Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Projekttråd: Mondeo 2,0 -95 med CDT/GroundZero/DLS

308 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#301

Postad 14 januari 2009 - 14:25

Vestlund
  • Vestlund
  • Amatör

  • 84 inlägg
  • 0
Ooooh, skönt att kunna läsa en sådan här bra tråd när det är lite halvsegt under studietiden! Ger helt klart ett par idéer som man är sugen på att genomföra, även om jag för tillfället ska hålla allting relativt original. Vill inte börja kapa i bilen det första jag gör i princip. :(

Hoppas på att du håller allting lika fint och prydligt som du gjorde med dörrsidorna, då blir det nog riktigt bra!

#302

Postad 16 februari 2009 - 13:15

Larion
  • Larion
  • Amatör

  • 63 inlägg
  • 0

Till en början måste väl tjälen ha gått ur fårrden, så det lär väl dröja fram till våren, nånstans. Befarar dock att det kan vara permafrosten som slagit till.


frost? aldrig!!! (skulle sett min ford för några veckor sen, hade typ 3dec meh snö på taket på rutan osv osv)

#303

Postad 09 april 2009 - 09:39

Larion
  • Larion
  • Amatör

  • 63 inlägg
  • 0
fortfarande dålig fart i projekttråden, fortfarande mycke att göra på jobbet jollek? :/

#304

Postad 05 september 2009 - 11:35

jollek
  • jollek
  • Forumräv

  • 965 inlägg
  • 0
Ojojoj... Man skulle kunna säga att det runnit en del vatten under denna projekttråds bro.
Beslutade mig för att bygga om och rev ut inredningen i bakluckan i September 2008, Sedan blev det mycket jobb, mycket plugg, mycket annat skit och vips så föll jag ner i slö-träsket och kunde inte riktigt hitta motivationen. Jag tar på mig straffet!

Men det är nu förgånget och jag lyckades återfå min lilla motivation, speciellt eftersom så mycket redan var klart så återstod bara ett par dagar för att få in allt i bilen igen och få allt att lira. Det är samma setup som förra gången, så jag har inget nytt godis att komma med. Det jag ville göra var att fixa upplägget i bagaget så det blev lite mer stilfullt. Dessutom behövde jag förstora portöppningen.
Jag drog en chansning och började bygga, trots en skum utformning på lådan. I värsta fall fick jag göra lådan sluten om det inte skulle funka.

Så vips var bygget igång för vid detta tillfället fanns all iver i världen att bygga...
Skivan som skall ligga på golvet gjordes av tunn spånskiva. Den behöver inte vara monsterstadig eftersom den kommer ligga mot den bitumendämpade golvet (Stumt ändå)
Avrundningen mot tröskeln blev riktigt bra. Jag använde ett VP-rör som jag bockade, ritade och sågade efter.
Postad bild
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Ut med det gamla "racket" för demontering. DLS-steget såldes och alla saker lades i malpåse.
In i bilen åkte istället ett nytt golv.
Postad bild
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

För att spara (mängder) av plats så beslutade jag mig för att använda reservbaljan. Reservhjulet kom jag ändå itne åt eftersom baslådan stod ovanpå tidigare. Här har jag drygt 50 liter att hämta.
Postad bild
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Jag använder samma fästanordning till den nya "baslådan" som för reservhjulet. Inte för att den nya baslådan kommer att ta sig någonstans, inte ens vid krock, men det kan vara bra att veta att den sitter fast.
Postad bild
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

För att få stadga i baslådan använder jag stående reglar. Tjockt och tungt, men stadigt! Dessutom är det lättare att få rundningen bra.
Mitt nya UFO börjar ta form.
Postad bild
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Lite spackel och glasfiber invändigt gör lådan helt tät och ger lite extra styvhet i skarvar och fogar.
Postad bild
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Nu börjar baljan bli klar och den provmonteras i reservhjulsbaljan. Som en smäck!
Postad bild
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Ett helt paket med dämpmatta inhandlades. Smidig storlek och lagom tjocklek.
Postad bild
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Shit pommes frites... Det är jobbigare än man tror att med sin enorma smidighet och flexibilitet åla runt inne i kofferten.
Hur som helst så börjar golvet bli allt med dämpat.
Postad bild
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Jag passar på att dämpa hjulhusen också så tar det bort en smula vägbuller.
Baljan får sig lite dämpmatta också.
Postad bild
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Dom kan bli bra ###### varma dom där bitumenmattorna. Fingertopparna ser ut som hängpungar allihop, och ont gör det!
Nu får jag betrakta dämpningen som godkänd.
Postad bild
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Principen är densamma som förut. Jag kommer ha tillgång till batteriet, kondingarna och alla kablar direkt bakom baksätet. väldigt behändigt så det tänker jag inte ändra på.
Det gäller bara att mäta och vara noggrann så att hela ekipaget kommer in genom bakluckan sedan. Det är redan sugpassning!
Postad bild
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Något i den här stilen kommer det se ut sen.
Basen lirar riktad uppåt taket.
Postad bild
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Lite skumgummidämpning där det kan behövas. Ut med skiten ur bilen, in i garaget och börja bygg!
Postad bild
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Högtalarkabel inköpt. Något överdimensionerad med sina 8mm2 á 4st.
Fyller ingen funktion (utifall att någon skulle undra, kanske en marginell funktion, men den är försumbar). Bara ball-faktor...
Mer skruv kommer nog också behövas...
Postad bild
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Mycket från den gamla installationen kan återanvändas, vilket är bra, för det vet man redan passar. Dessutom är de flesta kablarnas längd anpassad efter den förra installationen och i och med detta behöver färre nya kablar köpas in.
Sedan så börjar golvet reglas upp till något som kommer bli en port. Alla hörn rundas av och i det stora hörnet sätts en 45 graders vinkel på ett avstånd från motsatt hörn som är detsamma som portens bredd. På så vis behåller porten sin storlek något sånär.
Postad bild
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Porten börjar bli klar. Detsamma gäller alla detaljer för batteri osv bakom ryggstödet.
Postad bild
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Inga förluster i någon högtalarterminal... kabeln dras direkt från steget in i lådan.
Förstärkt baffel för basen skruvas dit därefter.
Postad bild
Postad bild
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Skarvar och liknande tätas noga och portens väggar slipas.
Postad bild
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Sedan åker skivan ovanpå, och bildar det som kommer bli det nya golvet i bilen.
Postad bild
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Baffelhålet sågas upp för basen
Postad bild
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Hålet runt högtalarkabeln tätas ordentligt.
Till höger skymtar en nykonstruerad säkringshållare.
Postad bild
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -


Det var så långt jag hann innan "den stora depressionen".
Men sedan fick jag tummen ur och lyckades på något outgrundligt sätt fortsätta bygga, strax ett år senare...
Dessa bilder återkommer jag med inom kort!

#305

Postad 05 september 2009 - 15:59

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

  • 2 834 inlägg
  • 0
Kul!!!!! Ser riktigt bra ut! Jag har varken haft pengar eller tid att fixa min bil i år :) Körkortet slukar allt :)

Ska bli kul nästa år med en HiFi anläggning i bilen :)

Ser fram emot nya bilder!

#306

Postad 23 oktober 2009 - 10:53

andreas_gbg_
  • andreas_gbg_
  • Forumräv

  • 541 inlägg
  • 0
******** va bra det blir.. Vill se mer :)

#307

Postad 23 oktober 2009 - 22:04

jollek
  • jollek
  • Forumräv

  • 965 inlägg
  • 0
Hehe, tack!
Jasså, jo, jag har en del bilder ligger på lur. Ska langa upp dem så fort jag samlat ihop dem. Just nu ligger dem på 3 olika kameror och säkert 5 olika datorer... Bygget går i alla fall framåt och det poppar på bra =)
Var och demade när bilstereohörnan öppnade ny butik i Västerås. Dessvärre strulade TermLab så det blev ingen db-siffra.

För den som önskar titta finns en film på youtube: http://www.youtube.c...h?v=FU0euIEN5EA
Där syns lite hur bagaget ser ut i runda slängar. Hursom kommer det bilder, det får jag fanimej se till :D
Tack för intresse Andreas!

#308

Postad 24 oktober 2009 - 08:50

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0
Vad kul att se lite av resultatet nu då ! :D

ser väldigt bra ot och hoppas att det låter desto trevligare också... :D

#309

Postad 02 november 2009 - 03:17

Mullis
  • Mullis
  • Användare

  • 146 inlägg
  • 0
Ska bli intressant att se hur resten av bygget ser ut när du får ut mer bilder. Bra jobbat Jollek! *thumbsup*

Redigerat av Mullis, 02 november 2009 - 03:17.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.