Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Hur kopplar man ett nätverksuttag?

5 svar till detta ämne nätverksuttag nätverkskabel koppla rj45
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 28 mars 2015 - 22:24

koopa
  • koopa
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0

Hej,

 

Nu är jag smått frustrerad, har slösat bort lördagskvällen på att förgäves försöka koppla in ett nätverksuttag (dock med en öl bredvid, liten tröst). Det är en cat 6 installationskabel, och i ena änden sitter en rj45-kontakt som har satts dit av en elektriker, och den andra änden ska alltså kopplas till ett utanpåliggande nätverksuttag (schneider electric). Har förstått att det finns en A och en B-standard och att det är B-standarden som normalt följs när det gäller hur man kopplar. Närverksuttaget är markerat med hur man kopplar för A resp. B och jag har följt B-anvisningen, men det vill fasen i mig inte fungera. Har kopplat om 4 gånger bara för att vara på den säkra sidan att det verkligen är kontakt mellan kabel och uttag. Så jag antar att felet ligger i att jag trots allt kopplat fel. Kan någon ta en titt på bifogade bilder och tala om vad som är galet?

 

Den första bilden visar nätverkskabeln "från baksidan" och färgerna är från vänster till höger: brun, brun/vit, grön, blå/vit, blå, grön/vit, orange, orange/vit.

 

Den andra visar nätverksuttaget från ena sidan. Kablarnas färger är från vänster till höger: grön, grön/vit, orange/vit, orange

 

Den sista bilden visar andra sidan av nätverksuttaget och färgerna är från vänster till höger: blå, blå/vit, brun, brun/vit.

 

Tack på förhand!

Bifogad fil(er)



#2

Postad 29 mars 2015 - 02:12

InSane
  • InSane
  • Veteran

  • 1 838 inlägg
  • 0

Inte för att det hjälper dig för tillfället, men jag rekommenderar dig att köpa https://www.dustinho...0/lan-field-kit , snuskigt billigt testverktyg som hjälpt mig många gånger. 



#3

Postad 29 mars 2015 - 23:23

Unregistered2413ad54
  • Unregistered2413ad54
  • Lärjunge

  • 303 inlägg
  • 0

Ser inte bättre ut än att elektrikern har vänt på kontakten och kopplat bakåfram så att säga. Så för att lösa det hela utan att klippa av kontakten och börja om så kan du lösa det hela genom att koppla om uttaget genom att koppla dom yttre trådarna i kontakten mot varandra och gå inåt enligt följande: brun mot orange/vit, brun/vit mot orange, grön mot grön/vit och blå/vit mot blå. Eller med andra ord koppla brun tråd mot orange/vit markering på uttaget, brun/vit tråd mot orange markering på uttaget, grön tråd mot grön/vit markering på uttaget och blå/vit tråd mot blå markering på uttaget.

 

Edit:

Kan förtydliga det jag menar med att han har vänt på kontakten och kopplat bakåfram. Om man tittar på din första bild så skall det vara enligt följande när man håller kontakten på detta viset, alltså vända på ordningen för att koppla färgerna enligt B-standarden:

 

Den första bilden visar nätverkskabeln "från baksidan" och färgerna skall från vänster till höger vara: orange/vit, orange, grön/vit, blå, blå/vit, grön, brun/vit, brun.

 

Lycka Till


Redigerat av Unregistered2413ad54, 30 mars 2015 - 15:31.


#4

Postad 26 april 2015 - 16:46

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 005 inlägg
  • 0
Ja, kontakten sitter på fel håll. I andra änden ser det rätt ut.

Edit: A eller B funkar båda, men standarden är B (rak). Alla moderna switchar klarar båda.

A (korsad kabel) används när man ska koppla ihop två datorer direkt, utan switch.

Redigerat av Ageve, 26 april 2015 - 16:49.


#5

Postad 28 april 2015 - 08:25

Unregistered2413ad54
  • Unregistered2413ad54
  • Lärjunge

  • 303 inlägg
  • 0

Ja, kontakten sitter på fel håll. I andra änden ser det rätt ut.

Edit: A eller B funkar båda, men standarden är B (rak). Alla moderna switchar klarar båda.

A (korsad kabel) används när man ska koppla ihop två datorer direkt, utan switch.

B-standarden är den vanligaste i Sverige. Både A och B standarderna är raka. Skillnaderna är att man har bytt plats på orange/vit och orange mot grön/vit och grön i bägge ändarna (kontakterna). Det finns dock en korsad variant också och där har man bytt  plats på orange/vit och orange mot grön/vit och grön i endast den ena änden (kontakten). Mer info om allt detta finner i länken. Lite allmänt om nätverkskabeln: http://www.kjell.com.../natverkskabeln

 

Lycka Till


Redigerat av Unregistered2413ad54, 28 april 2015 - 08:35.


#6

Postad 23 maj 2015 - 19:04

Mushunt
  • Mushunt
  • Mästare

  • 3 278 inlägg
  • 0
Bumpar tråden lite.

Kommer till veckan få en annan bostad och hade där tänkt dra kablar till rummen.
Första iden var att bara klippa av ena änden.. dra den igenom väggen och sedan trycka dit en ny kontakt.
Vilken kontakt bör man använda sig utav? Flat? Rund?

Hittade dessa på Netonnet: http://www.netonnet....cs/167307.4216/

Annars såg jag det fanns olika alternativ på Kjell.com.

Uttag på väggen hade varit snyggast men då jag bara ska hyra tillfälligt tills ägaren vet om han vill sälja eller inte så kör jag den enkla modellen först.

Vad tror ni? Skulle detta kunna fungera? Försökte googla lite men hittade en tråd att man skulle tänka på vilken sorts kabel.. om det skulle vara installation, hårda kablar etc.. så kort o enkelt behöver kabel som funkar bra till att sätta på kontakter på. Samt vilka kontakter är lämpligast?

Helst cat 6

EDIT:

Såg nu på kjell.com att det fanns mjuka samt solida kablar. Stod även att mjuka ska vara till kontakter o solida till uttag o paneler. Men om jag kör på mjuka nu.. måste jag byta dem till solida om jag o framtiden ev vill sätta ett uttag istället?

Redigerat av Mushunt, 23 maj 2015 - 22:06.





Även taggad med nätverksuttag, nätverkskabel, koppla, rj45

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.