Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Kommentarer till Processen av Joppe Apa

94 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 08 februari 2017 - 16:30

Joppe Apa
  • Joppe Apa
  • Användare

  • 165 inlägg
  • 0
Kommentarer till Nybygge av Joppe Apa

#2

Postad 08 februari 2017 - 16:30

GRÄVMASKIN
  • GRÄVMASKIN
  • Amatör

  • 91 inlägg
  • 1
kul projekt.

#3

Postad 08 februari 2017 - 16:57

rob88
  • rob88
  • Lärjunge

  • 453 inlägg
  • 1
Ska bli kul att följa! :)

#4

Postad 08 februari 2017 - 17:00

FinnSmirre
  • FinnSmirre
  • Användare

  • 116 inlägg
  • 1
Ja detta kan bli trevligt, blir att följa! Vad är det för sorts rum i det befintliga huset strax innan detta vardagsrum så att säga?

#5

Postad 08 februari 2017 - 19:26

Thomas_S
  • Thomas_S
  • Swiftly AB

  • 74 inlägg
  • 1
Fina skisser! Riktigt stor duk och många härliga byggtimmar framför dig, blir spännande att följa!

#6

Postad 08 februari 2017 - 21:33

Kofotone
  • Kofotone
  • Wannabe

  • 28 inlägg
  • 1
Gillar nivån på ritningarna, kommer följas!

#7

Postad 09 februari 2017 - 07:38

Nomad
  • Nomad
  • "Justice is coming"

  • 6 401 inlägg
  • 1
Kommer bli spännande att följa!

#8

Postad 09 februari 2017 - 08:34

Joppe Apa
  • Joppe Apa
  • Användare

  • 165 inlägg
  • 0

Ja detta kan bli trevligt, blir att följa! Vad är det för sorts rum i det befintliga huset strax innan detta vardagsrum så att säga?

 

Tack! Det är ett tv-rum redan. Se albumet "Att verka utan att synas". Och ett musikrum för piano, keyboard, gitarrer.

 

Fina skisser! Riktigt stor duk och många härliga byggtimmar framför dig, blir spännande att följa!

 

Tackar, det är roligt att sitta och drömma sig bort framför Sketchup. Men det blir nog en 132" 16:9-duk istället, där får man ut 125" 2,35:1. Eftersom projektorn sitter så pass nära duk, går det inte att få ut mer än cirka 130" i 2,35:1, och då blir 16:9-bilden bara 103". Gissar också att det ändå blir mest 16:9-material man kommer att se.



#9

Postad 09 februari 2017 - 13:25

Hays
  • Hays
  • Beroende

  • 1 183 inlägg
  • 0
Är du beroende av att ha en tv också? antar att du övervägt att möblera bion åt andra håller så du eventuellt slipper ha rullduk?

#10

Postad 09 februari 2017 - 20:52

Joppe Apa
  • Joppe Apa
  • Användare

  • 165 inlägg
  • 0

Är du beroende av att ha en tv också? antar att du övervägt att möblera bion åt andra håller så du eventuellt slipper ha rullduk?

 

Ja, jag är absolut beroende av TV också. Kommer bli mest TV. Första idén var att vända allt 180 grader, vilket ju är logiskt, men då skulle man snubbla över soffan. Funkar tyvärr inte.



#11

Postad 13 mars 2017 - 21:54

Hellpe
  • Hellpe
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Ser mycket bra ut! Kul med högtalarna (projektet). Kommer följa hur det blir i slutänden.

#12

Postad 25 maj 2017 - 08:32

Joppe Apa
  • Joppe Apa
  • Användare

  • 165 inlägg
  • 0

j*vla rujävel va fic kdu ge för ett lab 2002 vil ha nu


Förstår inte riktigt första fem orden, men 6500 gav jag för steget.

#13

Postad 26 maj 2017 - 19:45

Joppe Apa
  • Joppe Apa
  • Användare

  • 165 inlägg
  • 1

Inte för att va otrevlig men har du så svårt att läsa av ord som inte är i din smak? men försök bara fantisera att folk kan skriva fel och även missa ord i mitt fall blev det så..

men ska skriva om det igen...j*vla tur jävel ,va fick du ge för ett lab 2002 , jag vill ha nu... men tack för ditt svar va ca 1500kr mer en jag fick ge i allfall för mitt 2000c


Jag menade inte heller att vara otrevlig, det gick bara inte att förstå. Låter som att du fick 2000c-steget för ett bra pris.

#14

Postad 08 juni 2017 - 22:00

Thomas_S
  • Thomas_S
  • Swiftly AB

  • 74 inlägg
  • 0
Bra jobbat, Det går framåt! Ska bli kul att se väggen när högtalarna kommer på plats. Kommer du pendla ned akustiktaket så det hamnar i våg?

#15

Postad 10 juni 2017 - 14:05

Joppe Apa
  • Joppe Apa
  • Användare

  • 165 inlägg
  • 0

Bra jobbat, Det går framåt! Ska bli kul att se väggen när högtalarna kommer på plats. Kommer du pendla ned akustiktaket så det hamnar i våg?

Tack! Ja, men det går ju aldrig så fort som man tänkt sig... Och nej, akustiktaket kommer att få följa taklutningen. Dels hade jag fått pendla ner det uppåt en halvmeter i ändan med hög takhöjd, dels ligger ju hela detta bygge en halvmeter lägre än intilliggande vardagsrum, så man hade sett rakt in i akustiktakets ovansida när man tittar in i biorummet. Medveten om att Atmoshögtalarna inte kommer att vara placerade optimalt, men det får jag väl leva med.



#16

Postad 11 juni 2017 - 19:07

Hellpe
  • Hellpe
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Hej! Jag köpe min ek både privat och genom Bröderna Holms trä i Sala. Kan bli lite dyrt om man köper trä som jag gjorde till en hel trappa. Mvh peter

#17

Postad 29 juni 2017 - 20:14

ultrasound
  • ultrasound
  • Amatör

  • 68 inlägg
  • 0
Vilket projekt , spännande !!

#18

Postad 19 juli 2017 - 23:29

Thomas_S
  • Thomas_S
  • Swiftly AB

  • 74 inlägg
  • 0
Riktigt snygg trappa! Gillar också den vitlaserade plywooden skarpt. Slutligen är även jag ett stort fan av Ubiquitis produkter som vi använder för utomhusnät.

#19

Postad 20 juli 2017 - 08:02

Joppe Apa
  • Joppe Apa
  • Användare

  • 165 inlägg
  • 0

Riktigt snygg trappa! Gillar också den vitlaserade plywooden skarpt. Slutligen är även jag ett stort fan av Ubiquitis produkter som vi använder för utomhusnät.


Tack, vad roligt att höra! Det blir ju mer vardagsrumskänsla än biogrotta. Jag ville komma åt den offentliga look som plywooden ger.

#20

Postad 22 juli 2017 - 07:25

greveriff
  • greveriff
  • Veteran

  • 1 984 inlägg
  • 0
Grymt hantverk! Ska bli spännande att se slutresultatet.

#21

Postad 22 juli 2017 - 08:24

Joppe Apa
  • Joppe Apa
  • Användare

  • 165 inlägg
  • 0

Grymt hantverk! Ska bli spännande att se slutresultatet.


Tack! Ja, jag är ganska spänd på det själv. Både på att se och att höra!

#22

Postad 04 augusti 2017 - 20:37

stef86
  • stef86
  • Wannabe

  • 24 inlägg
  • 0
Ser riktigt trevligt ut! :) Snyggt jobbat!

#23

Postad 05 augusti 2017 - 00:39

Gersson
  • Gersson
  • Användare

  • 145 inlägg
  • 0

Mycket trevligt bygge, Gillar hur du bygger in högtalarna :) De har jag själv ingen möjlighet till.



#24

Postad 05 augusti 2017 - 22:07

Hellpe
  • Hellpe
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Trappan ser bra ut, med ek blir det alltid bra!

#25

Postad 10 augusti 2017 - 08:31

Joppe Apa
  • Joppe Apa
  • Användare

  • 165 inlägg
  • 0

Ser riktigt trevligt ut! :) Snyggt jobbat!


Tack! Ja, det är mer slit än vad man kan tro. Vilket alla byggare här på forumet vet .

Mycket trevligt bygge, Gillar hur du bygger in högtalarna :) De har jag själv ingen möjlighet till.


Tackar! Själva grundidén är ju att så lite som möjligt ska vara synligt, vill helst inte se en enda kabel när allt är klart. Det kräver dock mycket mer research om man väljer att bygga in allt, eftersom det aldrig kommer gå att byta ut högtalarna. Man får se till att bli nöjd från början, helt enkelt...

Trappan ser bra ut, med ek blir det alltid bra!


Så sant! Även ditt bygge artar sig fint, har jag sett!

#26

Postad 22 augusti 2017 - 17:56

Unregistereda04bdf9c
  • Unregistereda04bdf9c
  • Rookie

  • 0 inlägg
  • 0
Vart kan man köpa träullit? Är det dyrt?

#27

Postad 22 augusti 2017 - 20:33

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0
Träullit är mumma för rummet o så kan man ju måla den med.

#28

Postad 23 augusti 2017 - 06:20

IMAGINAERUM
  • IMAGINAERUM
  • Wannabe

  • 45 inlägg
  • 0
Grymt impad av detaljrikedomen och teknikfixet samt högtalarbyggena. Kul med någon som kör träullit. Var själv inne på det väldigt länge. Inte många jag sett som har det.


#29

Postad 23 augusti 2017 - 09:33

Joppe Apa
  • Joppe Apa
  • Användare

  • 165 inlägg
  • 0

Vart kan man köpa träullit? Är det dyrt?

 

Mina snickare beställde det via Optimera, tror alla mer välsorterade byggvaruhus kan ta hem det. Annars kan man maila dem och beställa som privatperson. Haft en del kontakt med dem angående val av platta, och de har väldigt bra service på mail. Har inte fått fakturan än, men jag tror det blir betydligt billigare än t ex Sombra. Prislista finns här


Träullit är mumma för rummet o så kan man ju måla den med.

 

Ja, både akustiskt och klimatmässigt, tror jag! Går också att beställa i valfri kulör. Min är vitmålad.


Grymt impad av detaljrikedomen och teknikfixet samt högtalarbyggena. Kul med någon som kör träullit. Var själv inne på det väldigt länge. Inte många jag sett som har det.

 

Tack, kul att höra! Nej, inte mycket Träullit på minhembio. Används nog mer professionellt, t ex använder TV4 det i sina studios enligt Träullit själva. Så det har nog ganska bra akustiska egenskaper. Har inte hunnit mäta upp rummet själv, men allt eko försvann direkt vi satt upp plattorna.



#30

Postad 23 augusti 2017 - 14:22

Joppe Apa
  • Joppe Apa
  • Användare

  • 165 inlägg
  • 0
Jag har använt Träullit akustik 25 mm, med rak kant, diskret ull. Vitmålad. Ska kosta 204 kr/kvm + moms, bör motsvara lite drygt 5000 inkl moms för hela mitt tak.

#31

Postad 23 augusti 2017 - 23:37

kokeaa
  • kokeaa
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0
Här har det hänt saker sen sist man kikade in, riktigt roligt att se hur det tar sig, blir riktigt snyggt!

#32

Postad 24 augusti 2017 - 06:16

Joppe Apa
  • Joppe Apa
  • Användare

  • 165 inlägg
  • 0

Här har det hänt saker sen sist man kikade in, riktigt roligt att se hur det tar sig, blir riktigt snyggt!


Tack! Ja, vi har försökt att jobba på lite.

#33

Postad 24 augusti 2017 - 06:27

farna
  • farna
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Wow! Vad bra det blir!

#34

Postad 24 augusti 2017 - 10:15

Melen72
  • Melen72
  • Rookie

  • 0 inlägg
  • 0
Grattis till ett riktigt snyggt biorum! När planerar du att få igång Atmos-högtalarna?

#35

Postad 24 augusti 2017 - 12:15

Joppe Apa
  • Joppe Apa
  • Användare

  • 165 inlägg
  • 0

Wow! Vad bra det blir!

 

Tack! Ja, det blir nog jättebra.



#36

Postad 24 augusti 2017 - 12:20

Joppe Apa
  • Joppe Apa
  • Användare

  • 165 inlägg
  • 0

Grattis till ett riktigt snyggt biorum! När planerar du att få igång Atmos-högtalarna?

 

Tackar! Ja, det är mycket som står på önskelistan... Först ska vi reglera slutnotan på själva bygget  :unsure:. Sedan får vi se om/när det finns utrymme för duk och projektor. Är egentligen väldigt nöjd med ljud och funktion från min nuvarande receiver, men självklart vill jag på sikt skaffa en receiver med 11 kanaler och 4k/UHD-stöd. Satte ändå Atmoshögtalare redan nu, eftersom det hade varit betydligt krångligare att lägga till dem i efterhand, plus att jag fick ett bra paketpris på alla in-wallhögtalare. Så, vi får se!



#37

Postad 29 augusti 2017 - 09:44

TLA
  • TLA
  • Wannabe

  • 17 inlägg
  • 0
Supersnyggt!

#38

Postad 29 augusti 2017 - 11:01

Joppe Apa
  • Joppe Apa
  • Användare

  • 165 inlägg
  • 0

Supersnyggt!

 

Tack! Gillar skarpt ditt rum också!



#39

Postad 29 augusti 2017 - 11:10

Caulfield
  • Caulfield
  • Användare

  • 176 inlägg
  • 0
snyggt med ditt innertak . Är denna del nedsänkt från det vanliga gipstaket och en ledslinga uppe på Träulliten ?

#40

Postad 30 augusti 2017 - 09:25

Joppe Apa
  • Joppe Apa
  • Användare

  • 165 inlägg
  • 0

snyggt med ditt innertak . Är denna del nedsänkt från det vanliga gipstaket och en ledslinga uppe på Träulliten ?

 

Tack! Kul att så många gillar Träullit, jag var snarare beredd på kritik för att det inte skulle vara lika kosher som Sombra.

 

Först är det vanlig glespanel för innertak. På detta byggdes en nedsänkt ram av 70-reglar, på alla håll 10 cm mindre än Träullitskivorna. Facken fylldes med isolering, och vi byggde särskilda lådor för Atmoshögtalarna. Takremsan utanför ramen gipsades på sedvanligt vis. På ramen skruvades sedan OSB-skivor för att kunna få ett slätt montage. Dessa sticker ut ca 5 cm från ramen, och kanten hamnar därför ca 5 cm innanför Träullitkanten. Målade taket med vanlig matt vit takfärg, och sidorna på ramen med högblank färg för reflektion. Ledslingan sitter i en aluminiumlist från Hide-a-lite, ovanpå OSB:n, riktad uppåt, intill ramen. Ovanpå slingans alu-list sitter ett frostat glas för diffusion. Sist skruvades Träullitskivorna dit. Har cirka 30 cm marginal runt om till rummets väggar. Man ser varken OSB, led-list eller kanten på ramen på detta vis, även om man står på tå. 


Redigerat av Joppe Apa, 30 augusti 2017 - 09:28.


#41

Postad 30 augusti 2017 - 09:51

Caulfield
  • Caulfield
  • Användare

  • 176 inlägg
  • 0

Tack! Kul att så många gillar Träullit, jag var snarare beredd på kritik för att det inte skulle vara lika kosher som Sombra.

 

Först är det vanlig glespanel för innertak. På detta byggdes en nedsänkt ram av 70-reglar, på alla håll 10 cm mindre än Träullitskivorna. Facken fylldes med isolering, och vi byggde särskilda lådor för Atmoshögtalarna. Takremsan utanför ramen gipsades på sedvanligt vis. På ramen skruvades sedan OSB-skivor för att kunna få ett slätt montage. Dessa sticker ut ca 5 cm från ramen, och kanten hamnar därför ca 5 cm innanför Träullitkanten. Målade taket med vanlig matt vit takfärg, och sidorna på ramen med högblank färg för reflektion. Ledslingan sitter i en aluminiumlist från Hide-a-lite, ovanpå OSB:n, riktad uppåt, intill ramen. Ovanpå slingans alu-list sitter ett frostat glas för diffusion. Sist skruvades Träullitskivorna dit. Har cirka 30 cm marginal runt om till rummets väggar. Man ser varken OSB, led-list eller kanten på ramen på detta vis, även om man står på tå. 

I princip glasklart - blev riktigt bra. Kul att se ngt nytt 



#42

Postad 23 september 2017 - 10:08

Hellpe
  • Hellpe
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Är du inte nöjd med den wi-fi styrda fläktarna, vento expert ? Tycker du att jag ska satsa på något annat. Det finns inte så mycket alternativ för mig med så trångt rum.men man kan ju alltid tänka om. Nu har jag räknat på min väggtjocklek och det ser ut som om jag över skrider 500mm. Blir det ett problem du som har installerat sådana fläktar. Går det att förlänga rören osv? Hur högt låter dom, du tycker att de låter okej i lägsta läget men hur ofta går de i det högre läget då? Många frågor blir det, hoppas att du kan svara på en del av dem. Peter

#43

Postad 24 september 2017 - 09:20

Joppe Apa
  • Joppe Apa
  • Användare

  • 165 inlägg
  • 0

Är du inte nöjd med den wi-fi styrda fläktarna, vento expert ? Tycker du att jag ska satsa på något annat. Det finns inte så mycket alternativ för mig med så trångt rum.men man kan ju alltid tänka om. Nu har jag räknat på min väggtjocklek och det ser ut som om jag över skrider 500mm. Blir det ett problem du som har installerat sådana fläktar. Går det att förlänga rören osv? Hur högt låter dom, du tycker att de låter okej i lägsta läget men hur ofta går de i det högre läget då? Många frågor blir det, hoppas att du kan svara på en del av dem. Peter


Jo, jag är nog egentligen nöjd. Det finns ju inga ljudlösa fläktar. I lägsta läget är de dock faktiskt knappt hörbara. Genom Wifi kan man ställa hastigheten steglöst, och på så vis hitta ett läge med ljudnivå man står ut med. För att uppfylla byggnormens krav på ventilation skulle de dock behöva gå i högsta hastighet, och det är helt otänkbart. Då hörs fläktbrummet genom hela huset. Men mina rum är också lite för stora för att det ska räcka med två enheter.

Appen funkar sådär, tappar anslutning väldigt lätt. Installationen var enkel. Har för mig att det fanns ett set med längre rör att köpa, skulle passa dig. Enda alternativet är väl självdrag eller Paxfläkt.

#44

Postad 17 oktober 2017 - 02:11

Unregisteredfea4422e
  • Unregisteredfea4422e
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 1
Riktigt snyggt måste jag säga =)
Gillar teknikskåpet

#45

Postad 17 oktober 2017 - 07:15

Joppe Apa
  • Joppe Apa
  • Användare

  • 165 inlägg
  • 0

Riktigt snyggt måste jag säga =)
Gillar teknikskåpet


Tack, jag med ;). Det fungerar bra, det är luftigt, diskret och lättarbetat. Precis som jag hoppades att det skulle bli.

#46

Postad 17 oktober 2017 - 18:28

TLA
  • TLA
  • Wannabe

  • 17 inlägg
  • 1
Alltså det har blivit såååå läckert!!!

#47

Postad 17 oktober 2017 - 21:53

Joppe Apa
  • Joppe Apa
  • Användare

  • 165 inlägg
  • 0

Alltså det har blivit såååå läckert!!!


Tack, vad snällt! Men jag är lite avis på din 50-talssalong också.

#48

Postad 18 oktober 2017 - 18:45

Thomas_S
  • Thomas_S
  • Swiftly AB

  • 74 inlägg
  • 1
Snyggt och mäktig duk! Funkar React bra? Lyft jämfört med lakanet gissar jag? :-)

#49

Postad 18 oktober 2017 - 21:49

Joppe Apa
  • Joppe Apa
  • Användare

  • 165 inlägg
  • 0

Snyggt och mäktig duk! Funkar React bra? Lyft jämfört med lakanet gissar jag? :-)


Nu har jag ju inte testat med vit duk, men min känsla är att ReAct var helt rätt i detta rum. Den är inte heller så känslig för ströljus. Även om jag vill ha ett helt mörkt rum, vill gärna övriga familjen ha lite ljus på, och det funkar rätt bra utan att det svarta vattnas ur helt. Ja, bättre än lakanet .. ;). Storleken blev ju också riktigt bra. Det blev lite kortare viewing distance än jag räknat på från början, eftersom soffan står en bit från vägg, och duken är knappt 10 cm från vägg. Så jag landade på ett ratio om 1,52 (tittavstånd/dukbredd), eller 36,5 grader. THX rekommenderar just 36 grader, så ganska spot on, som av en händelse. Min fru tycker duken är hiskeligt stor, men barnen och jag gillar den.

Har du fått din proj såld, Thomas? Har fortfarande dåligt samvete för att jag backade ur affären.

#50

Postad 19 oktober 2017 - 06:58

Unregistered3b9bece2
  • Unregistered3b9bece2
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Hoppas ni inte skruvade ni alla träulit-plattor diktan mot osb-skivorna? Vore tråkigt om man inte nyttjade träuliten till max. Diktan-montage har bara absorberar endast inom ett väldigt smalt frekvensområde.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.