Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Hyra bil utomlands - Vad ska man tänka på?

77 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 13 januari 2013 - 13:57

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0
hej!
jag åker farsan åker till italien i april och har tänkt att hyra en bil. Varken jag eller han har erfarenhet av detta och är lite osäker på hur det funkar.

vi har kollat på rental car och hittat en ford KA för 1045kr för 7 dagar.
stöldskydd och kollisionsförsäkring ingår och lite sånt.

läste det finstilta och såg att självrisken var skyhög. 1000 euro+tax - 2300 euro+tax
då hittade jag även att man kunde teckna en försäkring mot självrisken som kostade 56kr/dag
det är det ju lätt värt.
den totala kostnaden blir ca 1400kr för hela veckan. billigt och bra.

eftersom jag inte har någon erfarenhet av detta så undrar jag om det finns någon här som hyrt bil utomlands och om det är något speciellt man ska tänka på eller om det är någon mer extra försäkring som vi bör teckna?

någon kanske till och med hyrt bil just i italien och kan berätta lite om det?

tacksam för svar
/andreas

#2

Postad 13 januari 2013 - 14:04

hifimarcus
  • hifimarcus
  • Guru

  • 4 251 inlägg
  • 0

hej!
jag åker farsan åker till italien i april och har tänkt att hyra en bil. Varken jag eller han har erfarenhet av detta och är lite osäker på hur det funkar.

vi har kollat på rental car och hittat en ford KA för 1045kr för 7 dagar.
stöldskydd och kollisionsförsäkring ingår och lite sånt.

läste det finstilta och såg att självrisken var skyhög. 1000 euro+tax - 2300 euro+tax
då hittade jag även att man kunde teckna en försäkring mot självrisken som kostade 56kr/dag
det är det ju lätt värt.
den totala kostnaden blir ca 1400kr för hela veckan. billigt och bra.

eftersom jag inte har någon erfarenhet av detta så undrar jag om det finns någon här som hyrt bil utomlands och om det är något speciellt man ska tänka på eller om det är någon mer extra försäkring som vi bör teckna?

någon kanske till och med hyrt bil just i italien och kan berätta lite om det?

tacksam för svar
/andreas

Ring hertz och boka med dom :) Dom svarar dessutom på alla dina frågor

#3

Postad 13 januari 2013 - 14:08

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0
kan du utveckla det lite mer är du snäll?

#4

Postad 13 januari 2013 - 14:12

hifimarcus
  • hifimarcus
  • Guru

  • 4 251 inlägg
  • 0

kan du utveckla det lite mer är du snäll?

www.hertz.se
Där kan du välja vart du hämtar ut bilen och lämnar den om du bokar direkt online, och är det så att du ringer till deras kundtjänst så svarar dom på alla frågor ang försäkring osv osv :)

#5

Postad 13 januari 2013 - 14:14

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0
jo jag vet att man kan boka online,, det kan man även på rental car som jag nämnde,, man kan även välja var man ska hämta bilden och allt sånt, inte för att låta otrevlig men ditt svar hjälpte mig faktiskt ingenting :)

någon annan som har erfarenhet?

#6

Postad 13 januari 2013 - 14:22

hifimarcus
  • hifimarcus
  • Guru

  • 4 251 inlägg
  • 0

jo jag vet att man kan boka online,, det kan man även på rental car som jag nämnde,, man kan även välja var man ska hämta bilden och allt sånt, inte för att låta otrevlig men ditt svar hjälpte mig faktiskt ingenting :)

någon annan som har erfarenhet?

Hur som haver, oavsett vart du bokar, har du frågor angående försäkringar osv så är det ju bäst att ringa till hyrbilsbolaget :) Det är antagligen väldigt olika regler på olika bolag också, så något generellt svar finns nog inte. Det enda man vet med säkerhet är att det är dyrt att krocka, oavsett om det är med din egen eller ett hyrbilsbolag.
Vissa bolag har stöldförsäkring och ansvarsförsäkring som ibland ingår i priset, gör det inte det så är dom bra att köpa till såklart. Olika bolag har olika summor när det kommer till självrisk, men självrisk finns i 99% av fallen och brukar vara hyffsat hög.

Men mitt tips är att kolla in stöldförsäkring och ansvarsförsäkring, ibland ingår dom, ibland inte.

#7

Postad 13 januari 2013 - 14:28

hifimarcus
  • hifimarcus
  • Guru

  • 4 251 inlägg
  • 0
Här är t.ex kostnader för Hertz.
http://www.hertz.se/...edRegion=Europa

Så bra är om man har möjlighet att ringa till bolaget och fråga vilka försäkringar som finns att köpa till och vad dom gör.

#8

Postad 13 januari 2013 - 14:30

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0
Ok, jo det är dyrt med självrisk men som jag skrev i första inlägget så fanns det en försäkring mot det, då kostar självrisken ingenting.

Min fråga var mer om det fanns något mer/annat man skulle tänka på?

Hertz verkar va dyra dessutom

Redigerat av andreassofus, 13 januari 2013 - 14:31.


#9

Postad 13 januari 2013 - 15:05

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

  • 857 inlägg
  • 0
Kolla med t.ex. ebilhyra.se. Dom brukar vara bra att ha och göra med och erbjuder alla nödvändiga försäkringar. Dom brukar anlita de större lokala uthyrningsfirmorna. Har alltid gått genom dom när jag hyrt bil utomlands.

Är alltid bra om man kan jämföra med olika, så Hertz är ingen dum idé, dock brukar dom oftast bli lite dyrare.

#10

Postad 13 januari 2013 - 15:10

hifimarcus
  • hifimarcus
  • Guru

  • 4 251 inlägg
  • 0
Kolla in Sixt också, dom har iallafall bra bilar :)

#11

Postad 13 januari 2013 - 15:12

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0
Tack för det. Evilhyra verkar va samma sida som rentalcar.com

Bokar nog den jag skrev i förstainlägget. Hittar inget billigare

#12

Postad 13 januari 2013 - 15:15

hifimarcus
  • hifimarcus
  • Guru

  • 4 251 inlägg
  • 0
Har väldigt lite att göra på jobbet, så här har du en länk :) http://www.bilsemest...r.asp?p=italien

#13

Postad 13 januari 2013 - 15:24

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Har väldigt lite att göra på jobbet, så här har du en länk :) http://www.bilsemest...r.asp?p=italien


Tackar för det. Bra fakta där :) vi ska bo mellan Pisa och Florens så det är ju norra Italien och där verkar det ju va bra vägar.
Vi ska åka runt i landsbygden och även dom vägarna verkar ju vara bra.
När vi ska in till Florens och Pisa så tar vi tåget så vi slipper köra inne i städerna.

#14

Postad 13 januari 2013 - 15:44

Alban
  • Alban
  • Beroende

  • 1 058 inlägg
  • 1
Det finns en annan tråd, som kanske finns något matnyttigt i: https://www.minhembi...l=&fromsearch=1 :)

Men ett tips är att fota bilen innan - speciellt hjul och underrede, eftersom detta inte ingår i försäkringen. I mitt fall hade jag tydligen en skada på hjulet, trots att bilen var försäkrad upp till tänderna. För min lilla skada ville de ha 100 pund och när jag påtalade att det var mycket, så skrev dom av allt med hänvisning till försäkringen (där det enligt vad de sagt tidigare inte ingick). Så fota hjulen och kanske framskärmen innan.

#15

Postad 13 januari 2013 - 16:02

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0
Ok tackar för det. Ska fota varenda detalj på bilen så jag har bevis ifall det blir nåt strul.
Fast underedet blir ju svårare att fota kanske :)

#16

Postad 13 januari 2013 - 16:45

extreme mikeover
  • extreme mikeover
  • Användare

  • 145 inlägg
  • 0
När vi hyrde bil i Spanien förra året så fick man på plats betala för en full tank också. Blev lite förvånad över att dom helt plötsligt skulle ha en massa € mer än vad som stod men tydligen skulle man betala för full tank och sen kunde man lämna den tom, eller så nära tom som det bara gick.

#17

Postad 13 januari 2013 - 16:55

Alban
  • Alban
  • Beroende

  • 1 058 inlägg
  • 0

Ok tackar för det. Ska fota varenda detalj på bilen så jag har bevis ifall det blir nåt strul.
Fast underedet blir ju svårare att fota kanske :)

Jo, men har du försäkrat går ju resten på försäkringen. Hjulen och underredet ingår vanligtvis inte av någon konstig anledning som jag inte förstår

Vad knäppt med full tank! Då måste man ju köra slut på en tank. Fast å andra sidan var det för mig en fjärdedels tank som gällde och det är ju rätt svårt att pricka exakt.

Redigerat av Alban, 13 januari 2013 - 16:57.


#18

Postad 14 januari 2013 - 14:10

Unregistered2010
  • Unregistered2010
  • Lärjunge

  • 291 inlägg
  • 0
Glöm inte kolla om dom reserverar något på ditt kort, och i sådana fall hur mycket!

Båda i England och USA är det inte ovanligt att man reserverar pengar, reservationen släpps sedan när bilen lämnas tillbaka. Jag har varit med om att vissa bilar dessutom krävs dubbla kreditkort för att hyra!

#19

Postad 14 januari 2013 - 16:34

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Glöm inte kolla om dom reserverar något på ditt kort, och i sådana fall hur mycket!

Båda i England och USA är det inte ovanligt att man reserverar pengar, reservationen släpps sedan när bilen lämnas tillbaka. Jag har varit med om att vissa bilar dessutom krävs dubbla kreditkort för att hyra!


Ok men om jag bokar och betalar nu, kan dom hålla massa pengar reserverade ända fram till i april då?
Det står inget om det på sidan vad jag kan se

#20

Postad 15 januari 2013 - 09:19

sinnes
  • sinnes
  • Veteran

  • 2 237 inlägg
  • 0
Vi skulle hyra bil i Portugal för 2 år sedan och det tillkom en massa kostnader för försäkringar som de inte hade berättat om som vi fick reda på först när de kom och skulle lämna av bilen vid huset vi hyrde, då sa vi tack och hej och de fick åka tillbaka med bilen då vi vägrade betala mer i försäkringar än vad själva hyran av bilen kostade.

#21

Postad 15 januari 2013 - 12:48

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Vi skulle hyra bil i Portugal för 2 år sedan och det tillkom en massa kostnader för försäkringar som de inte hade berättat om som vi fick reda på först när de kom och skulle lämna av bilen vid huset vi hyrde, då sa vi tack och hej och de fick åka tillbaka med bilen då vi vägrade betala mer i försäkringar än vad själva hyran av bilen kostade.


ok, dock inte mycket att göra åt om det inte står någonstans, verkar va ett fuffens företag ni hyrde hos

#22

Postad 15 januari 2013 - 13:17

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

  • 24 891 inlägg
  • 0
Hett tips att fotografera hela bilen när ni hämtar ut den så ni inte får eventuella skadekrav senare.

Redigerat av Unregistereddc471864, 15 januari 2013 - 13:18.


#23

Postad 15 januari 2013 - 16:28

Unregistered2010
  • Unregistered2010
  • Lärjunge

  • 291 inlägg
  • 0

Ok men om jag bokar och betalar nu, kan dom hålla massa pengar reserverade ända fram till i april då?
Det står inget om det på sidan vad jag kan se


Nej, det har jag aldrig varit med om utan biluthyrningsföretaget reserverar beloppet när du hämtar bilen.

Exempelvis Hertz Prestige brukar reservera 5000:- vid uthämtningstillfället.

#24

Postad 15 januari 2013 - 16:37

professorB
  • professorB
  • Beroende

  • 1 288 inlägg
  • 0
Brukar också använda ebilhyra.se vid bokningar utrikes. Det blir betydligt billigare än direkt med Hertz eller någon av de andra stora. Brukar bli Alamo i USA med samma villkor som Hertz.

#25

Postad 16 januari 2013 - 11:21

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Nej, det har jag aldrig varit med om utan biluthyrningsföretaget reserverar beloppet när du hämtar bilen.

Exempelvis Hertz Prestige brukar reservera 5000:- vid uthämtningstillfället.


men om man betalar i förskott så blir ju inte det några problem :)

#26

Postad 16 januari 2013 - 13:47

Pinnen
  • Pinnen
  • Forumräv

  • 916 inlägg
  • 0

men om man betalar i förskott så blir ju inte det några problem :)

Är väl antagligen inte själv hyrbilskostnaden de reserverar upp utan snarare ett belopp för att täcka kostnaden för eventuella skador på bilen.

#27

Postad 16 januari 2013 - 14:02

Unregistered05367bdf
  • Unregistered05367bdf
  • Användare

  • 194 inlägg
  • 0
Men 5000 lät mycket. Har hyrt bil i Spanien/Kanarieöarna och frånsett att det är världens kö att hämta ut bilen fungerar det smidigt.

Det man kan fråga om är "Fuel policy". Finns nog två olika:
1. De lämnar den fulltankad och vill ha den tom tillbaka. De tar ut en avgift för att tanka den.
2. Samma som ovan men du kan också välja att lämna den fulltankad och du betalar således bara det du tankar själv. Spara sista kvittot.

Vill ni båda köra bilen får man bekosta extraförare.

Edit: Lite tillägg. Ofta frågar de om extra försäkringar när man bokat genom ett annat bolag. Och en gång frågade de inte utan fick bara betala mer så fråga vad du betalar för. Och du får betala för bensin eller så reserverar de ifall du har fuel policy nummer 2.

Redigerat av Unregistered05367bdf, 16 januari 2013 - 14:31.


#28

Postad 19 januari 2013 - 19:26

Sgart
  • Sgart
  • Guru

  • 6 649 inlägg
  • 0

hej!
jag åker farsan åker till italien i april och har tänkt att hyra en bil. Varken jag eller han har erfarenhet av detta och är lite osäker på hur det funkar.

vi har kollat på rental car och hittat en ford KA för 1045kr för 7 dagar.
stöldskydd och kollisionsförsäkring ingår och lite sånt.

läste det finstilta och såg att självrisken var skyhög. 1000 euro+tax - 2300 euro+tax
då hittade jag även att man kunde teckna en försäkring mot självrisken som kostade 56kr/dag
det är det ju lätt värt.
den totala kostnaden blir ca 1400kr för hela veckan. billigt och bra.

eftersom jag inte har någon erfarenhet av detta så undrar jag om det finns någon här som hyrt bil utomlands och om det är något speciellt man ska tänka på eller om det är någon mer extra försäkring som vi bör teckna?

någon kanske till och med hyrt bil just i italien och kan berätta lite om det?

tacksam för svar
/andreas


Vi hade 2 hyrbilar i toscana i höstas. Endast den som står på hyreskontraktet får lov att köra bilen. (Så var det för oss iallaf) När du tar emot bilen, kontrollera för guds skull skicket på bilen och ta kort på eventuella skador som du ser.

En annan sak som är värt att tänka på och/eller som du kommer upptäcka oavsett är att bilkörning i Italien är mayhem. Framförallt i städerna. När vi skulle ta oss ut ur Florens var bland det värsta jag varit med om i en bil.

Se till att ni har mynt osv på er för att kunna betala vägtullarna på de stora vägarna. (man betalar på vägen ut) Ta gärna med er en bilnavigator.

De har fartkameror lite här och var och man ser dom INTE. Pappa fick böter hemskickat sin första resa dit och de har ingen aning om när de gick till. 5000 kr tror jag det kostade då.

Redigerat av Sgart, 19 januari 2013 - 19:28.


#29

Postad 21 januari 2013 - 07:48

Unregistered05367bdf
  • Unregistered05367bdf
  • Användare

  • 194 inlägg
  • 0
Dessutom om man får böter i en hyrbil brukar uthyrningsföretaget lägga på en avgift.

#30

Postad 21 januari 2013 - 08:36

Sgart
  • Sgart
  • Guru

  • 6 649 inlägg
  • 0

Dessutom om man får böter i en hyrbil brukar uthyrningsföretaget lägga på en avgift.


Kan mkt väl vara så. Vet bara att de fick en räkning hemskickad till sverige på flera tusen. De splittade räkningen då de hade varierat förare under veckan och inte visste vem som kört :) Så det var ju ingen fara så men det kan ändå vara värt att känna till för som sagt man ser inte kamerorna. Man ser skyltarna och i vårt fall varnade även navigatorn men under resans gång kunde vi inte se en enda kamera så de verkar dölja dom jäkligt bra :)

#31

Postad 21 januari 2013 - 16:43

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0
tack för alla bra tips.
att bara en person fick köra bilen visste jag inte, om bägge vill köra, blir det mycket dyrare då eller?

#32

Postad 21 januari 2013 - 16:58

hifimarcus
  • hifimarcus
  • Guru

  • 4 251 inlägg
  • 1

tack för alla bra tips.
att bara en person fick köra bilen visste jag inte, om bägge vill köra, blir det mycket dyrare då eller?

Känns som en fråga där svaren kan vara olika beroende på vilket bolag du kommer hyra hos.

#33

Postad 21 januari 2013 - 17:13

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Känns som en fråga där svaren kan vara olika beroende på vilket bolag du kommer hyra hos.


ja

#34

Postad 22 januari 2013 - 07:30

Unregistered05367bdf
  • Unregistered05367bdf
  • Användare

  • 194 inlägg
  • 0
Skall stå i prisuppgifterna. Gör det enkelt och tar uppgifter när jag hyrde på Gran Canaria i julas. Bokade genom Autoeurope och fick bil på Avis.

"Avgift för extra förare: Varje extra förare 1 till 2 dagar EUR 5.70, per dag. 3 till 6 dagar EUR 4.55, per dag. 7 dagar och
längre EUR 3.50, per dag (max EUR 34.50), inklusive moms, betalas lokalt ."

Borde väl vara liknande hos alla där det kostar, bokade på ett annat ställe tidigare och då var det en bonusgrej att extraförare ingick.

#35

Postad 22 januari 2013 - 10:05

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Skall stå i prisuppgifterna. Gör det enkelt och tar uppgifter när jag hyrde på Gran Canaria i julas. Bokade genom Autoeurope och fick bil på Avis.

"Avgift för extra förare: Varje extra förare 1 till 2 dagar EUR 5.70, per dag. 3 till 6 dagar EUR 4.55, per dag. 7 dagar och
längre EUR 3.50, per dag (max EUR 34.50), inklusive moms, betalas lokalt ."

Borde väl vara liknande hos alla där det kostar, bokade på ett annat ställe tidigare och då var det en bonusgrej att extraförare ingick.


Tack så mycket, då vet jag på ett ungefär . :)

#36

Postad 22 januari 2013 - 10:28

sinnes
  • sinnes
  • Veteran

  • 2 237 inlägg
  • 0

ok, dock inte mycket att göra åt om det inte står någonstans, verkar va ett fuffens företag ni hyrde hos


Kommer inte exakt ihåg vilket det var, men det var något av de stora, Hertz, Avis eller något liknande så det var ingen lokal liten uthyrare.

#37

Postad 22 januari 2013 - 11:26

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Kommer inte exakt ihåg vilket det var, men det var något av de stora, Hertz, Avis eller något liknande så det var ingen lokal liten uthyrare.


Ok låter lurigt . När man läser denna tråden så verkar det ju som att det är rena katastrofen och att man nästan kan räkna med att det blir dyrare än vad man tänkt sig och att man blir lurad.

Är det verkligen så? I så fall är det ju knappast nån idé att hyra någon bil

#38

Postad 22 januari 2013 - 12:48

Unregistered05367bdf
  • Unregistered05367bdf
  • Användare

  • 194 inlägg
  • 0
Man blir inte lurad men man skall vara uppmärksam på en del saker bara. Du skrev i första inlägget 1400 och vill du sedan ha en extra förare kostar det väl runt 1600-1700. Sen tillkommer bensin. Runt 2000-2200 kr kommer det säkert kosta. Sen få ni ju värdera om ni istället vill åka taxi eller buss istället. En kostnad ni blir av med om ni hyr bil på flygplatsen är ju resa till och från hotell. Någon av er måste dessutom vara nykter varje gång ni tar bil, kan bli nog så jobbigt på semester ;)

#39

Postad 22 januari 2013 - 13:55

Sgart
  • Sgart
  • Guru

  • 6 649 inlägg
  • 0

Man blir inte lurad men man skall vara uppmärksam på en del saker bara. Du skrev i första inlägget 1400 och vill du sedan ha en extra förare kostar det väl runt 1600-1700. Sen tillkommer bensin. Runt 2000-2200 kr kommer det säkert kosta. Sen få ni ju värdera om ni istället vill åka taxi eller buss istället. En kostnad ni blir av med om ni hyr bil på flygplatsen är ju resa till och från hotell. Någon av er måste dessutom vara nykter varje gång ni tar bil, kan bli nog så jobbigt på semester ;)


Precis. Och är man inte så många som ska resa kan det bli lite av ett problem då man väldigt gärna vill ta ett glas vin på dagarna när man är och "turistar"

Nu är det iofs inget problem att dricka ett glas vin och sen köra hem pga högre gränser för rattfylla i Italien men man får ju såklart "passa sig lite" :)

#40

Postad 23 januari 2013 - 07:12

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0
Vi vill ha tillgång till bil då vi vill se landsbygden och åka omkring som vi vill, kommer ägna veckan åt att fotografera och det vill jag göra på mer ställen än just turistområdena dit man tar sug med tåg.

De kvällar/dagar vi ska in till Florens och Pisa kommer vi naturligtvis ta tåget av två orsaker, dels för att vi vill dricka vin/öl och dels för att slippa köra där inne.

Går se hur man lägger upp det. Jag har inget emot att köra men det kan ju va skönt att turas om kanske.

#41

Postad 23 januari 2013 - 12:44

sinnes
  • sinnes
  • Veteran

  • 2 237 inlägg
  • 0
Annars så kan ju Vespa vara ett alternativ, billigare och roligare transportmedel i ett varmt Italien, samt att man kan stanna snabbt och hoppa av för att fota som du planerat att göra.

#42

Postad 23 januari 2013 - 13:18

Sgart
  • Sgart
  • Guru

  • 6 649 inlägg
  • 0

Annars så kan ju Vespa vara ett alternativ, billigare och roligare transportmedel i ett varmt Italien, samt att man kan stanna snabbt och hoppa av för att fota som du planerat att göra.


Fungerar nog inom städerna men man åker rätt långa sträckor på stora vägar när man är på landsbygden.

#43

Postad 23 januari 2013 - 19:34

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Annars så kan ju Vespa vara ett alternativ, billigare och roligare transportmedel i ett varmt Italien, samt att man kan stanna snabbt och hoppa av för att fota som du planerat att göra.


vill inte ha min stora fotoryggsäck på ryggen hela dagen när jag åker vespa. dessutom är pappas rygg skrot så han kan inte sitta på en vespa speciellt många minuter.

och precis sm sgart säger så blir det ju väldigt långa sträckor och vi vill ju göra nåt mer än att köra :)

#44

Postad 20 mars 2013 - 11:18

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0
Det börjar bli dags att boka hyrbilen nu inför resan, men det verkar som att man MÅSTE ha ett giltigt kreditkort med minst hela självrisken på minst 15000kr . Jag har aldrig hyrt bil förut och tycker det verkar lite lurigt.

Någon som vet om det är vanligt att det är så?

#45

Postad 20 mars 2013 - 12:37

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • Mästare

  • 3 989 inlägg
  • 0

Det börjar bli dags att boka hyrbilen nu inför resan, men det verkar som att man MÅSTE ha ett giltigt kreditkort med minst hela självrisken på minst 15000kr . Jag har aldrig hyrt bil förut och tycker det verkar lite lurigt.

Någon som vet om det är vanligt att det är så?


Det har jag aldrig varit med om har hyrt säkert 5-10 ggr i både USA och Europa.

#46

Postad 20 mars 2013 - 12:50

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0

Det börjar bli dags att boka hyrbilen nu inför resan, men det verkar som att man MÅSTE ha ett giltigt kreditkort med minst hela självrisken på minst 15000kr . Jag har aldrig hyrt bil förut och tycker det verkar lite lurigt.

Någon som vet om det är vanligt att det är så?

Självrisken är väl 15000 om du inte väljer att köpa till självriskreducering, då hamnar man på någon 1000-lapp.
*men* de drar ju inte pengarna, utan låser dom, mao är det i detta fall bra att ha ett kreditkort (istf debit) till hands.

#47

Postad 20 mars 2013 - 14:35

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Självrisken är väl 15000 om du inte väljer att köpa till självriskreducering, då hamnar man på någon 1000-lapp.
*men* de drar ju inte pengarna, utan låser dom, mao är det i detta fall bra att ha ett kreditkort (istf debit) till hands.


japp det var så jag menar,, att dom låser pengarna.. man måste alltså ha teckning för hela självrisken som ligger på ca 15000kr

och det räcker inte som du säger att det är bra att ha ett kreditkort utan man MÅSTE tydligen ha ett kreditkort,, ett vanligt visakort med 15000kr på var inte säkert att det räckte av nån anledning.

en sådan försäkring som täcker självrisken ska vi teckna,, kostar 65kr/dagen har jag för mig.. Men jag tror fortfarande att man måste ha 15000kr som dom kan låsa.

#48

Postad 20 mars 2013 - 17:57

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • Mästare

  • 3 989 inlägg
  • 0

japp det var så jag menar,, att dom låser pengarna.. man måste alltså ha teckning för hela självrisken som ligger på ca 15000kr

och det räcker inte som du säger att det är bra att ha ett kreditkort utan man MÅSTE tydligen ha ett kreditkort,, ett vanligt visakort med 15000kr på var inte säkert att det räckte av nån anledning.

en sådan försäkring som täcker självrisken ska vi teckna,, kostar 65kr/dagen har jag för mig.. Men jag tror fortfarande att man måste ha 15000kr som dom kan låsa.


Återigen inget jag har varit med om iaf dvs inte ens en reservering för en eventuell självrisk.
Var ska du hyra bil i för land?

#49

Postad 20 mars 2013 - 18:15

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Återigen inget jag har varit med om iaf dvs inte ens en reservering för en eventuell självrisk.
Var ska du hyra bil i för land?


nej du sa det, men det betyder ju inte att det inte existerar.
det är på rentalcars jag läste detta och dom är väl typ en av dom största.
så om du har hyrt 10 gånger utan att varit med om det så kanske det är på andra småställen du har hyrt ifrån.

sen vet jag inte riktigt vad jag ska svara dig, även om du säger det två gånger.
jag ska hyra i italien i alla fall.

#50

Postad 20 mars 2013 - 18:46

Sgart
  • Sgart
  • Guru

  • 6 649 inlägg
  • 0
Landar du i Pisa Andreas?



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.