Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

MA RX1 eller GS-10

19 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 03 maj 2010 - 18:38

Unregistered781c2db6
  • Unregistered781c2db6
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
Står i valet om att införskaffa mig ett par nya rx1 eller ett par begagnader "pedantskötta" GS10 från sent 07

Jag har provlyssnat på båda. Gs10 har lite mer kraft i de lägre hz. spelar dock inte djupare enligt mätning vi själva gjort, men mer kraft finns runt 45-50hz och det är klart hörbart.
men annars tycker jag dom låter skrämmande lika i precis allt.
vad jag också kunde höra/känna enligt mig själv var att Gs10 diskant var mer markerande /ssssigare när man t ex lyssnade på lite sämre spelningar eller från mp3 vilket jag ofta annars gör. men inte "mycket" mer än vad rx1an
Känns som att rx1an är mer förlåtande kanske?

Kan detta beror på att gs10 gå högre upp i frekvens än rx1an? och på så sätt ställer högre krav? känns ändå på något vis att gs10an är en mer komplett högtalare annars pg a att den har lite mer kraft i det lägre.

Min tanke är väl igentligen att använda mig av en sub, så kanske mindre viktigt igentligen, vilken det blir har jag ej bestämt.

Men vad som gör mig tveksam är att dessa var så lika.
alltid roligt med helt nya saker då rx1 lossna på omkring 5000:- Men ändå roligt med gs10 med tanken på att d lossna på det dubbla i pris nya idag. Är kanske prisbilden lite väl tilltagen på Gs kanske?

rx1 + rxcentern skulle lossna på 9000:- medans beg Gs10 + ny Gs center på 13000:-
Kanske skulle rx centern även funka till Gs10 orna då dem låter så frukatnsvärt lika
då skulle prislappen blir nästan densamma som rx paketet.

vad skulle ni själva gjort?

Väldig kluven!

Högtalarna är testade med både Hk 355 samt Denon AVR-4310
Kört endast opiskt.

#2

Postad 03 maj 2010 - 20:05

Darth Tojayz
  • Darth Tojayz
  • Den Lurvige!

  • 2 944 inlägg
  • 0
Har själv varit GS ägare. Bytade sedan och är nu åter igen MA ägare, Nu med RX. Och faktiskt så kan jag inte tycka att jag saknar något direkt i RXen som GS hade.
Nu är iof inte mina RX inspelade än, men till och med out of the box låter de riktigt trevligt.

Iof så hade jag GS20 och nu rör det sig om RX8.

Men jag personligen kan inte tycka att GS serien är värda de slantarna mer mot RX serien. Känns iof som att Silver serien fick en hel del från just GS när den nu uppgraderats. :)

Sen är det iof helt upp till dig vad du anser är mest ljud för pengarna i slutändan.
Men jag hade "nöjt" mig med RX.

Lycka till. :P

#3

Postad 04 maj 2010 - 18:18

Unregistered32db02f3
  • Unregistered32db02f3
  • Användare

  • 160 inlägg
  • 0
Det finns lite att läsa på lasses hifi hemsida och blogg. han tycker att rx låter bättre. Jag har själv Rx8 och är helnöjd. jag har dock aldrig hört gs mer än i förbifarten så något råd kan jag inte ge personligen. lycka till.

#4

Postad 12 maj 2010 - 23:31

Unregistered781c2db6
  • Unregistered781c2db6
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
Först vill jag tackar för svaren.

Skrev också lite med lasses hifi angående detta och han tyckte såklart rx serien var en bättre högtalare. men får nog också påpeka att han är väl den som varit mest posetiv för dessa också av dem jag varit o kontakt med.
Förmodligen också pg a av det låga priset rx1 ligger på.
han skrev bl a Allt utom lådan är av sämre kvalitet på dagens GS mot RX.

Fick också ett annat svar av en annan som jobbar där att lådorna på GS serien är lite bättre och stabilare byggda men eftersom element och filter har blivit mycket bättre i RX, så ligger dom i så gott som samma liga som GS serien

Så lite olika svar av dem båda. Personligt tycke antar jag förmodligen som det är för det mesta.
Alla är iallafall överens om att dom är väldigt väldigt prisvärda åtminstånde.


Jag valde iallafall tillslut gs10. tycker dessa personligen är snyggare i just utförandet ljus ek. sedan var magkänslan ändå att dessa var bättre än rx1 likaförbaskat och ett bättre val att kunna växa i.
dom lät så väldans lika i mycket, men möjligen att rx1 var lite mer förlåtande än gs10 var på kanske lite sämre inspelningar.
Magkänslan sa att GS10 borde vara strået vassare

Det var ett väldans velande hit och dit måste jag erkänna. Rx1 verka fruktansvärt prisvärda enligt mig själv också. och kommer inom en snar framtid också inhandlas.

För den som är nyfiken fick jag i efterhand även 2 mail ifrån MA angående skillnaden.
ville ändå veta vad som gör gs10 bättre och prisskillnaden just så pass stor i mellan dem som det faktist är.

Svaren var att GS var bättre i stort sett på allt faktist. och måste också ge ett plus i kanten för MA`s service och support. snabba svar och väldigt bra bemötande.

så här är vad dom skrev i det första mailet....

Dear Stefan,

Thank you for your email.

Whilst the RX1 is a great improvement on the popular RS1, it is still no match for the GS10. You have to remember that the GS10 still has a better quality tweeter and drive unit. The GS10's driver is also 6.5 inches, whereas the RX1's is 6 inches.

We feel that the GS10 is one of the most under rated speakers that we have ever made. Indeed my colleague, Dean Hartley, our Technical Director, who I voiced the GS10 with, has chosen (out of all our products) to use GS10's in his own home for the last 4 years. Hopefully that is a good recommendation!

Of course, there is no substitute for a listen through your own system. Essentially, the better your source and amplifier, the bigger the gap will be between the RX1 and GS10.

What do you use for your source and amplifier? How big is your room? How close do the speakers have to work from the rear wall?

Please come back to me with this information.

Best Wishes

Alex Brady

Monitor Audio


Fick väl igentligen samma svar av handlaren som jag köpte dem av också, så nu blir nästa steg att införskaffa lite nya kablar till en början med.


///stefan

#5

Postad 12 maj 2010 - 23:36

cedergren
  • cedergren
  • Beroende

  • 1 356 inlägg
  • 0
Tror du kommer att bli ännu mer övertygad om du istället går på RX2 orna

Gold serien har en lite skillnad mot nya rx men inte så stor som MA påstår

Sedan beror det så klart vad du matar dom med

MA RX behöver 100 timmar för att låta riktigt bra

Redigerat av cedergren, 12 maj 2010 - 23:37.


#6

Postad 13 maj 2010 - 00:38

Unregistered32db02f3
  • Unregistered32db02f3
  • Användare

  • 160 inlägg
  • 0
jag tror att jag hade gått på gs om jag varit du. rx är jättebra högtalare men... att ha en bättre klass av en äldre produkt kan kännas bättre i många fall. en volvo 480 es mot en p1800 es, jättedålig jämförelse men i alla fall. 480 är förmodligen bättre på allt utom möjligtvis underhållskvaliten och känslan.

#7

Postad 13 maj 2010 - 02:44

Flingan
  • Flingan
  • Forumräv

  • 808 inlägg
  • 0
Det där var det sämsta argumentet jag hört....att ha en bättre klass av en äldre modell kan kännas bättre?? what?
Köp den produkt som låter bäst!

#8

Postad 13 maj 2010 - 08:37

Unregistered781c2db6
  • Unregistered781c2db6
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
Ja nu blev det ju som sagt köpet Gs10, dom lät väldigt likvärda tyckte jag, Bör väl också påpeka att vid testet tillsammans så användes ej några speciellt dyra prylar eller i flesta fall bättre inspelningar, vilket kanske hade vart mer rättvisst kanske. Jag gillade nog först i ärlighetens namn rx1 bäst, tack vare dom lät väldigt lika plus att känslan gav att dem var mer förlåtande vid t ex mp3 lyssning, som jag ofta också lyssna i. Men Gs10 kändes nog som en mer komplett högtalare.
Jag är mer än nöjd med mina gs10 för tillfället

Rx2 föll bort då jag ville ha en liten stativare, Gs10 låg redan på gränsen där för min smak.
Många säger sig att rx2 låter lite bumliga också?!?!?! aldrig lyssnat på dem själv

#9

Postad 13 maj 2010 - 10:04

Unregistered9b54f378
  • Unregistered9b54f378
  • Forumräv

  • 721 inlägg
  • 0
Jag skulle köpt GS också. Tycker den serien låter fin fint

#10

Postad 13 maj 2010 - 12:52

Unregistered0c078b54
  • Unregistered0c078b54
  • Beroende

  • 1 421 inlägg
  • 0
Nu är inte detta riktigt relevant, men jag har jämfört GS20 ? tror jag i alla fall mot RX6, var lite inne på att se om en så pass dyr stativare kunde matcha en golvare med tesen att man får så mkt bättre prylar om man går på en stativare i samma prisklass som golvare. GS20 hade dock ingen chans på några punkter och ändå var den dyrare. RX6 var bättre på alla punkter tyckte jag.

RX1 har jag dock aldrig lyssnat på så där kan det ju vara tvärt om.
Tror du hade blivit nöjd med vilken stativare av dessa du än hade valt.

#11

Postad 13 maj 2010 - 15:19

Unregistered7b85be38
  • Unregistered7b85be38
  • Forumräv

  • 509 inlägg
  • 0
RX1 är en underbar liten stativare. Väldigt möbleringsvänligt format dessutom. RX2:orna ser ju ut som monster i mina ögon, alldeles för stora för att vara stativare. Jag har just sålt mina RX1:or... med en stor klump i halsen ska tilläggas. Men jag höll mig inom samma serie och köpte RX6 istället.

Ska bli kul att höra en ny uppdaterad goldserie... för just nu tycker jag kanske inte det är värt att välja splitter-nya GS istället för RX pga av den stora prisdifferensen. RX är verkligen mycket för pengarna, så det ska bli kul att se hur bra gold-serien kan bli i uppdaterat format. Men begagnat har du nog gjort ett väldigt bra köp!

#12

Postad 13 maj 2010 - 17:47

Flingan
  • Flingan
  • Forumräv

  • 808 inlägg
  • 0
Donatello - Du menar GS10 antar jag va? Så då menar du att RX6 kändes bättre även i mellanregister och upplösning?

Wicked world - Hur upplever du dina nya RX6 gentemot RX1?

MVH

Redigerat av Flingan, 13 maj 2010 - 17:48.


#13

Postad 13 maj 2010 - 18:39

Unregistered7b85be38
  • Unregistered7b85be38
  • Forumräv

  • 509 inlägg
  • 0

Wicked world - Hur upplever du dina nya RX6 gentemot RX1?


Jag tycker det är samma fina homogena ljud med lite bättre stöd i basen. Om jag inte hade valt att flytta mina prylar från ett litet musikrum till ett stort vardagsrum så hade jag absolut inte behövt byta högtalare. Förvånande nog hade RX1:orna - trots sin ringa storlek - samma stora ljudbild som RX6. RX6:orna ger dock min huvudsakliga musik (hårdrock) lite mer auktoritet... lite mer dynamiska kontraster. När jag lyssnade på lite mer lågmäld musik var de minst lika bra. Jag gillar verkligen ljudkaraktären i nya RX-serien. Det känns som att jag kommer att kunna leva med dessa högtalare länge länge...

Om jag ska sammanfatta min relativt nyvunna förkärlek för Monitor Audios RX-serie så skulle det helt klart vara att de låter så fantastiskt homogena. Ingenting spretar ut, den gör allt lika bra. Jag hade tidigare ett par XTZ 99.36. Diskanten och mellanregistret var helt underbart, men något kändes alltid lite fel. Jag höll på att flytta högtalaren fram och tillbaka, några cm hit eller dit. Skumpluggar in, skumpluggar ut. Jag kom på till slut att det var basen som inte riktigt spelade i samma liga som resten av högtalaren. I RX känns det som att jag har hittat bra diskant, bra mellanregister och bra bas... som dessutom spelar ihop.

#14

Postad 13 maj 2010 - 19:32

Unregistered781c2db6
  • Unregistered781c2db6
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
Donatello: Vad använde du för utrustning när du jämnförde gs20 och rx6? lite nyfiken bara.

Jag har aldrig lyssnat på gs20 men därimot rx6an har jag lyssnat en del på, tycker den lät väldigt bra

#15

Postad 13 maj 2010 - 22:20

Unregistered0c078b54
  • Unregistered0c078b54
  • Beroende

  • 1 421 inlägg
  • 0
Fel av mig, inte gs20 som tydligen är en golvare måste varit gs10. Den kostade då i butik 13-14.000 har jag för mig (svart pianolack).
Tror det var primare den gången jag lyssnade (nästan säker). Lyssnade dock inte med 60.000:- varianten på just dessa utan det var den vanliga i21 med cd.
Ska erkänna att jag inte alls lyssnade mkt på GS10 då det var så uppenbart att de inte var intressanta jämfört med RX6 som hade stora fördelar av att vara golvare som hade mkt större och mer kropp i ljudet. Men jag kommer ihåg att jag faktiskt tyckte att diskanten var bättre på RX6 vilket i sig kan tyckas vara märkligt då den skall vara nerärvd från GS. Kan ju vara det som nämnts i tråden att den kanske skulle vara mer förlåtande och därmed passa mitt öra bättre?
Jag dissar absolut inte GS-serien utan mitt personliga intresse var om GS-stativaren kunde matcha den något billigare RX-golvaren (detta var innan prissänkningen) och det kunde den inte.

Flingan: du har ju rekommenderat mig tidigare RX8, kan bara nämna att nu har jag beställt ett par :-)
Blir bra komplement till mina B&W 683 och XTZ 99.36

Redigerat av Unregistered0c078b54, 13 maj 2010 - 22:22.


#16

Postad 13 maj 2010 - 22:38

Flingan
  • Flingan
  • Forumräv

  • 808 inlägg
  • 0

Flingan: du har ju rekommenderat mig tidigare RX8, kan bara nämna att nu har jag beställt ett par :-)
Blir bra komplement till mina B&W 683 och XTZ 99.36


Hehe..spännande. Är ganska övertygad om att de kommer bli den perfekta blandningen får de två världarna :o
Har du kvar både B&W:na och XTZ:na?

Själv har jag köpt ett par beggade RX6:or...kommer till migg imorgon. Ska jämföra dessa mot mina RS8:or. Får se vilka jag behåller. Ska bli intressant.

MVH Flingan

#17

Postad 14 maj 2010 - 05:34

tomasgbg
  • tomasgbg
  • Beroende

  • 1 309 inlägg
  • 0

Flingan: du har ju rekommenderat mig tidigare RX8, kan bara nämna att nu har jag beställt ett par :-)
Blir bra komplement till mina B&W 683 och XTZ 99.36


Detta blir en riktigt spännande test av dom mest intressanta golvarna i prisklassen!

#18

Postad 14 maj 2010 - 07:32

Unregistered7b85be38
  • Unregistered7b85be38
  • Forumräv

  • 509 inlägg
  • 0

Flingan: du har ju rekommenderat mig tidigare RX8, kan bara nämna att nu har jag beställt ett par :-)
Blir bra komplement till mina B&W 683 och XTZ 99.36


Varför välja när man kan ha alla tre... eller? :o

#19

Postad 14 maj 2010 - 07:59

Unregistered0c078b54
  • Unregistered0c078b54
  • Beroende

  • 1 421 inlägg
  • 0
Visst har jag kvar dem. Tröttnade på att spekulera och att inte kunna jämföra ordentligt så jag köpte hem alla tre :-)
Två köpte jag nya så det är väl ingen ekonomisk hit, men-men är man nyfiken och lite kräsen så är man...

#20

Postad 14 maj 2010 - 08:52

Unregistered7b85be38
  • Unregistered7b85be38
  • Forumräv

  • 509 inlägg
  • 0
Blir kul att läsa dina intryck när du spelat alla tre i samma miljö och med samma utrustning! Det är ju så man önskar att man alltid kunde jämföra prylar, men tyvärr går det ju sällan rent praktiskt.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.