Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Large & Small

10 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 01 september 2020 - 20:22

alex2400
  • alex2400
  • Lärjunge

  • 285 inlägg
  • 0
Har nyligen köpt ett par B&W 683 S1 vilka jag är väldigt nöjd med, men eftersom jag bor i lägenhet tänkte jag sälja min sub (xtz 10.17) och bara köra på golvarna för all bas. Men har en fundering kring min centerhögtalare som varken spelar lika djup eller stark bas som 683’orna. Om jag sätter front som Large och center som small, kommer receivern skicka LFE + allt under låt oss säga 80hz till frontarna då?

#2

Postad 01 september 2020 - 20:34

Nizz_e
  • Nizz_e
  • Forumräv

  • 943 inlägg
  • 0

Har nyligen köpt ett par B&W 683 S1 vilka jag är väldigt nöjd med, men eftersom jag bor i lägenhet tänkte jag sälja min sub (xtz 10.17) och bara köra på golvarna för all bas. Men har en fundering kring min centerhögtalare som varken spelar lika djup eller stark bas som 683’orna. Om jag sätter front som Large och center som small, kommer receivern skicka LFE + allt under låt oss säga 80hz till frontarna då?

Ja, det är det normala om man konfigurerar utan sub.



#3

Postad 01 september 2020 - 20:48

alex2400
  • alex2400
  • Lärjunge

  • 285 inlägg
  • 0

Ja, det är det normala om man konfigurerar utan sub.


Men all LFE och frekvenser under delningen går alltså till frontarna? Inget som går till spillo eller alltså kapas bort helt om jag gör så? Har testat fram å tillbaka men vill va helt säker

#4

Postad 01 september 2020 - 20:59

Nizz_e
  • Nizz_e
  • Forumräv

  • 943 inlägg
  • 0

Men all LFE och frekvenser under delningen går alltså till frontarna? Inget som går till spillo eller alltså kapas bort helt om jag gör så? Har testat fram å tillbaka men vill va helt säker

Läs manualen för att vara säker. Nu skrev du inte vilken stärkare du har, men har inte varit med om någon som inte skickar allt till front om man inte har sub.



#5

Postad 01 september 2020 - 21:28

alex2400
  • alex2400
  • Lärjunge

  • 285 inlägg
  • 0

Läs manualen för att vara säker. Nu skrev du inte vilken stärkare du har, men har inte varit med om någon som inte skickar allt till front om man inte har sub.

Nad T748 v2, om jag sätter front på large och center på small så gör den inget med subwoofer, den är kvar på off men så fort jag sätter front på small så ställer den subwoofer på on så antar att de borde funka så som jag beskrivit?

Läs manualen för att vara säker. Nu skrev du inte vilken stärkare du har, men har inte varit med om någon som inte skickar allt till front om man inte har sub.

Huvudsaken är att jag inte vill klippa bort något från center, alltså att förstärkaren struntar att skicka allt under 80 till front för att de inte finns någon sub. Men de borde den alltså göra då sålänge front är Large?

#6

Postad 01 september 2020 - 21:32

Nizz_e
  • Nizz_e
  • Forumräv

  • 943 inlägg
  • 0

Nad T748 v2, om jag sätter front på large och center på small så gör den inget med subwoofer, den är kvar på off men så fort jag sätter front på small så ställer den subwoofer på on så antar att de borde funka så som jag beskrivit?
Huvudsaken är att jag inte vill klippa bort något från center, alltså att förstärkaren struntar att skicka allt under 80 till front för att de inte finns någon sub. Men de borde den alltså göra då sålänge front är Large?

Kan inte Nad men som sagt så är det normala att allt går till front, så du kan vara lugn med att att inte missa något.



#7

Postad 03 september 2020 - 14:45

Stormen
  • Stormen
  • Lärjunge

  • 388 inlägg
  • 0

Japp Alex, det stämmer, det mixas till frontarna när ingen sub finns.

Det är även så att när du sätter Sub - NO

Så kommer det dedikerade subbasspåret på skivan att skickas till frontarna.

 

Ett exempel är tex i Starwars II  ( Attack of the clones)  i början när prinsessan flyger över med sitt skepp ( Naboo Royal Cruiser )  Det mullrar bara lite grann i ljudspåren för fronthögtalarna. Men all effekt ligger i subbkanalen. o herrejäklar vad effekt det ligger där.

 

Har man inte tillgång till testskivor så är det ett sätt att veta att det routras på rätt sätt angående sub-signalen iallefall.

Jag hade gärna sett testskivor eller liknande (USB) där man kör 50hz ton + justerbart på alla 11+2  kanalerna för att höra hur det hanteras och delas upp.

 

(Varför jag inte nöjer mig med förstärkarens testtoner osv är för att jag vill alltid tillbaka till signalkällan. Det har ju liksom hänt att man ställt in allt i stärkaren rätt men så har man blandat två av paren på en RCA 7.1 överföring från BD-spelaren (host host) eller har en glappande kabel på en av 6 st surroundkanaler osv osv. Men nuförtiden är ju allt sånt passe med HDMI överföringen)

 

Introducing-A-Saga-2-Episode-II-Intro-Approach-To-Coruscant-Paragraph-3.jpg


Redigerat av Stormen, 03 september 2020 - 14:54.


#8

Postad 03 september 2020 - 15:01

alex2400
  • alex2400
  • Lärjunge

  • 285 inlägg
  • 0

Japp Alex, det stämmer, det mixas till frontarna när ingen sub finns.
Det är även så att när du sätter Sub - NO
Så kommer det dedikerade subbasspåret på skivan att skickas till frontarna.

Ett exempel är tex i Starwars II ( Attack of the clones) i början när prinsessan flyger över med sitt skepp ( Naboo Royal Cruiser ) Det mullrar bara lite grann i ljudspåren för fronthögtalarna. Men all effekt ligger i subbkanalen. o herrejäklar vad effekt det ligger där.

Har man inte tillgång till testskivor så är det ett sätt att veta att det routras på rätt sätt angående sub-signalen iallefall.
Jag hade gärna sett testskivor eller liknande (USB) där man kör 50hz ton + justerbart på alla 11+2 kanalerna för att höra hur det hanteras och delas upp.

(Varför jag inte nöjer mig med förstärkarens testtoner osv är för att jag vill alltid tillbaka till signalkällan. Det har ju liksom hänt att man ställt in allt i stärkaren rätt men så har man blandat två av paren på en RCA 7.1 överföring från BD-spelaren (host host) eller har en glappande kabel på en av 6 st surroundkanaler osv osv. Men nuförtiden är ju allt sånt passe med HDMI överföringen)

Introducing-A-Saga-2-Episode-II-Intro-Approach-To-Coruscant-Paragraph-3.jpg


Okej gött!

#9

Postad 04 september 2020 - 20:18

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 039 inlägg
  • 0
LFE mixas till frontarna så ingen information går förlorad, men det blir förstås inte som att ha en eller flera subbar. LFE kanalen ska spelas av Sub(ar) för bästa resultat.

/Marcus

Redigerat av Marcus_TheRock, 04 september 2020 - 20:19.


#10

Postad 04 september 2020 - 20:24

alex2400
  • alex2400
  • Lärjunge

  • 285 inlägg
  • 0

LFE mixas till frontarna så ingen information går förlorad, men det blir förstås inte som att ha en eller flera subbar. LFE kanalen ska spelas av Sub(ar) för bästa resultat.

/Marcus


Ja visst men det gäller väl bara om subben/arna är bättre än dina frontar? 😉

#11

Postad 05 september 2020 - 11:42

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 039 inlägg
  • 0

Ja visst men det gäller väl bara om subben/arna är bättre än dina frontar? 😉

Om inte subbarna spelar bas lika bra eller bättre än frontarna så är systemet felmatchat. Dessutom är det oftast en stor fördel att kunna placera subbar på andra ställen i rummet än just precis där fronthögtalarna måste placeras.

/Marcus



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.