Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ljudbygge i W124

191 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 12 april 2008 - 07:41

Unregistereddede14d8
  • Unregistereddede14d8
  • Lärjunge

  • 432 inlägg
  • 0

:unsure: Lonefox bered dig på DIY konkurrens :)


Mohahaha....
Siktar på att få det användbart under semestern och satsa hårt nästa år.
Funderar själv på nya filter till topparna längre fram, så DIY blir det här med ;) Iaf på den biten och byggnadtionen.
Hur ser dina planer ut?

#52

Postad 12 april 2008 - 13:16

jollek
  • jollek
  • Forumräv

  • 965 inlägg
  • 0

Hehe joo vi får se om jag frågar en schysst snubbe jag känner, om schema på ett filter som delar 12dB/12-18dB ;) Ska testa att sätta en kodning parallellt med diskanten när jag är hemma i Åsele dock :) sen en 0.9dB Lpad kommer när det blir dags för filterkomponenter (i sommar typ)

För 3:e ordningens filter kopplar du såhär:
Postad bild
TT = Mid/bas och HT = Diskant
L = Spole, F = Delningsfrekvens och C = Kondensator!
Formeln för butterworth är:
Högpass:
C2 (uF) = (0.1061 / (R1 x F)) * 1000000
L3 (mH) = ((0.1194 x R1) / F) * 1000
C3 (uF) = (0.3183 / (R1 x F)) * 1000000
Lågpass:
L1 (mH) = ((0.2387 x R2) / F) * 1000
C1 (uF) = (0.2122 / (R2 x F)) * 1000000
L2 (mH) = ((0.0796 x R2) / F) * 1000
Där R1 = Diskantens Impedans och R2 = Mellanregister/bas impedans.
Svaren fås för L i mH (milli-Henry) och för C i uF(micro-Farad)

Dock blir 3:e ordnignens filter dyra. Jag skulle personligen köra på 1:a eller 2:a ordnignens filter till ett framsystem, då det innebär mindre problem med en sådan design. Ju brantare delning ju mer känsligt blir filtret för komponentvärden och kvalitét.

Var själv nyligen inne på att bygge ett eget HP-filter som skulle dela vid 400Hz... dock skulle komponenterna gå på cirka 300kr per filter (Spolarna är svindyra i dagsläget), så jag lade idén på is ett tag.
Hoppas du däremot bygger egna filter. Skulle vara intressant och få ett utlåtande på hur det låter.

Kanske (Med många utropstecken och frågetecken) kommer jag ta ett steg närmre dB själv, SAMTIDIGT som jag tar ett steg närmre SQ :unsure:
Tänkte skaffa en bas på 5000watt samtidigt som jag lyfter upp mellanregistret on-axxis ovan instrumentbrädan! hehe... Okristlig kombo =)

Kör i vind med ditt bygge!

Redigerat av jollek, 12 april 2008 - 13:25.


#53

Postad 12 april 2008 - 15:13

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

  • 4 342 inlägg
  • 0

Kondingen i parallel ska du inte använda om du inte har en L-pad för då kan det bli tråkigt + att det ljudliga resultatet blir inte så lyckat.
Du behöver dock inte ha L-pad med så mycket dämpning och 0,5-1dB räcker :)


Ahh, men du, jag känner en snubbe som kanske med lite tur hjälper mig med filtret :blush: (DVD-ai, gissa vem), men ingen kondning om jag kör med L-pad okej, då blir det bara kondning till att börja med, så nivån inte är så farlig i och med att det bara skiljer 0.9dB "på papper" (90.1 resp 91dB 1w/1m).

Mohahaha....
Siktar på att få det användbart under semestern och satsa hårt nästa år.
Funderar själv på nya filter till topparna längre fram, så DIY blir det här med :D Iaf på den biten och byggnadtionen.
Hur ser dina planer ut?


Plugga färdigt först, annars måste tävligarna vara rätt nära mig för att jag ska kunna tävla då det blir för längt att åka. Tyvärr (om jag inte mot alla odds får spons osv osv osv...).
Planera måste man börja i tid med dock :D mina kommande hemhögtalare har jag planerat och klurat på i fyra år, olika kombos osv osv, men nu har jag nästan kommit fram till den slutgiltiga planeran.

För 3:e ordningens filter kopplar du såhär:

TT = Mid/bas och HT = Diskant
L = Spole, F = Delningsfrekvens och C = Kondensator!
Formeln för butterworth är:
Högpass:
C2 (uF) = (0.1061 / (R1 x F)) * 1000000
L3 (mH) = ((0.1194 x R1) / F) * 1000
C3 (uF) = (0.3183 / (R1 x F)) * 1000000
Lågpass:
L1 (mH) = ((0.2387 x R2) / F) * 1000
C1 (uF) = (0.2122 / (R2 x F)) * 1000000
L2 (mH) = ((0.0796 x R2) / F) * 1000
Där R1 = Diskantens Impedans och R2 = Mellanregister/bas impedans.
Svaren fås för L i mH (milli-Henry) och för C i uF(micro-Farad)

Dock blir 3:e ordnignens filter dyra. Jag skulle personligen köra på 1:a eller 2:a ordnignens filter till ett framsystem, då det innebär mindre problem med en sådan design. Ju brantare delning ju mer känsligt blir filtret för komponentvärden och kvalitét.

Var själv nyligen inne på att bygge ett eget HP-filter som skulle dela vid 400Hz... dock skulle komponenterna gå på cirka 300kr per filter (Spolarna är svindyra i dagsläget), så jag lade idén på is ett tag.
Hoppas du däremot bygger egna filter. Skulle vara intressant och få ett utlåtande på hur det låter.

Kanske (Med många utropstecken och frågetecken) kommer jag ta ett steg närmre dB själv, SAMTIDIGT som jag tar ett steg närmre SQ :D
Tänkte skaffa en bas på 5000watt samtidigt som jag lyfter upp mellanregistret on-axxis ovan instrumentbrädan! hehe... Okristlig kombo =)

Kör i vind med ditt bygge!


Hur ett trevägs filter i grunden ser ut vet jag, formlerna tror jag att jag har med (ska notera de du gav mig dock ;) ), men jag litar inte riktigt på dem sedan jag började planera inför nya trevägs hemmahögtalare. Därför jag tänker smöra lite för bl.a. DVD-ai när det är dags för filter, men jag har bra erfarenheter av att höfta lite med saker som har sämre kvalité (kolla mitt galleri :unsure: )

#54

Postad 12 april 2008 - 15:38

Unregistereddede14d8
  • Unregistereddede14d8
  • Lärjunge

  • 432 inlägg
  • 0
Så tja...kanske nästa år. Hoppas E15 är kvar då för jag kommer själv inte hinna ut mkt i år.

Betänk även det att spons är bara att glömma i Epereienced....då halkar man genast upp i Advanced...... Surt sa räven....så betänk det innan du går i funderingarna att "få spons", vilket iofs är rätt svårt om man inte redan har ngt vettigt att visa upp :)

#55

Postad 12 april 2008 - 15:39

jollek
  • jollek
  • Forumräv

  • 965 inlägg
  • 0

Hur ett trevägs filter i grunden ser ut vet jag, formlerna tror jag att jag har med (ska notera de du gav mig dock :) ), men jag litar inte riktigt på dem sedan jag började planera inför nya trevägs hemmahögtalare. Därför jag tänker smöra lite för bl.a. DVD-ai när det är dags för filter, men jag har bra erfarenheter av att höfta lite med saker som har sämre kvalité (kolla mitt galleri ;) )

Haha... Jo, förstod nästan det, men vill e ändå inflika med lite formler och bilder =)
Jag tror nog att formlerna stämmer, dock så stämmer dem ju bara vid exakt en och samma impedans, och den varierar mycket över flera oktaver.
Ser fram emot vad du kommer fram till =)

#56

Postad 12 april 2008 - 16:05

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

  • 4 342 inlägg
  • 0

Så tja...kanske nästa år. Hoppas E15 är kvar då för jag kommer själv inte hinna ut mkt i år.

Betänk även det att spons är bara att glömma i Epereienced....då halkar man genast upp i Advanced...... Surt sa räven....så betänk det innan du går i funderingarna att "få spons", vilket iofs är rätt svårt om man inte redan har ngt vettigt att visa upp :unsure:

Hehe joo visst är det så, men jag med det länge jag har idag så skulle det behövas snudd på mirakel för att jag ska kunna ta ledigt en helg och köra ner till STHML/GBG trakterna om inte än mer söder för att ställa upp i en tävling och sedan åka hem, då jag "inte har" ekonomi till det och sommaren kommer att gå åt till hårt slaviskt arbete för att kunna financera lite roliga projekt (hemhögtalare modell "lite bättre" än medel Svensson tycker är värt) och sedan är jag i sjukt behov av nytt framsystem (det jag har nu satt i min förra bil, som blev påkörd, så ena mellanregistret vill "skarpa/skorra" emellan åt ;) ).
Sen kan jag väll erkänna att det kliar i fingrarna efter riktigt bra midbasar, bättre mellan register och skönare diskanter :D

Haha... Jo, förstod nästan det, men vill e ändå inflika med lite formler och bilder =)
Jag tror nog att formlerna stämmer, dock så stämmer dem ju bara vid exakt en och samma impedans, och den varierar mycket över flera oktaver.
Ser fram emot vad du kommer fram till =)


:) Formler är alltig bra att ha :blush: Jo att impedansen ökar med ökad frekves (efter en viss då) är jag medveten om och det är som du säger att formlerna bara är exakta vid konstant impedas, men för 20-30 år sedan så dög sådana formler med :D Sen är det ju "bara att bygga och prova" för att höra om det fungerar tillfredsställande.

---

En sak är säker! Jag vet vad jag kommer köra med för signalkablar och kontakter länge framöver :D

#57

Postad 12 april 2008 - 20:28

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0

Ahh, men du, jag känner en snubbe som kanske med lite tur hjälper mig med filtret :rolleyes: (DVD-ai, gissa vem), men ingen kondning om jag kör med L-pad okej, då blir det bara kondning till att börja med, så nivån inte är så farlig i och med att det bara skiljer 0.9dB "på papper" (90.1 resp 91dB 1w/1m).



Plugga färdigt först, annars måste tävligarna vara rätt nära mig för att jag ska kunna tävla då det blir för längt att åka. Tyvärr (om jag inte mot alla odds får spons osv osv osv...).
Planera måste man börja i tid med dock :P mina kommande hemhögtalare har jag planerat och klurat på i fyra år, olika kombos osv osv, men nu har jag nästan kommit fram till den slutgiltiga planeran.



Hur ett trevägs filter i grunden ser ut vet jag, formlerna tror jag att jag har med (ska notera de du gav mig dock :) ), men jag litar inte riktigt på dem sedan jag började planera inför nya trevägs hemmahögtalare. Därför jag tänker smöra lite för bl.a. DVD-ai när det är dags för filter, men jag har bra erfarenheter av att höfta lite med saker som har sämre kvalité (kolla mitt galleri :P )


Nej !!!

Jag skrev att du inte får ha någon konding i parallel med diskanten om du saknar L-pad till den :D

OK, Hmmmm, vem kan det vara ?! :)

Börja med att sätta en L-pad på 0,5dB bara för att ge kondingen det den vill ha, och sedan så kan du ändra dämpningen med det parallela motstondet, ett större motstond där är lika med en högre ljudnivå och tvärt om.
Sedan så skulle jag sätta ett 2a ordningen eller högre till den diskanten då den verkar ha problem med en alldeles för väl tilltagen resonans topp som "kan" vara kul att dämpa så mycket som möjligt.
Och delnings frekvensen, den får man titta lite mer på och anpassa till basens delning, men efter som det inte finns någre vettiga data till den diskanten ( MDS = #%&#%#"#& ) så blir det till att konstruera filtret på en höftning och sedan små pilla lite så ska det nog bli bra ska du se :P
Och du får ju bra och rolig kunskap om filter funtion och hur saker hänger i hopp när du meckar och testar, det är det bässta sättet att lära sig på ;)

Redigerat av DVD-ai, 12 april 2008 - 20:36.


#58

Postad 13 april 2008 - 01:03

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

  • 4 342 inlägg
  • 0

Nej !!!

Jag skrev att du inte får ha någon konding i parallel med diskanten om du saknar L-pad till den :)

OK, Hmmmm, vem kan det vara ?! ;)

Börja med att sätta en L-pad på 0,5dB bara för att ge kondingen det den vill ha, och sedan så kan du ändra dämpningen med det parallela motstondet, ett större motstond där är lika med en högre ljudnivå och tvärt om.
Sedan så skulle jag sätta ett 2a ordningen eller högre till den diskanten då den verkar ha problem med en alldeles för väl tilltagen resonans topp som "kan" vara kul att dämpa så mycket som möjligt.
Och delnings frekvensen, den får man titta lite mer på och anpassa till basens delning, men efter som det inte finns någre vettiga data till den diskanten ( MDS = #%&#%#"#& ) så blir det till att konstruera filtret på en höftning och sedan små pilla lite så ska det nog bli bra ska du se :)
Och du får ju bra och rolig kunskap om filter funtion och hur saker hänger i hopp när du meckar och testar, det är det bässta sättet att lära sig på :P


xD Aha det var så du sade.
Joo det kommer bli minst andraordningen till framsystemet, det kan du vara lugn för :D
Sen att det inte går få tag på T/S från MDS stör jag mig något grymmt på, men i sommar om allt går vägen ska de bara aggera mellanregister i alla fall.

Och visst är det ett bra sätt att lira sig hur saker fungerar :rolleyes:

#59

Postad 13 april 2008 - 11:59

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0

xD Aha det var så du sade.
Joo det kommer bli minst andraordningen till framsystemet, det kan du vara lugn för :P
Sen att det inte går få tag på T/S från MDS stör jag mig något grymmt på, men i sommar om allt går vägen ska de bara aggera mellanregister i alla fall.

Och visst är det ett bra sätt att lira sig hur saker fungerar :D


Jo, dina midar suger det ju att du inte får data till, men diskanterna har väll inte heller någon vettig data, eller ?! :)
Det kan ju samtidigt tyckas ganska synd att lägga för mycket pengar på filter till dom diskanterna, men det behöver inte bli så dyrt.
Polyester kondingar till diskanterna och elektrolyter i parallel + 0,6-0,8mm spolar så blir det inte så speciellt dyrt i alla fall och ett bra konstruerat filter gör underverk. Även om man har fått höfta fram resultatet så går det genom att sedan lyssna, testa och fixa att få till att riktigt bra resultat och man utgår från vad man tycker låter bässt och inte vad ett data program säger.
Igentligen så ska man ha en mätmick ( måsste skaffa en snart!!!!!!! ;) :D :rolleyes: :P :P :) :P ^_^ :o ) för så är det sååååå... mycket lättare att få till ett riktigt bra resultat och fixa alla ojämnheter och att optimera filtrets fungtion till även vad tex, kupe'n ställer till med i fråga om ojämnheter i frekvensgången.

#60

Postad 13 april 2008 - 13:40

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

  • 4 342 inlägg
  • 0
Visst är det enklare med mätmick och grejer, men det är inte alla som har det :)

Sen ang. TS till diskanterna, så hittade jag bara FS.

#61

Postad 13 april 2008 - 21:47

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0

Visst är det enklare med mätmick och grejer, men det är inte alla som har det :P

Sen ang. TS till diskanterna, så hittade jag bara FS.


OK, jo men det ger ju ett litet hum om var man bör dela och med vilken branthet i alla fall ;)

#62

Postad 13 april 2008 - 22:39

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

  • 4 342 inlägg
  • 0
Jo, frågan är bara om det blir andra eller tredje ;)

#63

Postad 14 april 2008 - 05:49

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0

Jo, frågan är bara om det blir andra eller tredje ;)


tror man kan på en gång ta och börja med ett tredje ordningens filter för att gardera så att man får det man vill ha, en väl dämpas resonansfrekvens.

#64

Postad 14 april 2008 - 09:55

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

  • 4 342 inlägg
  • 0
mycket troligt, då jag även är sugen på att testa tredjeordningen ;)

#65

Postad 14 april 2008 - 10:52

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0

mycket troligt, då jag även är sugen på att testa tredjeordningen ;)


Jag e lite sugen på att testa 4 e ordningen, har alldrig gjort det :unsure:
Men dom nya Thor filtrerna som jag håller på med har 4e ordningen till diskanterna, och 3e till basarna, ska bli riktigt kul att testa villka som låter bässt: original eller jimmy's filter ( den nya designen) :)
Något av det bästa e ju ändå att allt som behövs till dom nya filtrerna hadde jag hemma redan, så det är bara att sätta i gång och jag slipper köpa nytt :P

Test förväntas äga rum i mitten av nästa vecka i alla fall och kommer att ske genom att jag byter filter mellan dom nya och gamla och testar med olika musik.
Filtrerna ska sitta utanför högtalarna när dom är klara och allt är koplat så det tar ca 1 min att växla filter mellan nya och gamla och jag räknar med att ganska tydligt kunna jämnföra i detta fallet.

Redigerat av DVD-ai, 14 april 2008 - 10:53.


#66

Postad 14 april 2008 - 11:27

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

  • 4 342 inlägg
  • 0
Flytta ut filtren, ha original i ena och jimmys i andra, mixa ner till mono och vips kan du hur enkelt som hellst göra D/E-test :P (ta med vänner som "inte vet" vad du gjort med)

#67

Postad 14 april 2008 - 12:14

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0

Flytta ut filtren, ha original i ena och jimmys i andra, mixa ner till mono och vips kan du hur enkelt som hellst göra D/E-test :P (ta med vänner som "inte vet" vad du gjort med)


Jo precis, men filtrerna är redan ute ur lådorna och det va ju så det va tängt att ha det sedan också :P

Jo, får bjuda hem lite kompisar sedan, men olyckligt vis så har jag inte kunnat hålla käf##n om det här till någon då det verkligen kliar i både fingrarna och i guld-öronen för att får jämnföra, så det är förmodligen en av dom större riks nyheterna jusst nu och därmed kört när det gäller D/E test skulle jag tro :D

#68

Postad 14 april 2008 - 14:29

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

  • 4 342 inlägg
  • 0
Du kan ju vara tyst om vilken som har vilka filter :P

#69

Postad 14 april 2008 - 19:08

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0

Du kan ju vara tyst om vilken som har vilka filter :P


Jo, får hitta på något, kanske blir en tråd om detta bara för att informera om skilldnaderna och för att insperera andra med Thor till att byta ( om dom nya filtrena nu visar sig vara bättre, villket jag iof tror ) så vi får se.

#70

Postad 14 april 2008 - 19:21

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

  • 4 342 inlägg
  • 0

Jo, får hitta på något, kanske blir en tråd om detta bara för att informera om skilldnaderna och för att insperera andra med Thor till att byta ( om dom nya filtrena nu visar sig vara bättre, villket jag iof tror ) så vi får se.



Låter bra det :P

#71

Postad 14 april 2008 - 19:48

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0

Låter bra det :P

:D
Läs !!!!

#72

Postad 26 april 2008 - 22:31

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

  • 4 342 inlägg
  • 0
Har kikat lite på snålmiddar och snålfilter:
MGR F-2006

Samt filteren då:
12/5/12/18 @ 450/2800Hz.

---
~1000:- monterat och klart

Bara att göra ett hål med en diameter på 170mm längsfram/längst ner på dörrsidan, sen göra lite distaner, färdigt ;)

Redigerat av Professor_Kalkyl, 26 april 2008 - 22:32.


#73

Postad 27 april 2008 - 20:57

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0
Super prylar :lol:


Kalkyl, logga in på MSN, NU ! :D

#74

Postad 17 augusti 2008 - 20:31

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

  • 4 342 inlägg
  • 0
Kanske dags för en liten uppdate? Jag har som några här vet, byggt om baslådan så den är numera portad och spelar sjukt fint för att sitta i en bil och skräpa, korkkiosk dunkarna må dunka på, men i min Meck där spelas det musikalisk bas :(

Snart dags att uppdatera framsystemet med, ska bli spännande...

Slänger upp en bild på bilen med, för de som inte sett den förr.

Bifogad fil  IMG_1158.jpg   48,14K   0 Antal nerladdningar

Redigerat av Professor_Kalkyl, 17 augusti 2008 - 20:32.


#75

Postad 17 augusti 2008 - 21:16

jollek
  • jollek
  • Forumräv

  • 965 inlägg
  • 0

korkkiosk

Jag skulle få be att få 3st vin och 2st whiskey -kork, tack.

Alltid kul när man kan bygga omlite och vips så står man med en helt ny bas =) Bara att grattinera till att det låter som du vill ha det. Är det träff på första försöket eller laborerade du något med lådan!?

Framsystemet då? Har du bestämt vad det blir!?

#76

Postad 18 augusti 2008 - 10:47

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

  • 4 342 inlägg
  • 0
Det blev träff på första försöket, har inte hunnit eller orkat laborera då jag blev nöjd :(

Peerless Definition 6 vid nästa löning ;)

#77

Postad 18 augusti 2008 - 14:08

jollek
  • jollek
  • Forumräv

  • 965 inlägg
  • 0

Peerless Definition 6 vid nästa löning :(

Ok! Varför inte 3-vägs? Du måste ändå modda dörrarna för att få in 6"... och 4" har du väl på brädan redan?
Skulle vara kul att lira lite med Peerless Definition 6... inget jag provat förr.

#78

Postad 18 augusti 2008 - 14:54

Unregistereddede14d8
  • Unregistereddede14d8
  • Lärjunge

  • 432 inlägg
  • 0
http://hifikit.se/show_prod.asp?id=208 skulle kunna matcha Resolution-kitet.

Gillar FS:en på den :(
Mysigt lågt för en 4"....

#79

Postad 18 augusti 2008 - 15:53

jollek
  • jollek
  • Forumräv

  • 965 inlägg
  • 0

http://hifikit.se/show_prod.asp?id=208 skulle kunna matcha Resolution-kitet.

Gillar FS:en på den :D
Mysigt lågt för en 4"....

Jag har själv vart vääldigt nära att trycka på KÖP. Tänkt bygga dem i A-stolpen, detlat vid HP 200Hz. Dock medför det nytt steg, nya kabalr, mer glasfiber och mer tid... så det är inte aktuellt för mig ;) MEN jag ser dom gärna i en W124

#80

Postad 18 augusti 2008 - 18:50

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

  • 4 342 inlägg
  • 0

Ok! Varför inte 3-vägs? Du måste ändå modda dörrarna för att få in 6"... och 4" har du väl på brädan redan?
Skulle vara kul att lira lite med Peerless Definition 6... inget jag provat förr.


Jo jag har tänkt fram och tillbaka på det flera gånger, vridit och vänt på det med... Men jag blir inte riktigt klok på vilket jag ska välja, så det får bli det lite billigare och enklare att montera.

Jo 4" får jag plats med i IB, rymms ju 5.25" ffs; ;)
Men Peerless känns lagom SQ lagom spelglädje för min del, men det kan ändras så det blir Focal 165 A3 med, än har jag inte tryckt på "KÖP"

http://hifikit.se/show_prod.asp?id=208 skulle kunna matcha Resolution-kitet.

Gillar FS:en på den :D
Mysigt lågt för en 4"....


Jo mysigt lågt FS, och om jag tog mig tid att göra 1.5 liters lådor till dem så tror jag det skulle bli superbt att dela vid ~150-200Hz / 2700Hz.

Jag har själv vart vääldigt nära att trycka på KÖP. Tänkt bygga dem i A-stolpen, detlat vid HP 200Hz. Dock medför det nytt steg, nya kabalr, mer glasfiber och mer tid... så det är inte aktuellt för mig :D MEN jag ser dom gärna i en W124


670:- + filter är 670:- + filter, sen tillkommer ju middar och diskanter till det, så hade jag inte pluggat så ;)

Redigerat av Professor_Kalkyl, 18 augusti 2008 - 18:51.


#81

Postad 22 augusti 2008 - 07:41

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0
Kul att det händer grejer i tråden igen :)

När det gäller funderingarna öven 3-vägs system fram så tycker jag att det e lite onödigt, pris/ prestanda förhållandet på 2-vägs e mycket bättre + att det e lättare att få till ritkigt bra med filter så i slutet så bli det nässtan alltid bättre i alla fall.
Jag gillar 2-vägs konstruktioner jusst därför att dom e så trevliga att jobba med och i väljud så anser jag att dom är att föredra :)
Peerless elementen för bilbruk är riktigt trevliga, har ( som jag nämt tidigare i någont tråd) lyssnat på ett sådant och det lät riktigt bra och kvalitativt men med bra tryck, och då hadde dom inte lagt en årslön på steg heller :)
Sedan så kopplade dom in än värre steg och då blev det såklart bättra, men redan med "normala" grejer så är det riktigt bra resultat att vänta om man bara konstruerar ett vettigt filter och får til det med bra lådlösningar.

#82

Postad 22 augusti 2008 - 21:08

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

  • 4 342 inlägg
  • 0
DVD-ai du har aldrig nämnt att du lyssnat på Peerless Definition 6 :P

#83

Postad 22 augusti 2008 - 23:11

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0
dom element som satt i va dessa
Bas: 308swr 51 147 nx alp 4l xls ( 830515 )
Front: 165 wr 26 90 cd ( 830513 ) och någon liten fin Scan-Speak diskant ( D2905/950000),

Har för mig att det va dessa elementen i alla fall, men e inte helt 100 på det dock... :P

#84

Postad 22 augusti 2008 - 23:19

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

  • 4 342 inlägg
  • 0
Synd bara att 165CD är nedlagda :P

#85

Postad 25 augusti 2008 - 20:10

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

  • 4 342 inlägg
  • 0
Jag blir lite knasig, kan inte bestämma mig mellan DLS R6.3/C36, Peerless Def. 6 samt Focal 165 A3/165 V1 :blink:

#86

Postad 25 augusti 2008 - 20:39

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0
ole dole doff kinke lake kooff..... :blink:

#87

Postad 26 augusti 2008 - 18:30

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

  • 4 342 inlägg
  • 0
hittade ett par 6½" och ett delningsfilter med komponenterna "x", lp 12/hp 6dB/okt (delar vid ca. 500Hz enl. beräkningar, med "perfekta element", 500hz borde även förhindra att den kvaddade högtalaren arbetar utanför dess nuvarande linjära område där den inte känner för att skrapa på talspolen) i mina gömmor, funderar på att slänga in dem tills jag bestämmt mig...

Redigerat av Professor_Kalkyl, 26 augusti 2008 - 18:31.


#88

Postad 29 augusti 2008 - 11:49

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

  • 4 342 inlägg
  • 0
Slängde in prylarna i inlägg #87, blev bättre tills jag har bestämmt vilket kit det blir, sen så det ju bara bolt-on i princip nu :(

#89

Postad 01 september 2008 - 08:08

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

  • 4 342 inlägg
  • 0
Beställt nytt fram system, blev inte Seas, DLS eller Focal

#90

Postad 01 september 2008 - 08:27

jollek
  • jollek
  • Forumräv

  • 965 inlägg
  • 0
... utan det blev? Peerless?

#91

Postad 01 september 2008 - 12:51

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

  • 4 342 inlägg
  • 0
:P Lite hemlig tänker jag vara tills jag har paketet på bron

#92

Postad 01 september 2008 - 19:28

jollek
  • jollek
  • Forumräv

  • 965 inlägg
  • 0
Äh, vaf... Säg nu :)
Bygger du själv från lösa element?

#93

Postad 01 september 2008 - 20:13

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

  • 4 342 inlägg
  • 0
Mr. DIY har tyvärr inte tid med det :)

Liten hint; Bifogad fil  definition6_M2.png   14,11K   0 Antal nerladdningar

Redigerat av Professor_Kalkyl, 01 september 2008 - 20:29.


#94

Postad 01 september 2008 - 20:48

jollek
  • jollek
  • Forumräv

  • 965 inlägg
  • 0
Mina hökögon känner direkt igen Peerless logotype :) Den du!
Peerless Definition står det på bilden, så, ja, då blev det väl sånna då!? :)

#95

Postad 01 september 2008 - 22:53

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

  • 4 342 inlägg
  • 0
Jollek, jag tror du har rätt :)

#96

Postad 01 september 2008 - 22:59

jollek
  • jollek
  • Forumräv

  • 965 inlägg
  • 0

Jollek, jag tror du har rätt :)

Tror? Haha... Jag tror säkert du kommer bli lycklig över dina Peerless. Synd att du bor så nedrans långt bort din spjuver, annars hade jag velat lyssnat på dessa. Det är inget jag riktgit gjort tidigare.

#97

Postad 01 september 2008 - 23:50

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0
Jag vet en som har dessa i sin bil, nu har jag bara lyssnat mycket hastigt men jag tryckte det lät riktigt bra det jag hörde så jag tror nog att du ska bli nöjd Professorn :)

Jolle: har du inte...?! :)
Jag som trodde du hadde stenkoll ju :D

Redigerat av DVD-ai, 01 september 2008 - 23:56.


#98

Postad 02 september 2008 - 00:03

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

  • 4 342 inlägg
  • 0
Jollek du får väll ta en resa uppöver så du för lyssna :)

Hoppas DVD-ai har rätt, köper ju ohört :)

#99

Postad 02 september 2008 - 19:43

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

  • 4 342 inlägg
  • 0
Holy shit! Paketet väger 4.0kg!

#100

Postad 03 september 2008 - 00:17

jollek
  • jollek
  • Forumräv

  • 965 inlägg
  • 0
4kg? Det väger min pung. Skriv 40kg istället :D
4kg är väl inte så mycket för element, filter och kartong? Du kanske bara får till en dörr B)



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.