Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

PC vs MAC / Laptop eller stationär

129 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 25 juni 2015 - 10:57

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

  • 15 622 inlägg
  • 1
Meningslöst att Morgan ska "gå över" till Apple anser jag, då han är van med PC miljö. Skillnad om man har flera dedikerade system. Då kan man ha en iMac för ett syfte. Eller som vi tidigare nämnde: att man har en Apple miljö hemma (iphone, iPad, Apple tv osv) där alla medlemmar har iPhones osv.

#52

Postad 25 juni 2015 - 11:34

xray
  • xray
  • Guru

  • 4 296 inlägg
  • 0

Kanske inte så svårt att installera Windows på en Mac. Men en del meck blir det med mac i detta fallet... ;) Så vitt jag vet är det samma Intel processor som i vanlig pc. Men grymt snygg är iMac alla fall. Fördelen med iMac borde vara att den är tystare och snyggare än en laptop. Prestandan blir också bättre (stationära datorer har en en klar fördel jämfört mot laptop). Skärmen är förmodligen också mkt bättre hos iMac. Men en klar fördel med en laptop är att denna kan tas med. Laptop borde även vara bra om man lider av kalla fingrar (en del värme flödar ut genom tangenterna). :)



#53

Postad 25 juni 2015 - 11:36

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0

Meningslöst att Morgan ska "gå över" till Apple anser jag, då han är van med PC miljö. Skillnad om man har flera dedikerade system. Då kan man ha en iMac för ett syfte. Eller som vi tidigare nämnde: att man har en Apple miljö hemma (iphone, iPad, Apple tv osv) där alla medlemmar har iPhones osv.

 

Så tänker jag med faktiskt.

Jag har allt i PC, samt programmen jag använder för tex hemsidor som jag gör osv, finns inte till mac, så då skulle jag behöva en pc till bara det i fall jag skaffade en mac.

 

Sedan har jag suttit rätt mycket nu och läst och kollat lite information om tex Mac vs Pc vid bildbehandling osv....

Det som dom flesta säger ( även mac användare ) är att förr var Mac överlägsen mot pc när det gällde bildbehandling, men idag står dom rätt lika mot varandra.

 

Det som kan vara en skillnad är i så fall priset...mac har vad jag har förstått rätt högt pris för sina saker, samt att mac är rätt "bunden" till just apple saker..

 

Men jag har aldrig ägt eller använt mac, så detta är enbart vad jag läst mig till...

 

Även om det hade varit kul att testa mac.....så är jag nog inte villig att betala så högt pris samt redo att gå över till mac just nu, med tanke på att allt jag har är till pc, och jag är van att jobba med pc.

 

Som jag även sagt innan.......så eftersom det inte får plats med en stationär dator med stor skärm någonstans i vårt hus just nu ( många barn, det vet ni :) ) så får det för tillfället bli en bärbar och helst med 17 tums skärm.

 

Denna kan jag stuva undan när den inte använt, på samma plats som jag gör idag.

Tanken är också att senare när plats kommer att kanske koppla till en extern och större skärm.



#54

Postad 25 juni 2015 - 11:41

xray
  • xray
  • Guru

  • 4 296 inlägg
  • 0

Lite info om "installing Windows 7 with Boot Camp": https://support.appl.../en-us/HT202008

 

Har för mig att man inte kan göra en ren windows installation på en iMac, dvs mac operativsystemet måste finnas kvar för att kunna använda datorn med windows.

 

 

Förstår att du inte vill ha en iMac. Skall inte tjöta mer om denna då. Hoppas det finns en bra billig laptop där ute som fungerar. :)


Redigerat av xray, 25 juni 2015 - 11:46.


#55

Postad 25 juni 2015 - 11:53

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0

Lite info om "installing Windows 7 with Boot Camp": https://support.appl.../en-us/HT202008

 

Har för mig att man inte kan göra en ren windows installation på en iMac, dvs mac operativsystemet måste finnas kvar för att kunna använda datorn med windows.

 

 

Förstår att du inte vill ha en iMac. Skall inte tjöta mer om denna då. Hoppas det finns en bra billig laptop där ute som fungerar. :)

Ingen fara Xray :)

 

Ja det är svårt att hitta en bra som har lite av dom kriterierna som man är ute efter :)

 

Den behöver kanske inte vara en värsting dator, men den skall ha IPS skärm som kan visa minst 80 % av i alla fall srgb omfånget.

Och kunna hantera en hel del bilder samtidigt, utan att slöa ner.....



#56

Postad 18 juli 2015 - 05:51

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0

Vad tror ni om denna datorn ?

Visserligen för gamers men verkar ju ha en bra skärm och snabb !

 

Ps: denna har inget delat grafikminne, är det bra eller dåligt om man tittar på spec på den ?

 

https://www.netonnet...9h/215796.8098/

asus-rogg771jw-t7029h(215796)_Normal_Lar


Redigerat av mstoltz, 18 juli 2015 - 05:56.


#57

Postad 18 juli 2015 - 07:25

SKIBBE
  • SKIBBE
  • Guru

  • 5 338 inlägg
  • 0
Dedikerat minne till grafik är den bättre lösningen, då det minnet är snabbare än att hämta ram ifrån ramminnet.

Hur det påverkar ditt användande vet jag inte men för spel snabbar det upp grafik prestandan.

Redigerat av SKIBBE, 18 juli 2015 - 08:29.


#58

Postad 18 juli 2015 - 08:28

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

  • 11 229 inlägg
  • 0
Tror inte grafikminnet spelar så stor roll för fotoredigering. Den verkar ok vad jag kan se, men undrar om man inte ska vänta till windows 10 installeras från början. Man får visst gratis uppdatering från 7 och 8 till 10 men det kan kanske vara bättre att ha det från start, men det går kanske utan för mycket besvär att lägga in 10:an senare. 8:an verkar vara hur rörig som helst, har dock bara gjort en installation för en annan men rörigare får man leta efter. Det är ju ett jättejobb att installera allt på en ny dator, därför väntar man i det längsta med att skaffa ny :).

Kanske lika bra att bygga ut minet till 16GB, brukar inte kosta så mycket extra.

Har du tänkt hur du ska använda denna tillsammans med din externa? För du köpte väl en sådan?

#59

Postad 18 juli 2015 - 09:20

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0

Dedikerat minne till grafik är den bättre lösningen, då det minnet är snabbare än att hämta ram ifrån ramminnet.

Hur det påverkar ditt användande vet jag inte men för spel snabbar det upp grafik prestandan.

Jag har alltid också hört att dedikerat grafikminne är bättre, så därför blev jag lite ställd när jag läste att i en sådan grym dator ( som dom beskriver 9 så finns det inget dedikerat minne.

 

Men som sagt det kanske mer var förr som man behövde det , jag vet faktiskt inte .

 

Tror inte grafikminnet spelar så stor roll för fotoredigering. Den verkar ok vad jag kan se, men undrar om man inte ska vänta till windows 10 installeras från början. Man får visst gratis uppdatering från 7 och 8 till 10 men det kan kanske vara bättre att ha det från start, men det går kanske utan för mycket besvär att lägga in 10:an senare. 8:an verkar vara hur rörig som helst, har dock bara gjort en installation för en annan men rörigare får man leta efter. Det är ju ett jättejobb att installera allt på en ny dator, därför väntar man i det längsta med att skaffa ny :).

Kanske lika bra att bygga ut minet till 16GB, brukar inte kosta så mycket extra.

Har du tänkt hur du ska använda denna tillsammans med din externa? För du köpte väl en sådan?

Ja min dotter har win 8, och jag skulle aldrig klara av att ens försök lära mig var allt finns, tycker det är det mest krångliga system dom kommit på.

 

Sedan vet man ju inte hur pass bra win 10 är heller, har ju fått på min gamla Samsung som jag har nu ( win 7 ) att uppgradera till win 10, men väntar tills jag vet att det är stabilt och mer testat.

 

Men som du säger q, man får ju det sen som uppgradering, men frågan är om man installerar om hela datorn, eller bara windows så att alla ens mappar och program finns kvar ?

 

Ja den datorn verkar riktigt prisvärd och bra, och är absolut intresserad av den.

Det finns bara 3 st tveksamheter:

 

1. Dedikerat minne.....

2. Srgb och adobe omfånget på den...

3. värmeutvecklingen...

 

Sedan så måste det väl gå att koppla till en extern skärm med till den.

Men nej que jag köpte aldrig en extern skärm......men absolut nått jag vill göra i framtiden, men till det måste man ha en riktigt bra dator med :)



#60

Postad 18 juli 2015 - 13:22

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

  • 11 229 inlägg
  • 0
Visst kan du koppla till en skärm, det var mest om du skulle jobba med två skärmar om du skulle använda tangenbordet på datorn etc, själv köpte jag en 13" dator där går det fint att ha den skärmen under den externa, använder laptoppens tangentbord och har den stora skärmen som huvudskärm. Om du har en 17" så får man nog ha dem bredvid varandra, det ska nog gå bra det också. Köra mest musarbete på den externa och skriva mot laptopskärmen.

Något som jag aldrig blev riktigt klok på var att när jag kalibrerade den stora skärmen med instälningar på laptopens grafikkort så påverkade detta utseendet på laptoppen, kalibrerade jag därefter laptopen så påverkades den externa, det verkar som mitt grafikkort enbart kunde ha en kalibrering igång samtidigt när man körde delat skrivbord. Vet inte om det finns grafikkort som fixar detta? Kopplade man loss den externa skärmen så blev laptopskärmen OK igen, så det blev inte något större problem

#61

Postad 18 juli 2015 - 16:14

Velodynamic
  • Velodynamic
  • Mästare

  • 3 695 inlägg
  • 0

Sedan vet man ju inte hur pass bra win 10 är heller, har ju fått på min gamla Samsung som jag har nu ( win 7 ) att uppgradera till win 10, men väntar tills jag vet att det är stabilt och mer testat.

 

Men som du säger q, man får ju det sen som uppgradering, men frågan är om man installerar om hela datorn, eller bara windows så att alla ens mappar och program finns kvar ?

Jag har kikat runt lite på Youtube på såna som verkar ha stenkoll på Windows 10.

10'an ska vara mera lik win 7 än win 8.1 med startmeny och aktivitetsfält där det brukar ligga.

Designen ser dock lika platt ut som på win 8 och det är många som saknar det där 3D-utséendet ifrån vista, XL och win 7. 

Uppgradering till win 10 innebär att operativsystemet ändras medan alla ens personliga filer sparas på ena eller andra sättet.

Det kan hända att man måste installera om en del program så det kan vara bra att ha koll på vart man har sina setup-filer, orginalskivor et.c.

 

Brorsan fick en ny PC i våras med Win 8.1 förinstalerat och jag skulle hjälpa honom igång med ett office-paket, men höll på att få hjärnsläpp när det första man möts utav är en helsida full med "appar". Innan man ens fattat var man hittar skrivbordet någonstans är man ju hårlös på skallen.

Nä jag skulle nog väntat på att få 10:an förinstallerad. :)


Redigerat av Velodynamic, 18 juli 2015 - 16:24.


#62

Postad 18 juli 2015 - 17:03

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0

Hmmm......Är det bara jag men nu verkar det som att den HAR dedikerat grafikminne....

Skumt....kan ni med dubbelkolla så att jag inte ser helt fel, för jag kan svära på att det stod delat minne innan  :blink:

 

Vad tror ni annars om den ?

Kan den skärmen ha ett bra Srgb omfång tro ?

 

Hade den passat till fotoredigering ?

 

https://www.netonnet...9h/215796.8098/



#63

Postad 18 juli 2015 - 17:18

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0
Ja, den har ett grafikkort med 2GB dedikerat (ej delat) minne. De flesta maskiner med bättre grafikkort brukar även ha ett sämre som tyvärr stjäl en bit av RAM-minnet.

Vad gäller skärmen så ska den enligt http://www.ultrabook...us-g771-review/ täcka 92% av sRGB och 71% av AdobeRGB.

The panel is quite good, although not great. It covers 92% of the sRGB, 69% of the NTSC and 71% of the AdobeRGB gamuts and you can find its main features below (measured with a Spyder4 Elite bundle):

measured gamma: 2.0 ;
max brightness in the middle of the screen: 302 cd/m2;
contrast at max brightness: 690:1;
white point: 7400 K;
black on max brightness: 0.44 cd/m2;
average DeltaE: 2.65 uncalibrated, 1.46 calibrated .

That translates in fair brightness and contrast, good enough for indoor use, a rather cold white point and fairly accurate colors, especially after calibration. This is not a display meant for professionals (photo/video editing, etc), but it will do fine enough for casual use, multimedia and games.


Redigerat av Unregistereda299ec85, 18 juli 2015 - 17:20.


#64

Postad 20 juli 2015 - 17:24

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0

Tack Takeo.

 

JO.....nu vet jag varken in eller ut hur jag ska göra.......grrrrr......

Var inne i dag på webhallen och skulle titta på den datorn jag länkade till.

 

Efter ett tag kom vi naturligtvis in på mac.

Hon hade mac och var väldigt nöjd med den.

 

Vad hon då berättade för mig ( sedan om detta stämmer vet jag inte ) att man kan köra windows och OS på mac.

Dvs att man kan ha båda operativsystemen på datorn och vill man köra nått program som enbart finns till windows, bytar man helt enkelt över till windows operativsystem.

 

Kan detta stämma ?

Samtidigt fick jag reda på att i dagens läge kan man även köra enbart windows på en mac om man vill det .

 

Sedan frågade jag även om man senare ville koppla till en större skärm, om det var tvungen att vara en mac skärm, fick till svars att nej, man kan koppla vilken skärm man vill.

 

Som sagt så vet jag inte om detta stämmer....det jag vet är att mac är svindyra, men kanske bättre till bildredigering med deras skärmar på.

 

Sedan om man tittar på en bärbar mac med 15 tums skärm, och sedan på en stationär med 27 tums skärm, så ligger dom i nästan samma prisklass , bara det att jag hittar ingen stationär som har ssd disk.

 

Den stationära är ju datorn inbyggd i skärmen och riktigt jäkla snygg !!

Men hur pass bra är dom.

 

Och visst 27 tum hade man ju velat ha, men samtidigt vill man ju ha en bärbar så man kan ta den med sig och sitta i soffan osv.

Och som det ser ut just nu har vi ingen plats till stationär dator.

 

Men kan dom saker jag nämnde ovan verkligen stämma ?

 

Hur många av er använder mac här ?



#65

Postad 20 juli 2015 - 17:59

Lyfali
  • Lyfali
  • Lärjunge

  • 344 inlägg
  • 0

Tack Takeo.

 

JO.....nu vet jag varken in eller ut hur jag ska göra.......grrrrr......

Var inne i dag på webhallen och skulle titta på den datorn jag länkade till.

 

Efter ett tag kom vi naturligtvis in på mac.

Hon hade mac och var väldigt nöjd med den.

 

Vad hon då berättade för mig ( sedan om detta stämmer vet jag inte ) att man kan köra windows och OS på mac.

Dvs att man kan ha båda operativsystemen på datorn och vill man köra nått program som enbart finns till windows, bytar man helt enkelt över till windows operativsystem.

 

Kan detta stämma ?

Samtidigt fick jag reda på att i dagens läge kan man även köra enbart windows på en mac om man vill det .

 

Sedan frågade jag även om man senare ville koppla till en större skärm, om det var tvungen att vara en mac skärm, fick till svars att nej, man kan koppla vilken skärm man vill.

 

Som sagt så vet jag inte om detta stämmer....det jag vet är att mac är svindyra, men kanske bättre till bildredigering med deras skärmar på.

 

Sedan om man tittar på en bärbar mac med 15 tums skärm, och sedan på en stationär med 27 tums skärm, så ligger dom i nästan samma prisklass , bara det att jag hittar ingen stationär som har ssd disk.

 

Den stationära är ju datorn inbyggd i skärmen och riktigt jäkla snygg !!

Men hur pass bra är dom.

 

Och visst 27 tum hade man ju velat ha, men samtidigt vill man ju ha en bärbar så man kan ta den med sig och sitta i soffan osv.

Och som det ser ut just nu har vi ingen plats till stationär dator.

 

Men kan dom saker jag nämnde ovan verkligen stämma ?

 

Hur många av er använder mac här ?

Ja allt det du säger stämmer, på de nyare mac'arna kan man kö windows utan problem.



#66

Postad 20 juli 2015 - 18:11

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0

Ja allt det du säger stämmer, på de nyare mac'arna kan man kö windows utan problem.

Otroligt detta visste inte jag faktiskt.

Men att både ha windows OCH OS tar väl upp en hel del plats ?



#67

Postad 20 juli 2015 - 19:47

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

  • 11 229 inlägg
  • 0
Hm, lite som att gå på Kinarestaurang och välja spagetti, väljer man MAC ska man nog välja deras OS. Problemet är väl att de program man har är inköpta till ett OS och man får köpa nytt om man nu byter OS, har man flera datorer i familjen kan det också vara ett själ att välja samma OS.

Finns ju nu också ganska små stationära datorer, jag är väldigt nöjd med valet liten laptop och större extern skärm ger ju möjligheten att sätta sig i soffan också.

#68

Postad 20 juli 2015 - 20:38

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0
Här är en länk som visar på hur man installerar och kör båda operativen
http://www.macworld....on-mac-3497251/

Jag körde en programvara som hette Parallells Desktop, i vilken man installerade Windows och körde som vituell maskin. Detta kräver stor hdd samt mycket minne.

Fördelen med Mac är som sagt deras ypperliga panel. Men som du själv nämner, smakar det så kostar det. En kompetent MacBook med tillräckligt stor skärm för att vilja redigera kostar, i mina ögon, på tok för mycket.

Vill du köra Mac med Windows så får du inte glömma räkna in kostnaden för själva Windows-licensen.

#69

Postad 23 juli 2015 - 08:05

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0

Är på jobb så skriver lite snabbt.

 

Har kollat lite på denna, vad tror ni om denna Macbook pro med  15 tums retinaskärmen ??

 

http://www.elgigante...ina-skarm-mgxa2

 

MVH

Morgan


Redigerat av mstoltz, 23 juli 2015 - 08:05.


#70

Postad 23 juli 2015 - 08:36

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0
Retina-skärmarna är ruggigt bra.

Om du även ska ha Windows så kommer du inte ha mycket diskutrymme kvar. Och för att installera Windows behöver du dels en licens (extra kostnad) och det finns ingen inbyggd DVD-/BD-läsare, så har du program på skiva måste du införskaffa en extern läsare/brännare (mer kostnader).

Grafikkortet är inget värsting men duger till att shoppa foton.

Grym dator till högt pris iaf ;)

#71

Postad 23 juli 2015 - 09:20

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0
Nej jag skiter i Windows, kollade dom program som jag brukar använda, och dom finns till Mac med.

Så den är bra eller bara sådär till foton?

Där fanns en till för 19.990 kr, men jag kan inte se vad den stora skillnaden skulle vara mellan dessa två.

Sedan tänker jag som så att vad jag hört har man en Mac ett antal fler år än vad man brukar ha en pc och då kan det kanske vara värt att investera i en ordentlig?

Tycker med att det är otroligt mycket pengar, men jag försöker att överse fördelar vs nackdelar mellan pc och Mac

Men är denna bra till bildbehandling och vardagliga sysslor tro?

#72

Postad 23 juli 2015 - 12:02

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0
Den är riktigt bra för att redigera foton och kommer klara det utan bekymmer. Får du dock för dig att köra 3D renderingar eller redigera video så kommer inte grafiken räcka till.

Att en Mac skulle hålla längre än en PC är rent skitsnack!

Nackdelen för dig vad gäller PC är att hitta en inbyggd skärm som är tillräckligt bra.
Mac har även ett markant högre andrahandsvärde jämfört med PC.

#73

Postad 23 juli 2015 - 12:04

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0

Den är riktigt bra för att redigera foton och kommer klara det utan bekymmer. Får du dock för dig att köra 3D renderingar eller redigera video så kommer inte grafiken räcka till.

Att en Mac skulle hålla längre än en PC är rent skitsnack!

Nackdelen för dig vad gäller PC är att hitta en inbyggd skärm som är tillräckligt bra.
Mac har även ett markant högre andrahandsvärde jämfört med PC.

 

Kanon...får nog bli en sådan, för videoredigering kommer jag inte att hålla på med.

Nu kommer det allra svåraste av allt......att övertala frugan :)

 

Min laptop som jag har nu har jag haft i ca 4-5 år och den fungerar felfrit, men räcker inte till bildbehandling....så en mac kommer jag nog ha ett antal år då !

 

Något mer man skall tänka på vid mac.....( är nybörjare )



#74

Postad 23 juli 2015 - 15:34

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

  • 11 229 inlägg
  • 0

Fick denna som erbjudande från Dustin idag, kan vara ett alternativ om man vill ha en lite smidig

https://www.dustinho...9bad36f86e84e0d

#75

Postad 23 juli 2015 - 16:23

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0

Den datorn har jag också hört mycket gott om, men en 13 tums skärm är lite för liten för mig.

 

Hmm....Den Macen som kostade 17990 kr som jag länkade till längre upp, är förra årets dator tydligen, och kör operativsystemet OS Maverick......Skall man ha den senaste versionen som är Yosemite så måste man gå upp till 19990 kr.

 

Frågan är det värt att gå upp dom 2000 kr för att få senaste operativsystemet ?

Och vad är egentligen skillnaden mellan dessa operativsystem ?

 

Vad jag har hört så ska det vara gratis att uppdatera operativsystemen i en mac......men när jag pratade med en på supporten på Elgiganten sa han att det kostar.

Samma som om man ska uppdatera till olika window versioner .

 

ni som har mac....hur ligger det till, kan man uppdatera sitt operativsystem gratis som tex från Maverick till yosemite, gratis ?


Redigerat av mstoltz, 23 juli 2015 - 16:36.


#76

Postad 23 juli 2015 - 16:45

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

  • 11 229 inlägg
  • 0
Jag tycker min kombi 13" som står under min 24" externa fungerar fint. Nä man vill normalt inte sitta att redigera på en 13" men det vill man inte heller på en 15 och 17"

#77

Postad 23 juli 2015 - 17:07

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0

ni som har mac....hur ligger det till, kan man uppdatera sitt operativsystem gratis som tex från Maverick till yosemite, gratis ?

 

 

Jag har inte betalat någonting för mina uppdateringar, har OSX Yosemite nu. Om du redan har ett konto via App store/iTunes använder du samma, om inte skapar du ett  :)


Redigerat av mcmike, 23 juli 2015 - 17:16.


#78

Postad 23 juli 2015 - 18:21

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0
Det är ju en sak som är så otroligt smidigt med Mac. När man startar en Mac så kan man hålla in Com+Opt+R
Om datorn har uppkoppling, trådlös eller fast, så kan man kör en Web Recovery. Då verifieras den mot Aplles servrar och tankar automatiskt ner senaste versionen av OSX som är godkänd för modellen.

Har man bra uppkoppling är allt installerat och klart på 30-40 min utan handpåläggning.

Där ligger MS duktigt i lä!

Men jag skulle personligen inte gå över till Mac igen. Men det är en smaksak och beror även på vad jag vill kunna använda datorn till.

#79

Postad 23 juli 2015 - 18:22

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0

Jag har inte betalat någonting för mina uppdateringar, har OSX Yosemite nu. Om du redan har ett konto via App store/iTunes använder du samma, om inte skapar du ett  :)

Otroligt...man kan inte ens lita på Elgiganten....dom sa att om jag ville ha Yosemite så var jag tvungen att köpa den för 19990 kr, för om man ville uppdatera till Yosemite från Maverick, kostade det sa han.

 

Precis som om man köper från win 7 till win 8 licenser osv.

 

Har fått höra från fler att det gick att uppdatera gratis.

 

Que, har för mig att Björn sitter och redigerar på en mackbook 13 tum, men inte helt säker.

Dock så tycker jag att det är för litet.

 

Jag är van att sitta vid 15 tum, så det får bli en sådan i mac med då jag inte har plats för en stationär :)



#80

Postad 23 juli 2015 - 18:27

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0
Här står svart på vitt vilka som kan uppgrade till Yosemite och det gäller även vissa maskiner från 2007
https://www.apple.co...how-to-upgrade/
Från sidan:
3. Uppgradera till OS X Yosemite kostnadsfritt.

Gå till sidan för OS X Yosemite på Mac App Store. Klicka på nerladdningsknappen och följ anvisningarna på skärmen för att starta uppgraderingen. Om du inte har en bredbandsanslutning kan du uppgradera din Mac på Apple Store.

Eller så kör man Web Recovery ;)

#81

Postad 23 juli 2015 - 18:31

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0

Det är ju en sak som är så otroligt smidigt med Mac.

 

 

Ja att man kan ställa in så att uppgraderingarna sker per automatic, behöver inte göra någonting än att godkänna :)


Otroligt...man kan inte ens lita på Elgiganten....dom sa att om jag ville ha Yosemite så var jag tvungen att köpa den för 19990 kr, för om man ville uppdatera till Yosemite från Maverick, kostade det sa han.

 

 

Då är det bra med forum :)



#82

Postad 23 juli 2015 - 20:32

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0

Det är ju en sak som är så otroligt smidigt med Mac. När man startar en Mac så kan man hålla in Com+Opt+R
Om datorn har uppkoppling, trådlös eller fast, så kan man kör en Web Recovery. Då verifieras den mot Aplles servrar och tankar automatiskt ner senaste versionen av OSX som är godkänd för modellen.

Har man bra uppkoppling är allt installerat och klart på 30-40 min utan handpåläggning.

Där ligger MS duktigt i lä!

Men jag skulle personligen inte gå över till Mac igen. Men det är en smaksak och beror även på vad jag vill kunna använda datorn till.

 

Har du haft mac och gått över till pc ?

Vad menar du med " Där ligger MS duktigt i lä " ?

 

Mcmicke.....Ja detta forum är kanon :)



#83

Postad 23 juli 2015 - 21:06

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0
Alltid kört PC men gick under 1 1/2 år över till Mac pga arbetet. För mitt användande går Mac tvärbort (därför jag körde Parallells och Windows). Numer kör jag inte Mac längre.

Det jag menar med att MS ligger i lä är enkelheten med installation och att man inte behöver betala för nya OS.

#84

Postad 24 juli 2015 - 07:37

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

  • 11 229 inlägg
  • 0
Jag hade aldrig lagt så mycket pengar på en laptop, även om den har en bra skärm, man brukar ju inte ha sin dator mer än 3-5år men en skärm kan man ha så mycket längre. Att man har en bra skärm i sin laptop har man inte såmycket glädje åt om man vill uppgradera resten. Har du möjlighet att ställa en extern skärm någonstans så satsa på en bra sådan och någon typ av PC mini stationär eller laptop eller om du vill MAC att driva den men lägg dig runt de 10.000:- eller lägre.

#85

Postad 24 juli 2015 - 13:16

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

  • 15 622 inlägg
  • 0
Som sagt så har jag klarat mig bra med min iMac 2010 fast LR gick lite segare med FF 24mp, men sen böt jag till 16mp och det flöt lite bättre igen. En sak som förbättrar snabbheten i LR är att alltid se till att man har 1:1 previews i katalogen. Då slipper datorn tugga så mycket när man växlar mellan library och develop. Men har man kopiösa mängder bilder så bygger LR upp en ganska stor previews fil om man kör 1:1 previews.

Jag har uppdaterat mitt OsX varje gång det kommit ett nytt. Helt gratis är det. Det kan hända när man har en äldre Mac att tillslut kommer man till vägs ände med operativet och systemkraven. Der hände en kompis som hade en iMac 2007 eller nåt.

Är du på det helt klara med vad du har för krav och behov Morgan. Du verkar vela och pendla lite mellan vad du vill ha :) behov och budget är väl det man utgår ifrån.

Att investera i en extern skärm av hög kvalitet är ett klokt val, då kan du fortfarande byta dator liksom. Samt att du kan ha smidig arbetsplats där det är bekvämt att greja med bilder. Men det blir kanske inte lika mycket prylar. Så hade jag gjort om jag körde bärbar PC.

Och kom ihåg att även fast du har sdd i MacBook som kör alla program snabbt så lär du ändå behöva en disk med hyfsad hastighet och storlek som LR ska arbeta mot. Känn också på en 15" MacBook.... Det är ingen liten sak direkt. Björn kör en 13" och verkar nöjd med det.. Det är en riktigt smidig och trevlig bärbar. Skärmen blir rätt ok när man använder den som bärbar (typ i knät i soffan osv)

Så det finns ju fördelar och nackdelar med allt oavsett om det är PC eller Mac.

Fundera noga.

Redigerat av Mikael_R, 24 juli 2015 - 13:20.


#86

Postad 24 juli 2015 - 14:42

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0

Micke....Tack för infon, ja jag är nästan helt säker på att jag nog vill gå över till mac, har hört från många som har det till sin bildbehandling som är nöjda.

 

Detta med skärm...tyvärr har vi ingen plats för en skärm, och som det ser ut nu kommer vi inte att ha plats till en skärm på i alla fall ett par år ( tills stora dottern flyttar och ett rum blir ledigt )

Så en laptop är nog det bästa valet just nu.

 

Sitter ju nu på en 15, så en skillnad blir det ju inte, varken sämre eller bättre.

 

Hur menar du med en extra hd disk som lr ska köra mot ?

Kan man inte spara på ssd disken som man normalt gör menar du ?

 

Jag har ju en liten extra hd som jag har som backup där jag lägger över mina bilder osv.

 

Sedan funderade jag på en sak......

 

Jag fick ett extra bra pris på demo exet i butiken eftersom dom håller på att flytta och den finns inte kvar, så kunde jag få demoexet för 16790 kr istället ( Macbook pro 15 )

 

MEN...

 

1. Finns LR 6 till mac, dvs INTE CC utan bara enbart programmet LR 6, ( hittar det inte på piratebay )

2. Alla mina dng och Preset som jag har sparat i LR....kan man importera dessa i LR på mac ?

 

Behöver lite snabbt svar eftersom hon kunde bara hålla den till mig tills i morgon.

Jag har jobbat lite extra just nu så jag fick en bra slant extra denna månaden :)



#87

Postad 24 juli 2015 - 14:47

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0

Jag hoppas för din egen skull att du inte drar hem program som dessa från TPB?

 

Dom är i stort sett alltid proppade med diverse trojaner, virus och/eller malware och likn.



#88

Postad 24 juli 2015 - 15:29

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0

Jag hoppas för din egen skull att du inte drar hem program som dessa från TPB?

 

Dom är i stort sett alltid proppade med diverse trojaner, virus och/eller malware och likn.

Ska jag vara ärlig så har jag bara såna i min pc, och det har funkat bra.

Men visst ska man vara väldigt försiktig.



#89

Postad 24 juli 2015 - 16:39

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0

Ska jag vara ärlig så har jag bara såna i min pc, och det har funkat bra.
Men visst ska man vara väldigt försiktig.

Problemet är just att det är sällan du märker av nåt själv...

Men men det är ju din pc, själv skulle jag aldrig vilja ta risken.

Redigerat av masse70, 24 juli 2015 - 16:40.


#90

Postad 24 juli 2015 - 17:04

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0
Jag förstår dig, och jag själv kallsvettas varje gång jag ska installera ett program.

Men innan har ekonomi spelat en stor roll och därför har man kanske valt kopior

#91

Postad 24 juli 2015 - 17:49

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0

Så....det blev en macbook pro 15 :)

http://www.elgigante...mgxa2#tab-specs

 

Istället för ca 18,000 kr, fick jag den för 16.790 inkl ett års support och ett års antivirusprogram+ en mus  :)

Skall hämta den i morgon då supporten har installerat det nyaste operativsystemet ( Yosimate ) samt antivirus .

 

Hoppas jag gjort rätt nu, men det känns väldigt rätt....tiden får utvisa .

 

Någon som har erfarenhet av att formatera en extern HD till xfat, och vad xfat är ?


Redigerat av mstoltz, 24 juli 2015 - 17:52.


#92

Postad 24 juli 2015 - 17:58

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0
Xfat är ett filsystem som används i OSX. En disk formaterad i Xfat kan inte läsas i en Windows-dator.

Mac kan däremot läsa NTFS och även skriva till om man installerar 3:e parts program.

Formatering sker på samma sätt som annars.


Så de gick med på att installera kostnadsfritt?

#93

Postad 24 juli 2015 - 17:58

xray
  • xray
  • Guru

  • 4 296 inlägg
  • 0

Grattis Morgan! :) Blir säkert utmärkt för bildbehandling. Mac borde ha grym kvalité på sina prylar vilket är en fördel för en sak som får stå ut med en del fysisk påfrestning (öppna o stänga locket osv...).

 

Skaffade denna kylplattan till min mors laptop då den gamla väsnades förfärligt och hade dålig kyleffektivitet. Den (http://www.kjell.com...in-cool-p98980)

kyler bättre och är tystare.



#94

Postad 24 juli 2015 - 18:01

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0

Sorry, HFS var det filsystem jag tänkte på.

#95

Postad 24 juli 2015 - 18:48

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0

Tack Xray :)

 

Ja man har ju hört mycket om mac, men jag har alltid varit anti mot mac.

Men sedan började jag tänka om, och fick testa lite på min dotters killes macbook pro 13 och började gilla upplägget som mac har.

 

Sedan har man ju hört om deras fantastiska skärmar, och denna har ju dessutom senaste med retina skärm vilket skall vara riktigt bra tyligen.

 

Takeo......Hon jag pratade med i äffären sa att hon använder exfat och då kan hon ha den både till sin pc och mac.

Jag har ju en HD som jag lägger över mina bilder osv på....denna är nog formaterat i NTFS.....men för att man skulle kunna använda den till både mac och pc skulle man tydligen formatera om den till exfat.

 

Jag vet ju inte, har aldrig haft mac så... :)

 

Behöver man kylplatta till macbook ?


Redigerat av mstoltz, 24 juli 2015 - 18:49.


#96

Postad 24 juli 2015 - 19:41

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0

Macbook med I5 och I7 kan bli duktigt varma!

 

Som jag skrev så blandade jag ihop exFat med HFS. Tänk på att du måste formatera hårddisken till exFat i en Windows-dator för att kunna läsa och skriva till den från båda systemen.



#97

Postad 24 juli 2015 - 19:41

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

  • 15 622 inlägg
  • 0
Kul Morgan med ny pryl.

Kylplatta till MacBook? Har aldrig hört talas om att det skulle behövas till en MacBook ;)

Skämt å sido... Det visar väl sig? Testa utan, men det finns smarta "brickor" och underlägg om man vill ha den i knät i soffan.

Jag vet inte hur det är med din MacBook du köpt men sdd brukar inte vara särkskilt stort och är ämnat att köra OS samt program ifrån. Men beroende på hur man använder LR så kanske man vill ha bilder på annat ställe. Jag har en extern FireWire disk där alla bilder ligger och LR ligger på datorns disk. Men din MacBook kanske har både sdd och vanlig disk. Då är nog tanken att alla program (appar och OS) körs från sdd och all media ligger på disken.... Tror jag.

Bilderna är det bara att föra över.. Macbooken kan läsa disken.

Redigerat av Mikael_R, 24 juli 2015 - 19:42.


#98

Postad 24 juli 2015 - 19:49

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 1

Kylplatta har jag egentligen aldrig förstått mig på. Var dock tvungen att skaffa en platta (utan fläkt) att ha min Macbook  på då jag hade den i knät då den blev ruggigt varm. Skrivbordet kunde man värma händerna på när den stått igång hela dagen.

 

Nej, den var inte söndrig, den blev verkligen så varm.

 

Och Mikael, nu kommer ordpolisen fram. Det heter SSD och inte SDD  :P



#99

Postad 25 juli 2015 - 06:11

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

  • 11 229 inlägg
  • 0
Grattis Morgan, kul med något nytt. Tänk bara på att köpa en ny HDD som du formaterar till exFAT som du sedan kopierar över dina bilder till, så du inte börjar med att formatera den du nu har bildena på, den kan du väl spara så som en extra backup. Så får väl din gamla dator ett tag för att flytta filerna

#100

Postad 25 juli 2015 - 07:17

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0

Grattis Morgan, kul med något nytt. Tänk bara på att köpa en ny HDD som du formaterar till exFAT som du sedan kopierar över dina bilder till, så du inte börjar med att formatera den du nu har bildena på, den kan du väl spara så som en extra backup. Så får väl din gamla dator ett tag för att flytta filerna

Tack que och micke :)

Jag tänkte som så:
Den HD jag har, tänkte jag föra över alla bilder från till min pc.

Sedan formatera den till exfat.
Efter det lägga över alla bilder igen på den, det borde väl funka ? :)

Och med exfat ska man kunna använda den både till pc och mac vad jag har förstått ?

Redigerat av mstoltz, 25 juli 2015 - 07:27.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.