Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Bilder på mitt DLS-bygge

367 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#101

Postad 08 juni 2008 - 23:48

Unregistereddede14d8
  • Unregistereddede14d8
  • Lärjunge

  • 432 inlägg
  • 0

Efter noga övervägande har jag beslutat mig för att dra mig ur tävlandet i år. Iom att så gott som hela installationen kommer att bytas ut så räcker helt enkelt inte tiden till att bygga och få allt att bli bra samtidigt som jag hela tiden måste skynda ihop installationen för att kunna åka och kvala.

Nu blir det piano, och istället för att åka på tävlingar så kommer jag att åka till garaget och bygga för nästa års tävlingar.

Kommer att fortsätta uppdateringar här. Glöm ej att peta på mig ibland så jag inte somnar eller nåt <_<

Mvh Andreas


Nåja...ngr tävlingar åker du väl till?
Inte för att tävla men umgås :)

#102

Postad 09 juni 2008 - 18:38

andreas_gbg_
  • andreas_gbg_
  • Forumräv

  • 541 inlägg
  • 0
Osäkert. Då jag sagt att i den mån jag har tid så kommer jag att besöka garaget framför att åka på tävlingar (även som besökare). Sedan är det ganska lång väg till samtliga tävlingar med undantag för cdr-tävlingen i göteborg. Dock är det under min flytthelg då vårt nyinköpta hus skall övertas :)

Lär bli lite öl intill poolen medans ni andra går runt och tittar på bilar som vi redan sett 1000ggr :rolleyes:

Mvh Andreas

ps. Nästa tävling, antagligen Elmia 2009 :blink:

#103

Postad 10 juni 2008 - 09:56

jollek
  • jollek
  • Forumräv

  • 965 inlägg
  • 0
En får i alla fall gratinera till husköpet!
Synd på tävlandet dock, men jag antar att det finns andra krafter som sliter i dig i samband med husköp.
Och en öl vid poolen har ju ingen dött av!

Synd på tävlandet, men vi ser fram emot en säsong av byggbilder istället. Vi kommer peta på dig så du inte somnar. Varken i poolen, garaget eller ölglaset!
Så det blir alltså en helt ny setup till 2009? Blir intressant!

#104

Postad 10 juni 2008 - 10:09

Unregistereddede14d8
  • Unregistereddede14d8
  • Lärjunge

  • 432 inlägg
  • 0

Osäkert. Då jag sagt att i den mån jag har tid så kommer jag att besöka garaget framför att åka på tävlingar (även som besökare). Sedan är det ganska lång väg till samtliga tävlingar med undantag för cdr-tävlingen i göteborg. Dock är det under min flytthelg då vårt nyinköpta hus skall övertas :)

Lär bli lite öl intill poolen medans ni andra går runt och tittar på bilar som vi redan sett 1000ggr ;)

Mvh Andreas

ps. Nästa tävling, antagligen Elmia 2009 :D


Äsch så dumt då :D

#105

Postad 10 juni 2008 - 12:39

EMMANET
  • EMMANET
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0

Jahopp. Då var tävlingen över och jag fick åka hem utan pokal igen. Tragiskt, kom ju ändå 2:a idag. Verkar som det är snålt på pokalfronten av någon anledning, trots våran röstning på tävlings-forumet att 1-3:a skall få pokal. En liten löjlig grej kanske, men efter allt slit så känns det jävligt bra att få åka hem med en pokal, även om man inte lyckas vinna.
Mvh Andreas


Lika bra att jag förklarar här också så det inte blir missförstånd.

Omröstningen angående pris pengar eller pokaler på emmanet.se vägde över till 90% till pokaler.
Omröstningen avslutades med att 1:an får pris på de mindre tävlingarna och 1-3:an på Stjärneventen.
Detta var SAMTLIGA överens som när omröstningen avslutades och så blev det också.

snålt på pokal fronten tycker jag är att ta i.
Vi spenderar årligen ca 100-150.000:- i pokaler och priser till er tävlande.
Så helt skit kan det inte vara

Roger Edvinsson
EMMA Sverige
Svensk dBDragRacing

#106

Postad 10 juni 2008 - 18:27

andreas_gbg_
  • andreas_gbg_
  • Forumräv

  • 541 inlägg
  • 0

Lika bra att jag förklarar här också så det inte blir missförstånd.

Omröstningen angående pris pengar eller pokaler på emmanet.se vägde över till 90% till pokaler.
Omröstningen avslutades med att 1:an får pris på de mindre tävlingarna och 1-3:an på Stjärneventen.
Detta var SAMTLIGA överens som när omröstningen avslutades och så blev det också.

snålt på pokal fronten tycker jag är att ta i.
Vi spenderar årligen ca 100-150.000:- i pokaler och priser till er tävlande.
Så helt skit kan det inte vara

Roger Edvinsson
EMMA Sverige
Svensk dBDragRacing


Hade glömt att uppdatera det här efter jag fick förklaringen på lazzat. sorry för det. Personligen missade jag eller hade helt glömt att det skulle bli så. Men nu spelar det ingen roll längre. Eftersom jag inte skall tävla mer i år iaf. Nästa år tänket jag vinna varje tävling så då kanske jag får någon pokal :)

Mvh Andreas

#107

Postad 20 juni 2008 - 10:37

andreas_gbg_
  • andreas_gbg_
  • Forumräv

  • 541 inlägg
  • 0
Lite försenade bilder :)

Bifogad fil  Namnl_st_5.jpg   455,54K   1 Antal nerladdningar

Bifogad fil  Namnl_st_6.jpg   431,89K   0 Antal nerladdningar

Oså en bild på kabelsalladen ;)
Bifogad fil  Bild_432.jpg   369,11K   0 Antal nerladdningar

om drygt 1 månad flyttar vi in i huset och då skall det nog börja hända lite saker med bilen igen ;)

Mvh Andreas

#108

Postad 21 juni 2008 - 12:05

Unregistereddede14d8
  • Unregistereddede14d8
  • Lärjunge

  • 432 inlägg
  • 0
Den där salladen gör du ngt åt i nästa ombyggnadtion va? :)

#109

Postad 21 juni 2008 - 16:34

andreas_gbg_
  • andreas_gbg_
  • Forumräv

  • 541 inlägg
  • 0

Den där salladen gör du ngt åt i nästa ombyggnadtion va? :)


nja, har man ca 60-70 meter kabel i bilen så är det ganska oundvikligt. Men visst. Skall planera lite bättre nästa gång. Tror faktiskt att mer eller mindre ALLA bilar har en kabelsallad. Speciellt när man som i mitt läge har ca 20st kabelterminaler på rad. Det viktiga är att det inte syns, därav ett cover ;) Kablarna går trots allt redan nu den kortaste vägen till respektive terminal.

Va tyckte ni om bilderna på bilen då???

Mvh Andreas

#110

Postad 21 juni 2008 - 16:49

jollek
  • jollek
  • Forumräv

  • 965 inlägg
  • 0

Oså en bild på kabelsalladen :)
Bifogad fil  Bild_432.jpg   369,11K   0 Antal nerladdningar

Vackraste sallanden jag sett ;)
60 meter kabel är nice ;)
Själv har jag något kring 55 meter högtalarkabel i bilen :P Jag struntar i min sallade dock.
Sådan där kabelstrumpa är reda kabelporren. Tycker det är så maffigt snyggt :blush:
By the way saknas det en läckerbit i bikini på huven av din V40 ;) Kanske Lonefox kan ställa upp? :D :D
Snyggt åk!

P.S En sak jag tänkt på... Varför måste samtliga terminaler och rattar på slutstegen ligga på motsatta kortsidor. Strömkabelbunt på ena kortsidan och lågnivå på andra!? På mitt SounStream-steg satt dom på långsidan vilket jag tyckte var klockrent!

Redigerat av jollek, 21 juni 2008 - 16:52.


#111

Postad 21 juni 2008 - 18:51

Unregistereddede14d8
  • Unregistereddede14d8
  • Lärjunge

  • 432 inlägg
  • 0
Hehe jo det är sant.

Jag kommer att landa på kanske 60 meter kabel totalt (allt inräknat) men med planering så skall det gå ;)

Jollek> Erhm....du vill INTE se mig i bikino.....tro mig.
Eller vad säger du Andreas? ;)


Ang stegdesign så är det just...design.
Varför merparten valt att ha det på de olika kortsidorna kan jag dock inte svara på, förutom att förförstärkaren sitter på ena sidan och strömkretsen på andra. Handlar nog rätt mkt om enkelhet. Kanske 90% av slutstegen ute idag har det in på ena och ut på andra.

#112

Postad 21 juni 2008 - 19:53

andreas_gbg_
  • andreas_gbg_
  • Forumräv

  • 541 inlägg
  • 0
Ska se om jag kan lösa det med en läckerbit lutandes över motorhuven ;) Bor en riktigt trevlig jänta här i närheten som brukar jobba som motorvärdinna och modell ;) *mmm* Ska höra med henne. Annars så får väl lonefox ställa upp. Men det får bli till min pendlarbil i sånna fall, har inte köpt den ännu men det blir troligen någon liten fiat eller en rostig gammal golf.

Angående varför lågnivå brukar vara på andra sidan på stegen borde väl vara för att man vill sära på lågnivå och kablar med ström i så gott det går. Tycker att det är kanonbra. Det var en sak jag störde mig på och det var att ODR-boxen har lågnivåingångar på samma sida som strömkablarna, dock är det ju inga tjocka strömkablar där direkt, tror boxen vart avsäkrad med 5A. Men om man kikar på DLS Ultimate slutstegen så är alla anslutningar på samma långsida.

Mvh Andreas

#113

Postad 21 juni 2008 - 22:17

Unregistereddede14d8
  • Unregistereddede14d8
  • Lärjunge

  • 432 inlägg
  • 0

Ska se om jag kan lösa det med en läckerbit lutandes över motorhuven ;) Bor en riktigt trevlig jänta här i närheten som brukar jobba som motorvärdinna och modell :P *mmm* Ska höra med henne. Annars så får väl lonefox ställa upp. Men det får bli till min pendlarbil i sånna fall, har inte köpt den ännu men det blir troligen någon liten fiat eller en rostig gammal golf.

Angående varför lågnivå brukar vara på andra sidan på stegen borde väl vara för att man vill sära på lågnivå och kablar med ström i så gott det går. Tycker att det är kanonbra. Det var en sak jag störde mig på och det var att ODR-boxen har lågnivåingångar på samma sida som strömkablarna, dock är det ju inga tjocka strömkablar där direkt, tror boxen vart avsäkrad med 5A. Men om man kikar på DLS Ultimate slutstegen så är alla anslutningar på samma långsida.

Mvh Andreas


KAN det bero på att de har behållt designen sedan DLS/Genesis-tiden? ;)

#114

Postad 21 juni 2008 - 22:33

jollek
  • jollek
  • Forumräv

  • 965 inlägg
  • 0
Jo, förstår också lite tanken bakom placeringen av alla kontakter.
Dock kan man ju sätta lågnivån i ena änden kortsigan och strömmen så långt från som möjligt. Är ju samma avstånd ändå så när som på kanske 1cm =)
SoundStream-steget jag talade om såg extremt likt ut DLS A6, och jag tyckte det var en smidig design.

Jasså, minsann så du har förmånliga grannar dit du flyttat, ja, jo, det tog inte mer än några dagar innan den informationen nådde ditt öra ;) ;) Du får locka med en provlyssning. Sedan kan hon görna få posa framför min lilla rostiga Ford Fiesta också :P

Annar kanske jag kan posa?
Postad bild

Förresten... Är det något gjort under huven på bilen? Trim/tuning?

Erhm....du vill INTE se mig i bikino.....tro mig.

Haha, jag känner att jag kanske måste tro på dig :D

Redigerat av jollek, 21 juni 2008 - 22:34.


#115

Postad 22 juni 2008 - 09:28

andreas_gbg_
  • andreas_gbg_
  • Forumräv

  • 541 inlägg
  • 0
Nä jag har inte flyttat ännu ;) Tyvärr flyttar jag bort ifrån den där jäntan ;) om ca 1 månad. Men istället får jag 3-400 kvadratmeter lada att bygga bilstereo i :P

#116

Postad 05 oktober 2008 - 17:55

andreas_gbg_
  • andreas_gbg_
  • Forumräv

  • 541 inlägg
  • 0
Då har det vart dött i denna tråd länge nog :blush:

Flytten gick kanon och bygget för 2009 är igång. Först en liten presentation av platsen.

Förlåt för kvaliteten på bilderna, 2 MegaPixel mobilkamera var sämre än jag trodde. Blir riktiga bilder i fortsättningen.

Garaget är inte mycket att hänga i granen, skall rivas och byggas nytt förhoppningsvis nästa år, ladan däremot ger mig lite utrymme att greja :)
Bifogad fil  Bild009.jpg   85,22K   0 Antal nerladdningar

Här kan jag koppla av efter en lång dag i verkstaden :D
Bifogad fil  Bild011.jpg   114,36K   0 Antal nerladdningar

Högerdörren påbörjad, världens sämsta bilder men det blir bättre nästa gång.
Bifogad fil  Bild028.jpg   69,47K   1 Antal nerladdningar

Några lager glasfiber.
Bifogad fil  Bild030.jpg   74,61K   1 Antal nerladdningar

Vill även välkomna en ny delsponsor, nämligen Amring som gett mig ett mycket förmånligt pris på däck av märket Maxxis, som jag får säga var en grymt mjukt däck, bra mycket bekvämare att åka på än Hankook Ventus jag hade förra sommaren, dock verkar det slitas något för fort, kan det vara för att jag får pendla 10 mil om dagen nu :)

Hoppas nu att jag kommer att få uppdaterat lite oftare nu när jag har möjlighet att jobba i egen verkstad 15m ifrån huset :D

På listan till 2009 års tävlingsbygge finns.

Helt nybyggda dörrar med Nobelium 6.5"
Nybyggd instrumentbräda med DLS nya 3" mellanregister, framtagna och avsedda för tävlingsbruk, (EJ dome-typ)
Nya diskanter även dessa avsedda för tävlingsbruk.
Handskfacksbas i form av Dls RW10" den låter alldeles för bra för att bytas ut.
Nya slutsteg ifrån Ultimate-serien, vågar jag tro att jag lyckas knö in 3st 2-kanals steg och 1 monoblock? :D
Huvudenheten förblir än så länge Pioneer ODR, om jag inte lyckas tjöta till mig en Alpine F1 :P

Eventuellt kan det finnas risk att jag lyckas knö in en Dls SPL bas i skuffen :D Eller så blir det ett annat bygge i pendlarbilen som jag inte ännu har skaffat mig.

Önska mig lycka till och tittar du in så lämnar du inte tråden utan att ha skrivit nåt :D

Mvh Andreas

#117

Postad 05 oktober 2008 - 20:09

åsåb
  • åsåb
  • Användare

  • 119 inlägg
  • 0
Gott å lämna storstadsghettot, antar jag? Ska hålla ett öga på dig :P Får la önska dig lycka till med allt. Bättre bilder får du dock fixa. :)

#118

Postad 05 oktober 2008 - 21:58

jollek
  • jollek
  • Forumräv

  • 965 inlägg
  • 0
Polen ser helt perfekt ut för en stor grill, ett par väl kylda och lite skön musik :P
Nu har du gott om plats för lite bygge, så vi ser fram emot mer. Kul att du är på G igen och bygger (Även om det kanske inte stått stilla) SPL-bas och massor av steg for the win. Då finns det säkert en mindre olycklig man på jorden.
Själv står mitt bygge helt stilla. Tappat ambitionen för en sekund, men framförallt tiden. Snart så :) Har lite andra planer på G också, men men...
Skönt att se att allt går bra med hus och bil. Lycka till
Blir det tävling 2009, vilket jag utgår från?

#119

Postad 07 oktober 2008 - 18:36

andreas_gbg_
  • andreas_gbg_
  • Forumräv

  • 541 inlägg
  • 0
Tja.

Jo det blir tävling 2009, antagligen Elmia om jag hinner bli klar. Är ganska mycket som skall göras, och det skall göras ordentligt. Måste ju riva hela inredningen igen eftersom samtliga kablar skall bytas ut. Men först ut är dörrarna, sedan skall handskfacksbasen byggas, sedan åker kablarna ner, skuffen skall byggas, och sist men inte minst åker brädan på en omgång.

Du kommer nog in i det igen Jollek, Varför inte köpa en gammal Pioneer P9 med box, de går att hitta ganska billigt (runt 6000kr), då kommer det bli mycket roligare att poppa sen :P

Mvh Andreas

#120

Postad 08 oktober 2008 - 12:52

Unregistereddede14d8
  • Unregistereddede14d8
  • Lärjunge

  • 432 inlägg
  • 0
Rackarns go pool där.
Ladan kan ju bli en duktig verkstad om du har ork, tid och lust att inreda och isolera den.


Handsfacksbas....

Ser ut o vara den nya EMMA-mallen typ A :D

Syns i allt fler o fler bilar. ÄVEN i Exp-klasserna, förr ansågs det vara för avancerat för Exp så hade man det blev man uppklassad till Adv....jag är en av de som är glada att det tagits bort då det stod med i reglerna *suckar*

#121

Postad 11 oktober 2008 - 02:56

Mullis
  • Mullis
  • Användare

  • 146 inlägg
  • 0

Rackarns go pool där.
Ladan kan ju bli en duktig verkstad om du har ork, tid och lust att inreda och isolera den.


Lonefox tog orden ur min mun. :)
Nejdå, men om de finns plats, ser mest ut som ett stall, men borde få in ett större krypin och bygga på...

#122

Postad 11 oktober 2008 - 09:15

Larion
  • Larion
  • Amatör

  • 63 inlägg
  • 0
ska nog kanske åka ner och kolla på tävlingen där nere i fjollträsk då ^^ om d blir där dvs :)

#123

Postad 11 oktober 2008 - 10:19

jollek
  • jollek
  • Forumräv

  • 965 inlägg
  • 0

ska nog kanske åka ner och kolla på tävlingen där nere i fjollträsk då ^^ om d blir där dvs :)

Det gör du rätt i. Man lär sig mycket och får mycket inspiration. Dessutom har du en enorm möjlighet att lyssna på olika högtalare och få lite input på din egen anläggning.

#124

Postad 11 oktober 2008 - 17:14

andreas_gbg_
  • andreas_gbg_
  • Forumräv

  • 541 inlägg
  • 0
Finns en verkstad inne i ladan, tyvärr med usel belysning, men det är ju ändå inte något större problem då det lätt är ordnat, kommer inom kort lösa detta problemet.

Bifogad fil  DSC00093.JPG   413,07K   1 Antal nerladdningar

Har redan hunnit stöka till det bra.
Bifogad fil  DSC00094.JPG   2,32MB   1 Antal nerladdningar

Den dåliga belysningen som gör dessa dåliga bilder??? Nu med en ny Sony 7,2Mp kamera...
Bifogad fil  DSC00096.JPG   417,71K   0 Antal nerladdningar

Medhjälparen kontrollerar den dämpade begynnande lådan i dörrsidan :)
Bifogad fil  DSC00098.JPG   543,29K   1 Antal nerladdningar

Har jour nu i en vecka så kommer ej hinna göra något, men är ledig på fredag och kommer då förhoppningsvis kunna montera upp lite armaturer så jag får ordentlig belysning, skall även bära ner min DeWalt bandsåg någon dag också :)

En liten bild på ett fynd jag gjorde häromdagen på Bauhaus för 775kr.
Bifogad fil  DSC00086.JPG   476,7K   0 Antal nerladdningar

Nu jäklar ska det fräsas bafflar ;)

#125

Postad 11 oktober 2008 - 20:31

Unregistereddede14d8
  • Unregistereddede14d8
  • Lärjunge

  • 432 inlägg
  • 0
Trevligt trevligt.

Ah fint fynd. :)

Såg förresten att du hade tjingsat över msn...dock hade du gått offline :)

#126

Postad 11 oktober 2008 - 22:36

jollek
  • jollek
  • Forumräv

  • 965 inlägg
  • 0
En Bosch! Najs! då skall det fräsas hål, baffelringar och grejer så frässpånet står upp tillöronen. Utmärkta förhållanden i ditt garage har du i alla fall =)

#127

Postad 13 oktober 2008 - 10:12

andreas_gbg_
  • andreas_gbg_
  • Forumräv

  • 541 inlägg
  • 0
Lite skall allt göras för att synas lite extra nästa år :)

Fläktgaller.
Bifogad fil  DSC00099.JPG   598,29K   2 Antal nerladdningar

edit* Självklart är de kromade :)

Redigerat av andreas_gbg_, 13 oktober 2008 - 10:12.


#128

Postad 13 oktober 2008 - 12:01

andreas_gbg_
  • andreas_gbg_
  • Forumräv

  • 541 inlägg
  • 0
Lyckades komma ut å greja lite nu innan jobbet. Inte mycke gjort med förberett plastning av baslådan i handskfacket.
Lade sedan ut filttyget och började ta fram polyestern och upptäckte att penslarna var slut :)


Bifogad fil  DSC00100.JPG   701,69K   1 Antal nerladdningar

#129

Postad 13 oktober 2008 - 22:18

Unregistereddede14d8
  • Unregistereddede14d8
  • Lärjunge

  • 432 inlägg
  • 0

Lyckades komma ut å greja lite nu innan jobbet. Inte mycke gjort med förberett plastning av baslådan i handskfacket.
Lade sedan ut filttyget och började ta fram polyestern och upptäckte att penslarna var slut :)


Faen vad surt. :)

#130

Postad 22 oktober 2008 - 20:08

andreas_gbg_
  • andreas_gbg_
  • Forumräv

  • 541 inlägg
  • 0
Ja då har jag vart ute i verkstan några omgångar till, helt kanon att man bara kan smita ut 20 min och lägga nåt lager glasfiber då och då. Baslådan har fått sig 1-2 lager, + det tjocka dränkta fleecetyget, skall nog lägga en vända till innan jag dämpar lådan med StP för att sedan lägga några lager glasfiber till. Just nu står byggvärmefläkten och går då det inte är vidare varmt ute i ladan så här års ;)

Dörrarna har nått det roliga att jag nu måste montera ur ena dörrsidan för att se att den nya går på, inte kul att lägga för mycket jobb för att sedan upptäcka att man måste göra om vissa delar. Men även jäkligt tråkigt att bli utan ljud i bilen ett tag om jag nu inte känner för att montera tillbaks högtalare och dörrpanel efter varje provning.

NÅGRA FRÅGOR som ni gärna får svara på om ni kan.

Hur många lager glasfiber brukar ni lägga, självklart beroende på lådans utformning och storlek, men vad tror ni i mitt fall, ni vet ju på ett ungefär hur det kommer att se ut. Personligen dränker jag glasfibret i polyester så det i det närmsta löses upp eller är upplöst, hur gör ni?......"kort avbrott för att klunka öl"... ;) Den gamla lådan i dörrarna vart ju jäkligt stabila iaf, tror jag la runt 10-12 lager glasfiber där, + det tjocka fleecetyget, för att inte tala om några centimeter spackel för att fixa formen :rolleyes: på sina ställen var lådan 1-1,5cm tjock (där jag inte spacklat) det gör ont i knogarna att knacka på lådan :D. En annan har jag hört bara lägger ett mycket litet antal lager med gott resultat, i mitt tycke känns det klent, men jag har å andra sidan inte provat. Har ni?

Mvh Andreas

#131

Postad 23 oktober 2008 - 02:38

Unregistereddede14d8
  • Unregistereddede14d8
  • Lärjunge

  • 432 inlägg
  • 0
I min bil:
Baslåda 10-12 lager glasfiber.

Dörrsidor 6-8 lager.

Instrumentbräda 4-6 lager

Brukar själv pensla plast innan, lägger dit glasfiberbitarna (ja jag brukar köra 10x10cm då det skall upp på strora ytor där en enda stor oftast släpper) / glasfiberbiten. Penslar TUNT så att den sugs in riktigt, lägger därefter på nästa lager och rollar (antingen aluroller eller Pryltemas tokbilliga små rollers (blir då en förbruksvara då jag aldrig orkar göra ren dem ;) )..) ner den så att luften pressas ut och tills detta lager är fullt mättad på plast. Gör likadant med kommande lager. Sedan låter jag det härda.

Rins, spit and repeat för varje segment.

Tre lager använder jag sedan jag fick tipset om att det dels härdar snabbare och dels minskar risken för att det blir poröst då plasten riskerar att bli det om det är för tjockt lager som skall härda då det blir extremt varmt och tar längre tid.

#132

Postad 23 oktober 2008 - 09:52

andreas_gbg_
  • andreas_gbg_
  • Forumräv

  • 541 inlägg
  • 0
Men om du lägger tunt med polyester på glasfibret är väl chansen mindre att det suger åt sig ordentligt. Vart köper man aluroller? jag penslar och tycker det är rena döden att få det riktigt bra så det alltid vill resa sig runt hörn och ojämnheter osv. Men nu skall jag som sagt dämpa med ett lager StP mellan glasfibret, och sedan förståss även avsluta med 1-2 lager StP. Döden vore om lådjäveln vibrerar när jag är klar.. *brrr* "back to the drawingboard"

tvättar du av med t-röd eller liknande mellan varje omgång? hört att vissa slipar. Det låter i mina öron helt tokigt att slipa då det blir jääkligt svårt att få bort allt slipdamm som lägger sig i ojämnheterna å ######s.

#133

Postad 23 oktober 2008 - 10:31

Unregistereddede14d8
  • Unregistereddede14d8
  • Lärjunge

  • 432 inlägg
  • 0

Men om du lägger tunt med polyester på glasfibret är väl chansen mindre att det suger åt sig ordentligt. Vart köper man aluroller? jag penslar och tycker det är rena döden att få det riktigt bra så det alltid vill resa sig runt hörn och ojämnheter osv. Men nu skall jag som sagt dämpa med ett lager StP mellan glasfibret, och sedan förståss även avsluta med 1-2 lager StP. Döden vore om lådjäveln vibrerar när jag är klar.. *brrr* "back to the drawingboard"

tvättar du av med t-röd eller liknande mellan varje omgång? hört att vissa slipar. Det låter i mina öron helt tokigt att slipa då det blir jääkligt svårt att få bort allt slipdamm som lägger sig i ojämnheterna å ######s.


Första penslingen ÖSER jag på, och låter gladfibern suga upp plasten, dock mättas inte glasfibern därför penslar jag ett tunt laget ovanpå innan jag lägger dit det andra. Detta är mest för att det lagret skall färsta.

Glasfibern suger ju åt sig av plasten som ligger under, och de två penslingarna jag gör ger tillräckligt med plast för att räcka till tre lager.
Iofs tog det mig ngr försök att hitta mängden ;)

Glasfiberroller hittar du hos Feltema.....iaf enligt deras katalog och hemsida.
Själv köpte jag min (som Pelko har) hos BRL en gång i tiden.

Oj jag glömde..... Biltemas aceton på enlitersflaska brukar jag göra rent med.

Slipa? Vad är det? :)
Nej jag slipar inget emellan, spacklar tunt för att jämna ut ojämnheter, sedan slipar jag och ev. är det rinse, spit repeat på det med....

Redigerat av Unregistereddede14d8, 23 oktober 2008 - 10:33.


#134

Postad 23 oktober 2008 - 16:00

andreas_gbg_
  • andreas_gbg_
  • Forumräv

  • 541 inlägg
  • 0
Då har jag testat en alu-roller, över förväntan faktiskt. Men den kan aldrig ersätta en pensel när man skall plasta hörn och skarvar osv.. Fick även köpt mig en halogen-bygglampa så nu får jag lite behagligt ljus på det jag grejar med, sätter inte upp några armaturer, bytte istället ut dessa sketna lågenergilampor mot 60w lampor, bidde mycke bättre ljus :)

Nu skall jag ut och kapa rent kanterna på lådan och lägga första lagret StP. Får väl passa på att tacka BRL Trollhättan för ett bra pris på detta ;)

Mvh Andreas

#135

Postad 23 oktober 2008 - 16:47

andreas_gbg_
  • andreas_gbg_
  • Forumräv

  • 541 inlägg
  • 0
Lite bilder igen. Fick inte börjat kapa å dämpa då plasten inte torkat ännu, fick flyttat byggfläkten lite närmare :)


handskfacket under upplastning, ser lite luftbubblor med tror inte det är någon fara, blir ju många lager till.
Bifogad fil  basl_da_under_plastning_3_lager.JPG   34,55K   0 Antal nerladdningar

en lite vettigare bild på dörrpanelens baksida.
Bifogad fil  baksida_d_rrpanel.JPG   33,89K   1 Antal nerladdningar

dämpmaterialet som används.
Bifogad fil  d_mpmaterial.JPG   32,33K   0 Antal nerladdningar

En sån här har ni inte hemma va? ;)
Bifogad fil  bands_g.JPG   28,96K   0 Antal nerladdningar

Mvh Andreas

#136

Postad 23 oktober 2008 - 18:11

jollek
  • jollek
  • Forumräv

  • 965 inlägg
  • 0
Min bandsåg är större än din ;)
Ser najs ut. Själv brukar jag köra med 5-6 lager glasfiber plus lite glasfiberspackel där det kan behövas. Spackel är tungt men jäkligt hållbart. Till baslådor så lägger jag nog minst 10 lager i alla fall, det beror lite på vilken bas :) Sedan så brukar jag använda trä så mycket det går även om lådan plastas.

Första lagren snålar jag inte med polyseter, men sedan så blir det till att använda roller. Det blir betydligt bättre om man för bort överflödig polyester som ligger i lager. Aluroller är finemang. Jag tillverkar annars egna av rundstav i trä som funkar fint. Då kan man kasta dem sen. Det är ju nästan så aceton är dyrare än en nya penslar och rollers, så det lönar sig inte att göra rent grejerna =)

Skall bli intressant att se hur basen i handskfacket blir. Vad blir det för bas, om jag nu in missat det!?

Redigerat av jollek, 23 oktober 2008 - 18:12.


#137

Postad 23 oktober 2008 - 20:05

andreas_gbg_
  • andreas_gbg_
  • Forumräv

  • 541 inlägg
  • 0
Jollek. Vafaen, ja men då får jag ta en bild på trä-svarven å se om du har en sån :D Basen blir självklart en Dls RW10". Tror inte det finns en team-bil utan den basen längre (inom sq), en eller 2st bilar känner jag till, varav den ena vann Advanced 7ch på EM förra året, men han har Dls rw 6,5"x2 i handskfacket :) 1" mer bara :D

Då vart jag ute å grejar lite igen.

Passar som en handske ;)
Bifogad fil  basl_da_formgjuten.JPG   35,29K   2 Antal nerladdningar

Då vart det ett lager dämpning, på detta kommer sedan 7-8 lager glasfiber, och sedan ett lager StP som avslutning. Gick åt ca 2 ark. Sedan skall även lådan få ett lager glasfiber på baksidan, samt även där skall jag dämpa med StP. Så det kommer sammanlagt gå åt ca 6 ark StP till baslådan ;)
Bifogad fil  basl_dans_f_rsta_d_mpning.JPG   32,42K   0 Antal nerladdningar

Mvh Andreas

hihi, har ni sett att jag lärt mig ta kort samt få till en lämplig storlek på bilderna ;)

Redigerat av andreas_gbg_, 26 oktober 2008 - 18:53.


#138

Postad 23 oktober 2008 - 21:21

jollek
  • jollek
  • Forumräv

  • 965 inlägg
  • 0
Hehe... nu får du komma med något bättre ;) Jag har en industrisvarv i gjutjärn modell XXL från Volvo. Tillverkades någon gång innan finska vinterkriget och väger sisådär 2 ton... Elmotorn är förmodligen starkare än spisen i min Ford Fiesta -88. Inget att imponera med, mer än kanske storlek och viktmässigt :D Har pajat chucken till den så den är ur funktion, så du vinner :D

Ah, Fint. Har själv funderat att installera en söt liten 8" i handskfacket. Problemet är att jag är så beroende av mitt handskfack... :) Roligt att se andra göra det i alla fall =) Blir säkert asbra! Basen drivs av ett DLS-steg modell RA10 kanske? Hur många liter får du ut i handsfacket?

Heja fotografen!

#139

Postad 23 oktober 2008 - 22:04

andreas_gbg_
  • andreas_gbg_
  • Forumräv

  • 541 inlägg
  • 0
hehehe, ja ja, jag ger mig.

Har ej mätt ut volymen ännu, men det skall bli 18 liter, annars har jag problem :/
Basen kommer att drivas av ett Dls A6 nästa säsong. Blir steg i ultimate-serien. Jo handskfack är bra att ha, speciell nu när man inte ens har dörrfack längre :) får väl lägga prylarna i baksätet :blink:

Mvh Andreas

#140

Postad 24 oktober 2008 - 00:33

Unregistereddede14d8
  • Unregistereddede14d8
  • Lärjunge

  • 432 inlägg
  • 0
Ser bra ut :)

Och jodå...inget slår pensel för att få ut glasfibern i hörn :blink:

#141

Postad 26 oktober 2008 - 18:58

andreas_gbg_
  • andreas_gbg_
  • Forumräv

  • 541 inlägg
  • 0
JA mätte då upp handskfacket, vilket jag borde gjort från början och tänkt igenom allt då, nu får jag istället det roliga uppdraget att trolla fram 8liter volym till..... Ser ut som att jag får bygga ut lådan framför fötterna, och sedan lösa det estetiska genom en täckskiva för att täcka lådan. Antagligen kan jag göra nåt litet plexifönster med reklam å neon eller nåt. Blev plötsligt jäkligt knivigt att bygga en stilren baslåda där fram. Inte mycket att göra åt saken. Blir många öl nu framigenom och fundera över hur jag ska lösa detta snyggast.

Fördelen är att jag nu studsat tillbaka till midbaslådan medans jag funderar över subben ;) Har vart ute och klippt till lite stålband och lagt över lådan, så i veckan börjar jag plasta färdigt dörrpanelens baksida om jag nu bara får på panelen på dörren först.

ps. Glöm inte svara mig i andra tråden angående Nobelium 8" som subbas.

Mvh Andreas

#142

Postad 06 november 2008 - 12:03

Unregistered320fafe4
  • Unregistered320fafe4
  • Wannabe

  • 18 inlägg
  • 0
Hej Andreas,
Roligt att se hur det går för dig nu förtiden. Kommer ihåg när du kom in till mig när jag jobbade på BRL Backaplan. Du håller rätt mycket högre kvalitet nu än då :) . Hoppas allt går bra för dig. Är du fortfarande med Autoleads pojkarna ?

Mvh Jesper

#143

Postad 06 november 2008 - 20:01

andreas_gbg_
  • andreas_gbg_
  • Forumräv

  • 541 inlägg
  • 0

Hej Andreas,
Roligt att se hur det går för dig nu förtiden. Kommer ihåg när du kom in till mig när jag jobbade på BRL Backaplan. Du håller rätt mycket högre kvalitet nu än då :( . Hoppas allt går bra för dig. Är du fortfarande med Autoleads pojkarna ?

Mvh Jesper



Hallå du :blink: Trevligt att du titta in... hehe, ja det är lite annorlunda nu för tiden ;) Nja jag har ju flyttat till Lilla Edet nu så jag har mitt egna krypin att stå å dona i. Pratar med dom ibland bara. Jag har vart på ditt nya jobb säkert 30ggr men du e ju aldrig där :/ Sitter du bakom skrivbord nu kanske :D

Mvh Andreas

#144

Postad 06 november 2008 - 20:12

andreas_gbg_
  • andreas_gbg_
  • Forumräv

  • 541 inlägg
  • 0
Jahopp, då har jag haft besök av Flodqvist ifrån DLS häromdan, det var en redig käpp han stoppa in i hjulen för mig :/
Han hade inte så mycket att påpeka om dörrpanelerna, men värre var det med baslådan. Den skall tydligen absolut byggas på annat vis, vilket betyder att jag plötsligt måste börja leka bilmontör och flytta på massa humbug under instrumentbrädan, även hela idén med en extra lös instrumentbräda som jag skaffade mig blir ganska onödig då jag måste bygga lådan på plats. Så nu har jag snackat med min kompis som har ett gammalt vrak till Volvo S40 som står och möglar och inte vart startad på 4-5 år, blir antagligen att jag köper den som skrot och grejar i den, för att sedan flytta över i min, då räcker det kanske att ha den nerplockad över en helg när jag vet hur jag skall bygga om den. Har ingen lust att köra en gammal rutten Golf i 5 månader och låta min bil stå i kallgarage nerplockad :/

Men som han sa, "Du vill ju vinna" Ja det vill jag, så då får biljäveln plockas ner och byggas upp igen mindre modifierad :(

Här kan ni ju se några bilar som han haft lite att säga till om innan de till slut blev klara. http://www.dls.se/econtent/67

Har även blivit lite ändringar i setupen till nästa år. Dls Scandinavia 6,5", Dls Scandinavia 3", Dls Scandinavia 1" och eventuellt några Dls Ultimate TA2 om jag bygger tillräckligt bra :blink:

Mvh Andreas

#145

Postad 06 november 2008 - 21:07

Unregistered320fafe4
  • Unregistered320fafe4
  • Wannabe

  • 18 inlägg
  • 0

Hallå du :( Trevligt att du titta in... hehe, ja det är lite annorlunda nu för tiden ;) Nja jag har ju flyttat till Lilla Edet nu så jag har mitt egna krypin att stå å dona i. Pratar med dom ibland bara. Jag har vart på ditt nya jobb säkert 30ggr men du e ju aldrig där :/ Sitter du bakom skrivbord nu kanske :D

Mvh Andreas


Haha jo det blir ju lite skrivbord. Fast det är nog inte därför du inte ser mig. Jag har flyttat till Sthlm och jobbar där just nu. Försöker ge stockholmarna en riktigt bra Hifi Butik. Sen var jag ju i Lund,Västerås och Sundsvall innan det :blink: Men du får höra av dig om du ska upp och tävla så kanske jag har tid att titta förbi. Ska du vara klar till Elmia eller ?

#146

Postad 06 november 2008 - 21:12

andreas_gbg_
  • andreas_gbg_
  • Forumräv

  • 541 inlägg
  • 0

Haha jo det blir ju lite skrivbord. Fast det är nog inte därför du inte ser mig. Jag har flyttat till Sthlm och jobbar där just nu. Försöker ge stockholmarna en riktigt bra Hifi Butik. Sen var jag ju i Lund,Västerås och Sundsvall innan det :( Men du får höra av dig om du ska upp och tävla så kanske jag har tid att titta förbi. Ska du vara klar till Elmia eller ?


ahaa, ja då va det väl inte så underligt :blink: Vi får väl se om det blir Elmia, hade vart kul. Men jag spikar inte Elmia av den anledningen att efter Elmia är det en hel månad till innan nästa tävling, får väl se om jag behöver den månaden ;)

#147

Postad 09 november 2008 - 10:37

andreas_gbg_
  • andreas_gbg_
  • Forumräv

  • 541 inlägg
  • 0
Lite framsteg har skett som gör att det hela känns bättre. Får inom kort hem en Volvo S40 -96 års modell som kommer agera modell :) Kommer kapa bort insidan av handskfacket och börja montera bort prylar där bakom för att sedan börja plasta en ny låda. Efter detta är klart vet jag hur jag skall gå tillväga med min egna bil så den slipper stå nedplockad på obestämd tid. Sedan kommer även antagligen även alla instrumentpaneler flyttas om osv.

Med andra ord så bygger jag om polarens bil för att sedan flytta över sakerna i min :D Enda merjobbet jag får är att jag har lovat att börja kränga av delar från hans bil som reservdelar, såsom skärmar, motorhuv, dörrar, lycktor etc.. ;)
Nu kommer jag även slippa montera bort mina egna dörrpaneler för att provmontera de nya under byggets gång :D

attgöralista:
1. Göra färdigt de nya dörrpanelerna för DLS Scandinavia 6,5"
2. Baslådan bakom instrumentbrädan, basen skall nu sitta under handskfacket och spela rakt neråt mot golvet.
3. Den största utmaningen, bygga om instrumenteringen, flytta stereo, reglage, knappar osv.
4. Det roligaste, bagage med batterier, kondningar, slutsteg osv :D
oså dra nya kablar såklart också...

Önska mig lycka till <_<

Mvh Andreas

#148

Postad 09 november 2008 - 11:35

Unregistereddede14d8
  • Unregistereddede14d8
  • Lärjunge

  • 432 inlägg
  • 0

Lite framsteg har skett som gör att det hela känns bättre. Får inom kort hem en Volvo S40 -96 års modell som kommer agera modell :) Kommer kapa bort insidan av handskfacket och börja montera bort prylar där bakom för att sedan börja plasta en ny låda. Efter detta är klart vet jag hur jag skall gå tillväga med min egna bil så den slipper stå nedplockad på obestämd tid. Sedan kommer även antagligen även alla instrumentpaneler flyttas om osv.

Med andra ord så bygger jag om polarens bil för att sedan flytta över sakerna i min :D Enda merjobbet jag får är att jag har lovat att börja kränga av delar från hans bil som reservdelar, såsom skärmar, motorhuv, dörrar, lycktor etc.. :D
Nu kommer jag även slippa montera bort mina egna dörrpaneler för att provmontera de nya under byggets gång :D

attgöralista:
1. Göra färdigt de nya dörrpanelerna för DLS Scandinavia 6,5"
2. Baslådan bakom instrumentbrädan, basen skall nu sitta under handskfacket och spela rakt neråt mot golvet.
3. Den största utmaningen, bygga om instrumenteringen, flytta stereo, reglage, knappar osv.
4. Det roligaste, bagage med batterier, kondningar, slutsteg osv :D
oså dra nya kablar såklart också...

Önska mig lycka till <_<

Mvh Andreas


Lycka till.
Punkt nr. 4 kan ge dig problem med ngt tappad djupbas och en höjning vid 50-60Hz pga hörnladdningen....
Sitter med de problemen idag just för att basen spelar neråt :S
Men du har bättre möjligheter med din enhet än vad jag har så ;)

#149

Postad 09 november 2008 - 18:02

andreas_gbg_
  • andreas_gbg_
  • Forumräv

  • 541 inlägg
  • 0

Lycka till.
Punkt nr. 4 kan ge dig problem med ngt tappad djupbas och en höjning vid 50-60Hz pga hörnladdningen....
Sitter med de problemen idag just för att basen spelar neråt :S
Men du har bättre möjligheter med din enhet än vad jag har så :)


Skulle bagagebygget med slutstegen ge mig problem med tappad djupbas? ;) du menar nog punkt nr. 2. Nej det tror jag inte, är ju såhär DLS-bilarna byggs och jag har då inte hört att de har problem med djupbas :D Sen som du säger, finns ju en del man kan göra med processorn <_<

#150

Postad 10 november 2008 - 02:36

Unregistereddede14d8
  • Unregistereddede14d8
  • Lärjunge

  • 432 inlägg
  • 0

Skulle bagagebygget med slutstegen ge mig problem med tappad djupbas? :D du menar nog punkt nr. 2. Nej det tror jag inte, är ju såhär DLS-bilarna byggs och jag har då inte hört att de har problem med djupbas :D Sen som du säger, finns ju en del man kan göra med processorn :D


Nej jo ja absolut.........*sluta skriva efter en låååååååång spelsession Lonie......annars blir du Looonie :D *

Mja.....de bilar jag lyssnat på (dock ej DLS-bilar) med fronmatad sub som spelar neråt har varit drabbade av att det :D

De med basen framåt eller ngt vinklade framåt har låtit bättre av ngn anledning.
O andra sidan kan det ha varit inställningsfrågor med...eller så är jag lite för kräsen :P Framförallt när man lyssnar i bilar som ligger på 150K+ :D



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.