Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

ReAct duken åsikter?

836 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#801

Postad 06 december 2014 - 16:38

Unregisterede489578f
  • Unregisterede489578f
  • Wannabe

  • 38 inlägg
  • 0
Istället för att ta det i en ny tråd så tar jag det här.

Jag sitter med en Epson EH-TW5900 i en källare som inte är ljuskontrollerat.
Solljus kan man ta bort samt ljus ifrån lampor men väggar & tak är ljusa.
Projektorn sitter takmonterad på ett avstånd på 3.8m till 104" duk.

Är ReAct duken att rekommendera till denna uppsättningen? har absolut inga planer på att måla i mörka färger eller sätta upp en massa tyg.

#802

Postad 06 december 2014 - 17:38

ekon
  • ekon
  • Guru

  • 5 775 inlägg
  • 0
Den kommer öka kontrasten i bilden helt klart.

#803

Postad 07 december 2014 - 09:41

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0

Jag sitter med en Epson EH-TW5900 i en källare som inte är ljuskontrollerat.
Solljus kan man ta bort samt ljus ifrån lampor men väggar & tak är ljusa.
Projektorn sitter takmonterad på ett avstånd på 3.8m till 104" duk.

Är ReAct duken att rekommendera till denna uppsättningen? har absolut inga planer på att måla i mörka färger eller sätta upp en massa tyg.


Sitter med samma förutsättningar och är riktigt nöjd med Reacten (hokus pokus). Den kräver sitt ljus dock, men åk du och titta/jämför är mitt tips :)

Redigerat av mcmike, 07 december 2014 - 09:41.


#804

Postad 16 december 2014 - 06:27

Unregisterede489578f
  • Unregisterede489578f
  • Wannabe

  • 38 inlägg
  • 0
Jag får helt enkelt ta mig ner till Lund & besöka Marcus på The Rock för att kolla lite dukar.

#805

Postad 16 december 2014 - 09:05

Unregisteredb6367e16
  • Unregisteredb6367e16
  • Lärjunge

  • 339 inlägg
  • 0
Så här ser det ut när jag kikar på min 117 tums react duk. Jag upplever inte själv att "viewing cone" skulle vara ett problem, men allt är ju upp till var och en.

Bifogad fil(er)



#806

Postad 16 december 2014 - 09:44

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

  • 3 209 inlägg
  • 0
Och jag skulle inte acceptera den vinjettering du har - ifall bilden är rättvis mot den verkliga situationen. :)

Just därför är en HC-duk något man allra helst ska titta på själv i butik. En del kommer inte godkänna det där eller ens acceptera mildare vinjettering. Andra ser inte ens värre versioner trots än mer avslöjande bilder.

#807

Postad 16 december 2014 - 11:12

Unregisteredb6367e16
  • Unregisteredb6367e16
  • Lärjunge

  • 339 inlägg
  • 0
Där ser man. Jag är väl för uppslukad av det som visas på duken :).

#808

Postad 16 december 2014 - 12:43

thomas79
  • thomas79
  • Beroende

  • 1 422 inlägg
  • 0
Vinjetteringen får blu-rays att se ut som dvd:er.

#809

Postad 16 december 2014 - 13:46

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0

Där ser man. Jag är väl för uppslukad av det som visas på duken :).


Förmodligen för att du är nöjd, vilket är viktigast:)stör inte mig heller..

Redigerat av mcmike, 16 december 2014 - 13:47.


#810

Postad 16 december 2014 - 14:29

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 039 inlägg
  • 0

Vinjetteringen får blu-rays att se ut som dvd:er.

Öhhh, vari ligger den liknelsen? :blink:

Vinjettering innebär att bilden blir ljussvagare utmed kanterna. Att titta på en DVD film ger lägre upplösning, mer komprimeringsartefakter, men givetvis samma ljusflöde över hela bildytan.

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

#811

Postad 17 december 2014 - 12:31

thomas79
  • thomas79
  • Beroende

  • 1 422 inlägg
  • 0
Haha, jag tänkte på shine. Glittret som dödar allt vad upplösning heter. Fel av mig.

#812

Postad 17 december 2014 - 12:50

jimjans
  • jimjans
  • Mästare

  • 3 659 inlägg
  • 1

Haha, jag tänkte på shine. Glittret som dödar allt vad upplösning heter. Fel av mig.

Visst att react kanske inte är lika skarp som andra hc dukar men det märks en markant skillnad mellan dvd och blu ray...

#813

Postad 17 december 2014 - 12:54

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 039 inlägg
  • 0

Haha, jag tänkte på shine. Glittret som dödar allt vad upplösning heter. Fel av mig.

Ja, det känns ju en smula mer relevant även om jag inte delar omfattningen av din beskrivelse...

Det finns relativt skarpa högkontrastdukar också, även om man tappar lite grand på den punkten i många fall.

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

Redigerat av Marcus_TheRock, 17 december 2014 - 12:55.


#814

Postad 17 december 2014 - 19:56

thomas79
  • thomas79
  • Beroende

  • 1 422 inlägg
  • 0
Jag hade en Firehawk G3 hemma förut och när jag plockade ner den satte upp min gamla Kingpin duk så var det som att gå från dvd till blu-ray.

#815

Postad 17 december 2014 - 20:57

Colamannen
  • Colamannen
  • Forumräv

  • 757 inlägg
  • 0
Smaken är ju som baken men det låter som du gjort något fundamentalt fel med din installation om du får det resultatet Thomas.

Sagt i all välmening.

MVH
/Jacob - Team Sportia

#816

Postad 17 december 2014 - 21:16

jimjans
  • jimjans
  • Mästare

  • 3 659 inlägg
  • 0

Smaken är ju som baken men det låter som du gjort något fundamentalt fel med din installation om du får det resultatet Thomas.

Sagt i all välmening.

MVH
/Jacob - Team Sportia

Ja det är väl synd att anklaga firehawken för oskarp...

#817

Postad 17 december 2014 - 21:57

thomas79
  • thomas79
  • Beroende

  • 1 422 inlägg
  • 0
På 3.5m avstånd på en 90 tums duk så syns shine så pass mycket att det helt dödar allt vad bra bild är. Som att titta på film med myrornas krig i bakgrunden. Tycker personligen att det är helt jämförbart med dvd kontra blu-ray.

#818

Postad 17 december 2014 - 23:59

Colamannen
  • Colamannen
  • Forumräv

  • 757 inlägg
  • 0
Så är det säkert för dig då, men efter att ha jobbat med dukar och demonstration av dem i 8 år kan jag med säkerhet säga att det inte är den allmänna uppfattningen. Senare motsatsen.

Jag har ju inte sett din setup och vet inte hur den upplevs, men en så stor kvalitetsförlust låter ju märklig. Kan ju naturligtvis vara fel på din duk eller något annat i kedjan men det troligaste är nog bara att du är extremt känslig mot shine och inte klarar av den kompromiss som en hc duk innebär.

Det vanligaste när man jämför en fh3 med en vanlig vit duk är dock att man slås av kontrasthöjningen, den klart förbättrade svärtan, den fina strukturen i materialet som ökar skärpan samt att färgerna blir lite annorlunda.
Efter en stunds tittande upptäcker en del glitter i duken och vinjetteringen som diskuterats ovan. Jag brukar snarare få övertala kunderna om varför de bör väljanden lite mattare livlösa vita duken i ett riktigt bra rum. Men efter en stunds jämförelse brukar de se att FH:n (likt 99% av alla dukar) är en kompromiss bäst lämpad för inte helt ljuskonrollerade rum.

Det fina med forum är att vi alla tycker olika (iaf om några saker) vilket ger en mer nyanserad bild (no pun intended) för läsaren.
Så tack till alla som bidrar. :)

Med vänlig hälsning, Jacob


Äntligen en dator så jag kan ta bort dubbelposten...

Redigerat av Colamannen, 18 december 2014 - 21:14.


#819

Postad 18 december 2014 - 00:42

Dr. Zaius
  • Dr. Zaius
  • Mästare

  • 3 568 inlägg
  • 0
Kan hålla med thomas79 till viss del gällande shine, men inte liknelsen att det skulle vara som att gå från DVD till Blu-ray. Hade även jag en FH G3 på 86" hemma och jämförde mot min dåvarande Kingpin 90" på ca 3.3 m titt/kastavstånd och störde mig också enormt på den gryniga hinnan (Shine). Både thomas79 och jag tillhör säker en minoritet som Colamannen är inne på men vi är samtidigt långifrån ensamma.

#820

Postad 18 december 2014 - 08:04

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0

Det fina med forum är att vi alla tycker olika (iaf om några saker) vilket ger en mer nyanserad bild (no pun intended) för läsaren.
Så tack till alla som bidrar. :)


Jag har visat react vs kinpin för ett antal personer här hemma i min hemmiljö och princip (1 inte) alla har föredragit reacten. Så visst är ett forum underbart på många sätt :)

#821

Postad 18 december 2014 - 12:43

thomas79
  • thomas79
  • Beroende

  • 1 422 inlägg
  • 0
Mitt rum är rätt okej. Vitt tak och halvmörka tapeter. Kanske är därför jag inte såg någon kontrasthöjning? Kanske har ett för bra för att kunna ha någon nytta av någon Hc duk? Tilläggas bör att jag även ser shine på min Kingpin duk. Fast då bara i mörka scener. Men på firehawken så syntes det även i helt mörka. Det blir liksom så väldigt orolig bild. Den ojämna ljusstyrkan är också väldigt jobbig.

#822

Postad 18 december 2014 - 12:50

jimjans
  • jimjans
  • Mästare

  • 3 659 inlägg
  • 0

Mitt rum är rätt okej. Vitt tak och halvmörka tapeter. Kanske är därför jag inte såg någon kontrasthöjning? Kanske har ett för bra för att kunna ha någon nytta av någon Hc duk? Tilläggas bör att jag även ser shine på min Kingpin duk. Fast då bara i mörka scener. Men på firehawken så syntes det även i helt mörka. Det blir liksom så väldigt orolig bild. Den ojämna ljusstyrkan är också väldigt jobbig.

bara det vita taket lär förstöra din kontrast rätt ordentligt men det är ju jättebra om du inte ser det.
Du kanske skulle satsa på en bättre vit duk om du även ser shine på en kingpin duk.
Det är shine du ser och inte bara strukturen på duken?

#823

Postad 18 december 2014 - 15:18

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

  • 3 209 inlägg
  • 0
Kingpins ramspända har en del shine och skickar också tillbaka lite mer ljus jämfört med mer erkända kvalitetsdukar som Stewart Studiotek100. Plus att Kingpins duk är kinesiskt massproduktion. Det kan alltså skilja sig en del del mellan exemplar och tillverkningsbatchar.

Det här med att inte störas eller ens se att det finns glitter och vinjettering hos HC-dukar som React och Firehawk är vad jag kalla för "lyckligt omedveten". ;) Det finns många andra fenomen som ligger i samma "medvetandezon", till exempel effekten av bildinterpolering, brusfilter, kantskärpning, för stor färgrymd etc. Därför måste man gärna se de har sakerna med egna ögon och man måste också vara beredd på att man ökar sin medvetendegrad med tiden.

En del ser sådant naturligt utan att på något sätt vara inriktade på bild i intresse eller yrke. De som arbetar med bild och/eller har intresset, via exempelvis hobbyfotande, är ofta mer kräsna. Andra har varit så raka motsatsen till allt detta att de inte ens förstått begrepp som skärpedjup och bokeh, utan trott att den suddiga bakgrunden bakom närbilden på skådespelaren beror på att projektorn gör något. Då undrar man hur deras befintliga bild ser ut... :)

#824

Postad 18 december 2014 - 15:46

jimjans
  • jimjans
  • Mästare

  • 3 659 inlägg
  • 1
Tror inte det är nån som kan missa att det finns en hel del biverkningar när det gäller hc dukar men allt handlar ju om du kan leva med dem i utbyte mot tex bättre kontrast svärta m.m.

#825

Postad 25 december 2014 - 00:29

improwise
  • improwise
  • Mästare

  • 3 696 inlägg
  • 0

Hej

Det har nog blivit något missförstånd mellan dig och din butik för någon ReAct 3.0 är inte på gång(bekräftat från tillverkaren). Antagligen har säljaren hos HBB sett någon gammal information ang 3.0 ,som en del kallade 2.1, när den var ny och trott att det var en ny på gång. Förbättringarna du anger är de förväntade skillnaderna som fanns mellan 2.0 till 2.1.

MVH
Marcus, The Rock Hemmabio i Lund


Men denna ändring skedde väl för ett antal månader sedan och borde då knappast kunna vara skälet tił l förseningarna. Låter lite nödlögn...

#826

Postad 07 mars 2015 - 13:03

andypandyswe
  • andypandyswe
  • Lärjunge

  • 415 inlägg
  • 0

Hej

Det har nog blivit något missförstånd mellan dig och din butik för någon ReAct 3.0 är inte på gång(bekräftat från tillverkaren). Antagligen har säljaren hos HBB sett någon gammal information ang 3.0 ,som en del kallade 2.1, när den var ny och trott att det var en ny på gång. Förbättringarna du anger är de förväntade skillnaderna som fanns mellan 2.0 till 2.1.

MVH
Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

Inget missförstånd... Jag var bara tidig att få den, innan den officiella lanseringen.

 

http://www.hembiobut...creen-react-30/



#827

Postad 07 mars 2015 - 13:45

Mentos
  • Mentos
  • Mästare

  • 3 990 inlägg
  • 0

Jag har inte sett det nya materialet ännu men planerar att göra det snart, min förhoppning är att 3.0 har klart mindre shine än föregångaren men blir lite tveksam efter att ha läst hembiobutikens kommentar,

 

Först skriver dom, "Inte nog med det är shine-effekten (en bi-effekt av materialets uppbyggnad i sig) nästan som bortblåst." Sen lite längre ner,

"På shine-fronten känns 3.0 snäppet bättre, även om skillnaden inte är särskilt dramatisk"

 

Hur upplever du den andypandyswe?



#828

Postad 07 mars 2015 - 14:19

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 039 inlägg
  • 1

Inget missförstånd... Jag var bara tidig att få den, innan den officiella lanseringen.

 

http://www.hembiobut...creen-react-30/

Det är snarare så att den informationen jag fick från Draper(tillverkaren) var felaktig. När jag såg ditt inlägg så blev jag själv nyfiken och därför kontaktade jag Draper och deras svar att det var länge till det skulle komma någon 3.0. :wacko:

 

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund



#829

Postad 07 mars 2015 - 14:26

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 039 inlägg
  • 0

Jag har inte sett det nya materialet ännu men planerar att göra det snart, min förhoppning är att 3.0 har klart mindre shine än föregångaren men blir lite tveksam efter att ha läst hembiobutikens kommentar,

 

Först skriver dom, "Inte nog med det är shine-effekten (en bi-effekt av materialets uppbyggnad i sig) nästan som bortblåst." Sen lite längre ner,

"På shine-fronten känns 3.0 snäppet bättre, även om skillnaden inte är särskilt dramatisk"

 

Hur upplever du den andypandyswe?

Jag skulle inte ta för hårt på den beskrivningen, då den är väldigt tvetydigt. Hur mycket shine som finns är förstås en subjektiv bedömning och omöjligt att redogöra för på ett forum. Beskrivningen överlag är, för mig, väldigt säljande då det låter som om det enbart är förbättringar från 2.1. Så upplever jag det inte, då tex svärtan har blivit något sämre både i mörkt men främst i ljust rum.

 

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund


Redigerat av Marcus_TheRock, 07 mars 2015 - 14:35.


#830

Postad 08 mars 2015 - 09:51

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0

 då tex svärtan har blivit något sämre både i mörkt men främst i ljust rum.

 

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

 

Se där, då slapp man byta duk då :)



#831

Postad 08 mars 2015 - 10:21

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 039 inlägg
  • 0

Se där, då slapp man byta duk då :)


Ja, att byta från ReAct 2.1 till 3.0 ger inte någon markant skillnad, om man inte ligger precis på gränsen för att störas av shine. Då kan eventuellt 3.0 kännas som ett lyft.

Vill du göra ett ordentligt förbättring så behöver du nog snegla åt DNP Supernova 08-85, då händer det grejor...men också en annan prisklass.

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

#832

Postad 08 mars 2015 - 10:34

andypandyswe
  • andypandyswe
  • Lärjunge

  • 415 inlägg
  • 0

Jag har inte sett det nya materialet ännu men planerar att göra det snart, min förhoppning är att 3.0 har klart mindre shine än föregångaren men blir lite tveksam efter att ha läst hembiobutikens kommentar,

Först skriver dom, "Inte nog med det är shine-effekten (en bi-effekt av materialets uppbyggnad i sig) nästan som bortblåst." Sen lite längre ner,
"På shine-fronten känns 3.0 snäppet bättre, även om skillnaden inte är särskilt dramatisk"

Hur upplever du den andypandyswe?


Jag är mycket nöjd men hade ju bara sett 2.1 i ett mörkt visningsrum under 10 minuter och nu har jag 3.0 i mitt ljusa vardagsrum... Jag kan omöjligt säga ngt om skillnaderna, men som sagt är jag mycket nöjd md min duk.

#833

Postad 08 mars 2015 - 10:41

Unregisteredb6367e16
  • Unregisteredb6367e16
  • Lärjunge

  • 339 inlägg
  • 0

Jag fick byta duk 2 gånger pga problem med dukmaterialet som var flammigt. Detta gör att jag kommer att avstå en uppgradering. Det var helt enkelt inte värt det. Men all heder åt deras kundservice som löste allt utan knussel.



#834

Postad 09 mars 2015 - 12:17

improwise
  • improwise
  • Mästare

  • 3 696 inlägg
  • 0

Skiljer det något mellan 2.1 och 3.0 avseende hur krävande det är gällande projektorns och tittarnas placering? Denna typ av dukar är som bekant rätt känsliga där jämfört med "vanliga" dukar.



#835

Postad 09 mars 2015 - 14:16

Dr. Zaius
  • Dr. Zaius
  • Mästare

  • 3 568 inlägg
  • 0

Nu har jag inte sett den själv men av kommentarerna att döma, i denna och i ReAct 3.0 tråden så verkar 3.0 något mindre placerings känslig, där t.ex tittvinkeln utökats från 72 från 76 grader enligt specifikationen.

 

Så här Euroscreen själva om ReAct 3.0 Materialet: http://www.euroscree...s-2.aspx?pid=78

 



#836

Postad 09 mars 2015 - 19:52

jn82
  • jn82
  • Veteran

  • 1 715 inlägg
  • 0

Nu har jag inte sett den själv men av kommentarerna att döma, i denna och i ReAct 3.0 tråden så verkar 3.0 något mindre placerings känslig, där t.ex tittvinkeln utökats från 72 från 76 grader enligt specifikationen.

 

Så här Euroscreen själva om ReAct 3.0 Materialet: http://www.euroscree...s-2.aspx?pid=78

Låter ju rimligt med tanke på att inlägget lite längre upp som nämner att svärtan skulle blivit lite sämre, känns som det typiskt är ganska hårt kopplat. (Större vinklar medför att även mer ströljus reflekteras tillbaks)



#837

Postad 01 augusti 2018 - 16:22

supra
  • supra
  • Amatör

  • 88 inlägg
  • 0

En av bristerna på en klen konstruktion är att de ofta inte håller måtten riktigt och där brukar Linea vara mycket bättre än Diplomat. Men det finns förstås bra exemplar av Diplomat också som håller måtten, även om det är en lite större risk. Det är kanonbra om de kan få till konstruktionen, men jag skulle behöva veta så att den håller en längre tid för att kunna rekommendera den. Det kan slå på flera centimeter i vissa fall. /Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

Angående Diplomat som konstruktion:

Så här 5 år senare kan jag rapportera att duken inte riktigt håller måtten längre, duken har stretchat lite på höjden. 

Så om jag ställer in bredden korrekt ut till maskningen så fyller jag inte duken ut till maskningen på höjden. 

Är inte heller 100% rak på sidorna, maskningen buktar lite lite inåt i mitten på sidorna. Har dock inte testat att justera något ännu. 

 

Det här är sånt man börjar tänka på när man byter projektor och ska ställa in allt på nytt igen  ;)

Blev en TW9300W till kampanjpris när ballast-kortet pajade på min JVC X30.





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.