Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Kommentarer till Minimal källarbio av kaffe-koko

20 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 18 januari 2019 - 09:12

kaffe-koko
  • kaffe-koko
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0
Kommentarer till Minimal källarbio av kaffe-koko

#2

Postad 18 januari 2019 - 09:12

jn82
  • jn82
  • Veteran

  • 1 712 inlägg
  • 0
Jag hade vänt på placeringen så att baksidan av soffan var mot en av dörrarna, och lämnat en ca 80 cm så man kan passera bakom. Då hade du kunnat ha duken centrerad på motsatt vägg, istället för bredvid dörröppningen. Du hade också minskat de ljudmässiga problem en placering rakt mot en vägg oftast ger upphov till.

Har du koll på att källarväggarna inte är fuktiga, för tycker oftast det rekommenderas att undvika träreglar i källare. Något jag själv är orolig och funderar på inför mitt framtida bygge.

Inser att mitt inlägg låter lite kritiskt, men är enbart menat som tips, hoppas det blir bra när det är färdigt!

#3

Postad 18 januari 2019 - 10:18

kaffe-koko
  • kaffe-koko
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0

Jag hade vänt på placeringen så att baksidan av soffan var mot en av dörrarna, och lämnat en ca 80 cm så man kan passera bakom. Då hade du kunnat ha duken centrerad på motsatt vägg, istället för bredvid dörröppningen. Du hade också minskat de ljudmässiga problem en placering rakt mot en vägg oftast ger upphov till.

Har du koll på att källarväggarna inte är fuktiga, för tycker oftast det rekommenderas att undvika träreglar i källare. Något jag själv är orolig och funderar på inför mitt framtida bygge.

Inser att mitt inlägg låter lite kritiskt, men är enbart menat som tips, hoppas det blir bra när det är färdigt!

 

Tack för din input ! :) Jättebra med åsikter .. mycket därför jag startat detta galleri.

 

Ritningen är inte helt korrekt utan mest för att få en överblick. Soffan kommer ta upp mer plats. Och dörröppningen är egentligen mer i hörnet. Sweetspot (mitt framför duken) kommer vara i nån av mitten-sätena. 

 

Om man hade 80 cm bakom soffan skulle man komma för nära duken tror jag (ca 2 meter). Dessutom skulle det bli väldigt trångt att komma runt pga. rummet är litet och soffan stor. Den kommer inte stå helt mot väggen för då kommer man inte kunna fälla stolarna. 

 

Jag tror inte dessa träreglar kommer ge några problem.I alla fall inte på bra många år.  De har bara kontakt med yttervägg på kortsidorna och inga fuktproblem annars i källaren. Men du har rätt i att man absolut skall undvika organiska material så långt det går i källarväggar. 



#4

Postad 18 januari 2019 - 12:13

jn82
  • jn82
  • Veteran

  • 1 712 inlägg
  • 0

Om man hade 80 cm bakom soffan skulle man komma för nära duken tror jag (ca 2 meter).

På två meter skulle jag säga att runt 100" stor duk funkar, hade 104" på 2.5 meter tidigare. Jag störde mig på att duken hamnade för högt upp pga centerhögtalare under duken, men aldrig på att den var för stor. Hade jag fått ner den så att ögonhöjd var 1/3 från underkant tror jag det hade blivit perfekt.

 

För 2.35:1 material tyckte jag bilden var för liten (och ännu mer för högt upp).

 

För egen del tror jag optimal dukstorlek är när man har ungefär dubbel så långt till duken som den är hög, och då helst en 2.35 duk, men kräver ju projektor med linsminne (eller anomorfisk lins, men det är ockå dyrt och har sina egna problem)



#5

Postad 18 januari 2019 - 15:17

kaffe-koko
  • kaffe-koko
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0

På två meter skulle jag säga att runt 100" stor duk funkar, hade 104" på 2.5 meter tidigare. Jag störde mig på att duken hamnade för högt upp pga centerhögtalare under duken, men aldrig på att den var för stor. Hade jag fått ner den så att ögonhöjd var 1/3 från underkant tror jag det hade blivit perfekt.

 

För 2.35:1 material tyckte jag bilden var för liten (och ännu mer för högt upp).

 

För egen del tror jag optimal dukstorlek är när man har ungefär dubbel så långt till duken som den är hög, och då helst en 2.35 duk, men kräver ju projektor med linsminne (eller anomorfisk lins, men det är ockå dyrt och har sina egna problem)

De flesta verkar säga att en tumregel är ungefär dubbla längden på duken är "lagom" titta-avstånd. Men smaken är som baken .. tror du föredrar större duk än många andra. Men jag skall absolut prova med större bild innan jag bestämmer mig (spänna upp något vitt). Håller med om att 2:35 blir betydligt mindre. Klart tänktvärt. 

 

Däremot om jag går upp i storlek över 90"(upp till 120" kan funka) måste jag sätta den i skenor i taket och skjuta den åt sidan om man vill komma ut genom dörren. Med 90" går den ända till dörren och är hyffsad centrerad i rummet. 



#6

Postad 18 januari 2019 - 15:38

jn82
  • jn82
  • Veteran

  • 1 712 inlägg
  • 0

Bra översiktsbild:
http://www.acousticf...viewing-angles/

 

2 ggr bredden är "fartest acceptable" i princip, inget att sträva efter! :)



#7

Postad 18 januari 2019 - 15:57

jn82
  • jn82
  • Veteran

  • 1 712 inlägg
  • 0

Nu så är ju siffrorna i min länakde bild för duk i 2.35 format, för höjdmåtten spelar det ingen roll, men breddsiffrorna blir ju lite överdriva, så två ggr bredden på en 16:9 bild är ju bara ca 1,51 i den bilden, dvs ganska nära "THX farthest recommended".

Personligen tycker jag dock att det är höjden på bilden som begränsar snarare än bredden, så tycker därför det är naturligt att prata om avståndet som funktion av höjden. Det får också konsekvensen att jag tänker ha en 2.35 duk i mitt framtida bygge för att få samma höjd på bilden i 16:9 format och 2.35. (eller CIH som det ibland kallas)



#8

Postad 19 januari 2019 - 09:32

Thomas_S
  • Thomas_S
  • Swiftly AB

  • 74 inlägg
  • 0
Spännande utrymme, förstår att det blir många utmaningar men tycker det är riktigt läckert med det välvda taket! Kommer följas!

#9

Postad 19 januari 2019 - 09:53

kaffe-koko
  • kaffe-koko
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0

Bra översiktsbild:
http://www.acousticf...viewing-angles/

2 ggr bredden är "fartest acceptable" i princip, inget att sträva efter! :)


Nej, precis. Men nu kommer jag inte sitta på 4 meters avstånd på 90” duk. Blir snarare runt 2,7-2,8m. Ska kolla vad jag tycker.

#10

Postad 19 januari 2019 - 09:56

kaffe-koko
  • kaffe-koko
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0

Spännande utrymme, förstår att det blir många utmaningar men tycker det är riktigt läckert med det välvda taket! Kommer följas!


Ja visst är det kul med välv tak. Men just längtar jag mest efter raka vinklar, ståhöjd och vanligt tak 😂 Allt tar mycket längre tid nu.

#11

Postad 19 januari 2019 - 12:32

Hellpe
  • Hellpe
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Kul utmaning.. har man en dröm så får man ta kompromisser, speciellt med gammla hus och källare. Ett alternativ hande varit att sänka golvet i detta utrymme, men det är mycket jobb. Men när du väl sitter på plats i din soffa så kommer du inte tänka på att det är låg takhöjd. Däremot så blir bion annorlunda och speciell. Ska bli kul att följa, inget är omöjligt! Lycka till!

#12

Postad 20 januari 2019 - 20:19

kaffe-koko
  • kaffe-koko
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0

Kul utmaning.. har man en dröm så får man ta kompromisser, speciellt med gammla hus och källare. Ett alternativ hande varit att sänka golvet i detta utrymme, men det är mycket jobb. Men när du väl sitter på plats i din soffa så kommer du inte tänka på att det är låg takhöjd. Däremot så blir bion annorlunda och speciell. Ska bli kul att följa, inget är omöjligt! Lycka till!


Tack för orden. Jo, gräva ut hade vart bättre men herregud vilket jobb. Har lärt mig lite under åren så gräva ut källare är inget man gör i en handvändning.

#13

Postad 11 februari 2019 - 08:26

hellreänbra
  • hellreänbra
  • Rookie

  • 0 inlägg
  • 0
Såg att du hade problem med nålfiltsmattan i taket. Mitt tips är att regla taket 2 tum 2 som du vill ha det och isolera emellan, häfta upp barkduk för att inte fibrerna skall kunna smita. sedan köper du krossad velour från Jysk som du häftar över allt det andra. = billig dämpning, behöver ej måla och lättjobbat om du inter spänner velouret för hårt. ( jobba diagonalt). Synliga klammer målas med filtpenna. Så gjorde jag i mitt bygge och det blev kanon.
Spännande bygge.

#14

Postad 11 februari 2019 - 16:28

kaffe-koko
  • kaffe-koko
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0

Såg att du hade problem med nålfiltsmattan i taket. Mitt tips är att regla taket 2 tum 2 som du vill ha det och isolera emellan, häfta upp barkduk för att inte fibrerna skall kunna smita. sedan köper du krossad velour från Jysk som du häftar över allt det andra. = billig dämpning, behöver ej måla och lättjobbat om du inter spänner velouret för hårt. ( jobba diagonalt). Synliga klammer målas med filtpenna. Så gjorde jag i mitt bygge och det blev kanon.
Spännande bygge.

 

Bra idé! 



#15

Postad 06 mars 2019 - 07:23

Vision72
  • Vision72
  • Rookie

  • 0 inlägg
  • 0
Kul att se, spännande med välvda taket.
Skall bli kul att följa!

#16

Postad 03 juli 2019 - 14:56

Stormen
  • Stormen
  • Lärjunge

  • 388 inlägg
  • 0
Hej, vilket spännande utrymme. Såg att det var lite fuktproblem längst med sockeln på grunden på de första bilderna. Det är en del träreglar osv mot yttervägg och golv som du satt. Är den vita och svarta färgen silikatfärg? Mattan du köpte på Bauhaus är det en sådan modell som kan andas? Jag bara tänker utifrån framtida fukt och mögelproblem.
Det blir ett riktigt häftigt utrymme det där med en liten egen bio, bra köp på sofforna och bra hyllor blev det också.

#17

Postad 03 juli 2019 - 21:47

kaffe-koko
  • kaffe-koko
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0

Hej, vilket spännande utrymme. Såg att det var lite fuktproblem längst med sockeln på grunden på de första bilderna. Det är en del träreglar osv mot yttervägg och golv som du satt. Är den vita och svarta färgen silikatfärg? Mattan du köpte på Bauhaus är det en sådan modell som kan andas? Jag bara tänker utifrån framtida fukt och mögelproblem.
Det blir ett riktigt häftigt utrymme det där med en liten egen bio, bra köp på sofforna och bra hyllor blev det också.


Hej! Vi hade översvämning i källaren för ett par år sen. Vatten ca 30 cm i hela källaren pga ett trasigt vattenrör. Då blev det fukt i väggarna och överallt och färg och puts släppte. Annars inga fuktproblem, hus på sandig jordmån och lätt sluttning. Målat med vanlig väggfärg men tror det kommer sitta. Mattan är i alla fall genomsläpplig. Träreglar direkt mot yttervägg, men väggarna är så ojämna så det ligger inte dikt an. Håller tummarna att allt går bra. Annars får jag riva allt och bygga nytt fast dubbelt så bra ;) Tack för omtanken !

#18

Postad 04 juli 2019 - 16:25

Hellpe
  • Hellpe
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Gillar skarpt, är lite som en bunker fast trevligare. En matta över luckan i golvet vet ingen att bion är där nere... att få ner soffan måste verkligen varit kul..😆 Ska bli kul att följa till slut målet!!

#19

Postad 05 juli 2019 - 10:27

Stormen
  • Stormen
  • Lärjunge

  • 388 inlägg
  • 0

Skönt att fukten i källaren är under kontroll och att det är lite knöggligt vid reglarna :-) Så trist o behöva göra om sen bara för att man inte valde stålreglar istället eller la lite tjärpapp eller en tunn remsa med byggplast imellan för att skydda trät mot fukt.

 

Jag tycker liksom många att valven är väldigt vackra och det var kanske tur i oturen att det inte gick att hänga tyg som du tänkt dig ? :-)

En tanke som slog mig är ju att man skulle få tag på akustikputts , sådan man har i kyrkorna och få till i valven, Det är kanske lite sent nu då jag tror man sprutar på det. Om inte annat så känns det ju rätt åtgärd på ett hundraårigt källartak att använda en sorts kalkputs. Tyvärr blir det ju vitt såklart. Men det är en så vacker karaktär i rummet med valven som man gärna skulle vilja framhäva mer än att dölja. Förresten så rengör man (omöjligt med vatten o trasa, det blir bara värre) väggar o tak i kyrkor med nybakat franskbröd som man skivar och duttar bort smuts o fläckar med.



#20

Postad 10 juli 2019 - 08:27

kaffe-koko
  • kaffe-koko
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0

Gillar skarpt, är lite som en bunker fast trevligare. En matta över luckan i golvet vet ingen att bion är där nere... att få ner soffan måste verkligen varit kul.. Ska bli kul att följa till slut målet!!


Tack för kommentaren! Jo, soffan var spännande. Finns dock en ingång utifrån också som är marginellt större men det ar lite som en tredimensionellt pussel.

#21

Postad 10 juli 2019 - 08:37

kaffe-koko
  • kaffe-koko
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0

Skönt att fukten i källaren är under kontroll och att det är lite knöggligt vid reglarna :-) Så trist o behöva göra om sen bara för att man inte valde stålreglar istället eller la lite tjärpapp eller en tunn remsa med byggplast imellan för att skydda trät mot fukt.
 
Jag tycker liksom många att valven är väldigt vackra och det var kanske tur i oturen att det inte gick att hänga tyg som du tänkt dig ? :-)
En tanke som slog mig är ju att man skulle få tag på akustikputts , sådan man har i kyrkorna och få till i valven, Det är kanske lite sent nu då jag tror man sprutar på det. Om inte annat så känns det ju rätt åtgärd på ett hundraårigt källartak att använda en sorts kalkputs. Tyvärr blir det ju vitt såklart. Men det är en så vacker karaktär i rummet med valven som man gärna skulle vilja framhäva mer än att dölja. Förresten så rengör man (omöjligt med vatten o trasa, det blir bara värre) väggar o tak i kyrkor med nybakat franskbröd som man skivar och duttar bort smuts o fläckar med.


Tanken med tyget var att det skulle följa konturen på taket. Annars kunde man satt gips med isolering bakom ... men då hade man fått ca 160 cm i takhöjd vilket är i minsta laget. Intressant med akustikputs... första gången jag hör om det faktiskt och då har jag ändå hängt en del på forum sista tiden. Men som sagt.. nu är jag nästan färdig. Men de flesta som bygger i källare har lägre takhöjd än normalt och akustikputs verkar bygga ca 2cm och kan målas osv. så förvånad att det inte används mer.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.