Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Intelligent Sound, vet ni vad det är ?

2338 svar till detta ämne Högtalare Intelligent sound
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Proson Stratego 212SA (Golvhögtalare) 1 6,5 (1) Inga priser
Intelligent Sound IS6 Pro II (Surroundhögtalare) 1 (0) Inga priser
Intelligent Sound IS 815 Pro Mkll (Golvhögtalare) 1 8,33 (2) Inga priser
Intelligent Sound IS6 Pro MKII+ (Surroundhögtalare) 1 8,75 (3) Inga priser
Intelligent Sound IS8 Pro MKII+ (Surroundhögtalare) 1 7,5 (1) Inga priser
1 relaterade trådar

#651

Postad 04 april 2018 - 14:27

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

Såvida inte skineffekter medkalkyleras enligt nedan.

http://www.hsmwire.com/skin_effect.php

Värsta fallet: Dämpning med 0,05 dB av 20 kHz vid 4 ohms belastning.

http://www.kennethsh...arskroenor.html



#652

Postad 04 april 2018 - 14:40

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 002 inlägg
  • 0

Såvida inte skineffekter medkalkyleras enligt nedan.

 

~0,54mm vid 20 kHz, dvs tjockare än vad kabeln är ;)

 

Om den är flerkardelig blir det ännu mindre intressant (om det ens var intressant från början).


Redigerat av Ageve, 04 april 2018 - 15:14.


#653

Postad 04 april 2018 - 14:42

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 203 inlägg
  • 0

Såvida inte skineffekter medkalkyleras enligt nedan.

http://www.hsmwire.com/skin_effect.php

 

På vilket vis anser du att skineffekt är en betydande faktor i sammanhanget?

 

Jag kan inte ens avgöra vem du svarar med ditt inlägg.



#654

Postad 04 april 2018 - 15:36

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 002 inlägg
  • 0

På vilket vis anser du att skineffekt är en betydande faktor i sammanhanget?

 

Tror nog att jag kan svara på det annars.

 

Hifi-kabeltillverkarna nämner det ofta, för att visa hur fantastiska deras produkter de är. Det låter avancerat helt enkelt.

 

Att det sen bara blir ett verkligt fenomen vid frekvenser långt* över kabelns användningsområde nämner de såklart inte.

 

* Tiotals MHz, till skillnad från de 0,02 MHz vi människor kan höra.



#655

Postad 04 april 2018 - 15:45

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 203 inlägg
  • 0

Tror nog att jag kan svara på det annars.

 

Hifi-kabeltillverkarna nämner det ofta, för att visa hur fantastiska deras produkter de är. Det låter avancerat helt enkelt.

 

Att det sen bara blir ett verkligt fenomen vid frekvenser långt* över kabelns användningsområde nämner de såklart inte.

 

* Tiotals MHz, till skillnad från de 0,02 MHz vi människor kan höra.

 

Tack. Men nu var det ju PML som tog upp det som ett argument (för något) så jag hade ju gärna hört hans motivation ;)



#656

Postad 04 april 2018 - 16:50

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

  • 2 447 inlägg
  • 4
Så... Intelligent Sound menar alltså att de inte riktigt vet vad de säljer i kabelväg, bara att de själva tycker de har minst påverkan på ljudet...

...Samtidigt som de har ett magiskt delningsfilter som följer tekniska principer ingen annan tillverkare i hela världen förstår sig på.

Men vad bra, då vet vi även från dem att det går att köpa i princip vilken annan kabel som helst med en area på 0.5 mm² för avsevärt mindre pengar och få samma resultat.

(Undrar vad de själva betalar för den kabeln per meter.)

#657

Postad 04 april 2018 - 18:25

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0

Tack. Men nu var det ju PML som tog upp det som ett argument (för något) så jag hade ju gärna hört hans motivation ;)


Den där sidan visar ju på en hel del påverkan många missat och såväl även IS. Gällande just skineffekt, hur frekvenser leds i olika idealdjup i koppar. Detta läses det sällan om. Vore intressant om det gick att motbevisa. Någon?

#658

Postad 04 april 2018 - 18:35

MIIKE888
  • MIIKE888
  • Forumräv

  • 807 inlägg
  • 0

Så... Intelligent Sound menar alltså att de inte riktigt vet vad de säljer i kabelväg, bara att de själva tycker de har minst påverkan på ljudet...

...Samtidigt som de har ett magiskt delningsfilter som följer tekniska principer ingen annan tillverkare i hela världen förstår sig på.

Men vad bra, då vet vi även från dem att det går att köpa i princip vilken annan kabel som helst med en area på 0.5 mm² för avsevärt mindre pengar och få samma resultat.

(Undrar vad de själva betalar för den kabeln per meter.)


Hej!

Dom betalar klart under 5kr/m för den kabeln vid inköp!!!

#659

Postad 04 april 2018 - 18:46

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 203 inlägg
  • 0

Den där sidan visar ju på en hel del påverkan många missat och såväl även IS. Gällande just skineffekt, hur frekvenser leds i olika idealdjup i koppar. Detta läses det sällan om. Vore intressant om det gick att motbevisa. Någon?

 

Vad är "en hel del"? Vilka läser sällan om detta? Klart "det" går att motbevisa (vad nu "det" är).

 

Du har ju inte kommit med något att motbevisa. Fram med lite siffror på hur mycket ljudet i en högtalarkabel påverkas av skinneffekten. Börja med något som liknar den omtalade IS-kabeln på 0.5mm2 vetja.



#660

Postad 04 april 2018 - 19:30

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0
Loco,

Jag är alldeles för trött för att gå genom matematiska uppställningar nu. Om jag får tid till helgen kanske. På sidan visas INTE hur en tunn kabel är optimal. Snarare tvärtom.

#661

Postad 04 april 2018 - 19:40

robert293
  • robert293
  • Guru

  • 4 533 inlägg
  • 0

Vad är "en hel del"? Vilka läser sällan om detta? Klart "det" går att motbevisa (vad nu "det" är).

 

Du har ju inte kommit med något att motbevisa. Fram med lite siffror på hur mycket ljudet i en högtalarkabel påverkas av skinneffekten. Börja med något som liknar den omtalade IS-kabeln på 0.5mm2 vetja.

En snabb fråga....Anser du själv att du har bra ljud?

Dvs du kör all denna teori som du framstår att kunna utan o innan till en verklighet?

Anledningen till min fråga är att man ser dig bara i trådar som du verkar vilja briljera med teori vilket får nyfikenheten att blomstra hos mig.

Vad har du för prylar och vad har du gjort för att få dessa att harmonera i rummet?



#662

Postad 04 april 2018 - 19:42

Perra1
  • Perra1
  • Veteran

  • 2 077 inlägg
  • 0

Hej!

Dom betalar klart under 5kr/m för den kabeln vid inköp!!!

Vad har det för betydelse? Alla produkter har påslag, vissa mer - andra mindre...

Vad som däremot är relevant är att den är direkt olämplig i längder över 3m, eller som som signal och elkabel - och att det definitivt finns mer prisvärda alternativ ;)

Med vänlig hälsning,

/Pär

Redigerat av Perra1, 04 april 2018 - 19:43.


#663

Postad 04 april 2018 - 19:49

robert293
  • robert293
  • Guru

  • 4 533 inlägg
  • 0

Hej!

Dom betalar klart under 5kr/m för den kabeln vid inköp!!!

Finns kopia på valhalla kabeln för drygt 70kr/m.

Koppar o riktigt silver överdrag  precis som originalet.

Så kablar är inget dyrt.

 

Transparent Opus däremot poleras i någon slags mirakelmaskin i typ en vecka dvs varje ledare o det är ett par st....De lägger ialf ner energi på dyra kablar.


Redigerat av robert293, 04 april 2018 - 19:53.


#664

Postad 04 april 2018 - 20:18

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

En snabb fråga....Anser du själv att du har bra ljud?

Dvs du kör all denna teori som du framstår att kunna utan o innan till en verklighet?

Anledningen till min fråga är att man ser dig bara i trådar som du verkar vilja briljera med teori vilket får nyfikenheten att blomstra hos mig.

Vad har du för prylar och vad har du gjort för att få dessa att harmonera i rummet?

:)


Redigerat av hundrakg, 04 april 2018 - 20:21.


#665

Postad 04 april 2018 - 20:54

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 002 inlägg
  • 0

Transparent Opus däremot poleras i någon slags mirakelmaskin i typ en vecka dvs varje ledare o det är ett par st....De lägger ialf ner energi på dyra kablar.

 

Fast oavsett hur mycket de polerar den, så kan de inte ändra de elektriska egenskaperna hos ett grundämne, t ex koppar. En legering kan inte heller bli bättre än det "bästa" materialet de blandar i. Det kanske är kolfiber-lådan de polerar iofs.

 

Angående skineffekt så är den minimal och knappt ens mätbar vid 20000Hz som är gränsen för vår hörsel. Det hindrar som sagt inte kabeltillverkarna från att använda det i marknadsföring för RCA-kablar, högtalarkablar osv.

 

Vid tiotals MHz är det annorlunda. Motståndet ökar eftersom en mindre del av ledaren överför signalen (bara ytan vid så höga frekvenser, därav namnet skin effect).

 

De elektriska egenskaperna hos guld är förövrigt betydligt sämre än för koppar, något att tänka på för de som har guldpläterade kontakter på elektroniken (typ alla...). 


Redigerat av Ageve, 04 april 2018 - 21:03.


#666

Postad 04 april 2018 - 21:39

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 203 inlägg
  • 1

Loco,

Jag är alldeles för trött för att gå genom matematiska uppställningar nu. Om jag får tid till helgen kanske. På sidan visas INTE hur en tunn kabel är optimal. Snarare tvärtom.

 

Ok. Då kanske jag missförstod dig. Det lät som om du ansåg att skinneffekt kunde komma in och rädda upp situationen :) Jag kan inte se att den påverkar alls i detta fallet då kabeln är för tunn och frekvensen för låg. Jag kan faktiskt inte se ett enda praktiskt fall där den skulle påverka ljudet om man inte ansträngde sig för att den just skulle göra det.

 

En snabb fråga....Anser du själv att du har bra ljud?

 

I vissa delar ja, i vissa delar nej. Vad har det med saken att göra?

 

 

Dvs du kör all denna teori som du framstår att kunna utan o innan till en verklighet?

 

Ja, jag använder kunskap/vetenskap när jag gör inköp eller konstruerar något. Något annat låter för mig som ganska dumt.

 

Dessutom vill jag förtydliga att jag aldrig påstått mig kunna något "utan och innan", det får stå för dig. Men det vi talar om här är ljudsignaler i kablar och det är inte direkt spjutspetsvetenskap.

 

Anledningen till min fråga är att man ser dig bara i trådar som du verkar vilja briljera med teori vilket får nyfikenheten att blomstra hos mig.

 

Inte min mening att "briljera" men säger du det så :) Jag försöker bara balansera upp de rent ut sagt galna påståenden som ibland dyker upp med lite motargument. När någon exempelvis påstår att en halv kvadratmillimeter koppar skulle utgöra den optimala ledaren till en högtalare så säger jag emot. 

 

 

Vad har du för prylar och vad har du gjort för att få dessa att harmonera i rummet?

 

Jag har ett ganska modest 5.1-system. Gamla QLN-högtalare, en Marantz SR8002 med många år på nacken. Till det har jag en IB-sub på 4x18" som får puttra på tomgång. Jag har burit in kanske 4 kubik isolering för absorbering i rummet. Ungefär så kan man väl sammanfatta mitt nuvarande system.

 

Men vad har egentligen det med något att göra? Blir mina argument mer eller mindre värda av detta faktum? Jag vet att vissa här tycker att man ska ha ägt en kopparkabel för ett par tusen kronor metern innan man får uttala sig i ämnet. Jag håller inte med.



#667

Postad 05 april 2018 - 05:52

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 2

Glöm detta med skinneffekten. Den enda skinneffekt man kan tala om är att bli skinnad om man köper dyr onödig kabel. :P



#668

Postad 05 april 2018 - 07:48

MIIKE888
  • MIIKE888
  • Forumräv

  • 807 inlägg
  • 0

Vad har det för betydelse? Alla produkter har påslag, vissa mer - andra mindre...
Vad som däremot är relevant är att den är direkt olämplig i längder över 3m, eller som som signal och elkabel - och att det definitivt finns mer prisvärda alternativ ;)
Med vänlig hälsning,
/Pär


Om du tycker att det är ok att ha så extrema påslag på på kablar som typ i bästa fall inte gör ljudet sämre!

Ja då säger det jävligt mycket om dig Perra tyvärr!

#669

Postad 05 april 2018 - 08:24

Unregisteredd1e47e2b
  • Unregisteredd1e47e2b
  • Forumräv

  • 853 inlägg
  • 1

Jag undviker mirakelprodukter som inte kan uppvisa att de är mirakel utifrån vetenskap och beprövad erfarenhet. Om någon annan köper de produkterna påverkar mig inte det minsta, så länge det inte är mina pengar de gör av med. Om du tycker att tygmöss med sand i som står på dina högtalare ger bättre ljud för dig, för allt i världen fortsätt ha dina möss eller penna som du skriver med på en CD för bättre ljud... Om någon vill köpa en kabel från detta företag så gör det gärna. Men kom inte och försök rättfärdiga ditt köp med en massa humbug. Då bildar mig en uppfattning om dig utefter det och slår till dövörat.



#670

Postad 05 april 2018 - 08:48

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 0

Om du tycker att det är ok att ha så extrema påslag på på kablar som typ i bästa fall inte gör ljudet sämre!

Ja då säger det jävligt mycket om dig Perra tyvärr!

Alla "hifikablar" har extrema påslag, ju dyrare ju "bättre"

Butikerna I sig lägger själva på 100% utan omsvep, så IS gör bara som alla andra.



#671

Postad 05 april 2018 - 08:55

MIIKE888
  • MIIKE888
  • Forumräv

  • 807 inlägg
  • 0

Alla "hifikablar" har extrema påslag, ju dyrare ju "bättre"

Butikerna I sig lägger själva på 100% utan omsvep, så IS gör bara som alla andra.

 

Att butiker gör det vet jag om....det var inte det som var grejen.

 

Utan att tycka det är ok det är det som stör mig! Sen vet jag att Perra är återförsäljare så skammen kanske inte finns...eller?

 

Och att lägga på 100% är en grej men räkna påslaget från 5kr till 400kr/m och säg att det är ok.



#672

Postad 05 april 2018 - 09:11

Perra1
  • Perra1
  • Veteran

  • 2 077 inlägg
  • 0

Om du tycker att det är ok att ha så extrema påslag på på kablar som typ i bästa fall inte gör ljudet sämre!

Ja då säger det jävligt mycket om dig Perra tyvärr!

? Det du påstår har jag aldrig sagt, och vad jag tycker är att pris i allmänhet är ointressant - det brukar i de allra flesta fall dessutom vara självreglerande.

Det finns ju många olika produkter som har extrema påslag - t ex tvättmedel, vissa mediciner, och t om vatten har ju påslag som är horribla - personligen tycker jag att påslag på produkter som krävs för att överleva är mer upprörande än en kabel :rolleyes:

Om du läser mitt inlägg så ser du dessutom att jag inte tycker att kabeln tillför något - sedan måste jag ju säga att det vis som du för dig säger ju väldigt mycket om dig - tyvärr....

Jag handlar dessutom inte med IS, eller andra ”mirakel produkter” - exakt precis tvärtom, både i fallet IS (där jag i detta nu försöker hjälpa en kund som förköpt sig på helt fel produkter av nämnda firma), och i fallet kablar / t ex sällan jag använder högtalarkablar som kostar mer än 20kr metern...

Med vänlig hälsning,

/Pär

Redigerat av Perra1, 05 april 2018 - 09:17.


#673

Postad 05 april 2018 - 09:15

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 0

Att butiker gör det vet jag om....det var inte det som var grejen.

 

Utan att tycka det är ok det är det som stör mig! Sen vet jag att Perra är återförsäljare så skammen kanske inte finns...eller?

 

Och att lägga på 100% är en grej men räkna påslaget från 5kr till 400kr/m och säg att det är ok.

Jag säger inte att det är Ok, utan att alla gör det.



#674

Postad 05 april 2018 - 09:32

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 002 inlägg
  • 0

Butikerna I sig lägger själva på 100% utan omsvep, så IS gör bara som alla andra.

 

Det räcker inte. Ibland är det 200-300% i påslag på kablar. Säljer de en billig anlägging för typ 5000kr är chansen stor att de tjänar mer på kabeln om de säljer på dig sladd för 2000kr ;)



#675

Postad 05 april 2018 - 11:08

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 203 inlägg
  • 0

Priset är faktiskt 800 kronor metern om det ska vara jämförbart med vanlig högtalarkabel. Dessutom är fem spänn metern relativt dyrt för en så tunn kabel.

 

Men om de ger det in så resulterar det i ett påslag på 8000%. Tycker ni som försvarar priset verkligen att det är rimligt? Jag har generellt inte något emot stora påslag på varor men när det hamnar på dessa nivåer så är min förståelse borta. Jag kan nästan känna att den gamla oanvända ockerlagen skulle kunna vara applicerbar här  <_<

 

En annan sak jag har svårt att släppa är IS beskrivning av kabeln:

 

 

 

I vår bransch är det få saker som är så omtvistat som kablars konstruktion och betydelse. Vi vill inte att en kabel eller kontakt varken tillför eller drar ifrån något utan endast helt neutralt förmedlar signalen. Vi använder, och är återförsäljare av, de kablar och kontaktdon vi anser har minst påverkan på ljudet.

 

Med denna beskrivning av en kabel med så hög resistans undrar jag faktiskt om de inte gör sig skyldiga till falsk marknadsföring. Odiskutabelt är det oärligt (eller jävligt okunnigt).

 

Kabeln förmedlar (helt objektivt) INTE signalen neutralt jämfört med en standardkabel i rätt dimension. Vill man påstå det gör man bäst i att kullkasta en del vetenskaplig teori kring elektriska signaler i kopparledare.

 

Det är en sak att som (okunnig) privatperson hävda detta men att som företag göra det på sin hemsida är absolut inte ok.



#676

Postad 05 april 2018 - 11:14

UprightCitizen
  • UprightCitizen
  • Forumräv

  • 955 inlägg
  • 0
Skinneffekten behöver inte ens tas med i beaktning i normala användningsområden för kablar i HIFI-tillämpningar. Det är superintressant med teoretisk elektroteknik och skinneffekter etc. och beroende på vad man pysslar med så blir skinneffekten ett problem. Kan tänka mig att vid högspänningsöverföring över stora avstånd kan den spela in redan vid låga frekvenser, medans den blir helt irrelevant i vissa rf-sammanhang pga geometrin i ledare. Det är klurigt det där, TET:en är ökänd på civ. Ing. elektro-programmen som ett jobbigt ämne. Men som tur är så behöver man inte tänka på det öht när man köper högtalarkablar.

#677

Postad 05 april 2018 - 11:45

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

 

 

Det är en sak att som (okunnig) privatperson hävda detta men att som företag göra det på sin hemsida är absolut inte ok.

Nej, det är inte ok. Lika som HiFi-klubben skriver på sin hemsida. Jag frågade dom om dom kan höra skillnad på lampsladd och deras högtalarkabel om arean och längd var samma. Svaret från dom var att dom troligtvis inte kunde det .

 

"Många brukar använda vanliga lampsladdar från närmaste järnhandel när de ska koppla in högtalarna till anläggningen. Det tycker vi på Hi-Fi Klubben är lite synd, för även om sådana elkablar fungerar utmärkt till lavalampor och elektriska apelsinpressar så är de inte avsedda för musikåtergivning. Du tappar både detaljer och dynamik, och det hörs även om man har en billig anläggning."


Redigerat av Buddypresley, 05 april 2018 - 11:46.


#678

Postad 05 april 2018 - 13:41

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 002 inlägg
  • 0

Det finns pengar i det som sagt. Det är därför handlarna är så positivt inställda till dyra kablar.

 

Det är i sig såklart inget fel med det.* Höga marginaler är vanligt inom andra branscher, men på elektronik är det ofta för lågt egentligen, dvs de måste sälja mycket för att det ska gå runt. 

 

Problemet för mig är när det påstås ge en "enorm förbättring" och att det är "synd att använda billig kabel" osv. Det är naturligtvis dumheter.

 

Jag kan ändå ha förståelse för det, för det känns inte lika bra att koppla in en Biltema-kabel i anläggningen, även om den överför signalen precis lika bra. 

 

Något som alltid kan vara en bra idé förövrigt, är att undvika ett ormbo bakom anläggningen. Om inte annat för att det känns bättre. Har även mätt upp skillnader som helt beror på placering av RCA-kablar med. Den högsta påverkan var iofs -107dB dvs troligtvis aldrig hörbart, men ändå.

 

* 8000% är helt orimligt (liksom IS Proson-högtalare), men frågan är vem som gör mest "fel", den som säljer eller den som väljer att köpa det?


Redigerat av Ageve, 05 april 2018 - 13:41.


#679

Postad 05 april 2018 - 13:57

little_mac
  • little_mac
  • Forumräv

  • 525 inlägg
  • 3
Kan bara säga att om jag köpt något från IS och sedan läst denna tråd så skulle jag ha ont i magen... riktigt ont i magen.

#680

Postad 05 april 2018 - 14:11

UprightCitizen
  • UprightCitizen
  • Forumräv

  • 955 inlägg
  • 0

Kan bara säga att om jag köpt något från IS och sedan läst denna tråd så skulle jag ha ont i magen... riktigt ont i magen.


vi blir förmodligen alla påprackade rent skräp emellanåt och jag hoppas att alla kan skilja mellan sig själv och sina prylar. Däremot så tycker jag att vissa gått ut väl hårt här i tråden. Men ja, hade jag köpt ompaketerade låg-låg-budget-prylar för dyra pengar som ett företag köpt upp på någon lagerrensning för småpotatis skulle jag känna mig lurad.

#681

Postad 05 april 2018 - 15:00

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0

Kan bara säga att om jag köpt något från IS och sedan läst denna tråd så skulle jag ha ont i magen... riktigt ont i magen.


Ja det säger en del om vad varje människa är breredd att betala för att vara "nöjd". Att vara nöjd är ju målet med intresset. Det går garanterat att dra trådar till alla religiösa ismer som på lika ovetenskapliga grunder hävdar sanning. Och dessa tar minst 10% av din inkomst. Tänk dig ett IS-hyrkontrakt.

Redigerat av PML73, 05 april 2018 - 15:02.


#682

Postad 05 april 2018 - 16:09

MIIKE888
  • MIIKE888
  • Forumräv

  • 807 inlägg
  • 0

? Det du påstår har jag aldrig sagt, och vad jag tycker är att pris i allmänhet är ointressant - det brukar i de allra flesta fall dessutom vara självreglerande.

Det finns ju många olika produkter som har extrema påslag - t ex tvättmedel, vissa mediciner, och t om vatten har ju påslag som är horribla - personligen tycker jag att påslag på produkter som krävs för att överleva är mer upprörande än en kabel :rolleyes:

Om du läser mitt inlägg så ser du dessutom att jag inte tycker att kabeln tillför något - sedan måste jag ju säga att det vis som du för dig säger ju väldigt mycket om dig - tyvärr....

Jag handlar dessutom inte med IS, eller andra ”mirakel produkter” - exakt precis tvärtom, både i fallet IS (där jag i detta nu försöker hjälpa en kund som förköpt sig på helt fel produkter av nämnda firma), och i fallet kablar / t ex sällan jag använder högtalarkablar som kostar mer än 20kr metern...

Med vänlig hälsning,

/Pär


Du skrev att vad har det för betydelse vad för påslag det har? Men jag tycker att det har det!

Vare sig det är vatten eller kablar!

Hur jag för mig säger mycket om mig?! Är du seriös nu eller?

Ja herrejessös säger jag bara......

#683

Postad 05 april 2018 - 16:43

nilhe7
  • nilhe7
  • Användare

  • 161 inlägg
  • 0

Du skrev att vad har det för betydelse vad för påslag det har? Men jag tycker att det har det!

Vare sig det är vatten eller kablar!

Hur jag för mig säger mycket om mig?! Är du seriös nu eller?

Ja herrejessös säger jag bara......

 

Håller med MIIKE888 när det gäller de otroligt stora marginalerna som finns inom HiFi branschen. Framförallt när det gäller på de produkter som vilseleder och lurar kunder med "falsk" marknadsföring, bl a kablar för helt absurda överpriser! Skamligt! Vilken annan bransch kan sälja prylar som mer eller mindre är placebo med hutlösa marginaler och lura folk.

Säger väl en hel del om denna bransch när en sund åsikt och reflektion från en enskild individ på ett forum upprör en återförsäljare på ett sätt som gör att denna då, mer eller mindre, går till personangrepp för åsikterna. IS verkar i sin tur har drivit detta sjuka beteende till ett absurdum....tyvärr. Skönt att folk reagerar!



#684

Postad 05 april 2018 - 17:11

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 3

Säger väl en hel del om denna bransch när en sund åsikt och reflektion från en enskild individ på ett forum upprör en återförsäljare på ett sätt som gör att denna då, mer eller mindre, går till personangrepp för åsikterna.

Men det var ju inte Perra1 som ”började” och vad i hans inlägg skulle vara personangrepp?

Om du tycker att det är ok att ha så extrema påslag på på kablar som typ i bästa fall inte gör ljudet sämre!
Ja då säger det jävligt mycket om dig Perra tyvärr!



#685

Postad 05 april 2018 - 17:25

nilhe7
  • nilhe7
  • Användare

  • 161 inlägg
  • 0

Men det var ju inte Perra1 som ”började” och vad i hans inlägg skulle vara personangrepp?
 

Var bara kommentaren jag reagerade på; "sedan måste jag ju säga att det vis som du för dig säger ju väldigt mycket om dig - tyvärr...." 

känns ju inte direkt som en nödvändig kommentar. Detta handlar ju mer eller mindre om hur han är som person... 

Bättre att hålla sig till saken i sig. Nämligen oseriösa återförsäljare med hutlösa marginaler som IS. 

 

 


Redigerat av nilhe7, 05 april 2018 - 17:26.


#686

Postad 05 april 2018 - 17:33

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 002 inlägg
  • 1

Ni verkar missa detta:

 

Jag handlar dessutom inte med IS, eller andra ”mirakel produkter” - exakt precis tvärtom, både i fallet IS (där jag i detta nu försöker hjälpa en kund som förköpt sig på helt fel produkter av nämnda firma), och i fallet kablar / t ex sällan jag använder högtalarkablar som kostar mer än 20kr metern...

 



#687

Postad 05 april 2018 - 17:38

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

Ja det säger en del om vad varje människa är breredd att betala för att vara "nöjd". Att vara nöjd är ju målet med intresset. Det går garanterat att dra trådar till alla religiösa ismer som på lika ovetenskapliga grunder hävdar sanning. Och dessa tar minst 10% av din inkomst. Tänk dig ett IS-hyrkontrakt.

Ha ha, har du bytt sida helt plötsligt?

#688

Postad 05 april 2018 - 17:52

Perra1
  • Perra1
  • Veteran

  • 2 077 inlägg
  • 4

Var bara kommentaren jag reagerade på; "sedan måste jag ju säga att det vis som du för dig säger ju väldigt mycket om dig - tyvärr...."
känns ju inte direkt som en nödvändig kommentar. Detta handlar ju mer eller mindre om hur han är som person...
Bättre att hålla sig till saken i sig. Nämligen oseriösa återförsäljare med hutlösa marginaler som IS.


Det var ju en direkt följd av det, i mitt tycke, rätt aggressiva påhoppet från Mike - där han med svordom förstärkte samma påstående innan.

Jag säger som tidigare - priset i sig är inte det mest intressanta, utan det faktum att produkten i sig (oavsett pris) är olämplig till det den använts och sålts för - det är IMO mer intressant. Att pris på en produkt har påslag är knappast ovanligt, men att en produkt inte håller måttet är ju dåligt. Jag nämnde ju också att högtalarkabel knappast är något man behöver‭, men t ex vatten och medicin är det - där har vi många ggr påslag som är större än i ”hifi-världen”. Det ena rättfärdigar inte det andra - men ibland blir forum som detta lite ”sila mygg -svälja kameler”...

Jag tycker inte att den ton Mike håller mot mig är trevlig eller ens motiverad, och det faktum att han svär spott och spe mot mig, drar in mig i och förknippar mig med IS (som jag inte har något att göra med, som tidigare beskrivit!) och kallar mig oseriös när jag istället för att fokusera på pris säger att OAVSETT PRIS så är lösningen med IS kabel dålig, samt att det finns betydligt bättre produkter för lägre pris - där jag dessutom förtydligar med att säga att i de olika miljonprojekt jag bygger sällan använder kabel för över 20kr per meter - är det då konstigt att jag tycker den attityden han anför mot mig är både orimlig, och lite konstig? :rolleyes:

Med vänlig hälsning,

Pär

#689

Postad 05 april 2018 - 17:56

Johan_i_burken
  • Johan_i_burken
  • Mästare

  • 3 633 inlägg
  • 0

Jag kanske tänker lite egoistiskt i denna fråga men marginalen på kablar i affärer är inget som stör mig det minsta, snarare tvärt om då jag ser mig själv som vinnare i det hela. Butiker har av vad jag vet väldigt små marginaler på högtalare och tv apparater t ex och om den låga marginalen kan hållas för att vissa är beredda på att betala onödigt dyrt för kablar så är det ok för mig då jag ej köper dyrkabalar och blir i så fall vinnare iom att jag får mina högtalare billigare. Samma tänk har jag med försäkringar från affärer, så det jag vill säga är, stäm inte hifi-klubben även om det kanske är lite fulspel ;)



#690

Postad 05 april 2018 - 18:14

nilhe7
  • nilhe7
  • Användare

  • 161 inlägg
  • 0
[quote name="Perra1" post="4499311" timestamp="1522947146"]

Det var ju en direkt följd av det, i mitt tycke, rätt aggressiva påhoppet från Mike - där han med svordom förstärkte samma påstående innan.

Jag säger som tidigare - priset i sig är inte det mest intressanta, utan det faktum att produkten i sig (oavsett pris) är olämplig till det den använts och sålts för - det är IMO mer intressant. Att pris på en produkt har påslag är knappast ovanligt, men att en produkt inte håller måttet är ju dåligt. Jag nämnde ju också att högtalarkabel knappast är något man behöver‭, men t ex vatten och medicin är det - där har vi många ggr påslag som är större än i ”hifi-världen”. Det ena rättfärdigar inte det andra - men ibland blir forum som detta lite ”sila mygg -svälja kameler”...

Jag tycker inte att den ton Mike håller mot mig är trevlig eller ens motiverad, och det faktum att han svär spott och spe mot mig, drar in mig i och förknippar mig med IS (som jag inte har något att göra med, som tidigare beskrivit!) och kallar mig oseriös när jag istället för att fokusera på pris säger att OAVSETT PRIS så är lösningen med IS kabel dålig, samt att det finns betydligt bättre produkter för lägre pris - där jag dessutom förtydligar med att säga att i de olika miljonprojekt jag bygger sällan använder kabel för över 20kr per meter - är det då konstigt att jag tycker den attityden han anför mot mig är både orimlig, och lite konstig? :rolleyes:

Med vänlig hälsning,

Pär[/

Jag förstår hur du menar nu... så det är lugnt. Alltid lätt att missuppfatta på forum, ibland finns en tendens att diskussionen bara ”slirar iväg” lite.

#691

Postad 05 april 2018 - 18:25

MIIKE888
  • MIIKE888
  • Forumräv

  • 807 inlägg
  • 0

Det var ju en direkt följd av det, i mitt tycke, rätt aggressiva påhoppet från Mike - där han med svordom förstärkte samma påstående innan.

Jag säger som tidigare - priset i sig är inte det mest intressanta, utan det faktum att produkten i sig (oavsett pris) är olämplig till det den använts och sålts för - det är IMO mer intressant. Att pris på en produkt har påslag är knappast ovanligt, men att en produkt inte håller måttet är ju dåligt. Jag nämnde ju också att högtalarkabel knappast är något man behöver‭, men t ex vatten och medicin är det - där har vi många ggr påslag som är större än i ”hifi-världen”. Det ena rättfärdigar inte det andra - men ibland blir forum som detta lite ”sila mygg -svälja kameler”...

Jag tycker inte att den ton Mike håller mot mig är trevlig eller ens motiverad, och det faktum att han svär spott och spe mot mig, drar in mig i och förknippar mig med IS (som jag inte har något att göra med, som tidigare beskrivit!) och kallar mig oseriös när jag istället för att fokusera på pris säger att OAVSETT PRIS så är lösningen med IS kabel dålig, samt att det finns betydligt bättre produkter för lägre pris - där jag dessutom förtydligar med att säga att i de olika miljonprojekt jag bygger sällan använder kabel för över 20kr per meter - är det då konstigt att jag tycker den attityden han anför mot mig är både orimlig, och lite konstig? :rolleyes:

Med vänlig hälsning,

Pär

 

 

Åhh herregud alltså! 

 

Ja vad säger man.

 

Fokusera på alla dina miljonprojekt vet jag......



#692

Postad 05 april 2018 - 18:48

Perra1
  • Perra1
  • Veteran

  • 2 077 inlägg
  • 2
Som sagt :lol:

#693

Postad 05 april 2018 - 19:12

MIIKE888
  • MIIKE888
  • Forumräv

  • 807 inlägg
  • 0

Priset är faktiskt 800 kronor metern om det ska vara jämförbart med vanlig högtalarkabel. Dessutom är fem spänn metern relativt dyrt för en så tunn kabel.

 

Men om de ger det in så resulterar det i ett påslag på 8000%. Tycker ni som försvarar priset verkligen att det är rimligt? Jag har generellt inte något emot stora påslag på varor men när det hamnar på dessa nivåer så är min förståelse borta. Jag kan nästan känna att den gamla oanvända ockerlagen skulle kunna vara applicerbar här  <_<

 

En annan sak jag har svårt att släppa är IS beskrivning av kabeln:

 

 

Med denna beskrivning av en kabel med så hög resistans undrar jag faktiskt om de inte gör sig skyldiga till falsk marknadsföring. Odiskutabelt är det oärligt (eller jävligt okunnigt).

 

Kabeln förmedlar (helt objektivt) INTE signalen neutralt jämfört med en standardkabel i rätt dimension. Vill man påstå det gör man bäst i att kullkasta en del vetenskaplig teori kring elektriska signaler i kopparledare.

 

Det är en sak att som (okunnig) privatperson hävda detta men att som företag göra det på sin hemsida är absolut inte ok.

 

 

Håller med om detta.



#694

Postad 05 april 2018 - 19:28

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0

Ha ha, har du bytt sida helt plötsligt?

 

 

Bytt sida i vad? Gällande IS, inte alls. Gällande skillnad mellan lakrits, Audioquest Coral och Nordost Blue Heaven, ja absolut. Tar du med en kasse finöl hit så ska även du få höra det.  ^_^



#695

Postad 10 april 2018 - 08:27

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 2

Från IS hemsida. Hur kom dom fram till detta tro? Lyssningsintryck? Hur vet dom när signalen förmedlas neutralt?

 

"Kablar och kontakter bör så neutralt som möjligt förmedla ljudsignalen.

Vi är återförsäljare av de kablar och kontaktdon som vi anser fungerar bäst för uppgiften."



#696

Postad 21 april 2018 - 18:29

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

Var där förra året och funderar på att åka i år igen. Skall bli kul att höra dem! :)

Nyss hemkommen från mässa. De fanns inte representerade vad jag såg eller hörde?

Intelligent Audio fanns det något från tror jag. Samma tillverkare?

Redigerat av genstruktur, 21 april 2018 - 18:38.


#697

Postad 21 april 2018 - 18:44

Dakota 57
  • Dakota 57
  • Lärjunge

  • 398 inlägg
  • 0

Nyss hemkommen från mässa. De fanns inte representerade vad jag såg eller hörde?
Intelligent Audio fanns det något från tror jag. Samma tillverkare?


Om du menar Sweetspot mässan i Jönköping och intelegent sound så fanns dom där och jag har lyssnat på deras produkter med Silk kablarna inkopplade.

Detta drevs av 2 monoblock på 450 watt vardera och en rejäl ström list med tillhörande strömkablar.

#698

Postad 21 april 2018 - 18:52

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

Om du menar Sweetspot mässan i Jönköping och intelegent sound så fanns dom där och jag har lyssnat på deras produkter med Silk kablarna inkopplade.

Detta drevs av 2 monoblock på 450 watt vardera och en rejäl ström list med tillhörande strömkablar.


Ja precis! :)

Har du en bild på rummet så jag förstår vilka det var?

#699

Postad 21 april 2018 - 19:36

Dakota 57
  • Dakota 57
  • Lärjunge

  • 398 inlägg
  • 0

Ja precis! :)
Har du en bild på rummet så jag förstår vilka det var?

.

Nej har ingen bild men eftersom jag har läst det mesta som har skrivits här om IS och då mest negativa saker, och dom då fanns på mässan så fick jag ju en chans att själv lyssna på deras högtalare och bilda mig en egen uppfattning om hur det lät och då med dom tunna Silkkablarna monterade , och dom är så tunna att dom syntes knappt bakom riggen.

Som jag skrev innan så drevs dom av 2 st 450 Watts digitala steg och musiken som vi spelade var lite blandad och så dåliga är dom faktiskt inte som många har tyckt här.

#700

Postad 22 april 2018 - 11:23

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

.

Nej har ingen bild men eftersom jag har läst det mesta som har skrivits här om IS och då mest negativa saker, och dom då fanns på mässan så fick jag ju en chans att själv lyssna på deras högtalare och bilda mig en egen uppfattning om hur det lät och då med dom tunna Silkkablarna monterade , och dom är så tunna att dom syntes knappt bakom riggen.

Som jag skrev innan så drevs dom av 2 st 450 Watts digitala steg och musiken som vi spelade var lite blandad och så dåliga är dom faktiskt inte som många har tyckt här.

 

Okej. Jag tog bilder av många av rummen. Blir lite gissningslek här nu av mig då. Kan det vara detta rummet?

img-20180421-132559.jpg


Redigerat av genstruktur, 22 april 2018 - 11:24.





Även taggad med Högtalare, Intelligent sound

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.