Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Elmopeder och erfarenhet

151 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#101

Postad 08 november 2019 - 22:08

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

  • 11 727 inlägg
  • 0

Jag tycker att det största problemet är det näst intill obefintliga utbudet av (kvalitets)elmopeder från de traditionella japanska tillverkarna (Honda, Yamaha mfl). Att betala 20-30.000 för en kinesisk elmoped från en okänd tillverkare utan track record finns inte på kartan tycker jag.


Ja det är väldigt konstigt att de är så sent ute ..men lite samma som mer bilar ...de stora har varit sent ute där också

#102

Postad 08 november 2019 - 22:53

Ochåäö
  • Ochåäö
  • Veteran

  • 1 667 inlägg
  • 0
Niu och super soco få nog räknas till kvalitets moped. Eller när blir ett märke kvalite. Är ju rätt många sålda och många är nöjda.
Var ju en gång i tiden japanskt inte ansågs som kvalite

Redigerat av Ochåäö, 08 november 2019 - 22:55.


#103

Postad 08 november 2019 - 23:07

Unregisteredb8e57d04
  • Unregisteredb8e57d04
  • Forumräv

  • 931 inlägg
  • 0
Seat verkar ha något på gång iallafall

https://feber.se/for...pa-gang/404185/

#104

Postad 08 november 2019 - 23:09

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

  • 11 727 inlägg
  • 1
Mjoo,är väl skillnad mellan Kina kvalité och Kina kvalité men det är ju ändå konstigt att de stora är så långt efter

#105

Postad 09 november 2019 - 00:30

Unregisteredd71d8c15
  • Unregisteredd71d8c15
  • Forumräv

  • 914 inlägg
  • 0

Mjoo,är väl skillnad mellan Kina kvalité och Kina kvalité men det är ju ändå konstigt att de stora är så långt efter


Därför Kineserna är först är att dom leder Litium batteri utvecklingen och att Scooter mopederna ersätter bilen mycket mer på inhemska marknaden då fler har råd att köpa dessa fordon i Kina pga lägre löner.

Detta är ganska unikt mot andra marknader pga vi ersätter inte i regel bilen med Scooter moped.

Därför är dom just nu ledande på detta område och funnits många år på inhemska marknaden och enbart dom bättre märkena som når internationella marknaden.

Niu har funnits längst med högre priser pga detta medans Super Soco Cux varit lägre prissättning 2019 pga första Scooter modellen men 2020 årsmodell kommer öka 400-500 Euro i pris beroende på färgen.

Enda skillnaden är 2000 watt grundeffekt med 2788 peakwatt.

1300 watt grundeffekt på min med samma peakwatt på 2788 watt.

Annars identiska på batterier m.m.

21900 Sek på utförsäljning har jag sett 2019 Super Soco Cux på blocket nya från återförsäljare.

Super Soco Cpx med dubbla 60V/45Ah i 125cc i Scooter modell för 2020 blir en nyhet räckvidd lär vara riktigt bra med 90ah tillgängliga men lätt MC.

#106

Postad 09 november 2019 - 11:05

Ochåäö
  • Ochåäö
  • Veteran

  • 1 667 inlägg
  • 0
Jag ser det som så, elmoped är för pendling till/från. Köra 2-3mil och tid att ladda när man kommer fram. Får ungdom som kör runt mycket och långa vägar är inte elmoped något bra val då är bensinmoped bäst. Elmoped fungerar ju inte, klockan är sent och ska hem, batteriet slut och behöver laddas 3-4 timmar. Helt enkelt två olika användningens områden.

#107

Postad 09 november 2019 - 11:32

Unregisteredd71d8c15
  • Unregisteredd71d8c15
  • Forumräv

  • 914 inlägg
  • 0

Jag ser det som så, elmoped är för pendling till/från. Köra 2-3mil och tid att ladda när man kommer fram. Får ungdom som kör runt mycket och långa vägar är inte elmoped något bra val då är bensinmoped bäst. Elmoped fungerar ju inte, klockan är sent och ska hem, batteriet slut och behöver laddas 3-4 timmar. Helt enkelt två olika användningens områden.

 

På just min moped i dagsläget kommer man ca 60 Km och detta man ska utgå ifrån så kör man längre en detta per dag så blir det en begränsning för ungdomar som nöjes kör men går självklart ta med laddaren och användas i skolan eller hos kompisen också för uppladdning under stilla stående tid.

 

Finns även snabb laddare till min modell som sänker laddtiden till hälften av tiden för detta område.

 

Antar att dessa är populära bland dom som kör mycket per dag men inte sett någon begränsning på sträckan hur jag använder denna


Redigerat av Unregisteredd71d8c15, 09 november 2019 - 11:36.


#108

Postad 09 november 2019 - 11:50

Unregisteredd71d8c15
  • Unregisteredd71d8c15
  • Forumräv

  • 914 inlägg
  • 0
Super Soco TS X från 2020 som är motorcykel modellen ungdomar lär köpa kommer med 60V/30ah från nästa år och mopeden kan använda dubbla batterier så blir 60V/60 Ah med 12 mils räckvidd.

Finns även prisvärda ej original batterier i Kina som passar med högre kapacitet till lägre priser på Taobao till dessa motorcykel modeller.

Men börjar man använda högre kapacitet skulle jag köpt till Snabbladdare

#109

Postad 09 november 2019 - 12:42

head
  • head
  • Lärjunge

  • 269 inlägg
  • 0

Niu och super soco få nog räknas till kvalitets moped. Eller när blir ett märke kvalite. Är ju rätt många sålda och många är nöjda.
Var ju en gång i tiden japanskt inte ansågs som kvalite

Jag är förmodligen konservativ, men jag gillar japanernas helt unika filosofi och inställning till kvalitet i allt de gör. Japanska bilar var kanske inte det sexigaste på 70-talet men driftskvaliteten har alltid varit ohotad.

#110

Postad 09 november 2019 - 13:40

Unregistered94c28536
  • Unregistered94c28536
  • Veteran

  • 2 420 inlägg
  • 0

@ guggen jo visst , du kommer inte i närheten av 30 mil på en "tank" just nu, men 30 mil är avståndet från Malmö till jönköping, vem har någonsin kört så långt på en moped? går väl inte ens lagligt eftersom du inte får gå ut på motorvägen.

En niu tar ju dig 4-6 mil, det räcker ju inte för en bil, men för en moped?

 

Det som gör dom svåra just nu är priset, du får lägga uppemot 30 lax för en moped, som du inte ens får ta ut på motorvägen,du får 2 bensindrivna mopeder för det priset.

 

Miljöpremien bryggade detta men nu är den borta så.. vet inte vad man ska göra, jag har fortfarande inte bestämt mig vad jag vill.

 

Ska bara pendla till jobb o affären.

 

Har provkört några elcyklar men samma problem här, svindyra om man vill ha kvalite, köper man billigt är dom säkert bra, men hur länge? 1-2 år? det går inte.

Vill man lägga över 20 tusen för att ändå behöva pendla och inte nå över 25km/h? nae inte riktigt va.

 

Lutar lite åt 

 

Niu u-pro, 20 000, överkomligt, inte alls så snygg som jag vill ha, ser lite löjlig ut faktiskt men men.

 

SKulle vilja provköra.

Vad du en väljer så blir de billigare på sikt att skippa bilen helt, Eu moped för 30k har du tjänat in ganska snabbt om du jämför vad bil kostar att köra och jag har själv skippat bil helt, har också en el cykel som kostade 32k och samma sak där, efter typ 1-2 år har du tjänat in dom pengarna.

Jag hade bil förut och jag räknade ut att kostnaden per månad låg på ca 4000kr om jag slog ut allt, service, bensin ja allt jag la på bilen under ett år så att skippa bil och lägga 30k + på något annat som inte kostar nånting mer en inköp är pengar man tjänar in fort.



#111

Postad 09 november 2019 - 14:22

Ochåäö
  • Ochåäö
  • Veteran

  • 1 667 inlägg
  • 0
Jag slog till på en itango.
https://www.blocket.se/vi/87340019.htm

Så bor man så det går köra till Gbg är det ett tips.

Itank går få med dubbla batteri 52ah.

Redigerat av Ochåäö, 09 november 2019 - 14:24.


#112

Postad 09 november 2019 - 14:41

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

  • 11 727 inlägg
  • 0
Ja 30K bör väl ta ett år för de flesta att tjäna in på att köra elmoppe motför bil
Iaf om man har en nyare bil .

#113

Postad 09 november 2019 - 15:37

Unregisteredd71d8c15
  • Unregisteredd71d8c15
  • Forumräv

  • 914 inlägg
  • 0

Vad du en väljer så blir de billigare på sikt att skippa bilen helt, Eu moped för 30k har du tjänat in ganska snabbt om du jämför vad bil kostar att köra och jag har själv skippat bil helt, har också en el cykel som kostade 32k och samma sak där, efter typ 1-2 år har du tjänat in dom pengarna.
Jag hade bil förut och jag räknade ut att kostnaden per månad låg på ca 4000kr om jag slog ut allt, service, bensin ja allt jag la på bilen under ett år så att skippa bil och lägga 30k + på något annat som inte kostar nånting mer en inköp är pengar man tjänar in fort.

Håller helt med dig på detta.

349 kr/mån bil parkering, 479 försäkring Volvo V70D4 -15 nu 246 försäkring Elmoped.

233+349 = 582 kr/mån lägre kostnader parkering + försäkring.

Vinterdäck 600 kr/st = 1200 kr Mopeden IRC Sn26

16" Vinterdäck Hakka 8 1612*4 = 6428 kr

Stor Service mopeden 799 kr

Stor Service Volvo V70D4-15 6700 kr.

Bil skatt 1618 kr år på Volvo inget på mopeden.

Räkna sedan Diesel vs Elkonsumtion.

Då detta är individuellt men skillnaden är markant.

Ska vi dessutom jämföra värdeminskningen på båda fordonen på 1 års tid som är markant.

Volvo minskade nog 3000 kr/ mån när jag ägde den innan jag sålde den.

5057 kr / mån på Volvo och då är inte spolarvätska, biltvätt eller isskrapor + övrigt inräknat på detta.

Drivmedel är utanför dessa kostnader också.

Mopeden med värdeminskningen lär ligga 824 kr/månaden inklusive däck, service.

Nästa års värdeminskning lär ligga lägre såklart.

Så för min del tjänar jag in mopeden på mindre en 6 månaders tid.

Redigerat av Unregisteredd71d8c15, 09 november 2019 - 16:43.


#114

Postad 09 november 2019 - 16:05

Ochåäö
  • Ochåäö
  • Veteran

  • 1 667 inlägg
  • 0
Jag har gått hela vägen. Laddstation: 60w solpanel ista-breeze vindkraftverk (300w max) som laddar en batteribank. Batteribanken laddar sedan min moppe. Tot moppe laddstation: 20tkr.

#115

Postad 09 november 2019 - 22:42

qahwa
  • qahwa
  • Beroende

  • 1 322 inlägg
  • 0

Håller helt med dig på detta.

349 kr/mån bil parkering, 479 försäkring Volvo V70D4 -15 nu 246 försäkring Elmoped.

233+349 = 582 kr/mån lägre kostnader parkering + försäkring.

Vinterdäck 600 kr/st = 1200 kr Mopeden IRC Sn26

16" Vinterdäck Hakka 8 1612*4 = 6428 kr

Stor Service mopeden 799 kr

Stor Service Volvo V70D4-15 6700 kr.

Bil skatt 1618 kr år på Volvo inget på mopeden.

Räkna sedan Diesel vs Elkonsumtion.

Då detta är individuellt men skillnaden är markant.

Ska vi dessutom jämföra värdeminskningen på båda fordonen på 1 års tid som är markant.

Volvo minskade nog 3000 kr/ mån när jag ägde den innan jag sålde den.

5057 kr / mån på Volvo och då är inte spolarvätska, biltvätt eller isskrapor + övrigt inräknat på detta.

Drivmedel är utanför dessa kostnader också.

Mopeden med värdeminskningen lär ligga 824 kr/månaden inklusive däck, service.

Nästa års värdeminskning lär ligga lägre såklart.

Så för min del tjänar jag in mopeden på mindre en 6 månaders tid.


Låter som att du är singel och inte har barn...

Billiga batterier från Kina lär innehålla "blodskobolt" som köps upp av kinesiska företag.

#116

Postad 09 november 2019 - 23:31

Unregisteredd71d8c15
  • Unregisteredd71d8c15
  • Forumräv

  • 914 inlägg
  • 0

Låter som att du är singel och inte har barn...

Billiga batterier från Kina lär innehålla "blodskobolt" som köps upp av kinesiska företag.

Stämmer att jag är Singel.

Kinesiska Niu använder Lg Chem men Super Soco nämner ej tillverkare på batteriet det gjorde ej Svenska Vässla med tillverkning i Kina.

Men nu är jag nästan nyfiken på hur folk kan kolla upp Lithium batteri ursprung oavsett tillverknings land.

Volvo Polestar tillverkas i Kina av Geely cars som äger dom.

Så gott som alla mobiler, surfplattor och laptops tillverkas i Kina med Lithium batterier.

Även om du kollar på Koreanska Samsung eller Lg Chem, vet du vart dom köper sitt Lithium från ?

Även om du skulle fråga Amerikanska Tesla så tror jag inte dom kan garantera dig att dom aldrig köpt från Kongo under åren dom tillverkat Tesla.

Eller sålde folk alla sina telefoner, laptops & surfplattor för oron om Lithium ursprung.

Tänk alla trådlösa handkontroller, headset, möss,tangentbord (Pc & spelkonsoler)

Trådlösa Blåtands headset, trådlösa mobil lurar och musiklurar.

Knappcell batteriet är Lithium sitter i badrumsvågar, klockor, köksvågar m.m.

AA Lithium laddbara batterier.

Redigerat av Unregisteredd71d8c15, 10 november 2019 - 00:43.


#117

Postad 10 november 2019 - 00:12

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

  • 11 727 inlägg
  • 0
Man kan väl säga som så att det blir bättre .
Gäller väl de flesta tillverkarna.

Men köper och kör någon elmoped istället för bensin/diesel bil så är det nog på alla sätt bättre än om de kör bil,oavsett drivmedel

#118

Postad 10 november 2019 - 10:27

Unregistereda9666aa5
  • Unregistereda9666aa5
  • Forumräv

  • 606 inlägg
  • 1

Låter som att du är singel och inte har barn...

Billiga batterier från Kina lär innehålla "blodskobolt" som köps upp av kinesiska företag.

 

LG Chem som nämns av Jonas ska vara "ok". Det viktiga är väl dock egentligen att medvetna potentiella köpare (som vi är) faktiskt ställer frågan och är aktiva vad gäller valet gällande svaret (). Det ska hos "riktiga" batteritillverkare gå spåra hela vägen till vilken gruva det är brutet.

Går inte det så får man nog anta att delar av kobolten är bruten i Kongo, där det har - framförallt vid vissa småskaliga - gruvor rapporterats om tveksamma villkor, barnarbete osv.

 

Kina bryter också kobolt, för övrigt.


Redigerat av Unregistereda9666aa5, 10 november 2019 - 10:28.


#119

Postad 10 november 2019 - 11:21

Unregisteredd71d8c15
  • Unregisteredd71d8c15
  • Forumräv

  • 914 inlägg
  • 0
Var ut med mopeden idag med min dubbfria vinterdäck på första riktiga snön och imponerande fäste och bromsförmåga utan att tappa fästet.

Första gången med dubbfria däck förutom lastbil som jag kört och trodde inte greppet skulle vara så bra med en Scooter moped.

90/90-12" Däck på dimension så smalare en traditionella Scooter mopederna.

#120

Postad 10 november 2019 - 14:30

Unregistered94c28536
  • Unregistered94c28536
  • Veteran

  • 2 420 inlägg
  • 0

Var ut med mopeden idag med min dubbfria vinterdäck på första riktiga snön och imponerande fäste och bromsförmåga utan att tappa fästet.

Första gången med dubbfria däck förutom lastbil som jag kört och trodde inte greppet skulle vara så bra med en Scooter moped.

90/90-12" Däck på dimension så smalare en traditionella Scooter mopederna.

Har också dubbfria vinterdäck som funkar kanon men man måste ändå vara lite försiktig speciellt på nysnö, man spinner lätt.



#121

Postad 10 november 2019 - 17:04

Unregisteredd71d8c15
  • Unregisteredd71d8c15
  • Forumräv

  • 914 inlägg
  • 0

Har också dubbfria vinterdäck som funkar kanon men man måste ändå vara lite försiktig speciellt på nysnö, man spinner lätt.


Lamelldäck med djupare mönster och grövre mönster från Japanska Irc som tillverkat motorcykel däck väldigt länge.

Får se när jag kört lite mer men första intrycket är riktigt bra.

Bifogad fil(er)



#122

Postad 12 november 2019 - 11:51

Unregistered94c28536
  • Unregistered94c28536
  • Veteran

  • 2 420 inlägg
  • 0

Presis sånna har jag också, kört 2 vintrar men i år får moppen stå över vintern.



#123

Postad 12 november 2019 - 21:32

boxman88
  • boxman88
  • Rookie

  • 0 inlägg
  • 0

Håller helt med dig på detta.

349 kr/mån bil parkering, 479 försäkring Volvo V70D4 -15 nu 246 försäkring Elmoped.

233+349 = 582 kr/mån lägre kostnader parkering + försäkring.

Vinterdäck 600 kr/st = 1200 kr Mopeden IRC Sn26

16" Vinterdäck Hakka 8 1612*4 = 6428 kr

Stor Service mopeden 799 kr

Stor Service Volvo V70D4-15 6700 kr.

Bil skatt 1618 kr år på Volvo inget på mopeden.

Räkna sedan Diesel vs Elkonsumtion.

Då detta är individuellt men skillnaden är markant.

Ska vi dessutom jämföra värdeminskningen på båda fordonen på 1 års tid som är markant.

Volvo minskade nog 3000 kr/ mån när jag ägde den innan jag sålde den.

5057 kr / mån på Volvo och då är inte spolarvätska, biltvätt eller isskrapor + övrigt inräknat på detta.

Drivmedel är utanför dessa kostnader också.

Mopeden med värdeminskningen lär ligga 824 kr/månaden inklusive däck, service.

Nästa års värdeminskning lär ligga lägre såklart.

Så för min del tjänar jag in mopeden på mindre en 6 månaders tid.

 

WOW, dyrt med bil då!

Just nu åker jag ju cykel då är dessa kostnaderna noll, men livskvaliten är lite så där..blir rätt så förbannat less på att pendla i mörkt och slask med en sliten cykel i 25 minuter till jobbet, hade nog mått bättre av att bara sitta ner och trycka på gasen lite..

 

Om jag köper en elmoped nu då, har jag några frågor.

 

1) parkering, hur ligger det till med den biten, kan jag ställa den bara vid ett cykelställ?

 

2) vinterväglag , vi får inte mycket snö här nere, men lite is drabbar oss varje år, vad är att rekomendera här vad gäller däck?

 

3) förvaring, den kommer få stå ute dygnet runt tyvärr, skall jag köpa ett sånt tält till den då?

 

4) är det verkligen rekomenderbart att åka "scooter" vid snö/slask/is ? känns inte som man sitter lika stadigt som en lite mer "attack ställnig" man får på en motorcykel eller cykel, med små däck.

 

5) stöld, låser man den bara eller behöver jag ett ordentligt kedjelås? isf. fraktar folk verkligen med sig den vart de än åker eller är det mest vid bostaden? för om man borde ta med sig den överallt får man tänka på förvaring.

 

6) servning: förstår att en elmoped inte kräver särskilt mycket serving p.g.a mindre rörliga delar men saker går ju snett, du kör på glas o får punka eller någon sparkar på din moped.. vart servar man en elmoped?

 

7) pålitliga säljare i malmötrakten? har inte hittat några med min begränsade kunskap är närmaste återförsäljare av NIU i trelleborg, förlåt min okunskap men går det att åka lagligt med en moped mellan städer? finns det vägbanor som inte är motorväg.

 

8) dålig ide att köpa en moped från annan stad om något går fel? tänkte på RMA eller servning här



#124

Postad 13 november 2019 - 17:53

Unregisteredd71d8c15
  • Unregisteredd71d8c15
  • Forumräv

  • 914 inlägg
  • 0

WOW, dyrt med bil då!
Just nu åker jag ju cykel då är dessa kostnaderna noll, men livskvaliten är lite så där..blir rätt så förbannat less på att pendla i mörkt och slask med en sliten cykel i 25 minuter till jobbet, hade nog mått bättre av att bara sitta ner och trycka på gasen lite..

Om jag köper en elmoped nu då, har jag några frågor.

1) parkering, hur ligger det till med den biten, kan jag ställa den bara vid ett cykelställ?

2) vinterväglag , vi får inte mycket snö här nere, men lite is drabbar oss varje år, vad är att rekomendera här vad gäller däck?

3) förvaring, den kommer få stå ute dygnet runt tyvärr, skall jag köpa ett sånt tält till den då?

4) är det verkligen rekomenderbart att åka "scooter" vid snö/slask/is ? känns inte som man sitter lika stadigt som en lite mer "attack ställnig" man får på en motorcykel eller cykel, med små däck.

5) stöld, låser man den bara eller behöver jag ett ordentligt kedjelås? isf. fraktar folk verkligen med sig den vart de än åker eller är det mest vid bostaden? för om man borde ta med sig den överallt får man tänka på förvaring.

6) servning: förstår att en elmoped inte kräver särskilt mycket serving p.g.a mindre rörliga delar men saker går ju snett, du kör på glas o får punka eller någon sparkar på din moped.. vart servar man en elmoped?

7) pålitliga säljare i malmötrakten? har inte hittat några med min begränsade kunskap är närmaste återförsäljare av NIU i trelleborg, förlåt min okunskap men går det att åka lagligt med en moped mellan städer? finns det vägbanor som inte är motorväg.

8) dålig ide att köpa en moped från annan stad om något går fel? tänkte på RMA eller servning här


Parkera kan man göra vid Cykelställ och låsa med Kedjelås Klass 3.

Batteri rekommenderar jag att ta ut när man ej använder den och ta in i bostaden.

Tält som du säger skyddar den bra.

Dom som sköter service på elcykel klarar oftast Elmoped också då det är samma tänk.

Självklart smidigast och köpa så nära som möjligt men pålitliga firmor ännu viktigare enligt mig.

Enbart viktigt vid garanti ärenden men Service kan man välja fritt lika som med Cykel eller Bil Service.

Ja 250 mil service var löjligt lite kollade punkterna och enbart bromsklossar och däcktryck som ska kollas.

Så betydligt mindre en bensin moped.

#125

Postad 03 december 2019 - 00:14

Unregistered69bff720
  • Unregistered69bff720
  • Rookie

  • 0 inlägg
  • 0

Lamelldäck med djupare mönster och grövre mönster från Japanska Irc som tillverkat motorcykel däck väldigt länge.

Får se när jag kört lite mer men första intrycket är riktigt bra.


Ser bra ut! Varifrån beställde du dom och vad kostar dom? Själv kollat efter däck till super soco cux och inte hittat dubbat men spanat på tyska Heidenau https://www.dacklead...BCABEgIVrPD_BwE

#126

Postad 04 december 2019 - 11:59

Unregisteredd71d8c15
  • Unregisteredd71d8c15
  • Forumräv

  • 914 inlägg
  • 0

Ser bra ut! Varifrån beställde du dom och vad kostar dom? Själv kollat efter däck till super soco cux och inte hittat dubbat men spanat på tyska Heidenau https://www.dacklead...BCABEgIVrPD_BwE

 

Beställde mina via Tyskland och kolla deras butik men tyvärr inte i lager och Irc SN26 Urban Snow kändes bättre kvalite pga lamell däck och grövre mönster mot Heidendau och därför jag valde dessa.

 

Med tanke på Irc SN26 däcken känns väldigt efterfrågade så är det smartaste att kolla var man kan hitta dom i lager.

 

Däckleader i Sverige har dom också nu när jag kollade.

https://www.dacklead...ASABEgIyrvD_BwE

 

Det hade dom inte när jag beställde mina.

 

Hittade ett Kampanj pris hos Svea fordon som säljer Super Soco

https://www.sveaford...nterdack-moped/

 

90/90-12
Komplett pris om 2st däck  995:-


Redigerat av Unregisteredd71d8c15, 04 december 2019 - 12:13.


#127

Postad 06 december 2019 - 11:42

Unregistered69bff720
  • Unregistered69bff720
  • Rookie

  • 0 inlägg
  • 0
Tack! Har redan klickat hem Heidenau men ångrar mig och lägger en order hos sveafordon. Irc däcket är nog bättre. Gjorde en läskig vurpa i en rondell med standarddäcken på. Det var inte speciellt kallt ca 10grader men blött och mopeden bara försvann under mig utan att det var hög fart eller provocerande lutning (skulle rakt fram i rondellen). De däcken kommer jag inte sätta på igen. Blir nog ett par michelin city grip i vår.

#128

Postad 06 december 2019 - 20:42

Unregistered94c28536
  • Unregistered94c28536
  • Veteran

  • 2 420 inlägg
  • 0

Jag har valt att låta min stå över vintern, är så bökigt att måste byta däck och eftersom jag inte jobbar just nu har jag inget behov av den och den slits inte så mycket om man bara kör under sommaren.



#129

Postad 23 december 2019 - 23:09

Unregisteredb641552a
  • Unregisteredb641552a
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0

Kör vanligtvis MC på somrarna och men tvingas köra moppe på vintern, tyvärr startar ju inte alltid motorer när det är -20 ute, så, fuck it, köpte en elmoped, trycker man på start, så startar den, man tar sig till jobbet, yey.

Har inhandlat en "drax swift" för att pendla 5km under tre vintermånader, men det finns två saker som driver mig till vansinne.

 

Den gör 42 km/h. Lyfter man på bakdäcket och drar på gasen snurrar hjulet i 45 innan spärren sätter in, men med en människa på inte en chans att den gör över 42, möjligtvis om man stänger av allt och låter den rulla i nedförsbacke, start igång = den autobromsar på 42km/h. ;(

 

Så fråga ett är vilken, ursäkta språket,  j*vla sladd ska jag klippa för att få ut mer prestanda. Det är uppenbart någon form av spärr inlagd/inkopplad.

 

Fråga två, denna är nog mer svårlöst, av någon helt idiotisk anledning kan man inte bromsa och gasa samtidigt, Har du 1% broms intryck dras strömmen till motorn totalt. Det är så dumt att jag inte har ord till det. 

 

Har googlat i timmar men det finns inte ett ord om detta vad jag kan hitta. Varken om denna modell eller om andra drax elscootrar (antar att det är samma färg på sladden som skall klippas)

Är i övrigt nöjd, fick ut den för 13,5 sprillans, går som man kan förvänta sig för den summan, rycker man i grejjerna känner man att alla delar inte är top notch precis, det spelar mig mindre roll för mig, jag vill bara att den ska starta och ta mig till jobbet. 

All hjälp uppskattas.


Redigerat av Unregisteredb641552a, 23 december 2019 - 23:18.


#130

Postad 23 december 2019 - 23:17

Ochåäö
  • Ochåäö
  • Veteran

  • 1 667 inlägg
  • 0
De elmopeder jag kört dör innan 45. 43-44 har varit verklig top hastighet.

#131

Postad 23 december 2019 - 23:21

Unregisteredb641552a
  • Unregisteredb641552a
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0

Var ut med mopeden idag med min dubbfria vinterdäck på första riktiga snön och imponerande fäste och bromsförmåga utan att tappa fästet.

Första gången med dubbfria däck förutom lastbil som jag kört och trodde inte greppet skulle vara så bra med en Scooter moped.

90/90-12" Däck på dimension så smalare en traditionella Scooter mopederna.


Har kört dubbat på moppen senaste typ 5 åren, det blir halt så s*tan när det inte är snö på vägarna. Köpte dubbfria denna gång, halva priset och funkar förvånansvärt bra! Mitt tips, skippa dubbarna, iaf i Stockholmsregionen.



#132

Postad 23 december 2019 - 23:28

Unregisteredb641552a
  • Unregisteredb641552a
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0

De elmopeder jag kört dör innan 45. 43-44 har varit verklig top hastighet.

mm frågan är varför, hur fungerar spärren. De är uppenbart strypta elektroniskt (lyft så du har bakdäcket i luften och gasa så ser du att bakhjulet stryps vid 45, alt kör i nedförsbacke och känn hur hjul/motor inte längre tar input från gasreglaget och enbart rullar/motorbromsar)... Måste finnas en sladd jag kan klippa eller CDI box jag kan byta.



#133

Postad 23 december 2019 - 23:34

Ochåäö
  • Ochåäö
  • Veteran

  • 1 667 inlägg
  • 0

mm frågan är varför, hur fungerar spärren. De är uppenbart strypta elektroniskt (lyft så du har bakdäcket i luften och gasa så ser du att bakhjulet stryps vid 45, alt kör i nedförsbacke och känn hur hjul/motor inte längre tar input från gasreglaget och enbart rullar/motorbromsar)... Måste finnas en sladd jag kan klippa eller CDI box jag kan byta.


Det är ju som du säger. Elektronisk spärr. På många elcyklar så är det bara en sladd att klippa. Med mopeder vet jag inte.

#134

Postad 26 januari 2020 - 22:34

boxman88
  • boxman88
  • Rookie

  • 0 inlägg
  • 0

Hur känner ni för att beställa en moped från internet? vill provköra vässla, niu och super soco i malmö men hittar inga alternativ.. även om jag tror på recensionerna så vill man ju sitta på dom, vem vet sätena kanske känns obehagliga eller displayn kass..småsaker kanske men skulle aldrig köpa en bil utan att ha testat modellen så varför överväger jag det nu för en moped..jo det finns inga mycket val



#135

Postad 29 januari 2020 - 22:45

Unregisteredb641552a
  • Unregisteredb641552a
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0

Hur känner ni för att beställa en moped från internet? vill provköra vässla, niu och super soco i malmö men hittar inga alternativ.. även om jag tror på recensionerna så vill man ju sitta på dom, vem vet sätena kanske känns obehagliga eller displayn kass..småsaker kanske men skulle aldrig köpa en bil utan att ha testat modellen så varför överväger jag det nu för en moped..jo det finns inga mycket val

Finns att provköra i vällingby lill-orsas, men samtidigt känner jag.. Moped som moped ich.



#136

Postad 31 januari 2020 - 19:27

boxman88
  • boxman88
  • Rookie

  • 0 inlägg
  • 0

Finns att provköra i vällingby lill-orsas, men samtidigt känner jag.. Moped som moped ich.

 

Det ligger norr om Stochholm och jag finns i Malmö så :/


Redigerat av boxman88, 31 januari 2020 - 19:28.


#137

Postad 01 februari 2020 - 22:28

Siksten
  • Siksten
  • Rookie

  • 0 inlägg
  • 0

Hur känner ni för att beställa en moped från internet? vill provköra vässla, niu och super soco i malmö men hittar inga alternativ.. även om jag tror på recensionerna så vill man ju sitta på dom, vem vet sätena kanske känns obehagliga eller displayn kass..småsaker kanske men skulle aldrig köpa en bil utan att ha testat modellen så varför överväger jag det nu för en moped..jo det finns inga mycket val

 

Tycker faktiskt det funkar. Valde en Vässla efter n del research och blev lovad att kunna få skicka tillbaka den om det inte kändes bra (okörd givetvis). Men vill du provköra ex Vässla går det ju bra genom Vässla egna program där privatpersoner erbjuder provkörning. Går att få rabatt den vägen också.

 

Kan även tipsa om den här sidan som har mycket info om elmopeder. Hade definitivt kikat på NIU om jag skulle köpa moped nu.



#138

Postad 01 februari 2020 - 23:33

Unregisteredd71d8c15
  • Unregisteredd71d8c15
  • Forumräv

  • 914 inlägg
  • 0

Kolla upp återförsäljare till de märken du är intresserade av så blir det lättare.

 

Super Soco har Atv Sweden

http://webshop.atvsw...e/1.0.1.0/91/1/

 

Köp en Scooter har NIU och lite mer.

https://www.kopensco...openscooter-nu/

 

tex: 

Trebles MC Flagship Store, Butik, Verkstad

 

Tel: 041046009

Godsvägen 10, 231 62 Trelleborg, Sverige


Redigerat av Unregisteredd71d8c15, 01 februari 2020 - 23:35.


#139

Postad 10 februari 2020 - 16:55

Ochåäö
  • Ochåäö
  • Veteran

  • 1 667 inlägg
  • 0
Lång räckvidd 15mil:
https://elektriskmop...e/vectrix-vx-2/

#140

Postad 10 februari 2020 - 21:27

boxman88
  • boxman88
  • Rookie

  • 0 inlägg
  • 0

 

Svindyr



#141

Postad 02 april 2020 - 15:12

Ochåäö
  • Ochåäö
  • Veteran

  • 1 667 inlägg
  • 0
Ni som bytt däck. Har ni bytt till samma däck storlek?
Om däck storleken ändras i diameter. Hur blir det med hastighetmätaren och strypningen vid 45km/t. Jag funderar på att bytta men finner inte min storlek, kommer behöva gå upp i profil.

#142

Postad 08 april 2020 - 17:50

Ochåäö
  • Ochåäö
  • Veteran

  • 1 667 inlägg
  • 0
Bilder är alltid kul. Här är min Doohan itango. 90kg och 2,5mil, då har jag 30% kvar av batteriet.

Bifogad fil(er)



#143

Postad 10 april 2020 - 04:56

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6 960 inlägg
  • 0
Ursäkta, men den där späder på min fördom om att Kina inte kan design. Otroligt ful.

#144

Postad 10 april 2020 - 07:38

lobo
  • lobo
  • Mästare

  • 2 842 inlägg
  • 0

Bilder är alltid kul. Här är min Doohan itango. 90kg och 2,5mil, då har jag 30% kvar av batteriet.


Är det en permobil?

#145

Postad 10 april 2020 - 08:35

Ochåäö
  • Ochåäö
  • Veteran

  • 1 667 inlägg
  • 0
Haha.... Tycker ni den är ful så ska ni se deras Itank. Annars har jag bara hört positiva åsikter om utseendet på min itango. Nu köpte jag den inte för utseendet utan köpte den pga att den är en trehjuling. Har varit bra på halt vinter väglag.

#146

Postad 10 april 2020 - 09:17

tomasgbg
  • tomasgbg
  • Beroende

  • 1 309 inlägg
  • 0
Farsan kör med en ego2.

Väldigt nöjd och många positiva kommentarer när han är ute och kör.

#147

Postad 15 april 2020 - 17:57

boxman88
  • boxman88
  • Rookie

  • 0 inlägg
  • 0

Farsan kör med en ego2.

Väldigt nöjd och många positiva kommentarer när han är ute och kör.

 

sett några sådana bränna runt i Malmö, finns bara nån enstaka återförsäljare av elmopeder här och den är väldigt prominent visad i skyltfönster på två ställen, har sett kanske 10st. dom ser väldigt unika ut låt oss säga :) ser lite retro sci-fi ut.

 

själv har jag fortfarande inte köpt, finns som sagt dåligt med återförsäljare i malmö så får nog ta mig till scooterpunkten i helsingborg och provköra en NIU.

 

Velar och drar i beslutet så är nog bara att åka och testa, ELmoped lockar som fan på grund av att jag är så dålig på allt som har med mecka och göra, färre rörliga delar och inga avgaser ja tack.

 

Men sen så kan man se på blocket billiga pendlarmoped (bensin) kan fås för 5 k.. man är ju inte gjord av pengar.



#148

Postad 15 april 2020 - 19:08

Ochåäö
  • Ochåäö
  • Veteran

  • 1 667 inlägg
  • 0

sett några sådana bränna runt i Malmö, finns bara nån enstaka återförsäljare av elmopeder här och den är väldigt prominent visad i skyltfönster på två ställen, har sett kanske 10st. dom ser väldigt unika ut låt oss säga :) ser lite retro sci-fi ut.

själv har jag fortfarande inte köpt, finns som sagt dåligt med återförsäljare i malmö så får nog ta mig till scooterpunkten i helsingborg och provköra en NIU.

Velar och drar i beslutet så är nog bara att åka och testa, ELmoped lockar som fan på grund av att jag är så dålig på allt som har med mecka och göra, färre rörliga delar och inga avgaser ja tack.

Men sen så kan man se på blocket billiga pendlarmoped (bensin) kan fås för 5 k.. man är ju inte gjord av pengar.

Prov kör en Doohan om du har möjlighet.
Sedan ringer du justgreen och frågar om de har något demo exemplar.

Annars är detta svårslaget i pris och med bärbart batteri. Och något piggare än en itango.
https://www.mopedia....?category_id=27
Är samma som drax swift.

Redigerat av Ochåäö, 15 april 2020 - 19:10.


#149

Postad 18 april 2020 - 14:43

boxman88
  • boxman88
  • Rookie

  • 0 inlägg
  • 0

Prov kör en Doohan om du har möjlighet.
Sedan ringer du justgreen och frågar om de har något demo exemplar.

Annars är detta svårslaget i pris och med bärbart batteri. Och något piggare än en itango.
https://www.mopedia....?category_id=27
Är samma som drax swift.

 

Den är ju billig men lite konstigt marknadsförd, varför samma som drax swift, men inte drax swift? omöjligt o få recensioner om den också så man hade ju köpt i blindo i stort sett. 

Sen är det gammal info på sajten om elfordonspremien och en konstig leveranssituation bara leverans till göteborg?



#150

Postad 18 april 2020 - 19:30

Ochåäö
  • Ochåäö
  • Veteran

  • 1 667 inlägg
  • 0
Jag har provkört c-line hos mopedia. Har inte provat drax swift. Mopedia är närmast moped butik för mig. De jag kunna googla lite snabbt är yadea är bland de större tillverkarna av elmopeder i kina. Googla så hittar man yadea modeller som liknar mopeder som säljs i sverige. Prova sök på yadea z3, drax stealth och silence RZR. Alla 3 finns köpa i sverige.


Oj. Missa att mopedia inte fraktar. Förlåt.

Redigerat av Ochåäö, 18 april 2020 - 19:42.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.