på sådanadär ihåliga lister som man kan köpa lite varstans. Rätt dyrt men jag hatar att se sladdarna ;)

#9

Postad 04 september 2006 - 14:19

Unregistered40127
  • Unregistered40127
  • Mästare

  • 2 592 inlägg
  • 0
Vill man göra det enkelt för sig kan man ju använda kabel-kanal för golv. Dom är välvda och mjuka att trampa på. Lägger du en sån hela vägen längs väggen så blir det kanske okej?

case

Tejp med ek-mönster? DC-fix borde ju funka, jag vet dock inte hur pass slittåligt mönstret är.

case

Redigerat av Unregistered40127, 04 september 2006 - 14:21.


#10

Postad 04 september 2006 - 15:53

Calle
  • Calle
  • Lärjunge

  • 477 inlägg
  • 0
Kabel-kanal för golv verkar intressant. Var hittar man något dylikt?

#11

Postad 05 september 2006 - 21:52

Lydén
  • Lydén
  • Användare

  • 176 inlägg
  • 0
Vilket ställe har allt? :) Kan tänka mig att case menar en sådan här .

#12

Postad 06 september 2006 - 05:58

DevilGod
  • DevilGod
  • Veteran

  • 1 517 inlägg
  • 0

Vilket ställe har allt? ;)  Kan tänka mig att case menar en sådan här .

<{POST_SNAPBACK}>

Den där ser inte ut att rymma speciellt tjocka eller många kablar :) Eller?

#13

Postad 06 september 2006 - 06:22

Lucifeer
  • Lucifeer
  • Wannabe

  • 34 inlägg
  • 0

Vilket ställe har allt? ;)  Kan tänka mig att case menar en sådan här .

<{POST_SNAPBACK}>

Den där ser inte ut att rymma speciellt tjocka eller många kablar :) Eller?

<{POST_SNAPBACK}>

En el-kabel eller två stycken antennkablar + en tunn kabel är väl ungefär vad gränsen för dom är, har två stycken själv. Tycker dom funkar lite sådär

#14

Postad 06 september 2006 - 10:06

Unregistered40127
  • Unregistered40127
  • Mästare

  • 2 592 inlägg
  • 0

Vilket ställe har allt? ;)  Kan tänka mig att case menar en sådan här .

<{POST_SNAPBACK}>

Den där ser inte ut att rymma speciellt tjocka eller många kablar :) Eller?

<{POST_SNAPBACK}>


Dom finns i många olika storlekar.

case

#15

Postad 06 september 2006 - 18:47

Noobman
  • Noobman
  • Forumräv

  • 635 inlägg
  • 0
Det finns även sockel/foder av plast som fungerar som en kabelkanal.

Lägg inte så stor vikt av mitt namn just vid detta inlägg, detta vet jag bergsäkert :unsure:

#16

Postad 07 september 2006 - 09:21

DevilGod
  • DevilGod
  • Veteran

  • 1 517 inlägg
  • 0

Det finns även sockel/foder av plast som fungerar som en kabelkanal.

Lägg inte så stor vikt av mitt namn just vid detta inlägg, detta vet jag bergsäkert  :unsure:

<{POST_SNAPBACK}>

Länk till produkt?

#17

Postad 07 september 2006 - 16:10

Noobman
  • Noobman
  • Forumräv

  • 635 inlägg
  • 0
www.beijerbygg.se/templates/BB_ProduktListing.aspx?id=9570

#18

Postad 08 september 2006 - 08:14

DevilGod
  • DevilGod
  • Veteran

  • 1 517 inlägg
  • 0

www.beijerbygg.se/templates/BB_ProduktListing.aspx?id=9570

<{POST_SNAPBACK}>

Ser inte att de skulle kunna funka ihop med en låg tröskel... <_<

*EDIT* Du kanske syftade på att dra kablaget runt dörren?

Redigerat av DevilGod, 08 september 2006 - 08:15.


#19

Postad 08 september 2006 - 08:58

Calle
  • Calle
  • Lärjunge

  • 477 inlägg
  • 0
Plastfodret var inte så dumt, synd att det är i plast bara..? Får kika på det vid tillfälle. Trä är ju mysigare känns det som. Tröskelvägen är nog det som gäller, jag får ta mod till mig och köpa ett stämjärn... <_<

Jag väntar med att göra nåt tills TV-möbeln har kommit, så jag ser hur allting blir tillslut. Kalas med alla goda tips och ideer!

#20

Postad 08 september 2006 - 14:20

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

  • 8 314 inlägg
  • 0
Eftersom dörren går inåt kan du gå till ett litet snickeri och köpa en "urfräst bräda" och lägga på befintlig sockel. Eftersom jag inte har böjlighet att rita upp hur jag menar får jag försöka beskriv aoch hoppas att du förstår.

Alt A:
Beställ en bräda, ca 40-60 mm bred och tjocklek beroende på din kabeltjocklek, men gissningsvis ca 20. Låt de fräsa ur ett par spår i brädan där du kan lägga kabeln. Skruva sedan fast den på den tröskel du har idag.

Alt B
Lika som ovan, men gör en "komplett tröskel" genom att ta med dig befintlig tröskel som mall och be dem göra en ny tjockare med spår under.

Alt C
Be dem göra en tröskel som ser ut som ett L där du lägger den långa delen (ca 60-100mm) på befintlig tröskel så att den kortare delen ligger mot govet ca 20-40 mm från dagens tröskel. Det borde ge en "tunnel" på 10-25 mm bredd som du kan lägga kablarna i.

Alla förslag ger dig en lätt förhöjd tröskel, men det tycker jag man kan ta. Det är ändå lägre än till många badrum.
Alt A och C ger dessutom en kant på tröskeln, men det är ändå så många trösklar ser ut (främst till badum od).

Hoppas du förstod. :P

#21

Postad 08 september 2006 - 14:24

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

  • 8 314 inlägg
  • 0
Såg att du fått förslag B. Sorry!
Gör du enl alt A eller C så kan du lägga förhöjningen så långt från dörren att du ändå får en luftning under dörren om det är det som du är orolig för.

Alt C kan man fixa själv med lite eksockel, såg, ektappar(alt skruv), slippapper och lim.

#22

Postad 08 september 2006 - 16:17

Calle
  • Calle
  • Lärjunge

  • 477 inlägg
  • 0
Haha vilken enkel lösning - tänkte inte ens på att dörren gick inåt :P

Ja tröskelvägen verkar helt rätt. Förvänta er inga raska resultat bara, saker och ting tar tid med två kids som gärna hjälper till.... men jag talar om hur det fortskrider.

#23

Postad 28 december 2020 - 22:40

Klibbig
  • Klibbig
  • Wannabe

  • 27 inlägg
  • 0

Hur gick det?



#24

Postad 28 december 2020 - 22:54

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0

Hur gick det?

14 år gammal tråd och användaren senast aktiv för 1,5 år sedan.

Men vem vet, kanske dyker gubben i lådan upp :)



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.