Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

HIFI-Kabelutmaning, 5.000 - 30.000 kr gäller alla hifi-kablar!

1995 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1901

Postad 13 oktober 2022 - 09:06

Danke
  • Danke
  • Forumräv

  • 715 inlägg
  • 0
Impact factor er över 3 i snitt.
Det vil seja att den är God.
https://www.iosrjour...act-factor.html

#1902

Postad 13 oktober 2022 - 09:16

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 004 inlägg
  • 0

Återigen, en länk till IOSR.

 

Du ignorerar allt jag skriver och citerar. Man kan undra varför...

 

Hursomhelst, här är ett exempel på hur lätt det är att få en "vetenskaplig" artikel publicerad nuförtiden. I det här fallet handlingen till serien Breaking Bad.  :rolleyes:

 

https://www.youtube....3goVcQw0QI&t=2s


Redigerat av Ageve, 13 oktober 2022 - 09:20.


#1903

Postad 13 oktober 2022 - 09:49

Danke
  • Danke
  • Forumräv

  • 715 inlägg
  • 0
Det är inte något Shock att Objektisterna bestrider vetenskap eller publikationer.

Kunchurs motivation om med kunskap bringa dom subjektive och objektiva tillsammans med fakta, var en smula naivt. Peace and love.

#1904

Postad 13 oktober 2022 - 10:09

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 004 inlägg
  • 0

Det är inte något Shock att Objektisterna bestrider vetenskap eller publikationer.

 

Problemet är att du inte vet hur riktig vetenskap fungerar. Allt som inte verkar rimligt ska ifrågasättas.

 

Kallar du t ex fake-studien om 5G och virus för vetenskap? Den blev också publicerad.

 

Titta som sagt på klippet ovan, och lyssna på vad han säger. Att något publiceras betyder inte att det är trovärdigt. Han ger flera exempel.


Redigerat av Ageve, 13 oktober 2022 - 10:13.


#1905

Postad 13 oktober 2022 - 13:19

Danke
  • Danke
  • Forumräv

  • 715 inlägg
  • 0

Problemet är att du inte vet hur riktig vetenskap fungerar. Allt som inte verkar rimligt ska ifrågasättas.

Kallar du t ex fake-studien om 5G och virus för vetenskap? Den blev också publicerad.

Titta som sagt på klippet ovan, och lyssna på vad han säger. Att något publiceras betyder inte att det är trovärdigt. Han ger flera exempel.

Blev dom dvs 5g och Virus publicerad i IOSR???

Jag tror det häller är ni som inte fattar vetenskapliga metoder, till exempel xlr vs rca, och att blindtesterna gav positiva resultat.

Vel det var vel positivt för dom subjektiva då och negativt för objektisterna..

Redigerat av Danke, 13 oktober 2022 - 13:20.


#1906

Postad 13 oktober 2022 - 13:57

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 004 inlägg
  • 0

Blev dom dvs 5g och Virus publicerad i IOSR???


Nej, och det har jag aldrig sagt. Det var ett exempel på varför man aldrig ska lita på en vetenskaplig publikation om den inte kommer från en seriös källa. IOSR räknas inte som seriös, vilket jag har gett flera exempel på. Men du har nog inte läst det.
 

"Studien" om 5G fick ju en enorm spridning och triggade foliehattar över hela världen under pandemin.

 

Audiofilerna är väl inte lika många till antalet, men de verkar dra sig till tveksamheter som flugor till ett flugpapper.

 

Jag tror det häller är ni som inte fattar vetenskapliga metoder, till exempel xlr vs rca, och att blindtesterna gav positiva resultat.


Har ju försökt förklara det för dig hur många gånger som helst. Men det verkar som att du förstår nu iaf, alltid något.
 

Vel det var vel positivt för dom subjektiva då och negativt för objektisterna..

 

?

 

Det är som vanligt, roligt att diskutera med dig för att du antingen byter argument eller upprepar felaktigheter när du blir motbevisad, men nu börjar det bli tjatigt...


Redigerat av Ageve, 13 oktober 2022 - 15:26.


#1907

Postad 13 oktober 2022 - 16:13

Danke
  • Danke
  • Forumräv

  • 715 inlägg
  • 0

Nej, och det har jag aldrig sagt. Det var ett exempel på varför man aldrig ska lita på en vetenskaplig publikation om den inte kommer från en seriös källa. IOSR räknas inte som seriös, vilket jag har gett flera exempel på. Men du har nog inte läst det.

"Studien" om 5G fick ju en enorm spridning och triggade foliehattar över hela världen under pandemin.

Audiofilerna är väl inte lika många till antalet, men de verkar dra sig till tveksamheter som flugor till ett flugpapper.


Har ju försökt förklara det för dig hur många gånger som helst. Men det verkar som att du förstår nu iaf, alltid något.



?

Det är som vanligt, roligt att diskutera med dig för att du antingen byter argument eller upprepar felaktigheter när du blir motbevisad, men nu börjar det bli tjatigt...

Impact factor er över 3 i snitt.
Det vil seja att den är God.
https://www.iosrjour...act-factor.html

Is an impact factor of 2.5 good?
In most fields, the impact factor of 10 or greater is considered an excellent score while 3 is flagged as good and the average score is less than 1. This is a rule of thumb.9. feb. 2022

https://www.scijourn...d-impact-factor


Men helt typisk Objektiva att gnälla mot publicerad vetenskap, och att diskreditera forskning, och lol även tidskriftet det står i.

Redigerat av Danke, 13 oktober 2022 - 16:20.


#1908

Postad 13 oktober 2022 - 16:21

Danke
  • Danke
  • Forumräv

  • 715 inlägg
  • 0
Medisin och lignande tidskrifter har högast ranking. Det beror på att det har med liv och hälsa att göra.

#1909

Postad 13 oktober 2022 - 16:53

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 004 inlägg
  • 0

Du får skriva till dig själv nu. Du har fått all info som behövs för att göra en seriös bedömning. Om du väljer något annat, så är det upp till dig. Frågan är bara vad du vinner på det.

 

You can lead a horse to water but you can't make him drink

 

Men angående impact factor så är det såklart inget kvalitetsmått, om du trodde det.

 

Chemistry Nobel Laureate Martin Chalfie explains the origin of impact factors and the problem with the way we use them.

https://www.youtube....h?v=sCAsAKgNPjs

 

Ju längre du går, desto sämre blir det. Ta en paus. ;)


Redigerat av Ageve, 13 oktober 2022 - 17:10.


#1910

Postad 14 oktober 2022 - 18:03

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 316 inlägg
  • 0

Medisin och lignande tidskrifter har högast ranking. Det beror på att det har med liv och hälsa att göra.

 

Så varför inte anta utmaningen själv?



#1911

Postad 14 oktober 2022 - 19:52

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 081 inlägg
  • 0

 
Du missade alltså poängen.
 
Man ger inte en 4 gånger högre dos till patienter om målet är att utvärdera hur en normaldos fungerar.
 
På samma sätt manipulerar man inte en test med olika signalvägar och kabellängder för att utvärdera hur två kablar påverkar ljudet.
 
Angående inspelningen (igen) så kan jag inte hitta den någonstans.
 
Den är från 1974, och utgiven av audiofil-skivbolaget Connoisseur Society.

 

LPn såldes för motsvarande 750kr för ett tag sen iaf, dvs samlarvärde bland audiofiler, kanske pga 17dB SNR som lägst. ;)

 

Deras CD-utgåvor verkar komma från vinyl-transfers, men det är svårt att veta eftersom bolaget inte finns längre, och musiken finns inte på någon streamingtjänst heller.

 

attachicon.gifR-11953199-1525374913-8862.jpeg

 

https://www.discogs....iolin-and-Piano

Nja, vad jag kan se ligger medianvärdet på dryga 114 spänn för vinylpressningen. Vågar påstå att den inte är speciellt eftertraktad bland oss vinylfantaster trots den superba inspelningen…den går emellanåt att finna i fyndbacken i skivbutiken som säljer begagnat för under hundringen trots att den inte pressades i speciellt många exemplar när det begav sig. 



#1912

Postad 14 oktober 2022 - 20:44

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 004 inlägg
  • 0

Nja, vad jag kan se ligger medianvärdet på dryga 114 spänn för vinylpressningen. Vågar påstå att den inte är speciellt eftertraktad bland oss vinylfantaster trots den superba inspelningen…den går emellanåt att finna i fyndbacken i skivbutiken som säljer begagnat för under hundringen trots att den inte pressades i speciellt många exemplar när det begav sig. 

 

Det var CDn han använde. Hittade den på en japansk Yahoo-sida för 9800 Yen. Råkade skriva LP istället. ;) 

 

Den finns kanske billigare på andra ställen.

 

Låg SNR i tysta partier är ju ofrånkomligt med vinyl, och att använda en 48 år gammal inspelning, överförd från vinyl till CD, till en jämförelse av brusnivå vid olika typer av signalöverföring, är kanske inte direkt ett förstahandsval, om man ska uttrycka det snällt. Det var inget negativt menat mot vinylentusiaster. 

 

Bifogad fil  Skärmavbild 2022-10-14 kl. 21.31.39.png   333,22K   1 Antal nerladdningar


Redigerat av Ageve, 14 oktober 2022 - 21:08.


#1913

Postad 14 oktober 2022 - 20:55

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

  • 2 448 inlägg
  • 0

Det var CDn han använde. Den såldes på en japansk Yahoo-sida för 9800 Yen. Det var där jag såg priset.

 

Låg SNR i tysta partier är ju ofrånkomligt med vinyl, och att använda en 48 år gammal inspelning, överförd från vinyl till CD är typiskt för audiofiler. Det var inget negativt menat mot vinylentusiaster. ;)

 

attachicon.gifSkärmavbild 2022-10-14 kl. 21.31.39.png

 

Undrar varför de har gjort en needle drop istället för att gå tillbaka till originalmastern? Har den varit i så dåligt skick att det inte längre gått att bruka (fuktskadad, för mycket print-through, eller liknande)? Eller har distributören av CD:n enbart kunnat lösa rättigheterna men inte kunnat få åtkomst till originalmastern? Det känns lite skumt.



#1914

Postad 14 oktober 2022 - 21:13

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 004 inlägg
  • 0

Hittade inte så mycket info om det, mer än att deras CD-utgåvor var från vinyl. Skivbolaget finns inte längre.

 

Det finns förövrigt fler exempel på det, t ex John Miles - More Miles Per Hour. Där hade de blivit av med masterbanden.

 

Den första CD-utgåvan av MMPH var kass, med massor av knaster osv. Långt ifrån en hifi-inspelning till att börja med iofs, men musiken är bra. Har den på vinyl.

 

edit: Här är ett exempel från CDn. Den är längst in på vinylen dvs sämre SNR till att börja med.

https://www.youtube....h?v=8w_8j8mqj9A

 

Ett annat exempel från senare album (Transition, låten Blinded):

 

Knaster och helt horribel distorsion. Man kan undra om de använde en Crosley Cruiser med sliten nål. (Ja, jag vet, den fanns inte 1985 ;) ).

 

https://music.apple....606?i=399816671

 

https://open.spotify...381fbbabd0047a3

 

https://tidal.com/br...track/241503837


Redigerat av Ageve, 14 oktober 2022 - 22:56.


#1915

Postad 15 oktober 2022 - 07:34

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 081 inlägg
  • 1

Det var CDn han använde. Hittade den på en japansk Yahoo-sida för 9800 Yen. Råkade skriva LP istället. ;)

 

Den finns kanske billigare på andra ställen.

 

Låg SNR i tysta partier är ju ofrånkomligt med vinyl, och att använda en 48 år gammal inspelning, överförd från vinyl till CD, till en jämförelse av brusnivå vid olika typer av signalöverföring, är kanske inte direkt ett förstahandsval, om man ska uttrycka det snällt. Det var inget negativt menat mot vinylentusiaster. 

 

attachicon.gifSkärmavbild 2022-10-14 kl. 21.31.39.png

Jag hänger med nu. No offence taken.  B)  Att överföra via vinylskiva till CD är en metod man använt sig av genom åren när masterbanden gått förlorade på något sätt. Svårt att få optimalt resultat med den metoden dock men man tager vad man haver när CD- entusiasterna vill ha sitt.  ;) 
 

En liten reflektion angående denna tråd; mina vänner, tråden är på sin trettionionde sida och den leder inte direkt framåt. Den står och stampar på samma fläck minst sagt- är det inte dags att fimpa den? I kabeltrådar går det aldrig att nå consensus, min erfarenhet är att debatten blir alltför polariserad på vilket forum man än tar del av sådana trådar.

 

Har själv testat ett gäng phonokablar mellan skivspelare och RIAA- steg av olika modell och i vissa fall gjorda av olika material (koppar och silver) där ljudmässiga skillnader varit hörbara. Så jag kan konstatera att jag själv upplevt skillnader men det är inget jag skulle pracka på någon annan. Jag söker ett ljud som jag själv gillar och som låter bäst i mina öron, det är för bövelen jag själv som ska leva med och lyssna på hur anläggningen levererar, eller hur? Har främst tweakat dels med val av pickup som passar mitt ljudideal, dels med rör i mina rörprylar som skruvat till det ytterligare och sist men inte minst en phonokabel som krämar ur det där sista jag söker. Mitt kablage i övrigt är inte det billigaste, har försökt satsa på bra kvalitet men utan att ta i från fötterna. Bra välterminerade kablar med kontakter av hög kvalitet som nyper fast ordentligt är det jag har prioriterat. Jag är väl medveten om att man kan satsa på enkel lampsladd eller gå all in med esoteriska kablar men för mig har den gyllene medelvägen varit den stig jag valt att anträda. Det har funkat bra för mig. Till syvende och sist handlar det om att nå synergi mellan de olika komponenterna i ljudkedjan och dit kan man nå på olika sätt, inte sant?



#1916

Postad 15 oktober 2022 - 09:30

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 004 inlägg
  • 0

Har själv testat ett gäng phonokablar mellan skivspelare och RIAA- steg av olika modell och i vissa fall gjorda av olika material (koppar och silver) där ljudmässiga skillnader varit hörbara. Så jag kan konstatera att jag själv upplevt skillnader men det är inget jag skulle pracka på någon annan. 

 

Man bör dock vara medveten om att signalnivån från en skivspelare är väldigt låg, speciellt med MC-pickup. Det kan som lägst handla om 0.1 millivolt, dvs 0.0001 volt.

 

Signalnivån vid line-level, med RCA (CD-spelare, mediaspelare osv) är minst 1 volt (oftast 1-2V), dvs 10000 gånger högre.

 

Det betyder att t ex brus eller brum som ligger långt under hörbar nivå vid line-level, kan hamna på en klart hörbar nivå om samma kabel används mellan en skivspelare med MC-pickup och ett RIAA-steg.

 


Redigerat av Ageve, 15 oktober 2022 - 10:40.


#1917

Postad 15 oktober 2022 - 09:52

Brinke
  • Brinke
  • Beroende

  • 1 338 inlägg
  • 0

Jag hänger med nu. No offence taken.  B)  Att överföra via vinylskiva till CD är en metod man använt sig av genom åren när masterbanden gått förlorade på något sätt. Svårt att få optimalt resultat med den metoden dock men man tager vad man haver när CD- entusiasterna vill ha sitt.  ;) 
 

En liten reflektion angående denna tråd; mina vänner, tråden är på sin trettionionde sida och den leder inte direkt framåt. Den står och stampar på samma fläck minst sagt- är det inte dags att fimpa den? I kabeltrådar går det aldrig att nå consensus, min erfarenhet är att debatten blir alltför polariserad på vilket forum man än tar del av sådana trådar.

 

Har själv testat ett gäng phonokablar mellan skivspelare och RIAA- steg av olika modell och i vissa fall gjorda av olika material (koppar och silver) där ljudmässiga skillnader varit hörbara. Så jag kan konstatera att jag själv upplevt skillnader men det är inget jag skulle pracka på någon annan. Jag söker ett ljud som jag själv gillar och som låter bäst i mina öron, det är för bövelen jag själv som ska leva med och lyssna på hur anläggningen levererar, eller hur? Har främst tweakat dels med val av pickup som passar mitt ljudideal, dels med rör i mina rörprylar som skruvat till det ytterligare och sist men inte minst en phonokabel som krämar ur det där sista jag söker. Mitt kablage i övrigt är inte det billigaste, har försökt satsa på bra kvalitet men utan att ta i från fötterna. Bra välterminerade kablar med kontakter av hög kvalitet som nyper fast ordentligt är det jag har prioriterat. Jag är väl medveten om att man kan satsa på enkel lampsladd eller gå all in med esoteriska kablar men för mig har den gyllene medelvägen varit den stig jag valt att anträda. Det har funkat bra för mig. Till syvende och sist handlar det om att nå synergi mellan de olika komponenterna i ljudkedjan och dit kan man nå på olika sätt, inte sant?

Det vore ju trist att fimpa tråden då det knappt är någon aktivitet på MHB, i alla fall när det gäller ljud. Och att alla ska tycka lika är inte heller ett måste eller ens önskvärt. Tråden handlar väl egentligen om att någon som påstår sig höra skillnad faktiskt ska kunna bevisa det blint också.

 

När det gäller phono-kablage är det som sagt extremt låga nivåer och skillander i resistans / kapacitans kan ge flera dB lyft/dipp i diskanten så hörbart.


Redigerat av Brinke, 15 oktober 2022 - 09:58.


#1918

Postad 15 oktober 2022 - 10:29

Danke
  • Danke
  • Forumräv

  • 715 inlägg
  • 0

Jag hänger med nu. No offence taken. B) Att överföra via vinylskiva till CD är en metod man använt sig av genom åren när masterbanden gått förlorade på något sätt. Svårt att få optimalt resultat med den metoden dock men man tager vad man haver när CD- entusiasterna vill ha sitt. ;)

En liten reflektion angående denna tråd; mina vänner, tråden är på sin trettionionde sida och den leder inte direkt framåt. Den står och stampar på samma fläck minst sagt- är det inte dags att fimpa den? I kabeltrådar går det aldrig att nå consensus, min erfarenhet är att debatten blir alltför polariserad på vilket forum man än tar del av sådana trådar.

Har själv testat ett gäng phonokablar mellan skivspelare och RIAA- steg av olika modell och i vissa fall gjorda av olika material (koppar och silver) där ljudmässiga skillnader varit hörbara. Så jag kan konstatera att jag själv upplevt skillnader men det är inget jag skulle pracka på någon annan. Jag söker ett ljud som jag själv gillar och som låter bäst i mina öron, det är för bövelen jag själv som ska leva med och lyssna på hur anläggningen levererar, eller hur? Har främst tweakat dels med val av pickup som passar mitt ljudideal, dels med rör i mina rörprylar som skruvat till det ytterligare och sist men inte minst en phonokabel som krämar ur det där sista jag söker. Mitt kablage i övrigt är inte det billigaste, har försökt satsa på bra kvalitet men utan att ta i från fötterna. Bra välterminerade kablar med kontakter av hög kvalitet som nyper fast ordentligt är det jag har prioriterat. Jag är väl medveten om att man kan satsa på enkel lampsladd eller gå all in med esoteriska kablar men för mig har den gyllene medelvägen varit den stig jag valt att anträda. Det har funkat bra för mig. Till syvende och sist handlar det om att nå synergi mellan de olika komponenterna i ljudkedjan och dit kan man nå på olika sätt, inte sant?

Exakt samma här, kör Supra och rimliga Audioquest, och Xtz på det mästa, dom dyrare RCA jag har red River och Argon black rhodium, har jag köpt brukt på rehifi för en billig peng.

Redigerat av Danke, 15 oktober 2022 - 10:31.


#1919

Postad 15 oktober 2022 - 10:34

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 081 inlägg
  • 1

Det vore ju trist att fimpa tråden då det knappt är någon aktivitet på MHB, i alla fall när det gäller ljud. Och att alla ska tycka lika är inte heller ett måste eller ens önskvärt. Tråden handlar väl egentligen om att någon som påstår sig höra skillnad faktiskt ska kunna bevisa det blint också.

 

När det gäller phono-kablage är det som sagt extremt låga nivåer och skillander i resistans / kapacitans kan ge flera dB lyft/dipp i diskanten så hörbart.

Handlar inte om att man ska tycka lika- problemet är att den ger inte så mycket då det kastas åt höger och vänster utan att man för diskussionen framåt. Titta på sidan 13, 27 eller vilken sida som helst i tråden- det är samma saker som avhandlas. Hätskt är det också då respekten mellan de inblandade tappas bort vilket är tråkigt.  Men det är vad jag tycker om det hela….

 

Absolut hörbart utan tvekan när vi snackar phonokablar och det avgränsar sig inte enkom till de högfrekventa  registren. En kabelutmaning inom området phonokablar skulle verkligen vara intressant att följa.



#1920

Postad 15 oktober 2022 - 10:42

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 004 inlägg
  • 0

Absolut hörbart utan tvekan när vi snackar phonokablar och det avgränsar sig inte enkom till de högfrekventa  registren. En kabelutmaning inom området phonokablar skulle verkligen vara intressant att följa.

 

Japp, men tror inte att någon ifrågasätter att det kan bli hörbara skillnader där, eftersom brus och frekvensvariationer osv ligger på hörbara nivåer. Det är som sagt en mycket svag signal. Tvärtom är det högst sannolikt, med tanke på att brusnivån vid line-level ligger runt -115dB till -120dB. Med en MC-pickup kan det bli 10000 gånger mer brus (t ex).

 

Angående inspelning från vinyl så har jag testat lite, med en gammal billig Thoréns-spelare, så ingen toppkvalitet direkt. Hursomhelst blev resultatet mycket bättre än låten Blinded med John Miles ovan, men det är inte så svårt iofs...

 

10 poäng om du kan gissa låten.  ;)

 

Bifogad fil  hemligfil.wav   7,25MB   11 Antal nerladdningar


Redigerat av Ageve, 15 oktober 2022 - 10:54.


#1921

Postad 15 oktober 2022 - 11:04

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 081 inlägg
  • 0

Japp, men tror inte att någon ifrågasätter att det kan bli hörbara skillnader där, eftersom brus och frekvensvariationer osv ligger på hörbara nivåer. Det är som sagt en mycket svag signal. Tvärtom är det högst sannolikt, med tanke på att brusnivån vid line-level ligger runt -115dB till -120dB. Med en MC-pickup kan det som sagt bli 10000 gånger mer brus (t ex).

 

Angående inspelning från vinyl så har jag testat lite, med en gammal billig Thoréns-spelare, så ingen toppkvalitet direkt. Hursomhelst blev resultatet mycket bättre än låten Blinded med John Miles ovan, men det är inte så svårt iofs...

 

10 poäng om du kan gissa låten.  ;)

 

attachicon.gifhemligfil.wav

Mycket sannolikt t.o.m. om en lågutnivå MC används. Har hyfsat bra koll på specifikationerna och mätvärdena inom området vinylavspelning så jag är med dig där. 
 

En gammal Thorens- då måste det vara någon av de gamla toppmodellerna utrustad med fin pickup med micro ridge- slipning eller liknande för att man ska få full valuta..Det viktigaste av allt är att skivan är ren innan man börjar, har man fina förutsättningar där så eliminerar man en massa otrevlig ljudmässig ”smuts”. 


Tyvärr gick jag bet på låten….  B)



#1922

Postad 15 oktober 2022 - 11:16

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 004 inlägg
  • 0

En gammal Thorens- då måste det vara någon av de gamla toppmodellerna utrustad med fin pickup med micro ridge- slipning eller liknande för att man ska få full valuta..Det viktigaste av allt är att skivan är ren innan man börjar, har man fina förutsättningar där så eliminerar man en massa otrevlig ljudmässig ”smuts”.


Inspelningen var från en TD 115 MK2 med 2M Blue pickup, dvs budgetgrejer.

 

edit: Men kabeln är iaf utbytt (den som satt där från fabrik var sytråd med dåliga kontakter).
 

Tyvärr gick jag bet på låten….  B)


Yamaha Session III från 1981. Har inte alla den? ;)


Redigerat av Ageve, 15 oktober 2022 - 11:39.


#1923

Postad 15 oktober 2022 - 11:43

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 081 inlägg
  • 0

Inspelningen var från en TD 115 MK2 med 2M Blue pickup, dvs budgetgrejer.

 

edit: Men kabeln är iaf utbytt (den som satt där från fabrik var sytråd med dåliga kontakter).
 


Yamaha Session III (tror jag, har inte den framför mig nu) från 1981. Har inte alla den? ;)

Ortofon 2M Blue ska inte ringaktas- mycket bra budgetpickis men du skulle satsa på en Audio Technica AT-VM95ML när det är dags att byta pickup. Bättre på alla parametrar. Otroligt prisvärd.

 

Har ett gäng test-/demoskivor men inte just den.  :P



#1924

Postad 15 oktober 2022 - 12:02

Brinke
  • Brinke
  • Beroende

  • 1 338 inlägg
  • 0

En klar fördel med att spela in från vinyl är att man ha ha det tyst kring skivspelaren. Hela problematiken med återkoppling försvinner. Framförallt enklare spelare kan prestera ok.


Redigerat av Brinke, 15 oktober 2022 - 12:02.


#1925

Postad 15 oktober 2022 - 12:02

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 004 inlägg
  • 0

Ortofon 2M Blue ska inte ringaktas- mycket bra budgetpickis men du skulle satsa på en Audio Technica AT-VM95ML när det är dags att byta pickup. Bättre på alla parametrar. Otroligt prisvärd.


Japp, den är ok, men det är nog spelaren i sig som är den stora begränsningen, med högt motorljud och enkel tonarm osv. Tack för tipset om pickup. Uppgradering eller byte av vinylriggen är en av alla saker som man funderar på men som aldrig blir av. ;)
 

Har ett gäng test-/demoskivor men inte just den.  :P

 

Kommer från en digital inspelning tydligen.

 

En annan låt: ;)

Bifogad fil  yamaha2.wav   5,33MB   6 Antal nerladdningar

 

edit: Offtopic, men kanske mer intressant än de senaste sidorna i tråden.


Redigerat av Ageve, 15 oktober 2022 - 12:21.


#1926

Postad 15 oktober 2022 - 12:35

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 081 inlägg
  • 1

Japp, den är ok, men det är nog spelaren i sig som är den stora begränsningen, med högt motorljud och enkel tonarm osv. Tack för tipset om pickup. Uppgradering eller byte av vinylriggen är en av alla saker som man funderar på men som aldrig blir av. ;)
 

 

Kommer från en digital inspelning tydligen.

 

En annan låt: ;)

attachicon.gifyamaha2.wav

 

edit: Offtopic, men kanske mer intressant än de senaste sidorna i tråden.

Kanske bäst att vi förflyttar oss till vinyltråden i stället….  :D



#1927

Postad 12 november 2022 - 07:28

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Jag dyker upp lite försiktigt och efterfrågar påståenden från förra sidan.

Ageve, du har ju alltid goda referenser till det du skriver, det vet jag. Det är pga det jag frågar detta:

Har du även en referens som visar att människor glömmer bort skillnader i ljud (samt om detta även gäller människor som har relativt eller absolut gehör)?

#1928

Postad 12 november 2022 - 12:49

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 004 inlägg
  • 0

Har du även en referens som visar att människor glömmer bort skillnader i ljud (samt om detta även gäller människor som har relativt eller absolut gehör)?

 

Det är ett intressant ämne. Hjärnan har en förmåga att komma ihåg ljud väldigt länge, men det lagras inte som en exakt referens, dvs hjärnan fyller i mycket information (som vanligt). Ekominnet har "högre upplösning" men är väldigt kort, ca 4 sekunder.

 

Absolut gehör hänger ihop med förmågan att känna igen röster (och andra ljud) baserat på tonläge. I ung ålder arbetar hjärnan på högvarv med att lära sig det, och absolut gehör kan då komma med som en "bieffekt". Det försvinner ofta i vuxen ålder, och det är dessutom i stort sett omöjligt att lära sig som vuxen.

 

Denna studien visade att musiker (inte helt oväntat) var bättre på att komma ihåg ljud, men det handlar ju om helheten, dvs att identifiera olika ljud, inte att komma ihåg små skillnader:

 

https://link.springe...426-021-01519-0

 

One of the most salient findings of the study was that musicians showed a specific advantage over non-musicians with auditory contour and no-contour (nonverbal) stimuli, and with visual contour stimuli. Furthermore, results revealed that short-term memory performance differed depending on the modality, with different recency effects, but not with all types of stimuli. Concerning the general accuracy across materials, verbal stimuli were associated to higher accuracy than nonverbal stimuli. However, the difference between verbal and some of the nonverbal stimuli (i.e., the contour stimuli) decreased when participants reported to be able to use specific strategies (e.g., using contour information improved performance).

...

Musicians’ performance was better than non-musicians’ performance in the contour conditions (regardless of the sensory modality). For both auditory and visual modalities, most of musicians reported to use contour as a cue for remembering the sequences. These findings suggest that short-term memory for contour stimuli might be based on mechanisms shared between the auditory modality and the visual modality, and that these mechanisms are more efficient in individuals with musical training.

 

 

Denna visar (som tidigare studier) att hörselminnet är sämre än synminnet:

https://link.springe...423-019-01597-7

 

More critically, however, the present study demonstrates why the difference between auditory and visual memory is apparent at a same-day memory test but not at a delay: the fidelity of visual memory is better than the fidelity of auditory memory. Auditory memory representations are more coarse and gist-based, rather than richly detailed representations of an event. Visual memory representations are more fine-tuned, specific, and detailed.

...

Our measure of the fidelity of auditory and visual memory representations indicated that auditory memory is more resistant to information loss because auditory representations are initially stored in a conceptual-based manner with relatively low fidelity. There is a well-established finding that conceptual information is more resistant to decay and/or interference than fine detail information.

...

Auditory memory begins and stays coarse, whereas visual memory representations are initially fine-grained and detailed but become coarse with the passage of time. After a delay, the quantity and fidelity of the two memory systems is remarkably similar and both types of memory representations retain conceptual, semantic information rather than much fine detail.

 

Vad den studien missar är att ljudminnet är relativt exakt (ekominnet), men det varar bara i några få sekunder, medans det för synintryck degraderas mycket långsammare.

 

Dvs, lyssning senare samma dag gör att man har ett relativt dåligt ljudminne, men synintryck från samma dag är mycket bättre. Efter flera dagar har båda degraderats till ungefär samma nivå.

 

https://en.wikipedia...i/Echoic_memory



#1929

Postad 13 november 2022 - 07:34

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Tack för texten, jag ska läsa in lite mer på dessa studier. Jag har själv funderat mycket på detta iom att man idag ser just de två minnessystemen som separata slavsystem (visuospatiala skissblocket och fonologiska loopen). Samtidigt så kan vi ju känna igen saker som vi hört för väldigt länge sen beträffande röster och musik.

#1930

Postad 13 november 2022 - 13:27

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 004 inlägg
  • 1

Japp, det någorlunda exakta ljudminnet (ekominnet) varar bara i några sekunder. Nästa steg är ett sämre korttidsminne. Har sett 10-20 minuter nämnas men vet inte säkert.

 

Det längre lågupplösta ljudminnet kan vara livet ut, och kan tränas upp med upprepad "exponering". Det är så man kommer ihåg röster och melodier, och lär sig att spela utan noter osv.

 

Eftersom forumet är lite tråkigt nuförtiden, så får jag väl bjuda på lite humor (?).  :rolleyes:

 

Gjorde en urfånig låt till lillbrorsan inför studentfest för några år sedan. Han avskyr svensk rap, och tittade mycket på Nalle Puh som barn.

 

Lyssnade på Petter - Logiskt 5 gånger, och gjorde sen en låt i Garage Band ur ljudminnet. Det är såklart inte en exakt kopia, men melodin är ungefär den samma iaf.

 

Det blir ju lite som när AI gör musik. Kanske resultatet är lika bra med.  :rolleyes:

 

Ett kort klipp (tänker inte lägga ut min parodi-rap haha, men den handlar om den tuffa vintern i sjumilaskogen):

Bifogad fil  Nasse - Logiskt (Puh har ingen håning) klipp.wav   5,39MB   17 Antal nerladdningar

 

Bifogad fil  nasse håning.png   152,1K   0 Antal nerladdningar

 

Originalet:

https://www.youtube....h?v=CGw9AMXhUrU



#1931

Postad 10 december 2022 - 19:20

e-lite
  • e-lite
  • Veteran

  • 1 799 inlägg
  • 0

Personligen påstår jag inte att jag kan höra mega stor skillnad på en jättebra hökvalitativ kabel och en annan jättebra högkvalitativ kabel. Jag hade billiga 2.5mm no-name kablar vid ett tillfälle (tror de kostade 4 spänn metern på elgiganten när jag köpte dem för 20 år sedan). Det fanns lite hiss och humm i bakgrunden. Förmodligen för att jag har kablarna snyggt dragna i en kabelkanal bakom mitt skåp som förstärkaren står på. Sen bytte jag till Supra Ply 3.4/S som är skärmade och jordade i förstärkaren. Allt hiss och humm som jag hade i bakgrunden i ljudbilden försvann helt, och det var extremt lätt att höra skillnad mellan dessa kablar. Jag har kvar de billiga 2.5mm kablarna, så jag hade kunnat blindtesta det 1000 gånger och ha alla rätt, utan tvekan.. Så om någon är sugen på att ge bort gratis pengar i en sån utmaning, så kan vi säkert komma fram till en överenskommelse.


Redigerat av e-lite, 10 december 2022 - 19:28.


#1932

Postad 10 december 2022 - 19:53

boombaaz
  • boombaaz
  • Beroende

  • 1 170 inlägg
  • 1

Personligen påstår jag inte att jag kan höra mega stor skillnad på en jättebra hökvalitativ kabel och en annan jättebra högkvalitativ kabel. Jag hade billiga 2.5mm no-name kablar vid ett tillfälle (tror de kostade 4 spänn metern på elgiganten när jag köpte dem för 20 år sedan). Det fanns lite hiss och humm i bakgrunden. Förmodligen för att jag har kablarna snyggt dragna i en kabelkanal bakom mitt skåp som förstärkaren står på. Sen bytte jag till Supra Ply 3.4/S som är skärmade och jordade i förstärkaren. Allt hiss och humm som jag hade i bakgrunden i ljudbilden försvann helt, och det var extremt lätt att höra skillnad mellan dessa kablar. Jag har kvar de billiga 2.5mm kablarna, så jag hade kunnat blindtesta det 1000 gånger och ha alla rätt, utan tvekan.. Så om någon är sugen på att ge bort gratis pengar i en sån utmaning, så kan vi säkert komma fram till en överenskommelse.

 

Fast nu är det ju inte skärmad vs. oskärmad kabel det handlar om. Det handlar om huruvida kabeln påverkar ljudet bortsett från yttre påverkan.



#1933

Postad 10 december 2022 - 20:32

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 004 inlägg
  • 2
Fast nu är det ju inte skärmad vs. oskärmad kabel det handlar om. Det handlar om huruvida kabeln påverkar ljudet bortsett från yttre påverkan.

 

I fallet med den "vetenskapliga" undersökningen är det värre, dvs balanserad överföring vs RCA.

 

Hela idén med balanserad överföring är att minska risken för brus och brum, och skillnaden de hörde var, inte helt oväntat, brus.

 

Enkelt uttryckt kan man säga att två ledare överför signalen, och de är inverterade mot varandra (omvänd polaritet). Det som sen används är skillnaden mellan dessa två. Om en störning påverkar kabeln, så påverkar den med stor sannolikhet båda ledarna lika mycket, dvs skillnaden (utsignalen) är fortfarande den samma.

 

Med det sagt, ska det mycket till för att få hörbart brus med RCA-kablar i hemmiljö.

 

Den mest extrema testen jag har gjort, var att trycka in en 10 meter lång billig (clicktronic) kabel i en stationär dator (för att maximera risken för störningar ;) ).

 

Spelade sen in signalen och jämförde med en kort Monster-kabel utanför datorn.

 

Mätmässigt var det en klar skillnad, med klart högre brusgolv, men det var inte hörbart eftersom det var strax under -100dB med den långa "skitkabeln".

 

Allt hiss och humm som jag hade i bakgrunden i ljudbilden försvann helt

 

Och om du hade placerat de billiga kablarna fritt på golvet, så hade det också försvunnit.


Redigerat av Ageve, 10 december 2022 - 20:39.


#1934

Postad 10 december 2022 - 23:13

e-lite
  • e-lite
  • Veteran

  • 1 799 inlägg
  • 0

 

Och om du hade placerat de billiga kablarna fritt på golvet, så hade det också försvunnit.

 

Nej, det gjorde det inte, jag provade ha dem lösa. Det var helt klart mindre oljud i bakgrunden, men fortfarande hörbart, tills jag bytte kablar.

 

Fast nu är det ju inte skärmad vs. oskärmad kabel det handlar om. Det handlar om huruvida kabeln påverkar ljudet bortsett från yttre påverkan.

 

Bestämmer vem då? Du har nog snurrat till det lite. Läs ursprungliga inlägget i tråden.


Redigerat av e-lite, 10 december 2022 - 23:17.


#1935

Postad 11 december 2022 - 04:11

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 004 inlägg
  • 0

Nej, det gjorde det inte, jag provade ha dem lösa. Det var helt klart mindre oljud i bakgrunden, men fortfarande hörbart, tills jag bytte kablar.

 

Var en rörförstärkare eller annan mindre stabil elektronik inblandad?

 

Har själv aldrig varit med om att en högtalarkabel orsakar brus eller brum.


Redigerat av Ageve, 11 december 2022 - 04:22.


#1936

Postad 11 december 2022 - 13:30

e-lite
  • e-lite
  • Veteran

  • 1 799 inlägg
  • 0

Var en rörförstärkare eller annan mindre stabil elektronik inblandad?

 

Har själv aldrig varit med om att en högtalarkabel orsakar brus eller brum.

 

Minns inte exakt vilken förstärkare jag hade just då. Kan ha varit en Denon PMA-2000AE, eller så var det ett par Ezon IcePower monoblock. Det var mycket bytande fram och tillbaka på den tiden. Rätt säker på att jag kan återskapa problemet med nuvarande setup också. Jag har väldigt mycket wifi enheter i mitt hem (20+ enheter), det kan vara så att de bidrar till fenomenet.


Redigerat av e-lite, 11 december 2022 - 19:10.


#1937

Postad 10 januari 2023 - 12:48

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 004 inlägg
  • 3

För de som (mot förmodan) vill läsa mer om "vetenskapsmannen" Kunchur, så finns här lite.

 

https://archimago.bl...lind-n.html?m=1

 

We could just have easily concluded that the Berkeley Audio DAC's RCA output sounded different from the XLR. Or that the experimenter inadvertently draped the 2m length of RCA cable across a computer, picking up noise that listeners heard. Or that the Spectral amplifier sounds different when fed RCA vs. XLR. Perhaps most disturbingly, the article doesn't answer the simple question: "If that RCA cable was 1/4 the length at just 0.5m, would it have sounded the same as the 0.5m XLR cable in this set-up?"

 

In my day job, I actually have done peer-reviews for publications. I'm amazed that the JAES allowed a paper like this to pass the review process!

 

Och om hans senaste publikation:

 

Seriously guys and gals, you don't need to have a PhD in physics or be an academic electrical engineer to recognize that the paper is unusual, showing measurable differences between RCA cables using bandwidths way beyond audio and non-audio signals as discussed in Amir's video.

...

Like his previous paper (comparing XLR and RCA of various lengths), the impression one gets is that Kunchur is just trying to razzle-dazzle readers with technicalities of questionable relevance - MHz frequencies, >20kHz FFTs with μV noise levels due to RF pickup, nanosecond pulse propagation speed over 4m interconnects (Why not kept at 2m?! Did he just use standard RCA-to-RCA coupler for 2x2m cables?) using the GHz digital oscilloscope, etc. Even if some audiophiles (like this) might find the paper meaningful, I trust that the mature, open-minded, educated, rational audiophile willing to use some critical-thinking will easily see the issues here.

...

Given that the paper's conclusions cannot even be fully replicated - for one, we still don't know what the "G" cable was - the only purpose of an article like this IMO is so that esoteric "High End" (= "expensive") cable manufacturers can reference it and try to sell you something you more than likely can't hear. Alternatively, one might speculate that Kunchur just desires the attention and wants to be "special". On that note, notice that these latest two papers have just one author - Kunchur himself. It's odd these days to have a paper showing original data without collaborators working on a thoughtfully designed experiment if not also helping with data collection. Also, I don't see any disclosures about the source of financing for the research or if he received any external support such as equipment like the cables used.

...

Finally, notice that the paper was published in the journal IOSR Journal of Electronics and Communication Engineering which is a publication originating from India, caters to research "especially those from the developing countries". These days there are thousands of journals out there - and a publication industry behind that. As we have seen through the COVID pandemic, not all research is of high quality, and likewise not all journals are of meaningful impact. Like other industries, let's not be naïve and recognize that there is a significant profit motive behind this, so churning through articles will increase the income for the companies doing this. Peer review is important when done right and Kunchur makes a big deal about that in his rebuttal of Amir, but let's be honest, it typically doesn't take a lot to get a "pass" from a couple of peer reviewers in lower quality journals.

 

Bifogad fil  TiP-Pseudoskeptics-Comparison-570px.jpg   34,75K   0 Antal nerladdningar

 

Tecken på pseudoscience, som alla mer eller mindre stämmer in på denna "forskning":

 

Works backwards from desired conclusion.

Wants to believe.

Very low standard of evidence.

Cherry picks evidence.

Overly confident. Unwilling to change.

Pretender community rewards biases and views criticism as a conspiracy.

 

Mer:

http://archimago.blo...audioquest.html

 

Notice that Kunchur doesn't even show a standard log audio frequency FFT between the RCA and XLR outputs to help us appreciate the difference in noise floor and the relative amounts of stuff like 60Hz hum. Instead, a linear graph out to 2.5MHz seemed important to the author for analogue audio and human listening?! I don't understand what kind of review process the Audio Engineering Society has to allow an article like this to pass!

...

Yes, the author sets out to find a difference in audibility between 2 cable paths. One with a 2m RCA cable and the other with a 0.5m XLR cable. Both plugged in simultaneously as far as I can tell to the same Berkeley Audio Alpha 2 DAC. Both cables connected to the same Spectral DMA-250S Amplifier.

Potential causes of differences between the RCA and XLR outputs:

1. The Berkeley DAC may perform differently between the single-ended and balanced outputs - distortion levels, frequency response can be different. Even as output level controlled. 

2. I didn't see a measurement of the output impedance of the Berkeley DAC and the input impedance of the Spectral amp; I assume they're OK for both balanced and unbalanced operation. 

3. Odd that RCA cable longer than XLR. Unbalanced cables obviously more susceptible to noise which is what they found. No surprise. (And no surprise that this could be audible.) 

4. Even more strange, why did he choose an expensive $500 XLR short cable vs. $50 RCA long cable?

If we give the benefit to the Straight Wire Virtuoso cable as better built with better connectors since it is 10x the price for 1/4 the length, then he's totally stacking the listening test against the RCA output! And guess what, the RCA output path sounds worse with more noise which he concluded as "However, the electrical measurements conducted here indicate that noise levels may be one determining factor of sonic performance".

"May be"!? Why doesn't he just show us an FFT of the noise floor from the RCA output vs. the XLR from 20Hz-20kHz? Let's see the level difference between the 60Hz hum for a start...

 


#1938

Postad 11 januari 2023 - 22:26

Danke
  • Danke
  • Forumräv

  • 715 inlägg
  • 0
Det är Amir och hans forum ASR som är pseudo science.

Det är tråkigt att det är så. Kunchur papers är publicerad så det är null problem att reproducera experiment.

#1939

Postad 12 januari 2023 - 13:30

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 004 inlägg
  • 2

Håller inte med dig = Psuedoscience.

 

Håller med dig = Superskarp vetenskap.


Redigerat av Ageve, 12 januari 2023 - 14:04.


#1940

Postad 13 januari 2023 - 01:53

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 204 inlägg
  • 0

Håller inte med dig = Psuedoscience.

Håller med dig = Superskarp vetenskap.


Touché!

#1941

Postad 01 mars 2023 - 21:20

Brinke
  • Brinke
  • Beroende

  • 1 338 inlägg
  • 3

Om det inte blir natt och dag efter att ha satsat några hundratusen på de här kablarna så ger jag upp :D

 

https://www.theabsol..._eid=40871c47bd



#1942

Postad 02 mars 2023 - 11:08

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0

Om det inte blir natt och dag efter att ha satsat några hundratusen på de här kablarna så ger jag upp :D

 

https://www.theabsol..._eid=40871c47bd

"Crystal’s Edwin Rynveld has what I would call a “fidelity to sources” (or accuracy-first) mindset. For him, the object is to lower noises that alter and obscure the original signal, and measurable differences are his primary standards of comparison."

 

Nån som hittar några mätningar?



#1943

Postad 04 mars 2023 - 09:24

hmarkstrom
  • hmarkstrom
  • Guru

  • 5 086 inlägg
  • 0

Måste ta den märkligaste Youtube video jag sett.  Titel ungefär på svenska: Jag höll på bli blåst på 10 000$. Två strömkablar låg framför den som gjort videon en idag äldre Nordost Odin strömkabel för ungefär 10 000$ och en kopia från Ali Express för ungefär 160$ och det var kopian han varnade för.



#1944

Postad 08 april 2023 - 22:13

fitnessrx
  • fitnessrx
  • Lärjunge

  • 397 inlägg
  • 0
Ingen som vunnit pengarna än? :)

#1945

Postad 19 april 2023 - 21:48

Brinke
  • Brinke
  • Beroende

  • 1 338 inlägg
  • 0

Synd att utmaningen stängts. En Shunyata Reserch Omega USB ska tydligen slå allt när det gäller USB-kablar och bör lätt detekteras i en blindtest. Bara 3500$. Obs Ironi...

 

https://www.theabsol...c47bd#product_6


Redigerat av Brinke, 19 april 2023 - 21:49.


#1946

Postad 22 april 2023 - 10:36

Danke
  • Danke
  • Forumräv

  • 715 inlägg
  • 0

Kan ni inte skicka utmaningen till Euphonia-Audioforum.se

 

minhembio är ett utpräglat Objekstivistisk forum. Inte något galt med det så länge man uppför sej.

 

Euphonia är däremot mycket Subjektivt forum, men inte så många spenderar överdyra kablar, lite mera på Högtalar kablar och elkablar möjligen.

 

Vad är förresten en ”hifi kabel” inkluderar detta Biltema och Clas Ohlsson?


Redigerat av Danke, 22 april 2023 - 18:17.


#1947

Postad 23 april 2023 - 09:51

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0

Kan ni inte skicka utmaningen till Euphonia-Audioforum.se

Ja det forumet skulle kanske nappa på utmaningen.

Hittade en intressant tråd om oxid på kontakterna och dess effekter på ljudet. En medlem postar en före och efter-bild på uppätt frekvens.

 

Som skrivs i inlägget https://www.euphonia...&comment=304052 är det inte samma låt som mätts ens men givetvis bevis för att det är stora skillnader.

 

:rolleyes:



#1948

Postad 23 april 2023 - 12:57

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 316 inlägg
  • 0

De kommer inte nappa på utmaningen. :)



#1949

Postad 23 april 2023 - 14:53

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

  • 2 448 inlägg
  • 0

Ja det forumet skulle kanske nappa på utmaningen.

Hittade en intressant tråd om oxid på kontakterna och dess effekter på ljudet. En medlem postar en före och efter-bild på uppätt frekvens.

 

Som skrivs i inlägget https://www.euphonia...&comment=304052 är det inte samma låt som mätts ens men givetvis bevis för att det är stora skillnader.

 

:rolleyes:

 

Uppmätt med de inbyggda mikrofonerna i någon mobil dessutom. :lol:



#1950

Postad 24 april 2023 - 19:20

Brinke
  • Brinke
  • Beroende

  • 1 338 inlägg
  • 1

Kan ni inte skicka utmaningen till Euphonia-Audioforum.se

 

minhembio är ett utpräglat Objekstivistisk forum. Inte något galt med det så länge man uppför sej.

 

Euphonia är däremot mycket Subjektivt forum, men inte så många spenderar överdyra kablar, lite mera på Högtalar kablar och elkablar möjligen.

 

Vad är förresten en ”hifi kabel” inkluderar detta Biltema och Clas Ohlsson?

Tror inte man skojjar om kablar på Euphonia-Audioforum utan att bli avstängd direkt :blink:





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.