Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Corona och hur den sprids och är aktiv

2286 svar till detta ämne
  • Stängt ämne Detta ämne är stängt

#1251

Postad 23 april 2021 - 23:23

Unregisteredcec18524
  • Unregisteredcec18524
  • Beroende

  • 1 195 inlägg
  • 1
Ett av de större misstagen i nedrustning av Sverige var att lägga ned Styrelsen För Psykologisk försvar och istället integrera denna i MSB. I princip alla respektabla mediehus oavsett borgerlig eller Socialdemokratisk redaktion hade medarbetare [pålitliga] som var krigsplacerade hos SPF.

Idag drivs redaktionerna av click count, då blir det polariserat och spektakulär [och i viss mån konspirativt] när redaktionerna väljer, vilket tydliggjorts under Covid-19.
Det är typ en handfull morgontidningsredaktIoner, SVT och SR som fortfarande agerar i nationens intresse och försöker ena i kaoset istället för att söndra.

Vi skall var innerligt glada att det är en pandemi och inte stridsvagnar och bomber som står för kaoset.
Tänk om det istället var ryssen som står på Gotland samt håller brohuvuden i Gävle, Norrköping och Ystad... och det här är det bästa vi kan åstadkomma som nation.

Fotnot; 2022 återuppstår SFP någon form av denna organisation som en egen myndighet.

Redigerat av Unregisteredcec18524, 24 april 2021 - 08:53.


#1252

Postad 24 april 2021 - 07:37

Unregisteredcec18524
  • Unregisteredcec18524
  • Beroende

  • 1 195 inlägg
  • 0
*/delete dubbelpost*

Redigerat av Unregisteredcec18524, 24 april 2021 - 08:53.


#1253

Postad 24 april 2021 - 08:10

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 862 inlägg
  • 0
Ni verkar överens :)

#1254

Postad 25 april 2021 - 11:18

Dr. Zaius
  • Dr. Zaius
  • Mästare

  • 3 567 inlägg
  • 0

Låter ju vettigt tycker jag.

 

https://www.svt.se/n...gar-under-fas-4

 

Planer på åldersprioriteringar under fas 4

 

UPPDATERAD IDAG 10:37PUBLICERAD IDAG 07:33

 

En övervägande majoritet av regionerna planerar för att åldersprioritera när fas 4 av vaccinationen inleds. Det visar en kartläggning gjord av SVT.

I region Sörmland och i Kalmar län ska man t.ex. börja med personer mellan 50 och 59 år, för att sedan fortsätta ner i åldrarna i tioårsintervaller.

En anledning är att risken för att bli svårt sjuk ökar med åldern, men också för att undvika problem med bokningen, då en rusning bland annat kan medföra köer.

Enligt SVT:s kartläggning planerar de flesta regioner att inleda massvaccineringen mellan maj och juni.

 

 


Redigerat av Dr. Zaius, 25 april 2021 - 11:19.


#1255

Postad 25 april 2021 - 17:23

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 862 inlägg
  • 0
Är jag korkad men har de inte alltid åldersprioriterat?

#1256

Postad 25 april 2021 - 17:55

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 0

Är jag korkad men har de inte alltid åldersprioriterat?

Man har åldersprioriterat i de faser som hitills genomforts, Fas 1 till 3. Men det var nog inte helt klart tidigare att man skulle göra det även i Fas 4. Nu verkar det ju inte helt klart att alla regioner kommer att göra det men majoriteten verkar göra det. Jag läste i förra veckan att Västa Götaland gör det också.

 

Man kanske kan se ett ljus i tunneln framåt sommaren :) .

 

Edit: Jag kan ju tillägga att Fas 1 till 3 har inte prioriterats enbart efter ålder men det har varit en viktig parameter.


Redigerat av Mr_Tom, 25 april 2021 - 17:56.


#1257

Postad 26 april 2021 - 11:42

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 0
Hoppas det blir åldersprioriterat här med. Blir i så fall första gången i livet man är glad över att inte vara purung längre. :)

Rent spridningsmässigt hade det nog varit smartare att börja från andra hållet. Ungdomarna (nåja, säg 18-30 då) lär inte sköta sig i sommar.

#1258

Postad 27 april 2021 - 17:09

Dr. Zaius
  • Dr. Zaius
  • Mästare

  • 3 567 inlägg
  • 0

Flyter på bra med vaccinationerna och idag fick statsministern sin första dos.
https://www.svt.se/n...sta-vaccindosen


https://www.folkhals...brott/covid-19/
 



#1259

Postad 29 april 2021 - 19:18

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

  • 11 727 inlägg
  • 0
Börjar närma sig dos 2 för mig .
Fick AstraZeneca först .
Men nu måste jag välja att ta det eller annat vaccin 🤔

Överlevde ju första dosen å svåra biverkningar av dos 2 ska vist vara ännu mer extremt sällsynt..

Och frågan hur bra det är att blanda vaccin verkar ju inte vara forskat så mycket på

#1260

Postad 29 april 2021 - 22:03

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 196 inlägg
  • 0

Börjar närma sig dos 2 för mig .
Fick AstraZeneca först .
Men nu måste jag välja att ta det eller annat vaccin

Överlevde ju första dosen å svåra biverkningar av dos 2 ska vist vara ännu mer extremt sällsynt..

Och frågan hur bra det är att blanda vaccin verkar ju inte vara forskat så mycket på

 

Finns ens möjligheten att få en andra dos av ett annat vaccin än det man fick i första? Det låter osannolikt.

 

I övrigt orkar jag inte linda in det, så: Gå dit och ta din andra dos AZ. Allt annat är vansinnigt om man gör en korrekt riskbedömning.


Redigerat av Loco.spk, 29 april 2021 - 22:05.


#1261

Postad 29 april 2021 - 22:22

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

  • 11 727 inlägg
  • 0

Finns ens möjligheten att få en andra dos av ett annat vaccin än det man fick i första? Det låter osannolikt.

I övrigt orkar jag inte linda in det, så: Gå dit och ta din andra dos AZ. Allt annat är vansinnigt om man gör en korrekt riskbedömning.

Ja ,vi skulle meddela våran chef om vi istället ville ha ett annat vaccin.
Det är mycket länge sen jag tog dos 1.
Så kanske därför vi får välja ?


Ja jag tror ja ska ta AstraZeneca som dos 2.
Fast jag egentligen skulle ha valt ett annat om ja inte redan tagit dos 1 av det.

Redigerat av moparman, 29 april 2021 - 22:22.


#1262

Postad 29 april 2021 - 22:50

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 196 inlägg
  • 0

Ja ,vi skulle meddela våran chef om vi istället ville ha ett annat vaccin.
Det är mycket länge sen jag tog dos 1.
Så kanske därför vi får välja ?


Ja jag tror ja ska ta AstraZeneca som dos 2.
Fast jag egentligen skulle ha valt ett annat om ja inte redan tagit dos 1 av det.

 

Så du ligger på något sätt utanför den normala vaccineringen? Om det gått lång tid kanske det inte spelar så stor roll vilket man tar men annars har jag bara hört att man ska ta samma som första gången. Och det är väl det enda som är testat på någon rimlig nivå. Så att välja ett annat vaccin låter som det sämsta valet ;)

 

Att inte ta den alls låter som det näst sämsta.



#1263

Postad 29 april 2021 - 23:34

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

  • 5 602 inlägg
  • 0
Övik värst i Europa nu tydligen, här verkar folk rädda och det är typ 90% som använder munskydd.
Kanske borde man vaccinera i yngre åldrar nu i dessa regioner.
Känns så onödigt att det ska dö massa unga i så nära inför vaccinet. Den arbetande delen av folket borde vaccineras nu.

#1264

Postad 30 april 2021 - 00:08

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 959 inlägg
  • 0

Övik värst i Europa nu tydligen, här verkar folk rädda och det är typ 90% som använder munskydd.
Kanske borde man vaccinera i yngre åldrar nu i dessa regioner.
Känns så onödigt att det ska dö massa unga i så nära inför vaccinet. Den arbetande delen av folket borde vaccineras nu.

 

Unga dör i en extremt liten andel. Svaga och riskgrupper med högre andel svårt sjuka ska väl ändå vaccineras först, eller hur hade du lanserat vaccin?



#1265

Postad 30 april 2021 - 05:58

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 089 inlägg
  • 0

Finns ens möjligheten att få en andra dos av ett annat vaccin än det man fick i första? Det låter osannolikt.

 

Det var FHM som gick ut med det men dom kan ju ha fel 



#1266

Postad 30 april 2021 - 07:12

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

  • 11 727 inlägg
  • 0
Ja antar att det är pga olika bud angående AstraZeneca och personer under 60 nånting.

Ja han ju ta första dosen innan rapporterna om blodproppar kom.

Och det har ju gått lång tid sen sist.
Min andra dos har ju blivit framflyttad 2ggr.

Ligger inte utanför normal vaccinering .
Annat än att jag är under 60 och har vaccinerat mig ..pga mitt jobb har jag fått vaccin liksom för alla andra inom samma bransch i samma mindre stad jag bor .

Så inget special,inget privatimporterat vaccin 😃

Bifogad fil  IMG_20210216_150436~2.jpg   55,06K   0 Antal nerladdningar

#1267

Postad 30 april 2021 - 07:30

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

  • 11 727 inlägg
  • 0
Pratade just med jobbet.
Tydligen hade cheferna haft möte och personalen själva skulle få välja .
De ska meddela chefen om de vill ha ett annat vaccin.

Antar att det är för att de ska ha ryggen fri.

Jag valde AstraZeneca igen.
Har ja överlevt första så lär ja väl klara andra 😁

#1268

Postad 30 april 2021 - 07:49

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 0

Det diskuteras (eg. forskas) inget om vaccin till de under 18?

 

Är lite rädd för att vaccin till bara 18+ är för lite för att få bort skiten från jordens yta. Att viruset "lever loppan" bland ungdomar/barn och utvecklas till nått än värre. 

 

Hade känts lugnare om det var på G nått för säg 15-18 åringar iaf (förutsatt att biverkningarna är så måttliga som de är för 18+, förstås).



#1269

Postad 30 april 2021 - 07:57

Stefan - Ölsvammel
  • Stefan - Ölsvammel
  • Professionellt fyllo

  • 552 inlägg
  • 0

Det diskuteras (eg. forskas) inget om vaccin till de under 18?

 

Är lite rädd för att vaccin till bara 18+ är för lite för att få bort skiten från jordens yta. Att viruset "lever loppan" bland ungdomar/barn och utvecklas till nått än värre. 

 

Hade känts lugnare om det var på G nått för säg 15-18 åringar iaf (förutsatt att biverkningarna är så måttliga som de är för 18+, förstås).

 

Jo jag vet att Astra Zeneca avbröt sin forskning på de under 18 på grund av bieffekterna. Men vad jag vet fortsätter Pfizers forskning på området. De har fått godkänt ner till 16 och vill sänka åldern ytterligare. Har inte hört något om övriga, men har heller inte sökt efter info.

 

https://www.healthli...to-15-year-olds

 

Jag hoppas för övrigt också att barn ska få vaccin.



#1270

Postad 30 april 2021 - 09:02

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 196 inlägg
  • 0

Det var FHM som gick ut med det men dom kan ju ha fel 

 

Hittade faktiskt inget när jag sökte på det men jag har en fru som är insatt i frågan som kunde förklara.

 

Tydligen är det de personer som tidigt fick Astras vaccin (exempelvis sjukvårdspersonal) som nu kan få välja om de vill ha en andra dos av det eller ett annat vaccin. I övrigt är det som jag trodde, samma vaccin för både dos ett och två.

 

Jag valde AstraZeneca igen.
Har ja överlevt första så lär ja väl klara andra

 

Klokt val.



#1271

Postad 30 april 2021 - 09:46

Dr. Zaius
  • Dr. Zaius
  • Mästare

  • 3 567 inlägg
  • 0

https://www.folkhals...n-mot-covid-19/

 

Rekommendationer för vaccination av personer som är 64 år och yngre och som tidigare fått en dos av Astra Zenecas vaccin Vaxzevria

 

Personer som är 64 år och yngre (födda 1957 och senare), och som tidigare har fått en dos av Astra Zenecas vaccin Vaxzevria, rekommenderas att få en dos mRNA-vaccin (Pfizers/BioNTechs Comirnaty eller Modernas COVID-19 Vaccine Moderna) 12–15 veckor efter Vaxzevria. En andra dos mRNA-vaccin bedöms inte behövas.

  • Om det gått längre tid mellan doserna än rekommenderat intervall på 12–15 veckor, ska den andra dosen ges så snart det går. Man behöver inte börja om med vaccinationen.
De personer som är under 65 år och som redan har fått en första dos av Vaxzevria, kan även vaccineras med en andra dos av Vaxzevria. Detta trots Folkhälsomyndighetens rekommendation ovan, eftersom vaccinet har en godkänd indikation för de som är 18 år och äldre i Sverige och EU och eftersom det finns en god tillgång av vaccinet. Mycket få fall av allvarliga biverkningar (trombos i kombination med trombocytopeni) har rapporterats efter dos två. Det är ännu okänt hur stor risken är för allvarlig biverkan efter dos två. Logistik och rutiner vid ordination av en andra dos Vaxzevria för personer som är under 65 år sker enligt regionala riktlinjer.

 



#1272

Postad 30 april 2021 - 10:33

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

  • 11 727 inlägg
  • 0
Ja det var ju typiskt att jag inte läste det innan....Skulle egentligen ha valt nått annat ser jag ...Jaja

#1273

Postad 30 april 2021 - 16:22

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 0

Tydligen är det de personer som tidigt fick Astras vaccin (exempelvis sjukvårdspersonal) som nu kan få välja om de vill ha en andra dos av det eller ett annat vaccin. I övrigt är det som jag trodde, samma vaccin för både dos ett och två.

Det var ju en del under 65 som fick AZ vaccin innan det stoppades. Det är väl inte helt orimligt att dom erbjuds ett val för dos 2 :) .

 

Ja det var ju typiskt att jag inte läste det innan....Skulle egentligen ha valt nått annat ser jag ...Jaja

Om inget otrevligt hände av dos 1 så händer förhoppningsvis inget otrevligt av dos 2 heller .

 

Jag kan bara gratulera till att du troligen kommit en bit på vägen mot någon slags normalläge  :) .

 

Jo jag vet att Astra Zeneca avbröt sin forskning på de under 18 på grund av bieffekterna. Men vad jag vet fortsätter Pfizers forskning på området. De har fått godkänt ner till 16 och vill sänka åldern ytterligare. Har inte hört något om övriga, men har heller inte sökt efter info.

 

https://www.healthli...to-15-year-olds

 

Jag hoppas för övrigt också att barn ska få vaccin.

Jag tror det pågår flera studier avseende vaccineringen av yngre. Jag hörde det i ett lite trist sammanhang, man har ju vissa problem med vaccineringen i USA. Vissa grupper vill ju inte vaccinera sig och för att få upp andelen av befolkningen till nivåer som ger flockimmunitet kan man behöva vaccinera yngre individer. Jag uppfattade dock inte hur läget är, bara att studier pågår. Pfizer som du länkade till verkar ju ha kommit en bit.

 

Förhoppningsvis kan man trycka ner detta elände så fort som möjligt. 



#1274

Postad 30 april 2021 - 19:43

Göken99
  • Göken99
  • Användare

  • 102 inlägg
  • 0

Bara att ta en spruta och vara glad.

England kör ju hårt på Astra så klart, och rapporterna om att man där anser att där pandemin snart är över, och kan nedgraderas till en endemisk sjukdom ger i alla fall mig positiva vibbar!!!

Covid kommer inte att försvinna, men utvecklingen pekar ändå mot att ljusare tider stundar ganska snart!!! :)  :)  :) 


Redigerat av Göken99, 30 april 2021 - 19:44.


#1275

Postad 01 maj 2021 - 06:57

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 959 inlägg
  • 0

Bara att ta en spruta och vara glad.

England kör ju hårt på Astra så klart, och rapporterna om att man där anser att där pandemin snart är över, och kan nedgraderas till en endemisk sjukdom ger i alla fall mig positiva vibbar!!!

Covid kommer inte att försvinna, men utvecklingen pekar ändå mot att ljusare tider stundar ganska snart!!! :)  :)  :) 

 

Skratt, så jäkla skönt att få läsa ett par riktigt positiva rader i denna ämnestunga tråd. Underbar insats, tackar.  :D



#1276

Postad 01 maj 2021 - 15:49

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 196 inlägg
  • 0

Det var ju en del under 65 som fick AZ vaccin innan det stoppades. Det är väl inte helt orimligt att dom erbjuds ett val för dos 2 :) .

 

Ja som jag skrev så talade min fru om det. Hade helt missat det och det lät orimligt eftersom man i övriga fall verkar vara så noga med att samma vaccin ska tas i dos två.

 

Så jag hade helt enkelt fel :)



#1277

Postad 01 maj 2021 - 19:19

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 1

Ja som jag skrev så talade min fru om det. Hade helt missat det och det lät orimligt eftersom man i övriga fall verkar vara så noga med att samma vaccin ska tas i dos två.

 

Så jag hade helt enkelt fel :)

Min kommentar kom ju efter din förklaring. Innan den tyckte jag också det lät konstigt, efteråt så lät det inte orimligt  :) .

 

Jag har sagt det förut, det vi ser är ju forskning i realtid. Man kan mycket mera om detta virus idag än för ett år sedan. Men alla kan vi ha fel ibland, det är inget konstigt  :). Hade något för 1.5 år sedan sagt till mig att man kommer att stänga ner ett antal världsstäder så hade jag troligen avfärdat det helt :) . 

 

Skratt, så jäkla skönt att få läsa ett par riktigt positiva rader i denna ämnestunga tråd. Underbar insats, tackar.  :D

 

Sant, det behövs en del positiva vibbar också och inte bara tunga nedslående fakta i detta ämne. Vi ser väl förhoppningsvis en antydan till ljus i tunneln för närvarande, hoppas bara det inte är ett mötande tåg  :) .



#1278

Postad 01 maj 2021 - 19:51

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

  • 2 444 inlägg
  • 0

En bekant över 65 som har fått Astra i första dosen ska få något av mRNA-vaccinen som andra dos pga vissa riskfaktorer som uppkommit för hens del. Så det kan tydligen ges ett annat vaccin av medicinska skäl i vissa fall även för de över 65.



#1279

Postad 03 maj 2021 - 15:13

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

  • 2 444 inlägg
  • 0

Nu har biståndsminister Per Olsson Fridh uttalat sig igen om Sveriges planer på att skänka vaccin; denna gången i SVT där de flesta teoretiskt sett kan ta del av informationen. Lite bättre än att bara säga det till en affärstidning med en premumerationsavgift på 400 kr/mån. Duktig vovve.

 

https://www.svt.se/n...oser-till-covax

 

Kortfattat så rör det sig om en miljon doser av Astra Zeneca som ska skänkas till samarbetet Covax, och detta till stor del av att läget i Indien har försvårat leveranser av vaccin genom Covax till andra länder. Eftersom Sverige inte vill använda Astra Zeneca till de över under 65 så kommer man kunna avvara en miljon doser utan att det påverkar den inhemska vaccinationsplanen.

 

Tänk vad mycket tydligare allting blir när man faktiskt delger planer offentligt, istället för att det ändras till "du får inte bli vaccinerad i år, purple monkey dishwasher" som hände sist och skrämde upp folk.


Redigerat av Zacabeb, 03 maj 2021 - 20:04.


#1280

Postad 03 maj 2021 - 19:28

Johan_i_burken
  • Johan_i_burken
  • Mästare

  • 3 633 inlägg
  • 0

Eftersom Sverige inte vill använda Astra Zeneca till de över 65 så kommer man kunna avvara en miljon doser utan att det påverkar den inhemska vaccinationsplanen.


Är det inte precis tvärt om? Att de inte vill ge den till folk under 65, annars hänger jag inte med på hur det inte skulle påverka

#1281

Postad 03 maj 2021 - 20:04

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

  • 2 444 inlägg
  • 0

Är det inte precis tvärt om? Att de inte vill ge den till folk under 65, annars hänger jag inte med på hur det inte skulle påverka

 

Du har helt rätt, jag skrev helt enkelt fel i all hast. :)



#1282

Postad 09 maj 2021 - 11:21

lobo
  • lobo
  • Mästare

  • 2 842 inlägg
  • 0
Äckligt att se att unga fullt friska människor tränger sig före och bokat upp tider för vaccination, de förnekar sig inte när de visar sitt sanna fula tryne.... Dåligt tycker jag men anar att det finns andra som inte ser problemet....

#1283

Postad 09 maj 2021 - 12:24

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 959 inlägg
  • 0

Äckligt att se att unga fullt friska människor tränger sig före och bokat upp tider för vaccination, de förnekar sig inte när de visar sitt sanna fula tryne.... Dåligt tycker jag men anar att det finns andra som inte ser problemet....


Så jäkla sant. Viss form av elitism ligger säkert bakom denna omoraliska trängsel. Jag tillhör en riskgrupp pga medicin. Men jag anser inte att jag ska tränga mig före pensionärer som tvingas försöka lösa tekniska gåtor för att få tag på medicin. Det är skillnad på folk och folk....skratt

#1284

Postad 09 maj 2021 - 12:36

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 089 inlägg
  • 0

Fick äntligen första sprutan för några dar sen



#1285

Postad 09 maj 2021 - 12:51

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 0

Äckligt att se att unga fullt friska människor tränger sig före och bokat upp tider för vaccination, de förnekar sig inte när de visar sitt sanna fula tryne.... Dåligt tycker jag men anar att det finns andra som inte ser problemet....

Nu vet inte jag vad du menar med "unga fullt friska" men Västra Götaland har ju öppnat för Fas 4 på flera ställen. Jag vet 50+ som bokat och 55+ som blivit vaccinerade. Samtidigt finns 60+ som inte blivit vaccinerade.

 

Jag tycker det måste ligga på ansvariga myndigheter att hantera detta med planering. Man kan väl inte begära av det enskilde 50+ att avstå från en tillåten bokning bara för att det finns andra med större behov? Sedan kanske det är tekniskt möjligt att boka men det är en annan sak.

 

Fick äntligen första sprutan för några dar sen

Bara att gratulera. Hur lyckades du merd det?



#1286

Postad 09 maj 2021 - 12:55

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 089 inlägg
  • 0

 

 

Bara att gratulera. Hur lyckades du merd det?

Jag trängde mig före  ;)



#1287

Postad 09 maj 2021 - 13:14

Dr. Zaius
  • Dr. Zaius
  • Mästare

  • 3 567 inlägg
  • 0

Oavsett om man har trängt sig före i vaccinationskön eller inte är det viktigt att man även efter sin vaccination fortsatt följer de regler och rekommendationer (nationella, regionala och lokala) som gäller.
https://www.folkhals...brott/covid-19/



#1288

Postad 09 maj 2021 - 13:44

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

  • 2 444 inlägg
  • 0

Äckligt att se att unga fullt friska människor tränger sig före och bokat upp tider för vaccination, de förnekar sig inte när de visar sitt sanna fula tryne.... Dåligt tycker jag men anar att det finns andra som inte ser problemet....

 

Jag vet inte om det är något speciellt ställe du menar, men att det uppstår kaos om vaccinationerna öppnas för en större del av allmänheten är inte konstigt. Samtidigt har det ju på många ställen varit problem med att folk i de grupper för vilka vaccinationen är öppen inte har bokat tider. Vaccinationen av de som befinner sig i riskgrupp börjar ju närma sig vara klar på de flesta ställen som jag har uppfattat det.

 

Sedan är det ju ett dilemma gällande vilka som behöver prioriteras. De som riskerar bli sjukast måste ju prioriteras såsom har gjorts hittills, men samtidigt är det ju bra om så många som möjligt vaccinerar sig. Även de som är unga och friska men löper högre risk att bli smittade på jobbet eller på vägen dit och hem kan behöva vaccinera sig snarast för att minska smittspridningen.

 

Om det rör sig om folk som tränger sig före för att hinna bli vaccinerade innan semestern, eller för att de tror sig kunna gå ut och festa igen så är det illa. De kommer nog också att bli ganska snopna när de ändå får vänta på att majoriteten är vaccinerad, att smittspridningen har sjunkit rejält, samt att vi har bättre insikt i hur vaccinen skyddar mot mutationerna. Det är ju inte över än.



#1289

Postad 09 maj 2021 - 13:52

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 2

Själv tänker jag inte ta något m-rna eller andra läkemedel som är på experimentstadiet som det inte finns långtidsstudier på.

Det är inte optimalt men det är alltså bättre att läget fortsätter vara som det varit på sistone och att vi låter corona härja fritt.

Själv hoppas jag att alla som inte har vaccin-pass (och inte kan påvisa medicinska skäl varför de inte har det) i hög utsträckning stängs ute från samhället.

#1290

Postad 09 maj 2021 - 14:00

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

  • 2 444 inlägg
  • 0

Det är inte optimalt men det är alltså bättre att läget fortsätter vara som det varit på sistone och att vi låter corona härja fritt.

Själv hoppas jag att alla som inte har vaccin-pass (och inte kan påvisa medicinska skäl varför de inte har det) i hög utsträckning stängs ute från samhället.

 

Jag håller med. Vi har bara två val: ett virus som vi vet orsakar höga dödstal och långvarig sjukdom, eller vaccin som med största sannolikhet är säkra.

 

mRNA-vaccin har det forskats på i trettio år, men kylkraven och kostnaden för tillverkning har hållit tekniken från marknaden tills nu. Det är inte en helt obeprövad teknik.



#1291

Postad 09 maj 2021 - 14:17

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 682 inlägg
  • 1

Lite snabb läsning av hur mRNA fungerar från seriösa källor så verkar det ju ganske enkelt att tillverka, stor förståelse för hur det faktiskt fungerar (inget hokus pokus alltså), ganska liten risk, och igentligen ett bättre vaccin än alternativena.

 

Har försökt hitta seriös fakta emot, men varenda namn på dessa sidor/rörelser som är emot slutar alltid med tvivelaktika människor bakom.



#1292

Postad 09 maj 2021 - 14:40

HenkeEdge
  • HenkeEdge
  • Veteran

  • 1 803 inlägg
  • 0
.

Redigerat av HenkeEdge, 10 maj 2021 - 20:32.


#1293

Postad 09 maj 2021 - 15:09

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 089 inlägg
  • 0

Äckligt att se att unga fullt friska människor tränger sig före och bokat upp tider för vaccination, de förnekar sig inte när de visar sitt sanna fula tryne.... Dåligt tycker jag men anar att det finns andra som inte ser problemet....

Dåligt om det är så. Var har du sett detta?



#1294

Postad 09 maj 2021 - 15:37

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

  • 2 444 inlägg
  • 0

När du tagit det skall du ändå fortsätta med samma restriktioner då du fortfarande kan bära och sprida smitta. Det funkar mer som ett "själviskt skydd" än ett hederligt gammalt vaccin.

 

Visst kan det vara aningen mindre risk att utveckla symtom om du tagit det, men ungefär samma i smittorisk som om du inte har symtom och ej hostar, snorar och nyser i övrigt.

 

Har läst alla medicinska undersökningar och dokument jag kunnat komma över och det är väldigt dåligt med några bevis att det inte är annat än ett "själviskt skydd". Så ditt foliehatt "Sätt alla i dödsläger" svar kan du skicka tillbaks till 40-talets tyskland!

 

 

 

Sen Jobb-policyn vi har så testar vi oss för minsta lilla förkylningssymtom och har testat mig några ggr, typ bara man hostat till och har ej haft det.

 

 

Lägger även till att jag tycker Sveriges krishantering angående detta är ett j*vla skämt och att man bör titta på hur Australien och Nya Zeeland har gått tillväga under denna tid. Dom är "bäst i klassen".

 

Även en liten minskning av smittspridningen till följd av vaccinen är välkommen.

 

Men det finns en annan viktig – osjälvisk – anledning att vaccinera sig själv för att skydda andra: att inte bli en värd i vilken viruset kan mutera. Därför är det viktigt att alla som kan vaccinerar sig. Återigen har vi inte mycket val när vi är i det här läget. VI måste gemensamt med alla rimliga medel avhjälpa situationen och definitivt förhindra att den blir ännu värre. Det är därför man nu gör studier på att även vaccinera tonåringar och gör det yttersta för att lyckas massvaccinera i fattiga länder. De mutationer som redan har uppstått är ett stort problem.

 

Om man inte vill vaccinera sig så kan det vara nödvändigt att man får göra fler uppoffringar tills tillräckligt många andra har vaccinerat sig för att det förhoppningsvis ska ha uppstått flockimmunitet och smittspridningen har avtagit avsevärt. Även om man inte kan veta exakt hur mycket vaccinen hejdar smittspridningen på sikt så behöver vi utgå ifrån att de har någon effekt på den punkten.



#1295

Postad 09 maj 2021 - 16:05

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 0

Själv tänker jag inte ta något m-rna eller andra läkemedel som är på experimentstadiet som det inte finns långtidsstudier på. 

Jag tycker inte att någon långtidsstudie av hur covid-19 påverkar samhället är en god idé ;) . Detta handlar ju återigen om riskanalyser och jag undrar om du gjort någon sådan. Se på de länder där man nu vaccinerar storskaligt. Det är ju inte så att vaccinationen ger några uppenbara nackdelar. Eller du kanske har en annan uppfattning :) ?

 

Lite snabb läsning av hur mRNA fungerar från seriösa källor så verkar det ju ganske enkelt att tillverka, stor förståelse för hur det faktiskt fungerar (inget hokus pokus alltså), ganska liten risk, och igentligen ett bättre vaccin än alternativena.

 

Jag läste lite tidigare om de olika vaccinen. I grunden gör dom samma sak, aktiverar immunförsvaret. Skillnaden ligger i hur man tar fram dom och mRNA är helt enkelt en snabbare väg framåt. Här finns en enkel beskrivning: https://www.breakthr...ntional-vaccine . Jag tror att den stora skillnaden mellan det vi nu sett och traditionell läkemedelsutveckling är att man tagit bort företagens risk. Stater har gått in och medfinansierat utveckling och tillverkning. När vaccinen blivit godkända har det redan funnits massor av tillverkade doser. Normalt vågar nog ingen tillverka en mängd vaccin om man inte vet att det blir godkänt.

 

Det lustiga är att när jag pratar med kompisar och kollegor så är inte frågan om man skall vaccinera sig. Frågan gäller snabbaste vägen för att få en spruta. Man åker till andra städer eller regioner, bara för att komma igång och få en väg mot normalitet :) .



#1296

Postad 09 maj 2021 - 17:36

lobo
  • lobo
  • Mästare

  • 2 842 inlägg
  • 0

Dåligt om det är så. Var har du sett detta?


Har väl skrivits om i de flesta halvseriösa kvällstidningarna.

Ta AB tex. ” På flera håll runt om i Sverige bokar unga och friska människor in sig för vaccinering trots att det inte är deras tur.

Konsekvensen blir att gamla och sjuka får vänta längre på sitt vaccin enligt Emma Spak på SKR.

– Det är beklagligt om folk går före, säger hon.

Emma Spak: ”Beklagligt”
Enligt henne använder sig många regioner av ett förtroendebaserat system där de som bokar in en vaccineringstid själva får ange om de har några diagnoser som gör att de borde få vaccineras tidigt.
– Det är beklagligt om folk missbrukar systemet. Då kan regionerna behöva skärpa sina system och det kommer ta tid och resurser från vaccineringsarbetet, säger hon.”

https://www.aftonbla...arna-beklagligt

#1297

Postad 09 maj 2021 - 17:51

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

  • 2 444 inlägg
  • 0

Det var ju inte alls roligt. Att det ens går att göra det är ett stort misslyckande, även om de haffar en del av dem som trängt sig före.



#1298

Postad 09 maj 2021 - 18:10

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 0

Trist att folk "smiter" före men dom jag pratat med har bokat baserat på ålder. Jag har inte hört om några frågor om diagnoser. Däremot hörde jag om en som fått sitt skäl till prioritet underkänt och han blev avbokad, han har astma och det var inte tillräckligt.

 

Tidigare hade man ju på vissa håll mycket obokade tider. Kan det vara så att det svängt nu och regionerna inte hängt med i detta?

 

Personligen håller jag med Zacabeb, detta skall inte vara möjligt :) .



#1299

Postad 09 maj 2021 - 18:21

HenkeEdge
  • HenkeEdge
  • Veteran

  • 1 803 inlägg
  • 0
.

Redigerat av HenkeEdge, 10 maj 2021 - 20:32.


#1300

Postad 09 maj 2021 - 18:53

kribban
  • kribban
  • Mästare

  • 3 037 inlägg
  • 0
Imorgon blir det vaccinering. Tillhör tydligen en riskgrupp :D



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.