Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Brum efter ommöblering.

2 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 11 december 2021 - 13:55

HannesN
  • HannesN
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0
Hej!

Jag köpte nyligen en ny mediamöbel, för att ersätta en gammal ful som såg ut att höra hemma på 90-talet. Efter bytet har jag plötsligt ett brumljud i förstärkaren, samt hörbart i centerhögtalare och ett brum i baslådan.
Innan hade jag inget direkt hörbart brum. Alla enheter som är anslutna är samma. Nåt har alltså förändrats pga hur grejerna är placerade, hur kablarna är dragna, eller pga annorlunda möbel.

Den gamla möbeln var en stomme i metall, väldigt öppen, med hyllor I säkerhetsglas. Kanske kan stommen i metall, samt ett metallnät längst bak, med hål för kabelgenomföring ha bidragit till att skärma av tex TV från att störa utrustning under.

Jag har en strömmatning med jordat uttag som allt är kopplat vi vanlig grenkontakt. Endast förstärkare är jordad sladd till. (En NAD T757 V2).

Baslådan från DALI är ojordad, och har ej löstagbar strömkabel.

Jag har också en strömkabel till en chromecast ultra, samt till TV-box, med antennsladd från parabolantenn. Både TV-box samt chromecast har en sån transformator som pluggas direkt i eluttaget. Kanske kan dessa orsaka störningar. Jag har dock testat att ha de urkopplade, men får ändå ett brum från receivern.
Kanske kan antennsladd störa också? Var får man i så fall tag i galvanisk avskiljare som funkar med parabolantenn?

Jag har beställt bättre strömsladd till förstärkaren, samt grenuttag som är skärmat från supra. Med tillhörande Lorad kabel från supra ( samma sort till förstärkaren)

Kanske kan det vara bättre för alla apparater.

TVn är ny också, men gav inga störningar innan jag bytte möbel. En väggmonterad QLed från Samsung. Inte heller den är jordad kontakt till.

Vad har ni för tankar och tips?
När jag felsökt snabbt har jag testat att koppla ur alla signalkällor och ändå fått ett brum. Brumjudet är svårt att gissa frekvens på, men det ökar inte direkt i hörbart när jag ökar volymen och jag skulle kanske uppskatta det till runt 100-120 Hz

Tack på förhand.

#2

Postad 11 december 2021 - 19:34

HannesN
  • HannesN
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0
Uppdatering:
Grenkontakten och Lorad-kablar från supra kom idag!Beställde en fredag innan lunch och det fanns att hämta lördag eftermiddag! Ganska snabbt marscherat! (Från hembiobutiken)

Efter inkoppling av allt, och bättre separering av signalkablar från elkablar försvann brum från förstärkaren.
Men, brum kvarstår i baslåda.
Har en subwooferkabel med en liten extra sladd för jordning i varje ände. Små spadar man kan fästa i nån skruv vid chassi. Funderar på att testa, men är osäker på var jag skulle fästa den i båda ändar.

Och ytterligare en uppdatering i felsökandet: testade att stänga av baslådan,dra ur strömsladden, koppla ur signalkabel (lfe) ur baslådan, ock sen ansluta baslåda medförlängningssladd från ett uttag i annat rum. Brumljudet kvarstår så snart man slår igång baslådan. Så antar att nåt kan ha hänt med baslådan när jag kopplade i och ur allting..? Borde ju härmed ha uteslutit att det skulle bero på störning från förstärkaren eller nån annan utrustning.

Redigerat av HannesN, 11 december 2021 - 20:12.


#3

Postad 11 december 2021 - 20:28

HannesN
  • HannesN
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0
Ny uppdatering efter nån timmes testande. Plötsligt har brumljudet i baslådan för tillfället försvunnit. Utan att något ändrats... märkligt!



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.