Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Problem efter att jag kopplat till motorola-vip1910-9 till min router

16 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Motorola Home VIP 1910 (Digitalboxar) 1 6 (16) Inga priser
Motorola Home VIP 1910-9 (Digitalboxar) 1 6,07 (13) Inga priser
64 relaterade trådar
* Officiell Tråd - Telia Digital-TV * (34367 inlägg) 1 dag sedan
Telia IP-TV in i HTPC? (592 inlägg) 6 år sedan
Canal Digital IPTV (908 inlägg) 8 år sedan
Samsung 2013 Universal Remote + Motorola VIP1903? (4 inlägg) 9 år sedan
Motorola VIP 1910-9 Canal Digital (3 inlägg) 10 år sedan
Problem, motorola Vip 1910/canaldigital (4 inlägg) 13 år sedan
Inget ljud i HDMI med Motorola VIP1910-9 till Telia FiberLAN digitalTV (8 inlägg) 13 år sedan
IPTV - HD 'Öppen IPTV' (27 inlägg) 13 år sedan
Telia digitalboxar - VIP 1910-9 vs. VIP 1003 (4 inlägg) 13 år sedan
Motorola VIP1919-9 och Bose v30 (0 inlägg) 13 år sedan
Olika storlekar på LG-tv med telia digitalbox (6 inlägg) 13 år sedan
Fjärren funkar ej... (18 inlägg) 13 år sedan
installations problem (1 inlägg) 14 år sedan
Problem koppla in Digitalbox i Tv (5 inlägg) 14 år sedan
PM: Telias kunder först att testa hdtv i bredbandsnätet (34 inlägg) 14 år sedan
Kna man configurera Motorola 1910-9 box manuellt? (2 inlägg) 14 år sedan
Vad göra med en MOTOROLA 1910 ? (1 inlägg) 14 år sedan
Ingen bild med HDMI? (3 inlägg) 14 år sedan
1080i på Motorola 1910 (3 inlägg) 14 år sedan
Homeplug och Telia bredbands tv (7 inlägg) 14 år sedan
Dum fråga kanske! :-) (1 inlägg) 14 år sedan
Motorola 1910 digitalmottagare (12 inlägg) 14 år sedan
Homebase kommer till Sverige (2 inlägg) 14 år sedan
Motorola + teliafiber + vhs/dvd (0 inlägg) 14 år sedan
Telia digital bredband tv på flera box/tv? (5 inlägg) 14 år sedan
telia digitalbox till tv (fiber Lan) Scart eller Hdmi? (1 inlägg) 14 år sedan
Ny serie HD-boxar från Kreatel! IPTV/DVB-T/MPEG4 (22 inlägg) 14 år sedan
Streama/strömma från PC till motorola 1910 (3 inlägg) 14 år sedan
Problem med blinkade bild vid uppstart (0 inlägg) 14 år sedan
Telia STB (Motorola VIP 1910-9 (1 inlägg) 14 år sedan
Telia triple play - trådlös? (7 inlägg) 14 år sedan
Telia digital-tv via ADSL med HDMI (10 inlägg) 14 år sedan
Bild via HDMI Telia dig. TV (5 inlägg) 14 år sedan
Telia Digital TV Inspelning (2 inlägg) 14 år sedan
HDTV via bredbandet från Canal Digital (16 inlägg) 14 år sedan
Telia och Viasat (3 inlägg) 14 år sedan
Lundbergs byter comhem till telia i alla sina fastigheter (12 inlägg) 14 år sedan
Smart i datorn (0 inlägg) 15 år sedan
Inloggning (0 inlägg) 15 år sedan
Motorola VIP 1910 - fel programinfo (0 inlägg) 15 år sedan
Motorola hdmi box till lcd datorskärm (1 inlägg) 15 år sedan
Fjärrontrollen till Motorola vip1510 (4 inlägg) 15 år sedan
Multifjärr till Samsung LE40R89 och Sony STR-DB940 samt Telias digitalbox (1 inlägg) 15 år sedan
iptv med HD (3 inlägg) 15 år sedan
PX80E och 1910 Box från Telia (1 inlägg) 15 år sedan
Problem med att ljudet hackar, Telia Digital TV (1 inlägg) 15 år sedan
trådlös TV? (4 inlägg) 15 år sedan
Bredbandsdbolaget (4 inlägg) 15 år sedan
Telia IP-Tv (3 inlägg) 15 år sedan
Telia digital tv kvalitet (1 inlägg) 15 år sedan
HDTV via bredband? (2 inlägg) 15 år sedan
SVT Play flyttar till tv:n och låter dig se OS på tider som passar dig (7 inlägg) 15 år sedan
Telia eller BBB? (1 inlägg) 15 år sedan
Motorola 1910 (2 inlägg) 15 år sedan
blå prickar i rutan (3 inlägg) 15 år sedan
Bildkvalitet på Telias bredbandstv jämfört med parabol (4 inlägg) 15 år sedan
Telia digital-TV (1 inlägg) 15 år sedan
Köp av platt tv för bästa bild (2 inlägg) 15 år sedan
bbb digitalbox (bredbandsbolaget) (8 inlägg) 15 år sedan
Cardsplitter för Telia digital TV (1 inlägg) 15 år sedan
Telia IP-TV (5 inlägg) 15 år sedan
Viasats kanaler till Telias digital-tv-kunder (6 inlägg) 15 år sedan
Någon med Motorola 1910 och Toshiba Z3030? (0 inlägg) 15 år sedan
Manual 1910 (0 inlägg) 15 år sedan

#1

Postad 02 januari 2009 - 14:38

_shafty_
  • _shafty_
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Har lite problem att få min Box att lira med nätverket. köpte för några dagar sedan en router av märket linksys och när jag pluggar i boxen i denna händer det inget.
Det är inga problem att komma åt internet osv ifrån datorerna, utan det är bara boxen som strular. satt och funderade på om man måste göra någon form av port forwarding i eller liknande i routern?

#2

Postad 02 januari 2009 - 17:49

Unregistered2c1997ae
  • Unregistered2c1997ae
  • Beroende

  • 1 163 inlägg
  • 0
Det är nog inte så enkelt som att öppna några portar för att få det att fungera. Dels så skickar boxen en speciell DHCP begäran när den precis efter uppstart begär att få IP-adressen, dvs då första pricken blinkar. Förutom att boxen får reda på sin IP-adress, så får den också reda på den multicastström som distribuerar systeminformation för att sedan kunna boota upp boxen, t ex ladda ned programvara då andra pricken blinkar.

Så för att du skall få det att funka bakom en router så måste du säkerställa att din router svarar på boxens DHCP förfrågan med exakt den information som boxen behöver i DCHP svaret. Detta i sig tror jag är omöjligt att åstadkomma, såtillvida att du inte har 100% kontroll över hur DHCP-servern i router beter sig.

Dessutom så måste du se till att routern släpper igenom de multicastströmmar som boxen går med i, dvs routern måste kunna hantera IGMP protokollet (inte alla routrar göra detta, och du skrev aldrig någon modellbeteckning så jag har svårt att avgöra detta i ditt fall).

Sammanfattningsvis så skulle jag mycket starkt rekommendera dig att koppla på det sätt som din digital-TV leverantör har instruerat dig att koppla in boxen, dvs inte bakom en router utan direkt till den avsedda porten på ADSL-modemet eller bredbandsswitchen (du talade inte heller om på vilket sätt som du är ansluten till din digital-TV leverantör).

/Peter Cigéhn

#3

Postad 02 januari 2009 - 20:17

_shafty_
  • _shafty_
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Har en router med inbyggt adsl modem. dvs telekabeln är kopplad till modemet och datorerna/boxen är kopplade i de lan interface som finns. DHCP servern har jag inte åtkomst till då det är min ISP som delar ut de skarpa adresserna. däremot har jag aktiverat DHCP:n i routern för att tilldela lan adresser. jag ser att boxen har fått en 192.168 adress och har även slagit igång IGMP proxy, vilket inte har hjälpt. Blir nog att slå en pling till Telia och höra med dem.

routern = LINKSYS WAG160N

Redigerat av _shafty_, 02 januari 2009 - 20:27.


#4

Postad 02 januari 2009 - 22:19

IPTV
  • IPTV
  • Användare

  • 144 inlägg
  • 0
Telia kommer svara att de ger ingen support på Linksys.

Du kan inte köra med intern IP för Telias IPTV, du måste brygga och inte routa.

IPTV boxen måste ha en skarp IP adress för att det ska fungera, det går inte köra med NAT och Telias IPTV av olika anledningar jag inte vill gå in på här och nu.

Bästa är om du använder medföljande silvriga Zyxel modem med din router och kör IPTV direkt in i Zyxel modemet och internet via Linksysen istället.

Redigerat av IPTV, 02 januari 2009 - 22:21.


#5

Postad 02 januari 2009 - 23:11

Unregistered2c1997ae
  • Unregistered2c1997ae
  • Beroende

  • 1 163 inlägg
  • 0

Har en router med inbyggt adsl modem. dvs telekabeln är kopplad till modemet och datorerna/boxen är kopplade i de lan interface som finns. DHCP servern har jag inte åtkomst till då det är min ISP som delar ut de skarpa adresserna. däremot har jag aktiverat DHCP:n i routern för att tilldela lan adresser. jag ser att boxen har fått en 192.168 adress och har även slagit igång IGMP proxy, vilket inte har hjälpt. Blir nog att slå en pling till Telia och höra med dem.

routern = LINKSYS WAG160N


Jag var uppenbarligen väldigt otydlig. Att du aktiverar DHCP i routern och låter den dela ut lokala 192.168 adresser till boxen är ju precis den situation som jag avsåg där du då måste ha 100% kontroll på DHCP servern i routern (att du inte har kontroll över Telias DHCP server är ju självklart att du inte har). Om du nu aktiverar DHCP i routern så måste du också säkerställa att förutom att den tilldelar boxen en IP adress också ser till att tilldela boxen information om vilken multicastgrupp för systeminforation som boxen skall gå med i för att sedan få information om hur boxen skall boota upp.

I normala fall så är det alltså en speciellt konfigurerad DCHP server i Telias nät som känner av att det är en digital-box som begär en IP-adress och svarar alltså i denna situation tillbaka på ett väldigt specifikt sätt. Detta specifika sätt måste du alltså "fejka" med din router om du skall få det att fungera.

Och som du säger så verkar din Linksys kunna hantera IGMP och det ser ju lovande ut. Dock så spelar detta inte någon som helst roll om du inte först får till DHCP hanteringen (eftersom boxen inte ens kommer så långt att den börjar koppla upp sig på korrekta multicastgrupper via IGMP).

Det finns dock folk som har byggt egna DHCP servrar för detta dylika ändamål. Ta dig en titt på följande forum till exempel. Läser du runt där så kan du också hitta information om hur du skulle kunna klara dig utan DHCP överhuvudtaget.

Som redan påpekats så betvivlar jag mycket starkt att du kommer att få någon som helst hjälp från Telia att lösa det här. Det enda svar som du kommer att få är det som jag redan gett dig, dvs koppla på det sätt som Telia har instruerat dig att göra.

/Peter Cigéhn

#6

Postad 02 januari 2009 - 23:25

Unregistered2c1997ae
  • Unregistered2c1997ae
  • Beroende

  • 1 163 inlägg
  • 0

Du kan inte köra med intern IP för Telias IPTV, du måste brygga och inte routa.

IPTV boxen måste ha en skarp IP adress för att det ska fungera, det går inte köra med NAT och Telias IPTV av olika anledningar jag inte vill gå in på här och nu.


Du får väldigt gärna gå in på vilka anledningar som gör att det inte går att köra med lokal IP-adress och NAT. Jag har själv gjort det, så jag är lite nyfiken på vad det är som jag missat! Det känns ungefär som humlan som olyckligt vetande flyger än fast den inte skall kunna göra det... :)

Grundproblemet är som jag beskrivit i tråden själva DHCP hanteringen bakom routern. Lyckas man bara lösa det (ganska grundläggande och fundamentala problemet) så är en lokal IP-adress och NAT inget problem.

/Peter Cigéhn

#7

Postad 03 januari 2009 - 17:50

IPTV
  • IPTV
  • Användare

  • 144 inlägg
  • 0

Grundproblemet är som jag beskrivit i tråden själva DHCP hanteringen bakom routern. Lyckas man bara lösa det (ganska grundläggande och fundamentala problemet) så är en lokal IP-adress och NAT inget problem.

/Peter Cigéhn


Där av mitt svar.

Du kommer aldrig lyckas med DHCP och IPTV med NAT, hur har du tänkt lösa det? referera gärna till diverse rfc:er i så fall.

Redigerat av IPTV, 03 januari 2009 - 17:50.


#8

Postad 03 januari 2009 - 19:34

Unregistered2c1997ae
  • Unregistered2c1997ae
  • Beroende

  • 1 163 inlägg
  • 0

Där av mitt svar.

Du kommer aldrig lyckas med DHCP och IPTV med NAT, hur har du tänkt lösa det? referera gärna till diverse rfc:er i så fall.


Vad gäller DHCP så är den mekanism som används för att informera boxen om vilken multicastgrupp som systeminformationen (dvs information om bootcastströmmar där programvara distribueras, URL:en till boxens "hemsida" mm mm), också kallad Infocast-strömmen, distribueras på är specad i vanliga hederliga RFC 2131 Dynamic Host Configuration Protocol. Det är helt enkelt så att boxen har en specifik Vendor class identifier som är unik för Kreatel/Motorola-boxar. När DHCP servern får en begäran med denna Vendor class identifier så svarar den tillbaka med en DHCP option i området 128 till 254, specad enligt RFC 2132 DHCP Options and BOOTP Vendor Extensions, som är "reserved for site specific options". Värdet på denna "site specifika" option indikerar vilken multicastgrupp som boxen sedan skall gå med för att kunna ta emot rätt Infocast-ström.

Uppfyller bara den DHCP-server som svarar på boxens DHCP-begäran "bakom" routern så är det inga som helst problem att få igång boxen. För att experimentera lite med C# så har jag själv implementerat en egen DHCP-server som uppfyller exakt detta (enligt ovanstående RFC:er) och har också fått det att fungera.

Som jag redan har sagt så har jag kört en box uppkopplad på "baksidan" av min D-Link DIR-100 enligt ovanstående och det funkar alldeles utmärkt. Då man väl har fått igång boxen och skickat den rätt information via DHCP så är det sedan bara helt vanlig IGMP via routern som gäller.

Vad gäller NAT så förstår jag fortfarande inte vad detta har med saken att göra. Du får återigen ge en liten bättre förklaring till vad det är i själva NAT-mekanismen som gör att det inte skulle fungera.

Det enda jag är ute efter är att du förklarar vad det är i själva NAT, Network Address Translation, som du anser gör att det inte skulle fungera.

Att det sedan finns massor av andra saker som gör att det inte bara går att koppla in en router hur som helst på ADSL-modemet (eller en VLAN-separerad bredbandsswitch om man kör FiberLan-anslutning) är ju en annan aspekt. I och med att det är VLAN-separering så gör det ju att om man kopplar in routern på porten för bredbandet så kommer man inte åt IPTV. Kopplar man in routern på IPTV-porten så kommer routern själv inte att få någon IP-adress (i och med att den skickar fel Vendor class id, samt också har fel MAC-address). Så här finns självklart ett grundproblem som också måste lösas.

Att jag själv sitter med FiberLan-anslutning utan VLAN-separering gör ju självklart saken mycket lättare i och med att min router alltid får en IP-adress och att inte bredbandet och IPTV:en är separarede på något sätt.

Så visst, jag kan hålla med om att det fortfarande finns saker som gör att man inte kommer att få det att fungera i dom vanlig VLAN-separerade fallen (som då man har ADSL-anslutning).

Men det jag reagerade på i ditt ursprunliga inlägg var att du refererade till att det var privata IP-adresser och NAT, och att du fortfarande refererar till NAT, som ett av problemen, vilket jag som sagt var fortfarande inte begriper hur det kan vara ett problem. Då jag körde med min uppkoppling och min egna DHCP-server så hade boxen en address inom 192.168.X.X och "NAT:ades" av D-Link DIR-100, och det funkade.

/Peter Cigéhn

#9

Postad 28 maj 2009 - 08:18

tyno
  • tyno
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0
såg att det är en gammal tråd men jag har en sådan box, vip1910, kör canaldigital via stadsnät och den sitter bakom en router, funkar fint fint. däremot tycker jag vip1910 suger fett, så sjukt seg....

#10

Postad 24 augusti 2009 - 22:03

Unregistered949d90cf
  • Unregistered949d90cf
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0

såg att det är en gammal tråd men jag har en sådan box, vip1910, kör canaldigital via stadsnät och den sitter bakom en router, funkar fint fint. däremot tycker jag vip1910 suger fett, så sjukt seg....


First of all excuse my english, but my Swedish are not good enough to make myself understood

I have the same situation as you. IPTV from Canal Digital, internet via stadsnatt and a Linksys router

When i boot my Motorola VIP 1910 it gets an IP address from the internal network, and then it fails to boot. In detail, i get the first and second dot (on the boot up screen) to be green, then third becomes red and the box reboots and performs the same actions again

I was wondering, did you do any special configuration on the router to make it work?

Thanks

#11

Postad 02 januari 2010 - 13:39

hygea
  • hygea
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0

såg att det är en gammal tråd men jag har en sådan box, vip1910, kör canaldigital via stadsnät och den sitter bakom en router, funkar fint fint. däremot tycker jag vip1910 suger fett, så sjukt seg....

har själv samma setup men får det dock inte att fungera bakom min netgear wnr3500, du skulle inte vilja förklara hur du lyckades få det att fungera? pillrat på routerinställningar i flera dagar nu men utan framgång...

Redigerat av hygea, 02 januari 2010 - 14:09.


#12

Postad 05 april 2010 - 09:07

Metropol
  • Metropol
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Läs i den här tråden:

https://www.minhembi...p;#entry2671667

Huvudspåret verkar vara att skippa router om man inte är mycket tekniskt kunnit och istället använda DRG:en som man borde ha fått från leverantören.

#13

Postad 30 juni 2010 - 11:19

OldAbe
  • OldAbe
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Är det möjligt att ansluta en VIP 1910-9 på följande sätt?
Har C.D som leverantör via stadsnätet.

1. TP- vägg (ISP - internet) till Switch1
2. Switch1 (ISP- internet) till Router1 "WDS"
3. Router2 "WDS" till VIP 1910-9 (via TP-kabel)

Använder mig av DD-WRT och Llinksys WRT54GL som routers. (vill hoppa över TP-kabel i huset och köra trådlöst)

Vilken conf skulle vara aktuell att använda för att få det att fungera?

/Abe

Redigerat av OldAbe, 30 juni 2010 - 11:26.


#14

Postad 30 juni 2010 - 13:26

Unregistered8c00bd99
  • Unregistered8c00bd99
  • Veteran

  • 2 296 inlägg
  • 0
Skaffa Denna box

#15

Postad 30 juni 2010 - 17:26

OldAbe
  • OldAbe
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0

Skaffa Denna box


Tack för svar.
Fungerar denna produkt med HDTV- från C.D och IPTV?

I så fall finns det några andra alternativa produkter på marknaden?

#16

Postad 04 augusti 2010 - 21:12

Major Mir
  • Major Mir
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0

Tack för svar.
Fungerar denna produkt med HDTV- från C.D och IPTV?

I så fall finns det några andra alternativa produkter på marknaden?



Hej,
Har nån hunnit testa Ruckus MediaFlex från Telia med IPTV från Canal Digital? resultat?
Jag har testat massa lösningar som har gått åt hel.... allt från Homeplug till router, bridge.

#17

Postad 17 januari 2011 - 11:52

Karlassar
  • Karlassar
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Har haft liknande problem med Linksys router och lyckades aldrig få ordning på inställningarna i den. Blev tillslut så förbannad så jag gick o köpte mig en switch o kopplade.
tpvägg-switch
switch-iptelefon
switch-iptv
switch-router
Men då frös bilden med jämna mellanrum, till slut visade det sig att min Linksys router fortfarande spökade för så fort jag kopplade ur den så funkar allt klockrent. Har nu bytt ut den mot en router från netgear och systemet funkar klockrent så länge inte Linksysen är inkopplad.
Vet inte varför Linksysen stör ut Ip-tvn men inte Netgearen.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.