Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - Denon AVR-4310, 3310 *

681 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Denon AVR-2310 (Surroundförstärkare) 3 8,06 (15) Inga priser
Denon AVR-4310 (Surroundförstärkare) 0 9,57 (13) Inga priser
Denon AVR-1610 (Surroundförstärkare) 2 8,9 (20) Inga priser
Denon AVR-1910 (Surroundförstärkare) 2 8,59 (16) Inga priser
Denon AVR-3310 (Surroundförstärkare) 4 7,5 (5) Inga priser
Denon AVR-4810 (Surroundförstärkare) 6 8,5 (3) Inga priser
42 relaterade trådar
Köpråd - Surroundförstärkare 5-15000 (673 inlägg) 5 mån sedan
Köpråd - Surroundförstärkare upp till 5000 (791 inlägg) 1 år sedan
Onkyo TX-SR607 (2235 inlägg) 7 år sedan
Stor skillnad? (822 inlägg) 9 år sedan
Uppgradering på gång - vad gäller nuförtiden? (19 inlägg) 10 år sedan
NAS-lösning (3 inlägg) 10 år sedan
Multizone eller Zone 2 (5 inlägg) 12 år sedan
Denon till Samsung via HDMI stör antennsignal! (1 inlägg) 12 år sedan
Denon AVR-2310 Multi Ch In (4 inlägg) 12 år sedan
Denon AVR-1610 (3 inlägg) 12 år sedan
Monitor Audio Silver RX6 eller RX8? (6 inlägg) 13 år sedan
Denon-klubben (119 inlägg) 13 år sedan
Skillnad på Flerkanalare (som natt och dag) (174 inlägg) 13 år sedan
Gamla Denon 2310 eller nya Onkyo 608? (1 inlägg) 13 år sedan
Prisvärdaste Hemmabio Förstärkaren Just Nu? (6 inlägg) 13 år sedan
Vilken receiver: Onkyo TX-SR707 vs. Denon AVR-2310 till mitt Canton-system (21 inlägg) 13 år sedan
Tangent Clarity / Evo med Denon AVR-2310 (2 inlägg) 13 år sedan
Denon AVR-1610 eller Yamaha RX-V365? (49 inlägg) 13 år sedan
Denon AVR-1610 med Harman Kardon hkts11 (4 inlägg) 14 år sedan
Denon 3310 eller Onkyo 807? (23 inlägg) 14 år sedan
Denon AVR-1610 vs Denon AVR-1803 (3 inlägg) 14 år sedan
Onkyo TX-SR507 vs Denon AVR-1610 (369 inlägg) 14 år sedan
Denon AVR-1610, 1910, eller 3310? (22 inlägg) 14 år sedan
Förstärkare som fixar hdmi till hdmi uppskalning (14 inlägg) 14 år sedan
Denon 2310 + Monitor Audio (0 inlägg) 14 år sedan
Denon 1910 vs 1610 -- hjälp (38 inlägg) 14 år sedan
Ny receiver med bra pre-out? (3 inlägg) 14 år sedan
Bildproblem med Denon AVR-1610 och PS3? (9 inlägg) 14 år sedan
Receiver för Ps3, Wii, Digitalbox, HTPC & Blu-ray (18 inlägg) 14 år sedan
Denon AVR-2310 + Ati HD5870-problem (7 inlägg) 14 år sedan
Denon avr-1910 eller Onkyo TX-SR607 (130 inlägg) 14 år sedan
Onkyo TX-SR707 vs. Denon AVR-2310 ? (46 inlägg) 14 år sedan
Bästa förstärkarlösningen för hembio & stereo? (37 inlägg) 14 år sedan
Vad kan Denon 2310 som också denna kan? (8 inlägg) 14 år sedan
Denon Avr-4810 vs Onkyo TX-NR5007 (9 inlägg) 14 år sedan
Stor surr eller liten surr + slutsteg *Uppdaterad med testresultat* (4 inlägg) 14 år sedan
Bättre ljudkvalité även fast kraft inte saknas (5 inlägg) 14 år sedan
Paket eller lösa delar (6 inlägg) 14 år sedan
Val utav förstärkare, Denon, Onkyo eller Marantz (188 inlägg) 14 år sedan
Surroundreceiver till Dali Concept 10? (2 inlägg) 14 år sedan
Denon AVR-1910 eller Denon AVR-2309 (3 inlägg) 14 år sedan
Transporter eller inte? (4 inlägg) 14 år sedan

#101

Postad 07 augusti 2009 - 07:47

matbl
  • matbl
  • Forumräv

  • 840 inlägg
  • 0

Jag får hem allt till på måndag. men har inte någon dvd som jag kommer att använda. Men ska se om jag kan låna av någon bekant.

Det spelar egentligen ingen roll vad källan är sålänge det är 576i på component... DVD-spelare var ett exempel eftersom de flesta har en sån. Kan du få det ur något annat så borde det ge samma effekt där.
Kanske kan vara så att det även finns där när component-signalen är 720p eller 1080i, det har jag inte kunnat testa...
Vore väldigt tacksam om du kunde testa. ;)

#102

Postad 08 augusti 2009 - 11:24

davidrone
  • davidrone
  • Lärjunge

  • 265 inlägg
  • 0
Jag har lagt upp lite bilder på min 1610 om någon är intresserad :)

#103

Postad 09 augusti 2009 - 12:10

luma67
  • luma67
  • Användare

  • 140 inlägg
  • 0
Hej,

jag var länge inne på 1910, men den senaste tiden blivit alltmer intresserad av 2310.

Speciellt intresse kring ABT 2010 - chippet dock.

Efter massor med letande insåg jag att det inte verkar vara någon som har helt klart för
sig om hur detta är implementerat vilket är mkt viktigt för mig.

Så jag drog iväg ett antal frågor till HiFi-klubben ang. implementationen av ABT 2010 - videochippet.

Häromdagen var jag ner dit (HiFi) och fick då reda på att mina frågor varit lite tekniska och de
hade skickats vidare till Danmark. Så förhoppningsvis så dyker det upp lite svar till veckan.

Lite smakprov på vad jag tog upp:

PReP (Progressive ReProcessing) Finns det impl. Isåfall on/off/konfigurerbart per port?
Noise reduction (Mosquito)
Vilka fetaures som nyttjas/inte utnyttjas från ABT-2010 generellt.
Om implementationen av ABT-2010 är identisk mellan AVR-2310/3310/4310.


"matbl", jag snodde även din upptäckt ang. A/D-omvandlingen i 1910
(som du oxå tydligen fått verifierad för åtminstone 3310 och 4310.)
I detta fall så uttryckte jag min skarpaste oro över Denons firmware-policy.
Jag är dock ny i receiver-världen, men jag har fått intrycket av att fixar bara levereras till de riktigt dyra burkarna...

Jag nämnde även en produkt som använder detta chip, DVDO Edge, som under sin livstid kommit ut
med åtminstone tre firmware-uppdateringar där jag axplockat saker jag tror att chippet är inblandat i.

Firmware v1.1
Release date: December 10, 2008

* Improves the performance of Mosquito Noise Reduction
* Performs automatic Chroma Upsampling Error Correction (CUE)

Firmware v1.2
Release date: April 17, 2009

* New PReP feature for 1080p inputs

Firmware v1.2.1
Release date: May 13, 2009

* Fixes a minor bug in the operation of the PReP feature.


Utifrån dessa uppdateringar frågade jag :
Hur kan man veta om dylika "problem" ev. finns i Denon-burkarna...


Nåväl, hoppas vi snart har lite mer info innan våra ev. inköp.

#104

Postad 09 augusti 2009 - 19:07

Unregisteredbfabe95c
  • Unregisteredbfabe95c
  • Användare

  • 110 inlägg
  • 0
Mkt bra ställd fråga! Själv har jag just köpt denon 2310:an och är ganska besviken att inte hitta "detail enhancement"
"edge enhancement" där. Sålde min dvdo edge för jag hoppades de funktionerna skulle finnas i denons nya recievrar...

Prep har jag hört ska ligga där automatiskt men dolt.

#105

Postad 09 augusti 2009 - 20:53

luma67
  • luma67
  • Användare

  • 140 inlägg
  • 0
Prep automatiskt.
Nu har jag ingen Blu-ray ännu, men nog borde man kunna stänga av en dylik finess
per input isåfall. Kanske finns nåt att avaktivera i menyn.
Men resultatet (om Prep använts eller inte) kan ju vara svårt
att definitivt säkerställa ändå antar jag i Blu-Ray-fallet.

Lite frågor bara till Er som redan inhandlat AVR-modellerna.

Har ngn IPTV från Telia? (kanske går att tillämpa på andra IPTV-leverantörer eller media)

Hjälper "Prep" något då Telia envisas med att inte köra pass-through på signalen utan
kör 576p som lägst i sin Motorola 1910 digitalbox ( istället för 576i då antar jag) .
Här är ju ett fall då "Prep" ev. skulle göra nytta om nu inte signalen från början är totalt skräp.
Men bättre än en standard-box måste väl ABT-2010 deinterlaca...

Kan man generellt säga att ABT 2010-chippet jobbar bättre med skalning och deinterlace än
en modern platt-tv?

En dum fråga kanske med tanke på alla de TV-varianter som finns ute, men vi kan väl börja med att samla
in intryck från de som redan inskaffat AVR-modellerna och se om bl.a. våra gamla DVD'er
får nytt liv, TV-bilden blir skarpare/stabilare vid panorering, eller om man finner att ABT-2010
varken gör till eller ifrån när det gäller skalning osv. i AVR-modellerna.

Själv har jag bl.a. åtta säsonger Arkiv X att traggla igenom....kan nog traggla utan AVR-2310 men
i alla fall... :)

Precis som "lakerol" har jag fått intrycket att man skulle hitta den granularitet
i funktionerna som DVDO Edge har via Denons Produktblad etc. Men det kanske är att önska för mycket.

Hittade detta dock nyss:
https://www.forumhif..._2310_2452.html

"Moreover, on the AVR 2310 you can adjust and finteune the picture using the highly
appreciated video Noise Reduction and Enhancer"

På AVSforum (tror jag det var) så antog man att man slagit ihop vissa features gällande viss Bildbehandling till en (1).

I WANT TO BELIEVE, The truth is out there

#106

Postad 09 augusti 2009 - 22:58

torneheim
  • torneheim
  • Användare

  • 126 inlägg
  • 0

...

Hittade detta dock nyss:
https://www.forumhif..._2310_2452.html

"Moreover, on the AVR 2310 you can adjust and finteune the picture using the highly
appreciated video Noise Reduction and Enhancer"

På AVSforum (tror jag det var) så antog man att man slagit ihop vissa features gällande viss Bildbehandling till en (1).

I WANT TO BELIEVE, The truth is out there


Jag hittade till video NR och enhancer som separata inställningar i min 4310:a i vilket fall. Prep har jag inte orkat rota fram om det nu finns, kanske under annat namn.

Under den kommande veckan tänkte jag kolla på en klassisk X-box och en PS2:a via analog komponent istället för S-video som jag körde dom på när det begav sig. Jag måste se efter om det är några problem som det har rapporterats. Vädret har varit lite för bra för längre utredningar som det har varit.

#107

Postad 10 augusti 2009 - 12:43

matbl
  • matbl
  • Forumräv

  • 840 inlägg
  • 0

Jag hittade till video NR och enhancer som separata inställningar i min 4310:a i vilket fall. Prep har jag inte orkat rota fram om det nu finns, kanske under annat namn.

Under den kommande veckan tänkte jag kolla på en klassisk X-box och en PS2:a via analog komponent istället för S-video som jag körde dom på när det begav sig. Jag måste se efter om det är några problem som det har rapporterats. Vädret har varit lite för bra för längre utredningar som det har varit.

Vore kul att få höra resultatet sen när vädret blivit sämre...
Har du firmware-uppdaterat din 4310? (Sägs på AVSForum att det finns)
(Glöm inte stänga av overscan på tv:n när du testart om det inte redan är av)

#108

Postad 10 augusti 2009 - 15:37

Unregisteredbfabe95c
  • Unregisteredbfabe95c
  • Användare

  • 110 inlägg
  • 0
Nu har jag mejlat lite med Jeff Talmadge på denon och han säger att funktionen PreP in används i recievrarna!
Det skulle finnas fler funktioner implementerade i blu-ray spelarna, men det får bli 4010UD då, det är den enda denonen
jag vet som ska använda abt2010 chippet. Han kunde inte bekräfta om "detail" o "edge" enhancement skulle komma
att finnas där heller.

Snart börjar man ju undra hur mkt med 2010chippet utnyttjas mer än vad 1030chippet i denons recievrar....

#109

Postad 10 augusti 2009 - 22:14

luma67
  • luma67
  • Användare

  • 140 inlägg
  • 0
Det börjar klarna även ute i cyberrymden oxå.

Så mycket har man för produktblad och häftiga features...
Får väl bli Arkiv X i hederlig gammal DVD-kvalitet.
Synd på så fina förutsättningar. :rolleyes:

http://www.avsforum........1781&page=5
post #149 ->

http://www.avsforum........463&page=19
post #560 ->

#110

Postad 11 augusti 2009 - 13:53

luma67
  • luma67
  • Användare

  • 140 inlägg
  • 0
En positiv review av 2310:an finns på TrustedReviews.

http://www.trustedre...-AV-Receiver/p1

Inte mycket om videohanteringen, men bra beröm så...

Då är det bara att hoppas på bra skalning/deinterlacing i burken och att
åtminstone något extra krämas ur ABT 2010-chippet jämfört med chippet i AVR 1910.

Såg även att "HemmaBio"-tidningen skulle göra an review i nästa nummer.
Vet ej vilken version av Denon som skulle vara med.

#111

Postad 11 augusti 2009 - 14:30

Mojo71
  • Mojo71
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Jag införskaffade en AVR-1910 förra veckan tillsammans med B&W M1 satelithögtalare samt B&Ws lilla aktiva sub.

Jag är riktigt nöjd med ljudet men har ett litet problem med dom optiska kontakterna på förstärkaren.

När jag sätter in en optisk sladd i förstärkaren (från Argon) så sitter dom inte fast ordentligt. Utan dom lossnar otroligt lätt. När jag testar på en annan modell från Denon så sitter dom bra. Dock så testade jag på två andra AVR-1910 på Hifi-klubben och alla hade samma problem.

Är det någon som har hört något om detta?

/Mattias

#112

Postad 11 augusti 2009 - 16:19

Tumme
  • Tumme
  • Lärjunge

  • 279 inlägg
  • 0
Jag frågade i en annan tråd men det är ju här dom flesta Denon AVR-xx10 ägarna troligtvis håller till.

Finns det på dom nya Denon möjlighet att stänga av Dolby Digital Downmixningen?. Det bör stå Compresson On Off eller något. Denna funktion fanns i tidigare modeller från Denon. Det kopplas in en kompressor som förstör ljudet om man kör utan center (4.0).

Obs! ej att förväxla med Night Mode för att lyssna sent på kvällen.

Thomas

#113

Postad 12 augusti 2009 - 17:51

torneheim
  • torneheim
  • Användare

  • 126 inlägg
  • 0

Jag frågade i en annan tråd men det är ju här dom flesta Denon AVR-xx10 ägarna troligtvis håller till.

Finns det på dom nya Denon möjlighet att stänga av Dolby Digital Downmixningen?. Det bör stå Compresson On Off eller något. Denna funktion fanns i tidigare modeller från Denon. Det kopplas in en kompressor som förstör ljudet om man kör utan center (4.0).

Obs! ej att förväxla med Night Mode för att lyssna sent på kvällen.

Thomas


Jag hittar olika varianter av compression och så i min 4310 som inte har med night mode att göra. Mot slutet av manualen (den amerikanska varianten finns som lättfunnen PDF, kom igen HIFI-klubben och Denon Europa!) finns det en matris som visar vilka inställningar som finns i olika surroundlägen. Jag kan inte tänka mig att det är annorlunda i de mindre modellerna. Plocka hem PDF:en till t.ex 1910:an och jämför.

Om du är riktigt gnedpetig kan det löna sig att kasta ett getöga hos Batpigworld.
Komponentkablar var det ja...

#114

Postad 12 augusti 2009 - 21:02

Unregistered0d80c6ec
  • Unregistered0d80c6ec
  • Amatör

  • 58 inlägg
  • 0
Jag har ju en svensk instruktionsbok till min 1910a men jag är inte helt säker på vad ni menar......

#115

Postad 12 augusti 2009 - 23:39

torneheim
  • torneheim
  • Användare

  • 126 inlägg
  • 0
Det finns dels olika kompression inbyggt i digitalsurroundet, D. Comp från DD och DTS samt DRC från TrueHD samt LFE-inställningar. Allt enl. sid 99 i den svenska pappersmanualen till 4310:an. Sen har vi dynamisk volym, EQ enl Audyssey, cinema-EQ och sånt pyssel. Hittade nyss till och med AFDM (autoflag för EX och ES) bara för att ta ett exempel.

Tror att det är D.Comp och DRC man ska se upp med i 4.0-fallet enligt ovan. Själv gick jag nyss från 5.0 till 5.2-fusk med dubbla subbar. Jag försöker tänka på volymen och använder night mode. Mina grannar hatar mig säkert ändå :) Fattas bara ett par Monitor Audio BRFX eller RSFX så blir det 7.1 enl. konstens alla regler. Joråsåatte...

Redigerat av torneheim, 12 augusti 2009 - 23:41.


#116

Postad 13 augusti 2009 - 12:14

Dudemeister
  • Dudemeister
  • Forumräv

  • 501 inlägg
  • 0
Nu finns Denon AVR-2310 för demo hos hifiklubben i Växjö.

Tänkte eftersom jag väntat på detta så kanske det finns nån annan som har glädje av den informationen oxå.

/D

#117

Postad 13 augusti 2009 - 13:04

Tumme
  • Tumme
  • Lärjunge

  • 279 inlägg
  • 0

Det finns dels olika kompression inbyggt i digitalsurroundet, D. Comp från DD och DTS samt DRC från TrueHD samt LFE-inställningar. Allt enl. sid 99 i den svenska pappersmanualen till 4310:an. Sen har vi dynamisk volym, EQ enl Audyssey, cinema-EQ och sånt pyssel. Hittade nyss till och med AFDM (autoflag för EX och ES) bara för att ta ett exempel.

Tror att det är D.Comp och DRC man ska se upp med i 4.0-fallet enligt ovan. Själv gick jag nyss från 5.0 till 5.2-fusk med dubbla subbar. Jag försöker tänka på volymen och använder night mode. Mina grannar hatar mig säkert ändå :) Fattas bara ett par Monitor Audio BRFX eller RSFX så blir det 7.1 enl. konstens alla regler. Joråsåatte...



Nej jag tror inte att det är D.Comp eller DRC dom är nog just sådana där Night Mode varianter och har nog ingenting med nermixningen av kanaler när man inte använder full 5.1 uppsättning. Tyvärr verkar det som Denon tagit bort just denna funktion på xx10 serien.

Thomas

#118

Postad 16 augusti 2009 - 13:47

batch
  • batch
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0
Enl. Klubben i GBG så är prel. priset för AVR-4810 33000:- och saknar datum för säljstart.
/Batch

#119

Postad 16 augusti 2009 - 17:56

matbl
  • matbl
  • Forumräv

  • 840 inlägg
  • 0

Komponentkablar var det ja...


Blev det någonsin av? Lite nyfiken bara...

#120

Postad 16 augusti 2009 - 18:02

torneheim
  • torneheim
  • Användare

  • 126 inlägg
  • 0
Jag gör uppgradering nummer 2 just nu till 4310:an. Jag testade lite analog komponent mot en Xbox och en PS2:a, men såg att det fanns ny firmware som förhoppningsvis åtgärdar ev. problem med felplacerad bild.

Precis som förra gången sades det ta c:a 26 min, efter en massa nerladdning och kontroller och uppdatering av Main-delen kom sen DSP-delen som tar åtminstone 18 min. Stackars 4810-ägare :) Dom får en hel extra DSP som kanske är lite seg eftersom det verkar vara SPI eller I2C-buss istället för PCI tror jag.

Jag återkommer med mina kommentarer om analog komponent på den färska firmwaren. Det vore trevligt att se några release notes samt på ett enkelt sätt få fram vilken mjukvaruversion som sitter i burken. Efter lite strul med min ps2:a kom jag på att jag hade en oanvändkomponentkabel till 360:an som alltid gått på HDMI...

Hint till Denon/Hifiklubben: Öppna upp detta och lägg för böfvelen ut bruksanvisningar även utanför USA som PDF:er! Så länge man ser att en produkt underhålls ger det ett positivt kvalitetsintryck eller nått.

Ether IMG 02 min... Usain Bolt.

Redigerat av torneheim, 17 augusti 2009 - 00:49.


#121

Postad 17 augusti 2009 - 10:26

itpga
  • itpga
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
Finns det nån 3310 nånstans att lyssna på i södra Sverige?

#122

Postad 18 augusti 2009 - 01:49

torneheim
  • torneheim
  • Användare

  • 126 inlägg
  • 0
Komponentvideo och tester med min 4310:a passerade med ett för mig godkänt resultat. Bilden blir lite olika beroende på källan och bildfrekvens (PAL50, PAL60 eller NTSC). Min Pio 5090h var inställd på punkt för punkt 1080P. Receivern alltså f/w-uppdaterad 2ggr sen köpet.

Jag provade först med min chippade PS2:a. När jag först kopplade in den kom jag ihåg att man skulle in i PS2-setup:en och ställa om från RGB (SCART, denna ondska!) till Y,Cb,Cr. Annars blev det svart i rutan. Vissa påstod sig ha problem med chip och just komponent p.g.a olika videofixar men det märkte jag inget av.

Raskt in i setup-menyn på stärkaren för att tilldela rätt komponentingång. Festligt nog har alla 3 både nummer samt ett slags defaultnamn som man helt kan bortse ifrån. Satte även upp min gamla Xbox som precis som PS2:an mest gått som retromaskiner över S-video innan. Att tänka på här är att en Toslink-Coaxomvandlare kan vara bra att ha om man inte vill ha frontluckan öppen. Själv har jag tre optomaskiner: TVn, PS2 och Xbox. Jaja, no size fits all... Innan vi kommer till bilden-ljudet: ställde in setup till Auto på bägge omdöpta källorna samt stereoljudet på PLII Game.

Bild PS2: Först testade jag BM på modchippet som är ett lågupplöst elände. Det har alltid sett trist ut. Så även i 50"... I med GradiusV. Körde på PAL50 och PAL60. Bägge gav bild som var bara lite olika off i centreringen i sidled på skärmen med PS2:an inställd på 16:9 samt på 4:3. I övrigt var bilden bra och utan artefakter. Slängde i Wipeout Fusion för de snabba rörelsernas skull. Samma här, lite ocentrerad bild fast den ser fin ut i övrigt. Jaja, sist blir det SSX3 för ett testa DTS-ljud. Spelet har dessutom en THX-märkning med bildkalibrering och positionering av bilden. Så där ja: Mitt i prick! Inga störningar nu heller.

Bild Xbox: Ställde om till 16:9 i menyn och det blir åka av. Conker Live & Reloaded. Bilden är centrerad och bra. Samma med Mech Assault 2 och PGR samt Halo2. Lite fultrix från HDDn gör att jag ser att 480P och 720P skalas fint från XBMC.

Kort då: Viss ocentrering beroende på källa. 480i,p, 576i,p och 720p funkar bra. PAL50/PAL60 och NTSC går alla fint hos mig. Kanske skulle plåta skärmen och skaffa ett galleri? Puh!

#123

Postad 18 augusti 2009 - 10:53

Dunbar
  • Dunbar
  • Lärjunge

  • 474 inlägg
  • 0
Någon som vet om Denon 1610 klarar av att släppa igenom ljud & bild (från en digitalbox) via HDMI i stand by-läge?

I en tråd på avsforum har en medlem (som verkar ha grym koll på den här maskinen) skrivit att "all Denon AVR's now have the HDMI passthrough function when in Standby", medan en företrädare för Denon uttalat att "There is no real feature on the receiver that allows the video and audio to pass through when the receiver is on standby. Usually it will work when you have the HDMI control feature on the receiver is turned on, but it is not designed for this function".

När jag frågade på Hifiklubben fick jag besked om att 1610 inte har den funktionen. Någon som vet hur det ligger till med den modellen som säljs i Sverige (inbillar mig att det ibland kan finnas skillnader mellan maskiner med samma modellbeteckning i olika länder)? Kan det vara så att det beror lite på hur receivern funkar med just den specifika digitalbox och TV man råkar ha?

#124

Postad 18 augusti 2009 - 10:59

itpga
  • itpga
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
tycker också att HDMI pass through är rätt så viktig, inte alltid man vill lyssna på vädret via 7 högtalare. Det som är lite konstigt när man tittar på olika förstärkare från olika fabrikat (har tittat lite på Onkyo, Pioneer) är att alla hävdar att de har "HDMI control" men det är inte lätt att fatta vad det innebär och vad det inte innebär

#125

Postad 18 augusti 2009 - 19:18

torneheim
  • torneheim
  • Användare

  • 126 inlägg
  • 0

Någon som vet om Denon 1610 klarar av att släppa igenom ljud & bild (från en digitalbox) via HDMI i stand by-läge?

I en tråd på avsforum har en medlem (som verkar ha grym koll på den här maskinen) skrivit att "all Denon AVR's now have the HDMI passthrough function when in Standby", medan en företrädare för Denon uttalat att "There is no real feature on the receiver that allows the video and audio to pass through when the receiver is on standby. Usually it will work when you have the HDMI control feature on the receiver is turned on, but it is not designed for this function".

När jag frågade på Hifiklubben fick jag besked om att 1610 inte har den funktionen. Någon som vet hur det ligger till med den modellen som säljs i Sverige (inbillar mig att det ibland kan finnas skillnader mellan maskiner med samma modellbeteckning i olika länder)? Kan det vara så att det beror lite på hur receivern funkar med just den specifika digitalbox och TV man råkar ha?


Det där med HDMI passthrough kan funka lite si och så. Dels beror det på utrustningen i bägge ändar (typ, firmware, månens faser) och dels på hur man har satt HDMI Control (HDMI CEC etc). Stalltipset är att prova med CEC off i TVn först för att sen se hur on/off gör sig vidare bakåt i signalkedjan. I ditt fall beror det helt på dina grejor. Min Xbox 360 vill sig inte. PS3:an beter sig lite annorlunda...

Menar du postaren Batpig hos avsforum? Jag länkade till hans sida Batpigworld tidigare. Bra referens att ta till om det kniper.

tycker också att HDMI pass through är rätt så viktig, inte alltid man vill lyssna på vädret via 7 högtalare. Det som är lite konstigt när man tittar på olika förstärkare från olika fabrikat (har tittat lite på Onkyo, Pioneer) är att alla hävdar att de har "HDMI control" men det är inte lätt att fatta vad det innebär och vad det inte innebär


Passthrough FTW! +1 och allt det där. HDMI Control (HDMI CEC/Viera Link eller vad man nu kallar det för i dina grejor) är helt enkelt ett protokoll för att t.ex stänga av allt med förstärkarens fjärrkontroll, eller att från TVns fjäko kunna styra din Blu-Ray/DVD/PVR osv. Detta av/på kan sen inverka på HDMI passthrough om olika apparater slår av sig/på sig beroende på hur du gör. Nån mer än jag som tycker att detta påminner om gamla tiders SCSI-magi eller annan teknik i sin linda? Jag är inte riktigt kompis med det hela ännu eftersom jag inte har haft tid att ställa in det så det passar *mig*.

#126

Postad 18 augusti 2009 - 19:46

torneheim
  • torneheim
  • Användare

  • 126 inlägg
  • 0
En kortare notis om mina äventyr med komponentvideo:
Man kan plocka bort de små, svarta kanterna i sidan på bilden på vissa källor genom att ställa om upplösningen ut från källan till 480p eller 720p om man matar med 480i/p. Det verkar som scalern inte riktigt utnyttjar hela bildrutan om man skalar upp till 1080i/p. 720p till 1080p fyller ut hela bilden.

Äldre konsoler som PS2 och Xbox är ju ändå inte riktigt anpassade för ett liv i HD. Det är egentligen en fråga för andra forumdelar men PS2:an varierar vilt från spel till spel. Xbox kan alltid köra 480p om man ställer om den till NTSC (modchip!) och kör komponent. Högre upplösningar, inte bara uppskalat, är det si och så med. Nyare konsoler och DVD-spelare via komponent (varför om det inte är ett Wii?!) funkar genomgående bra.

Har man problem med detta rekommenderar jag varmt att man siktar på lägre upplösning ut än 1080p och provar sig fram. Varje källa kan ha sina egna inställningar så man har inget att förlora mer än sin tid.

#127

Postad 19 augusti 2009 - 11:05

matbl
  • matbl
  • Forumräv

  • 840 inlägg
  • 0

Har man problem med detta rekommenderar jag varmt att man siktar på lägre upplösning ut än 1080p och provar sig fram. Varje källa kan ha sina egna inställningar så man har inget att förlora mer än sin tid.

På en 1910 spelar det ingen roll vad upplösning ut är. Om källan är 576i på component så blir det svarta kanter ut på hdmi oavsett upplösning, har testat 576i, 576p, 720p, 1080i och 1080p som upplösning ut.
(Nej, de svarta kanterna är inte i källan)

#128

Postad 19 augusti 2009 - 12:19

Dunbar
  • Dunbar
  • Lärjunge

  • 474 inlägg
  • 0

Det där med HDMI passthrough kan funka lite si och så. Dels beror det på utrustningen i bägge ändar (typ, firmware, månens faser) och dels på hur man har satt HDMI Control (HDMI CEC etc). Stalltipset är att prova med CEC off i TVn först för att sen se hur on/off gör sig vidare bakåt i signalkedjan. I ditt fall beror det helt på dina grejor. Min Xbox 360 vill sig inte. PS3:an beter sig lite annorlunda...

Menar du postaren Batpig hos avsforum? Jag länkade till hans sida Batpigworld tidigare. Bra referens att ta till om det kniper.


Batpig ja. Det blir nog en Denon 1610 oavsett passthrough, men det vore trevligt om det funkade. Jag kommer troligtvis ha en Humax-box (com hem) i ena änden och en Panasonic P42X10E i den andra.

#129

Postad 19 augusti 2009 - 14:46

davidrone
  • davidrone
  • Lärjunge

  • 265 inlägg
  • 0
Någon som vet om det finns en vettig guide till hur man konfigurerar Denon fjärren så man kan stänga av bla TVn med den?

#130

Postad 19 augusti 2009 - 20:27

torneheim
  • torneheim
  • Användare

  • 126 inlägg
  • 0

Någon som vet om det finns en vettig guide till hur man konfigurerar Denon fjärren så man kan stänga av bla TVn med den?


Vill du använda den som multifjärr, eller menar du via HDMI-CEC? I det första fallet finns det lite beskrivande text i manualerna, HDMI däremot är trickigare. Man får slå på Anynet+ (Samsung), HDMI Control, eller nått liknande beroende på TV-modell. Sen finns det HDMI Control i menyn i receivern.

Multifjärr funkar endera med olika femsiffriga koder beroende på vad som ska styras och tillverkare, eller så kan man lära upp fjärren nos mot nos.

#131

Postad 19 augusti 2009 - 20:36

torneheim
  • torneheim
  • Användare

  • 126 inlägg
  • 0

På en 1910 spelar det ingen roll vad upplösning ut är. Om källan är 576i på component så blir det svarta kanter ut på hdmi oavsett upplösning, har testat 576i, 576p, 720p, 1080i och 1080p som upplösning ut.
(Nej, de svarta kanterna är inte i källan)


Osis! Jag fick fenomenet med svarta kanter främst från PS2:an men fick bort det genom att ändra upplösning. 576i/p testade jag med min Denon DVD1940 eftersom spelen ofta blir 480i/p via komponent trots att det ska vara PAL. Jag fick inte svarta kanter i 576i på 4310:an.

Kan din STB lämna S-video via sin Scart? Det kunde min Comhem-box... Tänk att det ska skilja så pass mycket mellan ABT2010 och ABT1030.

#132

Postad 20 augusti 2009 - 08:26

matbl
  • matbl
  • Forumräv

  • 840 inlägg
  • 0

Osis! Jag fick fenomenet med svarta kanter främst från PS2:an men fick bort det genom att ändra upplösning. 576i/p testade jag med min Denon DVD1940 eftersom spelen ofta blir 480i/p via komponent trots att det ska vara PAL. Jag fick inte svarta kanter i 576i på 4310:an.

Kan din STB lämna S-video via sin Scart? Det kunde min Comhem-box... Tänk att det ska skilja så pass mycket mellan ABT2010 och ABT1030.

1910 har ingen s-video ingång. Problemet är dessutom där när man matar med composite också, och i de i denonen inbyggda menyerna. Så det är nog mer ett generellt problem... Jag tror för övrigt inte det är ABT-chippet, det är väl inte det som gör A/D-omvandlingen? Det är i A/D-omvandlarna jag tror problemet sitter. Eller rättare sagt deras styrning om det går att fixa med mjukvara.

Du har dessutom uppdaterat din mjukvara. Fick info från hifi-klubben igår att denon släppt nya mjukvaror till alla xx10 för att rätta bl.a. just det här problemet. Men 1910 har ingen nätverksport så den måste skickas till servicecenter för att få ny mjukvara... Får se när jag orkar...

Redigerat av matbl, 20 augusti 2009 - 08:29.


#133

Postad 20 augusti 2009 - 16:52

torneheim
  • torneheim
  • Användare

  • 126 inlägg
  • 0

1910 har ingen s-video ingång. Problemet är dessutom där när man matar med composite också, och i de i denonen inbyggda menyerna. Så det är nog mer ett generellt problem... Jag tror för övrigt inte det är ABT-chippet, det är väl inte det som gör A/D-omvandlingen? Det är i A/D-omvandlarna jag tror problemet sitter. Eller rättare sagt deras styrning om det går att fixa med mjukvara.

Du har dessutom uppdaterat din mjukvara. Fick info från hifi-klubben igår att denon släppt nya mjukvaror till alla xx10 för att rätta bl.a. just det här problemet. Men 1910 har ingen nätverksport så den måste skickas till servicecenter för att få ny mjukvara... Får se när jag orkar...


Hmm, Ipod-ingången såg ut som S-video för mig. Jaja, bättre upp att Denon har fixat problemet! Jag gissade på rätt sampling men fel klippning av bilden av scalern på grund av overscan eller... Det finns ett gäng saker som kan gå fel.

Lycka till när du får det ordnat!

#134

Postad 20 augusti 2009 - 18:58

matbl
  • matbl
  • Forumräv

  • 840 inlägg
  • 0

Jag gissade på rätt sampling men fel klippning av bilden av scalern på grund av overscan eller... Det finns ett gäng saker som kan gå fel.

Hmm... Ja varför inte på det sättet... Det visar sig om det är rättat...

#135

Postad 21 augusti 2009 - 18:36

Horrabin
  • Horrabin
  • Lärjunge

  • 402 inlägg
  • 0
Nu ska vi se om någon kan hjälpa mig med denna fråga:

Jag har i dagsläget en Denon AVR-4306 som jag egentligen inte har några direkta klagomål på, det enda som skulle vara lite skoj var om det fanns två HDMI-utgångar. Eftersom jag vill shoppa något så är jag sugen på en 4310 som jag till en början antog var några modeller senare av samma serie jag har nu, men vad jag nu förstått egentligen är en ny version av 3808 i stället som dom döpt om. Efterföljaren till 4306 bör tydligen i stället vara 4810. Eftersom den (4810) verkar bli lite väl dyr för mig så undrar jag om det är någon idé att köpa en 4310 i stället? Kommer den att ge mig en rejäl upplyftning ljudmässigt och vara allmänt bättre än min nuvarande 4306:a, eller är det lika bra att behålla den och köpa något annat skoj för pengarna?

#136

Postad 23 augusti 2009 - 13:32

torneheim
  • torneheim
  • Användare

  • 126 inlägg
  • 0

Nu ska vi se om någon kan hjälpa mig med denna fråga:

Jag har i dagsläget en Denon AVR-4306 som jag egentligen inte har några direkta klagomål på, det enda som skulle vara lite skoj var om det fanns två HDMI-utgångar. Eftersom jag vill shoppa något så är jag sugen på en 4310 som jag till en början antog var några modeller senare av samma serie jag har nu, men vad jag nu förstått egentligen är en ny version av 3808 i stället som dom döpt om. Efterföljaren till 4306 bör tydligen i stället vara 4810. Eftersom den (4810) verkar bli lite väl dyr för mig så undrar jag om det är någon idé att köpa en 4310 i stället? Kommer den att ge mig en rejäl upplyftning ljudmässigt och vara allmänt bättre än min nuvarande 4306:a, eller är det lika bra att behålla den och köpa något annat skoj för pengarna?


Svårt val det där... Har du möjlighet att lyssna på den någonstans i närheten av där du bor? Annars kan du ju köra med en HDMI-switch om det bara är två HDMI ut du är ute efter. Som nöjd 4310-ägare är jag nog partisk...

DSP-delen med sånt som avkodning, kalibrering och rumskorrigering har gått framåt, men din nuvarande förstärkare är kraftigare. Dom som provat ljudfältsexpandering med Audussey DSX säger att den är mycket bra. PLII-z är trevligt, men tydligen imponerar det inte fullt lika mycket.

Redigerat av torneheim, 23 augusti 2009 - 13:33.


#137

Postad 23 augusti 2009 - 14:31

Horrabin
  • Horrabin
  • Lärjunge

  • 402 inlägg
  • 0
Hmm... Tack för svaret torneheim, även om jag hade hoppats att det funnits ett enkelt ja/nej-svar på frågan. :D

Jag har en HDMI-switch i dag, men den behöver en extra fjärrkontroll för att växla mellan ingångarna, så det var en av anledningarna att jag hoppades att 4310 skulle vara ett lyft på alla ljudmässiga sätt och vis, förutom dubbla HDMI-utgångar. Det är ju ett bättre chip för videokonvertering om jag förstått saken rätt, och senare (och bättre antar jag?) version av Audyssey, så det lockar ju, men om det är mindre kraft blir jag lite orolig om den kommer att låta fjuttigare med mina högtalare. Svårt val det här...

#138

Postad 23 augusti 2009 - 15:00

torneheim
  • torneheim
  • Användare

  • 126 inlägg
  • 0

Hmm... Tack för svaret torneheim, även om jag hade hoppats att det funnits ett enkelt ja/nej-svar på frågan. :D

Jag har en HDMI-switch i dag, men den behöver en extra fjärrkontroll för att växla mellan ingångarna, så det var en av anledningarna att jag hoppades att 4310 skulle vara ett lyft på alla ljudmässiga sätt och vis, förutom dubbla HDMI-utgångar. Det är ju ett bättre chip för videokonvertering om jag förstått saken rätt, och senare (och bättre antar jag?) version av Audyssey, så det lockar ju, men om det är mindre kraft blir jag lite orolig om den kommer att låta fjuttigare med mina högtalare. Svårt val det här...


Det finns ett enkelt svar: JA!

Jag trodde att du hade större effekt med din 4306:a, men den uppgavs till 7*130w den med. Det var tydligen 3808:an som plockade fram mer kraft hos lägre beteckningar. Så kan det gå, om man läser specar ser man att du kommer få mer av allt verkar det som... Det borde finnas någon hake, men den orkar då inte jag leta efter :D

Bättre Audyssey, bättre scaler, 3 zoner, mer avancerade ethernetfunktioner, samma fula fjärrko... What's not to like? :lol:

#139

Postad 23 augusti 2009 - 19:37

Horrabin
  • Horrabin
  • Lärjunge

  • 402 inlägg
  • 0
Mmm... har jämfört specarna lite mer nu och tycker inte det ser ut som att jag kommer att förlora något på att uppgradera mig. Det finns visserligen några punkter där jag inte har info att jämföra, men det får jag väl helt enkelt ta. Verkar som det blir ett besök på en Hifi-klubb nära mig inom en snar framtid.:D Jag får återkomma med jämförelser om/när jag köpt en 4310 och lyssnat och tittat lite.

Svart eller silver... Hmm, valen tar aldrig slut. :D

#140

Postad 24 augusti 2009 - 18:59

torneheim
  • torneheim
  • Användare

  • 126 inlägg
  • 0
4310:an får fin kritik här från Home Cinema Choice via Techradar. Sound goes in, magic comes out :o Tyvärr är det ännu tunnsått med tester av 10-serien i stort.

#141

Postad 24 augusti 2009 - 21:57

Truckerhate
  • Truckerhate
  • Lärjunge

  • 376 inlägg
  • 0
Var hittar man dessa förstärkare utomlands till bra pris som säljer till Sverige?
Kronan har ju stärkts rätt mycket mot dollarn sista tiden men Monopolklubben/ hifiklubben vetkar inte lika snabba på att sänka priset som dom var på att höja priset när dollarn gick upp

#142

Postad 25 augusti 2009 - 10:24

matbl
  • matbl
  • Forumräv

  • 840 inlägg
  • 0

Var hittar man dessa förstärkare utomlands till bra pris som säljer till Sverige?
Kronan har ju stärkts rätt mycket mot dollarn sista tiden men Monopolklubben/ hifiklubben vetkar inte lika snabba på att sänka priset som dom var på att höja priset när dollarn gick upp

Det du kan vinna på är att köpa dem från usa. Men kom då ihåg att de ska ha 115V som matningsspänning istället för de 230V vi har här så du behöver en konverterare som kan leverera tillräckligt med effekt. Räkna med ca 150 USD i frakt också.
Från övriga EU, så kolla på prisjakt, det finns en knapp "bästa pris inom EU" på produktens sida. Tyvärr så finns nästan inget att vinna. 3310 kostar t.ex. ca 1000 Kr mindre, men efter frakt så kanske en hundring eller tre om ens det.
Jag tror man ska jämför hifi-klubbens priser med priser inom EU. Det mesta inom hemelektronik är betydligt billigare i USA. Ska man skylla på någon så är det snarare tillverkaren som väljer att prisdifferensiera så mycket mellan marknaderna...
(Nej, jag har inget med hifi-klubben att göra)

#143

Postad 25 augusti 2009 - 22:28

Dudemeister
  • Dudemeister
  • Forumräv

  • 501 inlägg
  • 0
Efter förfrågan gör jag ett försöke med en "Subjektiv minirecension av":

Denon AVR-2310

1. Bakgrund
Testas tillsammans med: Samsung LE40B86, Denon DVD1920, Tvix HD M6500-A, Nintendo Wii, Playstation 2 slim, Kef3005, SVSound 20-39 PCPlus.

2. Uppackning och ”yttre” installation
Bifogad fil  Nr1.jpg   53,21K   0 Antal nerladdningar
I glädjeyran är det svårt att vara objektiv, men jag ska ialla fall försöka vara saklig. Väl förpackad och alla detaljer fanns med: Förstärkaren, Radioantenn (AM, samt sladdstumpen till FM), fjärrkontroll, Audyssey mikrofonen och sist men inte minst handboken.
Bifogad fil  IMG_1660.JPG   3,37MB   1 Antal nerladdningar
Inkopplandet gick smidigt, och eftersom jag har banan-kontakter till högtalarna så fick man peta ut de små plastpluggarna. Samtliga kopplingar känns gedigna och välpassande.

3. Konfigurering och installation
Bifogad fil  Nr3.jpg   54,96K   2 Antal nerladdningar
GUI:et är ganska enkelt, men mycket tjusigare och enklare än ett standard gammalt OSD som ex. min gamla 2106:a. Inställning av HDMI, digital och komponent gick enkelt. Automatiskt inställning med Audyssey, mikrofon och upp till 6 platser fungerade över förväntan. Något som var nytt för mig var att slippa s.k. ”Pink Noise” vid autosetup:en, det där ”ploppande” ljudet var betydligt snällare. (Pink Noise-bruset finns dock där om man själv går in och manuellt justerar ljudet på högtalarna).

4. Hur låter det då?
Det är ju här det är svårt att vara objektiv, jag känner mig verkligen supernöjd med förstärkaren, den har alla funktioner jag önskat mig: HDMI, bild-växel, HD-ljudformat(BluRay-inköp kommer i höst), GUI. Ljudmässigt känns det också som en uppgraderingen. Det är mer kraft i samtliga kanaler ut till högtalarna och ljudbilden känns bredare, öppnare och tajtare, jämfört med innan. Jag misstänker att Audyssey med alla dess inställningar faktiskt lyckas väldigt väl med att justera för rum, högtalare, och position mycket bättre än tidigare auto-setup feature.

5. Annat:
När jag kopplar in min gamla Playstation 2 via komponent, så har även jag små svarta kanter på höger och vänster sida i bilden. (titta strax till vänster om blixt-reflektionen, så kan man förnimma en svart kant som är en del i bilden, uppskattningsvis 2-3cm)
Bifogad fil  IMG_1764.JPG   2,3MB   1 Antal nerladdningar
Det är dock inget som stör mig, jag är så pass nöjd att överhuvudtaget få igenom allt med bild och ljud via stärkaren =). När jag kör Wii, på den andra komponentingången så blir bilden fullt utdragen. Jag vågar inte slänga mig in i några tekniska gissningar, utan kan bara förmedla vad jag ser i dessa fall.

Förmodligen inte världens mest kompetenta recension, men förhoppningsvis underhåller den någon.
/D

#144

Postad 25 augusti 2009 - 23:38

torneheim
  • torneheim
  • Användare

  • 126 inlägg
  • 0

Efter förfrågan gör jag ett försöke med en "Subjektiv minirecension av":

Denon AVR-2310
*SNIP*

När jag kopplar in min gamla Playstation 2 via komponent, så har även jag små svarta kanter på höger och vänster sida i bilden. (titta strax till vänster om blixt-reflektionen, så kan man förnimma en svart kant som är en del i bilden, uppskattningsvis 2-3cm)

Det är dock inget som stör mig, jag är så pass nöjd att överhuvudtaget få igenom allt med bild och ljud via stärkaren =). När jag kör Wii, på den andra komponentingången så blir bilden fullt utdragen. Jag vågar inte slänga mig in i några tekniska gissningar, utan kan bara förmedla vad jag ser i dessa fall.

Förmodligen inte världens mest kompetenta recension, men förhoppningsvis underhåller den någon.
/D


Tack för recensionen! Hmm, det ser ut som loading-skärmen från Wipeout :) Fick du bort strecken genom att sätta upplösningen till <1080i/p ut eller blev det samma som för matbl?

Förbered dig på att ha skoj med HD-ljudet från BD, eller någon bra fil på din Tvix om du inte testat! Det låter riktigt bra..

#145

Postad 26 augusti 2009 - 08:49

Mojo71
  • Mojo71
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Hej

Jag behövar hjälp att ta ett beslut :-)

Det går idag att få tag på en Denon AVR-2309 (gamla varianten av 2310) till samma pris som en Denon AVR-1910

Vad är bättre med 2309?

Vad tappar jag i funktionalitet om jag väljer en äldre variant (dvs 2309)?

Jag har i princip ingen tidigare erfarenhet av hemmabio så jag behöver lite hjälp här.

Stort tack på förhand!!!

Mvh Mattias

#146

Postad 26 augusti 2009 - 11:41

pear
  • pear
  • Forumräv

  • 505 inlägg
  • 0

Hej

Jag behövar hjälp att ta ett beslut :-)

Det går idag att få tag på en Denon AVR-2309 (gamla varianten av 2310) till samma pris som en Denon AVR-1910

Vad är bättre med 2309?

Vad tappar jag i funktionalitet om jag väljer en äldre variant (dvs 2309)?

Jag har i princip ingen tidigare erfarenhet av hemmabio så jag behöver lite hjälp här.

Stort tack på förhand!!!

Mvh Mattias

På Denons brittiska hemsida går det att jämföra även äldre modeller med nya
http://www.denon.co....h...d=387[0]=414

kortfattat lite högre effekt på 2309 och fler digitala ingångar.
Annan video processor på 1910 (ABT1030) , 2309 har Faroudja FLI-2310. Jag vet inte vad det innebär i praktiken.

Om jag hade kunnat välja mellan dessa till samma pris hade jag nog valt 2309. Var kan du få den till samma pris? Jag har bara sätt den ca 1000 kr dyrare än 1910?

#147

Postad 26 augusti 2009 - 15:14

matbl
  • matbl
  • Forumräv

  • 840 inlägg
  • 0

På Denons brittiska hemsida går det att jämföra även äldre modeller med nya
http://www.denon.co....h...d=387[0]=414

kortfattat lite högre effekt på 2309 och fler digitala ingångar.
Annan video processor på 1910 (ABT1030) , 2309 har Faroudja FLI-2310. Jag vet inte vad det innebär i praktiken.

Om jag hade kunnat välja mellan dessa till samma pris hade jag nog valt 2309. Var kan du få den till samma pris? Jag har bara sätt den ca 1000 kr dyrare än 1910?


Jag hade gjort tvärtom men det beror lite på vad man ska ha den till. Men 10 extra Watt gör ingen större skillnad.
Det som kan göra skillnad på ljudet är att 2309 har MultEQ XT medans 1910 har MultEQ.
Ska du köra video via den så är 1910 rejält före 2309. ABT1030 sägs vara rejält bättre än FLI2310. Om du inte behöver nedkonvertering av video av någon mystiskt anledning för det fixar inte 1910.
Ska du inte köra video så är nog 2309 lite lite bättre ljudmässigt.
Denon verkar ha flyttat om bland sina förstärkare. T.ex. anses 2310 vara efterföljare till 2809 om jag fattat rätt...

#148

Postad 26 augusti 2009 - 19:23

Mojo71
  • Mojo71
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0

Om jag hade kunnat välja mellan dessa till samma pris hade jag nog valt 2309. Var kan du få den till samma pris? Jag har bara sätt den ca 1000 kr dyrare än 1910?


Hi-Fi klubben har erbjudande från i morgon.

Jag pratade med Hi-Fi klubben. Dom rekomenderade 1910 för att det är en nyare och helt omgjord förstärkare gämfört med 2309. Så det lutar nog åt en 1910 för mig.

#149

Postad 27 augusti 2009 - 08:36

petestone
  • petestone
  • Lärjunge

  • 406 inlägg
  • 0
Jag införskaffade en AVR-1910 förra veckan som ersättare till min gamla Yamaha RX-V440.
Mitt system i övrigt består av Quad 12L frontar, L-Center samt min gamla Audio Pro Cinema sub(~70W) och surroundhögtalare ur samma serie.
Kanske inte optimalt, men jag har inte kommit mig för att uppgradera surrounderna då jag mest kör stereo och jag tycker det känns tungt att bränna tusenlappar på högtalare som mest hörs indirekt. Subben är helt ok, speciellt som jag bor i lägenhet och dessutom inte kör den när jag lyssnar musik.

Hur som helst så skaffade jag 1910:an eftersom jag dels tyckte min yamaha var lite klen (först vid -30db, -25db sjöng den ut ordentligt och lät då lite ljust) samt att jag ville ha en teknisk uppgradering.
Vad som slog mig först och främst var att jag fick dra på ännu mer med 1910:an, först runt -20db kommer kraften ordentligt men samtidigt låter den inte det minsta ansträngt.
Jag lyssnar på lite allt möjligt, men i mitt musiklyssnande så uppskattar jag detaljrikedom framför djup bas och det upplever jag att jag får här.

Med DVDn Esbjörn Svensson trio - live in stockholm så upplever jag mer detaljer än tidigare. Jag kan urskilja anslag på kontrabas, små transientljud då bassisten trycker ner strängarna, mer detaljer i slagverk och volymen i lokalen på ett helt annat sätt. Jag kan ju missminna mig, men med yamahan vill jag minnas att det kändes mer som Fasching än Nalen. Nu tycker jag verkligen att det hörs att det är en stor lokal.
Med Kingdom of heaven på BD så upplever jag också ett större ljud, utan att basen är bumlig eller tar över ljudbilden. Men även här måste jag dra på ordentligt med volym och även här utan hörbar ansträngning.

Med Mp3 och cd låter det också bättre än det gjorde tidigare. Med yamahan upplevde jag inte samma detaljrikedom och basen kunde gärna ta över något. Nu håller sig basen där den skall, även vid hög volym.
Igår kväll lyssnade jag i flera timmar på diverse artister via spotify, allt från William Orbit, Future sound of london, leftfield via Turin brakes, coldplay, Meshuggah, immortal, in flames etc på ganska låg volym eftersom det var sent och det lät även då väldigt bra, balanserat och hörbart trots väldigt låg volym. Min yamaha var inte alls lika linjär, jag vill minnas att vissa instrument nästan försvann vid låga volymer. Men det är svårt att minnas säkert, kanske vill jag att det skall låta bättre ^_^

Jag är på det hela taget nöjd med receivern, både för film och musik.
Men detta med volymen bekymrar mig något. Jag har fortfarande 1 dags bytesrätt, men om jag skulle byta till något kraftigare vad skulle jag byta till? Nästa modell har nästan obetydligt mer effekt, för mycket mer pengar. NAD-receivrarna på Hifiklubben kanske har mer pulver, det vet jag inte, men de är inte lika tekniskt avancerade heller. Så, vad göra?
Är det normalt att behöva dra på så mycket? Jag kanske inte bör bekymra mig, det är ju olika märken och åtskilliga år mellan dessa två.

Redigerat av petestone, 27 augusti 2009 - 08:41.


#150

Postad 04 september 2009 - 09:19

Unregisteredbaa1ce65
  • Unregisteredbaa1ce65
  • Amatör

  • 63 inlägg
  • 0
Åkte igår till Hi-Fi klubben för att inhandla en Denon AVR-1610. Då den modellen var helt slut och kunde levereras först i slutet av oktober erbjöd dom sig att sänka priset på AVR-2310.

Slutpriset landade på 7300 SEK, och jag kunde inte vara mycket nöjdare :) Två tummar upp för Hi-Fi klubben



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.