Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Vilken helautomatisk espressomaskin?

17 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 08 april 2021 - 23:39

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0
För att inte besudla tråden om kaffebönor för mycket så skapar jag en ny.

Vilken helautomatisk espressomaskin rekommenderas med en budget upp till säg 10.000kr?
Jag litar inte på alla influencers och reklamfilmer från tillverkarna, så tar tacksamt emot tips från någon som är lite mindre jävig :)

Tack på förhand.

#2

Postad 09 april 2021 - 07:35

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

  • 2 677 inlägg
  • 1

Philips 5400 serie verkar vara riktigttrevliga. Kikat på dom själv då min gamla delonghi snart gjort sitt.

https://www.philips....es-lattego.html



#3

Postad 09 april 2021 - 09:09

ultrasound
  • ultrasound
  • Amatör

  • 68 inlägg
  • 0

Jag skulle föreslå halvautomatisk maskin.



#4

Postad 09 april 2021 - 09:44

Iceman666
  • Iceman666
  • Lärjunge

  • 442 inlägg
  • 0
Sage Oracle dock ett par snäpp mer än 10000

Elgiganten har den för 7000 sek mindre än ”normalt” tom den 11/4.

Har själv denna men utan touch. Detta är världens första halv/helautomatiska maskin. Det innebär att den har inbygd grinder och du får flytta över portafiltret från grindern till vattenutsläppet mao halv/helautomatisk. Mjölkskummaren helautomatisk eller helt manuellt. Googla denna maskin eller besök och se men en liten varning dock.
Som med hundvalpar, man åker inte och tittar på en valp, man åker och tittar och köper valp :-)
https://youtu.be/8FgpCt2rqKM

Redigerat av Iceman666, 09 april 2021 - 09:49.


#5

Postad 09 april 2021 - 11:38

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0

Jag skulle föreslå halvautomatisk maskin.

Det hela började här https://www.minhembi...33295&p=4627333

Korta versionen är att frugan är alldeles för bekväm och jag dricker sällan kaffe (då blir det latte på cafe)
Jag köpte en beggad Gaggia Classic, men frugan tycker det är för omständigt och hon får för ojämn kvalitet med tamper och skumning.

Därav sökes nu tips på en bra helautomat.

Sage Oracle dock ett par snäpp mer än 10000
Elgiganten har den för 7000 sek mindre än ”normalt” tom den 11/4.
Har själv denna men utan touch. Detta är världens första halv/helautomatiska maskin. Det innebär att den har inbygd grinder och du får flytta över portafiltret från grindern till vattenutsläppet mao halv/helautomatisk. Mjölkskummaren helautomatisk eller helt manuellt. Googla denna maskin eller besök och se men en liten varning dock.
Som med hundvalpar, man åker inte och tittar på en valp, man åker och tittar och köper valp :-)
https://youtu.be/8FgpCt2rqKM

Såg helt klart intressant ut. Kan ju bli en bra förskotts 40-årspresent istället nu när vi inte kan åka till USA som var tanken.

Men för det priset ska den f@n vara RIKTIGT bra och inte bara flashig.
Men vad skiljer den från de andra två som Elgiganten har för 23.000kr? Det är ju tre omika modeller och alla kan ju inte ha samma pris tänker jag.

Redigerat av Unregistereda299ec85, 09 april 2021 - 11:40.


#6

Postad 09 april 2021 - 15:43

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0

Jag kan direkt säga att jag inte har kontroll på vilka av dagens automatiska apparater som är bra.

 

Men jag kan bidra med lite tankar om vad man kanske borde tänka på när man tar beslutningen.

 

Kaffet:

* Vad är viktigast: smak eller smidighet. Man kan inte få båda 2 av det jag har förstått idag. Hur bra är "bra nog", det är jättesvårt att svara på. Är det Sage gör nog?, man måste fortfarande kasta ut det gamla kaffet och rengöra filtret, i en helautomatisk så trycker man på en knapp - kaffet tillagas och sumpen dumpas automatiskt - redo för nästa kaffe. Det är skönt med helautomatisk men jag har aldrig smakat en som smakar helt som det ska, även om det absolut kan bli helt ok. Ta den praten med frugan - visa Sage i en video och kom ihåg att filtret ska rengöras innan man gör en ny kaffe, denser ut ut att ha mer potential än något annat jag sett, och med kontroll på temperatur så verkar den seriös.

 

Mjölken:
* Vill man ha en helautomatisk eller kan man lära sig skumma mjölk om man nu slipper kaffe-fipplandet?

* Har man tänkt på det praktiska med en helautomatisk-lösning? Det ser väldigt bra ut i videorna där det automatiskt kommer fin skummad mjölk rätt ned i koppen, men det jag tycker man bör ta reda på är hur mycket rengöring är det med en sådan lösning? Mjölken ska ju gå i en slang - hur ofta bör denna rengöras, hur ofta rengör man själva tuten? Om man måste hälla ut mjölken varje kväll och rengöra flera gånger i veckan så är det i mitt huvud lättare att skumma med vanlig ånga.....om den kan stå nån dag och man endast rengör en gång i veckan så kanske.....detta bör man iallafall ha en klar bild om enligt mig.

 

När man vet vad målet är och vilka kompromisser man kan göra så hade jag själv letat efter tester av olika maskiner, välja ut en del bäst i test och så se privatpersoners kommentarar/filmer om hur nöjda de är.



#7

Postad 09 april 2021 - 15:53

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0
Tack för dina tankar.

Visade Oraklet för frugan och hon gillade den men tyckte den såg för stor ut... Hon föll mer för typ den där Philips 5400 som Askungen länkade.

Frugan och jag har inte RIKTIGT samma syn på kvalitet :D

Såg att Oraklet fanns på en gigant i närheten, man kanske bara skulle ”råka” köpa en *oops*

För ca 30min sedan skulle hon göra en latte. Halva möngden kaffe, tampade knappt samt snett, försökte skumma mjölken innan ångtryck...

Hopplös när det kommer till just Tekniska prylar :D

#8

Postad 09 april 2021 - 16:51

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0

Jag blev helt förvånad när min waifu började använda våran maskin, hon lagade helt ok lattes. Men så började hon köpa espresso-pulver sånt frystorkat och bara kör med mjölk rätt från kylen och tycker det smakar helt ok och är mycket enklare, så det är vad hon gör nu trots att hon hanterar en riktig maskin....så ja dom är ofta inte helt att förstå sig på.

 

Sen utan att igentligen veta något annat än baserat på reviews så såg jag på dessa ihop med brorsan när han var på jakt:

 

* Philips 5400 som redan länkats

 

* En Gaggia (men som inte har automatiskt skum då så den går väl bort direkt, ser dessutom ut att ha dåligt tryck tycker jag men den var med på våran värdering pga namnet.)

https://www.rigtigka...lH8rmAGEN3cviRE

 

* Siemes: (kostar en del men ska tydligen smaka riktigt bra)

https://www.prisjakt...t.php?p=4493424

 

* Delonghi: (har fått bra pris/prestanda score)

https://www.prisjakt...t.php?o=3636421


Redigerat av Demon Slayer, 09 april 2021 - 16:53.


#9

Postad 09 april 2021 - 17:01

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0
Det måste vara en kvinnogrej :D

Manuell skumning tycker jag helt klart låter vettigare med tanke på det du skrev. Vi hade för ett gäng år sedan en Nespresso med separat mjölktank och det med att få just slangen ren var stökigt.

Vilken av maskinerna blev det till slut för brorsan?
Jag lägger hellre 10k och får en vettig maskin än 5k för en som gör ett halvdant jobb.

#10

Postad 09 april 2021 - 17:02

Iceman666
  • Iceman666
  • Lärjunge

  • 442 inlägg
  • 0
Takeo du är välkommen på Covid-19 säkrad provning om du har vägarna förbi Kullahalvön! Ja det ”gamla” maskinen utan touch display har utsetts till världens bästa men i och för sig kan man kanske ta det med en nypa salt men som sagt är det toppenkaffe och mjölkskumning i världsnivå. I familjen kan alla använda den och vill du kan du ställa in alla parametrar som en riktig barista och skumma mjölken manuellt ( men med digital visning på tempen i alla fall). Att gå på en ”coffeshop” för en GOD kaffe är inte samma sak längre med denna maskin i huset sedan 4 år tillbaka!!

#11

Postad 09 april 2021 - 17:12

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0

Det måste vara en kvinnogrej :D

Manuell skumning tycker jag helt klart låter vettigare med tanke på det du skrev. Vi hade för ett gäng år sedan en Nespresso med separat mjölktank och det med att få just slangen ren var stökigt.

Vilken av maskinerna blev det till slut för brorsan?
Jag lägger hellre 10k och får en vettig maskin än 5k för en som gör ett halvdant jobb.

Brorsan har nog inte sparat ihop pengar ännu men jag tror han sneglar på Philipsen.


Siemensen ser lite ful ut med sin slang där, men den kör man vatten genom direkt efteråt så det ser ju ok ut.

https://youtu.be/dmcG0bE7jHM?t=248

 

Sen har en del maskiner smarta kopplingar av mjölktanken så man bara har hela tanken i kylskåpet.
T.ex delonghin: https://youtu.be/S5yHvXjlLXI?t=23
Det kan hända det fungerar bra, jag bara menar att vara uppmärksam på det om ni åker och ser på olika maskiner i en lada nånstans, jag hade hatat att måste rengöra mjölk från slangar och rör och munnstycken.



#12

Postad 09 april 2021 - 17:55

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0

Brorsan har nog inte sparat ihop pengar ännu men jag tror han sneglar på Philipsen.


Siemensen ser lite ful ut med sin slang där, men den kör man vatten genom direkt efteråt så det ser ju ok ut.

https://youtu.be/dmcG0bE7jHM?t=248

 

Sen har en del maskiner smarta kopplingar av mjölktanken så man bara har hela tanken i kylskåpet.
T.ex delonghin: https://youtu.be/S5yHvXjlLXI?t=23
Det kan hända det fungerar bra, jag bara menar att vara uppmärksam på det om ni åker och ser på olika maskiner i en lada nånstans, jag hade hatat att måste rengöra mjölk från slangar och rör och munnstycken.

Blev inte speciellt imponerad över Siemens-bryggaren efter att ha kikat denna videojämförelse med Delonghi https://www.youtube....h?v=b-tWC6WnQKc

 

Sedan påminner Delonghins mjölkbehållare en hel del om Nespresson och den var jag ingen fan av...

 

Det är mest jag som ställer krav på funktion och kvalitet, för hennes del skulle det säkerligen räcka med påsvarianten...


Takeo du är välkommen på Covid-19 säkrad provning om du har vägarna förbi Kullahalvön! Ja det ”gamla” maskinen utan touch display har utsetts till världens bästa men i och för sig kan man kanske ta det med en nypa salt men som sagt är det toppenkaffe och mjölkskumning i världsnivå. I familjen kan alla använda den och vill du kan du ställa in alla parametrar som en riktig barista och skumma mjölken manuellt ( men med digital visning på tempen i alla fall). Att gå på en ”coffeshop” för en GOD kaffe är inte samma sak längre med denna maskin i huset sedan 4 år tillbaka!!

Ni är så pass nöjda med Sage?

 

Hur är det med avkalkning/rengöra? Fungerar det smidigt?

Får man med någon knockbox eller blir det att komplettera med en sådan?


Redigerat av Unregistereda299ec85, 09 april 2021 - 17:55.


#13

Postad 09 april 2021 - 18:38

the greendream
  • the greendream
  • Wannabe

  • 20 inlägg
  • 0

Är inne på min andra siemens maskin och är mycket nöjd med maskinen har just nu en eq 8 som vi har haft nu i tre år och är uppe i ca 15000koppar utan problem . de är stabila maskiner enligt mej . men kontentan är ju alltid åxå hur man sköter dom . just nu får man en eq6 för 10000 på eg tror nog att det är en helt ok maskin



#14

Postad 09 april 2021 - 19:07

Iceman666
  • Iceman666
  • Lärjunge

  • 442 inlägg
  • 0
Sagen säger själv till när det är dags för ”Clean me”
Respektive avkalkning. Sök på Youtube så kommer du skratta år det med!! I med tablett för clean me tryck på enter och så sköter den det själv. Avkalkning same,same. I med pulver öppna 2 st ventiler/skruvar ( alla verktyg samt reservdelar ligger i en låda inne i maskinen hela tiden ) Du byter även ett vattenfilter som finns i vattenbehållaren när du avkalkar! Knockbox följer med och nu efter 4 1/2 år köpte jag en ny för den förra var lite svart på kanten efter alla koppar!! Som sagt använd YouTube det finns massor om denna maskin!! Jag kommer nog att köpa samma maskin igen om denna skulle ge upp. I mitt tycke värt alla 24000 som jag fick ge för min för ca 4 1/2 år sedan men som faktiskt har blivit några tusenlappar billigare idag.

#15

Postad 09 april 2021 - 19:16

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0

Blev inte speciellt imponerad över Siemens-bryggaren efter att ha kikat denna videojämförelse med Delonghi https://www.youtube....h?v=b-tWC6WnQKc

 

Nej det såg ju inget vidare ut. Bra när man kan se båda sammtidigt då såg ju siemenskaffet blekfist ut i jämförelse - bra spanat! Kanske går att ställa in men dom gillade Delonghin mer ja.
 


Redigerat av Demon Slayer, 09 april 2021 - 19:17.


#16

Postad 09 april 2021 - 19:23

peppelito
  • peppelito
  • Veteran

  • 2 261 inlägg
  • 0
När jag var spekulant på helautomatisk maskin för 6-7 år sedan var det Jura som var "da shit". Hur de står sig idag vet jag inte, men TS lär kunna hitta någon av deras helautomatiska för runt 10k.

#17

Postad 11 april 2021 - 07:03

-SH-
  • -SH-
  • Lärjunge

  • 335 inlägg
  • 0

Såg helt klart intressant ut. Kan ju bli en bra förskotts 40-årspresent istället nu när vi inte kan åka till USA som var tanken.

Men för det priset ska den f@n vara RIKTIGT bra och inte bara flashig.
Men vad skiljer den från de andra två som Elgiganten har för 23.000kr? Det är ju tre omika modeller och alla kan ju inte ha samma pris tänker jag.

Här kan du läsa på om Sage-maskinerna. Men kort, Oracle-maskinerna tampar kaffet vilket Barista-serien inte gör. Touch är värstingen i respektive serie där man väldigt enkelt gör alla inställningar på skärmen men även kan skapa egna drycker eller varianter av klassiska drycker.

 

Har själv haft en E61-maskin, separat kvarn osv men eftersom jag mest använde den på helgerna kände jag att jag aldrig blev tillräckligt bra. Mjölkskumningen blev ojämn, lite hit or miss. Frun brydde sig inte alls om den, hon tog gärna en cappuccino om jag gjorde den men att göra en själv var en främmande tanke. När den gick sönder blev det ingen ersättare, jag bytte kvarnen till en som var mer renodlat lämpad för bryggkaffe och fortsatte glatt med livet.

 

Tills nu, en säljare från Witt (Sage distributör) kom förbi på jobbet och visade The Barista Touch. Jag visade bild på maskinen för frun och hon började drömma om cappuccino på nytt. Denna gång att även kunna göra den själv efter att jag beskrivit hur man jobbade med maskinen. Visst, man får tampa själv men även kollegan som inte ens dricker kaffe fick fram en espresso som slår många helautomater på första försöket...

 

Det som imponerade mest på mig var den automatiska mjölkskumningen, skummet blev inte för varmt och det gick att hälla latte art utan problem. 

 

Om du inte har alltför bråttom finns The Barista Touch att testköra i en butik i Uppsala snart. Om du inte hittar den inkopplad på närmre håll... ;)

 

Tillägg: Om du bestämmer dig för att gå på det helautomatiska alternativet tycker jag att du ska titta på Jura E8. Klart vettig helautomat som är mycket enkel att sköta. Bör finnas demokopplad på någon Elon-butik i norra Stockholm eller ev på någon Elgiganten (i Uppsala är de dock usla på demokopplade maskiner).


Redigerat av -SH-, 11 april 2021 - 07:07.


#18

Postad 13 april 2021 - 16:17

gundj
  • gundj
  • Amatör

  • 68 inlägg
  • 0
Vilken Melitta som helst.
Är väldigt nöjd med min sedan snart 10 år.
Har fått utmärkt hjälp också de gånger något krånglat.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.